صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا اعراب اسرای جنگی در ایران و روم شرقی را برده کردند؟

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    148
    حضور
    24 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    212

    چرا اعراب اسرای جنگی در ایران و روم شرقی را برده کردند؟




    با سلام

    تا وقتی که اعراب در شبه جزیره عربستان بودند زندانی در کار نبود که بخواهند اسرای جنگی را به آنجا بفرستند پس آنها را برده میکردند که منطقیست. اما وقتی که اعراب به تمدن هایی مانند ایران و روم شرقی حمله کردند اسرای جنگی را به اسم برده بین خود پخش کردند در حالی که در ایران و روم شرقی زندان وجود داشت. مگر نمیگویند هدف اسلام این بوده که بردگی را به مرور زمان از بین ببرد؟ آیا این تناقض نیست؟

    با تشکر

  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11167



    با نام الله

    چرا اعراب اسرای جنگی در ایران و روم شرقی را برده کردند؟


    کارشناس
    استاد مقداد


    ویرایش توسط حکمت : ۱۳۹۲/۰۲/۱۶ در ساعت ۲۳:۱۴


    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات تاریخی
    نوشته
    1,739
    حضور
    26 روز 19 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    4711



    نقل قول نوشته اصلی توسط m0hsen نمایش پست ها
    با سلام

    تا وقتی که اعراب در شبه جزیره عربستان بودند زندانی در کار نبود که بخواهند اسرای جنگی را به آنجا بفرستند پس آنها را برده میکردند که منطقیست. اما وقتی که اعراب به تمدن هایی مانند ایران و روم شرقی حمله کردند اسرای جنگی را به اسم برده بین خود پخش کردند در حالی که در ایران و روم شرقی زندان وجود داشت. مگر نمیگویند هدف اسلام این بوده که بردگی را به مرور زمان از بین ببرد؟ آیا این تناقض نیست؟

    با تشکر
    با عرض سلام و ادب خدمت شما دوست بزرگوار


    دوست گرامی تا کنون چندین تاپیک در این مورد ایجاد شده لطفاً به این تاپیک ها مراجعه فرمایید و بعد از مطالعه اگر سوالی داشتید بفرمایید.


    برده داری یا مبارزه با برده داری

    برده داری در اسلام !

    نظر اسلام در مورد برده داری چیست؟


    کنیز چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    با توجه به این که اسلام ارزش فوق العاده ای برای انسان قائل است

    چرا اعراب اسرای جنگی در ایران و روم شرقی را برده کردند؟
    خدا یک علی(ع) داشت،الحمدلله آن هم امام ما شد.« مرحوم آیت الله شیخ محمد کوهستانی»

  7. صلوات ها 6


  8. #4
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    148
    حضور
    24 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    212



    2 تاپیک از 5 تاپیکی که گفتید اصلا نیومد و 3 تای دیگه هم سوال کاربران در مورد این بود که چرا اسلام برده داری رو تایید کرده که سوال من این نیست. سوال من اینه که اگه اسلام مدعی این هست که هدفش در دراز مدت از بین بردن برده داریه چرا بجای اینکه دریچه های قبلی شکل گیری برده داری رو ببنده اومده دریچه های جدیدی رو باز کرده؟ مثلا اعراب میتونستن اسرای جنگی رو به زندان بفرستن و بعد از اینکه بر اوضاع مسلط شدن اونها رو آزاد کنن. اما اومدن اونها رو برده کردن و زناشون رو کنیز. این یعنی گشودن دریچه های جدید برای به بردگی کشیدن انسان های آزاد. این تناقض رو چگونه توجیه میکنید؟

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40521



    نقل قول نوشته اصلی توسط m0hsen نمایش پست ها
    2 سوال من اینه که اگه اسلام مدعی این هست که هدفش در دراز مدت از بین بردن برده داریه چرا بجای اینکه دریچه های قبلی شکل گیری برده داری رو ببنده اومده دریچه های جدیدی رو باز کرده؟
    مثلا اعراب میتونستن اسرای جنگی رو به زندان بفرستن و بعد از اینکه بر اوضاع مسلط شدن اونها رو آزاد کنن. اما اومدن اونها رو برده کردن و زناشون رو کنیز.
    این یعنی گشودن دریچه های جدید برای به بردگی کشیدن انسان های آزاد. این تناقض رو چگونه توجیه میکنید؟

    با سلام
    سوال شما و محتوای کلامی شما خیلی گنگ است
    تناقضی وجود ندارد در همان تاپیکها جواب شما داده شده
    یکی از اصول و ارکان ایدئولوژی اسلامی اصل مساوات و نفی‏ تبعیض است.
    از نظر اسلام انسانها به حسب گوهر و ذات برابرند، مردم از این نظر دو گونه یا چند گونه آفریده نشده اند، رنگ، خون، نژاد، قومیت ملاک برتری و تفوق نیست، سید قرشی و سیاه حبشی برابرند. آزادی، دموکراسی و عدالت در اسلام زاده برابری و مساوات انسانهاست.
    از نظر اسلام تنها در شرایط محدود و معینی، به خاطر یک سلسله مصالح که‏ برای خود آن افراد و برای جامعه اسلامی ضروری است، به طور موقت سلب‏ برخی حقوق از افراد می‏شود و این وضع هیچ ربطی به گوهر و ذات و خون و نژاد افراد ندارد.
    دوره موقت بردگی بردگان که از نظر اسلام داخل مقوله‏ فرهنگی و آموزشی و پرورشی است نه مقوله اقتصادی و بهره کشی، و دالان‏ موقتی است برای تربیت اسلامی، از این قبیل است.
    از جمله ملکات مستحسنه ائمه معصومین علیهم السلام این بود که برده‏ زیاد می‏خریدند و مدتی این برده‏ها را در خانه خودشان نگه می‏داشتند.
    چون‏ فلسفه بردگی در اسلام این است که بردگان دوره‏ای را از دوره کفر تا دوره‏ آزادی بگذرانند و یک دالانی را طی کنند که تحت تربیت افراد مسلمان‏ باشند و از این ناحیه، اسلام بهره‏های انسانی بسیار خوبی گرفته است.


    این تاپیک را ملاحظه بفرماید

    http://www.askdin.com/thread27760.html

    ویرایش توسط رضا : ۱۳۹۲/۰۲/۱۷ در ساعت ۲۳:۳۷
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  11. صلوات ها 3


  12. #6
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    148
    حضور
    24 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    212



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضا نمایش پست ها
    با سلام
    سوال شما و محتوای کلامی شما خیلی گنگ است
    تناقضی وجود ندارد در همان تاپیکها جواب شما داده شده
    یکی از اصول و ارکان ایدئولوژی اسلامی اصل مساوات و نفی‏ تبعیض است.
    از نظر اسلام انسانها به حسب گوهر و ذات برابرند، مردم از این نظر دو گونه یا چند گونه آفریده نشده اند، رنگ، خون، نژاد، قومیت ملاک برتری و تفوق نیست، سید قرشی و سیاه حبشی برابرند. آزادی، دموکراسی و عدالت در اسلام زاده برابری و مساوات انسانهاست.
    از نظر اسلام تنها در شرایط محدود و معینی، به خاطر یک سلسله مصالح که‏ برای خود آن افراد و برای جامعه اسلامی ضروری است، به طور موقت سلب‏ برخی حقوق از افراد می‏شود و این وضع هیچ ربطی به گوهر و ذات و خون و نژاد افراد ندارد.
    دوره موقت بردگی بردگان که از نظر اسلام داخل مقوله‏ فرهنگی و آموزشی و پرورشی است نه مقوله اقتصادی و بهره کشی، و دالان‏ موقتی است برای تربیت اسلامی، از این قبیل است.
    از جمله ملکات مستحسنه ائمه معصومین علیهم السلام این بود که برده‏ زیاد می‏خریدند و مدتی این برده‏ها را در خانه خودشان نگه می‏داشتند.
    چون‏ فلسفه بردگی در اسلام این است که بردگان دوره‏ای را از دوره کفر تا دوره‏ آزادی بگذرانند و یک دالانی را طی کنند که تحت تربیت افراد مسلمان‏ باشند و از این ناحیه، اسلام بهره‏های انسانی بسیار خوبی گرفته است.
    بردگی بردگیست و همیشه عمل زشتی بوده و هست. اما اسلام ادعا میکند که در شرایطی به وجود آمده که برده داری وجود داشته و برای براندازی برده داری به مرور زمان برنامه داشته. اینکه شما بگید ما یکی رو برده کردیم تا بهش اسلام رو آموزش بدیم حرف نامربوطیه مسلمین میتونستن از طرق دیگری غیر از به بردگی کشیدن انسان ها به آنها اسلام رو آموزش بدن.

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات تاریخی
    نوشته
    1,739
    حضور
    26 روز 19 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    4711



    نقل قول نوشته اصلی توسط m0hsen نمایش پست ها
    با سلام

    تا وقتی که اعراب در شبه جزیره عربستان بودند زندانی در کار نبود که بخواهند اسرای جنگی را به آنجا بفرستند پس آنها را برده میکردند که منطقیست. اما وقتی که اعراب به تمدن هایی مانند ایران و روم شرقی حمله کردند اسرای جنگی را به اسم برده بین خود پخش کردند در حالی که در ایران و روم شرقی زندان وجود داشت. مگر نمیگویند هدف اسلام این بوده که بردگی را به مرور زمان از بین ببرد؟ آیا این تناقض نیست؟

    با تشکر
    با عرض سلام و ادب خدمت شما دوست بزرگوار

    برنامه اسلام این بوده است که به مرور زمان برده داری را از بین ببرد و برای این موضوع برنامه ریزی هم کرده و به نتیجه هم رسیده است.

    اینکه شما عدم وجود زندان را دلیل برده داری در سرزمین عربستان فرض کرده اید،سخن قابل قبول و مستندی نیست.به عنوان نخستين نكته لازم است توجه شود كه اسلام در حالي ظهور كرد كه مسألة بردگي و خريد و فروش برده بصورت يك نظام فرهنگی و اقتصادی سراسر جهان را گرفته بود و با تار و پود جوامع بشري آميخته بود و از طرفي اگر نظام غلطي در بافت جامعه اي وارد شود، ريشه كن كردن آن احتياج به زمان دارد و هر حركت حساب نشده نتيجة معكوس خواهد داشت. لذا اسلام مبارزة خويش برای تعديل نظام بردگي و خريد و فروش آن را با برنامه اي دقيق و زمان بندي شده انجام داد.

    از فرمایشات شما اینگونه برداشت می شود که گویا در ایران وروم آن زمان اسرای جنگی را بعنوان برده و کنیز به خدمت نمی گرفتند و فقط آنان را زندانی می کردند.حال آنکه اصلاً اینگونه نبوده است.

    امّا اينكه چرا اسلام اجازه مي دهد تا از اسيران جنگي در قسمتي از موارد به عنوان برده استفاده گردد، بايد توجّه داشت كه در مورد اسيران جنگي چند راه در برابر اسلام قرار داشت:

    يك- اولين راه اين بود كه اسلام دستور دهد اسيران جنگي را آزاد كنند. در اين صورت دو مشكل براي امّت اسلامي پيش مي آمد اوّل اين كه اسيران آزاد شده كه دشمنان سوگند ياد كردة اسلام بودند بلافاصله به صفوف كفّار پيوسته و بار ديگر در برابر مسلمين قرار مي گرفتند. شكل دوّم اين بود كه چون آزاد كردن اسيران جنگي از طرف مسلمين انجام مي شد ولي كفّار اسيراني را كه از مسلمين گرفته بودند آزاد نمي ساختند از اين نظر اگر بعداً مي خواستند اسراي جنگي را مبادله كرده از اين راه مسلمانان را آزاد كنند اسيري از كفّار در اختيار مسلمانان قرار نداشت.

    دو- آنها را به قتل رسانده و همة اسيران جنگي كفّار را بكشند اين كار اوّلاً در شرايط عادّي نه صحيح است و نه انساني و ثانياً موجب مي شد تا كفّار مقابله به مثل كرده و آنها نيز اسيران مسلمانان را به قتل برسانند.

    سه- اسيران جنگي را در زندان نگاه دارند اين فرض هم اولاً مستلزم آن بود كه نيروي انساني بسياري را تباه كرده و در زندانها، آنها را به هدر بدهند و ثانياً براي نگهداري اسيران جنگي در زندان از نظر اقتصادي و انساني زيان هاي فراواني بر حكومت اسلامي تحميل مي گرديد.

    چهار- آنها را برده بگيرند و در كار از آنها استفاده كنند. اين تنها راه صحيح منطقي بود كه در برابر اسلام قرار داشت. زيرا با اين كار اوّلاً از نيروي انساني اسيران جنگي به خوبي استفاده شده و در كارهاي توليدي و خدماتي و يا احياناً فرهنگي از آنها بهره برداري مي گرديد. و ثانياً محيط اسلامي به آنها يك مركز تربيتي و زمينه اي مساعد براي آشنايي با نظام عادلانه و مقررّات انساني اسلام بوده است. و ثالثاً گروگانهاي خوبي بودند تا از اين راه براي آزادي اسيران مسلمانان كه در دست كفّار بودند بكوشند و از طريق مبادلة اسيران مسلمانان را آزاد سازند.[1]

    عمدة برنامه های اسلام برای از بین بردن برده داری به قرار ذيل است:

    الف- بردگي در طول تاريخ اسباب فراواني داشته، نه تنها اسيران جنگي و بدهكاراني كه قدرت به پرداخت بدهي خود نداشتند به صورت برده در مي آمدند كه زور و غلبه نيز مجوّز برده گرفتن و برده داري بود.

    اسلام جلوي تمام اين مسائل را گرفت، و فقط در يك مورد اجازة برده گيري داد و آن در مورد اسيران جنگي[2] بود كه اين حكم اسلام در زمان ما نيز به قوّت خود باقي است.

    ب- يك سري قراردادهاي دو طرفه است كه بين برده و صاحب آن انجام مي شود مانند «مكاتبه» و يا كارهايي مانند «تدبير» كه با آزادي برده ها پايان مي يابد و اسلام به آنها رسميّت داده است.

    ج- قسمتي از گناهان است كه رهايي از آنها امكان پذير نيست مگر آن كه برده اي را آزاد نمايند (كفّارات).

    د- در بودجة عمومي كشور (زكوة) براي خريدن برده توسط حكومت و آزاد كردن آنها سهمي مقرّر گرديد كه قرآن دربارة آن فرمان داده است.

    بنابراین هیچگونه تناقضی در برنامه های اسلام برای از بین بردن بردگی وجود ندارد.

    معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:

    1. برهان قرآن، صدرالدين بلاغي، صص 69-39، انتشارات امير كبير.

    2. بردگي در اسلام، محمد صادق ايرجي.

    3. نگاهي به بردگي، محمد علي گرامي.


    پی نوشتها:

    (1). ناظره دكتر و پير، صص 144 و 143.

    (2). تفسير نمونه، ج21، ص417.

    چرا اعراب اسرای جنگی در ایران و روم شرقی را برده کردند؟
    خدا یک علی(ع) داشت،الحمدلله آن هم امام ما شد.« مرحوم آیت الله شیخ محمد کوهستانی»

  15. صلوات ها 5


  16. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات تاریخی
    نوشته
    1,739
    حضور
    26 روز 19 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    4711



    نقل قول نوشته اصلی توسط m0hsen نمایش پست ها
    بردگی بردگیست و همیشه عمل زشتی بوده و هست. اما اسلام ادعا میکند که در شرایطی به وجود آمده که برده داری وجود داشته و برای براندازی برده داری به مرور زمان برنامه داشته. اینکه شما بگید ما یکی رو برده کردیم تا بهش اسلام رو آموزش بدیم حرف نامربوطیه مسلمین میتونستن از طرق دیگری غیر از به بردگی کشیدن انسان ها به آنها اسلام رو آموزش بدن.
    با عرض سلام و ادب

    هرگز اینگونه نبوده است که بگوییم چون می خواستیم اسلام را به دیگران آموزش دهیم حتماً باید آنها را برده کنیم.دلایل و فلسفه برده داری و برنامه های اسلام برای از بین بردن برده داری را در پست قبلی خدمت شما عرض کردم.
    آنچه که مهم و قابل توجه است سفارشات اسلام درباره برده ها و نوع رفتار و برخورد مسلمانان واقعی بخصوص ائمه اطهار(علیهم السلام) با برده ها و کنیزان است.

    اسلام سفارش كرده كه مولا با عبد خود معامله پدر و فرزندى نموده و او را یكى از اهل بیت خود حساب كنند، و بین او و آنان در لوازم و احتیاجات زندگى فرق نگذارد، چنان كه رسول خدا (ص) هم با غلامان و خدمتكاران خود همین طور رفتار مى ‏نمود، با ایشان غذا مى‏ خورد، نشست و برخاست مى ‏كرد، در خوراك و پوشاك و امثال آن هیچ تقدمى براى خود بر آنان قائل نبود.

    و نیز توصیه كرده كه بر غلام و كنیز سخت نگیرند و شكنجه ندهند و ناسزا نگویند و ظلم روا ندارند، و اجازه داده كه این طائفه در بین خود و به اذن اهل‏شان ازدواج كنند و هم چنین به احرار هم اجازه داده كه با آنان ازدواج نمایند و در دادن شهادت و در كارهاى خود دخالت داده و سهیم سازند، چه در زمان بردگیشان و چه بعد از آزاد شدنشان.

    ارفاق اسلام در حق بردگان به جایى رسید كه در جمیع امور با اصرار شركت مى ‏كردند، حتى تاریخ صدر اسلام بسیارى از بردگان را یاد مى ‏كند كه متصدى امر امارت و قیادت لشكر شده ‏اند، در بین صحابه بزرگ رسول خدا (ص) نیز عده اى از همین بردگان وجود داشتند، مانند سلمان فارسى، بلال حبشى و دیگران. در حسن سلوك اسلام با بردگان همین بس كه خود رسول خدا (ص) صفیه دختر حى بن أخطب را آزاد نمود و با او ازدواج كرد، و هم چنین جویریه دختر حارث را كه یكى از دویست نفر اسراى جنگ بنى المصطلق بود همسر خود نمود، و این عمل باعث شد كه بقیه نفرات هم كه همه زنان و كودكان بودند آزاد شوند.

    و این خود یكى از ضروریات سیره اسلام است كه مردان با تقوا اگر چه برده باشند مقدم بر سایرین هستند، حتى از مولاى بى تقواى خود هم گرامى ‏ترند، و عبد مى ‏تواند مالى را تملك نموده و با اذن اهل خود از جمیع مزایاى حیات استفاده نماید، این بود اجمالى از رفتار اسلام نسبت به بردگان.

    علاوه بر این، تاكید بلیغ و سفارش اكید كرده به آزاد كردن ایشان و اخراجشان از زندان رقیت به فضاى آزاد حریت، و همین روش خود باعث شد كه روز بروز از عده بردگان كاسته شده و به جمعیت احرار افزوده شود.

    به این سفارشات هم اكتفاء نكرده، یكى از كفارات را آزاد كردن بردگان قرار داد، نظیر كفاره قتل و روزه‏ خورى، و نیز به موالى اجازه داد كه با بندگان خود مكاتبه كنند، یعنى قرارداد ببندند كه هر وقت تمامى قیمت خود را به موالى پرداختند آزاد شوند، و یا به هر مقدارى كه از قیمت خود را پرداختند به همان مقدار آزاد گردند، همه این دستورات از جهت عنایتى است كه اسلام به آزاد شدن بردگان و رها شدنشان از اسارت بندگى و الحاقشان به مجتمع انسانى دارد، و مى‏ خواهد كه هر چه زودتر و هر چه بیشتر پیوند بندگان به مجتمع بشرى تكمیل شده و بطور كلى این ذلت از عائله بشر رخت بربندد.

    آزاد كردن بردگان یكى از مهمترین عبادات و اعمال خیر در اسلام است، و پیشوایان اسلام در این مساله پیشقدم بودند، تا آنچه كه در حالات على (ع) نوشته اند: «اعتق الفا من كد یده»؛ هزار برده را از دسترنج خود آزاد كردند.

    پیشوایان اسلام بردگان را به كمترین بهانه ‏اى آزاد مى‏ كردند تا سرمشقى براى دیگران باشد، تا آنجا كه یكى از بردگان امام باقر (ع) كار نیكى انجام داد امام (ع) فرمود: «اذهب فانت حر فانى اكره ان استخدم رجلا من اهل الجنة: برو تو آزادى كه من خوش ندارم مردى از اهل بهشت را به خدمت خود درآورم.(1)

    در حالات امام سجاد على بن الحسین (ع) آمده است:" خدمتكارش آب بر سر حضرت مى‏ ریخت ظرف آب افتاد و حضرت را مجروح كرد، امام (ع) سر را بلند كرد، خدمتكار گفت: «و الكاظمین الغیظ» حضرت فرمود: خشمم را فرو بردم" عرض كرد: «وَ الْعافِینَ عنِ النَّاسِ» فرمود:" خدا تو را ببخشد" عرض كرد:«وَ اللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ» (2) فرمود:" برو براى خدا آزادى.

    حدیثى از پیامبر گرامى اسلام (ص) نقل شده كه فرمود: «ما زال جبرئیل یوصینى بالمملوك حتى ظننت انه سیضرب له اجلا یعتق فیه : پیوسته جبرئیل سفارش بردگان را به من مى ‏كرد تا آنجا كه گمان كردم به زودى اجلى براى آنها تعیین مى ‏شود كه به هنگام رسیدن آن آزاد شوند.(3)

    على (ع) به غلام خود " قنبر" مى ‏فرمود: «من از خداى خود شرم دارم كه لباسى بهتر از تو بپوشم، زیرا رسول خدا (ص) مى ‏فرمود: از آنچه خودتان مى ‏پوشید بر آنها بپوشانید و از آنچه خود مى ‏خورید به آنها غذا دهید».

    امام صادق (ع) مى ‏فرماید: هنگامى كه پدرم به غلامى دستور انجام كارى مى ‏داد ملاحظه مى‏ كرد اگر كار سنگینى بود بسم الله مى ‏گفت و خودش وارد عمل مى‏ شد و به آنها كمك مى ‏كرد.
    خوشرفتارى اسلام نسبت به بردگان در این دوران انتقالى به اندازه‏ ای است كه حتى بیگانگان از اسلام نیز روى آن تاكید و تمجید كرده ‏اند.

    به عنوان نمونه" جرجى زیدان" در تاریخ تمدن خود چنین مى ‏گوید:" اسلام به بردگان فوق العاده مهربان است پیغمبر اسلام (ص) درباره بردگان سفارش بسیار نموده، از آن جمله مى ‏فرماید:" كارى كه برده تاب آن را ندارد به او واگذار نكنید، و هر چه خودتان مى‏ خورید به او بدهید".

    در جاى دیگر مى ‏فرماید:" به بندگان خود كنیز و غلام نگوئید، بلكه آنها را" پسرم" و" دخترم" خطاب كنید! قرآن نیز درباره بردگان سفارش جالبى كرده و مى‏ گوید:" خدا را بپرستید، براى او شریك مگیرید، با پدر و مادر و خویشان و یتیمان و بینوایان همسایگان نزدیك و دور و دوستان، و آوارگان، و بردگان جز نیكوكارى رفتارى نداشته باشید، خداوند از خودپسندى بیزار است.
    قرآن در سوره یوسف آیه 36 به جاى كلمه "عبد" و " برده" تعبیر به " فتى" (جوان) مى‏ كند، كه یك نوع احترام است، و در حدیث داریم‏ «لایقولن احدكم عبدى و أمتى و لكن فتاى و فتاتى : هیچكدام از شما نباید بگوید غلام من و كنیز من بلكه بگوید جوان من.(4) (تا در دوران آزادى تدریجى بردگان كه اسلام برنامه دقیقى براى آن چیده است، بردگان از هر گونه تحقیر در امان باشند).


    پی نوشتها:
    (1). وسائل الشیعة، جلد 16 صفحه 32.

    (2). سوره آل عمران،آیه134.

    (3). بحارالانوار، جلد 74 صفحه 142 (حدیث 13).

    (4). مجمع البیان جلد 5 صفحه 232.

    چرا اعراب اسرای جنگی در ایران و روم شرقی را برده کردند؟
    خدا یک علی(ع) داشت،الحمدلله آن هم امام ما شد.« مرحوم آیت الله شیخ محمد کوهستانی»

  17. صلوات ها 6


  18. #9
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    148
    حضور
    24 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    212



    نقل قول نوشته اصلی توسط مقداد نمایش پست ها
    اسلام جلوي تمام اين مسائل را گرفت، و فقط در يك مورد اجازة برده گيري داد و آن در مورد اسيران جنگي[2] بود كه اين حكم اسلام در زمان ما نيز به قوّت خود باقي است.
    چرا میگویید اسلام جلوی تمام راه های برده داری را گرفته غیر از این راه؟ مگه از قدیم الایام برده چگونه شکل میگرفته؟ کسی که خودش رو برده نمیکرده. کسی هم که بدهکار بوده به اندازه بدهیش میتوانسته برای طلبکار کار کند و دیگر برده نمیشده.

    مگر ما در زمان جنگ ایران و عراق اسرای عراقی رو برده میکردیم؟ آنها را در اردوگاه هایی نگه میداشتیم و با اسرای خود مبادله میکردیم.

    اصلا در دنیای امروز این حرفهای شما منطقیه؟ مثلا ما بیاییم از دشمن اسیر بگیریم و سپس آن را برده کنیم؟ کنوانسیون ژنو چه برخوردی با ما خواهد کرد؟ سازمان ملل چه برخوردی با ما خواهد کرد؟

    در زمان حمله اعراب هم چون اعراب بطور کامل امپراطوری های ایران و روم شرقی رو منقرض کردند امکان تبادل اسرا نبود اما مسلمین میتوانستند اسرا رو برای مدتی در اردوگاه هایی نگه دارند و پس از تسلط بر اوضاع آنها رو به مرور زمان رها کنند. این هم که امکان دارد آنها پس از رهایی دشمن اسلام شوند یک امکان است و نمیتوان براساس حدس و گمان حکم صادر کرد آن هم حکمی مثل برده کردن افراد که عملی درهرصورت غیر انسانیست.

  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    تدریس؛ تحقیق
    نوشته
    1,315
    حضور
    25 روز 21 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    109
    آپلود
    2
    گالری
    74
    صلوات
    3896



    نقل قول نوشته اصلی توسط مقداد نمایش پست ها


    يك- اولين راه اين بود كه اسلام دستور دهد اسيران جنگي را آزاد كنند. در اين صورت دو مشكل براي امّت اسلامي پيش مي آمد اوّل اين كه اسيران آزاد شده كه دشمنان سوگند ياد كردة اسلام بودند بلافاصله به صفوف كفّار پيوسته و بار ديگر در برابر مسلمين قرار مي گرفتند. شكل دوّم اين بود كه چون آزاد كردن اسيران جنگي از طرف مسلمين انجام مي شد ولي كفّار اسيراني را كه از مسلمين گرفته بودند آزاد نمي ساختند از اين نظر اگر بعداً مي خواستند اسراي جنگي را مبادله كرده از اين راه مسلمانان را آزاد كنند اسيري از كفّار در اختيار مسلمانان قرار نداشت.
    نمی دانم چرا دوستان اعمال اعراب مهاجم را به اسلام نسبت می دهند

    چرا اعراب اسرای جنگی در ایران و روم شرقی را برده کردند؟

    چرا اعراب اسرای جنگی در ایران و روم شرقی را برده کردند؟

    چرا اعراب اسرای جنگی در ایران و روم شرقی را برده کردند؟
    وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُواْ فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُواْ أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُواْ اللّهَ فَاسْتَغْفَرُواْ لِذُنُوبِهِمْ وَمَن يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاَّ اللّهُ
    دعام کنید
    للَّهِ مِنْ عِبادِهِ خِيَرَتانِ، فَخِيَرَتُهُ مِنَ الْعَرَبِ قُرَيْشٌ وَمِنَ الْعَجَمِ فارْسٌ.
    از بندگان خدا دو گروه برگزيده و نيكو هستند. بندگان نيكو و برگزيده عرب، قريش مى‏باشد و بندگان نيكو و برگزيده عجم فارس‏ها هستند.
    المناقب، ابن شهر آشوب: 4/ 167؛ بحار الأنوار: 46/ 4؛ ربيع الابرار: 1/ 402402

  21. صلوات ها 5


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود