جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: کلام علوی(شركت در مجلس گناه!)

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    تفسیر
    نوشته
    64
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    244

    کلام علوی(شركت در مجلس گناه!)




    قال على عليه السلام:
    «مَنْ كانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْيَومِ الْآخِرِ فَلا يَقُومُ مَكانَ رَيْبَةٍ»؛
    «كسى كه به خدا و روز جزا ايمان دارد، در مكانى كه «ريبه» است توقف نكند».[1]
    واژه «ريبه» دو معنى دارد:
    الف) شك و ترديد و إتّهام؛ يعنى شخص مؤمن به جايى كه مورد اتّهام قرار مى‏گيرد نمى‏رود، و لهذا بزرگان و پرهيزكاران به چنين مكان‏هایی پا نمى‏گذاشتند و اگر انسان به چنين مكانى رفت و مورد تهمت و سوءظنّ ديگران قرار گرفت، همان‏گونه كه در روايت آمده است، نبايد ديگران كه به او بدبين شده‏اند را ملامت نمايد، بلكه بايد خود را سرزنش كند.[2]
    ب) معنى ديگر ريبه همان چيزى است كه در بحث نكاح و نگاه آمده است. آن جا گفته‏اند كه نگاه به دست و صورت زن نامحرم با دو شرط جايز است؛ نخست اين كه به «قصد لذّت» انجام نشود و ديگر اين كه «ريبه» نباشد؛ يعنى خطر لغزش و وقوع در گناه وجود نداشته باشد، طبق‏ اين معنى شخص مؤمن نبايد در مجلسى برود كه خطر لغزش در دامان گناه وجود دارد و احتمال انحراف او مى‏رود.
    روايات فراوانى داريم كه ما را از شركت در مجلس گناه نهى مى‏كند [3] و اين مطلب چند دليل عقلى و منطقى دارد:
    1- بودن در مجلس گناه، هر چند انسان گناهى انجام ندهد، امضاء و تأييد آن گناه است و جُرم اين كار براى افراد شناخته شده و بزرگ‏ترهاى فاميل و روحانيّون سنگين‏تر است!
    2- ابهت گناه هم در نظر شما و هم در نظر مردم شكسته مى‏شود.
    نمونه‏اش مجالس عروسى زمان ماست، كه شركت در آن براى مؤمنين يك مشكل شده است. مؤمنين نبايد در چنين مجالسى شركت كنند و صريحاً علّت آن را بيان نمايند، بگويند: «ما به شما علاقه داريم، ولى خدا را بيش‏تر دوست داريم. مسؤوليّت شرعى ما فوق علاقه ماست».
    3- اين كار سبب دلگرمى و تشويق گناهكاران مى‏شود، وقتى يك انسان گناهكار در مجلسى مى‏رقصد، اگر دو نفر تماشا كنند تا يكصد نفر، خيلى تفاوت مى‏كند. خواننده و نوازنده گناهكار وقتى دور خود را شلوغ ببيند تشويق مى‏شود. در حديثى كه پيرامون آيه شريفه 30 سوره حج «وَ اجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ» وارد شده، مى‏خوانيم: «همين كه به يك خواننده أحْسَن بگويى قول زور محسوب مى‏شود».[4] بنابراين تشويق گناهكار و مجلس گناه، چه با شركت و چه تشويق لفظى، جايز نيست.
    4- وسوسه‏هاى شيطان كم‏كم دامن شخصِ شركت‏كننده را نيز مى‏گيرد، چه تضمينى وجود دارد كه انسان در مجالس آلوده شركت كند و آلوده نشود؟ مبتلايان به موادّ مخدّر ابتدا فقط در مجالس موادّ مخدّر شركت مى‏كردند، ولى تدريجاً مبتلى و معتاد گشتند!.
    * در آخر لازم است به این نکته توجه شود که مجلس گناه صرفا حضور فیزیکی در چنین مجالس نیست در زمان ما گاه دیدن ومراجعه کردن به بعضی از سایت ها نگاه کردن به بعضی از فیلمها نیز می تواند مصداق مجلس گناه باشد

    [1] - اصول كافى، جلد 2، صفحه 378، كتاب الايمان و الكفر، باب مجالسة اهل المعاصى، حديث 10.

    [2] - بحار الانوار، جلد 71، صفحه 91.

    [3] - برخى از اين روايات را در ميزان الحكمة، جلد 2، صفحه 54، باب 519، مطالعه فرماييد.

    [4] - مكاسب محرّمة، صفحه 313.

    وقتی حسین وارد صحنه می شود اگر در صحنه حاضر نشوی هرکحا می خواهی باش فرقی ندارد چه ایستاده به نماز چه نشسته به شراب هر دو یکی است

  2. صلوات


  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود