صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: عالم ذر چیست و در كجا است؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    گفتگوی دینی
    نوشته
    958
    حضور
    31 روز 6 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    37
    آپلود
    3
    گالری
    54
    صلوات
    3166

    اشاره عالم ذر چیست و در كجا است؟




    سؤال: عالم ذر چیست؟ و در كجا است؟
    پاسخ: در قرآن مجید سخن از یك پیمان، عهد، میثاق و گواهی به میان آمده است كه خداوند از انسانها گرفته است. روشن‌ترین آیه‌ای كه بر این حقیقت دلالت دارد، آیة 172 سورة اعراف است كه به «آیة ذر» معروف شده است. این آیه دقیق‌ترین معنی و شگفت‌ترین نظم را دارد. [1] آیات دیگری نیز مفسر همین حقیقت معرفی شده‌اند. [2]
    خداوند در قرآن می‌فرماید: «وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنی آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّیتَهُمْ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلی أَنْفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ قالُوا بَلی شَهِدْنا أَنْ تَقُولُوا یوْمَ الْقِیامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هذا غافِلینَ»؛ [3] «به یاد آور زمانی را كه پروردگارت از پشت [و صلب] فرزندان آدم، ذریة آنها را بر گرفت و آنان را گواه بر خویشتن ساخت [و فرمود] : آیا من پروردگار شما نیستم؟ گفتند: آری، گواهی می‌دهیم. [چرا چنین كرد؟] برای اینكه در روز رستاخیز نگویید ما از این غافل بودیم.»
    از آنجا كه در این آیه سخن از ذریه (فرزندان خردسال) آدم ـ علیه السلام ـ به میان آمده، از این آیه به «آیه ذر» یاد می‌كنند و به خاطر كلمة «ألست» به «پیمان ألست» معروف است. همچنین لفظ ذریه در قرآن نوزده بار وارد شده كه درتمام موارد نسل انسان مراد است. [4]
    در تفسیر این آیه دربارة اینكه عالم ذر چگونه، در كجا و حضور فرزندان آدم ـ علیه السلام ـ چگونه بوده، احادیث و به دنبال آن سخن دانشمندان گوناگون است.
    در اینجا به بیان دو دیدگاه بسنده می‌شود:
    اول. منظور از این عالم و این پیمان «عالم استعدادها» و «پیمان فطرت» است؛ به این معنی كه هر گاه فرزندان آدم به صورت نطفه از صلب (پشت و كمر) پدران به رحم مادران كه بیش از یك ذره نیستند، منتقل می‌شوند، خداوند استعداد و آمادگی فهم و شناخت ربوبیت و توحید را به آنها می‌دهد؛ یعنی هم در نهاد و فطرتشان این سرّ الهی به صورت یك حس درون ذاتی به ودیعه گذارده می‌شود و هم در عقل و خردشان به صورت یك حقیقت خود آگاه.
    خداوند در طول زندگی دنیایی آثار صنع و نشانه‌های یگانگی خود را به انسان نشان می‌دهد و آنان را بر این امر گواه می‌‌گیرد. گویا می‌فرماید: «أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ» و انسانها با زبان حال پاسخ می‌دهند: «بَلی شَهِدْنا» پس در اینجا پیمان تكوینی است و سخن گفتن مانند خبر دادن رنگ رخساره از وضعیت درونی شخص است. [5]
    بنا بر این بیان، مراد از عالم ذر همان فطرت انسانی است. انسانهای بدوی و متكامل در این احساس مشتركند كه همه مربوب و خداوند ربّ آنهاست. [6]
    پس انسانها هرگز از این پیمان و شناخت غافل نبوده و نیستند؛ لذا خداوند در قیامت علیه همة انسانها احتجاج می‌كند. برخی روایات موافق این نظر است. [7]
    دوم. مرحوم علامه طباطبایی نظریة خویش را این گونه تبیین می‌كند: «عالم «ذر» روح این عالم است كه آن را «عالَم غیب» نیز می‌گویند. توضیح اینكه هر موجودی دو وجه (صورت و جنبه) دارد: وجهی به سوی خدا كه زمان و تدریج در آن راه ندارد و وجهی به سوی دیگر كه در آن تدریج و زمان راه دارد. خداوند متعال می‌فرماید: «إِذا أَرادَ شَیئاً أَنْ یقُولَ لَهُ كُنْ فَیكُون »؛ [8] « [خداوند] وقتی بخواهد چیزی را ایجاد كند، به آن می‌گوید: موجود شو! بی‌درنگ به وجود می‌آید..» «كُن» هم امر (دستور) است و هم مخاطب درست كن. پس كلمة «كُن» از طرفی وجود شیء و از طرفی ایجاد شیء است و این موجود منبسط یك وجه‌الی الله دارد كه عالم ذرّ است و همان موجود یك وجه دیگر دارد كه همین دنیای ظاهر است. بنابراین، عالم ذرّ این عالم مسلوب نیست.» [9]
    می‌توان ریشه‌های سخن علامه طباطبایی را در تفسیر كنز الدقایق پیدا كرد. [10]
    پیمان از چه بود؟
    از آیة ذر به دست می‌آید كه مفاد پیمان گواهی بر پذیرش پروردگار «ألَسْتُ بِرَبِّكُمْ » [11] و بر پذیرش توحید بوده است «أَوْ تَقُولُوا إِنَّما أَشْرَكَ آباؤُنا » [12] و برخی روایات این پیمان را به فطرت نیز می‌كشانند: « اَلدِینُ الْحَنِیفُ وَ الْفِطْرَةُ وَ صِبْغَةُ اللَّهِ وَ التَّعْرِیفُ فِی الْمِیثَاقِ؛ [13] دین حنیف و فطرت و صبغة الله و تعریف همان است كه [خدا] در میثاق [یعنی در پیمانی كه خدا با روح بشر بسته، بشر را با آن آشنا كرده] است..» [14] روایاتی نیز اعتراف به نبوت رسول اكرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ و امامت حضرت علی ـ علیه السلام ـ را جزء پیمان عالم ذر معرفی می‌كنند. [15]
    پیمان برای چه بود؟
    از آیة ذر دو هدف اصلی برای این پیمان به دست می‌آید:
    الف. حجت بر انسانها تمام شود تا در رستاخیز نگویند: ما از موضوع شناخت خدا بی‌خبر بودیم و لذا كافر شدیم؛ «أَنْ تَقُولُوا یوْمَ الْقِیامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هذا غافِلینَ »؛ [16]
    ب. حجت بر انسانها تمام شود تا در رستاخیز نگویند: پدران ما بت پرست بودند و ما هم فرزندان همان پدران هستیم و چاره‌ای جز تبعیت از آنها نداشتیم؛ «أَوْ تَقُولُوا إِنَّما أَشْرَكَ آباؤُنا مِنْ قَبْلُ وَ كُنَّا ذُرِّیةً مِنْ بَعْدِهِمْ...» [17]
    · پاورقــــــــــــــــــــ ی

    [1] . المیزان، محمد حسین طباطبایی، چاپ پنجم، مؤسسه اعلمی، بیروت، ج 8، ص 306.
    [2] . مانند: اعراف / 102 و حدید / 8. ر. ك: تفسیر نمونه، زیر نظر ناصر مكارم شیرازی، دار الكتب، ج 23، ص 317 و ج 6، ص 276.
    [3] . اعراف / 172.
    [4] . منشور جاوید، جعفر سبحانی، چاپ فرهنگ، اصفهان، ج 2، ص 63.
    [5] . كنز الدقایق، میرزا محمد مشهدی، تحقیق مجتبی عراقی، چاپ اول، ج 3، ص 742؛ المیزان، ج 8، ص 310.
    [6] . المیزان، ج 8، ص 308؛ فطرت، مرتضی مطهری، چاپ دوم، انتشارات صدرا، ص 181؛ تفسیر نمونه، ج 17، ص 455.
    [7] . ابن سنان از امام صادق ـ علیه السلام ـ از فطرة لله پرسید. امام فرمود: « هِی الْإِسْلَامُ فَطَرَهُمُ اللَّهُ حِینَ أَخَذَ مِیثَاقَهُمْ عَلَی التَّوْحِیدِ فَقَالَ: «أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ» وَ فِیهِ الْمُؤْمِنُ وَ الْكَافِرُ؛ فطرت الله اسلام است كه خداوند هنگام پیمان گرفتن آنان را بر فطرت توحید آفرید و فرمود: آیا پروردگار شما نیستم؟ در آنجا كافر و مؤمن حضور داشت..» البرهان، ج 3، ص 236.
    و امام باقر ـ علیه السلام ـ آیة ذر را با حدیث «كل مولود یولد علی الفطره» تفسیر كرده‌اند. مختصر بصائر الدرجات، ص 161.
    [8] . یس / 82.
    [9] . در محضر علامه طباطبایی، محمد حسین رخ شاد، چاپ اول، نهاوندی، صص 42 ـ 43.
    [10] . كنز الدقایق، ج 3، ص 742.
    [11] . اعراف / 172.
    [12] . همان / 172.
    [13] . بحارالانوار، محمد باقر مجلسی، چاپ دوم، مؤسسه الوفاء، بیروت، ج 3، ص 276.
    [14] . فطرت، شهید مطهری، ص 27.
    [15] . البرهان، ج 3، صص 238 ـ 239 و جهت مطالعة بیشتر ر. ك: التبیان فی تفسیر القرآن، شیخ طوسی، چاپ اول، مكتب اعلام، قم، ج 5، صص 26 ـ 30؛ روض الجنان و روح الجنان، ابوالفتوح رازی تصحیح یاحقی، چاپ دوم، آستان قدس، ج 9، صص 5 ـ 10؛ منشور جاوید، استاد جعفر سبحانی، چاپ سوم، توحید، قم، ج 2، صص 61 ـ 82.
    [16] . اعراف / 172.
    [17] . همان / 173.

    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۴/۰۹/۱۴ در ساعت ۰۰:۱۴


  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58293



    با نام و یاد دوست



    عالم ذر چیست و در كجا است؟





    عالم ذر چیست و در كجا است؟



    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۲/۰۳/۱۳ در ساعت ۱۴:۵۹

  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,850
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4427



    مطالب اکثرا منقول از تفاسیر بود و صحیح نقل شده اند اما این یک نظر در باب عالم ذر است(نظریه علامه طباطبایی) این نظریه از ظاهر کثیری از روایات دست شسته و آنها را تاویل می کند و از بین اقوال مختلف در این باب نقل قول از یکی از اقوال است و همه اقوال نیست( نظریه محدثین واقعی بودن عالم ذر است)
    با تشکر
    ویرایش توسط شعیب : ۱۳۹۲/۰۳/۰۳ در ساعت ۱۶:۴۸

  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    298
    حضور
    2 روز 16 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    2
    صلوات
    411



    جناب شعیب گرامی. آیا آقای طباطبایی ره به عالم ذر معقتد بودند؟

    در مرآة علامه مجلسی ره این عالم را اثبات کرده است، آیا تا بحال عالم دیگری در اثبات آن نظر داده؟
    هو الاول و الاخر و الظاهر و الباطن هو علیّ بن ابی طالب الذی لا فتی الا هو و لا سیف الا سیفه و علی کل شی قدیر
    نمیذاریم شام را کربلا کنند
    یه روزی عباس و حسین سلام الله علیهما تنها شمشیر زدن و بفجیع ترین طور ممکن شهید شدند طوری که امام سجاد فرمود پدرم را کشتند طوری که یک گوسفند را اینگونه نمی کشند، یه روزی زینب و رقیه سلام الله علیهما رو تو کوچه ها گردوندند و سنگ زدن... ولی دیگه خاندان علی ع تنها نیست والله والله والله اگر دست فقط دست به ضریح بی بی زینب بزنن، عربستانو با خاک یکسان میکنیم.

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    147
    حضور
    7 روز 8 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    11
    گالری
    1
    صلوات
    748



    ممنون خیلی جالب بود.

    یه سوال: اگه برداشت من درست باشه طبق نظریه علامه طباطبایی، اون وجه الی الله انسان، که در محدودیت زمان و مکان نیس رو می گن در عالم ذر ه. پس این یعنی قبل از اینکه وجه ظاهری انسان، به این دنیا بیاد، اون وجه الی الله وجود داشته و تا ابد هم وجود خواهد داشت.

    بنابراین تعداد انسان هایی که قراره بیان به این دنیا، نظر به اینکه وجه الی اللهی شون از قبل بوده و تصمیم به اومدن به اینجا رو داشته، در کل ثابته. این برداشت درسته؟

    یعنی مثلا زمانی که پدر و مادری تصمیم به بچه دار شدن می گیرن، تنها یکی از اون وجوه الی اللهی یک انسان رو به عالم ظاهر میارن! و اگه این پدر و مادر این تصمیم رو نگیرن، بالاخره این وجه الی اللهی، از طریق یه پدر و مادر دیگه میاد به این دنیا؟!

    می شه راهنمایی کنین؟ من گیج شدم
    بگذارید و بگذرید،
    ببینید و دل نبندید،
    چشم بیاندازید و دل نبازید،
    که دیر یا زود باید گذاشت و گذشت....

    امام علی علیه السلام

  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    32
    حضور
    19 روز 7 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    82



    سلام .
    سوال من : در قرآن از قولی ک خدا از انسان گرفته زیاد گفته شده است ولی نمی دونم منظور نفر خاصی بوده یا همه انسانها ست . (اگه منظور همه انسانهاست پس چرا من هرچی فکر می کنم یادم نمیاد ! شاید ایراد از من باشه . پس چرا اطرافیان و افرادی ک باهاشون در ارتباطم هم چیزی نمیدونن ؟! و یا اصلاً وقتی من یادم نمیاد قولی ب کسی داده باشم چطور ممکنه بعدا به خاطر اون باز خواست بشم ؟!)
    تشکر

  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    سلام
    عالم ذر یعنی عالم ذره عالمی که انسانها بسان ذره ای مشهود آدم ابوالبشر واقع شدند
    عالمی که در شهود اولیاء الهی همه استعدادهای انسانی آماده ورود به این نشاه هستند تا مهر ورود بر آنها بخورد و به معرکه آزمون بیایند
    همه آنها در آن عالم مقر به توحیدند چه اینکه در شهود الهی و توحیدی ولی الهی هستند
    و هر آنچه از مخاطبه و مکالمه آنها خبر آمده بیان کشفی روابط آنهاست که در خیال مطهر ولی الهی منعکس می گردد
    همچنانکه روابط سایر موجودات در عالم در قالب معنا و مفهوم و گاهی لفظ مشهود او می گردد
    والله العالم الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  15. صلوات ها 6


  16. #8

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    147
    حضور
    7 روز 8 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    11
    گالری
    1
    صلوات
    748



    نقل قول نوشته اصلی توسط پریشان نمایش پست ها
    سوال من : در قرآن از قولی ک خدا از انسان گرفته زیاد گفته شده است ولی نمی دونم منظور نفر خاصی بوده یا همه انسانها ست . (اگه منظور همه انسانهاست پس چرا من هرچی فکر می کنم یادم نمیاد ! شاید ایراد از من باشه . پس چرا اطرافیان و افرادی ک باهاشون در ارتباطم هم چیزی نمیدونن ؟! و یا اصلاً وقتی من یادم نمیاد قولی ب کسی داده باشم چطور ممکنه بعدا به خاطر اون باز خواست بشم ؟!)
    منم سوال شما رو داشتم، توضیحات آیت الله جوادی آملی رو در مورد تفسیر آیه اخذ میثاق در لینک زیر بخونین یا گوش بدین، جواب سوالتون اونجا هستش:

    http://portal.esra.ir/Pages/Index.as...x8GLvrKPjzw%3d
    ویرایش توسط سها : ۱۳۹۲/۰۳/۰۴ در ساعت ۱۸:۳۲
    بگذارید و بگذرید،
    ببینید و دل نبندید،
    چشم بیاندازید و دل نبازید،
    که دیر یا زود باید گذاشت و گذشت....

    امام علی علیه السلام

  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,850
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4427



    نقل قول نوشته اصلی توسط antiuwamism نمایش پست ها
    در مرآة علامه مجلسی ره این عالم را اثبات کرده است، آیا تا بحال عالم دیگری در اثبات آن نظر داده؟

    این گروه آیه را بر حقیقت و تکوین مادی حمل کرده‏اند.قائلین این نظریه آیه مبارکه را حمل بر ظاهر آن کرده‏ اند، بدین معنی که خداوند متعال واقعا از همه انسانها، بعد از خلقت آدم پیمان گرفته که فقط او را«رب»خودشان قرار دهند و این انسانها هم حقیقتا خطاب الهی را شنیدند و به آن جواب مثبت و بلی گفتند و سپس این ذریه آدم دوباره به صلب آدم برگشتند.در میان قائلین این نظریه از علامه مجلسی صاحب بحارالانوار. (بحار الانوار، ج 58، ص 131) و آقا جمال‏ الدین خونساری. (
    ر.ک:شرح احادیث طینت، جمال الدین خونساری، نشر نهضت زنان مسلمان) از متأخرین، حسن بصری و اصحابش و نصیرین مسبب در میان اقدمین و محدثین می‏توان نام برد.
    فخر رازی هم در تفسیرش. (
    ر.ک:تفسیر مفاتیح الغیب، فخر رازی، ص 46) این نظریه را به کثیری از مفسرین نسبت داده است.


  19. صلوات ها 5


  20. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,850
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4427



    نقل قول نوشته اصلی توسط antiuwamism نمایش پست ها
    یا آقای طباطبایی ره به عالم ذر معقتد بودند؟

    علامه طباطبایی قایل به عالم ذر است اما نحوه آن را به گونه دیگری بیان می کند:
    موجودات دارای دو نوع وجودند یک وجود جمعی در نزد خدا که در قرآن از آن به عنوان ملکوت یاد میشود و دیگری وجودات پراکنده که باگذشت زمان به تدریج ظاهر میشوند به این ترتیب عالم انسانیت دنیوی مسبوق به عالم انسانیت دیگری است که در آنجا هر موجودی با شهود باطنی خدا را مشاهده کرده و به احدیت او اعتراف می کند و سوال وجواب در مورد عالم ذر به آنجا مربوط میشود.

    در باره عالم ذر و نظرات علما در ان باره مقاله ای کامل و جامع از استاد قرا ملکی در آدرس زیر قابل استفاده است
    http://www.ensani.ir/fa/content/105318/default.aspx

  21. صلوات ها 5


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود