جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چگونه امامان كه ازابتداي تولدمعصومند درقيامت دراعلا درجه ي بهشت جايگاه

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    1,162
    حضور
    2 روز 7 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8598

    چگونه امامان كه ازابتداي تولدمعصومند درقيامت دراعلا درجه ي بهشت جايگاه




    باتوجه به اينكه بهشتي يا جهنمي شدن افراد بستگي به اعمال خوب يا بد انها دردنيا ومساله ي اختيار دارد چگونه امامان كه ازابتداي تولدمعصومند درقيامت دراعلا درجه ي بهشت جايگاه دارند؟
    ویرایش توسط مدیر اجرایی : ۱۳۸۸/۱۱/۱۱ در ساعت ۱۶:۵۵
    ...

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    علاقه
    حضرت علامه طباطبایی
    نوشته
    240
    حضور
    1 روز 36 دقیقه
    دریافت
    31
    آپلود
    6
    گالری
    17
    صلوات
    1854



    با او

    سلام علیکم و رحمه الله و انواره


    ببینید دوست عزیز به طور کلی تفاوت انسان و فرشته این است که ملک و فرشته مجرد است و گناه نمی تواند بکند.اما انسان به حسب اختیارش خود تصمیم میگیرد که گناه بکند یا نکند.فلذا انبیاء و امامان هم خودشان با اختیار خودشان گناه نمی کنند.

    به این جملات دقت کنید :


    (( هر چند نه تنها انبیاء و امامان بلکه همه ی پدیده ها در نهایت مستند به اراده ی تکوینی الهی است ، ولی اراده ی الهی در طول اراده ی انسان است نه در عرض آن و نه بعنوان جانشینی برای اراده ی وی.
    اما عنایت خاصّ الهی نسبت به معصومین مانند دیگر اسباب و شرایط و امکانات ویژه ای که برای افراد خاصّی فراهم می شود مسئولیت ایشان را سنگین تر می کند و همچنانکه پاداش کارشان افزایش میابد کیفر مخالفت را نیز افزایش می دهد(به فرض ارتکاب) و بدین ترتیب تعادل بین پاداش و کیفر برقرار می شود.هر چند معصوم با حُسن اختیار خودش استحقاق کیفری را پیدا نخواهد کرد.نظیر این تعادل را در مورد همه ی کسانی که از نعمت ویژه ای برخوردارند می توان ملاحظه کرد چنانکه علما و وابستگان به خاندان پیامبر(ص) دارای مسئولیت حسّاستر و سنگین تری هستند و همانگونه که پاداش اعمال نیکشان بیشتر است کیفر گناهانشان(به فرض ارتکاب) افزونتر است.چنان که در آیه ی : یا نساء النّبی لستنّ کَاَحدٍ من النّساء گواه است.و به همین جهت است که هر کس مقام معنوی بالاتری داشته باشد ،خطر سقوطش بیشتر و بیم و هراسش از لغزش زیادتر است.))

    منبع : آموزش عقاید - آیت الله مصباح یزدی-صفحات 209 و 210(با تلخیص و تصرف)

    پس توجه کنید که اراده ی اصلی از آن خداست ولی جهت دهی اراده به اختیار انسان است.مثلا سوزانندگی آتش از خداست ولی اینکه در جهت سوزاندن خانه ی مردم استفاده شود یا در جهت سوزاندن هیزم برای گرم شدم که جهات منفی و مثبت آن است توسط اختیار انسان است.یعنی صاحب اثر خداست ولی جهت این تاثیر را ما مشخص می کنیم.اینکه آتش خاصیت سوزاندن دارد از خداست نه از ما چون نه ما این خاصیت را به آتش دادیم و نه می تونیم از آتش بگیریم.ولی اینکه از آتش در چه جهت استفاده کنیم با ماست.

    اینجا هم اراده ی انجام هر کار از خداست.و ما این اراده را از خدا داریم.ولی اینکه از اراده در جهت انجام گناه استفاده کنیم یا در جهت ترک گناه و عدم انجام گناه با اراده ی ماست.و این خاصیت و امتیاز انسان است.و معصومین هم با اراده و خواست خود از گناه دوری می کنند.اما نصرت و یاری الهی در خوب بودن و خوب ماندن برای همه بشر هست منتها این یاری و لطف خدا برای معصومین بیشتر است و چنان که آقای مصباح گفتند در نقل بالا همینطور که این لطف و یاری خدا بیشتر است ، مسئولیت ایشان هم سنگین تر است.


    الحمد لله الذی جعلنا من المتمسّکین بولایه امیرالمومنین
    زیاده عرضی نیست.
    التماس دعا

    طارق


  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    963
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6042

    مطلب




    سلام علیکم
    در باب عصمت در دو صفحه ذیل پاسخ ها و مطالبی آمده است امید که مفید باشد .


    http://askdin.com/showthread.php?t=2538&p=8469

    http://askdin.com/showthread.php?t=946

    و من الله التوفیق


  7. صلوات ها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود