جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: توسل به ائمه (ع)

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    209
    حضور
    152 روز 21 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    289
    آپلود
    1
    گالری
    6
    صلوات
    1387

    توسل به ائمه (ع)





    توسل به ائمه (ع)

    سوال :
    شخصي نزد حضرت محمد (ص) مي آيد و مي گويد پسرم مریض است بیا و شفايش بده وایشان در پاسخ می گويند چرا نزد من آوردي نزد طبيب ببر . سوالم این بود چگونه امامان ما كه1400 سال پیش فوت شدند هنوز مي توانند شفا بدهند!!!
    پاسخ :
    سوال مهمی در این بین وجود دارد که پاسخ به آن در یافتن پاسخ پرسش شما کمک خواهد کرد . هدف از ارسال رسل و تعیین ائمه از سوی خداوند چیست ؟ به عبارت دیگر ما انسان ها از پیامبران و امامان چه توقعاتی داریم ؟ به نظر می رسد هدف اصلی آنها این است که بشریت را هدایت کنند و از مشکلات و جهالت ها و گمراهی ها نجات ببخشند و راه رستگاری را به آنها نشان دهند . هیچ پیامبری مبعوث نشده است تا فقط بیماران مردم را شفا دهد . پیامبران فرستاده شده اند تا مردم را به کمال برسانند . البته گاهی اوقات به نشان معجزه و گاهی نیز به نشان لطف و عنایت ویژه خداوند ، با دعای پیامبر ، مریضی شفا پیدا می کند . این کار معنایش این نیست که پیامبر آمده تا مومنان را از مریضی های جسمانی نجات دهد . به طور خلاصه هدف انیاء و امامان چیز دیگریست .

    در مورد بیماری و اموری مانند آن نیز ما در کنار دعا کردن و نیز طلب شفاء از درگاه الهی و نیز طلب دعا از بندگان خاص خداوند (پیامبران و امامان) برای شفاء مریض ، باید از اسباب ظاهری نیز غافل نشویم و با مراجعه به پزشک سعی در درمان نیز کنیم .

    در مورد پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) نیز باید گفت آنها طبق اعتقادات شیعه ، پس از مرگ یا شهادتشان نیز ، از امور ما خبر دارند و زیارت ما و نیز درخواست ما از آنها برای دعا کردن در درگاه الهی ، به آنها می رسد و با دعای آنها و نیز وساطت آنها ، خداوند نیز نظر رحمت خود را به بندگان عنایت می کند و دعاهای آنها مستجاب می شود .

    در مورد آیاتی که به نظر برخی با کمک گرفتن از پیامبراتن و ائمه منافات دارد باید عرض شود که در برخی از آیاتی که ذکر کرده شده ، آمده است که موجوداتی غیر از خداوند را می پرستند وَیَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ مَا لَمْ یُنَزِّلْ بِهِ سُلْطَاناً وَمَا لَیْسَ لَهُم بِهِ عِلْمٌ وَمَا لِلظَّالِمِینَ مِن نَّصِیرٍ (‏حج:17 ) . در پاسخ می توان گفت که قطعا شیعیان اهل بیت و امامان خود را نمی پرستند و استدلال به این ایه در واقع تهمتی است که به شیعه زده می شود .

    -
    در برخی دیگر از آیات آمده است که چیزی غیر از خدا را مخوان وَلاَ تَدْعُ مِن دُونِ اللّهِ مَا لاَ یَنفَعُكَ وَلاَ یَضُرُّكَ فَإِن فَعَلْتَ فَإِنَّكَ إِذاً مِّنَ الظَّالِمِینَ و یا در برخی دیگر این مطلب آمده است که در کنار خداوند موجود دیگری را مخوان لَا تَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلَهاً آخَرَ فَتَكُونَ مِنَ الْمُعَذَّبِینَ 213(شعراء213)
    در مورد اینکه چیزی را غیر از خدا / درکنار خدا نخوانیم ، ما نیز معتقدیم که باید تنها خداوند پرستیده شود و نیز تنها باید از او کمک خواسته شود . در اینجا این سوال پیش می آید که چرا برای برآورده شدن حاجات به پیامبر و اهل بیت مراجعه می کنیم ؟

    -
    قبل از پاسخ به سوال فوق ، به آیات زیر توجه کنید :
    در داستان حضرت یوسف (ع) برادران پس از آنکه از کرده خود پشیمان شدند گفتند :
    يَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا كُنَّا خَاطِئِينَ . يوسف / 97 .
    گفتند: «اى پدر ! براى گناهان ما آمرزش خواه كه ما خطاكار بوديم »
    و حضرت یعقوب در جواب آنها چنین فرمود :
    قَالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَكُمْ رَبِّي إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ . يوسف / 98 .
    گفت : « به زودى از پروردگارم براى شما آمرزش مى خواهم ، كه او همانا آمرزنده مهربان است » . روشن است که در این آیه برادران یوسف برای بخشش گناهان خویش به پیامبر خدا مراجعه می کنند و از او می خواهند که برایشان طلب بخشش کند و او نیز می پذیرد . این قضیه تنها به حضرت یعقوب اختصاص ندارد بلکه در مورد پیامبر ما نیز وجود دارد . به آیه زیر توجه کنید :
    خداوند در آيۀ 64 سورۀ نساء مي‌فرمايد :
    وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِيمًا .
    و اگر آنان وقتى به خود ستم كرده بودند ، پيش تو مى آمدند و از خدا آمرزش مى خواستند و پيامبر [ نيز ] براى آنان طلب آمرزش مى كرد ، قطعاً خدا را توبه پذيرِ مهربان مى يافتند .

    خب با توجه به آیات فوق چه می توان گفت ؟ آیا خداوند ما را از صدا کردن دیگران منع نکرده بود ؟ پس چرا به پیامبرش خطاب می کند که اگر آنها از تو بخواهند و تو برایشان دعا کنی ، قطعا خدا آنها را خواهد آمرزید ؟

    نکته ای مهم :
    ندا کردن و طلب کمک کردن از کسی گاهی به صورت مستقل است به این معنا که ما شخصی را مستقلا برای کمک به مشکلاتمان صدا می کنیم . گاهی به صورت آن است که در کنار فرد دیگری آن را صدا می کنیم . آنچه شیعیان معتقدند هیچ کدام از این ها نیست . شیعیان معتقدند که پیامبر و اهل بیت ، اسباب و وسایلی هستند که خداوند خود فرموده است که برای برآورده شدن حاجات به آنها متوسل شوید : يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَابْتَغُواْ إِلَيهِ الْوَسِيلَةَ وَجَاهِدُواْ فِي سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (مائده 35 ) اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، از خدا پروا كنيد و به سوى او دستاويز بجوييد و در راه او جهاد كنيد، باشد كه رستگار شويد.
    به عبارت دیگر آنچه در قرآن کریم نهی شده است ، توسل به امری غیر خدایی است در حالیکه پیامبر و اهل بیت وسایل و وساطی هستند که توسط خود خداوند برای هدایت منصوب شده اند و شیعیان آنها را به قصد خودشان و یا به عنوان امری در کنار خداوند نمی خوانند بلکه معتقدند که آنها نیز بندگان خداوند و خداوند خود آنها را برای هدایت و وساطت منصوب کرده است .

    این در حالی است که اساسا تفاوتی بین پیامبر و امام وجود ندارد و خواندن هرکسی غیر از خدا ، شرک خوانده شده است . این در حالی است که طبق آیاتی که ذکر شد پیامبران (حضرت یعقوب - پیامبر اسلام) مورد رجوع مردم برای طلب بخشش بودند و آنها نیز برای آنها طلب بخشش می کردند و خداوند نیز آنها را مورد رحمت قرار می دهد. با توجه به این مطلب ، طبق مدعای شما اساسا پیامبر هم نباید خوانده شود ، در حالیکه در پاسخ خود ، تلویحا دعا کردن پیامبر برای قومش را پذیرفته اید و این امر با مبنای شما سازگاری ندارد .

    -
    چنانچه ظاهرا پذیرفته اید ، این کار اشکالی ندارد که مردم به سوی پیامبر خویش بروند و از او برای بخشش در درگاه الهی ، طلب دعا کنند . اگر این مورد را می پذیرید ، بحث به نقاط مشترک می رسد . زیرا ما دلایلی داریم که اثبات می کند اهل بیت (ع) نیز مانند پیامبر (ع) هستند . دلیل ما قیاس نیست (که در فقه شیعه مردود شمرده شده است) بلکه دلیل روایاتی است که حضرت علی (ع) را مانند پیامبر معرفی می کند و تنها شان پیامبری و تلقی وحی را از او استثناء می کند . و این نشان می دهد که اگر مجاز است که پیامبر مورد رجوع برای دعا کردن قرار بگیرید ، اهل بیت و امامان نیز چنین هستند .

    -
    مطلب دیگر اینکه به طور کلی طلب دعا از مومنین برای برآورده شدن حاجات هیچ اشکالی ندارد . به طور مثال بنده اگر مریضی داشته باشم و از شما بخواهم برای شفای مریض من ، دعا کنید ، آیا دچار شرک شده ام ؟ اگر من از پیامبر یا امام و یا امام زاده ای بخواهم که برای برآورده شدن حاجات من ، در درگاه الهی دعا کنند ، آیا دچار شرک شده ام ؟ این مسئله با شرک فاصله بسیار زیادی دارد .




    لينك بحث اصلي :
    http://www.askdin.com/thread23566-2.html



  2. صلوات


  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود