صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفاوت وحی به رسول ص و بنت الرسول س

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    298
    حضور
    2 روز 16 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    2
    صلوات
    411

    تفاوت وحی به رسول ص و بنت الرسول س




    تفاوتی که وحی پس از وفات حضرت محمد ص به حضرت زهرا س شد در چه بود؟ و پس از آن که به ائمه میشد چه تفاوت با این دو داشت؟
    هو الاول و الاخر و الظاهر و الباطن هو علیّ بن ابی طالب الذی لا فتی الا هو و لا سیف الا سیفه و علی کل شی قدیر
    نمیذاریم شام را کربلا کنند
    یه روزی عباس و حسین سلام الله علیهما تنها شمشیر زدن و بفجیع ترین طور ممکن شهید شدند طوری که امام سجاد فرمود پدرم را کشتند طوری که یک گوسفند را اینگونه نمی کشند، یه روزی زینب و رقیه سلام الله علیهما رو تو کوچه ها گردوندند و سنگ زدن... ولی دیگه خاندان علی ع تنها نیست والله والله والله اگر دست فقط دست به ضریح بی بی زینب بزنن، عربستانو با خاک یکسان میکنیم.

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,527
    حضور
    174 روز 20 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58307



    با نام و یاد دوست



    تفاوت وحی به رسول ص و بنت الرسول س



    تفاوت وحی به رسول ص و بنت الرسول س


  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,717
    حضور
    29 روز 7 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5705



    به نام خدا
    با سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط antiuwamism نمایش پست ها
    تفاوتی که وحی پس از وفات حضرت محمد ص به حضرت زهرا س شد در چه بود؟ و پس از آن که به ائمه میشد چه تفاوت با این دو داشت؟
    در قرآن کریم وحی دو گونه است: رحمانی و شیطانی; وحی شیطانی عبارت است از القائات و وسوسه های شیاطین به یکدیگر و به اولیای خود. از آن جا که وحی‚ در لغت به معنای القاء و افهام سریع و پنهانی است‚ القائات شیطانی‚ وحی نامیده می شود و هم چنین وحی رحمانی و الهی در موارد ذیل به کار رفته است:
    الف - وحی به آسمان و زمین

    ب - وحی به زنبور عسل


    ج - وحی یا الهام به عمل


    د - وحی به پیامبرانش








    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۲/۰۲/۲۱ در ساعت ۲۰:۴۲

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,717
    حضور
    29 روز 7 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5705



    وحي به پيامبران صرفا وحي تشريعي نبوده و علاوه بر وحي تشريعي ، وحي تسديدي ، وحي انبايي و وحي رمزي و كتابي نيز بوده است .
    - وحی تشریعی:

    مقصود از وحی تشریعی این است که شریعت الهی‚ به پیامبر وحی می شود و او مامور ابلا غ آن می گردد.
    قرآن می فرماید: انّا اوحینا الیک کما اوحینا الی نوح و النبیّین من بعده و اوحینا الی ابراهیم و اسماعیل و...; (1); همان گونه که به نوح و پیامبران پس از او و به ابراهیم و اسماعیل و... وحی کردیم‚ به تو نیز وحی نمودیم.
    و جامع همه این موارد‚ این است که رسولا نی بودند که بشارت به ثواب خدا می دادند و از عذاب خدا انذار می کردند و خدا آنان را به منظور اتمام حجت فرستاد تا آن چه در دنیا و آخرت برای ایشان مفید و یا مضرّ است‚ بیان دارند تا بعد از این رسولا ن‚ برای مردم دلیلی در برابر خدا نماند; (2). روشن است که وحی در این آیه‚ وحی تشریعی است; چنان که امیرمومنان علی علیه السلا م فرموده است: و اما تفسیر وحی النبوة و الرسالة فهو قوله تعالی انا اوحینا الیک کما اوحینا الی نوح و ...; (3).


    (1)- نساء / 160
    (2)- تفسیر المیزان ج 5 ،ص 140‚ ذیل آیه 163 سوره نساء163
    (3)- بحارالا نوار،ج18 ‚ ص 254 باب کیفیة صدور الوحی


  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,717
    حضور
    29 روز 7 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5705



    - وحی انبایی:

    وحی انبایی بدین مفهوم است که فردی از طریق وحی مطلع شود که در جهان چه می گذرد آینده جهان چیست و آینده خودش را ببیند و از آینده دیگران نیز باخبر شود. تمامی آن چه پیامبر گرامی اسلا م صلی اللّه علیه وآله درباره آینده امت خود خبر داده است‚ وحی انبایی است. داستان پیروزی مسلمین بر سپاه روم‚ مسئله حکومت بنی امیه و آیه شجره ملعونه نیز از این قبیل است.
    - وحی تسدیدی:

    مراد از وحی تسدیدی وحی ای است که برای بیان احکام شریعت نیست‚ بلکه دل گرمی‚ اطمینان خاطر و استقامت و پایداری پیامبر در انجام وظایف سنگین نبوت می باشد.
    ابوبصیر می گوید: از امام صادق علیه السلا م درباره این آیه پرسیدم که خدا می فرماید: و کذلک اوحینا الیک روحاً من امرنا... آن حضرت فرمود: روح‚ خلقی است که در بین خلا یق از جبرئیل و میکائیل هم بزرگ تر است و همواره با رسول خدا صلی اللّه علیه وآله پس از آن جناب و نیز با ائمه اطهار علیهم السلا م است و کار او‚ تسدید‚ استوار داری و تا›یید حضرت رسول صلی اللّه علیه وآله است(4).


    (4)- اصول کافی‚ ج1،ص 273


  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,717
    حضور
    29 روز 7 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5705



    وحی رمزی و کنایی

    مانند آن چه خداوند به حضرت زکریا علیه السلا م نازل فرمود که وحی به معنای اشاره و رمز است; فخرج علی قومه من المحراب فاوحی الیهم ان سبّحوا بکرة و عشیّاً; (5)
    از گونه های یاد شده آن چه به پیامبران اختصاص داشته‚ وحی تشریعی بوده است. بنابراین‚ کاربرد وحی در مورد غیر پیامبران‚ به معانی دیگر آن‚ هر گاه دلیل استواری بر آن وجود داشته باشد‚ منع شرعی و عقلی ندارد.(6)
    لذا بنظر مي رسد وحي ايي كه به حضرت زهرا سلام الله عليها مي شد ، از نوع وحي تسديدي بوده باشد . اما وحي به پيامبر صلي الله عليه و آله هر سه مورد وحي تشريعي ، تسديدي و انبايي بوده است همچنين وحي به ائمه (ع) نيز از نوع وحي تسديدي است


    (5)- مریم / 11
    (6)- ر.ك: مقاله
    خاتمیت و ارتباط غیر پیامبر با فرشتگان از منظر آیات و روایات، حجة الاسلام حق پرست
    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۲/۰۲/۲۱ در ساعت ۲۲:۳۴

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    298
    حضور
    2 روز 16 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    2
    صلوات
    411



    تشکر گرامی. ببینید اصول کافی میفرماید تفاوتیست بین وحی نبی با ائمه یا محدث، آیا همان فرق با وحی به حضرت زهرا هم است یا آن حضرت فرشته را میدیدند؟ لطفا با ذکر حدیث بیان فرمایید
    هو الاول و الاخر و الظاهر و الباطن هو علیّ بن ابی طالب الذی لا فتی الا هو و لا سیف الا سیفه و علی کل شی قدیر
    نمیذاریم شام را کربلا کنند
    یه روزی عباس و حسین سلام الله علیهما تنها شمشیر زدن و بفجیع ترین طور ممکن شهید شدند طوری که امام سجاد فرمود پدرم را کشتند طوری که یک گوسفند را اینگونه نمی کشند، یه روزی زینب و رقیه سلام الله علیهما رو تو کوچه ها گردوندند و سنگ زدن... ولی دیگه خاندان علی ع تنها نیست والله والله والله اگر دست فقط دست به ضریح بی بی زینب بزنن، عربستانو با خاک یکسان میکنیم.

  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,717
    حضور
    29 روز 7 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5705



    با سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط antiuwamism نمایش پست ها
    تشکر گرامی. ببینید اصول کافی میفرماید تفاوتیست بین وحی نبی با ائمه یا محدث، آیا همان فرق با وحی به حضرت زهرا هم است یا آن حضرت فرشته را میدیدند؟
    خير ايشان فرشته را نمي ديدند بلكه صداي فرشته را مي شنيدند يعني دقيقا همانطور كه حضرات ائمه عليهم السلام صداي فرشته را مي شنيدند ايشان هم صداي فرشته را مي شنيدند.
    در اين مورد روايات بسيار از حضرت باقر و حضرت صادق سلام ‏اللَّه‏ عليهما نقل شده است :
    «الائمه علماء صادقون، مفهمون، محدثون» (1)
    «ائمه همگى دانشمند، راستگو، داراى فهم بسيار خداداد، و محدث مى‏ باشند»
    «المحدث يسمع الصوت و لا يرى شيئا»(2)
    «محدث آن كسى است كه صداى فرشته را مى ‏شنود، ولى چيزى را نمى ‏بيند».
    روايت ديگرى در كتاب كافى، از حضرت صادق سلام ‏اللَّه‏ عليه به اين شرح نقل شده است: «ان اللَّه تبارك و تعالى لما قبض نبيه دخل على فاطمة من وفاته من الحزن ما لا يعلمه الا اللَّه عز و جل، فارسل اليها ملكا يسلى منها غمها و يحدثها؛ فاخبرت بذلك اميرالمؤمنين فقال لها: اذا احسست بذلك و سمعت الصوت، قولى لى، فاعلمته فجعل يكتب كل ما سمعت حتى اثبت من ذلك مصحفا، قال: ثم قال: اما انه ليس من الحلال والحرام، ولكن فيه علم ما يكون». (3)
    «هنگامى كه خداى تعالى پيامبرش را قبض روح فرمود، از غمهاى گرانبارى كه قلب زهرا را در مصيبت پدرش فراگرفت، جز خداى عزوجل كسى آگاه نبود. به اين جهت حق تعالى فرشته‏ اى را مونس زهرا سلام اللَّه‏ عليها فرمود كه تسلى‏ بخش غمهاى او و هم‏صحبت او در تنهائى او باشد.
    فاطمه سلام‏ اللَّه ‏عليها اين مطلب را به على عليه‏ السلام بازگو نمود؛ و حضرت فرمود هرگاه احساس كردى كه فرشته به حضورت آمد، و صداى او را شنيدى مرا خبردار كن. از املاء جبرئيل و فرشتگان ديگر كه اميرالمؤمنين كاتب آنها بود، مصحف فاطمه فراهم آمد، كه على درباره‏ى آنها فرمود: در اين مصحف مسائل شرعى از حلال و حرام مطرح نيست بلكه دانشى است از آنچه كه (واقع شده و يا) بوقوع خواهد پيوست».
    بنده چندين روايت در اين موضوع را بررسي كردم اما هيچ يك به ديدن فرشته نه تصريح دارند و نه اشاره بلكه همگي به شنيدن صداي فرشته تصريح نموده اند .

    (1)- اصول كافى ،ج 1،ص 271 ؛ بصائر الدرجات ،ص 319

    (2)- بصائر الدرجات، ص 370 ؛ بحارالانوار ،ج 26، ص 75، 76
    (3)- اصول كافى،ج 1،ص 240 ؛بحارالانوار ،ج22،ص 545 و ج 43 ، ص 80.


  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط antiuwamism نمایش پست ها
    تفاوتی که وحی پس از وفات حضرت محمد ص به حضرت زهرا س شد در چه بود؟ و پس از آن که به ائمه میشد چه تفاوت با این دو داشت؟
    سلام
    وحی به انسان دو نوع است
    وحی تشریعی که کتاب خدا و بیانگر حکم اوست
    وحی انبائی که صرف اطلاع رسانی از عالم غیب به انسان است و متضمن حکم و تشریع نیست
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  19. صلوات ها 4


  20. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    298
    حضور
    2 روز 16 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    2
    صلوات
    411



    نقل قول نوشته اصلی توسط هدی نمایش پست ها
    خير ايشان فرشته را نمي ديدند بلكه صداي فرشته را مي شنيدند يعني دقيقا همانطور كه حضرات ائمه عليهم السلام صداي فرشته را مي شنيدند ايشان هم صداي فرشته را مي شنيدند.
    خواهر گرامی ضمن قدردانی برای تکمیل موضوع حدیثی دارید که حرف بالاتون رو کاملا اثبات کند؟
    هو الاول و الاخر و الظاهر و الباطن هو علیّ بن ابی طالب الذی لا فتی الا هو و لا سیف الا سیفه و علی کل شی قدیر
    نمیذاریم شام را کربلا کنند
    یه روزی عباس و حسین سلام الله علیهما تنها شمشیر زدن و بفجیع ترین طور ممکن شهید شدند طوری که امام سجاد فرمود پدرم را کشتند طوری که یک گوسفند را اینگونه نمی کشند، یه روزی زینب و رقیه سلام الله علیهما رو تو کوچه ها گردوندند و سنگ زدن... ولی دیگه خاندان علی ع تنها نیست والله والله والله اگر دست فقط دست به ضریح بی بی زینب بزنن، عربستانو با خاک یکسان میکنیم.

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود