جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حکم رانندگی زنان

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    209
    حضور
    152 روز 21 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    289
    آپلود
    1
    گالری
    6
    صلوات
    1387

    حکم رانندگی زنان





    حکم رانندگی زنان


    پرسش:


    سلام آیا روایتی از نبی اکرم (ص) وجود دارد با این مضمون که "امان از آخرالزمان که زنان بر مرکب ها قرار دارند " صحت دارد ؟ اگر وجود دارد در چه منبعی ذکر شده ؟ آیا روایات دیگری در این موضوع وارد شده اند ؟ آیا علما در طول تاریخ نظری نسبت به این موضوع داشته اند ؟ یا این که این موضوع جدیدی است؟
    پاسخ:


    با سلام خدمت شما


    از نگاه فقهای شیعه، رانندگی زنان با حفظ کامل حجاب و شئونات اسلامی اشکالی ندارد.[1]اما در مورد رواياتي كه مي فرماييد در مورد مركب ، بايد عرض كنم در آن زمان هم زنان بر مركب سوار مي شدند و اصلا جابجايي بين شهرها براي زنان مگر بدون مركب ممكن بود؟!
    روشن است منظور حديث هر نوع مركبي نيست و مروري تاريخي مؤيد اين مطلب است که سيره و روش مسلمانان در صدر اسلام و تا مدت ها پس از آن چنين بوده است که در مسافرت ها و جابجايي ها، خانم ها بر کجاوه سوار مي شدند نه بر زين حيوانات و بر اساس روايتي از محمدبن مسلم از امام باقر(ع):نخستين زني که در اسلام بر زين نشست "عايشه" بود هنگامي که پس از شهادت امام حسن مجتبي(ع)سوار بر قاطري از منزل خارج شد و مردم را تحريک کرد تا نگذارند حضرت در کنار قبر شريف جدشان دفن شوند.[2]
    اين مطلب از روايات نيز كه در مورد مركب آمده مي توان همين رابرداشت كرد:
    از امام جعفر صادق(ع) روايت شده است: السَّرْجُ مَرْكَبٌ مَلْعُونٌ لِلنِّسَاءِ.[3]
    "زين" مرکب نفرين شده اي براي زنان است
    و همچنین رسول خدا(ص) در حجة الوداع در مورد علائم آخرالزمان چنین فرموده اند:
    «يَشَّبَّهُ الرِّجَالُ بِالنِّسَاءِ وَ النِّسَاءُ بِالرِّجَالِ وَ يَرْکَبْنَ ذَوَاتُ الْفُرُوجِ السُّرُوجَ فَعَلَيْهِمْ مِنْ أُمَّتِي لَعْنَةُ اللَّه»[4]
    در آخرالزمان مردان خود را شبیه زنان می کنند و زنان نیز خود را شبیه مردان کرده و بر زینها سوار می شوند، برای چنین زنهایی از امت من، لعنت خدا باد.
    وعلت اين امر در روايتي از أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ(ع) چنين بيان شده:
    ‏ لَا تَحْمِلُوا الْفُرُوجَ عَلَى السُّرُوجِ فَتُهَيِّجُوهُنَّ لِلْفُجُورِ.
    زنان را بر زين ها سوار نکنيد که اين کار باعث تحريک و تهييج زنان[شهوت جنسی] و کشيده شدن آنان به سمت فساد و گناه مي شود.[5]
    بنا بر این با توجه به این روایات خصوص سوار شدن زن بر زین به شکل خاص که موجب تحریک شهوت جنسی است و از سوی دیگر با عفت و مستور بودن زن نیز منافات دارد مورد مذمت قرار گرفته ولی نشستن زن بر روی صندلی وسیله نقلیه ویا هر چیز غیر زین به شکلي كه موجب مفسده نشود بلا اشکال است.
    نکته دیگر این است که لعنی که در روایات برای برخی از اعمال وارد شده در همه جه به معنای حرمت نیست و ممکن است آن عمل مکروه باشد.

    لعن به معنای دوری از رحمت خداست ودلیل این مطلب که لعن از سوی خداوند بر انجام عمل مکروه نیز هست روایات است از جمله در روایتی امام موسی کاظم ( علیه السلام) فرمود:
    «
    لعن رسول الله (صلی الله علیه و آله) ثلاثة: الآکل زاده وحده، و الراکب فی الفلاة وحدة النائم فی بیت وحدة »[6]

    «
    پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) سه نفر را لعنت فرمود: کسی که توشه خود را تنها بخورد، و کسی که تنها به سفر رود، و کسی که در خانه تنها بخوابد که مشخص است تنها غذا خوردن ومنع کمک وعطا از دیگران فی حد نفسه حرام نیست

    پرسش:


    وهابیون ( یا اهل سنت ) با استناد به چه آیات و روایاتی رانندگی زن را حرام میدانند ؟



    پاسخ:
    در مورد سوال شما از چرايي حرمت رانندگي از ديدگاه وهابيت بايد عرض كنم وهابيت به خاطر برداشت هاي سطحي كه از دين و احاديث دارند و با توجيهاتي خاص، رانندگي زنان را حرام كرده اند.
    در استفتائی که از عبدالعزیز عبدا.. بن باز، در باره ی حکم رانندگی زنان شده، وی می گوید: «شکی نیست که آن جایز نیست چون که رانندگی زنان موجب مفاسد زیادی می شود که در شرع باید جلوی این مفاسد را گرفت.»[7] همچنین محمد بن صالح العثیمین در این باره می گوید: «جایز نیست چرا که دارای مفاسد زیادی است.»[8] وی علت تحریم رانندگی زنان را مفاسدی می دانند که به گمانش بر رانندگی زن بار می شود. ایشان، نزع حجاب (کنار گذاشتن حجاب)، از بین رفتن حیا، زیاد از خانه خارج شدن زن، سرکشی زن بر اهل خانه و یا شوهرش و شلوغی خیابان ها و محروم شدن بعضی از جوان ها از رانندگی[9] را از جمله ی این مفاسد می داند.
    همانطور که ملاحظه می شود برای رانندگی زن اموری را مفروض و حتمی دانسته و حکم به تحریم رانندگی زنان داده اند. ولی سؤال این است که آیا این مسائل در باره ی زنان مسلمان و مؤمنی که می خواهند رانندگی کنند، صدق می کند؟ و آیا رانندگی زنان بدون هیچ یک از این امور ناپسند امکان ندارد؟
    مسوولان رژیم سعودي در جلوگيري از رانندگي زنان به فتواي سال 1990 عبدالعزيز بن باز مبنی بر ممنوعیت رانندگی زنان استناد مي كنند.

    [1]
    توضیح المسائل مراجع، ج 2، ص 931

    [2] وسائل ‏الشيعة، شيخ حر عاملى، محمد بن حسن، ناشر: مؤسسة آل البيت عليهم السلام‏، ج 11 ص 497: عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع يَقُولُ‏ لَمَّا حَضَرَتِ الْحَسَنَ ع الْوَفَاةُ إِلَى أَنْ قَالَ فَخَرَجَتْ عَائِشَةُ مُبَادِرَةً عَلَى بَغْلٍ مُسْرَجٍ فَكَانَتْ أَوَّلَ امْرَأَةٍ رَكِبَتْ فِي الْإِسْلَامِ سَرْجاً الْحَدِيثَ.همچنين ر.ك: الكافي (ط - الإسلامية)،ج‏1،ص 300
    [3] همان
    [4]همان‏، ج: ١٥ ص: ٣٤٩
    [5]همان، ج 20 ص 178
    [6] من لا يحضره الفقيه، ابن بابويه، محمد بن على‏، ج‏2، ص: 277، محقق / مصحح: غفارى، على اكبر، ناشر: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم‏ ،نوبت چاپ: دوم‏
    [7]الادله المختلف فیها عند الاصولین و تطبیقاتها المعاصره، دکتر مصلح بن عبدالحی النجار(استاد دانشکده ی ریاض)، ص 144؛ فوائد و فتاوی، عبدا.. بن عبدالرحمن، ص 164؛ فتاوی المرأة، خالد الجریسی، ص 8:به نقل از سايت اسلام كوئيست
    [8]همان، ص 147
    [9]همان

    لينك بحث اصلي :
    http://www.askdin.com/thread20720-4.html


  2. صلوات


  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۴/۰۳/۰۵, ۰۹:۲۶ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود