جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: در جمع خواندن نمازها در مذهب تشیع چه رازی نهفته است؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    298
    حضور
    2 روز 16 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    2
    صلوات
    411

    اشاره در جمع خواندن نمازها در مذهب تشیع چه رازی نهفته است؟




    شنیده ام امام صادق ص فرموده در جمع نماز شیعیان ما رازی است.
    (یعنی که اگر شیعه نماز ظهر و عصر رو باهم میخونه یه رازی داره)

    علاوه بر ذکر منبع حدیث بفرمائید در باهم خواندن نماز ها که ما برخلاف عمری ها سه وعده نماز میخوانیم چه رازی نهفته است؟

    اجرکم عند الله
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۵/۰۷/۱۶ در ساعت ۱۱:۴۰
    هو الاول و الاخر و الظاهر و الباطن هو علیّ بن ابی طالب الذی لا فتی الا هو و لا سیف الا سیفه و علی کل شی قدیر
    نمیذاریم شام را کربلا کنند
    یه روزی عباس و حسین سلام الله علیهما تنها شمشیر زدن و بفجیع ترین طور ممکن شهید شدند طوری که امام سجاد فرمود پدرم را کشتند طوری که یک گوسفند را اینگونه نمی کشند، یه روزی زینب و رقیه سلام الله علیهما رو تو کوچه ها گردوندند و سنگ زدن... ولی دیگه خاندان علی ع تنها نیست والله والله والله اگر دست فقط دست به ضریح بی بی زینب بزنن، عربستانو با خاک یکسان میکنیم.

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,569
    حضور
    175 روز 16 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58358



    با نام و یاد دوست



    در جمع خواندن نمازها در مذهب تشیع چه رازی نهفته است؟



    در جمع خواندن نمازها در مذهب تشیع چه رازی نهفته است؟




  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,860
    حضور
    47 روز 17 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10623



    نقل قول نوشته اصلی توسط antiuwamism نمایش پست ها
    شنیده ام امام صادق ص فرموده در جمع نماز شیعیان ما رازی است.
    (یعنی که اگر شیعه نماز ظهر و عصر رو باهم میخونه یه رازی داره)
    با سلام و عرض ادب

    حکمت جمع بین صلاتین در منابع روایی شیعه و سنی وارد شده است و آن توسعه و تخفیف و آسان گیری و عدم سختی بر امت بیان گردیده است.

    لذا دلیل جواز جمع خواندن نماز بدون هیچ عذری در منابع روایی اهل سنت نیز وارد شده است و از این جهت اختصاصی به تشیع ندارد؛ هرچند که اهل سنت در عمل با چنین امری مخالفت نموده و در صدد توجیه آن برآمده اند.
    در روایات فریقین در باره ی حکمت این امر می خوانیم:

    1) عبد الملك القمى، مى‏گويد: محضر امام صادق عليه السّلام عرضه داشتم: آيا بدون هيچ علّت و سببى مى‏توانم بين دو نماز جمع كنم؟
    حضرت فرمودند: رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله اين كار را كردند و قصدشان تخفيف‏ بر امّت‏ بود.[1]

    2) عبد اللَّه بن بكير، از زراره، از حضرت ابى عبد اللَّه عليه السّلام، حضرت فرمودند:
    رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله در هنگامى كه آفتاب به زوال رفت نماز ظهر و عصر را با جماعت بدون هيچ علّت و سببى خواندند و بين آن دو فاصله نيانداختند چنانچه نماز مغرب و عشاء را پس از سقوط شفق جماعة بجا آورده و بدون هيچ سببى بين آن دو فاصله نگذاردند و سر اين كار آن بود كه حضرت خواستند وقت بر امّت توسعه داشته باشند.[2]

    3) سعيد بن جبير، از ابن عبّاس، وى مى‏گويد: رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله بين نماز ظهر و عصر بدون هيچ خوفى و بدون اين كه در سفر باشند جمع فرمودند، سپس وى گفت:
    رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله مقصودشان از اين كار اين بود كه بر امّتش حرج و مشقّتى پيش نيايد.[3]

    4) باز از ابن عباس نقل شده كه وى گفت: رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلم بدون اين كه بارانى بيايد و يا در سفر باشند بين نماز ظهر و عصر و مغرب و عشاء جمع فرمودند:
    راوى گفت: به ابن عبّاس گفته شد: مقصود پيامبر از اين كار چه بود؟
    ابن عبّاس گفت: آن بود كه بر امّت خود توسعه دهند.[4]

    در صحیح مسلم و سایر آثار اهل سنت نیز می خوانیم:« ( في حديث وكيع ) قال قلت لابن عباس لك فعل ذلك قال كي لا يحرج أمته»؛[5]

    به ابن عباس گفتم: چرا پیامبر صلی الله علیه وآله چنین کرد؟ وی گفت تا آنکه بر امتش شوار نگردد.

    موفق باشید.

    -----------------------------------------------------------------------------

    [1] .علل الشرایع، شیخ صدوق، ج2،ص322:«حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى الْعَطَّارُ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ عَبْدِ الْمَلِكِ الْقُمِّيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ‏ قُلْتُ أَ جُمِعَ بَيْنَ الصَّلَاتَيْنِ مِنْ غَيْرِ عِلَّةٍ قَالَ قَدْ فَعَلَ ذَلِكَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله وَ أَرَادَ التَّخْفِيفَ عَلَى أُمَّتِهِ».‏


    [2] .همان:«أَبِي رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ بُكَيْرٍ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ‏ صَلَّى رَسُولُ اللَّهِ ص بِالنَّاسِ الظُّهْرَ وَ الْعَصْرَ حِينَ زَالَتِ الشَّمْسُ فِي جَمَاعَةٍ مِنْ غَيْرِ عِلَّةٍ وَ صَلَّى بِهِمُ الْمَغْرِبَ وَ الْعِشَاءَ الْآخِرَةَ بَعْدَ سُقُوطِ الشَّفَقِ مِنْ غَيْرِ عِلَّةٍ فِي جَمَاعَةٍ وَ إِنَّمَا فَعَلَ ذَلِكَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله لِيَتَّسِعَ الْوَقْتُ عَلَى أُمَّتِهِ‏».


    [3].همان:« حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الوَرَّاقُ وَ عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ الْقَزْوِينِيُّ الْمَعْرُوفُ بِابْنِ قبرة [مَقْبُرَةَ] قَالا حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ حَدَّثَنَا الْعَبَّاسُ بْنُ سَعِيدٍ الْأَزْرَقُ قَالَ حَدَّثَنَا زُهَيْرُ بْنُ حَرْبٍ عَنْ سُفْيَانَ بْنِ عُيَيْنَةَ عَنْ أَبِي الزُّبَيْرِ عَنْ سَعِيدِ بْنِ جُبَيْرٍ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ‏ جَمَعَ رَسُولُ اللَّهِ ص بَيْنَ الظُّهْرِ وَ الْعَصْرِ مِنْ غَيْرِ خَوْفٍ وَ لَا سَفَرٍفَقَالَ أَرَادَ أَنْ لَا يُحَرِّجَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أُمَّتِهِ».

    [4] .«حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الوَرَّاقُ وَ عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ الْقَزْوِينِيُّ قَالا حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي خَلَفٍ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو يَعْلَى بْنِ اللَّيْثِ أَخُو مُحَمَّدِ بْنِ اللَّيْثِ وَالِي قُمَّ قَالَ حَدَّثَنَا عَوْنُ بْنُ جَعْفَرٍ الْمَخْزُومِيُّ عَنْ دَاوُدَ بْنِ قَيْسٍ الْفَرَّاءِ عَنْ صَالِحٍ مَوْلَى التَّوْأَمَةِ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ‏ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ جَمَعَ بَيْنَ الظُّهْرِ وَ الْعَصْرِ وَ الْمَغْرِبِ وَ الْعِشَاءِ مِنْ غَيْرِ مَطَرٍ وَ لَا سَفَرٍ قَالَ فَقِيلَ لِابْنِ عَبَّاسٍ مَا أَرَادَ بِهِ قَالَ أَرَادَ التَّوَسُّعَ لِأُمَّتِهِ‏».

    [5] . صحیح مسلم، ج 2، ص152،
    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۲/۰۲/۲۲ در ساعت ۲۳:۳۹
    در جمع خواندن نمازها در مذهب تشیع چه رازی نهفته است؟
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    298
    حضور
    2 روز 16 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    2
    صلوات
    411



    برادر میشه منبع این حدیث رو بیارید که بر راز نهفته بودن در جمع نماز تاکید دارد(مهم آمدن لفظ راز در حدیث است.)
    هو الاول و الاخر و الظاهر و الباطن هو علیّ بن ابی طالب الذی لا فتی الا هو و لا سیف الا سیفه و علی کل شی قدیر
    نمیذاریم شام را کربلا کنند
    یه روزی عباس و حسین سلام الله علیهما تنها شمشیر زدن و بفجیع ترین طور ممکن شهید شدند طوری که امام سجاد فرمود پدرم را کشتند طوری که یک گوسفند را اینگونه نمی کشند، یه روزی زینب و رقیه سلام الله علیهما رو تو کوچه ها گردوندند و سنگ زدن... ولی دیگه خاندان علی ع تنها نیست والله والله والله اگر دست فقط دست به ضریح بی بی زینب بزنن، عربستانو با خاک یکسان میکنیم.

  9. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,860
    حضور
    47 روز 17 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10623



    نقل قول نوشته اصلی توسط antiuwamism نمایش پست ها
    برادر میشه منبع این حدیث رو بیارید که بر راز نهفته بودن در جمع نماز تاکید دارد(مهم آمدن لفظ راز در حدیث است.)

    با سلام و عرض ادب

    حقیر روایتی بدین مضمون بجز حکمت اصلی آن که بیان شد نیافتم.

    موفق باشید.
    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۲/۰۲/۲۳ در ساعت ۱۶:۰۰
    در جمع خواندن نمازها در مذهب تشیع چه رازی نهفته است؟
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  10. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود