جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مراسم حج قبل از اسلام

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    209
    حضور
    152 روز 14 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    289
    آپلود
    1
    گالری
    6
    صلوات
    1387

    مراسم حج قبل از اسلام




    مراسم حج قبل از اسلام

    پرسش:

    قبل از اسلام (اعم از زمان جاهلیت و قبل از ان) مراسم حج به چه شکلی صورت می پذیرفت؟
    آیا اعمال شرعی که در قبل از اسلام توسط انبیای دیگر صورت پذیرفت و یا مراسم حج در زمان مشرکین با مراسم حج فعلی به یک صورت بوده یا خیر ؟

    پاسخ:

    با عرض سلام و ادب

    هر چند بررسی دقیق و جزئی کیفیت حج در قبل از اسلام نیازمند طرح مباحث مفصل است، سعی می کنیم به اختصار و انشاءالله مفید مطالبی خدمت شما عرض کنیم:

    حج به همین گونه و شکل که امروز برگزار می شود و در قالب و بافت همین مناسک متداول و مرسوم، از سابقه و پیشینه ای طولانی برخوردار است.

    شیوه و ترتیب حجِّ ما، با مناسکی از قبیل: «طواف»، «سعی»، «قربانی» و «رمی شیطانی» به زمان سرسلسله پیامبرانِ حنیف، حضرت ابراهیم - ع - بازمی گردد؛ همان گونه که بطور قطع، بینانگذار اصل حج، نیز آن حضرت بوده است و خدای تعالی به او دستور فرمود تا اعلام حج کند و مردم را از هر سو به حجِّ خانه، فرا خواند.

    «
    و اَذِّن فی الناسِ بَالْحَجِّ یَأْتُوکَ رِجالاً وَ عَلی کُلّ ضامِرٍ یَأْتینَ مِنْ کُلّ فَجٍّ عَمیقٍ».(الحج/27)
    و مردم را دعوت عمومي به حج کن؛ تا پياده و سواره بر مرکبهاي لاغر از هر راه دوري بسوي تو بيايند...

    حج در ادیان آسمانی جایگاه ویژه داشته است، هر چند در رهگذر تاریخ کهن حیات جامعه ها و فرهنگ ها، دستخوش تحوّلاتی گردیده و گاه با خرافات و تحریف ها آمیخته شده و از مسیر اصلی اش به انحراف گراییده است.

    مراسم حجّ در جاهلیّت:

    حج در جاهلیّت از ابتدای روز نهم ذی حَجَّه، به هنگامی که خورشید نزدیک به غروب می رفت، آغاز می شد. پیش از آن کسانی که قصد تجارت داشتند، در ماه ذی قَعده در بازار عُکاظ گرد می آمدند و به مدت بیست روز به خرید و فروش می پرداختند. پس از انقضای مدت فوق، روانه بازار مَجَنَّه می شدند و تا پایان ماه در آنجا به داد و ستد می پرداختند. چون هلال ذی حَجّه پدیدار می شد. به ذِی المَجَاز می رفتند و هشت روز نیز در آنجا به دادو ستد مشغول می شدند.

    روز نهم مُنادی بانگ برمی آورد که:

    «
    تَرَوَّوا بِالمَاءِ لاِءنَّه لامَاءَ بِعرفَةَ وَ لاَبِمُزْدَ لِفةَ».«ازآب به اندازه برگیرید که در عَرفه و مُزدلفه آبی نیست

    این روز را به همین مناسبت «تَرْوِیَه» گفته اند. در روز ترویه، موسمِ بازارهای حجّ جاهلی پایان می یافت.(1)

    حُجّاج در روز نهم ذی حجّه وارد عرفه می شدند. و بنابرنقل جاحظ، لباس خاص حجّ برتن می کردند:

    «
    کانَت سِیماء أَهلِ الحَرمَِ إِذاخَرَجوا ِالَی الحِلِّ فی غیر الاْءَشْهرِ الْحُرُمِ، أَنْ یَتَقَلَّدُوا القَلائدَ و یُعَلِّقُوا العَلائقَ، فَإِذا أَوْجَبَ أَحَدُهُم الْحَجَّ، تَزَیَّا بِزیِالحاج»(2)«چهره اهل حرم، هنگامی که در غیرماههای حرام، از اِحرام برون می آمدند، آنسان بود که برخود گردن آویز می افکندند و کمربند می بستند. ولی هرگاه حج بر یکی از آنان واجب می شد، خود را به لباس حاجّ می آراست

    قبل از آنکه وارد مواقف شوند، تلبید می کردند. عمل تلبید عبارت بود از آنکه حاجّ مقداری از گیاه خطمی و آس و سِدْر را با کمی از کتیرا بهم می آمیخت و آن رادرمیان موهای سرش می نهاد، تلبید برای آن بود که از مرتب کردن مو و کشتن شپش خودداری کنند.

    اُمیّة بن اَبی صَلْت، حاجیان تلبید کرده رااینگونه وصف می کند:

    شَاحِینَ آباطَهُم لَم یَنزَعُوا تَفَثَا وَلمْ یَسلُّوا لَهُم قُمَّلاً وَ صِئْبانا(3)«بغلهای خویش را گشوده اند و موهای بهم پیچیده را از هم باز نکرده اند. آنان نه شپشی و نه رشکی را نیز از موی باز نگرفته اند

    پی نوشتها:
    1
    ـ الوثنیة فی الأدب الجاهلی، ص 284 ـ 282 و أسواق العرب فیالجاهلیة والإسلام، سعید الافغانی ص .25ـ 249.

    2
    ـ البیان و التّبیین، الجاحظ، ج3، ص 95.

    3-
    شرح دیوان أمیة بن أبی الصّلت، ص 80.


    لينك بحث اصلي :
    http://www.askdin.com/thread23674-2.html



  2. صلوات


  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود