صفحه 1 از 6 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا ولایت مطلقه با روح دموکراسی سازگار است؟

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    نوشته
    195
    حضور
    3 روز 19 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    402

    اشاره آیا ولایت مطلقه با روح دموکراسی سازگار است؟




    ولایت فقیه را میتوان با دموکراسی جمع زد و گفت که حکومت دموکراتیک صرفا نباید لیبرال باشد بلکه میتواند بر مبنای یک مکتب باشد یعنی اگر مردم خواستند حکومت اسلامی باشد و حکومت بر مبنای اسلام قرار گیرد. در حکومت اسلامی بر مبنای ولایت فقیه شخص ولی فقیه اعمال ولایتش محدود به اجرای قوانین اسلام است و البته باید شرایطی هم در نظر گرفت که اگر ولی فقیه خلاف احکام اسلامی که در حکومت اسلامی همان قوانین میباشند حکمی صادر کرد بتوان او را بازخواست یا عزل کرد.

    اما تغییراتی که در بازنگری قانون اساسی در سال 68 انجام شد اصلا امکان توجیه کردن ندارد. مثلا تا قبل از اعمال تغییرات در قانون اساسی فقها میتوانستند با رای مستقیم مردم به عضویت مجلس خبرگان رهبری دربیایند اما بعد از بازنگری در قانون عملا کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری باید از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند که نیمی از اعضای آن بطور مستقیم و نیمی دیگر بطور غیر مستقیم توسط ولی فقیه انتخاب میشوند. یعنی ارگانی که مسئولیت انتخاب و نظارت و عزل ولی فقیه را دارد اعضایش بطور غیر مستقیم باید توسط ولی فقیه تایید شوند و این خارج از دموکراسی هست.

    موضوع دیگر اصل ولایت مطلقه فقیه هست که براساس آن دیگر ولی فقیه محدود به احکام شرعی نیست. یعنی در مواردی که مصلحت ایجاب کند و البته تعیین این مصلحت هم به عهده خود اوست وی میتواند برخلاف احکام شرعی که قانون را تشکیل میدهند حکم صادر کند:

    hawzeh.net

    "مقصود از «ولایت مطلقه فقیه» آن است که دایره اختیارات ولی فقیه محدود به احکام اولی و ثانوی و قوانین مدون نیست؛ بلکه هرگاه مصالح عالیه و الزامی جامعه اسلامی ایجاب کند که موقتا برنامه‏ای بر خلاف آنها انجام شود، ولی فقیه می‏تواند به آن کار اقدام نماید."

    با این عمل ولی فقیه جایگاهی فراقانونی پیدا میکند در حالی که در یک حکومت دموکراتیک هیچ کس فراتر از قانون نیست.

    یک مسئله دیگر این است که در ولایت فقیه در مواردی که نظر مردم خلاف نظر ولی فقیه هست ولی فقیه قادر به اعمال ولایت نیست:

    "این نظریه نیز بر این مسأله مبتنی است که فعلیت و تحقق عملی حکومت فقیه به رأی مردم و پذیرش آنان بستگی دارد. اگر مردم نخواهند، فقیه قادر نیست اعمال ولایت کند."

    ر.ک.: عبد الله جوادی آملی، ولایت فقیه (ولایت فقاهت و عدالت)، مرکز نشر اسراء، قم، چاپ اول، 1378، ص503.

    اما در ولایت مطلقه فقیه ولی فقیه میتواند اگر مصلحت بداند که باز هم تعیین این مصلحت به عهده خود اوست خلاف نظر مردم حکم کند:

    سوال 63

    "تصميمات و اختيارات ولى فقيه در مواردى که مربوط به مصالح عمومى اسلام و مسلمين است، در صورت تعارض با اراده و اختيار آحاد مردم، بر اختيارات و تصميمات آحاد امّت مقدّم و حاکم است، و اين توضيح مختصرى درباره ولايت مطلقه است."

    که این هم برخلاف روح دموکراسی هست.

    براساس فقه شیعه فقط پیامبران و امامان معصومند و غیر از آنها هیچکس دیگری نمیتواند ادعای معصومیت کند. پس در حکومت اسلامی باید امکان نظارت و عزل تمامی مقامات وجود داشته باشد اما با وجود فیلترینگ شورای نگهبان بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری و اختیارات ولی فقیه که نه محدود به نظر مردم است نه محدود به نظر فقه در صورت لغزش ولی فقیه چگونه میتوان جلوی وی را گرفت؟
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۴/۰۹/۰۷ در ساعت ۱۳:۲۷

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    273
    حضور
    1 روز 18 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1185



    با سلام به شما دوست عزیز
    در واقع حضرتعالی سه اشکال مطرح کردید:
    1-چگونه ولی فقیه غیر معصوم حق خلاف شرع دستور دادن دارد؟
    2- آیا ولایت مطلقه با روح دموکراسی سازگار است؟
    3- رهبری با اعضای مجلس خبرگانی انتخاب می شود که آنها توسط شورای نگهبان انتخاب شده و شورای نگهبان توسط رهبر (ولی فقیه==>شورای نگهبان==>مجلس خبرگان=> ولی فقیه) این دور را چگونه پاسخ می دهید؟

    پاسخ هرکدام مجالی خاص می طلبد، لذا پیشنهاد بنده این است که از مدیر اجرائی بخواهید پست شما را ویرایش کرده و به سه پست مجزا تبدیل نماید آنگاه یکی یکی آنها را بررسی و پاسخ دهیم، اگر موافقید بسم الله.




  5. صلوات ها 9


  6. #3
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    نوشته
    195
    حضور
    3 روز 19 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    402



    در واقع حضرتعالی سه اشکال مطرح کردید:
    1-چگونه ولی فقیه غیر معصوم حق خلاف شرع دستور دادن دارد؟
    2- آیا ولایت مطلقه با روح دموکراسی سازگار است؟
    3- رهبری با اعضای مجلس خبرگانی انتخاب می شود که آنها توسط شورای نگهبان انتخاب شده و شورای نگهبان توسط رهبر (ولی فقیه==>شورای نگهبان==>مجلس خبرگان=> ولی فقیه) این دور را چگونه پاسخ می دهید؟

    پاسخ هرکدام مجالی خاص می طلبد، لذا پیشنهاد بنده این است که از مدیر اجرائی بخواهید پست شما را ویرایش کرده و به سه پست مجزا تبدیل نماید آنگاه یکی یکی آنها را بررسی و پاسخ دهیم
    لطفا در این تاپیک به سوال زیر پاسخ دهید:


    1- آیا ولایت مطلقه با روح دموکراسی سازگار است؟


    سایر سوالها در تاپیکهای زیر مطرح شده است:


    http://www.askdin.com/thread28204.html

    http://www.askdin.com/thread28205.html


    با تشکر
    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۲/۰۳/۰۸ در ساعت ۱۳:۳۹ دلیل: قرار دادن هر سوال در یک موضوع مستقل

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,554
    حضور
    175 روز 11 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58344




    با نام و یاد دوست






    آیا ولایت مطلقه با روح دموکراسی سازگار است؟








    آیا ولایت مطلقه با روح دموکراسی سازگار است؟


    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۲/۰۳/۰۸ در ساعت ۱۳:۵۶

  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    273
    حضور
    1 روز 18 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1185



    با سلام به شما دوست عزیز
    نقل قول نوشته اصلی توسط a1ireza نمایش پست ها
    آیا ولایت مطلقه با روح دموکراسی سازگار است؟
    پاسخ به سؤال فوق را از دو زاویه قابل طرح است:
    اول
    در تعریف دموکراسی آمده است:

    اصطلاح دموکراسی از دو کلمه یونانی Demos و kratia ترکیب شده است. Demos به معنی عوام (مردم) و Kratia به معنی تحکم و فرمانروایی است. جمع این دو کلمه به معنای مردم محوری و مردم حکومتی است.


    قطعا آحاد مردم جامعه که نمی توانند حکومت کنند بلکه باید اداره مملکت را به شخص یا گروهی (رهبری فردی یا شورائی) بسپارند، و وقتی قانونی برای مدیر و حاکم مملکت نوشته شود و مردم په آن قانون رأی دهند، حق مردم حفظ شده است و با روح دموکراسی موجود در چنین جامعه ای تضادی نخواهد داشت، لذا اگر حاکم طبق قانون از قدرت مطلقه خویش استفاده کند دقیقا طبق خواست مردم عمل کرده است.

    دوم
    مردم مسلمان مسیری جز مسیر قرآن برای زندگی خود نمی شناسند، اگر این مردم طبق میل و اختیار خود، قانون الهی را به مسند قدرت و حکومت نشاندند، طبیعتا به تمامی اوامر و نواهی خدا و رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) گردن نهاده و در وادی امر و نهی آنها هیچ اختیاری برای خود قائل نیستند، خدای مهربان درباره حق مردم در محدوده امر و نهی دیی می فرماید:

    وَ ما كانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لا مُؤْمِنَةٍ إِذا قَضَى اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَمْراً أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَ مَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً مُبيناً، هيچ مرد و زن با ايمانى حق ندارد هنگامى كه خدا و پيامبرش امرى را لازم بدانند، اختيارى (در برابر فرمان خدا) داشته باشد و هر كس نافرمانى خدا و رسولش را كند، به گمراهى آشكارى گرفتار شده است! (1)

    در واقع، مسلمانان با رأی به حکومت الهی، اختیار خود را به غیر واگذار کرده و او از جانب آنها تصمیم می گیرد، پس ولایت مطلقه همان است که مردم خواستند و مورد تأیید قرآن است، این ولایت مطلقه هیچ حدی نداشته و شامل همه ابعاد زندگی مؤمنین می شود:

    النَّبِيُّ أَوْلى‏ بِالْمُؤْمِنينَ مِنْ أَنْفُسِهِم‏، پيامبر نسبت به مؤمنان از خودشان سزاوارتر است‏(2)

    خلاصه اینکه وقتی مردم چیزی را بخواهند و با میل بپذیرند، مثلا اموراتشان را به دیگری بسپارند، دیگر دیکتاتوری نیست و مخالف روح دموکراسی نخواهد بود.

    موفق باشید.
    ــــــــــــــ
    1. احزاب/36.
    2. احزاب/6.

    ویرایش توسط صالح : ۱۳۹۲/۰۳/۱۵ در ساعت ۰۸:۲۶

  11. صلوات ها 8


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    نوشته
    199
    حضور
    2 روز 13 ساعت نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    405



    نقل قول نوشته اصلی توسط صالح نمایش پست ها
    وَ ما كانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لا مُؤْمِنَةٍ إِذا قَضَى اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَمْراً أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَ مَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً مُبيناً، هيچ مرد و زن با ايمانى حق ندارد هنگامى كه خدا و پيامبرش امرى را لازم بدانند، اختيارى (در برابر فرمان خدا) داشته باشد و هر كس نافرمانى خدا و رسولش را كند، به گمراهى آشكارى گرفتار شده است! (2)

    در واقع، مسلمانان با رأی به حکومت الهی، اختیار خود را به غیر واگذار کرده و او از جانب آنها تصمیم می گیرد، پس ولایت مطلقه همان است که مردم خواستند و مورد تأیید قرآن است، این ولایت مطلقه هیچ حدی نداشته و شامل همه ابعاد زندگی مؤمنین می شود:
    استاد جوادی آملی در تفسیر آیه شریفه چنین میفرماید
    وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلاَ مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَي اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْراً أَن يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ﴾ نه «لهما» ضمير تثنيه نياورد ضمير جمع آورد براي اينكه اين نكره‌هايي كه در سياق نفي است مفيد عموم است يعني هيچ مرد مسلمان هيچ زن مسلمان حق ندارد در برابر حكم خدا و در برابر حكم پيامبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) مختار باشد بگويد حالا پيامبر حكم كرده ما مختاريم مي‌خواهيم انجام بدهيم مي‌خواهيم انجام ندهيم بلكه بر اينها واجب است كه انجام بدهند.
    تبيين لازم‌الاتّباع بودن «امرالله» و مشورتي بودن «امرالناس»
    قضاي الهي دو قسم است يك قضاي تكويني است كه تخلّف‌پذير نيست ﴿إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئاً أَن يَقُولَ لَهُ كُن فَيَكُونُ﴾[10] آن قضاي تكويني است كه «لا مردَّ له»[11] اما قضاي تشريعي اين قضاي تشريعي يك وقت مربوط به احكام فقهي است نظير نماز و روزه و امثال ذلك يك وقت مسائل سياسي و اجتماعي و اداره جامعه است در اين بخش از آيات كه فرمود: ﴿إِذَا قَضَي اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْراً﴾ كه مفرد آورد ظاهراً ناظر به اين است كه اگر به دستور خداي سبحان وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) كه ولايت او ثابت شده است ﴿النَّبِيُّ أَوْلَي بِالْمُؤْمِنِينَ﴾[12] دستوري دادند هيچ كس حق ندارد بگويد من مختارم مي‌خواهم عمل بكنم مي‌خواهم عمل نكنم ﴿إِذَا قَضَي اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْراً﴾ اين امر را خداي سبحان فرمود لازم‌الاتّباع است اين امر جزء امرالله نيست امرالله همان احكام الهي است امرالله نظير صوم و صلات ديگر جا براي مشورت و امثال ذلك نيست
    اما امرِ مردمي مسائل سياسي مسائل اجتماعي مسائل اقتصادي مسائل فرهنگي آن مسائل عمومي اينها جزء امرالناس است در سورهٴ مباركهٴ «شوري» فرمود احكام كه ديگر جا براي مشورت نيست احكام, امرالله است نه امرالناس اما وقتي مسائل مردمي شد كيفيت اداره كشور شد كيفيت اداره شهر شد مي‌شود امرالناس فرمود: ﴿وَأَمْرُهُمْ شُورَي بَيْنَهُمْ﴾[13] نه «امر الله شوري بينهم» احكام خدا با مشورت مردم حل نمي‌شود احكام خدا به دستور خدا حل مي‌شود اما كيفيت اداره شهر كدام خيابان يك طرفه بشود كدام خيابان دو طرفه بشود كشور به طرف صنعتي برود يا كشور به طرف كشاورزي برود اينها جزء امور مردم است كه با مشورت بايد حل كنند پس ما يك امرالله داريم كه اين با مشورت نيست يك امرالناس داريم كه اين با مشورت است مي‌شود ﴿أَمْرُهُمْ شُورَي بَيْنَهُمْ﴾.

    و این با آنچه شما اظهار میکنید تفاوت کیفی دارد

    ویرایش توسط حلاج : ۱۳۹۲/۰۳/۰۹ در ساعت ۲۲:۳۸

  13. صلوات


  14. #7
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    نوشته
    195
    حضور
    3 روز 19 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    402



    خلاصه اینکه وقتی مردم چیزی را بخواهند و با میل بپذیرند، مثلا اموراتشان را به دیگری بسپارند، دیگر دیکتاتوری نیست و مخالف روح دموکراسی نخواهد بود.
    بحث سر وکالت نیست بحث سر ولایت هست. اینکه مردم اموراتشان را به دیگری بسپارند یعنی وکالت اما این مسخره است که کسی به فرد دیگری این حق را بدهد که به او دستور بدهد! هیچ وقت هیچ کس حاضر نیست چنین حقی را به کسی بدهد. من نمیگویم ولایت فقیه مسخره است چرا که در ولایت فقیه شخص ولی فقیه در صورتی که نظرش با نظر مردم در تعارض باشد نمیتواند اعمال ولایت کند اما در ولایت مطلقه فقیه اگر نظر مردم در تعارض با نظر ولی فقیه باشد باز هم ولی فقیه میتواند اعمال ولایت کند و این اصل کاملا مشخص است که با دموکراسی سازگار نیست.
    ویرایش توسط a1ireza : ۱۳۹۲/۰۳/۰۹ در ساعت ۲۲:۳۹

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    نوشته
    199
    حضور
    2 روز 13 ساعت نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    405



    استاد جوادی آملی در ادمه تفسیر آیه شریفه:
    بر اساس اين تحليل معلوم مي‌شود ما ولايت فقيه نداريم ولايت فقه داريم ولايت حاكم نداريم ولايت قرآن و عترت داريم از اين بهتر چيست شخص بر مردم حكومت نمي‌كند دين بر مردم حكومت مي‌كند اگر دين بر مردم حكومت مي‌كند او حقّ نقض هم ندارد خب از اين لطيف‌تر چه چيزي مي‌خواهيم اين مي‌شود آزادي اين‌چنين نيست كه شخص در اسلام حكومت بكند اگر شخص حاكم بود خودش مي‌شد ما فوق قانون, ديگر خودش اگر حكم خودش را نقض بكند عيب ندارد اما وقتي به تعبير لطيف صاحب جواهر اطلاق حرمت رد, خود او را هم شامل مي‌شود معلوم مي‌شود ولايت فقاهت است نه ولايت فقيه

  17. صلوات ها 2


  18. #9
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    نوشته
    195
    حضور
    3 روز 19 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    402



    بر اساس اين تحليل معلوم مي‌شود
    ما ولايت فقيه نداريم ولايت فقه داريم
    ولايت حاكم نداريم ولايت قرآن و عترت داريم از اين بهتر چيست شخص بر مردم حكومت نمي‌كند دين بر مردم حكومت مي‌كند اگر دين بر مردم حكومت مي‌كند او حقّ نقض هم ندارد خب از اين لطيف‌تر چه چيزي مي‌خواهيم اين مي‌شود آزادي اين‌چنين نيست كه شخص در اسلام حكومت بكند اگر شخص حاكم بود خودش مي‌شد ما فوق قانون, ديگر خودش اگر حكم خودش را نقض بكند عيب ندارد اما وقتي به تعبير لطيف صاحب جواهر اطلاق حرمت رد, خود او را هم شامل مي‌شود معلوم مي‌شود
    ولايت فقاهت است نه ولايت فقيه
    اینکه حکومت دین را با دموکراسی جمع زد یک حرکت نو هست که البته امکان پذیر هست یعنی میتوان ولایت فقیه را با دموکراسی جمع زد اما ولایت مطلقه فقیه دقیقا معنای ولایت شخص را میدهد یعنی ما فوق قانون قرار گرفتن. این محل بحث من هست.
    ویرایش توسط a1ireza : ۱۳۹۲/۰۳/۰۹ در ساعت ۲۳:۳۴

  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    نوشته
    199
    حضور
    2 روز 13 ساعت نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    405



    نقل قول نوشته اصلی توسط a1ireza نمایش پست ها
    اینکه حکومت دین را با دموکراسی جمع زد یک حرکت نو هست که البته امکان پذیر هست یعنی میتوان ولایت فقیه را با دموکراسی جمع زد اما ولایت مطلقه فقیه دقیقا معنای ولایت شخص را میدهد یعنی ما فوق قانون قرار گرفتن. این محل بحث من هست.
    طبق تفسیر فوق حکومت دینی با ولایت فقیه متفاوت است و ولایت فقیه با ولایت مطلقه فقیه هم تفاوتی ندارد

  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 6 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 5

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود