صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: متن کامل دو خطبه فدک و غدیر در صحاح سته

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    298
    حضور
    2 روز 16 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    2
    صلوات
    411

    تعجب متن کامل دو خطبه فدک و غدیر در صحاح سته




    تمام احادیث مربوط به دو خطبه فدک و غدیر در صحاح سته را لطفا بیاوید. اجرکم عند الله
    هو الاول و الاخر و الظاهر و الباطن هو علیّ بن ابی طالب الذی لا فتی الا هو و لا سیف الا سیفه و علی کل شی قدیر
    نمیذاریم شام را کربلا کنند
    یه روزی عباس و حسین سلام الله علیهما تنها شمشیر زدن و بفجیع ترین طور ممکن شهید شدند طوری که امام سجاد فرمود پدرم را کشتند طوری که یک گوسفند را اینگونه نمی کشند، یه روزی زینب و رقیه سلام الله علیهما رو تو کوچه ها گردوندند و سنگ زدن... ولی دیگه خاندان علی ع تنها نیست والله والله والله اگر دست فقط دست به ضریح بی بی زینب بزنن، عربستانو با خاک یکسان میکنیم.

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 16 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58283



    با نام و یاد دوست



    متن کامل دو خطبه فدک و غدیر در صحاح سته



    متن کامل دو خطبه فدک و غدیر در صحاح سته




  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,857
    حضور
    47 روز 14 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620



    نقل قول نوشته اصلی توسط antiuwamism نمایش پست ها
    تمام احادیث مربوط به دو خطبه فدک و غدیر در صحاح سته را لطفا بیاوید. اجرکم عند الله
    با سلام و عرض ادب

    داستان خطبه ی پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله در غدیر خم و داستان خطبه ی حضرت زهرا سلام الله علیها در مسجد نبوی صلی الله علیه و آله در صحیحین و سنن چهار گانه ی ترمذی و ابو داود و نسائی و ابن ماجه نیامده است؛ بلکه آنچه آمده قسمتی از خطبه ی غدیر همچون:« من كنت مولاه فعلي مولاه، سنن الترمذی:3713»، و طلب نمودن فدک توسط حضرت زهرا سلام الله علیها از ابوبکر می باشد.

    موفق باشید.

    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۲/۰۲/۲۹ در ساعت ۲۳:۱۳
    متن کامل دو خطبه فدک و غدیر در صحاح سته
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8431




    با سلام وتشكر از جناب صدرا

    جريان غدير خم در صحيح مسلم بصورت مختصر از زبان زيد بن ارقم بلفظ : خما :‌ و مختصري از خطبه حضرت رسول (ص) در حجه الوداع بهمراه حديث ثقلين آمده كه در صحاح مختلف بصورت ناقص و پراكنده ذكر شده اما براي كشف حقيقت لازمست كه شواهد در احاديث مختلف را ديد وبررسي كرد مثلا جريان مشاجرات امام علي (ع) با خلفا و عباس بر سر كلمه هذا الامر وامارت كه در صحيح بخاري ومسلم و سنن اربعه مذكور است وغير مستقيم به موضوع غدير اشاره دارد و ما قسمتهايي از آنرا در آدرس زير جمع كرده ايم :

    http://javdan.blogfa.com/cat-15.aspx



    اما مساله فدك هم در صحيح بخاري ومسلم و سنن اربعه آمده اما مختصر و غير مستقيم .


  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    298
    حضور
    2 روز 16 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    2
    صلوات
    411



    سلام عزیزان، واقعا تشکر. یعنی هیچیک درین باره کامل صحبت نکرده اند؟ کتب دیگر بزرگان سنی چی؟ مثل طبری، ذهبی و...؟
    هو الاول و الاخر و الظاهر و الباطن هو علیّ بن ابی طالب الذی لا فتی الا هو و لا سیف الا سیفه و علی کل شی قدیر
    نمیذاریم شام را کربلا کنند
    یه روزی عباس و حسین سلام الله علیهما تنها شمشیر زدن و بفجیع ترین طور ممکن شهید شدند طوری که امام سجاد فرمود پدرم را کشتند طوری که یک گوسفند را اینگونه نمی کشند، یه روزی زینب و رقیه سلام الله علیهما رو تو کوچه ها گردوندند و سنگ زدن... ولی دیگه خاندان علی ع تنها نیست والله والله والله اگر دست فقط دست به ضریح بی بی زینب بزنن، عربستانو با خاک یکسان میکنیم.

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,857
    حضور
    47 روز 14 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620



    با سلام و عرض ادب

    هر چند که در اکثر منابع عامه گوشه هایی از کلام پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در غدیر خم آمده و اینکه آنحضرت برای آنان درآن روز که روز گرمی بوده خطبه خواندند و همگان را به تبعیت از ثقلین فرا خواندند و ولایت امام علی علیه السلام را بیان فرمودند و مردم نیز با آن حضرت بیعت نمودند، اما در کتب مشهور روایی تفصیل ماجرا نیامده است.

    حديث غدير در صحيح مسلم، مسند احمد و در بسيارى از منابع حديثى اهل تسنّن چنين آمده است كه راوى گويد:رسول خدا صلى اللَّه عليه وآله‏ براى ما خطبه خواند.[1]

    در المستدرك علی الصحیحین حاکم نیشابوری آمده است: پس پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله‏ برخاست و خطبه خواند و در آن خطبه حمد و ثناى الهى را به جاى آورد و مردم را به آن چه كه خدا مى‏خواست موعظه كرد.[2]


    حافظ ابوبكر هيثمى در مجمع الزّوائد مى‏نويسد: راويان گويند: به خدا سوگند! پيامبر تمام امورى را كه تا روز رستاخيز واقع مى‏گردد براى ما بازگو كرد.[3]

    اما سخن بر سر این است که چرا راویان تفصیل جریانی به این مهمی را بیان ننموده اند.
    هر چند می توان به گوشه هایی از جریان غدیر خم با انضمام اخبار به یکدیگر رسید.

    در این میان برخی از محدثین و بزرگان اهل سنت بدین امر مبادرت نموده اند و کتب مستقلی در این رابطه نگاشته اند همچون این جریر طبری در کتاب :«الولایة» که این حدیث را با هفتاد و پنج طریق آورده است.



    [1]. صحیح مسلم، باب من فضائل علی بن ابی طالب:«ثمَّ قَالَ قَامَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- يَوْمًا فِينَا خَطِيبًا بِمَاءٍ يُدْعَى خُمًّا بَيْنَ مَكَّةَ وَالْمَدِينَةِ فَحَمِدَ اللَّهَ وَأَثْنَى عَلَيْهِ وَوَعَظَ وَذَكَّرَ ثُمَّ قَالَ « أَمَّا بَعْدُ أَلاَ أَيُّهَا النَّاسُ فَإِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ يُوشِكُ أَنْ يَأْتِىَ رَسُولُ رَبِّى فَأُجِيبَ وَأَنَا تَارِكٌ فِيكُمْ ثَقَلَيْنِ أَوَّلُهُمَا كِتَابُ اللَّهِ فِيهِ الْهُدَى وَالنُّورُ فَخُذُوا بِكِتَابِ اللَّهِ وَاسْتَمْسِكُوا بِهِ ». فَحَثَّ عَلَى كِتَابِ اللَّهِ وَرَغَّبَ فِيهِ ثُمَّ قَالَ « وَأَهْلُ بَيْتِى أُذَكِّرُكُمُ اللَّهَ فِى أَهْلِ بَيْتِى أُذَكِّرُكُمُ اللَّهَ فِى أَهْلِ بَيْتِى أُذَكِّرُكُمُ اللَّهَ فِى أَهْلِ بَيْتِى ».

    [2]. المستدرک، ح:4577:«نزل رسول الله صلى الله عليه و سلم بين مكة و المدينة عند شجرات خمس دوحات عظام فكنس الناس ما تحت الشجرات ثم راح رسول الله صلى الله عليه و سلم عشية فصلى ثم قام خطيبا فحمد الله و أثنى عليه و ذكر و وعظ فقال ما شاء الله أن يقول ثم قال : يا أيها الناس إني تارك فيكم أمرين لن تضلوا إن اتبعتموهما و هما كتاب الله و أهل بيتي عترتي ثم قال : أتعلمون إني أولى بالمؤمنين من أنفسهم ثلاث مرات قالوا : نعم فقال رسول الله صلى الله عليه و سلم : من كنت مولاه فعلي مولاه».

    [3].مجمع الزوائد، الهیثمی، 14616:«ثم خطبنا فوالله ما من شئ يكون إلى يوم الساعة إلا قد أخبرنا به يومئذ».
    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۲/۰۲/۳۰ در ساعت ۲۳:۲۲
    متن کامل دو خطبه فدک و غدیر در صحاح سته
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,857
    حضور
    47 روز 14 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620



    مرحوم علامه ی امینی در الغدیر به نقل از این کتاب«الولایة» به اسناد از زید بن ارقم نقل می نماید:

    چون رسول خدا صلى اللّه عليه و آله در بازگشت از حجة الوداع به غدير خم رسيد، هنگام ظهر بود و هوا در نهايت گرمى بود، به امر آنجناب خار و خاشاك آن محلّ را برطرف ساخته و نماز جماعت اعلام شد و ما همگى مجتمع شديم سپس خطبه‏ رسا انشاء فرمود، بعد از آن فرمود: همانا خداوند متعال اين آيه را نازل فرموده است: ... بلغ ما انزل اليك من ربك و ان لم تفعل فما بلغت رسالته و الله يعصمك من الناس، و جبرئيل از طرف پروردگار من به من امر نموده كه در اين محلّ (كه گروه مسلمانان حضور دارند) بايستم و هر سفيد و سياهى را آگاه نمايم به اينكه: علىّ بن ابى طالب برادر من، وصىّ من، خليفه من، و پيشواى بعد از من است، من از جبرئيل درخواست كردم كه پروردگارم مرا از انجام اين امر بر كنار فرمايد، زيرا مي دانستم كه افراد با تقوى كم و موذيان و ملامت كنندگان زيادند كه مرا به پيوستگى زياد با على نكوهش مي كنند و از توجه زياد من بعلى بحدّى نگران و بدبين هستند كه مرا اذن (گوش) ناميده‏اند، و خداى‏ متعال ضمن اين آيه، نكوهش و گفتار آنان را بمن خبر داد: وَ مِنْهُمُ الَّذِينَ يُؤْذُونَ النَّبِيَّ وَ يَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ قُلْ أُذُنُ خَيْرٍ لَكُمْ‏ و اگر بخواهم نام آنها را ببرم و آنها را معرفى كنم، خواهم نمود، ولى با ندريدن پرده آنها به كرامت خود افزودم.

    خداى متعال راضى نشد جز به ابلاغ اين امر، پس اى گروه مردم اين را بدانيد همانا خداوند او را (على عليه السّلام را) به عنوان ولىّ و امام بر شما نصب نمود و اطاعت امر او را بر همه واجب فرمود، حكم او جارى و گفتار او روا و نافذ است، و هر كس با او مخالفت نمايد از رحمت خدا دور است، و كسيكه او را تصديق نمايد مشمول رحمت پروردگار است بشنويد و اطاعت كنيد پس همانا: خداى مولاى شما است، و على امام (پيشوا) شما است، و سپس امامت در فرزندان من از صلب او (على عليه السّلام) برقرار است، تا روز قيامت، حلالى نيست، مگر آنچه خدا و رسولش آنرا حلال فرموده‏اند، و حرامى نيست مگر آنچه خدا و رسولش آنرا حرام نموده‏اند.

    و آنان، (يعنى على عليه السّلام و امامان از فرزندان او)، علمى نيست مگر خداى متعال آنرا در من احصاء (و بمن موهبت فرموده) و من آنرا نقل نمودم به على، پس، از او گمراه نشويد و از او امر او استنكاف ننمائيد. زيرا او است كه بسوى حق راهنمائى ميكند و بحق عمل مينمايد، خداوند توبه احدى را از آنان كه او را انكار نمودند نمى‏پذيرد و او را نمي آمرزد، بر خدا حتم است كه چنين كند: او را جاويدان به عذاب دردناكى مبتلا كند پس او (على عليه السّلام) افضل تمام مردم است بعد از من مادام كه رزق بندگان نازل مي شود و خلق جهان باقى هستند، آنكس كه خلاف او را مرتكب شود از رحمت خدا دور است.

    اين گفتار من، از جبرئيل، از خداوند است، پس هر كس نگران باشد و بينديشد كه براى فرداى خود چه پيش فرستاده است؟!بفهميد محكم قرآن را (مطالب استوار و صريح آنرا) و پيروى نكنيد متشابه آنرا (آياتيكه نيازمند به بيان و تفسير و توضيح و تأويل است) و هرگز تفسر درست نتواند كرد آنرا مگر كسيكه من دست او را گرفته‏ام و بازوى او را بلند نموده‏ام و به شما او را نشان مي دهم: هر كس من مولاى اويم، اين على مولاى او است، و موالات او از جانب خداوند است كه آنرا بر من نازل نموده است، آگاه باشيد، به طور تحقيق وظيفه خود را اداء نمودم، آگاه باشيد امر حق را ابلاغ كردم، آگاه باشيد آنچه را مأمور بودم به شما شنوانيدم، آگاه باشيد، آنچه نيازمند به توضيح بود توضيح نمودم، امارت و فرماندهى مؤمنين بعد از من براى احدى جز او روا نيست.

    سپس، او را (على عليه السّلام را) ببالا بلند فرمود تا به حدّى كه پاى او مقابل زانوى پيغمبر صلى اللّه عليه و آله قرار گرفت، و فرمود: اى گروه مردم، اين برادر من، و وصىّ من و فرا گيرنده علم من است و جانشين من بر هر كس كه بمن ايمان آورده و بر تفسير كتاب پروردگار من، و در روايتى افزود. اللهم وال من والاه و عاد من عاداه و العن من انكره، و اغضب على من جحد حقه.
    يعنى بار خدايا دوست بدار دوستان او را و دشمن بدار دشمنان او را، و از رحمت خود دور دار منكرين او را، و خشم فرما بر كسيكه حق او را انكار نمايد.

    بار خدايا تو نازل فرمودى هنگام آشكار كردن اين امر براى على اين آيه را:
    الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ‏ (بامامته) يعنى امروز كامل ساختم براى شما دين شما را، بسبب امامت او، پس هر كس به پيشوائى او و آنها (از امامان) كه از فرزندان من از صلب او است تا روز قيامت تن ندهند، اين گروه اعمالشان نابود ميشود و آنان هميشه در آتش خواهند بود، همانا ابليس باعث بيرون شدن آدم عليه السّلام (با اينكه برگزيده خدا بود) گرديد، به سب حسد، پس حسد نورزيد كه در نتيجه اعمال شما نابود شود! و قدمهاى شما بلغزد، درباره على نازل شده است، سوره‏ وَ الْعَصْرِ، إِنَّ الْإِنْسانَ لَفِي خُسْرٍ .

    اى گروه مردم: ايمان بياوريد به خدا و رسول او، و به نوريكه با او نازل شده، پيش از آنكه چهره‏هائى را دگرگون سازيم و آنها را به پشت سر برگردانيم يا آنها را لعنت كنيم همانطور كه اصحاب سبت را لعنت نموديم، آن نور از خداوند در من است، و سپس در على عليه السّلام و بعد از او در نسل او است تا قائم مهدى.

    اى گروه مردم: به زودى بعد از من، پيشوايانى خواهند بود كه به سوى آتش دعوت مي كنند (پيروان خود را مستحق عذاب الهى مي نمايند) و روز قيامت كسى آنها را يارى نمي كند، و خداوند و من از آنان بيزاريم، آنان و ياران و پيروانشان در پست‏ترين دركات جهنم خواهند بود، و زود است كه امر خلافت را بدون حق تبديل بپادشاهى (و تسلّط خود خواهانه بر خلق) خواهند نمود، پس در اين هنگام است كه خداوند به مجازات شما مى‏پردازد اى گروه جنّ و انس، و بسوى شما شراره‏هاى آتش و مس گداخته روان ميسازد و در اين هنگام ديگر روى نصرت نخواهيد ديد ... تا پايان حديث- نقل از «ضياء العالمين».[1]

    موفق باشید.

    [1].ترجمه الغدیر، ج2،ص93.

    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۲/۰۲/۳۰ در ساعت ۲۳:۴۴
    متن کامل دو خطبه فدک و غدیر در صحاح سته
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    298
    حضور
    2 روز 16 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    2
    صلوات
    411



    عالی بود تشکر، آیا در همین پراکنده مطرح شدن ها در کتب شان، بیعت گرفتن از علی ع نیز بچشم میخورد؟ که ابوبکر و عمر هم با حضرتش بیعت کردند؟
    هو الاول و الاخر و الظاهر و الباطن هو علیّ بن ابی طالب الذی لا فتی الا هو و لا سیف الا سیفه و علی کل شی قدیر
    نمیذاریم شام را کربلا کنند
    یه روزی عباس و حسین سلام الله علیهما تنها شمشیر زدن و بفجیع ترین طور ممکن شهید شدند طوری که امام سجاد فرمود پدرم را کشتند طوری که یک گوسفند را اینگونه نمی کشند، یه روزی زینب و رقیه سلام الله علیهما رو تو کوچه ها گردوندند و سنگ زدن... ولی دیگه خاندان علی ع تنها نیست والله والله والله اگر دست فقط دست به ضریح بی بی زینب بزنن، عربستانو با خاک یکسان میکنیم.

  17. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8431




    [
    quote=antiuwamism;351569]عالی بود تشکر، آیا در همین پراکنده مطرح شدن ها در کتب شان، بیعت گرفتن از علی ع نیز بچشم میخورد؟ که ابوبکر و عمر هم با حضرتش بیعت کردند؟[/quote]

    با سلام

    دو موضوع شد ! بیعت گرفتن از امام (ع) یا بیعت با امام ؟ در مورد اول بله با زور واکراه بنقل صحیح بخاری و مسلم و....امام (ع) تا 6 ماه با ابوبکر بیعت نکرد ؟! البته همینقدر برای اثبات کفر یک مسلمان کافیست زیرا طبق احادیث همین صحاح اگر یک مسلمان ببعت امامی در گردنش نباشد کافر است پس از دو حال خارج نیست یا امام (ع) کافر است یا ابوبکر ؟!

    اما بیعت با امام نیز بصورت مختصر در کتب تاریخ مخصوصا گفتن کلمه بخ بخ :

    عن أبى الحسين بن المظفر العطار يرفعه إلى حميد الطويل إلى أنس بن

    مالك مثله ، وفي آخره : ثم نزل وقد سر علي بن أبي طالب عليه السلام فجعل الناس يبايعونه

    وعمر بن الخطاب يقول :
    بخ بخ لك يا ابن أبي طالب أصبحت مولاي ومولى كل مؤمن
    ومؤمنة ، زوجة من يعاديك طالقة طالقة طالقة
    .از كتاب روضه
    تفسير امام : قال الامام موسى بن جعفر عليه السلام: إن رسول الله

    صلى الله عليه وآله لما أوقف

    العالم (1) أمير المؤمنين علي بن أبي طالب عليه السلام في يوم الغدير موقفه المشهور

    المعروف ثم قال: يا عباد الله انسبوني، فقالوا: أنت محمد بن عبد الله بن عبد المطلب

    بن هاشم بن عبد مناف، ثم قال: أيها الناس ألست أولى بكم منكم بأنفسكم (2) ؟ فأنا

    مولاكم أولى بكم من أنفسكم ؟ قالوا: بلى يا رسول الله، فنظر إلى السماء وقال: اللهم




    اشهد يقول هو ذلك وهم يقولون (3) ذلك - ثلاثا - ثم قال: ألا من كنت مولاه وأولى به

    فهذا مولاه (4) وأولى به، اللهم وال من والاه وعاد من عاداه، وانصر من نصره واخذل

    من خذله، ثم قال: قم يا أبا بكر فبايع له بإمرة المؤمنين، فقام ففعل ذلك وبايع له

    (5)، ثم قال:
    قم يا عمر فبايع له بإمرة المؤمنين، فقام فبايع (6)، ثم قال بعد ذلك
    لتمام التسعة ثم لرؤساء المهاجرين والانصار فبايعوا كلهم، فقام من بين جماعتهم عمر

    بن الخطاب وقال:


    بخ بخ
    لك يا ابن أبي طالب، أصبحت مولاي ومولى كل مؤمن ومؤمنة، ثم
    تفرقوا عن ذلك وقد وكدت عليهم العهود والمواثيق، ثم إن قوما من متمرديهم وجبابرتهم

    تواطؤوا بينهم إن كانت لمحمد صلى الله عليه وآله كائنة لندفعن عن علي هذا الامر ولا

    نتركنه له، فعرف الله ذلك من قبلهم، وكانوا يأتون رسول الله صلى الله عليه وآله

    ويقولون: لقد أقمت عليا (7) أحب خلق الله إلى الله وإليك وإلينا، كيفتنا به مؤونة

    الظلمة لنا والجائرين في سياستنا (8)، وعلم الله تعالى في قلوبهم خلاف ذلك من

    موالاة بعضهم لبعض (9) وإنهم على العداوة مقيمون ولدفع الامر عن محقه (10) مؤثرون،

    فأخبر الله عزوجل محمدا عنهم فقال: يا محمد " ومن


    وابن کثیر شامی شاگرد ابن تیمیه در البدایه والنهایه اش با سند صحیح وبعضی دیگر با تضعیف سند البته چون به بن بست رسیده :

    حديث غدير خم

    قال الامام احمد حدثنا حسين بن محمد وابو نعيم المعنى قالا ثنا فطر عن ابي الطفيل قال جمع على الناس في الرحبة ثم قال لهم انشد الله كل امرىء مسلم سمع رسول الله يقول يوم غدير خم ما سمع لما قام فقام كثير من الناس قال ابو نعيم فقام ناس كثير فشهدوا حين اخذ بيده فقال للناس اتعلمون اني اولى بالمؤمنين من انفسهم قالوا نعم يا رسول الله قال من كنت مولاه فهذا مولاه اللهم وال من والاه وعاد من عاداه قال فخرجت كأن في نفسي شيئا فلقيت زيد بن ارقم فقلت له اني سمعت عليا يقول كذا وكذا قال فما تنكر وقد سمعت رسول الله صلى الله عليه و سلم يقول ذلك له ورواه النسائي من حديث حبيب بن ابي ثابت عن ابي الطفيل عنه اتم من ذلك وقال ابو بكر الشافعي ثنا محمد بن سليمان بن الحارث حدثنا عبيد الله ابن موسى ثنا ابو إسرائيل الملائي عن الحكم عن ابي سليمان المؤذن عن زيد بن ارقم ان عليا انتشد الناس من سمع رسول الله يقول من كنت مولاه فعلي مولاه الهم وال من والاه وعاد من عاداه فقام ستة عشر رجلا فشهدوا بذلك وكنت فيهم وقال ابو يعلي وعبدالله بن احمد في مسند ابيه حدثنا القواريري ثنا يونس بن ارقم ثنا يزيد بن ابي زياد عن عبدالرحمن بن ابي ليلى قال
    شهدت عليا في الرحبة يناشد الناس انشد بالله من سمع رسول الله يقول يوم غديرخم من كنت مولاه فعلى مولاه لما قام فشهد قال عبدالرحمن فقام اثنا عشر بدريا كأني انظر الى احدهم عليه سراويل فقالوا نشهد انا سمعنا رسول الله صلى الله عليه و سلم يقول يوم غديرخم ألست اولى بالمؤمنين من انفسهم وازواجي امهاتهم قلنا بلى يا رسول الله قال فمن كنت مولاه فعلي مولاه اللهم وال من والاه وعاد من عاداه ثم رواه عبدالله بن احمد عن احمد بن عمر الوكيعي عن زيد بن الحباب عن الوليد بن عقبة بن نيار عن سماك بن عبيد بن الوليد العبسى عن عبدالرحمن بن ابي ليلى فذكره قال فقام اثنا عشر رجلا فقالوا قد رايناه وسمعناه حين اخذ بيدك يقول اللهم وال من والاه وعاد من عاداه وانصر من نصره واخذل من خذله وهكذا رواه ابو داود الطهوي واسمه عيسى ابن مسلم عن عمرو بن عبدالله بن هند الجملي وعبدالاعلى بن عامر التغلبي كلاهما عن عبدالرحمن ابن ابي ليلى فذكره بنحوه قال الدار قطني غريب تفرد به عنهما ابو داود الطهوي وقال الطبراني ثنا احمد بن ابراهيم بن عبدالله بن كيسان المديني سنة تسعين ومائتين حدثنا اسماعيل بن عمرو البجلي ثنا مسعر عن طلحة بن مصرف عن عميرة بن سعد قال شهدت عليا على المنبر يناشد اصحاب رسول الله صلى الله عليه و سلم من سمع رسول الله يوم غديرخم يقول ما قال فقام اثنا عشر رجلا منهم ابو هريرة وابو سعيد وانس بن مالك فشهدوا انهم سمعوا رسول الله يقول من كنت مولاه فعلى مولاه اللهم وال من والاه وعاد من عاداه ورواه ابو العباس بن عقدة الحافظي الشيعي عن الحسن بن علي بن عفان العامري عن عبدالله بن موسى عن قطن عن عمرو بن مرة وسعيد بن وهب وعن زيد بن نتيع قالوا سمعنا عليا يقول في الرحبة فذكر نحوه فقام ثلاثة عشر رجلا فشهدوا ان رسول الله قال من كنت مولاه فعلي مولاه اللهم وال من والاه وعاد من عاداه واحب من احبه وابغض من أبغضه وانصر من نصره واخذل من خذله قال ابو اسحاق حين فرغ من هذا الحديث يا ابا بكر اي اشياخ هم وكذلك رواه عبدالله بن احمد عن علي بن حكيم الاودي عن اسرائيل عن ابي اسحاق فذكر نحوه وقال عبد الرزاق عن ابي اسحاق عن سعيد بن وهب وعبد خير قالا سمعنا عليا برحبة الكوفة يقول انشد الله رجلا سمع رسول الله صلى الله عليه و سلم يقول من كنت مولاه فعلي مولاه فقام عدة من اصحاب رسول الله فشهدوا انهم سمعوا رسول الله صلى الله عليه و سلم يقول على الناس فقام خمسة أو ستة من أصحاب رسول الله فشهدوا أن رسول الله صلى الله عليه و سلم قال وقال أحمد حدثنا محمد بن جعفر ثنا شعبة عن أبي إسحاق سمعت سعيد بن وهب قال نشد من كنت مولاه فعلى مولاه وقال أحمد حدثنا يحيى بن آدم حدثنا حسين بن الحرث بن لقيط الاشجعي عن رباح بن الحرث قال جاء رهط الى علي بالرحبة فقالوا الشلام عليكم ياا مولانا فقال كيف اكون مولاكم

    وانتم قوم عرب قالوا سمعنا رسول الله صلى الله عليه و سلم يوم غديرخم يقول من كنت مولاه فإن هذا على مولاه قال رباح فلما مضوا اتبعتهم فسالت من هؤلاء قالوا نفر من الانصار فيهم ابو أيوب الانصاري وقال ابو بكر بن ابي شيبة حدثنا شريك عن حنش عن رباح بن الحرث قال بينا نحن جلوس في الرحبة مع علي اذ جاء رجل عليه اثر السفر فقال السلام عليك يا مولاي قالوا من هذا فقال ابو ايوب سمعت رسول الله يقول من كنت مولاه فعلي مولاه وقال احمد حدثنا محمد بن عبدالله ثنا الربيع يعني ابن ابي صالح الاسلمي حدثني زياد بن ابي زياد الاسلمي سمعت علي بن ابي طالب ينشد الناس فقال انشد الله رجلا مسلما سمع رسول الله صلى الله عليه و سلم يقول يوم غديرخم ما قال فقام اثنا عشر رجلا بدريا فشهدوا وقال احمد حدثنا ابن نمير ثنا عبدالملك عن ابي عبدالرحمن الكندي عن زاذان ان ابن عمر قال سمعت عليا في الرحبة وهو ينشد الناس من شهد رسول الله يوم غديرخم وهو يقول ما قال فقام ثلاثة عشر رجلا فشهدوا انهم سمعوا رسول الله يقول من كنت مولاه فعلي مولاه وقال احمد ثنا الحجاج بن الشاعر ثنا شبابة ثنا نعيم بن حكيم حدثني ابو مريم ورجل من جلساء علي عن علي ان رسول الله صلى الله عليه و سلم قال يوم غديرخم من كنت مولاه فعلي مولاه قال فزاد الناس بعد اللهم وال من والاه وعاد من عاداه وقد روى هذا من طرق متعددة عن علي رضى الله عنه وله طرق متعددة عن زيد بن ارقم وقال غندر عن شعبة عن سلمة بن كهيل سمعت ابا الطفيل يحدث عن ابي مريم او زيد بن ارقم شعبة الشاك قال قال رسول الله صلى الله عليه و سلم من كنت مولاه فعلي مولاه قال سعيد بن جبير وانا قد سمعته قبل هذا من ابن عباس رواه الترمذي عن بندار عن غندر وقال حسن غريب وقال الامام احمد حدثنا عفان حدثنا ابو عوانة عن المغيرة عن ابي عبيد عن ميمون بن ابي عبدالله قال قال زيد بن ارقم وانا اسمع نزلنا مع رسول الله بواد يقال له وادخم فأمر بالصلاة فصلاها بهجير قال فخطبنا وظلل لرسول الله صلى الله عليه و سلم بثوب على شجرة سمر من الشمس فقال الستم تعلمون او لستم تشهدون انى اولى بكل مؤمن من نفسه قالوا بلى قال فمن كنت مولاه فإن عليا مولاه اللهم عاد من عاداه ووال من والاه وكذا رواه احمد عن غندر عن شعبة عن ميمون بن ابي عبدالله عن زيد بن ارقم وقد رواه عن زيد بن ارقم ابن واثلة وقد رواه معروف بن حر بوذ عن ابي الطفيل عن حذيفة بن اسيد قال لما قفل رسول الله من حجة الوداع نهى اصحابه عن شجرات بالبطحاء متقاربات ان ينزلوا حولهن ثم بعث اليهن فصلى تحتهن ثم قام فقال ايها الناس قد نبأني اللطيف الخبير انه لم يعمر نبي الا مثل نصف عمر الذي قبله وانى لاظن ان يوشك ان ادعى فأجيب وانى مسئول وانتم مسؤلون فماذا انتم قائلون

    قالوا نشهد أنك قد بلغت ونصحت وجهدت فجزاك اللة خيرا قال ألستم تشهدون ان لا اله الا الله وان محمدا عبده ورسوله وان جنته حق وان ناره حق وان الموت حق وان الساعة اتية لا ريب فيها وان الله يبعث من في القبور قالوا بلى نشهد بذلك قال اللهم اشهد ثم قان يا ايها الناس ان الله مولاي وانا مولى المؤمنين وانا اولى بهم من انفسهم من كنت مولاه فهذا مولاه اللهم وال من والاه وعاد من عاداه ثم قال ايها الناس اني فرطكم وانكم واردون على الحوض حوض اعرض مما بين بصرى وصنعاء فيه آنية عدد النجوم قدحان من فضه وإنى سائلكم حين تردون على عن الثقلين فانظروا كيف تخلفوني فيهما الثقل الاكبر كتاب الله سبب طرفه بيد الله وطرف بأيديكم
    فاستمسكوا به لا تضلوا ولا تبدلوا وعترني اهل بيتي فانه قد نبأني اللطبيف الخبير انهما لن يفترقا حتى يردا على الحوض رواه ابن عساكر بطوله من طريق معروف كما ذكرنا وقال عبد الرزاق انا معمر عن على بن زيد بن جدعان عن عدي بن ثابت عن البراء بن عازب قال خرجنا مع رسول الله حتى نزلنا غديرخم بعث مناديا ينادي فلما اجتمعنا قال الست اولى بكم من انفسكم قلنا بلى يارسول الله قال الست اولى يا رسول الله قال ألست ألست ألست قلنا بلى يا رسول الله قال من كنت مولاه فعلى بكم من امهاتكم قلنا بلى يا رسول الله قال ألست أولى بكم من آبائكم قلنا بلى مولاه اللهم وال من والاه وعاد من عاداه فقال عمر بن الخطاب هنيئا لك يا ابن ابي طالب اصبحت اليوم ولي كل مؤمن وكذا رواه ابن ماجه من حديث حماد بن سلمة عن علي بن زيد وابي هارون العبدي عن عدي بن ثابت عن البراء به وهكذا رواه موسى بن عثمان الحضرمي عن ابي اسحاق عن البراء به وقد روى هذا الحديث عن سعد وطلحة بن عبيد الله وجابر بن عبدالله وله طرق عنه وابي سعيد الخدري وحبشي بن جنادة وجرير بن عبدالله وعمر بن الخطاب وابي هريرة ثنا عبد الله بن علي بن محمد بن بشران أنا علي بن عمر الحافظ انا ابو نصر وله عنه طرق منها وهى اغربها الطريق الذي قال الحافظ أبو بكر الخطيب البغدادي حبشون بن موسى بن ايوب الخلال ثنا علي بن سعيد الرملي حدثنا ضمرة بن ربيعة القرشي عن ابن شوذب عن مطر الوراق عن شهر ابن حوشب عن ابي هريرة قال من صام يوم ثماني عشرة ذى الحجة كتب له صيام ستين شهرا وهو يوم غديرخم لما اخذ النبي صلى الله عليه و سلم بيد علي بن ابي طالب فقال الست ولي المؤمنين قالوا بلى يا رسول الله قال من كنت مولاه فعلي مولاه فقال عمر بن الخطاب بخ بخ لك يا ابن ابي طالب اصبحت مولاي ومولى كل مسلم فأنزل الله عز و جل اليوم اكملت لكم دينكم ومن صام يوم سبعة ( 1 ) وعشرين من رجب كتب له صيام ستين شهرا وهو اول يوم نزل جبريل في الرسالة قال الخطيب اشتهر هذا الحديث برواية حبشون وكان يقال انه تفرد به وقد تابعه عليه احمد بن عبيد الله بن العباس بن سالم بن مهران المعروف بابن النبري عن علي بن سعيد الشامي قلت وفيه نكارة من وجوه منها قوله نزل فيه اليوم اكملت لك دينكم وقد ورد مثله من طريق ابن هارون العبدي عن ابي سعيد الخدري ولا يصح ايضا وانما نزل يوم عرفة كما ثبت في الصحيحين عن عمر بن الخطاب وقد تقدم وقد روى عن جماعة من الصحابة غير من ذكرنا في قوله عليه السلام من كنت مولاه والاسانيد اليهم ضعيفة





  18. صلوات


  19. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    298
    حضور
    2 روز 16 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    2
    صلوات
    411



    ممنون جناب خیرالبریه. منظورم همان بیعت کردن با امام علیه السلام است. آیا آنهاو سایر مردم با حضرتش در غدیر بیعت کردند؟ این در منابع سنی هم آمده "اصل بیعت با علی ع"؟ و یا اینکه متن صریح "علی خلیفة بعدی" اززبان پیامبر ص به آنان؟
    ویرایش توسط antiuwamism : ۱۳۹۲/۰۲/۳۱ در ساعت ۱۰:۰۷
    هو الاول و الاخر و الظاهر و الباطن هو علیّ بن ابی طالب الذی لا فتی الا هو و لا سیف الا سیفه و علی کل شی قدیر
    نمیذاریم شام را کربلا کنند
    یه روزی عباس و حسین سلام الله علیهما تنها شمشیر زدن و بفجیع ترین طور ممکن شهید شدند طوری که امام سجاد فرمود پدرم را کشتند طوری که یک گوسفند را اینگونه نمی کشند، یه روزی زینب و رقیه سلام الله علیهما رو تو کوچه ها گردوندند و سنگ زدن... ولی دیگه خاندان علی ع تنها نیست والله والله والله اگر دست فقط دست به ضریح بی بی زینب بزنن، عربستانو با خاک یکسان میکنیم.

صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود