صفحه 1 از 7 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: هدف از زندگی در دنیا چیست؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    علم ,هنر,معارف,عشق,بهشت
    نوشته
    645
    حضور
    17 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1579

    اشاره هدف از زندگی در دنیا چیست؟




    سلام

    هدف از زندگی، در دنیا چیست؟
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۴/۰۹/۱۳ در ساعت ۲۳:۵۱

  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 16 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58283



    با نام و یاد دوست




    هدف از زندگی در دنیا چیست؟




    هدف از زندگی در دنیا چیست؟


  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,850
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4427



    با سلام
    خداوند در قرآن براي افعال خود اهدافي را بيان مي‌کند به خصوص درباره خلقت انسان آيات متعددي وجود دارد که با آهنگ‌هاي مختلف، هدف خلقت انسان و چرايي کيفيت خلقت عالم به شکل موجود را بيان مي‌کنند. خداوند خود توضيح مي‌دهد که من چرا عالم را خلق کردم، چرا شما را خلق کردم، چرا عالم را به گونه‌اي خلق کردم که براي شما جاذبه داشته باشد، چرا شما را به گونه‌اي خلق کردم که در شما اختلافات طبيعي وجود داشته باشد و ... پاسخ همه اين چراها در قرآن بيان شده و ما مي‌توانيم همه اين پاسخ‌ها را در پرتو همان برهان عقلي تبيين کنيم. البته لزومي ندارد ما بحث‌هاي عقلاني و فلسفي را اين‌جا مطرح کنيم؛ بلکه از خود آيات قرآن کريم بهره مي‌گيريم.
    شايد يکي از کلي‌ترين آياتي که در باره هدف آفرينش سخن گفته است آيه دوم از سوره ملک باشد: الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا. آنچه که به انسان نسبت داده مي‌شود، حيات وي و مرحله قبل و مرحله بعد از آن است (وَكُنتُمْ أَمْوَاتاً فَأَحْيَاكُمْ ثُمَّ يُمِيتُكُمْ ثُمَّ يُحْييكُم)(بقره، 28)اين موت و حيات، مجموعا هويت انسان را تشکيل مي‌دهند و خداوند هدف از آن را امتحان بيان مي‌فرمايند. در آيات ديگري اشاره فرموده که اصلا آن‌چه در عالم و به خصوص در روي زمين هست براي هدفي آفريده شده که در راستاي هدف آفرينش شماست: «إِنَّا جَعَلْنَا مَا عَلَى الْأَرْضِ زِينَةً لَّهَا لِنَبْلُوَهُمْ أَيُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا(کهف، 7)ما آن‌چه روي زمين هست را داراي جاذبه‌اي قرار داديم تا مقدمه و زمينه‌ آزمايش شما باشد.» درباره اختلافاتي که در بين انسان‌ها وجود دارد نيز مشابه همين بيانات آمده است: وَرَفَعَ بَعْضَكُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ لِّيَبْلُوَكُمْ فِي مَا آتَاكُمْ(انعام، 165)انسان‌ها همه با هم مساوي نيستند و هم در کمالات تکويني و هم در بهره‌مندي از نعم مادي با هم اختلاف دارند. قرآن اين اختلاف را وسيله آزمايش معرفي مي‌کند. اين يک دسته از آيات است که هدف آفرينش انسان بلکه آفرينش جهان را در ارتباط با آزمايش انسان مي‌داند.


    در بعضي آيات ديگر هدف خلقت را رساندن رحمت مي‌داند: وَلاَ يَزَالُونَ مُخْتَلِفِينَ *إِلاَّ مَن رَّحِمَ رَبُّكَ وَلِذَلِكَ خَلَقَهُمْ(هود، 118 و 119) به حسب تفسيري که از آيه استظهار مي‌شود که با دو روايت هم اين تفسير تأييد مي‌شود، لذلك يعني لاجل ذلك الرحمة؛ يعني اصلا شما را به خاطر همين رحمت آفريد. و بالاخره در آيه ديگري صريحا مطلبي را مي‌گويد که بيش از همه احتياج به تفسير و توضيح دارد و آن اين است که مي‌فرمايد: «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ(ذاريات، 56) همه جنيان و انسيان را نيافريدم مگر براي اين‌که مرا عبادت کنند.» در اين آيه هدف از خلقت همه جن و انس عبادت خدا معرفي شده است.
    نتیجه:
    بهترین کسی که هدف خلقت را برای ما تبیین می کند خود خداست
    خدا در قرآن سه هدف را برای آفرینش بیان می فرماید:
    1.امتحان
    2. عبادت
    3. رحمت
    این سه هدف در طول هم هستند به این ترتیب که خدا در دنیا وسایل امتحان شدن انسان ها را فراهم کرده ( به این صورت که افراد را مختلف قرار داده و....) آنگاه در بستر این امتحان او را به عبادت دعوت می کند تا از روی اختیار مسیر خود را انتخاب کند و این انتخاب وی باید اختیاری باشد تا بتواند وسیله تقرب او شود. امتیاز انسان به دیگر موجودات نیز همین اختیار داشتن اوست .
    خدا در مسیر این امتحان و عبادت اختیاری بالا ترین امتیاز را به وی اختصاص داده که همانا رحمت خود می باشد خدا به مقتضای ذات خود که منشا رحمت است انسان را خلق کرده تا او را متنعم از این رحمت خویش گرداند. حال گاهی این نعمت ها مادی اند و گاه روحانی و معنوی .
    خدا با خلقت انسان می خواهد بالا ترین نعمت های خود را که همانا قرب و نزدیکی به خود است را نصیب او کند و این مقام نصیب کسی نمی شود جز از راه عمل های اختیاری.
    و این همان سه هدفی بود که در قرآن از آن نام برده شده بود امتحان وسیله ای برای عبادت اختیاری ؛ عبادت وسیله ای برای سنخیت پیدا کردن با رحمت ها ی خاص الهی ؛ که همانا قرب به ذات الهی که واجد همه کمالات است بزرگترین نعمت الهی است

    ویرایش توسط شعیب : ۱۳۹۲/۰۳/۰۶ در ساعت ۰۹:۳۲

  7. صلوات ها 14


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    20,860
    حضور
    212 روز 23 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    245
    آپلود
    8
    گالری
    585
    صلوات
    151458



    سخنان استاد شعیب را اگر بخواهیم به شکل تفصیلی ببینیم می توانیم به نمودارهای زیر رجوع کنیم
    هدف از زندگی در دنیا چیست؟



    ویرایش توسط حامی : ۱۳۹۲/۰۲/۲۴ در ساعت ۰۶:۵۶
    گفتم مرا غم تو خوشتر ز شادمانی
    گفتا که در ره ما غم نیز شادمان است

  9. صلوات ها 6


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    علم ,هنر,معارف,عشق,بهشت
    نوشته
    645
    حضور
    17 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1579



    نقل قول نوشته اصلی توسط شعیب نمایش پست ها
    بهترین کسی که هدف خلقت را برای ما تبیین می کند خود خداست خدا در قرآن سه هدف را برای آفرینش بیان می فرماید: 1.امتحان 2. عبادت 3. رحمت
    با سلام و تشكر از توضيحات خوب شما
    بايد عرض كنم كه سوال من بيشتر معطوف به دنيا و مواهب آن است به اين صورت كه:
    فلسفه مواهب و نعمت ها در دنيا چيست؟ امتحان ؟ يا رشد و شكوفايي

    بدون عدالت و بهره برداري برابر از مواهب الهي ، چگونه انسان به رشد و شكوفايي ميرسد؟
    اگر بي عدالتي فقط جهت امتحان شدن است پس چرا اينقدر در خود دين تاكيد به عدالت شده است؟

    چرا خداوند عادل، امكان بهره برداري برابر از مواهب را (جهت رشد همه) فراهم ننمود؟
    ویرایش توسط معلق : ۱۳۹۲/۰۲/۲۴ در ساعت ۰۹:۴۸

  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط شعیب نمایش پست ها
    1.امتحان 2. عبادت 3. رحمت
    سلام
    این سه تعبیر از لحاظ ظاهری تفاوت دارند اما از لحاظ واقعیت یکی هستند و اساس همه همان رحمت است
    امتحان چیزی جز ایجاد فرصت برای افزونی ظرف دریافت رحمت الهی نیست عبودیت هم جلوه دریافت رحمت رحیمیه خدای تبارک وتعالی است
    این دو در آخرت از زواید وجودی پیراسته شده و رحمت جاودانی خدای متعال را جلوه گر می سازند
    پس برای رحمت آمده ایم
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  13. صلوات ها 7


  14. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,850
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4427



    نقل قول نوشته اصلی توسط معلق نمایش پست ها
    فلسفه مواهب و نعمت ها در دنيا چيست؟ امتحان ؟ يا رشد و شكوفايي بدون عدالت و بهره برداري برابر از مواهب الهي ، چگونه انسان به رشد و شكوفايي ميرسد؟ اگر بي عدالتي فقط جهت امتحان شدن است پس چرا اينقدر در خود دين تاكيد به عدالت شده است؟ چرا خداوند عادل، امكان بهره برداري برابر از مواهب را (جهت رشد همه) فراهم ننمود؟
    با سلام خدمت شما دوست گرامی
    نعمت های دنیوی بستری است برای رشد و کمال انسان . همانگونه که بیان شد خدای تبارک و تعالی انسان را در ظرف جهان مادی قرار داده و او را در این ظرف امتحان می کند تا او با اختیار خود راه رشد و تعالی را طی کند و ظرف وجودش آماده پذیرش فیوضات رحمانی را پیدا کند.
    انسان در دار دنیایی که دار تزاحمات مادی است مکلف به انجام تکالیفی شده است تا به این واسطه رشد کند.
    خداوند از نظر تکوینی نظامی احسن را طراحی کرده است و در آن عدالت را در حد اعلای خود رعایت کرده است و در این نظام تکوینی انسانی را طراحی کرده است که مختار بوده و در دایره امور اختیاری به او اجازه دخل و تصرف اختیاری داده است و برای این که او مسیر را به نحو احسن در پیش بگیرد او را به حکم عقل و شرع آراست .
    به او دستور داد که عدالت را رعایت کند حقوق دیگران را پاس بدارد و خدای را بندگی کند.
    حال گاهی همین انسان در دایره امور اختیاری خود مسیر ظلم را در پیش گرفته و و در حق خود و دیگران ظلم کرده و گاها جهانی را به ظلم خود متاثر می سازد
    برای مثال می بینیم که خدا دارایی های زمین را برای انسانها قرار داده تا آنها به واسطه آن از رفاه برخوردار شوند ولی می بینیم که این انسان دو پا از آن سر دنیا(آمریکا) بلند می شود و میرود در آفریقا حق یک سری انسان را غصب می کند و آنها را در فقر و بدبختی رها می کند حتما مطلع هستید که آفریقایی که ما امروز می بینیم از محروم ترین قاره های جهان است و گاها مردم آن به خاطر فقر و گرسنگی می میرند دارای غنی ترین معادن طلا و نقره است ولی توسط یک عده ظالم چپاول گر تصرف شده و مردمی که ذی حق بوده را از این نعمت محروم می سازند.
    خدا انسان ها را به نیکو ترین وجه آفرید و از نعمت های دنیایی آنها را برخوردار کرد و آنچه را که برای آنها فایده داشت حلال کرد و به آنها اجازه بهره برداری از آنها را برای بهترین زندگی داد
    خداوند در قرآن می فرماید: «ا و لم یروا انا نسوق الماء الی الارض الجرز فنخرج به زرعا تاكل منه انعامهم و انفسهم افلا یبصرون»(سجده /27)
    «مگر ندیده اند كه ما آب باران را به سوی زمینهای خشك و بی آب و علف روان می سازیم تا به وسیله آن كشتها را برویانیم (و مزارع را سر سبز كنیم) كه از (حاصل) آن چارپایان وخودشان بخورند آیا اینها را نمی نگرند؟»
    در جای دیگر می گوید : «وهو الذی سخر البحر لتأکلوا منه لحما طریا»(نحل/14 )
    «اوهمان كسی است كه دریا را برایتان رام كرد تا از درون آن گوشت تازه برای خوردن خود فراهم آورید .»
    در آیه دیگری می گوید : «الله الذی جعل لكم الانعام لتركبوا منها ومنها تأكلون»
    «خدا همان كسی است كه چارپایان را برایتان آفرید تا بر پشتشان سوار شوید و از گوشتشان بخورید .»
    در تعدادی از آیات با تعبیر «و رزقناهم من الطیبات»و«از غذاهای پاك و پاكیزه روزیشان دادیم .» به این لذّت و میل اشاره دارد.
    : «وهو الذی انشأ جنات معروشات و غیر معروشات والنخل و الزرع مختلفا اكله و الزیتون و الرمان متشابها و غیر متشابه كلوا من ثمره اذا أثمر و اتوا حقه یوم حصاده و لا تسرفوا انه لا یحب المسرفین. و من الانعام حموله و فرشا كلوا مما رزقكم الله و لا تتبعوا خطوات الشیطان انه لكم عدو مبین»
    (اوهمان كسی است كه باغها یی از درختان داربستی و غیرداربستی ودرختان خرما و كشت و زرعهایی از دانه ها و حبوبات و خوردنیهای گوناگون و زیتون وانار ومیوه های همگون و ناهمگون فراهم آورد. از میوه های آن وقتی رسید بخورید و روز درو حق خدایی آن را «به فقرا » عطا كنید و « مواظب باشید كه » اسراف نكنید كه خدا اسرافكاران را دوست نمی دارد و نیز از چارپایان باربر و سواری آفرید بخورید از آنچه كه خدا روزیتان كرده واز شیطان پیروی مكنید كه دشمن آشكار شماست )
    در دو مورد از آیات «كلوا و اشربوا » آمده با این تفاوت كه در یك مورد پس از قید «من رزق الله» می گوید فساد مكنید و در مورد دیگر می گوید اسراف نكنید .
    در چند مورد «كلو ا طیبات ما رزقناكم»آمده و د ریك مورد «كلوا من الطیبات واعملو صالحا»
    ونیز تعابیر دیگری در قرآن در این زمینه داریم مثل «كلوا مما غنمتم حلا لا ً طیباً»و یا «كلوا مما رزقكم الله حلالاً طیباً»یا «و كلوا مما فی الارض حلالا طیباً»یا «كلوا من رزق ربكم»و یا «كلوا و ارعوا انعامكم»
    جالب این است كه به دنبال این آیات پس از امر به خوردن و آشامیدن توصیه ای را همراه می كند كه بخوردید و فساد نكنید، یا اسراف نكنید و یا طغیان نكنید و یا از شیطان پیرو ی نكنید و یا اینكه توصیه می كند كه شكر خدا را به جای آرید و یا تقوای او را پیشه كنید و ... .
    قرآن كریم به تجویز و دادن رخصت استفاده از خوردنیها و نوشیدنیها اكتفا نكرده است بلكه ضمن این رخصت، به نكوهش كسانی پرداخته كه استفاده از یك دسته از خوردنیها یا نوشیدنیها را بیجا و بدون هیچ علت و سببی برخود تحریم كرده بودند ودر یكی از آیات مربوط به این مطلب می گوید : «قل من حرّم زینه الله التی اخرج لعباده والطیبات من الرزق قل هی للذین امنوا فی الحیوه الدنیا خالصه یوم القیامه»
    (بگو چه كسی استفاده از اشیاء زینتی را كه خدا برای بندگانش آفریده و استفاده از رزق و روزی پاك و پاكیزه را منع و حرام كرده است بگو «اینها در دنیا برا ی استفاده مومنین است» و در قیامت به طور خالص از آنِ مومنین خواهد بود.)
    پس خدای تبارک و تعالی نعمت های دنیا را برای استفاده همه قرار داده است و به آنها اجازه تصرف داده است حال گاهی همین انسانها با اختیار خود این نعمت ها را از دیگران سلب می کنند .
    و بالا تر این که خدا به کسانی که از این نعمت ها بیشتر برخوردار اند امر به صدقه و کمک به همنوع را داده است تا هم دیگران از این نعمت ها برخوردار شوند و هم موجب تعالی و تقرب فرد به درگاه الهی شود.



  15. صلوات ها 6


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    نوشته
    1,365
    حضور
    15 روز 17 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3246



    نقل قول نوشته اصلی توسط معلق نمایش پست ها
    چرا خداوند عادل، امكان بهره برداري برابر از مواهب را (جهت رشد همه) فراهم ننمود؟
    با سلام

    این طور که از توضیح کارشناسان دینی فهمیدم این نابرابری مواهب و قابلیت ها بهترین شکل طراحی دنیا و آزمون بندگی انسان هاست.

    اما این که چرا این نظام بهترین است فکر نمی کنم پاسخ ساده و روشنی داشته باشد. ظاهراً از چیزهایی است که ما انسان ها نمی دانیم یا اساساً نمی توانیم بهینه بودن آن را با محاسبات به دست آوریم.




  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    20,860
    حضور
    212 روز 23 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    245
    آپلود
    8
    گالری
    585
    صلوات
    151458
    گفتم مرا غم تو خوشتر ز شادمانی
    گفتا که در ره ما غم نیز شادمان است

  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    علاقه
    نقاشی، شعر، عکاسی
    نوشته
    541
    حضور
    20 روز 8 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1113



    با عرض سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    این سه تعبیر از لحاظ ظاهری تفاوت دارند اما از لحاظ واقعیت یکی هستند و اساس همه همان رحمت است
    اگر کسی چنین مطرح کند که با این ترتیب او در حق آنان که خلق نشده اند ظلم کرده و رحمت خود را شامل انها ننموده است چه پاسخی میتوانیم بدهیم؟!
    احتمالا پاسخ این است:
    خوب.... آنها که خلق نشده اند، خلق نشده اند. و وقتی خلق نشده اند و نیستند یا اصولا وجود خارجی ندارند و دیگر نیستند که نیازی به رحمت الهی داشته باشند و چون نیستند دیگر رحمت الهی برای آنان معنی ندارد....آیا این پاسخ درست است؟
    اگر این پاسخ درست نیست، پاسخ درست چه میتواند باشد؟
    اگر این پاسخ درست است این سوال پیش میاید که میتوانست انسان نیز خلق نشود تا مشمول رحمت الهی نشود. میتوانست همچون تمام آنهایی که خلق نشدند خلق نشده باشد تا به تبع این خلق شدن تمام سختی های این زندگی را تحمل کند و نهایتا اگر مشمول این رحمت نشد تا بینهایت در آتش دوزخ بسوزد....
    چه پاسخی برای این ابهام وجود دارد؟
    با تشکر
    ویرایش توسط چالشگر : ۱۳۹۲/۰۲/۲۵ در ساعت ۰۲:۰۵
    اگر شهامت داشته باشی که سوال کنی خواهی دید چقدر سوال بی جواب داری

  21. صلوات


صفحه 1 از 7 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۲/۰۷/۲۹, ۰۶:۵۷ : 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود