صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: «من رآني في المنام فقد رآني حقا»

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    علاقه
    لا ادری
    نوشته
    659
    حضور
    17 روز 6 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1143

    «من رآني في المنام فقد رآني حقا»




    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ


    با عرض سلام و ادب و احترام :



    روایتی صحیح السند وجود دارد با این مضمون :


    قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ و آله وَسَلَّمَ: «مَنْ رَآنِي فِي الْمَنَامِ فَقَدْ رَآنِي إِنَّ الشَّيْطَانَ لَا يَتَمَثَّلُ بِي»


    پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند : " هر کس مرا در خواب ببیند ، قطعا خود مرا دیده است ، چرا که شیطان به شکل من در نمی آید . "

    صحیح مسلم ، دار إحياء التراث العربي ، ج 4 ، ص 1775 ، رقم 2266


    می توان گفت که اکثر کتب حدیثی در قرون اولیه حدیث نگاری این روایت را آورده اند و در صحت آن شکی نیست . بخاری و مسلم در کتب خود بابی را به این موضوع اختصاص داده اند. مسلم می نویسد : "بَابُ قَوْلِ النَّبِيِّ عَلَيْهِ الصَّلَاةُ وَالسَّلَامُ مَنْ رَآنِي فِي الْمَنَامِ فَقَدْ رَآنِي" و بخاری دارد : " بَابُ مَنْ رَأَى النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي المَنَامِ "

    این روایت را علامه مجلسی در 5 جای بحار الانوار آورده است ( ج 30 ص 132 - ج 45 ص 393 - ج 58 ص 235 و 241 و 244 )

    حال که سند روایت بررسی شد از کارشناسان محترم و سایر عزیزان درخواست دارم که با پاسخ به سوالات زیر متن روایت را نیز بررسی کنند :


    1) آیا این روایت مربوط به همه افراد است یا فقط گروه خاصی را شامل می شود ؟

    مثلا سیوطی در شرح بر صحیح مسلم چنین می گوید :


    قَالَ النَّوَوِيّ فِيهِ أَقْوَال أَحدهَا المُرَاد بِهِ أهل عصره وَمَعْنَاهُ أَن من رَآهُ فِي النّوم وَلم يكن هَاجر يوفقه الله سُبْحَانَهُ تَعَالَى لِلْهِجْرَةِ ورؤيته صلى الله عَلَيْهِ وَسلم فِي الْيَقَظَة عيَانًا

    نووی گفته : برای این حدیث اقوال ( و تفاسیری ) وارد شده است . یکی از آنها این است که مراد مردم زمان خود پیامبر هستند و این یعنی کسانی که او ( پیامبر ) را در خواب دیده اند و هجرت نکرده اند . پس ( هرکس پیامبر را در خواب ببیند به برکت آن خواب ) خداوند متعال به او توفیق هجرت و دیدار آشکار پیامبر صلی الله علیه ( و آله ) و سلم و همراه فطن و معرفت می دهد .

    الديباج على صحيح مسلم بن الحجاج ، دار ابن عفان للنشر والتوزيع - المملكة العربية السعودية ، ج 5 ص 286

    2) دیدن پیامبر در خواب به چه صورتی است ؟


    مثلا بخاری می گوید : قَالَ ابْنُ سِيرِينَ: «إِذَا رَآهُ فِي صُورَتِهِ» ( صحیح بخاری - دار طوق النجاه - ج 9 ص 33 )

    اگر این قول صحیح است به چه صورتی و در جه شکلی ؟

    3) فرض کنیم شخصی پیامبر را در خواب دیده است . از کجا باید بفهمیم که این رویت صحیح است و نه اضغاث احلام ؟

    با توجه به عبارت پایانی حدیث نمی توان گفت که قطعا هر کس پیامبر را در خواب ببیند رویای صادقه است و نه پریشانی و کابوس ؟

    4) با توجه به تعریفی که بخاری از صحابه بودن دارد و مفهوم این حدیث آیا اگر یک مسلمان قرن 21 پیامبر را در خواب ببیند ، از صحابه آن حضرت محسوب می شود ؟

    با تشکر


  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,523
    حضور
    174 روز 19 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58298



    با نام و یاد دوست




    «من رآني في المنام فقد رآني حقا»



    «من رآني في المنام فقد رآني حقا»




  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,857
    حضور
    47 روز 14 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620



    نقل قول نوشته اصلی توسط عبدالرسول نمایش پست ها


    روایتی صحیح السند وجود دارد با این مضمون :

    قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ و آله وَسَلَّمَ: «مَنْ رَآنِي فِي الْمَنَامِ فَقَدْ رَآنِي إِنَّ الشَّيْطَانَ لَا يَتَمَثَّلُ بِي»

    پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند : " هر کس مرا در خواب ببیند ، قطعا خود مرا دیده است ، چرا که شیطان به شکل من در نمی آید . "

    صحیح مسلم ، دار إحياء التراث العربي ، ج 4 ، ص 1775 ، رقم 2266

    می توان گفت که اکثر کتب حدیثی در قرون اولیه حدیث نگاری این روایت را آورده اند و در صحت آن شکی نیست . بخاری و مسلم در کتب خود بابی را به این موضوع اختصاص داده اند. مسلم می نویسد : "بَابُ قَوْلِ النَّبِيِّ عَلَيْهِ الصَّلَاةُ وَالسَّلَامُ مَنْ رَآنِي فِي الْمَنَامِ فَقَدْ رَآنِي" و بخاری دارد : " بَابُ مَنْ رَأَى النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي المَنَامِ "

    1) آیا این روایت مربوط به همه افراد است یا فقط گروه خاصی را شامل می شود ؟

    مثلا سیوطی در شرح بر صحیح مسلم چنین می گوید :

    قَالَ النَّوَوِيّ فِيهِ أَقْوَال أَحدهَا المُرَاد بِهِ أهل عصره وَمَعْنَاهُ أَن من رَآهُ فِي النّوم وَلم يكن هَاجر يوفقه الله سُبْحَانَهُ تَعَالَى لِلْهِجْرَةِ ورؤيته صلى الله عَلَيْهِ وَسلم فِي الْيَقَظَة عيَانًا

    نووی گفته : برای این حدیث اقوال ( و تفاسیری ) وارد شده است . یکی از آنها این است که مراد مردم زمان خود پیامبر هستند و این یعنی کسانی که او ( پیامبر ) را در خواب دیده اند و هجرت نکرده اند . پس ( هرکس پیامبر را در خواب ببیند به برکت آن خواب ) خداوند متعال به او توفیق هجرت و دیدار آشکار پیامبر صلی الله علیه ( و آله ) و سلم و همراه فطن و معرفت می دهد .


    2) دیدن پیامبر در خواب به چه صورتی است ؟

    مثلا بخاری می گوید : قَالَ ابْنُ سِيرِينَ: «إِذَا رَآهُ فِي صُورَتِهِ» ( صحیح بخاری - دار طوق النجاه - ج 9 ص 33 )

    اگر این قول صحیح است به چه صورتی و در جه شکلی ؟

    3) فرض کنیم شخصی پیامبر را در خواب دیده است . از کجا باید بفهمیم که این رویت صحیح است و نه اضغاث احلام ؟

    با توجه به عبارت پایانی حدیث نمی توان گفت که قطعا هر کس پیامبر را در خواب ببیند رویای صادقه است و نه پریشانی و کابوس ؟


    با سلام و عرض ادب

    مقدمه:

    1) تطبیق در خواب متفرع بر دیدن در خارج است و چنین امری هم برای کسانی که آنحضرت را ندیده اند مشكل است؛ لذا تصویری را شخص بیننده در خواب می بیند به معنای تطبیق حقیقی نخواهد بود؛ بلکه تطبیق صورت دیده شده بر مصداق مورد نظر خواهد بود، که گاهی با قرائن حاصل می گردد، اما به هر حال باید دانست ولو اینکه چنین قرائنی نیز وجود داشته باشد الزاما صورت دیده شده در خواب منطبق با مصداق خارجی آن نخواهد بود و چنین امری نیز علم آور نخواهد بود.

    2)خواب ولو اینکه رویای صادقه نیز باشد، برای غیر معصومین حجیت شرعی نخواهد داشت؛ ووظیفه ای شرعی بر عهده بیننده آن قرار نمی دهد و در این مساله تفاوتی بین آرای علمای شیعه و سنی وجود ندارد.

    علامه مجلسی(ره) در رابطه با عدم حجیت خواب می فرمایند:
    در حجیت چنین خوابهایی(خواب دیدن معصومین) اشکال است؛ زیرا به سندهای مختلف از امام صادق علیه السلام روایت شده است که آن حضرت فرمودند: «أَنَّ دِينَ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَعَزُّ مِنْ أَنْ يُرَى فِي النَّوْمِ»‏؛ دين‏ خدا تبارك و تعالى عزيزتر از آن است كه در خواب ديده شود.

    ایشان در ادامه می فرمایند:
    سيد مهنا بن سنان از علامه حلى(ره)سؤال نمود: نظرتان در مورد کسی که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله یا یکی از ائمه علیهم السلام را در خواب دیده باشد در حالی که آنحضرت در خواب او را نسبت به چیزی امر یا نهی نمایند؟ آیا اطاعت آنها در این حال واجب است یا خیر؟ در حالی که به سند صحیح به دست ما رسیده که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: هر كس من را در خواب بيند البته مرا ديده و شيطان به صورت من دیده نمی شود؟و چه می فرمائيد اگر امر و نهى آنها در خواب مخالف ظاهر احكام شرع باشد و ميان اين دو حال فرقى هست يا نه، تقاضاى جواب روشن داريم، خدا هر مشكل تو را حل كند.

    علامه در جواب این سوال فرمودند: آنچه مخالف ظاهر شرع است كه نمي توان پذيرفت و آنچه موافق است بهتر پيروى است نه اينكه واجب باشد، زيرا خواب دیدن پیامبر صلی الله علیه و آله وجوب تبعیت نمی آورد.[1]

    عدم حجیت خواب از منظر علمای اهل سنت:

    در احادیثی که در منابع معتبر اهل سنت آمده می خوانیمعن أبي هريرة : ...ومن رآني في المنام فقد رآني حقا فإن الشيطان لا يتمثل في صورتي ...»؛[2] هر کس مرا در خواب دید، همانا مرا دیده است زیرا شیطان نمی تواند خودش را به صورت من درآورد.

    اهل سنت در رابطه با این حدیث توضیحاتی داده اند که خلاصه آن این است که کسی که خواب پیامبر صلی الله علیه و آله را ببیند خوابی به حق دیده و خواب او پرت و پلا و شیطانی نمی باشد.[3] منتهی بحث بر سر این است که آیا ادعای هر کسی مبنی بر رأیت آنحضرت در خواب قابل پذیرش است؟

    جواب منفی است، لذا می بینیم که علمای اهل سنت این رؤیت را مختص معاصرین پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله دانسته اند، که سخن نووی و سیوطی دلالت بر همین امر دارد.

    ابن حجر عسقلانی(در کتاب فتح الباری که شرح کتاب صحیح بخاری است)، در توضیح دیدن آنحضرت در خواب، ودرستی یا نادرستی آن روایتی را از حاکم نیشابوری بیان می دارد که:

    فأخرج الحاكم من طريق عاصم بن كليب حدثني أبي قال قلت لابن عباس رأيت النبي صلى الله عليه وسلم في المنام قال صفه لي قال ذكرت الحسن بن علي فشبهته به قال قد رأيته.[4]عاصم بن کلیب می گوید: پدرم به من خبر داد که به ابن عباس گفتم پیامبر صلی الله علیه وآله را در خواب دیدم.
    ابن عباس گفت او را برای من توصیف نما، من حسن بن علی علیه السلام و شباهت او را با آن چهره بیان نمودم. ابن عباس گفت به تحقیق او را دیده ای.

    البته
    باید توجه نمود که حتی درصورت تحقق چنین امری مفاد خواب در منظر اهل سنت نیز الزام آور نمی باشد، [5] هرچند که در میان اهل سنت نقل چنین خوابهایی زیاد است، مخصوصا در میان افرادی که گرایش به تصوف در آنها نمود بیشتری دارد؛ لذا در واکنش به این خوابها برخی از اهل علم اهل سنت گفته اند:

    باید بر حذر بود از آنچه که برای برخی از مردم اتفاق می افتند و او پیامبر صلی الله علیه و آله را در خواب می بیند که آنحضرت او را به چیزی امر می کند و یا از چیزی نهی می نماید و او بیدار می شود و اقدام بر انجام یا ترک آن کار می نماید بدون اینکه آن عمل را به کتاب و سنت ارجاع دهد...وعلمای ما گفته اند هر چند به خواب دیدن آنحضرت حق است اما باید دانست که خداوند متعال آنها را به آنچه در خواب دیده اند مکلف نمی سازد ؛ زیرا در روایت نبوی صلی الله علیه و آله وارد شده است که فرمودند تکلیف از سه گروه ساقط است که یکی از آنها شخص خواب است تا زمانی که ازخواب بیدار شود.[6]



    [1]. بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏58، ص 238.
    [2]. صحییح البخاری، باب اثم من کذب علی النبیء، ح110.
    [3]. عمدة القاری، العینی،ج35، ص36، باب من رای النبی فی المنام. فقد رآني قيل معناه أن رؤياه صحيحة لا تكون أضغاثا ولا من تشبيهات الشيطان.
    [4].فتح الباری، ابن حجر، ج13، ص338.
    [5]. فقد قال الإمام النووي في شرح قول مسلم في "الكشف عن معايب رواة الحديث" من "صحيحه " (1/115)لا يجوز إثبات حكم شرعي به - أي بالرؤيا المناميه - لأن حالة النوم ليست حالة ضبط وتحقيق لما يسمعه الرائي وقد اتفقوا على أن من شرط من تقبل روايته وشهادته أن يكون متيقظاً لا مغفلاً، ولا سيئ الحفظ ولا كثير الخطأ ولا مختل الضبط والنائم ليس بهذه الصفة فلم تقبل روايته لاختلال ضبطه.[6]. الجامع فی المولد، مجموعة من المؤلفین، ج9،ص41.
    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۲/۰۳/۱۴ در ساعت ۰۹:۴۴
    «من رآني في المنام فقد رآني حقا»
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,857
    حضور
    47 روز 14 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620



    نقل قول نوشته اصلی توسط عبدالرسول نمایش پست ها

    1) آیا این روایت مربوط به همه افراد است یا فقط گروه خاصی را شامل می شود ؟

    2) دیدن پیامبر در خواب به چه صورتی است ؟

    3) فرض کنیم شخصی پیامبر را در خواب دیده است . از کجا باید بفهمیم که این رویت صحیح است و نه اضغاث احلام ؟

    4) با توجه به تعریفی که بخاری از صحابه بودن دارد و مفهوم این حدیث آیا اگر یک مسلمان قرن 21 پیامبر را در خواب ببیند ، از صحابه آن حضرت محسوب می شود ؟
    با حفظ این مقدمه در پاسخ سؤال اول شما می گوئیم:

    همچنان که بیان نمودید نووی در بیان احتمالات این روایت سه احتمال را بیان می دارد که البته بر هیچکدام دلیلی وجود ندارد:
    أحدها المراد به أهل عصره ومعناه أن من رآه في النوم ولم يكن هاجر يفقه الله تعالى للهجرة ورؤيته صلى الله عليه وسلم في اليقظة عيانا.
    احتمال اول: مراد از این روایت معاصرین آنحضرت می باشند و معنای آن این است که هر کس که پیامبر صلی الله علیه وآله را در خواب ببیند، درحالی که تا بحال موفق به هجرت به مدینه و دیدار آنحضرت نشده خداوند متعال به او توفیق هجرت و دیدار آنحضرت را در بیداری به شخص مرحمت می نماید؟!

    والثاني معناه أنه يرى تصديق تلك الرؤيا في اليقظة في الدار الآخرة لأنه يراه في الآخرة جميع أمته من رآه في الدنيا ومن لم يره .
    احتمال دوم: بیننده ی خواب تصدیق رؤیای خود را در دار آخرت خواهد دید؛ زیرا که در آن دنیا جمیع امت پیامبر صلی الله علیه وآله آنحضرت را خواهند دید.(چه کسانی که در دنیا آنحضرت را دیدند و چه کسانی که آنحضرت را ندیدند).

    والثالث يراه في الآخرة رؤية خاصه في القرب منه وحصول شفاعته ونحو ذلك والله أعلم قوله.
    احتمال سوم:بیننده ی خواب در آخرت به صورت خاصی آنحضرت را خواهد دید، در حالی که مشمول شفاعت آنحضرت شده و در قرب ایشان قرار دارد. و امثال این احتمالات. و خدا عالمتر است به گفته ی ایشان.

    در پاسخ سؤال دوم شما عرض می شود:

    در توضیح روایت گفته اند اگر بیننده پیامبر صلی الله علیه وآله را به شکل خودش ببیند؛ لذا ابن عباس در روایتی که گذشت و ابن سیرین به هنگام بیان این خوابها از صورت دیده شده در خواب می پرسیدند اگر با اوصاف آنحضرت منطبق بود می گفتند که خوابت صادق است و الا خیر.
    «كان محمد يعني ابن سيرين إذا قص عليه رجل أنه رأى النبي قال : صف الذي رأيته ، فإن وصف له بصفة لا يعرفها قال : لم يره».[1] .

    در پاسخ به سؤال سوم می گوئیم:

    هیچ دلیلی بر قبول آن نداریم.

    ودر پاسخ به سؤال چهارم می گوئیم:

    چنین تعریفی در جایی نیامده و کسی نیز صحابی را اینگونه معرفی ننموده است.

    موفق باشید.

    [1].عمدة القاری، ج24،ص140.

    «من رآني في المنام فقد رآني حقا»
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  9. صلوات ها 4


  10. #5
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    علاقه
    لا ادری
    نوشته
    659
    حضور
    17 روز 6 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1143



    سلام علیکم و رحمه الله و برکاته

    ضمن تشکر از کارشناس محترم : بحث بنده در اینجا صرف رویت پیامبر ( ص ) در منام است و بنده بحث حجیت و وظیفه شرعی را مطرح نکردم . پیامبر می فرمایند دیدن من در خواب مثل دیدن من در حقیقت ( در بعضی جاها در حال فطن و یظقه آمده است ) می باشد . و اینکه شما می فرمائید :


    نقل قول نوشته اصلی توسط صدرا نمایش پست ها
    الزاما صورت دیده شده در خواب منطبق با مصداق خارجی آن نخواهد بود و چنین امری نیز علم آور نخواهد بود.
    مخالف با نص صریح روایت است . چرا که اگر دیدن صورت در خواب علم آور نبود پیامبر آنرا مصداق و معادل رویت در عالم خارج ( از خواب ) نمی دانست . مگر اینکه این سخن شما مربوط به دادن حکم یا وظیفه ای شرعی باشد . وگرنه در مورد دیدن صرف ، این مطلب با حدیث نمی سازد.

    نقل قول نوشته اصلی توسط صدرا نمایش پست ها
    آیا ادعای هر کسی مبنی بر رأیت آنحضرت در خواب قابل پذیرش است؟
    جواب منفی است، لذا می بینیم که علمای اهل سنت این رؤیت را مختص معاصرین پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله دانسته اند، که سخن نووی و سیوطی دلالت بر همین امر دارد.
    خود جنابعالی تصریح کردید که این علما دلیلی بر گفته های خود ندارند و در آخر نیز نووی با گفتن والله اعلم باب تحقیق و افزودن نظر را باز می گذارد . کلمه " مَنْ " در حدیث اسم شرط است و مفهوم عام دارد و بنابر همین استدلال می توان گفت که حدیث همه افراد را در هر زمان و مکان شامل می شود . و اگر قرار بود مردمانی خاص ( مثلا صحابه زمان خود پیامبر ) را شامل شود حتما پیامبر تخصیص می داد.

    نقل قول نوشته اصلی توسط صدرا نمایش پست ها
    در پاسخ سؤال اول شما می گوئیم:

    متشکرم که نظرات سه گانه نووی را آوردید . اما در آخر نفرمودید کدام یک از این اقوال صحیح است ؟ ما به کدام یک احتجاج کنیم ؟

    لطف کرده و بهترین نظری که در این مورد وجود دارد را بیان کنید . نظری که با متن روایت نیز هماهنگ باشد .


    نقل قول نوشته اصلی توسط صدرا نمایش پست ها
    در توضیح روایت گفته اند اگر بیننده پیامبر صلی الله علیه وآله را به شکل خودش ببیند؛ لذا ابن عباس در روایتی که گذشت و ابن سیرین به هنگام بیان این خوابها از صورت دیده شده در خواب می پرسیدند اگر با اوصاف آنحضرت منطبق بود می گفتند که خوابت صادق است و الا خیر.
    اگر چنین است پس چرا پیامبر ( ص ) با یک معنای عام سخن می گویند ؟به نظر بنده باید افرادی که این روایت شامل حال آنها می شود را دقیقا مشخص نمود . ظاهر روایت که همه افراد را می گوید . حال ببینیم نظر شما چیست ؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط صدرا نمایش پست ها
    چنین تعریفی در جایی نیامده و کسی نیز صحابی را اینگونه معرفی ننموده است.
    عرض کردم طبق تعریف بخاری . در صحیح بخاری ابتدای باب فضائل الصحابه ( ج 5 ص 2 ) در تعریف صحابه می گوید : " مَنْ صَحِبَ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، أَوْ رَآهُ مِنَ المُسْلِمِينَ، فَهُوَ مِنْ أَصْحَابِهِ " . در حقیقت بنده با دو داده ورودی این خروجی را گرفتم :

    مَنْ رَآنِي فِي الْمَنَامِ فَقَدْ رَآنِي >>>>>>>>>>>>>>> مَنْ صَحِبَ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، أَوْ رَآهُ مِنَ المُسْلِمِينَ، فَهُوَ مِنْ أَصْحَابِهِ

    پس یک مسلمان امروزی با دیدن پیامبر در خواب می تواند از اصحاب آن حضرت باشد طبق تعریف آقای بخاری .

    و اما جنابعالی یک مسئله دیگر را نیز مطرح کردید که جای بحث دارد :

    كليب بن شهاب از کبار تابعین بوده است و طبق روایت صحیح السند ( از دید حاکم و ذهبی و ابن حجر ) پیامبر را در خواب دیده است . وقتی هم که چهره رویت شده را به ابن عباس ارائه می دهد تایید می شود . طبق سخنان شما که نظر ابن سیرین را نیز آوردید این خواب صادق و صحیح است . حال بازهم این سوال ( بر مبنای تعریف بخاری از صحابه ) پیش می آید که کلیب پیامبر را دیده است و حتما مسلمان هم بوده. حال آیا این تابعی حکم صحابی پیدا نمی کند ؟ ( با توجه به اینکه عده ای نظیر ابن ابی خثیمه ، بغوی ، ابن عبد البر ، و احتمالا ابن حبان او را جز صحابه ها می دانند . آیا همین رویت در خواب دلیلی بر این کار نیست ؟ )

    با تشکر
    فراوان

  11. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,857
    حضور
    47 روز 14 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620



    با سلام و عرض ادب
    1) بحث سراین است که چگونه بفهمیم صورت دیده شده، صورت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله است؛ لذا این امر همچنان که گفته شد متفرع بر دیدار ظاهری آن حضرت و یا لااقل انطباق اوصاف چهره ی دیده شده با پیامبر اکرم صلی الله علیه واله است.

    سخن حدیث این است که هر کس مرا در خواب دید؛ به تحقیق مرا دیده است. یعنی اول باید انطباق چهره حاصل شود و بعد از تحقق چنین امری می گوئیم شیطان به چهره ی پیامبر صلی الله علیه وآله در نمی آید. اما کسی که آنحضرت را ندیده از کجا قطع دارد که این صورت همان صورت پیامبر صلی الله علیه وآله بود؟که توضیح آن در پست اول آمد.

    2) اما در خصوص اینکه بر فرض کسی پیامبر صلی الله علیه وآله را در خواب ببیند و خواب او نیز حق باشد احدی نگفته که وی جزو صحابی و یا اینکه حکم صحابه بر او می شود و چنین سخنی ارزش علمی نخواهد داشت.

    موفق باشید.

    «من رآني في المنام فقد رآني حقا»
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  12. #7
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    علاقه
    لا ادری
    نوشته
    659
    حضور
    17 روز 6 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1143



    سلام علیکم

    کارشناس بزرگوار ! انتظار داشتم که اندکی علمی تر به موضوع نگاه کنید . بنده کلی سوال مطرح کردم و شما بدون جواب دادن به آنها مطالبی دیگر بیان فرمودید .


    نقل قول نوشته اصلی توسط صدرا نمایش پست ها
    بحث سراین است که چگونه بفهمیم صورت دیده شده، صورت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله است؛ لذا این امر همچنان که گفته شد متفرع بر دیدار ظاهری آن حضرت و یا لااقل انطباق اوصاف چهره ی دیده شده با پیامبر اکرم صلی الله علیه واله است.
    سخن حدیث این است که هر کس مرا در خواب دید؛ به تحقیق مرا دیده است. یعنی اول باید انطباق چهره حاصل شود و بعد از تحقق چنین امری می گوئیم شیطان به چهره ی پیامبر صلی الله علیه وآله در نمی آید. اما کسی که آنحضرت را ندیده از کجا قطع دارد که این صورت همان صورت پیامبر صلی الله علیه وآله بود؟که توضیح آن در پست اول آمد.

    در پست قبل هم عرض شد که بنابر استدلال بنده این حدیث همه افراد را شامل می شود . حال بند اول صحبت شما شمولیت افراد غیر صحابی را رد می کند و این یعنی مخالفت با اصل حدیث . و در حقیقت شما باید به سوالی که در آخر سخنتان در بند دوم اشاره کردید پاسخ دهید . اگر باید چهره منطبق باشد پس چرا پیامبر عمومیت به حدیث داده ؟

    این کلام شما یعنی این حدیث فقط برای افراد صدر اسلام و نهایت کبار تابعین کاربرد دارد و شامل باقی افراد نمی شود . اگر این را بپذیریم باید اعتراف کنیم که پیامبر چیزی را گفته که به کار ما نمی آید ( چون حقیقتا دانستن این حدیث سودی نمی رساند که نداستن آن عامل ضرر باشد . ) . حال که چنین است شما بفرمائید که آمدن چنین حدیث بی فایده ای در متون روایی شیعه و سنی چه ضرورتی داشته و دارد ؟ ( البته این را بگویم که این پاراگراف بر اساس نوشته های شما نگارش شده است . )

    و اضافه خود شما فرمودید که دلیلی برای این نظرتان وجود ندارد . چرا حضرتعالی به یک سخن بی دلیل استناد می کنید ؟


    نقل قول نوشته اصلی توسط صدرا نمایش پست ها
    اما در خصوص اینکه بر فرض کسی پیامبر صلی الله علیه وآله را در خواب ببیند و خواب او نیز حق باشد احدی نگفته که وی جزو صحابی و یا اینکه حکم صحابه بر او می شود و چنین سخنی ارزش علمی نخواهد داشت.
    اولا فرض نه یقینا چنین اتفاقی افتاده . طبق همان روایت صحیح السندی که خودتان نیز به آن استدلال کردید .

    ثانیا بنده تعریف بخاری را ننوشتم یا حضرتعالی مشاهده نکردید ؟!

    تا آنجا که فکر می کنم استدلال های بنده غیر علمی نبوده است . مگر اینکه شما خلافش را ثابت کنید . مبنای حداقل بخاری برای پذیرفتن یا نپذیرفتن یک قرد به عنوان صحابه رویت پیامبر در حال مسلمانی است . با این استدلال فردی چون اویس قرنی صحابی محسوب نمی شود چون فقط پیامبر را ندیده است . و از طرفی شخصی چون معاویه صحابه است چون فقط پیامبر را دیده است . فکر کنم لازم نیست بازهم ورودی هایی که در بالا نگارش کردم را دوباره بنویسم . لطف کنید علمی بررسی کنید . عقل سالم نمی پذیرد که بدون دلیل یک نتیجه گیری رد شود مگر اینکه جنابعالی هم بفرمائید : " يشهد قلبی أنه باطل " .

    برادر بزرگوار ! خیلی از سخنان شیعه هم تا قرن هفتم و هشتم نزد مجامع اسلامی ارزش علمی نداشت . بعدها با کنار هم گذاشتن روایات و مسلمات تاریخی نتیجه گیری هایی می شد . شما می فرمائید این سخن ارزش علمی ندارد بنده می گویم طبق این دلیل و آن دلیل و این نتیجه گیری و آن داده ها این سخن کاملا علمی است .

    لطف کنید به این مطالب نیز پاسخ دهید :


    نقل قول نوشته اصلی توسط عبدالرسول نمایش پست ها
    اگر دیدن صورت در خواب علم آور نبود پیامبر آنرا مصداق و معادل رویت در عالم خارج ( از خواب ) نمی دانست . مگر اینکه این سخن شما مربوط به دادن حکم یا وظیفه ای شرعی باشد . وگرنه در مورد دیدن صرف ، این مطلب با حدیث نمی سازد.

    نقل قول نوشته اصلی توسط عبدالرسول نمایش پست ها
    کلمه " مَنْ " در حدیث اسم شرط است و مفهوم عام دارد و بنابر همین استدلال می توان گفت که حدیث همه افراد را در هر زمان و مکان شامل می شود . و اگر قرار بود مردمانی خاص ( مثلا صحابه زمان خود پیامبر ) را شامل شود حتما پیامبر تخصیص می داد.

    و مورد بعد اینکه چرا فردی همچون کلیب که از تابعین است در نظر عده ای نظیر ابن اثیر صحابی می باشد ؟


    با تشکر

    ویرایش توسط under taker : ۱۳۹۲/۰۳/۱۴ در ساعت ۲۳:۳۳

  13. صلوات


  14. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,857
    حضور
    47 روز 14 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620



    با سلام و عرض ادب

    1) در پست اول گفته شد که این روایت از طریق عامه نقل گردیده؛ و دلیلی هم بر پذیرش وجوه گفته شده از سوی علمای اهل سنت نداریم.
    مرحوم سید مرتضی در رابطه با روایت مذکور می فرمایند:
    هذا خبر واحد ضعيف من أضعف أخبار الآحاد ، ولا معول على مثل ذلك...(رسائل مرتضی، ج2،ص13).

    2)
    بنا بر پذیرش روایت حضرت می فرماید هر کس مرا در خواب دید به تحقیق دیده است؛ مفاد این سخن قضیه ای شرطیه است، که حق بودن رؤیت متوقف بر دیدن آن حضرت است. حال سؤال این است که از کجا متوجه شویم صورت دیده شده همان صورت پیامبر صلی الله علیه وآله است. از اینجاست که برخی شارحین اهل سنت گفته اند که سخن آنحضرت مربوط به حاضرین زمان خود بوده و شامل کسانی که آنحضرت را ندیده اند نمی شود.

    البته باید به این نکته توجه داشت که در این نوع خوابها محتوای خواب از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ لذا در پست اول گفته شد که مفاد این خوابها حجت نمی باشد. ودر ناحیه ی محتوا نیز بر فرض پذیرش این روایت می گوئیم: روایت حضرت صادق علیه السلام که فرمودند:
    «أَنَّ دِينَ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَعَزُّ مِنْ أَنْ يُرَى فِي النَّوْمِ»‏؛ دين‏ خدا تبارك و تعالى عزيزتر از آن است كه در خواب ديده شود. حاکم بر روایت اول خواهد بود.

    3) اما اینکه به صرف دیدن یک خواب کسی صحابه شود( صحابه ای که احکام خاصی بر آن مترتب می گردد)، عرض شد که چنین گفته ای هیچ پایه ی علمی ای ندارد، واینکه بخاری در تعریف صحابی مسامحه می کند ودر تعریف صحابی می گوید:«ومن صحب النبي صلى الله عليه وسلمأو رآه من المسلمين فهو من أصحابه»؛ مراد رویت متعارف است؛ رؤیتی که با چشم ظاهر باشد نه اینکه در خواب صورت بپذیرد.

    4) در مورد کلیب نام او را کامل بیان دارید تا علت ان گفته شود.

    موفق باشید.

    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۲/۰۳/۲۳ در ساعت ۱۹:۴۵
    «من رآني في المنام فقد رآني حقا»
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  15. #9
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    علاقه
    لا ادری
    نوشته
    659
    حضور
    17 روز 6 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1143



    سلام علیکم

    خدمت شما عرض می شود که بنده از طریق اهل سنت سخن گفته ام . روایت از اهل سنت است ، تعریف از اهل سنت است و نتیجه گیری هم بر خود اهل سنت .

    اما اینکه می فرمائید قضیه شرطی است ، این از سخنان خودتان است و حدیث چنین چیزی ندارد . و ثانیا خود شما فرمودید که نظرات ثلاثه نووی بدون دلیل است و ساخته های ذهن خودش است .

    مورد بعد اینکه بحث در اینجا مفاد خواب نیست . بنده از دستور و مفهوم خواب سوال نکردم . حرف اصلی من رویت صرف است . حالا هر ماجرایی هم در خواب اتفاق افتاده باشد. لذا دقت کنید .

    در مورد نداشتن پایه علمی : استاد بزرگوار ! من یک بار دیگر فرضیات و نتیجه گیری را می نویسم هر کجا اشکال داشت جنابعالی تصحیح کنید :

    1 ) هر کس ( عمومیت را دقت کنید ) پیامبر را در خواب ببیند ، قطعا خود پیامبر را دیده است . این حدیث .

    2 ) هر کس در حال مسلمانی پیامبر را ببیند صحابه او محسوب می شود . تعریف بخاری .

    نتیجه : هر کس چهره پیامبر را در خواب ببیند گویی خود او را دیده و اگر چنین فردی مسلمان باشد صحابی محسوب می شود .

    حالا ما فرض می کنیم که این حدیث فقط مربوط به کسانی باشد که چهره پیامبر را می شناسند ( حال یا مستقیم پیامبر را دیده اند و یا توصیفات او را دقیقا شنیده اند ) . باز چه کار کنیم ؟

    شما به این نکته توجه کنید که طبق سخن خود پیامبر دیدن ایشان در خواب مثل دیدن ایشان در عالم واقعی است . با این توضیحات هرجا اشکال دارد را با دلیل تصحیح کنید .

    اما در مورد کلیب :

    هو كليب بن شهاب بن المجنون الجرمى الكوفى والد عاصم بن کلیب من کبار التابعین .

    شکرا جزیلا

  16. صلوات


  17. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,857
    حضور
    47 روز 14 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620



    با سلام و عرض ادب

    الف) در مورد ملاک صحبت عرض می شود: حتی بنابرتعریف بخاری که در تعریف صحابی مسامحه نمود و هر مسلمانی که آنحضرت را دیده باشد را صحابی دانست ، مراد از رؤیت رؤیت ظاهری و به دو چشم سر در حال بیداری می باشد ؛ لذا روایت خواب دیدن که گذشت تخصصا از موضوع صحابی خارج است؛ بنابراین(طبق تعریف بخاری) هر مسلمانی که در زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله زیسته باشد و توفیق دیدار پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را داشته باشد، صحابی آن حضرت محسوب می گردد که آثار خاصی برآن مترتب می گردد از جمله اینکه چنین فردی دارای توثیق است و چیزی عدالت او را خدشه دار نمی سازد.

    والا اگر مراد از رویت رویت در خواب بوده باشد؟!، کم نیستند از اهل سنت کسانی که در خواب مشرف به دیدار حضرت حق شده اند؛ چه رسد به پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله که در این صورت همه مسلمانان صحابی می شدند زیرا کم است کسی که گمان نکند در خواب پیامبر صلی الله علیه وآله را به گمان خویش ندیده باشد.

    ب)
    در مورد کلیب بن شهاب عرض می شود:
    «عاصم بن کلیب،م:137ـ»[1] فرزند:«کلیب بن شهاب»[2] فرزند«شهاب بن المجنون»[3]، فرزند «کلیب یا شتیر» می باشد.

    در مورد کلیب میان علمای رجال اختلاف است که آیا از تابعین به شمار می رود یا جزو صحابه محسوب می گردد؛ البته این امر تنها منحصر به وی نمی باشد ؛ لذا ابن اثیر در مقدمه ی کتاب :«الاسد الغابة» می نویسد: ما در این کتاب(که موضوع آن معرفی صحابه است) در مورد افرادی نیز که مورد اختلاف می باشند نیز صحبت می کنیم:« فمنهم من جعله بعض العلماء من الصحابة ومنهم من لم يجعله فيهم ومعرفتهم ومعرفة أمورهم وأحوالهم وأنسابهم وسيرتهم مهم في الدين». که البته علت اصلی این اختلافات به خاطر عدم علم به تاریخ دقیق حیات (تولد؛ وفات)این افراد و اختلاف در لقا و صحبت و یا عدم آنها می باشد. لذا ابن حجر در کتاب :«الاصابة فی تمییز الصحابة» در مورد وی می گوید: «كليب بن شهاب الجرمي والد عاصم قال أبو عمر له ولأبيه صحبة»؛[4] و در ادامه می گوید:«وجزم أبو حاتم الرازي والبخاري وغير واحد بان كليبا تابعي وكذا ذكره أبو زرعة وابن سعد وابن حبان في ثقات التابعين».

    موفق باشید.

    [1].تقریب التهذیب:«عاصم بن كليب بن شهاب بن المجنون الجرمي الكوفي صدوق رمي بالإرجاء من الخامسة مات سنة بضع وثلاثين»؛ أرخ وفاته سنة سبع وثلاثين ومائة وكذا أرخه خليفة وقال ابن شاهين في الثقات قال أحمد بن صالح المصري يعد من وجوه الكوفيين الثقات وفي موضع آخر هو ثقة مأمون وقال ابن المديني لا يحتج به إذا انفرد وقال ابن سعد كان ثقة يحتج به وليس بكثير الحديث توفي في أول خلافة أبي جعفر . عاصم بن کلیب راوی این روایت می باشد:«روى عاصم بن كليب عن أبيه عن جده قال : دخلت المسجد والنبي صلى الله عليه و سلم جالس في الصلاة واضعا يده اليمنى على فخذه اليمنى رافعا السبابة يقول : " يا مقلب القلوب ثبت قلبي على دينك».

    [2]. کلیب بن شهاب:« 1)ابن حجر:كليب بن شهاب بن المجنون الجرمي الكوفي والد عاصم بن كليب وفي نسبه خلاف قد ذكرناه في ترجمة شهاب بن المجنون روى عن سعد بن أبي وقاص وأبيه شهاب بن المجنون ؛ 2)معرفة الصحابة:« كليب بن شهاب بن المجنون الجرمي أبو عاصم ، حديثه عند ابنه عاصم ، له في الصحابة ذكر»؛ 3)اسدالغابة:« كليب بن شهاب : كليب بن شهاب الجرمي أبو عاصم . ذكر في الصحابة . روى سفيان الثوري عن عاصم بن كليب عن أبيه : أنه خرج مع جنازة شهدها رسول الله صلى الله عليه و سلم قال : وأنا غلام أفهم وأعقل - فقال رسول الله صلى الله عليه و سلم : " إن الله يحب من العامل إذا عمل شيئا أن يحسن " أخرجه الثلاثة قال أبو عمر : له - يعني لكليب - ولأبيه شهاب صحبة».4) الاستیعاب، ابن عبد البر، ترجمه ی : 2214 كليب بن شهاب الجرمي والد عاصم بن كليب له ولأبيه شهاب صحبة.

    [3]. 1) شهاب بن المجنون: « الاصابة، ابن حجر،ترجمه ی:3938:« شهاب بن المجنون الجرمي يقال إنه جد عاصم بن كليب قال بن حبان البغوي شهاب الجرمي جد عاصم بن كليب له صحبة وقال بن السكن شهاب الجرمي حديثه في الكوفيين يقال له صحبة وليس بمشهور في الصحابة وقال الطبراني يقال اسمه شهاب ويقال شبيب ويقال شتير وقال أبو عمر له ولأبيه صحبة...»؛ 2)تقریب التهذیب:شهاب بن المجنون يقال اسم أبيه كليب أو شتير وهو جد عاصم بن كليب مذكور في الصحابة؛ 3)الاستیعاب،ابن عبد البر،شهاب بن المجنون الجرمي جد عاصم بن كليب. له ولأبيه صحبة وسماع ورواية؛ 4)ابن اثیر در کتاب «اسدالغابة»:«شهاب بن المجنون الجرمي من جرم بن ريان جد عاصم بن كليب له ولابنه كليب صحبة وسماع ورواية وقد اختلف في اسمه فقيل : كليب وقيل : شبيب وقيل : شتير وذكره بعضهم شهاب بن كليب ابن شهاب الجرمي وليس بشيء وعداده في أهل الكوفة؛5) معرفة الصحابة، ابی نعیم اصفهانی:«شهاب بن مجنون الجرمي جد عاصم بن كليب ، مختلف في اسمه ، فقيل : شهاب ، وقيل : شبيب ، وقيل : شتير ذكر بعض المتأخرين أنه : شهاب بن كليب بن شهاب الجرمي ، ولم يأت عليه فيه تبيان عداده في الكوفيين».

    [4].الاصابة، ابن حجر، ترجمه ی : 7534. ج5، ص495.

    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۲/۰۳/۱۸ در ساعت ۲۳:۱۲
    «من رآني في المنام فقد رآني حقا»
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  18. صلوات


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود