جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اين احاديث چقدر صحت دارد ؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    209
    حضور
    152 روز 21 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    289
    آپلود
    1
    گالری
    6
    صلوات
    1387

    اين احاديث چقدر صحت دارد ؟




    بررسي صحت احاديث در خصوص شير و ادرار برخي چارپايان


    پرسش:عقایدی را در اسلام مشاهده می‌نمائیم که بدون شک هیچگونه جنبه ی علمی ندارد و بر گرفته از اعتقادات پیشنیان و فرهنگ اعرابی بدوی ناشی گردیده است، همچنین داستانهائی را در این دین مشاهده می‌نمائیم که با هیچ منطقی تطابق ندارد، در نوشته های زیر به برخی از این اعتادات میپردازیم:
    حیله المتقین
    علی ابن ابی طالب: شیر گاو دوا باشند و شاش شتربهتر از شیر آنست. آسمان و جهان/ ترجمه كتابالسماء و العالم/ بحارالانوار ، مجلسی/ مترجم: محمد باقر كمره‏اى‏، ناشر: اسلامیه‏، تهران‏/ جلد6.
    همچنین مجلسی در بحار الانوار حدیثی را از علی ابن ابی طالب نقل می‌کند که ادرار شتر از شیرش بهتر است(6)

    مجوز خوردن شیر خر
    ...
    محمد بن عيسى از عبد الرحمن بن ابی نجران ازصفوان بن يحيى از عيص بن القاسم از ابی عبدالله(ع)(7) که فرمودند: من شام با این (اشاره به شیر خر) خوردم، پس به من گفت:
    آیا می‌دانی این چیست؟
    گفتم:
    نه.
    گفت:
    این شیر بسیار خوشمزه‌ای است از شیر الاغ (8)، آن را برای بیماری از ما گرفتیم، اگر دوست داری بخوری پس بخور.(وسائل الشیعه/حدیث شماره 31370) باب جواز اکل لبن الاتن و شربه.)

    پاسخ:
    سلام به همه دوستان

    مطالبی که در نوشتار آغازین نقل شده متعدد و زیاد است و فرصت و توان نیست که تک تک آنها را بررسی کنیم و برای بررسی دقیق همه آنها به تاپیک های متعدد نیاز است؛ نوعا این گونه گزیده کاری های هدفمند، به صورت عامدانه و با هدف تخریب چهره احکام اسلامی صورت می گیرد! چنین گردآورندگانی هرگز به دنبال پاسخ موضوع نیستند بلکه برای رهایی از حقیقت و اثبات حقانیت خود، به جای دفاع منطقی از مکتب انحرافیشان، با گزیده کاری و حذف و اضافاتِ مطالبی منسوب به مکتب مقابل، نوشتاری بدیع در کنار هم می چینند تا چهره ای نامأنوس و عبوسا قمطریرا از آن مکتب نشان دهند و با تشویش اذهان عمومی، احکام اسلامی را در میان عموم افراد به ویژه پیروان آن مکتب تخریب نمایند، و البته به فضل پروردگار سبحان چنین ترفندهای کهنه و پوسیده ای هرگز به سرانجام خود نخواهد رسید:

    يُريدُونَ لِيُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْكافِرُونَ (صف/8)
    آنان مى ‏خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش سازند ولى خدا نور خود را كامل مى‏ كند هر چند كافران خوش نداشته باشند



    اما در موضوع مورد بحث، به طور کلی عرض می کنم روایاتی درباره استفاده دارویی از بول شتر وارد شده که خوردن آن را برای درمان و معالجه تجویز نموده است، به عنوان نمونه:

    مورد اول:
    عَنِ الْمُفَضَّلِ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع قُلْتُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ إِنَّهُ يُصِيبُنِي رَبْوٌ شَدِيدٌ إِذَا مَشَيْتُ حَتَّى لَرُبَّمَا جَلَسْتُ فِي مَسَافَةِ مَا بَيْنَ دَارِي وَ دَارِكَ فِي مَوْضِعَيْنِ فَقَالَ يَا مُفَضَّلُ اشْرَبْ لَهُ أَبْوَالَ اللِّقَاحِ قَالَ فَشَرِبْتُ ذَلِكَ فَمَسَحَ اللَّهُ دَائِي (1)
    مفضّل می گوید: از امام صادق پرسیدم: اى پسر پیامبر خدا! هنگام راه رفتن، نفس تنگىِ شدیدى مرا مى آزارد تا جایى که گاه در فاصله میان خانه ی خود و خانه ی شما، دوبار مى نشینم. فرمود: اى مفضّل! براى این عارضه، ادرار شتر شیرده بخور. من از آن خوردم و خداوند، بیمارى ام را شفا بخشید.

    مورد دوم:
    إنما استثنوا بول الإبل لما ثبت عندهم أن النبي ص أمر قوما اعتلوا بالمدينة أن يشربوا أبوال الإبل فيجوز الاستشفاء بها. (2)
    گفته شده که پیامبر به برخی افراد که در مدینه بودند و مریض شده بودند، فرموده بود که [به عنوان دارو] از بول شتر استفاده کنند. علامه مجلسی در ادامه این مطلب می گوید: پس جهت شفا و به عنوان دارو می توان از بول شتر استفاده کرد.

    استفاده دارویی از بول شتر، اختصاصی به این حیوان ندارد بلکه در مورد بول گاو هم روایت داریم که اگر استفاده دارویی و معالجه ای داشته باشد، خوردن آن به عنوان دارو و برای معالجه جایز است:

    وَ سُئِلَ ع عَنْ بَوْلِ الْبَقَرِ يَشْرَبُهُ الرَّجُلُ إِنْ كَانَ مُحْتَاجاً يَتَدَاوَى بِهِ فَلَا بَأْسَ (3)
    از امام علی (ع) سؤال شد: آیا می توان از بول گاو به عنوان دارو استفاده کرد؟ فرمود: اشکالی ندارد.

    امروزه از سم مار و دیگر حیوانات گزنده برای گرفتن دارو استفاده می شود و کسی از این مطلب شک و حیرت نمی کند و نمی گوید: «مگر از «سمّ» هم می توان دارویی تهیه کرد؟! سمّ، سمّ است و خاصیت تخریبی و کشندگی دارد، پس دارو تهیه کردن از آن چه فرضی دارد؟!» اما می بینیم که امروزه تهیه دارو از سموم حیوانات مطلبی عادی و متداول است و کسی از آن تعجب نمی کند.

    چندی پیش خبری در سایت سلامت نیوز منتشر شد که «گروهی از محققان عرب ادعا می کنند با استفاده از شیر و ادرار شتر به فرمول دارویی برای درمان سرطان دست یافته اند». (4)

    کسی چه می داند شاید تا چند سال بعد استفاده دارویی از بول شتر هم در سطح آزمایشگاهی و دارویی فراگیر شود و این مطلبی است که اشکال گیرندگان به این احادیث نمی توانند منکر آن شوند. در عصر حاضر به خاطر کشف داروهای جدیدتر و درمان سریع تر، استفاده از داروهای گیاهی و حیوانی کمتر صورت می گیرد اما آیا این مطلب می تواند دلیل علمی بر انکار اثر معالجه ای بول شتر و سایر حیوانات باشد؟! آیا منکرین مطلب، این موضوع را از نظر آزمایشگاهی تجربه و اثبات نموده اند که نادانسته و بدون دلیل آن را انکار می کنند؟!
    در زمان صدر اسلام که استفاده از داروهای گیاهی متداول بوده و احیانا از حیوانات هم در راه معالجه خود بهره می بردند. این گونه روایات بیان می شد و به خواص دارویی گیاهان و حیوانات اشاره می شد تا مردم به وسیله آنچه که بدان دسترسی داشتند، تا حد امکان بیماریشان را مورد علاج قرار دهند و درد خود را چاره نمایند، همچنانکه ناقل روایتی که ذکر شد (یعنی مفضل) می گوید: وقتی از بول شتر برای رفع بیماری ام استفاده کردم، بیماری ام برطرف گردید و شفا یافتم.



    1-
    بحارالأنوار، ج 59، ص 182
    2-
    همان، ص 84
    3-
    همان
    4-
    http://www.salamatnews.com/viewNews.aspx?ID=23299&cat=1


    لينك بحث اصلي:
    http://www.askdin.com/thread21627.html




  2.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود