جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سوالي درباره حديث شريف كساء

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    209
    حضور
    152 روز 14 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    289
    آپلود
    1
    گالری
    6
    صلوات
    1387

    سوالي درباره حديث شريف كساء





    شنيدن مكالمه پيامبر (ص) و جبرئيل توسط حضرت زهرا (س)
    پرسش : يك سوالي براي بنده وجود دارد در خصوص حديث شريف كساء .
    راوي اين حديث حضرت صديقه طاهره هستند و در بين جملات حديث ، گاهي صحبت از مكالمه جبرئيل ميشود .
    چگونه حضرت زهرا سلام الله علیها از گفتگوی بین پیامبر و جبرئیل آگاهی یافته است ؟
    پاسخ: سلام دوست عزیز، تشکر از پرسش خوب و دقت ظریفی که داشته اید. برای اینکه بتوانم پرسش شما را پاسخ دهم، به نظرم لازم است ابتدا درباره مسایلی، توضیحاتی عرض کنم و جهت رعایت اختصار، در برخی مباحث، شما را به نوشتارهای دیگر ارجاع می دهم که در صورت تمایل ان شاء الله مطالعه می فرمایید.

    متن حدیث کساء که مورد سؤال شماست، در اینجا آمده است:
    http://www.andisheqom.com/Files/doa....l=4&subid=1031

    درباره سند این حدیث و اعتبار آن، توضیحات کاملی در این دو لینک آمده است:
    http://www.pasokhgoo.ir/node/25038
    http://www.andisheqom.com/Files/hadi...=4&subid=29667

    درباره آیه شریفه تطهیر که حدیث کساء درباره آنست، هم بحثی در این دو لینک آمده است:
    http://www.andisheqom.com/Files/faq....1678&urlId=873
    http://www.askquran.ir/thread32027.html

    *********
    چکیده مجموعه این بحث ها اینست که پیامبر با عبایی که بر سر خود و علی و فاطمه و حسن و حسین (علیهم اسلام) کشید، آنان را اهل بیت خود نامید و خدای متعال هم آیه تطهیر را در شأن آنان نازل کرد. این مطلبی است که به یک معنا مورد اتفاق تمام امامیه و اهل سنت است.

    یک نمونه از روایات این باب:
    أخرج الترمذي و الحاكم و صححاه و ابن جرير و ابن المنذر و ابن مردويه و البيهقي في سننه من طرق عن أم سلمة رضي اللّه تعالى عنها قالت في بيتي نزلت إنما يريد اللّه ليذهب عنكم الرجس أهل البيت و في البيت فاطمة و علي و الحسن و الحسين فجللهم رسول اللّه صلّى اللّه عليه و سلم بكساء كان عليه ثم قال: هؤلاء أهل بيتي فأذهب عنهم الرجس و طهرهم تطهيرا. (1)

    ترجمه: آلوسی از ترمذی و حاکم (که هر دو، روایت را صحیح دانسته اند) و نیز از ابن جرير و ابن المنذر و ابن مردويه و البيهقي نقل می کند که: ام سلمه گفت: در خانه من بود که آیه تطهیر نازل شد که در آن خانه، فاطمه و علی و حسن و حسین حضور داشتند. پس رسول خدا با عبایی که بر دوش داشت آنان را پوشاند و گفت: [پروردگارا] اینان اهل بیت من هستند پس پلیدی را از آنان دور کن و پاکشان بدار.

    آلوسی با نقل روایاتی دیگر می گوید: ام سلمة (که از همسران پیامبر بود) به ایشان عرض کرد: آیا من هم از آنان (اهل البیت) هستم. حضرت هم پاسخ دادند: تو همسر پیامبری و بر خیر و خوبی هستی [اما جزو این اهل البیت نیستی]. (2)

    آلوسی که از بزرگان مفسرین و از متعصبان اهل سنت است بعد از ذکر نمونه هایی از این دسته روایات می گوید: «و دعائه لهم و عدم إدخال أم سلمة أكثر من أن تحصى»؛
    یعنی روایاتی که می گوید: «پیامبر برای علی و فاطمه و حسنین که در زیر عبا بودند دعا کرد و آنها را اهل بیت خود نامید و ام سلمة که همسرش بود را داخل کساء نکرد و از آن اهل بیت محسوب ننمود»، [بسیار زیاد است و] قابل شمارش نیست! (3)

    البته علمای اهل سنت چند روایات معدود هم نقل کرده اند که همسران پیامبر را هم مصداق «اهل البیت» معرفی کرده: یک روایت که اهل سنت زیاد بر آن تاکید دارند و آلوسی هم آن را نقل می کند، از طریق عکرمه نقل شده است؛ عكرمه از ابن عباس روايت می كند كه آيه تطهير در مورد زنان پيامبر اكرم نازل شده است! در روایت دیگری آمده که عکرمه در بازار فریاد می زد: [ای مردم] آیه تطهیر درباره زنان پیامبر نازل شده! (4)

    حالا سؤال اینست که آیا می توان به روایات عکرمه اعتماد کرد؟

    عكرمه راوي اين روايت از افرادي است كه علماء علم رجال او را ضعيف دانسته اند و او را دروغ گو معرفی كرده اند. ذهبی (رجالی معروف اهل تسنن) در ميزان الاعتدال نكاتی درباره او نقل می كند كه برخی را نقل می كنيم:

    الف: علی ابن عبيد درباره عكرمه گفت: «انّ هذا الخبيث يكذب علی ابی»؛ اين خبيث به پدر من دروغ مي بندد.
    ب: محمد بن سيرين: «ما يسوءني ان يكون من اهل الجنة و لكنّه كذاب»؛ من ناراحت نمی شوم كه او از اهل بهشت باشد اما او كذاب و دروغ گوست.
    ج: ابن ابی ذئب: «رأيت عكرمه و كان غير ثقة»؛ من عكرمه را ديده ام، امّا او غير مطمئن بود.
    د: مطرف بن عبدالله: «سمعت مالكاً يكره ان يذكر عكرمه و لا رأي ان يروي عنه»؛ مالك خوشش نمی آمد كه از عكرمه يادی كند و ندیدم كه از او روايت كند.

    بنابراين به روايات عكرمه كه خود علمای رجال اهل تسنن وی را كذاب معرفی كرده اند نمی توان اعتماد و تمسک كرد. اُسناد روایات عکرمه و روایات دیگر مورد ادعا دارای اشکالات متعدد دیگری هم هست که فعلا به همین مقدار اکتفا می شود.

    درباره آیه تطهیر روايات بسیاری از فریقین وارد شده كه سخن رسول خدا را نقل نموده اند که آيه شريفه در شأن رسول خدا (ص) و على و فاطمه و حسن و حسين (ع) نازل شده و احدى در اين فضيلت با آنان شركت ندارد. اين روايات بسيار زياد و بيش از هفتاد حديث است كه بيشتر آنها از طرق اهل سنت روایت شده است، و اهل سنت آنها را از طرق بسيارى، از ام سلمه، عايشه، ابى سعيد خدرى، سعد، وائلة بن الاسقع، ابى الحمراء، ابن عباس، ثوبان غلام آزاد شده رسول خدا (ص)، عبد اللَّه بن جعفر، على، و حسن بن على (ع) (تقريبا از چهل طريق) نقل كرده اند؛ و امامیه نیز آنها را از حضرت على، امام سجاد، امام باقر، امام صادق و امام رضا (ع)، و از ام سلمه، ابى ذر، ابى ليلى، ابى الاسود دؤلى، عمرو بن ميمون و سعد بن ابى وقاص، (از بیش از سى طريق) نقل كرده‏ اند. (المیزان، ج‏16، ص 311)

    برای اطلاع از متن این احادیث به المیزان (ذیل عنوان بحثٌ رواییٌ)، و نیز روح المعاني في تفسير القرآن العظيم، ج‏11، ص 195 مراجعه فرمایید.

    با این انبوهِ نقل، دیگر جای هیچ شبهه ای باقی نمی ماند که رسول گرامی اسلام متن آیه تطهیر را برای مسلمین تفسیر نموده اند و کسی در این باره عذری ندارد!

    پس اولا در اصل وقوع قضیه مشهور کساء هیچ تردیدی نیست و ثانیا اینکه، راوی این قضیه تنها زهرای مرضیه (علیها السلام) نیست بلکه بسیاری دیگر از صحابه پیامبر و حتی زنان پیامبر مانند ام سلمه و عایشه و ... که نام برخی از آنها ذکر گردید، این داستان را به طریق صحیح نقل کرده اند.
    اما در مورد پاسخ پرسش شما باید عرض کنم که: روایتی که منسوب به زهرای مرضیه است و از ایشان نقل شده، بنا بر صحت نقل، تصریحی ندارد در اینکه خود زهرای مرضیه مکالمه جبرئیل امین را بی واسطه می شنیده، بلکه با وجه دیگری هم می سازد و آن، نقلِ از حضرت رسول است: یعنی هم با این وجه می سازد که بی واسطه شنیده باشد و هم با این وجه می سازد که مکالمه ها و مشاهده ها را از پیامبر گرامی اسلام نقل کرده باشد.

    بنا بر وجهی که فرض کنیم بی واسطه جریان را دیده و شنیده باشند و مشاهدات خود را گزارش نموده باشند، باز هم اشکالی وارد نیست زیرا در مورد ایشان روایات صریح داریم که با ملائکه سخن می گفته اند لذا یکی از القاب ایشان، «محدثه» است؛ توضیحات و مدارک مربوط به محدثه بودن ایشان را از این لینک ها مطالعه بفرمایید:
    http://www.pasokhgoo.ir/node/51945

    http://www.andisheqom.com/Files/isla...=4&subid=30645


    (1)-
    روح المعاني في تفسير القرآن العظيم، ج‏11، ص 195
    (2)- همان
    (3)-
    همان
    (4)-
    همان،ص 194


    لينك بحث اصلي :
    http://www.askdin.com/thread22602.html


    ویرایش توسط مدیر تدوین : ۱۳۹۲/۰۲/۲۶ در ساعت ۱۸:۱۵

  2. صلوات


  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود