صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: جبر یا اختیار؟

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    148
    حضور
    24 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    212

    اشاره جبر یا اختیار؟




    با سلام

    به نظر من انسان اختیار ندارد. انسان از وقتی که به دنیا می آید تمامی رفتارهایش معلول دو علت است یکی ژن دیگری هم محیط. هر رفتاری که از انسان سر میزند معلول این 2 علت است. ژن همان عامل وراثتیست که به انسان میرسد از پدر و مادر و اجدادش. محیط هم تشکیل شده از آب و هوا و جامعه و حکومت و مدرسه و دین و رسانه و دوستان و فامیل و امثالهم که هر کدام به میزان نامشخصی بر دیدگاه انسان تاثیر میگذارد. در واقع انسان بنده ژن و محیطش است. اینها رو از نقطه نظر زیست شناسی و فلسفی گفتم.

    من قبلا خیال میکردم جبرگرایی را فقط میتوان در ابعاد زیست شناسی و فلسفی مطرح کرد تا اینکه کتاب طرح بزرگ استیون هاوکینگ رو خوندم که در اون حرف از جبر گرایی علمی زد و با یک دید جالب که من تا آن زمان نشنیده بودم جبر را اثبات کرد و گفت اختیار یک خیال باطل بیش نیست. کتاب رو به دوستم دادم که بخونه و الان دستم نیست اما یادمه که چی گفته بود. من حرفهاش رو با مثال و بطور مشروح اینجا بیان میکنم:

    از نقطه نظر علمی بعد از انفجار بزرگ بعد از مدت زمان اندکی قوانین شکل گرفتند که از آن زمان تاکنون بر عالم مسلط بودند و انسان هم به مرور زمان با دانستن این قوانین و ساختن وسایل و ابزار پیشرفت کرد. یعنی قوانین بر همه چیز این عالم مسلط است و تقدم دارد. رفتار تمامی چیزها اعم از زنده یا غیر زنده چه گیاهان چه حیوانات که شامل انسان هم میشود بر اساس همین قوانین است. پس هیچ چیز از محدوده این قوانین خارج نیست. ما چه بخواهیم چه نخواهیم این قوانین بر ما مسلط هستند و هیچ کدام از رفتار های ما خارج از این قوانین نیست یعنی ما نمیتوانیم خارج از این قوانین کاری کنیم. پس چون ما در محدوده این قوانین هستیم هر رفتاری که از ما سر میزند قابل پیش بینی است (هرچند که این پیش بینی غیر ممکن است اما محال نیست) این هم از نقطه نظر علمی.

    استیون هاوکینگ در طرح بزرگ گفته بود اینکه انسان در هر لحظه چه رفتاری از او سر میزند تحت تاثیر برهم کنش میلیاردها سلول انسان با خودشان و با محیط است و چون دانستن وضعیت اولیه میلیاردها سلول انسان امری غیر ممکن است پس روانشناسان بجای اینکه ملاک را جبر بگذارند انسان را بصورت یک کل در نظر میگیرن که مختار است و سپس اختیار او را بررسی میکنند (وگرنه مشخص است وقتی که یک روانپزشک به شما دارو میدهد این دارو درمانی بر اساس اعتقاد به جبر است چرا که روانپزشک میخواهد با دارو تغییری در رفتار شما ایجاد کند)

    یکی از دلایلی که بر اساس آن من به بهشت و جهنم اعتقادی ندارم همین جبرگراییست. اگر جبر در کار باشد دیگر قضاوت در مورد اعمال انسانها کاری نادرست است. البته جامعه نیازمند قانون است اما به نظر من در آینده با پیشرفت علم ژنتیک شرایطی فراهم خواهد شد که با دستکاری در ژن انسانها دیگر انسانها نمیتوانند خلافی انجام بدهند.

    چگونه انسان میتواند دارای اختیار باشد در حالی که هر عملی که از او سر میزند تحت تاثیر ژن و محیطش است؟
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۴/۰۹/۰۷ در ساعت ۱۳:۱۴

  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11165





    با نام الله


    جبر یا اختیار؟



    جبر یا اختیار؟





    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    273
    حضور
    1 روز 18 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1185



    با سلام به شما دوست عزیز
    نقل قول نوشته اصلی توسط m0hsen نمایش پست ها
    چگونه انسان میتواند دارای اختیار باشد در حالی که هر عملی که از او سر میزند تحت تاثیر ژن و محیطش است؟
    تأثیر ژن و محیط قطعی است، اما تأثیر 100٪ و تامه نیست،‌ که اگر بود، حالاتی مثل عزت، ذلت، شجاعت، ترس، شهامت، بزدلی، ارزش، ضد ارزش، انتقام، عفو، شکر، کفران، احسان، خوبی، بدی، وفاداری، بی مهری، کم توقع، بی منت، حرص، بخل، سخاوت، آزادگی، حقارت، و امثال اینها معنا نداشت، یعنی اگر انسان مجبور باشد باید درب این خصلتها را کلا گِل گرفت.

    در حالیکه وجدان همه انسانهایِ آگاه می فهمد این خصوصیات به خاطر تأثیر مستقیم و بی چون وچرای اراده و اختیار انسان معنا پیدا می کند که اگر از روی جبر باشد هیچ ارزشی ارزش نبوده و هیچ ضد ارزشی ضد ارزش نخواهد بود،‌ و در یک کلمه کُلا قضاوت ممنوع!! زیرا قضاوت نسبت به کارهای انسان وقتی معنا دارد که اراده و اختیار معنا داشته باشد.

    قرآن کریم دائما از مقایسه دو گروه خیر و شر صحبت می کند، در میان گروه خیر نام دو پادشاه را می آورد سلیمان را مثال می زند، با آنکه غرق در ثروتی و مکنتی بود که هب لی ملکا لاینبغی لاحد من بعدی(1) ولی ذره ای از یاد و نام خدا غافل نبود، یا یوسف را مثال می زند، با وجدانی واحد! در محیطهائی گوناگون، محیط امنیت در آغوش پر مهر پدر، محیط خوف و ترس زیر مشت و لگد حسادت برادران، محیط غربت و تنهائی درون چاه، محیط یاس و نا امیدی در میان بردگان، محیط شهوت آلود فتنه و گرفتاری در دام ذلیخا و زنان وسوسه انگیز مصری، محیط حزن آلود داخل زندان، محیط تکبر و نخوت نشستن بر اریکه قدرت، همه و همه محیطهائی است منحرف کننده، اما هیچ کدامشان نتوانستند آن وجدان را تحت تأثیر قرار دهند.

    خود حضرت یوسف ضمن معرفی خود به برادرانش علت غلبه بر چنین محیطها و نشستن بر اریکه قدرت و عزت را چنین بیان می کند:
    قَالَ أَنَا يُوسُفُ وَ هَذَا أَخِى قَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَيْنَا إِنَّهُ مَن يَتَّقِ وَ يَصْبرِْ فَإِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِين‏ گفت: « (آرى،) من يوسفم، و اين برادر من است! خداوند بر ما منّت گذارد هر كس تقوا پيشه كند، و شكيبايى و استقامت نمايد، (سرانجام پيروز مى‏شود) چرا كه خداوند پاداش نيكوكاران را ضايع نمى‏كند!»(2)

    ایشان عامل اصلی، تقوا و استقامت
    را (که دو حالت ارادی هستند) باعث جلب رحمت الهی دانسته که به دنبالش عزت و سربلندی می آید.

    صبر و استقامت یعنی مبارزه با محیط، نباید اجازه داد شخصیت انسانی زیر بار محیط خم شود.

    در اطراف ما نیز چنین است، انسانهائی را می شناسیم و حالاتشان را خواندیم که در شرائط مشابه اقدامی قابل تحسین کرده یا به عکس کار زشت و احمقانه ای از آنان سر زده است، و براحتی نسبت به کارشان قضاوت کردیم و برای این قضاوتمان دلائل منطقی شمرده که اگر از روی جبر باشند چنین قضاوتی از ریشه باطل بود!!

    موفق باشید.
    ــــــــــــــ
    1. حكومتى به من عطا كن كه بعد از من سزاوار هيچ كس نباشد، سوره ص آیه 35.
    2. یوسف/90.

    ویرایش توسط صالح : ۱۳۹۲/۰۲/۱۶ در ساعت ۱۸:۱۹

  7. صلوات ها 6


  8. #4
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    148
    حضور
    24 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    212



    نقل قول نوشته اصلی توسط صالح نمایش پست ها
    تأثیر ژن و محیط قطعی است، اما تأثیر 100٪ و تامه نیست،‌ که اگر بود، حالاتی مثل عزت، ذلت، شجاعت، ترس، شهامت، بزدلی، ارزش، ضد ارزش، انتقام، عفو، شکر، کفران، احسان، خوبی، بدی، وفاداری، بی مهری، کم توقع، بی منت، حرص، بخل، سخاوت، آزادگی، حقارت، و امثال اینها معنا نداشت، یعنی اگر انسان مجبور باشد باید درب این خصلتها را کلا گِل گرفت.

    در حالیکه وجدان همه انسانهایِ آگاه می فهمد این خصوصیات به خاطر تأثیر مستقیم و بی چون وچرای اراده و اختیار انسان معنا پیدا می کند که اگر از روی جبر باشد هیچ ارزشی ارزش نبوده و هیچ ضد ارزشی ضد ارزش نخواهد بود،‌ و در یک کلمه کُلا قضاوت ممنوع!! زیرا قضاوت نسبت به کارهای انسان وقتی معنا دارد که اراده و اختیار معنا داشته باشد.
    شما به خدا و عدالت خدا و بهشت و جهنم اعتقاد دارید و بر مبنای آنها میگویید انسان نمیتواند بدون اختیار باشد چرا که بدون اختیار کل سیستم فکریتان بهم میریزد. پیش نیاز سخنان شما این است که خدا و عدالت خدا و بهشت و جهنم را اثبات کنید که اثبات اینها خود بحث جداگانه ای میطلبد و بخاطر طولانی نشدن بحث از آنها میگذریم.

    بنده عدم اختیار انسان را بر مبناهای فلسفی و زیست شناسی و علمی اثبات کردم. حال شما یا دلایل من را زیر سوال ببرید یا اختیار را اثبات کنید.
    ویرایش توسط m0hsen : ۱۳۹۲/۰۲/۱۶ در ساعت ۱۸:۵۹

  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    علاقه
    امام زمان عج
    نوشته
    194
    حضور
    2 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    816



    جوابهاشون عالیه کامل توضیح دادن ان شاءا... سلامت باشن
    تا یه زائر می رسه از کربلا این گفتگومه،منم آقا آرزومه
    آقا یک عمره که صحبت حرم بغض گلومه،منم آقا آرزومه
    خوش به حال اون پرنده که لونش بین دو بومه،منم آقا آرزومه
    منم آقا آرزومه

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط m0hsen نمایش پست ها
    چگونه انسان میتواند دارای اختیار باشد در حالی که هر عملی که از او سر میزند تحت تاثیر ژن و محیطش است؟
    سلام
    شکی نیست که ژن و محیط در رفتار و اندیشه انسان موثر است
    اما تاثیرگذاری غیر از جبر است
    جبر آنست که انسان در مسیری که طی می کند هیچ نقشی نداشته باشد
    و البته بسیار کم اتفاق می افتد که زندگی انسان تماما چنین باشد
    بله در بعضی موارد هست اما بسیار کم است که مورد مواخذه هم نیست
    اگر بخواهیم تاثیر گذاری را هم نفی کنیم که اصلا منطقی و عقلانی نیست چرا که ما هستیم چون در ارتباط و پیوند با تمام موجودات عالمیم
    اما انسان در ورای همه تاثرات عالم جسمانی از روحی برخوردار است که می تواند تاثیرها را تضعیف و یا در مسیر مورد نظر قرار دهد و یا اینکه اساسا خود رهبری تاثیرات را بر عهده بگیرد
    و چون انسان از چنین ویژگی برخوردار است وظایفی بر عهده او گذاشته شد
    این وظایف هم در تقویت تاثیر گذاری او موثر است هم در افزایش گستره وجودیش در عین حال تاثیرگذاریهای محیطی را هم تحت الشعاع قرارداه و آنها راسامان می دهد
    لذا دین و تعالیم آن دستورالعملی برای هدایت ، کنترل و بلکه رهبری تاثیرات است چرا که در نظام الهی جهان همه چیز بسوی خدای متعال نشانه گرفته شده و تنها با شناخت مسیر و اراده قوی است که می توان همه اینها را بسوی آن حقیقت والا به حرکت درآورد

    این نگاه به ما کمک می کند که از سوء نظر به حقایق هستی پیش گیری کنیم و از تصور تهدید موجودات موثر بر خود فرصتی برای تعالی و کمال بسازیم

    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  13. صلوات ها 3


  14. #7
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    148
    حضور
    24 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    212



    انسان از همه جهات در سیطره ژن و محیطش است و قوانین حاکم بر عالم اون رو محدود کرده. انسان نمیتونه اختیاری داشته باشه وقتی که هر عملی که از او سر میزنه از راه تاثیرات ژن و محیطش قابل توجیهه. من که از این طریق جبر رو اثبات کردم. شما از چه طریقی میخواهید اختیار را اثبات کنید؟

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط m0hsen نمایش پست ها
    انسان از همه جهات در سیطره ژن و محیطش است و قوانین حاکم بر عالم اون رو محدود کرده. انسان نمیتونه اختیاری داشته باشه وقتی که هر عملی که از او سر میزنه از راه تاثیرات ژن و محیطش قابل توجیهه. من که از این طریق جبر رو اثبات کردم. شما از چه طریقی میخواهید اختیار را اثبات کنید؟
    سلام
    پس الان ما داریم با چندتا ژن شما صحبت می کنیم نه !
    و شما چیزی جز این چندتا ژن نیستید
    یک صفحه حرف حساب این جوابش نبود که شما دادید
    بیشتر درش تفکر و تعمق کنید لطفا
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  17. صلوات


  18. #9
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    148
    حضور
    24 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    212



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    سلام
    پس الان ما داریم با چندتا ژن شما صحبت می کنیم نه !
    و شما چیزی جز این چندتا ژن نیستید
    یک صفحه حرف حساب این جوابش نبود که شما دادید
    بیشتر درش تفکر و تعمق کنید لطفا
    والله الموفق
    من نگفتم انسان تماما تحت تاثیر ژن هایش است. انسان از ژنش تاثیر میپذیرد و از محیطش (آب و هوا و جامعه و حکومت و مدرسه و دین و رسانه و دوستان و فامیل و امثالهم) هم همینطور. انسان شاید خیال کند اختیار دارد اما این یک خیال باطل است. انسان ها وقتی که به عدم اختیار فکر میکنند یاد روبات ها میفتند و با خود میگویند من یک روبات نیستم. اما وقتی که این آزمایش را ببیند که با تحریک یک عصب خاص دستش میپرد و با تحریک یک عصب دیگر پایش پرید میفهمد که تفاوت چندانی با یک روبات ندارد. روز به روز علم ژنتیک بیشتر و بیشتر رابطه بین اعمال و رفتار انسان را با ژن هایش را میفهمد. روزی خواهد رسید که علم ژنتیک آنچنان بر بدن انسان مسلط خواهد شد که کسی در جبر شک نخواهد کرد.

  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط m0hsen نمایش پست ها
    من نگفتم انسان تماما تحت تاثیر ژن هایش است. انسان از ژنش تاثیر میپذیرد و از محیطش (آب و هوا و جامعه و حکومت و مدرسه و دین و رسانه و دوستان و فامیل و امثالهم) هم همینطور. انسان شاید خیال کند اختیار دارد اما این یک خیال باطل است. انسان ها وقتی که به عدم اختیار فکر میکنند یاد روبات ها میفتند و با خود میگویند من یک روبات نیستم. اما وقتی که این آزمایش را ببیند که با تحریک یک عصب خاص دستش میپرد و با تحریک یک عصب دیگر پایش پرید میفهمد که تفاوت چندانی با یک روبات ندارد. روز به روز علم ژنتیک بیشتر و بیشتر رابطه بین اعمال و رفتار انسان را با ژن هایش را میفهمد. روزی خواهد رسید که علم ژنتیک آنچنان بر بدن انسان مسلط خواهد شد که کسی در جبر شک نخواهد کرد.
    سلام
    بنده فکر میکنم شما قدرت تحلیل بهتر و منطقی تری از مشاهدات و شنیده های خود دارید
    اینقدر سادگی در برداشت از ساخت ربوت شایسته شما نیست
    بیشتر فکر کنید
    مساله اختیار و حدود آنرا هم بیشتر مورد مداقه قرار دهید
    انسان بلکه پدیده ها را در ارتباط با هستی دقیقتر ببینید
    پیشوای دوم علیه السلام : فکر آیینه صافی است
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  21. صلوات


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود