جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: روانشناسي و اخلاق

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    20,860
    حضور
    213 روز 18 دقیقه
    دریافت
    245
    آپلود
    8
    گالری
    585
    صلوات
    151469

    روانشناسي و اخلاق




    نام کتاب: روانشناسي و اخلاق
    جلد: 1
    نويسنده: ژ.آ. هدفيلد
    زبان: انگليسي
    تعداد صفحه: 376

    پزشکي شغل دوست داشتني است و من بشخصه آن را بسيار دوست مي دارم چه در عين حال که آدمي همت به حفظ سلامت عموم مي گمارد از همان راه نيز امرار معاش مي کند و چون فردي را قابل ترحم تر از بيمار نمي توان يافت اگر پزشک آنقدر احساس داشته باشد که منظورش رفاه و سلامت بيمارانش باشد يقيناً در انجام اين خدمت موفق مي شود.

    مطالعات اضافي طي تجربه چندين ساله به من ثابت کرده که دانش پزشکي اگر با روانشناسي توأم شود نتيجه درماني بهتري خواهد داد يعني در حقيقت خوب است پزشک حکيم باشدتا لا اقل جسم و جان خود را از گزند حوادث و بلا يا محفوظ دارد.چه راستي من به درمان و تداوي پزشکي که خود به زخم معده يا ازدياد فشار خون مبتلاست اعتقاد ندارم و مي گويم اگر او مي توانست از ابتلاي خود به زخم معده يا ازدياد فشار خون جلوگيري مي کرد.

    دانش روانشناسي اگر با پزشکي توأم شود خيلي از مطالب را براي ما روشن مي سازد و علّت العلل و راه پيشگيري اغلب بيماري ها را به ما نشان مي دهد و به خصوص از بروز بيماري هاي پسيکوسوماتيک جلوگيري به عمل مي آورد.




    مقدمه مترجم: .......... 9

    2مقدمه نويسنده: .......... 13

    2فصل اول: .......... 17

    2فصل دوم: عوامل ارثي و محيطي که روي خصال آدمي اثر دارد .......... 27

    2فصل سوم: احساسات، تمايلات، عقده ها .......... 43

    2فصل چهارم: عقده ها .......... 49

    2فصل پنجم: عقده ها و روش زندگي .......... 63

    2فصل ششم: بيماري عصبي، بيماري اخلاقي، گناه .......... 77

    2فصل هفتم: تخيل، پندار .......... 94

    2فصل هشتم: قانون کمال .......... 107

    2فصل نهم: خويشتن شناسي .......... 115

    2فصل دهم: اراده .......... 120

    2فصل يازدهم: آزادي اراده .......... 129

    2فصل دوازدهم: خواسته ها .......... 134

    2فصل سيزدهم: شخصيت و شادکامي .......... 145

    2فصل چهاردهم: بي بند و باري يا افسار گسيختگي و شخصيت .......... 167

    2فصل پانزدهم: بيولوژي و اخلاق .......... 173

    2فصل شانزدهم: رشد رواني و تشخص .......... 194

    2فصل هفدهم: اخلاق فردي و اجتماعي .......... 218

    2فصل هيجدهم: وجدان فردي و اجتماعي .......... 234

    2فصل نوزدهم: اخلاق جديد .......... 260

    2فصل بيستم: اعمال زشت .......... 273

    2فصل بيست و يکم: نورز چيست .......... 281

    2فصل بيست و دوم: داروها- راه درمان .......... 290

    2فصل بيست و سوم: درمان .......... 312

    2فصل بيست و چهارم: اجتماع مجدد .......... 324

    2فصل بيست و پنجم: تصعيد .......... 330

    2فصل بيست و ششم: علل خود پرستي و نوع دوستي .......... 359

    2فصل بيست و هفتم: خود را بشناس... .......... 371

    ویرایش توسط حامی : ۱۳۹۲/۰۲/۲۲ در ساعت ۱۶:۰۵
    گفتم مرا غم تو خوشتر ز شادمانی
    گفتا که در ره ما غم نیز شادمان است

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    20,860
    حضور
    213 روز 18 دقیقه
    دریافت
    245
    آپلود
    8
    گالری
    585
    صلوات
    151469




    فهرست موضوعات

    2 پيش گفتار. .......... 13
    2انسان و بحران هاى اخلاقى .......... 13
    2در جستجوى حل مشكل .......... 15
    2اخلاق و تربيت اسلامى .......... 16
    2سخنى با استادان تربيت و اخلاق .......... 17
    2مقدّمه .......... 19
    21ـ تعاريف .......... 19
    2الف ـ تعليم .......... 19
    2ب ـ تربيت .......... 20
    2ج ـ اخلاق .......... 21
    22 ـ رابطه منطقى تعليم و تربيت و اخلاق .......... 22
    2تعليم و تزكيه در قرآن .......... 23
    23 ـ موضوع تربيت و اخلاق .......... 24
    24 ـ قلمرو تربيت و اخلاق .......... 25
    25 ـ جايگاه تربيت و اخلاق در اسلام .......... 27
    26 ـ نقش تربيت و اخلاق در ساختار شخصيت انسان .......... 29
    فصل اوّل: انسان شناسى و حقيقت تربيت

    21ـ انسان شناسى .......... 33
    2خودشناسى .......... 34
    آيين ترکيه
    6
    2خودفراموشى .......... 35
    2خودفراموشى و بحران هويت .......... 38
    2قواى نفس و گرايش هاى آن .......... 38
    2قرآن و جلوه هاى نفس .......... 40
    2انسان در دو سير متضاد .......... 43
    2قوس نزول و قوس صعود .......... 44
    22ـ حقيقت تربيت .......... 45
    2ديدگاه ها .......... 47
    23ـ انسان و تربيت پذيرى .......... 49
    2اختلاف استعدادها .......... 50
    فصل دوم: مبانى تربيت اسلامى

    21ـ مبانى اعتقادى .......... 53
    2خدا، محور حق و مبدأ فضايل .......... 54
    2ايمان .......... 55
    22ـ فطرت .......... 56
    2فطرت و تربيت .......... 60
    23ـ كرامت .......... 61
    فصل سوم: اهداف تربيت

    21ـ ديدگاه ها .......... 65
    22ـ اسلام و هدف تربيت .......... 69
    2الف ـ يقين شهودى .......... 70
    2ب ـ پرستش .......... 71
    2ج ـ خودآگاهى .......... 73
    2د ـ تكامل عقل و قلب .......... 75
    2هـ ـ عدل و قسط .......... 76
    فهرست موضوعات
    7
    فصل چهارم: اصول تربيتى اسلام

    21ـ نيت و انگيزه الهى .......... 79
    2مراتب نيت .......... 81
    22ـ اختيار و آزادى .......... 83
    2 3ـ تكليف و مسئوليت .......... 84
    2 4ـ تقدم تزكيه .......... 85
    2 5 ـ پويايى و تداومِ تربيت .......... 87
    2الف ـ تربيت و مدارج كمال .......... 88
    2ب ـ يأس زدايى .......... 90
    2مقايسه .......... 91
    فصل پنجم: ابعاد تربيت

    2 ابعاد تربيت اسلامى و روابط انسان .......... 96
    2 1ـ پرورش جسمانى .......... 96
    2جان و تن در نظام تشريعى اسلام .......... 98
    2دنيا و آخرت .......... 99
    2پرورش نيروى كارآمد .......... 101
    2 2ـ پرورش عقلانى .......... 104
    2تعريف عقل .......... 104
    2جايگاه عقل در اسلام .......... 105
    2عقل الهى .......... 107
    2عقل علمى .......... 108
    2عقل شيطانى (نكرى) .......... 109
    2پرورش عقل در اسلام .......... 110
    2اوّل ـ عوامل رشد عقل .......... 110
    21ـ علم .......... 110
    22ـ تفكر .......... 112
    آيين ترکيه
    8
    2الف) منابع تفكر .......... 112
    2نفس انسانى .......... 112
    2جهان هستى .......... 113
    2قرآن .......... 114
    2تاريخ .......... 115
    2تجارب زندگى .......... 116
    2ب) شيوه تفكر .......... 117
    2ج) آزادى تفكر .......... 118
    2دوم ـ موانع رشد عقل .......... 119
    2الف) هواى نفس .......... 119
    2ب) بردگى فكرى .......... 121
    2ج) تكيه بر ظن و شك .......... 122
    2د) تبليغات .......... 123
    2سوم ـ عوامل تضعيف عقل .......... 124
    2رفاه زدگى .......... 125
    2بيكارى و كارزدگى .......... 125
    2مصاحبت با ابلهان .......... 126
    2 3ـ پرورش علمى .......... 127
    2تربيت علمى و هدف آن .......... 128
    2علم طبيعى و علم الهى .......... 129
    2 4ـ پرورش عاطفى .......... 131
    2مفهوم تربيت عاطفى .......... 131
    2پرورش عاطفى كودك .......... 132
    2پرورش عاطفى جوان .......... 133
    2تعديل عواطف .......... 135
    2احساسات متعالى .......... 136
    2الف) پرورش حس زيبايى .......... 137
    2زيبايى حسى و مادى .......... 137
    فهرست موضوعات
    9
    2زيبايى ادبى و هنرى .......... 139
    2زيبايى عقلى و معنوى .......... 141
    2زيبايى متعالى .......... 142
    2پرورش زيبايى عقلى و معنوى .......... 144
    2ب) پرورش حس اخلاقى .......... 146
    2ج) حس پرستش و تربيت عرفانى .......... 148
    2 5 ـ تربيت اجتماعى .......... 152
    2مفهوم تربيت اجتماعى .......... 153
    2اسلام و تربيت اجتماعى .......... 153
    21ـ محور روابط در اسلام .......... 154
    2بهره گيرى از وجدان .......... 155
    22ـ روابط انسانى .......... 156
    2الف) انسان دوستى .......... 156
    2ب) محبت و هدايت .......... 158
    2ج) عدل عمومى .......... 159
    2د) حقوق ويژه انسانى .......... 161
    2هـ) شيوه هاى اخلاقى .......... 162
    23ـ روابط ايمانى .......... 164
    2الف) ولايت و محبت .......... 164
    2تثبيت مودت .......... 164
    2آفات مودت .......... 165
    2ب) اخوت .......... 166
    2ج) مسئوليت اجتماعى .......... 167
    2د) مصابره و مرابطه .......... 167
    2هـ) شور و نصح .......... 168
    2و) توصيه هاى اخلاقى .......... 169
    2ز) مواسات و ايثار .......... 171
    2شاد كردن مؤمن .......... 171
    آيين ترکيه
    10
    24ـ موارد قطع رابطه .......... 172
    فصل ششم: راهبردهاى تربيتىِ اسلام

    2 1ـ مربى و اسوه اخلاق .......... 175
    2الف) خداوند .......... 177
    2ب) پيامبر و امام .......... 178
    2ج) امامان .......... 181
    2د) ديگر مربيان صالح .......... 182
    2ويژگى هاى مربى .......... 182
    2چهره عملى مربى .......... 183
    2هنر تربيت كردن .......... 184
    2فقر تربيتى انسان معاصر .......... 185
    2 2ـ مجاهده با نفس .......... 186
    2الف) نفس و خطرات آن .......... 187
    2ب) ضرورت مجاهده .......... 188
    2رياضت .......... 189
    2ج) حقيقت مجاهده .......... 191
    2د) مراحل عملى تهذيب .......... 192
    21ـ يقظه .......... 193
    22ـ تفكّر .......... 194
    23ـ عزم .......... 195
    2جوانى و نيروى اراده .......... 197
    24ـ مشارطه .......... 197
    25 ـ مراقبه .......... 198
    26 ـ محاسبه .......... 199
    27ـ تذكر .......... 199
    2ضبط خيال .......... 201
    2هـ ) ره توشه مجاهده (تقوا) .......... 201
    فهرست موضوعات
    11
    2تحصيل تقوا و آثار آن .......... 202
    2ثمرات تقوا .......... 204
    2 3ـ احكام و شرايع .......... 206
    2الف) حقيقت و راز عبادت .......... 207
    2عبادت و تقرب .......... 209
    2عبادت و انسان سازى .......... 210
    2ج) عبادت و ذكر .......... 211
    2حقيقت ذكر و آثار آن .......... 212
    2د) بعد تربيتى نماز .......... 215
    2رابطه نماز و اخلاق .......... 216
    2د) نگاهى به ساير عبادت ها .......... 218
    2هـ) فلسفه تربيتى محرمات .......... 219
    2 4ـ روش عقلانى .......... 220
    2 5 ـ پند و اندرز .......... 223
    2ويژگى هاى موعظه .......... 223
    2روان شناسى موعظه .......... 225
    2الف) توجه به گرايش ها .......... 225
    2ب) رعايت اعتدال .......... 225
    2ج) توجه به احساسات .......... 226
    2د) لطايفِ حكمت .......... 226
    2هـ) تكرار .......... 227
    2و) لحن مشفقانه، ملايمت، مدارا .......... 227
    2 6 ـ تبشير و انذار .......... 228
    2 7ـ امر به معروف و نهى از منكر .......... 230
    2 8 ـ عادت .......... 232
    2نقش عادت در تربيت اسلامى .......... 233
    فصل هفتم: مراحل و محيط تربيت

    2 الف) مراحل رشد .......... 237
    آيين ترکيه
    12
    2 ب) مراحل تربيت .......... 239
    21ـ كودكى و تربيت .......... 240

    2اهميت تربيت در كودكى .......... 241

    2پرورش فطرت ايمانى و اخلاقى كودكان .......... 241

    22ـ نوجوانى و تربيت .......... 242

    23ـ جوان و تربيت پذيرى .......... 244

    24ـ تربيت بزرگسالان .......... 246

    2 ج) محيط تربيت .......... 247

    21ـ محيط خانه .......... 247

    22ـ محيط هاى آموزشى .......... 248

    23ـ محيط اجتماعى .......... 250

    فصل هشتم: ويژگى هاى تربيت اسلامى


    2 1ـ منبع وحى .......... 251

    2 2ـ اسوه هاى الهى .......... 252

    2 3ـ برنامه عملى مناسب .......... 253

    2 4ـ تعبد و تسليم .......... 254

    2 5 ـ جهانشمول بودن .......... 254

    2 6 ـ هدف بودن انسان .......... 255

    2 7ـ جامعيت .......... 255

    2ساير ديدگاه ها و احتمالات .......... 258

    2 فهرست منابع و مآخذ ..........

    http://www.miu.ac.ir/index.aspx?siteid=1&pageid=250




    ویرایش توسط حامی : ۱۳۹۲/۰۲/۲۲ در ساعت ۱۵:۵۹
    گفتم مرا غم تو خوشتر ز شادمانی
    گفتا که در ره ما غم نیز شادمان است

  5. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود