صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: پیامبری که ضال است !!!!!

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    علاقه
    لا ادری
    نوشته
    659
    حضور
    17 روز 6 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1143

    پیامبری که ضال است !!!!!




    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

    با عرض سلام خدمت همه عزیزان



    در آیه 7 سوره ضحی : " وَوَجَدَكَ ضَالًّا فَهَدَى " مراد از ((ضَالًّا )) چیست ؟



    با توجه به اختلاف معانی آن در نزد مفسرین اسلامی ، اقوال مهم و معتبری که در این باره ذکر شده است را بیان نمایید.



    با تشکر فراوان


  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,511
    حضور
    174 روز 12 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58276



    با نام و یاد دوست



    پیامبری که ضال است !!!!!






    پیامبری که ضال است !!!!!


    ویرایش توسط حکمت : ۱۳۹۲/۰۳/۱۲ در ساعت ۰۹:۴۹

  5. صلوات ها 7


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 18 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط عبدالرسول نمایش پست ها

    در آیه 7 سوره ضحی : " وَوَجَدَكَ ضَالًّا فَهَدَى " مراد از ((ضَالًّا )) چیست ؟



    با توجه به اختلاف معانی آن در نزد مفسرین اسلامی ، اقوال مهم و معتبری که در این باره ذکر شده است را بیان نمایید.




    «وَ وَجَدَكَ ضَالاًّ فَهَدى‏»
    و تو را گمشده يافت و هدايت كرد. (ضحی، 7)


    با سلام و درود

    در این زمینه و در معنای "ضال" بودن پیامبر(ص)، تفاسیر و وجوه مخالفتی ذکر شده، از جمله:

    1. تو را از آن چه اكنون بر آن هستى (نبوّت و شريعت) گم شده يا گمراه يافت، يعنى از آن غافل بودى پس تو را به سوى نبوّت و شريعت هدايت نمود.

    2. تو راه‏ هاى زندگى را نمی شناختی و متحیر بودی، پس تو را به آنها هدايت نمود.

    3. تو حق را نمی شناختى پس تو را به آن هدايت نمود.

    4. در درّه‏ هاى مكه گم شده بودی پس تو را هدايت و راهنمايى كرد تا به خانواده ات رسیدی.

    5. تو در ميان قومت گمنام بودی و آنها حق تو را نمی شناختند، خداوند آنها را هدايت نمود به شناختن تو، پس خدا تو را به مردم معرفى كرد تا تو و جایگاه بزرگت را شناختند.

    6. مراد از ضلالت، از دست دادن علم است.

    7. اين آيه به مناسبت مردم گفته شده است يعنى خدا مردم تو را گمراه ديد و بوسيله‏ تو آنها را هدايت ‏كرد.

    8. خداوند تو را در ميان گمراهان، تنها و جدا ديد، هدايتت كرد تا مردم با تو آميختند و به دين حق دعوت شدند.

    9. خود را نمى ‏شناسى تو را بنفس و حال خودت آگاه كرد.

    ________________
    (ر.ک: مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏10، ص 766؛ ترجمه الميزان، ج ‏20، ص 524؛ تفسير عاملي، ج ‏8، ص 598)

    پیامبری که ضال است !!!!!

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 18 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125




    بررسی:



    با کمی توجه و دقت، معلوم می شود که برخی از این وجوه، باطل است و منافات با عصمت و جایگاه والای رسالت دارد.

    برخی از این وجوه چگونه با این روایات سازگار است:

    نبي اكرم (ص) فرمودند:
    "کُنْت‌ُ نَبیّاً وَ آدَم‌ُ بَیْن‌َ الماءِ وَ الطّین‌ِ"؛ من نبی بودم آنگاه كه آدم بين آب و گل بود. ‏(بحارالانوار، ج 16، ص 402، ح 1)

    امیرمؤمنان فرمود:
    "وَ لَقَدْ قَرَنَ اللَّهُ بِهِ ص مِنْ لَدُنْ أَنْ كَانَ فَطِيماً أَعْظَمَ مَلَكٍ مِنْ مَلَائِكَتِهِ يَسْلُكُ بِهِ طَرِيقَ الْمَكَارِمِ وَ مَحَاسِنَ أَخْلَاقِ الْعَالَمِ لَيْلَهُ وَ نَهَارَهُ"؛ از همان لحظه ای که پیامبر(ص) را از شیر گرفتند، خداوند بزرگترین فرشته (جبرئیل) خود را مأمور تربیت پیامبر(ص) کرد تا شب و روز، او را به راه های بزرگواری و راستی و اخلاق نیکو راهنمایی کنند. (نهج البلاغه، خطبه 192)


    نکته:
    اين آيات سوره ضحی، در مقام بیان نعمت هاى معروف و قابل توجه و مهم هستند. در حالی که مثلا اگر حضرت در طفوليت چند ساعتى راه خانه يا قبيله را گم كرده و سپس يافته باشند، آيا ارزش دارد كه اين گونه در قرآن تذكر داده شود و در رديف آن نعمت هاى مشهود و معروف ذكر گردد؟!


    در تفسیر پرتوی از قرآن آمده:

    بسيارى از مفسرين كوشيده‏ اند تا هر چه مي توانند معنا و احتمال از اين آيه بيرون آورند و گويا بيش از تفسير، خواسته ‏اند وسعت ذهن و قدرت تخيل خود را بنمايانند تا آنجا كه فخر رازى بيست توجيه و احتمال براى اين آيه آورده كه بيشتر آنها بيش از آن كه با ظاهر آيه و كلمات آن تناسب ندارد خود گمراه كننده است. (پرتوى از قرآن، ج ‏4، ص 144)

    پیامبری که ضال است !!!!!

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 18 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    روایت تفسیری:


    روایات تفسیری ذیل این آیه شریفه «وَ وَجَدَكَ ضَالًّا فَهَدى‏» آورده اند:

    "اى أهدى إليك قوما لا يعرفونك حتى عرفوك‏"
    یعنی مردم تو را نمی شناختند (و قدر و منزلت تو را نمی دانستند)، لذا خداوند مردم را به سوی تو هدایت کرد تا بشناسند تو را. (تفسير قمی، ج ‏2، ص 427؛ تفسير نورالثقلين، ج ‏5، ص 596)


    هم چنین در روایت دیگری آمده:

    "وجدك ضالا في قوم لا يعرفون فضل نبوتك فهداهم الله بك"
    یعنی در میان قومی بودی که مقام نبوت و پیامبری تو را نمی دانستند، پس خداوند آنها را به سوی تو هدایت کرد. [تو گمشده قومت بودی]. (همان)

    پیامبری که ضال است !!!!!

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 18 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125





    بیان علامه طباطبایی(ره):


    مراد از "ضلال" در اين جا گمراهى نيست بلكه مراد عدم هدايت است، و منظور از هدايت نداشتن رسول خدا (ص)، حال خود آن حضرت است، و يا صرف نظر از هدايت الهى مى ‏خواهد بفرمايد اگر هدايت خدا نباشد تو و هيچ انسانى ديگر از پيش خود هدايت نداريد مگر به وسيله خداى سبحان.

    پس رسول خدا (ص) هم نفس شريفش با قطع نظر از هدايت خدا، ضاله و بى راه بود، هر چند كه هيچ روزى از هدايت الهى جدا نبوده و از لحظه‏ اى كه خلق شده بود ملازم با آن بود.

    لذا آيه شريفه در معناى این است كه هنوز به هدايت رسالت و نبوت، هدایت نشده بودی. (ر.ک: ترجمه الميزان، ج ‏20، ص 523)

    پیامبری که ضال است !!!!!

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 18 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    بیانی دیگر:


    تو هرگز از نبوت و رسالت آگاه نبودى، و ما اين نور را در قلب تو افكنديم كه به وسيله آن انسانها را هدايت كنى، چنان كه در جاى ديگر مى‏ فرمايد:

    «ما كُنْتَ تَدْرِي مَا الْكِتابُ وَ لَا الْإِيمانُ وَ لكِنْ جَعَلْناهُ نُوراً نَهْدِي بِهِ مَنْ نَشاءُ مِنْ عِبادِنا»؛ و اينگونه از فرمان خويش به سوى تو (قرآنِ) روح بخش را وحى كرديم، در حالى كه نمى ‏دانستى كتاب (قرآن) و ايمان (به محتواى آن) چيست. و ليكن آن را نورى قرار داديم كه بوسيله آن هر كس از بندگانمان را كه بخواهيم (و شايسته بدانيم) راهنمايى مى ‏كنيم و قطعاً تو به سوى راه راست راهنمايى مى‏ كنى. (شورى، 52)


    روشن است كه پيامبر (ص) قبل از رسيدن به مقام نبوت و رسالت فاقد اين فيض الهى بود، خداوند ایشان را هدايت فرمود.

    مسلما اگر هدايت الهى و امدادهاى غيبى دست پيامبر (ص) را نمى ‏گرفت. او هرگز به سر منزل مقصود راه نمى ‏يافت.

    بنا بر اين منظور از" ضلالت" در اين جا نفى ايمان و توحيد و پاكى و تقوى نيست، بلكه نفى آگاهى از اسرار نبوت، و قوانين اسلام، و عدم آشنايى با اين حقايق بود، ولى بعد از بعثت به كمك پروردگار بر همه اين امور واقف شد و هدايت يافت. (ر.ک: تفسير نمونه، ج ‏27، ص 103)

    پیامبری که ضال است !!!!!

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط عبدالرسول نمایش پست ها
    در آیه 7 سوره ضحی : " وَوَجَدَكَ ضَالًّا فَهَدَى " مراد از ((ضَالًّا )) چیست ؟
    سلام
    در زبان عرب گاهی اسم فاعل در معنای مفعولی استعمال می شود
    لذا در اینجا ضال به معنای گمشده است همانطور که در حدیث امام صادق ع هم مورد تاکید قرار گرفته است
    یعنی تورا گمشده انسانها یافت پس آنان را به تو هدایت کرد
    والله الموفق

    ویرایش توسط حامد : ۱۳۹۲/۰۳/۰۸ در ساعت ۱۰:۴۸
    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  17. صلوات ها 4


  18. #9
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    علاقه
    لا ادری
    نوشته
    659
    حضور
    17 روز 6 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1143



    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت کارشناس محترم و سایر عزیزان :

    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    1. تو را از آن چه اكنون بر آن هستى (نبوّت و شريعت) گم شده يا گمراه يافت، يعنى از آن غافل بودى پس تو را به سوى نبوّت و شريعت هدايت نمود.

    به نظر بنده این وجه تفسیری ، در میان مفسرین از اعتبار بیشتری برخوردار است . هم به جهت هماهنگی با معنای ظاهری آیه و هم به جهت هماهنگی با معنای اصلی و باطنی آیه . مثلا قرطبی در این مورد می گوید :


    أي غافلا عما يراد بك من أمر النبوة، فهداك: أي أرشدك. و- الضلال هنا بمعنى الغفلة، كقوله جل ثناؤه: لا يَضِلُّ رَبِّي وَ- لا يَنْسى‏ «3» [طه: 52] أي لا يغفل. و- قال في حق نبيه: وَ إِنْ كُنْتَ مِنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الْغافِلِينَ»
    [يوسف: 3]. و- قال قوم: ضَالًّا لم تكن تدري القرآن و- الشرائع، فهداك الله إلى القرآن، و- شرائع الإسلام، عن الضحاك و- شهر بن حوشب و- غيرهما. و- هو معنى قوله تعالى: ما كُنْتَ تَدْرِي مَا الْكِتابُ وَ- لَا الْإِيمانُ، على ما بينا في سورة" الشورى" آية 52.


    الجامع لأحکام القرآن لإمام قرطبی ، نشر دار الکتب المصریه - قاهره . ج 20 ص 96

    نظرات مفسرین بزرگ شیعی را نیز کارشناس محترم بیان کردند .

    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    بیان علامه طباطبایی(ره): ... لذا آيه شريفه در معناى این است كه هنوز به هدايت رسالت و نبوت، هدایت نشده بودی.
    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    منظور از" ضلالت" در اين جا نفى ايمان و توحيد و پاكى و تقوى نيست، بلكه نفى آگاهى از اسرار نبوت، و قوانين اسلام، و عدم آشنايى با اين حقايق بود، ولى بعد از بعثت به كمك پروردگار بر همه اين امور واقف شد و هدايت يافت. تفسير نمونه، ج ‏27، ص 103

    با این بیانات نتیجه می گیریم که پیامبر اکرم از نعمت رسالت و نبوت محروم بوده اند ، چنانچه خداوند می فرماید ضال بوده اند . لذا الله سبحانه و تعالی با هدایت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم اسرار نبوت را به ایشان آموخته و از درگاه وحی ایشان را وارد سرای حقیقت و دانش و آگاهی بر شریعت نموده است .

    اگر این نتیجه گیری نادرست است کارشناس محترم لطف کرده و آنرا تصحیح نمایند . اگر نیز صحیح است که بر صحت آن شهادت دهند . تا انشاء الله با یک نتیجه گیری درست پرسش بعدی مطرح شود ( حال در این تاپیک و یا جای دیگر . )

    با تشکر


  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 18 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط عبدالرسول نمایش پست ها
    با این بیانات نتیجه می گیریم که پیامبر اکرم از نعمت رسالت و نبوت محروم بوده اند ، چنانچه خداوند می فرماید ضال بوده اند . لذا الله سبحانه و تعالی با هدایت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم اسرار نبوت را به ایشان آموخته و از درگاه وحی ایشان را وارد سرای حقیقت و دانش و آگاهی بر شریعت نموده است .

    اگر این نتیجه گیری نادرست است کارشناس محترم لطف کرده و آنرا تصحیح نمایند . اگر نیز صحیح است که بر صحت آن شهادت دهند . تا انشاء الله با یک نتیجه گیری درست پرسش بعدی مطرح شود ( حال در این تاپیک و یا جای دیگر . )

    با تشکر


    با سلام و درود

    بله، یعنی پیامبر(ص)، رسول و نبی نبودند و از اسرار نبوت هم آگاه نبودند سپس خداوند ایشان را به رسالت و نبوت، هدایت فرمود.

    من در خدمتتان هستم

    پیامبری که ضال است !!!!!

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود