صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: افراط در دین و میزان و ملاک اعتدال

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    علاقه
    امام زمان ، شلمچه ، فلسفه ، علم ، پزشکی
    نوشته
    16
    حضور
    2 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    43

    تعجب افراط در دین و میزان و ملاک اعتدال




    سلام
    ما اعتقاد داریم که اعتدال در همه چیز مطلوب است و "خیر الامور اوسطها"
    حالا ما چیزی با عنوان افراط در دین را چطور بررسی کنیم؟!
    اصلا چیزی با عنوان افراط در دین داریم ؟
    مگه نه این که دین ما همون اعتداله .... خوب یعنی افراط در اعتدال اشتباهه؟؟؟
    این افراط مثلا تو پوشش و عبادت و ... احکام عملی فرض کنید و بی زحمت شاخص خودتون برای اعتدال مشخص کنید.
    با تشکر فراوان
    ویرایش توسط قلم بیدار : ۱۳۹۲/۰۲/۲۰ در ساعت ۱۹:۲۰

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58295



    با نام و یاد دوست


    افراط در دین و میزان و ملاک اعتدال






    افراط در دین و میزان و ملاک اعتدال


    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۲/۰۲/۱۹ در ساعت ۱۸:۵۱ دلیل: تغییر کارشناس پاسخگو

  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572



    سلام به شما پرسشگر گرامی

    صحیح جمله ای که فرمودید، چنین است: «خیر الامور اوسطها».

    رعایت تعادل و میانه روی، نه تنها در کارهای دینی، که در همه کارهای دنیایی هم مطلوب و عقلانی است؛ اینکه از جهت خوراک و پوشاک و درآمد و خرج و خرید و حرف زدن و تفریح کردن و خلاصه، همه کارهایی که در طول زندگی با آنها سر و کار داریم، اعتدال را رعایت کنیم و چیزی فراتر از قوای روحی و جسمی بر خود تحمیل نکنیم و از انجام مسؤولیت ها و تکلیف ها و وظیفه هایی هم که بر عهده مان است، چیزی فروگذاری ننماییم و با تنبلی و سستی کم کاری نکنیم، مسیر صحیحی است که هم از نظر عقل و هم از نظر نقل مورد تایید است.

    کار جبری و فشار فوق طاقت، افراط و زیاده روی است، و تنبلی و سستی و از زیر مسؤولیت در رفتن هم تفریط و کوتاهی و کم کاری است. اولی از جهت جبر و فشاری که دارد، نیروی آدمی را تحلیل می برد و سرانجام او را عاجز و خسته و ناتوان نموده و از پا درمی آورد، و دومی هم از جهت انجام ندادن مسؤولیت ها و توجه نداشتن به تاثیرات مخرب آن، آدمی را منفور و مطرود و منزوی می نماید.

    شاخصی که می توان در رعایت اعتدال به آن تکیه کرد، دو چیز است:

    1- تعلیمات قرآن کریم
    2- سیره اهل بیت (علیهم السلام)

    رسول رحمت و مهربانی در حدیث متواتر ثقلین تصریح فرمود که: «مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي» (وسائل ‏الشيعة، ج 27، ص 34)؛
    تا زمانی که به این دو ریسمان هدایت (یعنی قرآن و عترت) چنگ بزنید و در مسیر آنها قدم بردارید، هرگز دچار حیرت و سرگردانی نمی شوید و گرد گمراهی بر دامن شما نخواهد نشست.

    مطابق فرمایش حق رسول رحمت و مهربانی، اگر تمام رفتار و گفتار و تمام ارکان زندگی مان را با این دو شاخص حق و اصیل، تطبیق دهیم و همواره و در هر لحظه، هر حرفی که می خواهیم بزنیم و هر کاری که می خواهیم بکنیم را مطابق تعلیمات آنان بسنجیم و با این شاخص دقیق، میزان نماییم، آنگاه اطمینان خواهیم داشت که در زندگی، مسیر درستی پیموده ایم و از خطر افراط و تفریط در امان مانده ایم.

    برای همین است که خدای متعال در سوره احزاب، زندگانی پیامبر اسلام را به عنوان الگویی برتر و نمونه ای از سبک زندگی مطلوب، معرفی می کند و می فرماید:

    لَقَدْ كانَ لَكُمْ في‏ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كانَ يَرْجُوا اللَّهَ وَ الْيَوْمَ الْآخِرَ وَ ذَكَرَ اللَّهَ كَثيراً (احزاب/21)
    يقيناً براى شما در [روش و رفتار] پيامبر خدا الگوى نيكويى است براى كسى كه همواره به خدا و روز قيامت اميد دارد و خدا را بسيار ياد مى‏ كند

    یک مثال قرآنی در موضوع مورد بحث، رعایت اعتدال در مسأله انفاق است؛ قرآن کریم می فرماید:

    وَ لا تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلى‏ عُنُقِكَ وَ لا تَبْسُطْها كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُوماً مَحْسُوراً (اسراء/29)
    هرگز دستت را بر گردنت زنجير مكن، (و ترك انفاق و بخشش منما) و بيش از حدّ (نيز) دست خود را مگشاى، تا مورد سرزنش قرار گيرى و از كار فرومانى‏

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۲/۰۲/۲۰ در ساعت ۱۷:۳۰

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    علاقه
    امام زمان ، شلمچه ، فلسفه ، علم ، پزشکی
    نوشته
    16
    حضور
    2 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    43



    ببخشید من با عجله تایپ کردم و هم اون جمله و هم جمله بندیم مشکل داشت
    ممنون بابت جواب کامل و قانع کننده ای که دادید...
    فقط یه سوال دیگه اینکه این شاخص ها با زمان تغییر نمی کنند؟
    مثلا : تو نوع پوشش
    ما باید بگیم که پوشش حضرت زهرا یا امام علی تو اون زمان چطور بوده و به طور نسبی ما هم اون رو تو زمان حال به کار ببندیم؟اگر بخوایم این نسب برقرار باشه و وضع پوشش جامعه بد باشه باز هم مجازیم این کار رو انجام بدیم؟
    من از پاسخ شما این طور برداشت کردم که در" اجرای" دستورات دینی افراط داریم ولی در خود" دین" نداریم. درسته؟

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    علاقه
    امام زمان ، شلمچه ، فلسفه ، علم ، پزشکی
    نوشته
    16
    حضور
    2 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    43



    رقابت در امور دینی را چطور توجیه می کنید؟
    امام سجاد که به عبادت زیاد مشهور بودند که مسلما افراط نمی کردند ؟!؟

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    علاقه
    بندگی آل رسول الله ( ص)
    نوشته
    5
    حضور
    8 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16



    نقل قول نوشته اصلی توسط قلم بیدار نمایش پست ها
    سلام
    ما اعتقاد داریم که اعتدال در همه چیز مطلوب است و "خیر العمور اوسطها"
    حالا آیا ما چیزی با عنوان افراط در دین را چطور بررسی کنیم؟!
    اصلا چیزی با عنوان افراط در دین داریم ؟
    مگه نه این که دین ما همون اعتداله .... خوب یعنی افراط در اعتدال اشتباهه؟؟؟
    این افراط مثلا تو پوشش و عبادت و ... احکام عملی فرض کنید و بی زحمت شاخص خودتون برای اعتدال مشخص کنید.
    با تشکر فراوان
    بسم الله الرحمن الرحیم

    سلام علکیم

    بله افراط و تفریط در دین وجود دارد

    لطفا به این روایت از مولا امیرالمومنین - روحی فداه - توجه فرمایید :

    وَ قَالَ ع لَا يُرَى الْجَاهِلُ إِلَّا مُفْرِطاً أَوْ مُفَرِّطاً.«1»

    یعنی :جاهل دیده نمیشود مگر آنکه افراط یا تفریط می نماید


    پس یکی از علائم جاهل افراط و تفریط است

    و راه پیدا کردن حد اعتدال در روایات معصومین - روحی لهم فداه - آمده است

    سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ يَقُولُ: اتَّقُوا اللَّهَ وَ عَلَيْكُمْ بِالطَّاعَةِ لِأَئِمَّتِكُمْ، قُولُوا مَا يَقُولُونَ وَ اصْمُتُوا عَمَّا صَمَتُوا «2»

    ابی بصیر - اعلی الله مقامه - از امام صادق - روحی فداه - نقل می کند که : شنیدم مولا فرمود :
    تقوای الهی پیشه کنید و بر شما باد به طاعت امامانتان بگویید آنچه گفتند و از آنچه ساکت شدند شما نیز سکوت کنید


    قال امیرالمومنین خير الأعمال، اعتدال الخوف و الرّجاء«3»

    و فرمود امیرالمومنین - روحی فداه - : بهترین کارها اعتدال برقرار کردن میان خوف و رجاء


    و
    پی نوشت

    1) بحار الأنوار (ط - بيروت) ج‏1 159

    2)بحار الأنوار (ط - بيروت) ج‏47 162

    3)الحياة / ترجمه احمد آرام ج‏1 729

    ویرایش توسط شیخ صدوق : ۱۳۹۲/۰۲/۲۰ در ساعت ۱۸:۵۲

  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    علاقه
    امام زمان ، شلمچه ، فلسفه ، علم ، پزشکی
    نوشته
    16
    حضور
    2 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    43



    استفاده ی خانم های عربی از پوشیه یا زیاد نماز خواندن و یا زیاد دعا کردن و یا روزه ی زیاد افراطه؟
    یا تصور کنم باید بیایم این امور با همین امور در رفتار پیامبر و ائمه مقایسه کنیم!
    خوب شاید در اون زمان استفاده از پوشیه تو جامعه مرسوم بوده و الان نیست!
    به نظر شما افراط یعنی حدی که پیامبر و ائمه واردش نمی شدند؟
    اگر اینطور باشه که خیلی امور الان هست که اون زمان نبوده و من این می دونم که شاخص من نباید جامعه باشه و دید جامعه پس در برابر این امور چه کنیم؟

  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    298
    حضور
    2 روز 16 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    2
    صلوات
    411



    سلام بر دوستان عزیز ملاک افراط و تفریط یه چیزه. آقا اگه ائمه س اون چیزو فرمودن پس نه افراطه نه تفریط، اگه نفرمودن یا افراطه یا تفریط.

    مثلا نباید نشست در جای خانمی که تازه بلند شده چون حدیث داریم پس افراط نیست. افراط میشه کار اکتریمیست ها که اگه زنشونم بمیره پیش پزشک مرد نمیبرن در حالی که حرف اسلام مقدس خلاف اینه!

    والسلام
    ویرایش توسط antiuwamism : ۱۳۹۲/۰۲/۲۰ در ساعت ۲۰:۱۷
    هو الاول و الاخر و الظاهر و الباطن هو علیّ بن ابی طالب الذی لا فتی الا هو و لا سیف الا سیفه و علی کل شی قدیر
    نمیذاریم شام را کربلا کنند
    یه روزی عباس و حسین سلام الله علیهما تنها شمشیر زدن و بفجیع ترین طور ممکن شهید شدند طوری که امام سجاد فرمود پدرم را کشتند طوری که یک گوسفند را اینگونه نمی کشند، یه روزی زینب و رقیه سلام الله علیهما رو تو کوچه ها گردوندند و سنگ زدن... ولی دیگه خاندان علی ع تنها نیست والله والله والله اگر دست فقط دست به ضریح بی بی زینب بزنن، عربستانو با خاک یکسان میکنیم.

  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط قلم بیدار نمایش پست ها
    احکام عملی فرض کنید و بی زحمت شاخص خودتون برای اعتدال مشخص کنید.
    سلام
    خدای متعال اصول یک زندگی متعال دینی را به ما آموخت . داستانها و تعالیم قرآن کریم همه بیانگر ابعاد مختلف وجود انسانی است که باید با هم و متعادل رشد کنند و شکوفا گردند
    از یکسو انسان تبعیت می کند عابدانه و از سوی دیگر اندیشه دارد عالمانه از یکسو عاطفه می ورزد عاشقانه و از سوی دیگر شمشیر می کشد برای درمان جسم بیمار جامعه شجاعانه وووو
    معصومین ع و بخصوص نبی اکرم ص و علی ع الگوهای عملی کمالات انسانی هستند
    نه تنها دین بلکه عرصه های مختلف زندگی هر فردی صحنه تکامل بخشیدن به استعدادهای متنوع انسان است اگر آن فرصتها را از دست ندهد
    والله الموفق

    ویرایش توسط حامد : ۱۳۹۲/۰۲/۲۱ در ساعت ۰۹:۴۵
    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  19. #10

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    نوشته
    19
    حضور
    15 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    79



    سلام

    1-

    شاخصی که می توان در رعایت اعتدال به آن تکیه کرد، دو چیز است:
    تعلیمات قرآن کریم
    2- سیره اهل بیت (علیهم السلام)
    من چندین بار با تحقیق پیگیر جواب این مطلب بودم ولی در نهایت به جواب نرسیدم .

    الان این موردی که شما گفتید برای من مبهمه

    برای اینکه سیره امامان و پیامبر پر از کارهایی که بسیار از حد دینداری عادی جلوتره همین الان هم علما و عرفای بزرگ عملشون فراتر از باید ها و نباید هاست و خیلی سخت گیرانه مثلا هیچ وقت دنبال لذت های دنیوی نمیرن از نظر مالی به خودشون خیلی ست میگیرن و همش انفاق میکنن و .. حالا اگه کسی بخواد مثل اونها عمل کنه و از حد باید و نباید فراتر بره آخر افراط میشه یا نه ؟!

    اگه افراط نیست پس اصلا افراط چیه ؟! چون وقتی برای رقابت در امر دینی و بهتر بودن و اقدام به مستحبات مرزی نباشه و هر چه فرد فراتر از باید ها و نباید ها بره بهتره پس افراط چه معنی پیدا میکنه .

    بهتره اینطوری بگم که حضرت فاطمه (س)و حضرت علی (ع) افطار خودشونم به صورت متوالی بخشیدن و این یه امر پسندیده بود شما این آیرو مطرح کردید :

    وَ لا تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلى‏ عُنُقِكَ وَ لا تَبْسُطْها كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُوماً مَحْسُوراً (اسراء/29)

    پس یعنی اگه الان فردی بتونه با وجود نیاز , با رضایت فقرا رو به خودش ترجیح بده این افراطه و یه کار ناپسند ؟!

    یا اگه فردی میتونه و دوست داره کل شبو به عبادت بپردازه و جز کمی از اونو نخوابه این پسندیده نیست و افراطه ؟

    یا اینکه در واقع افراط اینه که فرد کاریو انجام بده که فراتر از طاقتشه و با اون کار بهش ضرر میرسه پس اگه میدونه ضرری در فراتر انجام دادن باید ها و نباید ها برای خودش و دیگران نیست اون کار ایرادی نداره وافراط حساب نمیشه ؟


    ویرایش توسط تنـــــها و دلتنگ : ۱۳۹۲/۰۲/۲۱ در ساعت ۱۰:۲۵

  20. صلوات ها 2


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود