صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: جزئیات عمل به احکام را از که بپرسیم؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    نوشته
    1,365
    حضور
    15 روز 17 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3246

    جزئیات عمل به احکام را از که بپرسیم؟




    با سلام و احترام

    کارشناسان بزرگوار بخش فقه و احکام معمولاً در پاسخ به سؤالات شرعی فتاوای مراجع را بدون کم و کاست بیان می کنند و اگر پرسشگر در فهم موضوع حکم یا نحوه عمل به آن ابهامی داشته باشد معمولاً دوباره حکم کلی مرجع مربوطه را تقریر می فرمایند. به نحوی که گاهی سؤال از سوی افراد مختلف تکرار می شود اما ابهام همچنان باقی است.

    سؤال بنده این است که توضیح نحوه عمل به احکام یا تشخیص موضوع حکم در این شرایط بر عهده چه کسی است. اگر بر عهده مکلف باشد به دوری از ابهام یا حتی اشتباه در عمل به فتوا دچار می شود. آیا در این سایت قسمتی مخصوص این ابهامات وجود دارد؟

    سؤال دیگر این که در مورد چرایی احکام شرعی کجا باید سؤال کرد؟ در بخش کلام؟

    ممنون.


  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,802
    حضور
    180 روز 9 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    39
    صلوات
    58882



    با نام و یاد دوست




    جزئیات عمل به احکام را از که بپرسیم؟


    جزئیات عمل به احکام را از که بپرسیم؟


  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,557
    حضور
    148 روز 19 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    31864



    نقل قول نوشته اصلی توسط مؤمن نمایش پست ها
    با سلام و احترام

    کارشناسان بزرگوار بخش فقه و احکام معمولاً در پاسخ به سؤالات شرعی فتاوای مراجع را بدون کم و کاست بیان می کنند و اگر پرسشگر در فهم موضوع حکم یا نحوه عمل به آن ابهامی داشته باشد معمولاً دوباره حکم کلی مرجع مربوطه را تقریر می فرمایند. به نحوی که گاهی سؤال از سوی افراد مختلف تکرار می شود اما ابهام همچنان باقی است.

    سؤال بنده این است که توضیح نحوه عمل به احکام یا تشخیص موضوع حکم در این شرایط بر عهده چه کسی است. اگر بر عهده مکلف باشد به دوری از ابهام یا حتی اشتباه در عمل به فتوا دچار می شود. آیا در این سایت قسمتی مخصوص این ابهامات وجود دارد؟

    سؤال دیگر این که در مورد چرایی احکام شرعی کجا باید سؤال کرد؟ در بخش کلام؟

    ممنون.
    با عرض سلام و احترام خدمت جناب عالی و تشکر از سؤال شما

    1. موارد متفاوت است باید به صورت موردی سؤال بفرمایید تا در صورت امکان توضیح بیشتر داده شود.

    2. سؤال از چرایی احکام شرعی دو نوع است یکی بر می گردد به فلسفه احکام که مربوط به بخش کلام است و یکی بر می گردد به چگونگی استنباط حکم از منابع فقهی که مربوط به بخش فقه است .

    همیشه سلامت و سرفراز باشید

    ویرایش توسط سجاد : ۱۳۹۲/۰۲/۳۰ در ساعت ۱۰:۵۱

  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    نوشته
    1,365
    حضور
    15 روز 17 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3246



    نقل قول نوشته اصلی توسط سجاد نمایش پست ها
    موارد متفاوت است باید به صورت موردی سؤال بفرمایید تا در صورت امکان توضیح بیشتر داده شود.
    با سلام و تشکر فراوان از راهنمایی شما استاد گرامی

    مثلاً یکی از موارد ابهام انگیز اینجا مطرح شده است که از اینجا شروع شده بود و به پاسخ روشنی برای بنده نرسید.

    توضیح ابهام: از طرفی نگاه به چهره نامحرمی که مو و سایر زیبایی ها را نپوشانده حرام است. از سویی در اشتغالات روزمره ناچاریم برای مدتی طولانی (بیش از یک لحظه گذرا) با چنین بانوانی در ارتباط باشیم.

    اینجا چگونه باید به حکم مذکور عمل کرد؟


    البته موارد مبهم از این دست کم نیست. فقط به عنوان نمونه عرض شد که اگر صلاح بدانید و در حوصله حضرتعالی و همکاران بگنجد همین جا یا در پست های دیگری مطرح می کنم.

    با تشکر.




    ویرایش توسط مؤمن : ۱۳۹۲/۰۲/۳۰ در ساعت ۱۲:۲۵

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,557
    حضور
    148 روز 19 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    31864



    نقل قول نوشته اصلی توسط مؤمن نمایش پست ها
    نقل قول نوشته اصلی توسط سجاد نمایش پست ها
    موارد متفاوت است باید به صورت موردی سؤال بفرمایید تا در صورت امکان توضیح بیشتر داده شود.
    با سلام و تشکر فراوان از راهنمایی شما استاد گرامی

    مثلاً یکی از موارد ابهام انگیز اینجا مطرح شده است که از اینجا شروع شده بود و به پاسخ روشنی برای بنده نرسید.

    توضیح ابهام: از طرفی نگاه به چهره نامحرمی که مو و سایر زیبایی ها را نپوشانده حرام است. از سویی در اشتغالات روزمره ناچاریم برای مدتی طولانی (بیش از یک لحظه گذرا) با چنین بانوانی در ارتباط باشیم.

    اینجا چگونه باید به حکم مذکور عمل کرد؟

    البته موارد مبهم از این دست کم نیست. فقط به عنوان نمونه عرض شد که اگر صلاح بدانید و در حوصله حضرتعالی و همکاران بگنجد همین جا یا در پست های دیگری مطرح می کنم.

    با تشکر.
    با عرض سلام و احترام و تشکر از توضیح مجدد جناب عالی

    همان طور که در گذشته هم عرض کردم عمل کردن به این حکم محال نیست تا تناقضی ایجاد کند اما قبول داریم که مشکل است و این هم طبیعی است چرا که یکی از اهداف دین ، محک خوردن انسان ها در حیطه عمل است از این رو این حکم ابهامی ندارد و اگر هم مشکلی است در ناحیه عمل است .

    در بحث عمل هم تکلیف این است که مرد به مو و زیبایی های زن نامحرم نگاه عمدی نیندازد و نگاه اتفاقی و سهوی حرام نیست و اگر می بیند که مبتلا به نگاه حرام می شود اینجاست که باید خودسازی کند و خود را از نگاه حرام باز دارد تا عادت به نگاه حرام نداشته باشد .

    هر جا هم انسان شک کند که مبتلا به حرام و گناه شده یا خیر ، استغفار راه نجات و خداوند ارحم الراحمین است !


    همیشه سلامت و موفق باشید


  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    نوشته
    1,365
    حضور
    15 روز 17 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3246



    نقل قول نوشته اصلی توسط سجاد نمایش پست ها
    در بحث عمل هم تکلیف این است که مرد به مو و زیبایی های زن نامحرم نگاه عمدی نیندازد و نگاه اتفاقی و سهوی حرام نیست
    با سلام و تشکر فراوان از حوصله و زحمات شما استاد عزیز

    شاید بنده منظورم را درست نرساندم.
    بحث ما در مورد نگاه عمدی به مو و زیبایی های نامحرم نبود که فرمودید نگاه عمدی نیندازد.
    بحث در مورد نگاه عمدی (در تعاملات روزمره کاری و اداری) به چهره زنی بود که زیبایی های او پوشش مناسبی ندارد. تقاضا می کنم مجدداً به فرمایش جناب اسرا عنایت بفرمایید که فرمودند:
    نقل قول نوشته اصلی توسط اسراء نمایش پست ها
    نگاه بصورت یا دست تا مچ زن نامحرم در صورتی که بدانیم همراه با دیده شدن اعضایی از او خواهد شد که نگاه به ان بطور مطلق (حتی بدون فصد لذت هم)حرام است و جایز نیست .
    در شرایط سؤال بنده ما مجبوریم به چهره چنین نامحرمی نگاه کنیم و از طرف دیگر طبق فرمایش جناب اسرا این نگاه حرام است چون خواه ناخواه نگاهمان به مو و سایر زیبایی ها نیز می افتد.

    در صورت امکان راهی بفرمایید که بدون اخراج شدن از محل کار یا مضحکه دیگران شدن یا وهن دین مرتکب حرام فوق نیز نشویم. راهی هست؟

    مثلاً نگاه بریده بریده مشکل حرمت فوق را حل می کند؟ یا چون مجبوریم در اینجا تکلیفی نداریم؟

    ممنون.

    ویرایش توسط مؤمن : ۱۳۹۲/۰۲/۳۱ در ساعت ۲۱:۱۷

  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,557
    حضور
    148 روز 19 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    31864



    نقل قول نوشته اصلی توسط مؤمن نمایش پست ها
    نقل قول نوشته اصلی توسط سجاد نمایش پست ها
    در بحث عمل هم تکلیف این است که مرد به مو و زیبایی های زن نامحرم نگاه عمدی نیندازد و نگاه اتفاقی و سهوی حرام نیست
    با سلام و تشکر فراوان از حوصله و زحمات شما استاد عزیز

    شاید بنده منظورم را درست نرساندم.
    بحث ما در مورد نگاه عمدی به مو و زیبایی های نامحرم نبود که فرمودید نگاه عمدی نیندازد.
    بحث در مورد نگاه عمدی (در تعاملات روزمره کاری و اداری) به چهره زنی بود که زیبایی های او پوشش مناسبی ندارد. تقاضا می کنم مجدداً به فرمایش جناب اسرا عنایت بفرمایید که فرمودند:
    نقل قول نوشته اصلی توسط اسراء نمایش پست ها
    نگاه بصورت یا دست تا مچ زن نامحرم در صورتی که بدانیم همراه با دیده شدن اعضایی از او خواهد شد که نگاه به ان بطور مطلق (حتی بدون فصد لذت هم)حرام است و جایز نیست .
    در شرایط سؤال بنده ما مجبوریم به چهره چنین نامحرمی نگاه کنیم و از طرف دیگر طبق فرمایش جناب اسرا این نگاه حرام است چون خواه ناخواه نگاهمان به مو و سایر زیبایی ها نیز می افتد.

    در صورت امکان راهی بفرمایید که بدون اخراج شدن از محل کار یا مضحکه دیگران شدن یا وهن دین مرتکب حرام فوق نیز نشویم. راهی هست؟

    مثلاً نگاه بریده بریده مشکل حرمت فوق را حل می کند؟ یا چون مجبوریم در اینجا تکلیفی نداریم؟

    ممنون.
    با تشکر از سؤال مجددتان

    به نظر می رسد برای روشن شدن بیشتر مسئله و مشکل و حل شدن آن لازم است به صورت شفاهی با شما صحبت کنیم تا بتوانیم راه کار مناسبی در اختیار شما قرار دهیم .

    لطفا برای این منظور با شماره 096400 تماس بگیرید و مشکلتان را با کارشناسان فقه مطرح کنید و از آنها راهکار عملی بخواهید .

    همیشه موفق و سلامت باشید


  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    نوشته
    1,365
    حضور
    15 روز 17 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3246



    نقل قول نوشته اصلی توسط سجاد نمایش پست ها
    به نظر می رسد برای روشن شدن بیشتر مسئله و مشکل و حل شدن آن لازم است به صورت شفاهی با شما صحبت کنیم تا بتوانیم راه کار مناسبی در اختیار شما قرار دهیم .

    لطفا برای این منظور با شماره 096400 تماس بگیرید و مشکلتان را با کارشناسان فقه مطرح کنید و از آنها راهکار عملی بخواهید .
    با سلام و تشکر از زحمات شما

    جهت اطلاع و استفاده دوستانی که احیاناً بحث را دنبال می کنند عرض می شود که بنده در مکالمه شفاهی در مورد سؤال مطرح شده به پاسخ زیر رسیدم:

    در مواجهه و تعامل با افرادی که حجاب کامل شرعی را رعایت نمی کنند باید سر خود را پایین انداخته و به زمین نگاه کنید و تمسخر یا خندیدن اطرافیان یا بی توجهی طرف مقابل به صحبت های شما مانع عمل به این تکلیف شرعی نیست.

    موفق باشید.


  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    نوشته
    1,365
    حضور
    15 روز 17 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3246

    ابهام دوم




    با سلام مجدد خدمت کارشناس محترم

    امیدوارم از پاسخگویی سؤالات بنده خسته نشده باشید.

    ابهام و تناقض بعدی در مورد فتوای زیر است:

    سؤال: حرمت یا لهوی بودن موسیقی با کلام یا بدون کلام با کدام یک از علائم زیر اثبات می شود؟
    1- مناسب بودن برای رقص
    2- خوانندگی زن
    3- مضمون عاشقانه یا وصف جنس مخالف در اشعار
    4- به هیجان و وجد آمدن (طوری که اصطلاحاً مو به تن انسان سیخ شود)

    پاسخ: همه موارد مذکور در سؤال از مصادیق موسیقی یا آهنگ حرام و لهوی است [1].

    از سوی دیگر بر اساس فتاوای غالب فقهای عظام تشخیص مطرب یا لهوی بودن موسیقی و در نتیجه حرمت آن با
    عرف عام است [2-4]. فعلاً فرض می کنیم این فتاوا حکم واقعی دین باشند. در این صورت ابهامی در مورد فتوای اول پیش می آید:

    در فتوای اول موارد نامبرده در صورت سؤال از دید فقیه همگی مصداق موسیقی حرام شمرده شده اند. سؤال این است که اگر عرف عام این نشانه ها یا مصادیق را موسیقی لهوی یا مطرب تلقی نکند باید به نظر کدام یک عمل کرد؟ عرف یا فقیه؟

    بر اساس استفتای نقل شده در آدرس [2] ظاهراً نظر عرف بر تشخیص فقیه ارجحیت دارد. درست است؟

    ممنون.





    =====================================
    پی نوشت ها:
    [1] http://www.askdin.com/thread771-17.html#post346691
    [2] http://www.askdin.com/thread25447-43.html#post328541
    [3] http://www.askdin.com/thread771-12.html#post325595
    [4] http://www.askdin.com/thread4797.html#post36178



    ویرایش توسط مؤمن : ۱۳۹۲/۰۳/۰۷ در ساعت ۲۳:۵۱

  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    نوشته
    1,365
    حضور
    15 روز 17 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3246



    نقل قول نوشته اصلی توسط مؤمن نمایش پست ها
    جهت اطلاع و استفاده دوستانی که احیاناً بحث را دنبال می کنند عرض می شود که بنده در مکالمه شفاهی در مورد سؤال مطرح شده به پاسخ زیر رسیدم:

    در مواجهه و تعامل با افرادی که حجاب کامل شرعی را رعایت نمی کنند باید سر خود را پایین انداخته و به زمین نگاه کنید و تمسخر یا خندیدن اطرافیان یا بی توجهی طرف مقابل به صحبت های شما مانع عمل به این تکلیف شرعی نیست.
    راهکار عملی دیگری برای سؤال بنده در فتوای شماره 1029 از جلد دوم کتاب استفتائات آیت الله مکارم شیرازی آمده است:

    سؤال: بیرون بودن مقدارى از موى سر امروزه در شهرهاى بزرگ امرى عادى شده است. آیا مى توان از این جهت که این مقدار از موى سر بیرون است به آن نگاه کرد؟ (همانند برخى قبایل که معمولاً مقدارى از موى سر آنها در معرض دید است).

    جواب: اگر با نهى از منکر رعایت نمى کنند مصداق «اِذا نُهینَ لا یَنْتَهینْ» هستند و نگاه کردن بدون تلذّذ و ریبه اشکالى ندارد.




    ویرایش توسط مؤمن : ۱۳۹۲/۰۳/۱۱ در ساعت ۲۱:۴۶

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود