صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا استفاده از احکام اسلامی برای دنیای امروزی مناسب است؟

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    148
    حضور
    24 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    212

    اشاره آیا استفاده از احکام اسلامی برای دنیای امروزی مناسب است؟




    با سلام

    در 1400 سال پیش اسلام در جایی از دنیا آمد که در آن تمدن وجود نداشت و محمد بعد از اینکه در مدینه قدرت را در دست گرفت مجبور بود برای جلوگیری از جرم و جنایت قوانینی وضع کند که در همانجا قابل اجرا باشد چون مثل امروز سیستم قضایی وجود نداشت که مثلا بخواهند مجرم را محاکمه کنند و به نسبت جرمش او را حبس کنند. پس محمد قوانینی مثل قصاص و قطع عضو و دیه و اعدام و شلاق و امثالهم رو وضع کرد. شاید این قوانین برای جامعه عرب آن زمان که مثل کشورهای متمدن امروزی سیستم قضایی نداشت قابل توجیه باشد اما چرا کشورهای اسلامی هنوز تاکید به اجرای این قوانین پس از 1400 سال دارند؟ بعضا حتی میبینیم روی برخی مجرمین هم این احکام رو اجرا میکنند هم آنها را به زندان میفرستند! آیا این خود ظلم نیست؟!

    با تشکر
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۴/۰۹/۱۳ در ساعت ۱۱:۳۳

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11167



    با نام الله


    آیا استفاده از احکام اسلامی برای دنیای امروزی مناسب است؟



    آیا استفاده از احکام اسلامی برای دنیای امروزی مناسب است؟



    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,850
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4427



    يكي از پرسش هاي مهمي كه در باب نبوت آن هم در بحث خاتميت مطرح مي‌شود و الآن هم گاه و بي‌گاه به عنوان شبهه‌اي نو و جديد طرح مي‌گردد، اين پرسش است كه اگر با رحلت نبي مكرم اسلام ـ صلّي الله عليه و آله ـ نبوت ختم شده و ارتباط بشر با وحي منطقع گرديده است. پس براي اين‌همه نيازهاي بشري كه در فراز و نشيب روزگار متغير و رو به تكامل است چه احكامي وجود دارد؟ و به عبارت روشن‌تر، اسلامي كه مدعي است براي همة شئونات فردي و اجتماعي انسان قانون و مقرراتي دارد، چگونه براي بشري كه نيازهاي او دائماً در حال تغيير و تكامل است قانون وضع كرده است. بالاخره قوانين اسلام محدود است، چگونه اين قوانين بيانگر اين همه رويدادهاي ناپايدار و متغير باشد؟
    در ابتدا بايد متوجه اين نكته باشيم كه خاتميت و كمال دو امر متلازمند. يعني اگر ديني مدعي خاتميت باشد به ناچار مي‌بايست ديني كامل هم باشد، لذا خداوند در قرآن كريم براي تفهيم اين تلازم گاهي از كامل بودن دين اسلام خبر مي‌دهد: اليوم اكملت لكم دينكم(1) و گاهي از خاتميت ما كان محمدُ ابا احدمن رجالكم و لكن رسول الله و خاتم النبيين(2). هر كسي نمي‌تواند مدعي كمال و خاتميت مكتب خود باشد، آن مكاتبي كه تدبير دنيوي، روابط اخروي و اجتماعي انسان را بر پايه حسّ و تجربه قرار مي‌دهند، ‌هيچ گاه نمي‌توانند داعيه كمال و خاتميت داشته باشند، ‌تنها كسي مي‌تواند ادعاي كمال و خاتميت دين خود را داشته باشد كه از مرحله طبيعت گذر كرده باشد و به مقام قرب الهي به لقاء الله رسيده باشد. زيرا هر اسوه و رهبري به مقدار راهي كه خود پيموده است پيروان خود را راهنمايي مي‌كند و پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ اسوة كاملي است كه راه را تماما طي نموده و از اين طريق كاملترين قوانين را براي سلوك بندگان خدا به آنها ابلاغ مي‌نمايد. پس دين مبين اسلام تنها ديني است كه تمام مراحل و مراتب ممكن انساني را طي نموده و آن را فراروي بشر قرار داده است، لذا مدعي كمال و خاتميت مي‌باشد.(رك جوادي آملي،عبدالله،شريعت درآينه معرفت،صـ 3)
    براي پاسخ به پرسش فوق و روشن شدن مطلب بايد گفت: نيازمندي هاي بشر بر دو گونه است:
    نيازمنديهاي اولي: اين گونه نيازهاي بشر ناشي از طبيعت فردي و اجتماعي انسان است. يعني طبيعت انسان اين نيازها را اقتضاء دارد،‌ اين نيازمندي‌ها يا فردي است (روحي و جسمي)‌ و يا اجتماعي. نيازهاي جسمي، مانند: نيازمندي بشر به خوراك و پوشاك و مسكن و همسر، نيازهاي روحي، مانند: گرايش انسان به علم، زيبايي، پرستش و نيازمندي هاي اجتماعي از قبيل معاشرت، تعاون، عدالت و آزادي.
    نيازمندي هاي ثانوي: اين نوع نيازهاي بشري از نيازهاي اولي ناشي مي‌شوند. نيازمندي به انواع آلات و وسايل زندگي كه در هر عصري متغير است و كيفيت زندگي در هر عصري با عصر ديگر متفاوت است. نيازمندي‌هاي اولي بشر به اصل نيازهايي كه از طبيعت بشر گرفته شده است، بر مي‌گردد. ولي نيازهاي ثانوي انسان به كيفيت زندگي فردي و اجتماعي او بر مي‌گردد.(رك مطهري،مرتضي،مجموعه آثار،ج،4)(4)

    اسلام به فراخور همين نيازهاي بشر دو نوع قانون دارد:

    1.
    قوانين ثابت: اين گونه قوانين مربوط به شئون فردي و اجتماعي انسان است كه برگرفته از اصول فطري و غريزي ثابت اوست و در تمام اجتماعات و فرهنگ هاي متفاوت يكسان هستند. مثلاً علاقه پدر و مادر به كودك يك علاقه فطري و غريزي است، احكامي كه بر اين اساس وضع مي‌گردد، مانند: ارث و تربيت، بايد ثابت و ابدي باشد. نمونه ديگر اين كه نياز انسان به خانواده و اجتماع به خاطر اجتماعي بودن انسان است. در اين صورت قوانين مربوط به برقراري نظم و عدالت اجتماعي و روابط حقوق افراد و وظايف زن و شوهر در برابر يكديگر بايد ثابت باشد. زيرا جامعة انساني با تمام تحولات و تغييراتي كه دارد هرگز «اجتماعي بودن» او را تغيير نمي‌دهد، همچنين است قوانين مربوط به تهذيب نفس و كسب فضائل اخلاقي، مانند: وظيفه شناسي، نوع دوستي وغيره.( رك خاتميت ازنظرقرآن وحديث وعقل،جعفرسبحانی، خاتميت مرتضی مطهری، و جوادي آملي،عبدالله،شريعتدر آينة معرفت،)(5)

    2. قوانين متغير :قوانين ديگري در اسلام وجود دارد كه متغيرند و با شرائط و مقتضيات زمان تغيير مي‌كنند. اين گونه قوانين مربوط به شرايط خاص زماني و مكاني و غيره است و جوامع مختلف بشري نسبت به آنها با هم فرق دارند. مثلاً اسلام در مسائل دفاعي و نوع اسلحه جنگي و جلوگيري از تهاجم دشمنان احكام خاصي ندارد، بلكه بايد با توجه به مقتضيات زمان و شرايط خاص از طرف حكومت اسلامي روشي اتخاذ شود تا نظام اسلامي از حملة دشمنان محفوظ بماند و لذا اسلام در اين باب به عنوان يك اصل كلي درصدد بيان تقويت بنية نظامي بوده و مصداق و كيفيت دفاع را معين نكرده است. «واعدولهم ما استطعتم من قوه»(انفال60). يعني آنچه جزء هدفهاي اسلامي است، اين است كه مسلمانان بايد در هر زماني تا آخرين حدّ امكان از لحاظ قواي نظامي و دفاعي در برابر دشمن قوي باشند. حال كيفيت سلاح چه باشد اين مربوط به وضعيت زماني است، ‌در يك عصر شمشير و نيزه و اسب وسيله محسوب مي‌شده است و در عصر ديگر تانك و توپ و موشك. بالاخره بايد نظام اسلامي از لحاظ دفاعي قوي و آمادة نبرد با تهاجم دشمنان باشد.(خاتميت ازنظرقرآن،و حديث و عقل،ـ(6)
    روشن شد كه تمام احكام و قوانين اسلام براي نيازهاي ثابت بشري نيست. بلكه براي نيازمنديهاي متغير انسان هم قوانيني وضع كرده است. حال به اين نكته اساسي و مهم مي‌پردازيم كه اسلام به چه نحوي براي پديده‌هاي نامحدود قانون وضع كرده است. به عبارت ديگر طرق و راه‌هاي به دست آوردن احكام و قوانين الهي براي مسائل جديد به چه صورت است. اسلام چه كانالهايي را براي به دست آوردن حكم خدا براي مسائل جديد فراروي بشر قرار داده است (اسلام چگونه با قوانين محدود خود تمام حوادث بي‌شمار را در خود جاي مي‌دهد و براي هر رويدادي حكم وضع مي‌كند؟)
    براي پاسخ به اين پرسشها بايد گفت: براي اين كه قوانين يك دين بتواند با رشد و تكامل اجتماع بشري جلو برود و توان پاسخ گويي نيازهاي آنان را در هر بُرهه‌اي از زمان داشته باشد، بايد از دو چيز برخوردار باشد:

    1. مصادر تشريع و وضع قانون غني و وسيع باشد، تا علما براي استنباط آن حكم و مسائل جديد از قوانين كلي بهره ببرند.

    2. قوانين آن انعطاف پذير باشند، تا بتوانند بر تمام صور متغير زندگي قابل حمل باشند.
    و دين مبين اسلام برخوردار از اين نكته مي‌باشد
    (7)



  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,850
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4427



    1. مصادر احكام دين اسلام غني است براي اين كه مسلمانان در هيچ قضيه‌اي بدون حكم و قانون نمانند، ‌علاوه بر قرآن و احاديث نبوي و خاندان طاهرينش كه خود جزء منابع غني تشريع مي‌باشند، چند راه ديگر براي استخراج قوانين دين اسلام معرفي شده است كه عبارتند از: الف. حكم عقل. ب. احكام الهي تابع مصالح و مفاسد هستند. ج. اجتهاد و استنباط احكام. د. اختيارات حاكم اسلامي.

    الف.
    حكم عقل: اسلام حكم عقل را امضاء كرده و آن را حجت باطني معرفي كرده است (در كنار حجت ظاهري كه پيامبران هستند) البته بايد توجه داشت، مراد از حكم عقل اين نيست كه عقل در تمام موضوعات و احكام شرعي دخالت دارد و هر حكمي را كه بيان كند از طرف شارع امضا گردد. بلكه منظور اين است كه در موارد خاصي به وسيله عقل بعضي از مشكلات حل مي‌شود.ـ(8)

    ب.
    احكام الهي تابع مصالح و مفاسد هستند: هيچ حكمي از احكام الهي بي‌مصلحت نيست، هر آن چه واجب شده است داراي مصلحتي است خواه مصلحت فردي يا اجتماعي و هر آن چه حرام شده داراي مفسده‌اي است كه به زيان فرد يا اجتماع يا هر دو مي‌باشد. مثلاً پيرامون قمار بازي و خوردن شراب در قرآن آمده است:
    «همانا شيطان مي‌خواهد با شراب و قمار ميان شما دشمني و كينه ايجاد كند و شما را از ياد خدا و از نماز باز دارد، پس آيا شما دست بر مي‌داريد».مائده(9)
    همين تبعيت احكام از مصالح و مفاسد باعث شده است كه قوانين اسلامي جاوداني باشند، چرا كه مصلحتها و مفسده‌ها مساوي و يكسان نيست، بايد مصالح و مفاسد با هم سنجيده شود و گاهي در راه رسيدن به يك مصلحت مهم، ارتكاب بعضي گناهان كوچك جايز مي‌گردد، همين طور براي دور ماندن از يك مفسدة بزرگ ترك بعضي از واجبات بي‌اشكال مي‌شود. به خاطر همين علماي اسلامي در چنين موردي به كمك عقل به تأسيس قاعدة «رعايت اهم و مهمّ» پرداخته‌اند. در نتيجه هميشه مصلحت كمتر فداي مصلحت بزرگتر و بيشتر مي‌شود. اين قاعده بسياري از مشكلات را كه فراروي بشر به وجود مي‌آيد حلّ مي‌كند(10)

    ج. اجتهاد و استنباط احكام: اجتهاد يعني كوشش عاقلانه براي درك قوانين اسلام با استفاده از كتاب و سنت و اجماع و عقل يكي از شرايط امكان جاويدان ماندن اسلام همين اجتهاد است. زيرا از همين طريق مي‌توان حكم هر موضوعي را از منابع اسلامي استخراج كرده و بدين وسيله از قوانين ديگر بي‌نياز بود.(11)

    د. اختيارات حاكم اسلامي: اسلام به شخص پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ و جانشينان معصوم او كه ادارة‌ اجتماع را بر عهده دارند اختياراتي داده است كه به وسيله آن مي‌توانند مشكلات زيادي را حل كنند. البته اين اختيارات حاكم اسلامي دامنه وسيعي دارد كه در شرايط جديد و نيازمنديهاي جديد مي‌تواند با توجه به اصول اسلامي يك سلسله مقررات وضع نمايد. همين اختيارات با شرايطي به حاكم شرع داده مي‌شود.ركمجموعهآثار،ج،صـخ اتميتازنظرقرآنوحديثوعقل،ص ـعقايداستدلالي،ج،‌صـ(12)

    2. انعطاف پذيري قوانين اسلام

    الف. اسلام به ظاهر، شكل و صورت زندگي نپرداخته است، آن چه مورد توجه اسلام است باطن و واقعيات است، دستورات اسلامي به گونه‌اي هستند كه انسان را فقط متوجه واقعيات زندگي مي‌كند و راهي را فراروي او قرار مي‌دهد تا به اهداف عالي انساني برسد و لذا گسترش وسائل زندگي و تغيير قرون و اعصار هيچ گونه منافاتي با احكام ديني اسلام ندارد. زيرا ناسازگاري يك قانون با اين گونه پيشرفتها در صورتي است كه آن قوانين بر عوامل مخصوصي تكيه كرده باشد. مثلاً گفته باشد هميشه براي نوشتن بايد از دست و قلم استفاده شود.(13)

    ب.
    قوانين حاكم: عامل ديگري كه به قوانين اسلامي خاصيت انعطاف پذيري داده است وجود يك سلسله قواعدي است كه فقهاء‌ اين قواعد را «قواعد حاكمه» ناميده‌اند. يعني قواعدي كه بر سراسر احكام و قوانين اسلام تسلط دارند و بر همه آنها حكومت مي‌كنند. مثلاً آيه شريفه: «ما جعل عليكم في الدين من حرج». (حج، 78) و همچنين حديث شريف «لاضرر و لاضرار» بر تمام قوانين، حكومت دارند. يعني هر حكمي از احكام اسلامي كه باعث حرج و مشقت و سختي و ضرر وزيان باشد به حكم اين آيه و روايت، آن حكم برداشته مي‌شود. البته تشخيص اين ادله و عمل كردن به آن فقط كار مجتهدين و فقهاي اسلامي مي‌باشد.ـ(14)

    نتيجه:
    پس با توجه به اين كه دين مبين اسلام برخوردار از همة موارد فوق است توان پاسخ گويي به رويدادهاي نامحدود را دارد و مي‌تواند ديني جاويدان و هميشگي باشد و تمام نيازهاي فردي و اجتماعي بشر را پاسخ گو باشد.


    پاورقی:
    1. مائده: 3.
    2. احزاب: 40.
    3. ر.ك: جوادي آملي، عبدالله، شريعت در آينه معرفت، ص 214 ـ 217.
    4. ر.ك: مطهري، مرتضي، مجموعه آثار، ج 3، ص 183 ـ 184.
    5. ر.ك: خاتميت از نظر قرآن و حديث و عقل، جعفر سبحانی ص 152 و 154. و خاتميت،مرتضی مطهری ، صص 124 ـ 125. و جوادي آملي، عبدالله، شريعت در آينة معرفت، ص115 ـ 117. و معنويت تشيع، ص 109 ـ 111.
    6. خاتميت از نظر قرآن، و حديث و عقل، ص 152 ـ 156.
    7. همان، ص 156 ـ‌157.
    8. ر.ك: خاتميت از نظر قرآن و حديث و عقل، ص 158. ر.ك: مجموعة آثار، ج 3، ص 190. براي توضيح بيشتر به كتابهاي وحي و نبوت در قرآن، تفسير موضوعي قرآن، ج 3. و جوادي آملي، عبدالله، عقايد استدلالي، ج 2، ص 80 ـ 81.
    9. مائده: 91.
    10. ر.ك: خاتميت از نظر قرآن و حديث و عقل، ص 160 ـ 161. ر.ك: مجموعه آثار، ج 3، ص 193 ـ 194. براي توضيح بيشتر به كتاب عقايد استدلالي، ج 2، ص 82 و 83 مراجعه گردد.
    11. ر.ك: خاتميت از نظر قرآن و حديث و عقل، ص 163. براي توضيح بيشتر به كتاب عقايد استدلالي، ج 2، ص 77 ـ 80 مراجعه گردد.
    12. ر.ك: مجموعه آثار، ج 3، ص 194 ـ 195. خاتميت از نظر قرآن و حديث و عقل، ص 165 ـ 166. عقايد استدلالي، ج 2،‌ص 84 ـ 85.
    13. ر.ك: خاتميت از نظر قرآن و حديث و عقل، ص 168 ـ 169. ر.ك: مجموعه آثار، ج 3، ص 190 – 191.
    14. ر.ك: مجموعه آثار، ج 3، ص 194. خاتميت، ص 144 ـ 145. خاتميت از نظر قرآن و حديث و عقل، ص 170. ر.ك: عقايد استدلالي، ج 7، ص 75 . والسلام



  9. صلوات ها 3


  10. #5
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    148
    حضور
    24 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    212



    حرف های شما درست اما جواب سوال من نیست. من میگویم قوانینی همانند قصاص و قطع عضو و دیه و اعدام و شلاق و امثالهم برای زمانی بوده که سیستم قضایی مثل امروز نبوده تا مجرم رو بر حسب جرمش حبس کنند. این شرایط برای مسلمین پس از فتح امپراطوری های متمدن ایران و روم شرقی فراهم شد و از آن زمان تاکنون دارند هم قوانین صدر اسلام را اجرا میکنند هم قوانینی مثل حبس مجرم رو. اینکه شما از یک مجرم هم دیه بگیرید هم اون رو چند سال حبس کنید ظلمه! در زمان محمد اگه از مجرمی دیه میگرفتند اون رو دیگه حبس نمیکردند. بعد از اینکه مسلمین سرزمین های جدید رو فتح کردند و سیستم قضایی حاکم بر اونها رو دیدند یا باید اون سیستم رو جمع میکردند مثلا در زندانها رو تخته میکردند و فقط همان قوانین زمان محمد رو اجرا میکردند یا تحت تاثیر سیستم قضایی کشور های فتح شده قوانین جدیدی وضع میکردند و قوانین قبلی رو کنار میگذاشتند.

  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط m0hsen نمایش پست ها
    در 1400 سال پیش اسلام در جایی از دنیا آمد که در آن تمدن وجود نداشت و محمد بعد از اینکه در مدینه قدرت را در دست گرفت مجبور بود برای جلوگیری از جرم و جنایت قوانینی وضع کند که در همانجا قابل اجرا باشد چون مثل امروز سیستم قضایی وجود نداشت که مثلا بخواهند مجرم را محاکمه کنند و به نسبت جرمش او را حبس کنند. پس محمد قوانینی مثل قصاص و قطع عضو و دیه و اعدام و شلاق و امثالهم رو وضع کرد. شاید این قوانین برای جامعه عرب آن زمان که مثل کشورهای متمدن امروزی سیستم قضایی نداشت قابل توجیه باشد اما چرا کشورهای اسلامی هنوز تاکید به اجرای این قوانین پس از 1400 سال دارند؟ بعضا حتی میبینیم روی برخی مجرمین هم این احکام رو اجرا میکنند هم آنها را به زندان میفرستند! آیا این خود ظلم نیست؟!
    سلام
    در حدود شرعی یا همان قوانین جزایی اسلام فقط جهت دنیوی جرایم لحاظ نشده است تا تنها به آثار دنیای آنها فکر کنیم بلکه یک مجرم پیش از هرچیز با جرم به خود آسیب قابل ملاحظه ای وارد نموده است که باید اورا از آن آثار هم شستشو داد همانطور که لازم است خسارتهای مادی جبران شود
    و فکر نمی کنم کسی جز خدای متعال به این آسیبهای درونی و نحوه درمان و بهبود آنها آگاه باشد
    لذا نگاه تک بعدی به احکام جزایی اسلام نگاه کاملی نیست
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,850
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4427



    نقل قول نوشته اصلی توسط m0hsen نمایش پست ها
    حرف های شما درست اما جواب سوال من نیست. من میگویم قوانینی همانند قصاص و قطع عضو و دیه و اعدام و شلاق و امثالهم برای زمانی بوده که سیستم قضایی مثل امروز نبوده تا مجرم رو بر حسب جرمش حبس کنند. این شرایط برای مسلمین پس از فتح امپراطوری های متمدن ایران و روم شرقی فراهم شد و از آن زمان تاکنون دارند هم قوانین صدر اسلام را اجرا میکنند هم قوانینی مثل حبس مجرم رو. اینکه شما از یک مجرم هم دیه بگیرید هم اون رو چند سال حبس کنید ظلمه! در زمان محمد اگه از مجرمی دیه میگرفتند اون رو دیگه حبس نمیکردند. بعد از اینکه مسلمین سرزمین های جدید رو فتح کردند و سیستم قضایی حاکم بر اونها رو دیدند یا باید اون سیستم رو جمع میکردند مثلا در زندانها رو تخته میکردند و فقط همان قوانین زمان محمد رو اجرا میکردند یا تحت تاثیر سیستم قضایی کشور های فتح شده قوانین جدیدی وضع میکردند و قوانین قبلی رو کنار میگذاشتند.
    با سلام خدمت شما دوست گرامی
    برای رهیافت به جواب توجه به چند نکته ضروری است:

    1.احکام دین اسلام احکامی نیست که حضرت محمد صلی الله علیه و آله وضع کرده باشد بلکه همه و همه از طرف خدای تبارک و تعالی برای سعادت بشر و جامعه اسلامی وضع شده است و هیچکدام از آنها را پیامبر از قبال خود وضع نکرده است و تمامی احکام از وحی الهی سرچشمه گرفته و پیامبر بدون کم وکاست آن را ابلاغ و اجرا نموده است.
    خداوند در توصیف پیامبر می فرماید: "ما ینطق عن الهوی ان هو الا وحی یوحی" پیامبر سخنی از روی هوا وهوس نزده است و همه وحی الهی بوده است.

    2.ما جدا باید حساب مسلمانان و مسلمان نما ها را از اسلام جدا کنیم . اسلام را آنگونه که هست ببینیم نه آنگونه که مسلمانان آن را اجرا کرده اند. گاهی اسلام حکمی دارد و جامعه مسلمانان آن را عمل نکرده و گاه ناقص و گاه با زوائد من در آوردی عمل می کنند که انسان محقق و دانا باید حساب این ها را از هم جدا نماید. به قول معروف : اسلام به ذات خود ندارد عیبی هر عیب که هست از مسلمانی ماست.
    به نظر می رسد هر بدبختی و ناکامی هم که ما در جامعه داریم به خاطر عمل نکردن به اسلام ناب و یا بد عمل کردن داریم.
    ما باید اسلام را از اهلش بگیریم -علما و فقها- نه از رفتار افراد در جامعه.

    3.احکام اسلام آن ظرفیت را داردکه در طول زمان افراد مختلف و جوامع مختلف را پوشش دهد . خدای تبارک و تعالی که خالق این انسان است بهتر مصالح این انسان را می داند یا نظریه پردازان و صاحبان ایسم هایی که هر روز به طریقی رنگ باخته و نظریه و ایسم جدیدی جایگزین آنها شده است؟؟؟
    خدا وقتی حکمی را به صورت قطعی و مطلق داده به تمامی جوانب آن نظر داشته و مصلحت عامه جامعه را لحاظ می کند. که گاه سالیان سال صاحب نظران به خیال واهی خود نظریه ای جدید ورای نظر خدا می دهند که در طول زمان شکست آن هر روز بیشتر جلوه می نماید و این بشر بدبخت دور از معارف الهیه هر روز در دست نظریه ای زیر و رو می شود غافل از این که خدایی دارد که برای مصالح او احکامی وضع کرده که اگر به خدای خود اعتماد کند و بدون هیچ دخالتی بدان عمل کند سعادت دنیا -فرد و جامعه- و آخرت او تضمین می گردد.

    4.این که جوامع اسلامی گاه خواسته یا ناخواسته حکم خدا را زیر پا گذاشته و به نظر خود مصلحت سنجی کرده اند شکی نیست و در این که حتی جامعه اسلامی خودمان نیز تمام احکامش اسلامی نیست باز شکی نیست تا جایی که برخی از مراجع تقلید ( بنده خودم شاهد عینی بودم) در درس خارجشان به این مساله اعتراض کردند و جالب اینجا که به همین حکم زندان کردن طولانی محکومین به قصاص و دیات معترض بودند که الحمد لله دستگاه قضایی ما در این باب حرکت های خوبی را داشته و دارند.

    5. البته این نکته را نباید فراموش کرد که جو حاکم بر جهان امروز که جوی امانیستی است و سیطره تبلیغات رسانه ای دنیای استکبار و صهیونیسم جهانی که حقوق بشر را به زعم خود تمامه در اختیار دارند با تبلیغات وسیع و سمی خود مانع از اجرای حدود و دیات و قصاص در جوامع اسلامی شده و فقهای ما از باب قاعده حرج اجازه تعلیق برخی از این احکام را از باب اضطرار داده اند. مثلا حکم قطع دست سارق و سارقه که یکی از احکام صریح قرآن است را فعلا به خاطر مصالحی در سطح قوانین جزایی نتوانسته ایم به اجرا در آوریم و از منافع اجتماعی آن بهرمند شویم

    وَالسَّارِقُ وَالسَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُمَا جَزَاءً بِمَا كَسَبَا نَكَالاً مِّنَ اللَّهِ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ " (المائدة:38)

    به امید روزی که حکومت عدل جهانی حضرت مهدی تمامی احکام الهی را به ظهور برساند.


  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,850
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4427



    نقل قول نوشته اصلی توسط m0hsen نمایش پست ها
    من میگویم قوانینی همانند قصاص و قطع عضو و دیه و اعدام و شلاق و امثالهم برای زمانی بوده که سیستم قضایی مثل امروز نبوده تا مجرم رو بر حسب جرمش حبس کنند. این شرایط برای مسلمین پس از فتح امپراطوری های متمدن ایران و روم شرقی فراهم شد

    دوست گرامی

    تاریخ نشان می دهد که مسلمانان بیشتر از آن که از امپراطوری های بزرگ شرق و غرب تاثیر بپزیرند بر آنها تاثیر گذاشتند( ر.ک خدمات متقابل ایران و اسلام شهید مطهری) درست است که اعراب فبل از آمدن اسلام در جزیره العرب تمدن آنچنانی نداشتند ولی یکی از معجزات اسلام این بود که این عربی که به هیچ صراطی مستقیم نبود به یکباره با ظهور اسلام آنچنان تمدنی یافت که شرق و غرب از نور آن بهره مند شدند تا جایی که تا قرون 14 میلادی در تمامی مجامع علمی غرب کتب علمی مسلمانان تدریس می شد و به گواهی تاریخ طبیبی نسخه نمی نوشت مگر به اجازه طبیبی مسلمان یا از کتاب طب او استفاده می کرد.
    این پتانسیلی بود که از قیام و رسالت نبی مکرم اسلام به پیکره جامعه اسلامی دمیده شده بود.

    و نمونه بارز آن مدینه النبی بود که با حضور افراد مختلف جزیره العرب و حتی بیرون از آن - مانند سلمان فارسی- نمونه یک شهر اسلامی را به جهان نمایش داد.
    همین پیامبر تا آخرین لحظات عمرش احکام قرآن را در حدود و دیات عمل کرد و حتی با سرازیر شدن غنایم جنگی و ترفیع درجه مالی جامعه اسلامی و زیاد شدن مسلمانان این احکام تغییر نیافت .

    و واضح تر آن که حضرت علی علیه السلام که در 4 سال نمونه بارز یک حکومت اسلامی را در گستره از رود نیل تا فلات ایران به نمایش گذاشت و حتی یک قدم از این حدود و قصاص عقب نشینی نکرد و با این که مسلمانان با امپراتوری های شرق و غرب ( روم و ایران) در ارتباط بودند و تجربه اسیر نگه داری آنها و احکام جزایی آنها را داشتند اما باز حضرت امیر(روحی فداه) به دستورات قرآن عمل می کرد و از آن تعدی نکرد.( احکام قصاص را ادامه داد و نسخ نکرد: پس این احکام موقتی نبوده اند)

    از این روشن تر و واضح تر احادیثی است که در طی بیش از دو قرن( که حتما مسلمانان با تمام تمدن ها آشنا بودند) از ذوات مقدس معصومین صادر شده است و همه و همه موید احکام قرآنی در حکم قصاص و دیات بوده اند.(ر.ک وسایل الشیعه باب قصاص و دیات)
    همه این ها نشان از این می دهد که احکام قرآنی دیات و قصاص برای همه زمان ها و مکان ها و همه اعصار می باشد و این که مسلمانان ناقص اسلام را عمل می کنند عیب مسلمانان است نه اسلام.


  17. صلوات ها 3


  18. #9
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    148
    حضور
    24 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    212



    نقل قول نوشته اصلی توسط شعیب نمایش پست ها
    جالب اینجا که به همین حکم زندان کردن طولانی محکومین به قصاص و دیات معترض بودند
    اصلا چه دلیلی دارد که کسی که به قصاص و دیه محکوم میشود باید به زندان هم برود؟ مگر در زمان محمد زندان بوده که محمد کسی را به زندان فرستاده باشد؟ یا رومی روم یا زنگی زنگ. دستگاه قضایی ما یا باید مجرمین را بر اساس قوانین زمان محمد محاکمه کند (قصاص و دیه و امثالهم) یا باید مثل اروپا و آمریکا مجرمین را بر حسب جرمشان به زندان بفرستد. اما در اینجا هر دو را انجام میدهند! و این یعنی ظلم به مجرم.
    ویرایش توسط m0hsen : ۱۳۹۲/۰۲/۱۷ در ساعت ۱۱:۵۵

  19. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,850
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4427



    نقل قول نوشته اصلی توسط m0hsen نمایش پست ها
    اصلا چه دلیلی دارد که کسی که به قصاص و دیه محکوم میشود باید به زندان هم برود؟ مگر در زمان محمد زندان بوده که محمد کسی را به زندان فرستاده باشد؟ یا رومی روم یا زنگی زنگ. دستگاه قضایی ما یا باید مجرمین را بر اساس قوانین زمان محمد محاکمه کند (قصاص و دیه و امثالهم) یا باید مثل اروپا و آمریکا مجرمین را بر حسب جرمشان به زندان بفرستد. اما در اینجا هر دو را انجام میدهند! و این یعنی ظلم به مجرم.
    با سلام
    این نکته عرض شد که ما نباید کار مسلمانان را به حساب اسلام نوشت
    اسلام با احکام متعالی خود راه را برای سعادت فردی و اجتماعی بشریت هموار ساخته حال تا چه کسانی به این قوانین عمل کنند یانه؟؟
    البته نباید فراموش کرد که با توجه به روايات، در صدراسلام محل ويژه اي براي زنداني كردن افراد وجود نداشته و اسيران را يا در مسجد به طور موقت نگهداشته و يا در ميان مسلمين كه با حكومت وقت همكاري صميمانه داشتند تقسيم مي كردند تا از آنان نگهداري نمايند.

    مواردی که پیامبر دستور به حبس می دادند زیاد است، مانند:
    (برای اطلاعات بیشتر به کتاب زندان و تبعید در اسلام، نوشته استاد نجم الدین طبسی با ترجمه آقای مصطفی شفیعی انتشارات صفحه نگار مراجعه کنید.)

    متن سه مورد آن:
    پيامبر صلّى اللّه عليه و آله وقتى از خيبر باز مى‌گشت، زنى يهودى كه به ظاهر ايمان آورده بود، يك ذراع گوشت (سردست گوسفند) سرخ كرده و زهرآلود را جلوى آن حضرت گذاشت ... گوشت گوسفند به دستور خدا، به سخن آمد و گفت: اى رسول خدا، مرا نخور كه مسموم هستم .... آن حضرت فرمود: آن زن را بياوريد، و دستور داد او را زندانى كردند. بحار الانوار، ج 17، ص 319؛ موارد السجن، ص 74.

    امام صادق عليه السّلام فرمود: «پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله متهم به قتل را 6 روز زندانى مى‌كرد؛ اگر اولياى مقتول بيّنه مى‌آوردند [حكم مى‌كرد] وگرنه او را آزاد مى‌كرد». الكافى، ج 7، ص 370، ح 5.

    1- متهم به قتل، شش روز. 2- زن حامله ای که اقرار به زنا نماید. 3- شرب خمر. 4- مرد و زن زناکار علاوه بر شلاق، یک سال حبس نیز دارند. 5- زندانی نمودن اسیران جنگی. 6- و...
    در روايت آمده است: على عليه السّلام پس از اين‌كه هشتاد ضربه به نجاشى- به سبب شرب خمر- زد، او را زندانى كرد و سپس بيست تازيانه به او زد.

    الكافى، ج 7، ص 216



  20. صلوات ها 3


صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود