صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تکلیف فرزندان نابالغ کفار در وقت عذاب

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    علاقه
    تعجب از اینهمه نادانی نادانی خودم و دیگران
    نوشته
    138
    حضور
    3 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    329

    تکلیف فرزندان نابالغ کفار در وقت عذاب




    با این که فرزندان نابالغ کفار مکلف نیستند نمی تواند عذاب الهی شامل حالشان شود ولی این استثناء در هیچ یک از آیات فراوان عذاب به آن اشاره ای نشده است. حتی بعضی نص در شمول عذاب برای عموم کفار دارد اعم از بچه ها وبزرگترها مثل ایات 73 و 74 سوره حجر.


    کمتر اثبات کن! بیشتر بیاموز!

  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11165



    با نام الله



    تکلیف فرزندان نابالغ کفار در وقت عذاب






    تکلیف فرزندان نابالغ کفار در وقت عذاب




    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 18 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط جویا نمایش پست ها
    با این که فرزندان نابالغ کفار مکلف نیستند نمی تواند عذاب الهی شامل حالشان شود ولی این استثناء در هیچ یک از آیات فراوان عذاب به آن اشاره ای نشده است. حتی بعضی نص در شمول عذاب برای عموم کفار دارد اعم از بچه ها وبزرگترها مثل ایات 73 و 74 سوره حجر.



    «فَأَخَذَتهُمُ الصَّيْحَةُ مُشْرِقِينَ فَجَعَلْنَا عَالِيهَا سَافِلَهَا وَ أَمْطَرْنَا عَلَيهِمْ حِجَارَةً مِّن سِجِّيلٍ»
    و در حال طلوع خورشيد بانگ (مرگبار) آنان را فرو گرفت و آن (شهر) را زير و رو گردانديم، و سنگ [هايى‏] از جنس گِل بر آنان بارانديم! (حجر، 73 و 74)


    با سلام و درود

    احکام ادیان الهی، خلاف عقل و فطرت نیست.

    عقل هم برای کسی که قبل از سن تکلیف از دنیا رفته (و اصلا مکلف نبوده تا بخواهد حساب و کتابی داشته باشد)، عذاب و مجازات در نظر نمی گیرد.

    البته اهل سنت که خود را محروم از دریای علم و معرفت اهلبیت(ع) کرده اند، اکثر علمای آنها قائلند که فرزندان کافران به تبع پدارنشان وارد جهنم می شوند.

    ولی علماى اماميه (شیعه) به چنین مطلبی معتقد نيستند، اما در عين حال اختلاف نظرهايى نيز در بين آنان ديده مى شود، از جمله:

    1. يا داخل بهشت شده و يا در "اعراف" ساكن مى شوند.

    2. خداوند در روز قيامت آنان را به داخل شدن در آتش امتحان مى كند، چنانچه فرمان او را اطاعت كنند، آتش بر آنان بَرد و سلام (خنك) شده و پاداش مى يابند و اگر اطاعت نكردند، آنان را به آتش دوزخ در مى آورد.

    3. خداوند بر اساس علمش به آينده آنان عمل مى كند. اگر بداند كه كودكى در صورت ادامه زندگى و پس از دوران بلوغ، مؤمن و سعيد مى شود، او را داخل بهشت مى كند و اگر بداند كافر و شقى مى شود، او را داخل آتش خواهد كرد.

    4. آنان خادمان اهل بهشت خواهند شد. (حق اليقين فى معرفة اصول الدين، عبدالله شبّر، ص 419)


    این اختلاف به جهت روايات مختلف است. البته محدثین بیشتر بر اساس این روایت، قول دوم را انتخاب می کنند:

    "تُؤَجَّجُ لَهُمْ نَارٌ فَيُقَالُ لَهُمُ ادْخُلُوهَا فَإِنْ دَخَلُوهَا كَانَتْ عَلَيْهِمْ بَرْداً وَ سَلَاماً وَ إِنْ أَبَوْا قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُمْ هُوَ ذَا أَنَا قَدْ أَمَرْتُكُمْ فَعَصَيْتُمُونِي فَيَأْمُرُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِمْ إِلَى النَّار"

    آتشى براى امتحان ایشان برافروخته می شود سپس به آنان فرمان داده می شود که داخل آتش شوید، پس هر کس در آتش داخل شود آن آتش بر او سرد و سلامت شود، و هر کس داخل نشود، خداوند خطاب به آنها می فرماید: شما از امر مرا سرپیچی و عصیان کردید پس داخل جهنم شوید. (من لايحضره الفقيه، ج ‏3، ص 492، شماره 4741)

    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۲/۰۳/۱۳ در ساعت ۰۹:۲۷
    تکلیف فرزندان نابالغ کفار در وقت عذاب

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط جویا نمایش پست ها
    با این که فرزندان نابالغ کفار مکلف نیستند نمی تواند عذاب الهی شامل حالشان شود ولی این استثناء در هیچ یک از آیات فراوان عذاب به آن اشاره ای نشده است. حتی بعضی نص در شمول عذاب برای عموم کفار دارد اعم از بچه ها وبزرگترها مثل ایات 73 و 74 سوره حجر.
    سلام
    عذاب دنیوی حسابی متفاوت دارد . در عذاب دنیوی بین خوب و بد تفکیک نمی شود حتی بین مومن و کافر چه رسد بین کافر بالغ و نابالغ و این بخاطر عمومیت عذاب در دنیاست .
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  9. صلوات ها 6


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علم و تحقيق درمورد انسان و سرنوشت انسان دردست کیست
    نوشته
    642
    حضور
    15 روز 14 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1302



    بنام او

    باسلام




    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    این اختلاف به جهت روايات مختلف است. البته محدثین بیشتر بر اساس این روایت، قول دوم را انتخاب می کنند:



    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    2. خداوند در روز قيامت آنان را به داخل شدن در آتش امتحان مى كند، چنانچه فرمان او را اطاعت كنند، آتش بر آنان بَرد و سلام (خنك) شده و پاداش مى يابند و اگر اطاعت نكردند، آنان را به آتش دوزخ در مى آورد.

    سلام مجدد .. اما جای تعجب و شگفتی ست که خداوندی چنین دانا از کودکانی چنان نادان چنین آزمایش و امتحانی بعمل آورد ما که خود مان بزرگ و بالغ هستیم اگریکنفر بما بگوید نعوذبالله من خدا هستم و خودت را ازکوهی پرت کن پایین هزارتا دلیل و بهانه میاوریم که تو دروغ میگویی و فلان و فلان تا از زیرش در برویم حالا وای به حال کودکانی چنین نادان که ازترس سکته نکنند؟؟




    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    1. يا داخل بهشت شده و يا در "اعراف" ساكن مى شوند.


    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    4. آنان خادمان اهل بهشت خواهند شد. (حق اليقين فى معرفة اصول الدين، عبدالله شبّر، ص 419)
    البته ببخشید ولی فکرمیکنم این دوحالت بهترباشند و به ذات و هزاران صفت خوب دیگرخداوند هم نزدیکتر..
    مگرنمیگویند: به فرض که پدرتوباشد فاضل ... از فضل پدر تو را چه حاصل ....................یا
    در یمن کشتند زرگری را .. درمصر زدند سر آهنگری را ...........
    نمیدانم ولی بظاهر که نه نمیشه....


    باسپاس..
    باعرض معذرت وبدلیل مشکلات فنی دربرقراری ارتباط سریع،ممکن است پاسخگویی به نقل قولهانیزباتاخیرهمراه شوند.


  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علم و تحقيق درمورد انسان و سرنوشت انسان دردست کیست
    نوشته
    642
    حضور
    15 روز 14 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1302



    بنام او

    باسلام



    نقل قول نوشته اصلی توسط جویا نمایش پست ها
    با این که فرزندان نابالغ کفار مکلف نیستند نمی تواند عذاب الهی شامل حالشان شود ولی این استثناء در هیچ یک از آیات فراوان عذاب به آن اشاره ای نشده است. حتی بعضی نص در شمول عذاب برای عموم کفار دارد اعم از بچه ها وبزرگترها مثل ایات 73 و 74 سوره حجر.



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    سلام
    عذاب دنیوی حسابی متفاوت دارد . در عذاب دنیوی بین خوب و بد تفکیک نمی شود حتی بین مومن و کافر چه رسد بین کافر بالغ و نابالغ و این بخاطر عمومیت عذاب در دنیاست .
    والله الموفق


    سلام مجدد و بگمانم موردی را متذکرشدید که بنوعی باورمنهم میباشد .. یعنی متفاوت بودن دنیاها و همچنین عذابها و هرچه که درآنهاست..یعنی اگر اوضاع و احوال خوب باشد همه چیز تا آخر خوب است و اگرهم بد باشد همه چیز تا آخر بد خواهدبود و البته این فرق میکند که دراین دنیا ، از سال آینده که سهله ازماه آینده هم همینجور بلکه از یک روز و یک ساعت دیگر تم خبری نداری و مطمئن نیستی که چه پیش خواهدآمد و نه از نظر مردن که من فکرمیکنم مردن اولا تغییر جا و مکان و خیلی چیزهای دیگر منجمله تغییر ژن و جسم خواهد بود از دنیایی به دنیای دیگر مثل به صبح رساندن شب که با خواب حادث میشود و یا مانند رویا دیدن که با خوابیدن بدست میاید و البته این مرگ و مردن بنظرم درهمه دنیاها هم وجود دارد و بنابراین منظورم فقط وضعیت مالی و خوشی و ناخوشی میباشد..

    {{حالا تا چه مقدار موفق شدم منظورم را درمورد مرگ و مردن دراین چندسطربیان نمایم ؟؟ نمیدانم ولی بهتون قول میدم ازمردن نترسیم که مطمئنا چیز جالبیه اگرنبود خداوند مهربان قسمت اینهمه موجود یا اینهمه انسان وبندگان خود و یا لااقل پیامبران و ائمه معصومین {ع} و بندگان خاصش نمیکرد و عمرانسان را هم بالغ بر هزار و صدهزارمینمود .. هرچند که همان صدهزارهم درنهایت مثل همین الان کم بچشم میامد و مانند چشم برهم زدنی میگذشت}}


    باسپاس..

    باعرض معذرت وبدلیل مشکلات فنی دربرقراری ارتباط سریع،ممکن است پاسخگویی به نقل قولهانیزباتاخیرهمراه شوند.


  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 18 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    با این که فرزندان نابالغ کفار مکلف نیستند نمی تواند عذاب الهی شامل حالشان شود ولی این استثناء در هیچ یک از آیات فراوان عذاب به آن اشاره ای نشده است. حتی بعضی نص در شمول عذاب برای عموم کفار دارد اعم از بچه ها وبزرگترها

    عذاب دنیوی حسابی متفاوت دارد . در عذاب دنیوی بین خوب و بد تفکیک نمی شود حتی بین مومن و کافر چه رسد بین کافر بالغ و نابالغ و این بخاطر عمومیت عذاب در دنیاست .

    «مَنِ اهْتَدى‏ فَإِنَّما يَهْتَدي لِنَفْسِهِ وَ مَنْ ضَلَّ فَإِنَّما يَضِلُّ عَلَيْها وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى‏ وَ ما كُنَّا مُعَذِّبينَ حَتَّى نَبْعَثَ رَسُولاً»
    هر كس راه يابد، پس فقط به نفع خودش راه مى‏يابد و هر كس گمراه شود، پس فقط به زيان خود گمراه مى‏شود و هيچ باربردارى بار سنگين (گناه) ديگرى را بر نمى‏دارد و (ما) عذاب كننده (كسى) نيستيم، تا اينكه فرستاده‏اى برانگيزيم. (اسراء، 15)


    از این آیه برداشت می شود که خداوند گناه کسی را برای دیگری نمی نویسند و هر کس بار اعمال خودش را خودش به دوش می کشد. «وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى»

    لذا گناه پدران کافر به حساب فرزندان نوشته نمی شود.


    هم جنین در مسائلی که عقل قادر به درک آن نیست، خداوند بدون بعث رسولان يعنى بيان احكام و وظائف، كسى را مجازات نمى ‏كند. لذا در جایی که بیانی از شارع نیامده باشد، عقاب و مجازاتی هم نیست. «وَ ما كُنَّا مُعَذِّبينَ ...»

    کودکی که هنوز به تکلیف نرسیده معنایش این است که شرائط تعلق گرفتن تکلیف را نداشته، پس با نبود شرائط، مجازات او معقول و منطقی نیست.

    باید توجه داشت که در نظام مجازات و حسابرسی خداوند نسبت به بندگان، خداوند تر و خشک را با هم نمی سوزاند و بی گناه و باگناه را با هم کیفر نمی دهد.


    در سوره ذاريات آمده: «فَأَخْرَجْنَا مَن كاَنَ فِيهَا مِنَ الْمُؤْمِنِينَ فَمَا وَجَدْنَا فِيهَا غَيرَ بَيْتٍ مِّنَ الْمُسْلِمِين»؛ و هر كس از مؤمنان كه در آن (شهر قوم لوط) بود بيرون آورديم. و [لى‏] در آنجا جز (يك) خانه، از مسلمانان نيافتيم. (ذاریات، 35 و 36)

    ‏از اين آیه هم روشن مى ‏شود كه مجازات الهى خشك و تر را هرگز با هم نمى ‏سوزاند، حتى اگر يك نفر مؤمن راستين و وظيفه ‏شناس باشد او را نجات مى‏ بخشد.

    تکلیف فرزندان نابالغ کفار در وقت عذاب

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 18 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط نيازمند هدايت نمایش پست ها
    بنام او

    باسلام

    اما جای تعجب و شگفتی ست که خداوندی چنین دانا از کودکانی چنان نادان چنین آزمایش و امتحانی بعمل آورد ما که خود مان بزرگ و بالغ هستیم اگریکنفر بما بگوید نعوذبالله من خدا هستم و خودت را ازکوهی پرت کن پایین هزارتا دلیل و بهانه میاوریم که تو دروغ میگویی و فلان و فلان تا از زیرش در برویم حالا وای به حال کودکانی چنین نادان که ازترس سکته نکنند؟؟

    با سلام و درود

    پس از مرگ، دیگر آن غفلت دنیایی نیست و یکسری از پرده ها کنار رفته و حقایق روشن شده است؛ البته نه به گونه ای که دیگر امتحان معنا نداشته باشد.

    توجه داشته باشید که خداوند بر هیچ کس ظلم نمی کند، ولو به مقدار ذره ای: «إِنَّ اللَّهَ لا يَظْلِمُ مِثْقالَ ذَرَّة» (نساء، 40)؛ و ما با عقل بشری نمی توانیم آن حقایق را درک کنیم.

    لذا با توجه به ادله عقلی قبح عقاب بلا بیان و نیز آیاتی که می فرماید «وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى‏»؛ هيچ باربردارى بار سنگين (گناه) ديگرى را بر نمى‏ دارد (اسراءء 15)، و ...؛ باید گفت حتما خداوند به گونه ای تدارک می بیند که فرمانبر از نافرمان تشخیص داده شوند بدون این که ذره ای حق کسی ضایع شود.

    در این مورد هم فرقی نمی کند ما با این عقل بشری بتوانیم به حقیقت آن حقایق برسیم یا نتوانیم.

    تکلیف فرزندان نابالغ کفار در وقت عذاب

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علم و تحقيق درمورد انسان و سرنوشت انسان دردست کیست
    نوشته
    642
    حضور
    15 روز 14 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1302



    بنام او




    نقل قول نوشته اصلی توسط جویا نمایش پست ها
    تکلیف فرزندان نابالغ کفار در وقت عذاب

    باسلام..

    ببخشید ولی دقت کردین این پست بغیرازاین یکی ، 8 ارسالی داشته که سهم طراح اون تا به اینجا فقط همون اولی بوده ؟؟ حتی اثری هم ازصلوات درزیر متنهای ارسالی هم ازایشون بچشم نمی آید و این یعنی اگر اتفاق خاصی براشون نیفتاده باشد که انشاا... نیفتاده باشد ..؟؟

    واقعا دمتون گرم جناب جویای حقیقت عزیز.. سوال مطرح میکنی و خودت ازنظرها غایب میشوی ؟؟
    ولی گذشته ازاین شوخی بازهم آفرین که سوالات خوبی را هم مطرح مینمایی که شاید مغز ما واقعا از یافتن و طرح کردنشون عاجز و ناتوان خواهدبود و بلکه باتوضیحات خوب جناب کارشناسان گرامی به اطلاعات عمومی و دینیمون هم افزوده میگردد ..

    و از جناب حامد و میقات بزرگوارهم بدلیل توضیحات به این خوبی سپاسگذاری مینمایم ..

    والبته همه پستها و منجمله دوتاپست خودمم خیلی خیلی خوب بودن واقعا آفرین به همه خودمون.. {البته اینم شوخی بود برای تنوع ، البته فقط درمورد پستهای خودم .. امید عفو انشاا...و }



    باسپاس..
    باعرض معذرت وبدلیل مشکلات فنی دربرقراری ارتباط سریع،ممکن است پاسخگویی به نقل قولهانیزباتاخیرهمراه شوند.


  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    علاقه
    تعجب از اینهمه نادانی نادانی خودم و دیگران
    نوشته
    138
    حضور
    3 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    329



    خب پاسخ به سؤال ما بالاخره چی شد؟
    آیا فرزندان نابالغ کفار به عذاب الهی در دنیا از بین می روند؟
    آیا کسانی که به عذاب الهی در دنیا می میرند اصلا شانسی برای سعادت در آخرت دارند؟
    حس و حال فرزندان نابالغ وقتی مواجه با صحنه های عذاب الهی می شوند چیست؟ آنها چه نظری در آن وقت درباره مهربانی خداوند دارند؟ فکر کنم با غیط نسبت به خداوند بمیرند! چه کسی مسبب این غیط است؟
    کمتر اثبات کن! بیشتر بیاموز!

  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود