جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: عرفان نظری چیست؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    علاقه
    عبد خدا شدن
    نوشته
    5
    حضور
    2 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    22

    عرفان نظری چیست؟




    سلام و خسته نباشید. عرفان نظری و عرفان عملی یعنی چه و باید در این دو چکار کنیم ؟وباید چه کتاب هایی برای عرفان نظری بخوانم؟ کلا می خواهم خود سازی رو شروع کنم می خوام از صفر شروع کنم چکار کنم لطفا منو راهنمایی کنید؟ یا علی

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11166



    با نام الله

    عرفان نظری چیست؟

    کارشناس
    استاد اویس




    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    دانش
    نوشته
    3,182
    حضور
    55 روز 23 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    30927



    «عرفان» که در لغت به معناى شناخت است در اصطلاح عبارت از طريقه نظري و عملي ويژه ‏اى براي تقرب به خداوند بوده و نتيجه عرفان نظري وعرفان عملي که تنها از راه بندگي خدا و اطاعت از دستورات او حاصل مي‌شود، وصول به توحيد و کسب مقام ولايت و خلافت خداوند در زمين است.
    موضوع عرفان به طور كلي توحيد و ولايت انسان كامل است که آن به دو بخش نظري و عملي تقسيم مي‌شود.
    عرفان نظري طريق وصول نظري و معرفتي انسان به توحيد و شناخت ولايت است، و عرفان عملي روش عملي وصول به اين دو مقام مي باشد. در مثال مي توان گفت: شما گاهي از عسل تعريف مي كنيد و مي خواهيد به صورت علمي به خصوصيات عسل برسيد و گاهي با خوردن و چشيدن عسل آن را مي شناسيد. عرفان نظري مانند تعريف عسل است و عرفان عملي مانند چشيدن و خوردن عسل مي باشد.
    در حقیقت عرفان نظرى بينش است و عرفان عملى كنش بر اساس آن بينش؛ عرفان نظرى نگاه به هستى است و عرفان عملى حركت بر اساس آن نگاه. سالك پس از دریافت معنای هستى خود و پیرامون خود به طور مطلق در عرفان نظری، خود را در سير و سلوكى اضطرارى مى بيند و طبع و نفس خويش را بلكه روح و قلب و سِرّ وجودى خويش را مى يابد كه مترنّم به «يا ايها الانسان انك كادح الى ربك كدحاً فملاقيه»است.اینجاست که آغاز عرفان عملی است.
    برای دریافت عرفان نظري مي توان به صورت مقدماتي به کتاب‌هاي فلسفي مانند نهايه الحکمه علامه طباطبایی، شرح منظومه حاجی سبزواری نمط هشتم تا دهم اشارات بوعلی سینا و اسفار ملاصدرا رجوع کرد و سپس کتاب‌هاي درسي عرفان نظري مانند تمهيد القواعد، فصوص الحکم، مصباح الانس، را در نزد اساتيد کامل مکمل فراگرفت.
    امّا در عرفان عملي که آن را علم سير و سلوک مي‌نامند، از اين بحث مي‌شود که سالک راه خدا براي رسيدن به قله منيع انسانيت يعني توحيد از کجا بايد آغاز کند و چه منازل را بايد به ترتيب طي کند تا به مقصد نهائي برسد. عرفان عملي که مسير بسيار شيرين ولي صعب العبور است، مراتب و مراحل متعددي دارد که حتما باید در ذیل توجهات استاد کامل مکملی طی شود تا از رهزنیها و کتلهای راه مصونیت حاصل شود

    برخی از کتابهایی که در عرفان عملی مفید است از این قرار است:
    رساله سير و سلوك، سيد بحرالعلوم ،رساله لقاء الله ميرزا جواد ملكی تبريزی، شرح منازل السايرين عبدالرزاق القاسانی، قوت القلوب ابوطالب مكی، چهل حديث امام خمينی

    ویرایش توسط اویس : ۱۳۹۲/۰۲/۱۹ در ساعت ۱۱:۵۱


  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    نوشته
    404
    حضور
    14 روز 5 ساعت نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2543



    عرض سلام خدمت جناب استاد اویس گرامی

    استاد آیا میشه گفت که کسی که عرفان عملی رو انتخاب کرده و در مسیر سلوک قرار گرفته کم کم به سمت عرفان نظری کشیده میشه؟ آیا این حرف من درسته که من فکر میکنم کسی که در مسیر سلوک قرار بگیره خدا درهای حکمت و معرفت رو کم کم به روی اون فرد باز میکنه، این یعنی این که از عرفان عملی به سمت عرفان نظری میره، درسته؟


  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    دانش
    نوشته
    3,182
    حضور
    55 روز 23 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    30927




    نقل قول نوشته اصلی توسط *گوهــر* نمایش پست ها
    عرض سلام خدمت جناب استاد اویس گرامی

    استاد آیا میشه گفت که کسی که عرفان عملی رو انتخاب کرده و در مسیر سلوک قرار گرفته کم کم به سمت عرفان نظری کشیده میشه؟ آیا این حرف من درسته که من فکر میکنم کسی که در مسیر سلوک قرار بگیره خدا درهای حکمت و معرفت رو کم کم به روی اون فرد باز میکنه، این یعنی این که از عرفان عملی به سمت عرفان نظری میره، درسته؟
    با عرض سلام و ادب خدمت شما خواهر گرامی
    در ابتدا از سوال بسیار سنجیده و پخته حضرتعالی بسیار سپاسگزارم در این برهوت بی سوالی و جولان خودبرتر بینی سوالی این چنین وزین به وزان گوهر نایاب است.
    اهمیت چنین سوالاتی آنجا نمایان تر می شود که می بینیم در جامعه معنویت خواه عصر تکنولوِژی امروزی، بسیاری از مردمان برای نیل به مقصود و مطلوب نهایی خویش راه میان بر را برگزیده و همواره خواهان آنند با صرف کمترین هزینه و وقت به بالاترین مدارج و مقامات علمی و عملی نایل آیند. لذا همین عادت وشیوه مرسوم مردمان امروز موجب شده معرکه عرفان نمایان دروغین پر مخاطب و بازار داغشان پر رونق باشد چرا که هر جای که پای علم و منطق و برهان نباشد هر بی سروپای نالایقی می تواند مدعی کشف و شهود و عرفان باشد.
    لذا در پاسخ به حضرتعالی صریحا عرض میکنم اگر روایاتی چون
    العلم امام العمل و العمل تابعه (علم امام عمل است و عمل تابع آن می باشد) و ثمرة العقل العمل للنجاة(ثمره عقل، عمل کردن برای نجات یابی است) ملاک و معیار کار قرار دهیم باید بگوییم که همیشه مقدم داشتن عرفان نظری است که چشمه های حکمت را در نهاد انسان جوشان می سازد البته به شرط آن که با عمل صالح قرین باشد. اما اگر عرفان نظری که حاوی دقیق ترین نکات توحیدی و معرفت نفس است کنار گذاشته شود و یا به فرداهای دور حواله گردد عرفان عملی به تنهایی یک در صدهزاران رساننده انسان به غایت مطلوب خواهد بود.
    به عبارت ساده تر اگر علم بر عمل مقدم نشود احتمال مصونیت از انحرافات سیر و سلوک عملی بسیار کم خواهد بود و معمولا افراد دچار رهزنهای غیر قابل گذر خواهند شد. البته این به معنای عدم وجود استثنائات در این مسیر نیست و در طول تاریخ بوده اند افرادی که لطف خاص الهی شامل حالشان شده و بدون عرفان نظری و صرفا با عرفان عملی به مطلوب نهایی خویش واصل گشته اند اگر چه ان وصول نیز در مرتبه پایین تری نسبت به دیگرانی است که عرفان عملی را توامان با عرفان نظری داشته اند.
    در عین حال توجه به این استثنائات و عمل کردن با ملاک همان موارد نادر، مثل آن است که کوری به امید معجزه قدم در فتح قله دماوند گذارد...

    ویرایش توسط اویس : ۱۳۹۳/۰۹/۱۱ در ساعت ۱۱:۰۳


  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    دانش
    نوشته
    3,182
    حضور
    55 روز 23 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    30927



    جمع بندی
    سوال
    عرفان نظری و عرفان عملی به چه معنا است؟ و برای عرفان نظری باید چه کتاب هایی بخوانم؟

    پاسخ
    «عرفان» در لغت به معناى شناخت است و در اصطلاح عبارت از طريقه نظري و عملي ويژه ‏اى براي تقرب به خداوند بوده و نتيجه عرفان نظري وعرفان عملي که تنها از راه بندگي خدا و اطاعت از دستورات او حاصل مي‌شود، وصول به توحيد و کسب مقام ولايت و خلافت خداوند در زمين است.
    موضوع عرفان به طور كلي توحيد و ولايت انسان كامل است که آن به دو بخش نظري و عملي تقسيم مي‌شود.
    عرفان نظري طريق وصول نظري و معرفتي انسان به توحيد و شناخت ولايت است، و عرفان عملي روش عملي وصول به اين دو مقام مي باشد. در مثال مي توان گفت: شما گاهي از عسل تعريف مي كنيد و مي خواهيد به صورت علمي به خصوصيات عسل برسيد و گاهي با خوردن و چشيدن عسل آن را مي شناسيد. عرفان نظري مانند تعريف عسل است و عرفان عملي مانند چشيدن و خوردن عسل مي باشد.
    در حقیقت عرفان نظرى بينش است و عرفان عملى كنش بر اساس آن بينش؛ عرفان نظرى نگاه به هستى است و عرفان عملى حركت بر اساس آن نگاه. سالك پس از دریافت معنای هستى خود و پیرامون خود به طور مطلق در عرفان نظری، خود را در سير و سلوكى اضطرارى مى بيند و طبع و نفس خويش را بلكه روح و قلب و سِرّ وجودى خويش را مى يابد كه مترنّم به «يا ايها الانسان انك كادح الى ربك كدحاً فملاقيه»است.اینجاست که آغاز عرفان عملی است.
    برای دریافت عرفان نظري مي توان به صورت مقدماتي به کتاب‌هاي فلسفي مانند نهايه الحکمه علامه طباطبایی، شرح منظومه حاجی سبزواری نمط هشتم تا دهم اشارات بوعلی سینا و اسفار ملاصدرا رجوع کرد و سپس کتاب‌هاي درسي عرفان نظري مانند تمهيد القواعد، فصوص الحکم، مصباح الانس، را در نزد اساتيد کامل مکمل فراگرفت.
    امّا در عرفان عملي که آن را علم سير و سلوک مي‌نامند، از اين بحث مي‌شود که سالک راه خدا براي رسيدن به قله منيع انسانيت يعني توحيد از کجا بايد آغاز کند و چه منازل را بايد به ترتيب طي کند تا به مقصد نهائي برسد. عرفان عملي که مسير بسيار شيرين ولي صعب العبور است، مراتب و مراحل متعددي دارد که حتما باید در ذیل توجهات استاد کامل مکملی طی شود تا از رهزنیها و کتلهای راه مصونیت حاصل شود

    برخی از کتابهایی که در عرفان عملی مفید است از این قرار است:
    رساله سير و سلوك، سيد بحرالعلوم ،رساله لقاء الله ميرزا جواد ملكی تبريزی، شرح منازل السايرين عبدالرزاق القاسانی، قوت القلوب ابوطالب مكی، چهل حديث امام خمينی رضوان الله تعالی علیه.

    سوال
    آیا می توان گفت کسی که عرفان عملی را انتخاب کرده و در مسیر سلوک قرار گرفته کم کم به سمت عرفان نظری کشیده میشود؟

    پاسخ
    آنچه اکنون در جامعه معنویت خواه عصر تکنولوِژی امروزی مرسوم است این است که بسیاری از مردمان برای نیل به مقصود و مطلوب نهایی خویش راه میان بر را برگزیده و همواره خواهان آنند با صرف کمترین هزینه و وقت به بالاترین مدارج و مقامات علمی و عملی نایل آیند. لذا همین عادت وشیوه مرسوم مردمان امروز موجب شده معرکه عرفان نمایان دروغین پر مخاطب و بازار داغشان پر رونق باشد چرا که هر جای که پای علم و منطق و برهان نباشد هر بی سروپای نالایقی می تواند مدعی کشف و شهود و عرفان باشد.
    لذا در پاسخ به سوالتان صریحا عرض می کنم اگر روایاتی چون
    العلم امام العمل و العمل تابعه (1)(علم امام عمل است و عمل تابع آن می باشد) و ثمرة العقل العمل للنجاة (2) (ثمره عقل، عمل کردن برای نجات یابی است) ملاک و معیار کار قرار دهیم باید بگوییم که همیشه مقدم داشتن عرفان نظری است که چشمه های حکمت را در نهاد انسان جوشان می سازد البته به شرط آن که با عمل صالح قرین باشد. اما اگر عرفان نظری که حاوی دقیق ترین نکات توحیدی و معرفت نفس است کنار گذاشته شود و یا به فرداهای دور حواله گردد عرفان عملی به تنهایی یک در صدهزاران رساننده انسان به غایت مطلوب خواهد بود.
    به عبارت ساده تر اگر علم بر عمل مقدم نشود احتمال مصونیت از انحرافات سیر و سلوک عملی بسیار کم خواهد بود و معمولا افراد دچار رهزنهای غیر قابل گذر خواهند شد. البته این به معنای عدم وجود استثنائات در این مسیر نیست و در طول تاریخ بوده اند افرادی که لطف خاص الهی شامل حالشان شده و بدون عرفان نظری و صرفا با عرفان عملی به مطلوب نهایی خویش واصل گشته اند اگر چه ان وصول نیز در مرتبه پایین تری نسبت به دیگرانی است که عرفان عملی را توامان با عرفان نظری داشته اند.
    در عین حال توجه به این استثنائات و عمل کردن با ملاک همان موارد نادر، مثل آن است که کوری به امید معجزه قدم در فتح قله دماوند گذارد...


    پینوشتها:
    1-امالى طوسى، ص 488
    2- غرر الحكم 159




  13. صلوات ها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود