جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مدینه فاضله یعنی چه؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    نوشته
    199
    حضور
    2 روز 13 ساعت نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    399

    مدینه فاضله یعنی چه؟




    باه نام خدا
    و با درود
    در کتب تاریخ اسلام از جامعه پیامبر (ص) به عنوان مدینه فاصله یاد شده.در یک نگاه بسیار سطحی مدینه فاصله یعنی آرمان شهر و یا شهری در کمال امنیت و آسایش که اتباع آن به جرم و خلاف روی نیاورده اند.
    قرآن کریم زیز بر این ادعا مهر صدق زده (وهذا البلد الامين) سوگند به این سرزمین امن

    اما ازطرف دیگر روایات آن را نقض میکند.در برخی کشورهای مسلمان با استناد به روایات زیادی که حاکی از اجرای احکامی مانند سنگسار در دوران نبی اکرم بوده این احکام را اجرا میکنند.حالا این پرسش برای من ایجاد شده که اگر جامعه پیامبر،مدینه فاضله به معنی ذکر شده در بالا بوده پس اجرای این همه حدود در ازای جرمهای صورت گرفته آیا ارمان شهر بودن یا امن بودن آن را نفی نمیکند؟

    با سپاس

  2. صلوات ها 2


  3. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    3,942
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11090



    با نام الله

    مدینه فاضله یعنی چه؟



    کارشناس بحث: یاسین





    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  4. صلوات


  5. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,104
    حضور
    39 روز 23 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4061



    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام و احترام

    اگر بشر بخواهد به سعادت دنيا و آخرت برسد، بايد تقوا داشته باشد و تقوا و ايمان مهمترين عامل خوشبختى انسانهاست وقتى افراد جامعه آن حالت تقوا و خداترسى را داشته باشند كه به وسيله آن حدود و مقررات الهى را رعايت كنند، روشن است كه آن جامعه به صورت يك مدينه فاضله و جامعه سعادتمند در مى‏آيد و هيچ كس به هيچ كس تعدى و تجاوز نمى‏كند و با حاكميت ارزشهاى الهى، امنيت كامل سياسى و اجتماعى و اقتصادى در آن جامعه برقرار مى‏شود.[1]

    پیامبر اکرم(ص) با تبلیغ و اجرای احکام اسلامی بنای یک جامعه فاضله را بنیان نهاد، اما ایجاد تغییرات زیر بنایی و فرهنگی در جامعه امری زمانبر و دراز مدت می باشد. اگر بخواهیم جامعه زمان پیامبر(ص) را با جامعه قبل از اسلام مقایسه کنیم می بینیم که تفاوت ها و تغییرات زیادی در جامعه روی داد، اما برای نهادینه شدن ارزشهای اسلامی فرصت بیشتری نیاز بود.

    علاوه بر اینکه معنی ایجاد مدینه فاضله این نیست که دیگر هیچ فردی، قدرت انجام گناه یا فساد نداشته باشدوافراد خواسته یا ناخواسته فقط اعمال نیکو انجام دهند، بلکه به این معنی است که جامعه به سطحی از رشد و فرهنگ برسد که ناهنجاری های اجتماعی در جامعه به عنوان ضد ارزش شناخته شود و مطلوب اجتماع نباشد و امور مورد تایید عقل و فطرت و اخلاق، به عنوان ارزش در جامعه مطرح باشد و گرایش عمومی نسبت به انجام آنها وجود داشته باشد.


    [1] - كوثر، ج‏2، ص: 582


  6. صلوات ها 2


  7. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23552



    نقل قول نوشته اصلی توسط حلاج نمایش پست ها
    اما ازطرف دیگر روایات آن را نقض میکند.در برخی کشورهای مسلمان با استناد به روایات زیادی که حاکی از اجرای احکامی مانند سنگسار در دوران نبی اکرم بوده این احکام را اجرا میکنند.حالا این پرسش برای من ایجاد شده که اگر جامعه پیامبر،مدینه فاضله به معنی ذکر شده در بالا بوده پس اجرای این همه حدود در ازای جرمهای صورت گرفته آیا ارمان شهر بودن یا امن بودن آن را نفی نمیکند؟
    سلام
    منظور از بلد امین مدینه فاضله یا آن آرمان شهر نیست
    چرا که
    مقصود از این امنیت امنیت قانونی است که در سایه احکام دین برای شهر مکه مقرر گردیده است
    یعنی خدای متعال در قوانین اسلام شهر مکه را شهر امن قرار داد تا جایی که اگر قاتل وارد مسجد الحرام شود کسی حق تعرض به اورا ندارد
    پس موضوع به تشریعیات و قوانین اسلامی برمی گردد نه یک امر خارجی تکوینی
    البته موضوعی که شما ذکر کردید با مدینه فاضله منافات ندارد چه اینکه آرمان شهرها هم در یک مرتبه نخواهند بود چه بسا در آرمان شهری کسی جنایتی هم بکند و عقوبت شود
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  8. صلوات ها 3


  9. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,104
    حضور
    39 روز 23 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4061



    بسم الله الرحمن الرحیم
    باسلام و احترام


    " وَ هذَا الْبَلَدِ الْأَمِينِ" مسلما اشاره به سرزمين مكه است سرزمينى كه حتى در عصر جاهليت به عنوان منطقه أمن و حرم خدا شمرده مى‏ شد، و كسى در آنجا حق تعرض به ديگرى نداشت، حتى مجرمان و قاتلان وقتى به آن سرزمين مى‏رسيدند در امنيت بودند.

    اين سرزمين در اسلام اهميت فوق العاده‏ اى دارد، حيوانات و درختان و پرندگان او، تا چه رسد به انسانها، از امنيت خاصى بايد در آنجا برخوردار باشند.[1]


    [1] - تفسير نمونه، ج‏27، ص: 140.





  10. صلوات ها 2


  11. #6

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    نوشته
    199
    حضور
    2 روز 13 ساعت نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    399



    نقل قول نوشته اصلی توسط یاسین نمایش پست ها
    " وَ هذَا الْبَلَدِ الْأَمِينِ" مسلما اشاره به سرزمين مكه است سرزمينى كه حتى در عصر جاهليت به عنوان منطقه أمن و حرم خدا شمرده مى‏ شد، و كسى در آنجا حق تعرض به ديگرى نداشت، حتى مجرمان و قاتلان وقتى به آن سرزمين مى‏رسيدند در امنيت بودند.
    این سخن شما کاملا تازه و عجیب بنظرم میرسد و کمی هم خلاف نصوص قران.در چند آیه به اختلافات و جنگهای قریش اشاره شده و در آیه شریفه لِإِيلَافِ قُرَيْشٍ خداوند الفت میان قرش را بخود نسبت داد.زنده بگور کردن دختران نوزاد بدیل فقر و راهزنی کاروانهای تجاری بویژه مسلمان هم در قران اشاره شده.مسجد الحرام پیش و پس از اسلام منطقه امن بوده اما همه مکه مکرمه مسجدالحرا نیست

  12. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,104
    حضور
    39 روز 23 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4061



    بسم الله الرحمن الرحیم

    هذَا الْبَلَدِ الْأَمِينِ"
    منظور از بلد امین، مكه مشرفه است، و آنرا بلد امينش خواند، چون امنيت يكى از خواصى است كه براى حرم تشريع شده، و هيچ جاى ديگر دنيا چنين حكمى برايش تشريع نشده، و اين حرم سرزمينى است كه خانه كعبه در آن واقع است.( ترجمه الميزان، ج‏20، ص: 539).

    بنابراین محدوده حرم، تنها مسجد الحرام نبوده بلکه اطراف آن (حدود 10 کیلومتر) حرم محسوب می شد و امروزه نیز حکم محرم در این محدوده وجود دارد.


    ویرایش توسط یاسین : ۱۳۹۴/۰۴/۱۵ در ساعت ۱۷:۳۲

  13. صلوات ها 2


  14. #8

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    نوشته
    809
    حضور
    33 روز 19 ساعت نامشخص
    دریافت
    15
    آپلود
    1
    گالری
    56
    صلوات
    3788

    شاد




    نقل قول نوشته اصلی توسط حلاج نمایش پست ها
    باه نام خدا
    و با درود
    در کتب تاریخ اسلام از جامعه پیامبر (ص) به عنوان مدینه فاصله یاد شده.در یک نگاه بسیار سطحی مدینه فاصله یعنی آرمان شهر و یا شهری در کمال امنیت و آسایش که اتباع آن به جرم و خلاف روی نیاورده اند.
    قرآن کریم زیز بر این ادعا مهر صدق زده (وهذا البلد الامين) سوگند به این سرزمین امن

    اما ازطرف دیگر روایات آن را نقض میکند.در برخی کشورهای مسلمان با استناد به روایات زیادی که حاکی از اجرای احکامی مانند سنگسار در دوران نبی اکرم بوده این احکام را اجرا میکنند.حالا این پرسش برای من ایجاد شده که اگر جامعه پیامبر،مدینه فاضله به معنی ذکر شده در بالا بوده پس اجرای این همه حدود در ازای جرمهای صورت گرفته آیا ارمان شهر بودن یا امن بودن آن را نفی نمیکند؟

    با سپاس
    با سلام
    فارابي ميگه مدينه فاضله مدينه ايست كه مردم آن به اموري مشغولند كه در نهايت به سعادت مي رسند.درنهايت
    ضمن اينكه آرمان شهر در غرب با مدينه فاضله اسلامي متفاوت است

    شهر خالیست زعشاق بود کز طرفی***مردی از خویش برون آید و کاری بکند

    کو کریمی که ز بزم طربش غمزده ای***جرعه ای درکشد و دفع خماری بکند

    یا وفا یا خبر وصل تو یا مرگ رقیب***بود آیا که فلک زین دو سه کاری بکند

  15. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,104
    حضور
    39 روز 23 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4061



    تاپیک جمع بندی

    بسم الله الرحمن الرحیم

    منظور از «بلد امین» در آیه شریفه «وَ هذَا الْبَلَدِ الْأَمين‏»[1]، تنها بیت الله الحرام و خانه کعبه نیست. بلکه اطراف کعبه جز این حرم محسوب می شوند.[2]

    مدینه فاضله بودن به معنی عدم ارتکاب هیچ جرم و جنایت و به تبع آن عدم مجازات هیچ مجرم نیست، بلکه منظور از مدینه فاضله رشد عمومی فهم و درک مردم جامعه است که قوانین در جامعه به صورت جدی اجرا می شود و اگر فرد یا افرادی از قوانین تخطی و تجاوز کنند مجازات خواهند شد.[3]

    پیامبر اکرم(ص) با تبلیغ و اجرای احکام اسلامی بنای یک جامعه فاضله را بنیان نهاد، اما ایجاد تغییرات زیر بنایی و فرهنگی در جامعه امری زمانبر و دراز مدت می باشد. اگر بخواهیم جامعه زمان پیامبر(ص) را با جامعه قبل از اسلام مقایسه کنیم می بینیم که تفاوت ها و تغییرات زیادی در جامعه روی داد، اما برای نهادینه شدن ارزشهای اسلامی فرصت بیشتری نیاز بود.


    [1] - سوره تین،آیه3.

    [2] - تفسير نمونه، ج‏27، ص: 140

    [3] - كوثر، ج‏2، ص: 582





اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود