صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: روش تفسیر انفسی و منابع آن

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    گفتگوی دینی
    نوشته
    958
    حضور
    31 روز 6 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    37
    آپلود
    3
    گالری
    54
    صلوات
    3166

    روش تفسیر انفسی و منابع آن





    با سلام خدمت کارشناسان محترم و اساتید معزز

    1- روش تفسیر انفسی را در حدی که برای عموم قابل فهم باشد توضیح بفرمائید؟
    2- آیا منابعی در باب تفیسر انفسی قرآن موجود می باشد؟
    3- آیا تفسیر انفسی قرآن قابل استناد است؟


    با تشکر

    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۲/۰۲/۰۸ در ساعت ۲۱:۴۱ دلیل: ادغام پستهای استارتر تاپیک در یک پست


  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,554
    حضور
    175 روز 11 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58344



    با نام و یاد دوست



    روش تفسیر انفسی و منابع آن



    روش تفسیر انفسی و منابع آن

    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۲/۰۲/۰۸ در ساعت ۲۱:۴۷

  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8533



    سلام "
    تفسیرانفسی تفسیری عرفانی و از نوع تفسیر باطن است که به تأویل بیشتر می‌ماند تا تفسیر، زیرا با هیچ یک از دلالت‌ها لفظی تناسب ندارد، و بر قواعد مقرّرة دلالت الفاظ استوار نمی‌‌باشد. و صرفاً با ذوق عرفانی افراد سروکار دارد و نام آن را اشراق درونی می‌گذارند.
    از این‌رو، تفسیر عرفانی همان تفسیر باطنی است که نزد برخی با عنوان تفسیر صوفی و اهل تأویل یا تفسیر رمزی و اشاری خوانده می¬شود. این‌ها عناوینی است که از یک مُعَنوَن حکایت دارند. زیرا ریشة عرفان همان تصوّف است، و باطن همان تأویل می‌باشد، که با شیوة رمز و اشاره انجام می¬گیرد. برخی خواسته‌اند‌ میان این عناوین، تفاوتی قائل شوند، ولی در بیان مصادیق هر یک جدای از دیگری وا مانده‌اند.
    مطلالبی رابزودی برای شما خواهم آورد


  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8533



    تفسیر باطنی یا تفسیر رمزی و اشاری وانفسی چیست؟

    اهل عرفان، خود را خوّاص و برخی از شاخصین خود را خاصّ‌الخواصّ می‌دانند و می‌پندارند که راه دریافت مطالب ایشان که از اسرار نهفته است، بر همگان که از طبقة عوام می‌باشند، بسته است.
    از طرفی، قرآن که دارای ظهر و بطن، دارای مفاهیم بلندی است، که از اسرار پنهانی قرآن محسوب می¬شود، که فهم آن مخصوص خواصّ است، که با اسرار شریعت سروکار دارند.
    و چون، قرآن این‌گونه معانی باطنی را با رمز و اشاره، برای تفهیم خواص گفته، اینان بر این عقیده‌اند که باید با همان شیوة رمز و اشاره، اسرار نهفته قرآن را بیان دارند، و دلالت ظاهری قرآن را، برای طبقة عوام واگذار کنند.
    می‌گویند: انبیاء، دلیل کاروان راه شریعت‌اند، که عامّة خلایق‌اند. و راهنمای قافلة راه طریقت‌اند‌ که خواص‌اند. چون هر طائفه به قدر استعداد فطری که دارند قبول فیض هدایت هادی می‌توانند نمود.
    نکتة قابل توجّه آنکه اهل عرفان در تأویلاتی که نسبت به ظواهر قرآن، انجام می‌دهند تقیّدی ندارند که آن را به شاهدی از قرآن یا دلیل عقل یا نقل، مستند کنند، زیرا مدّعی‌اند که این‌گونه معانی و تفاسیر را از طریق باطن و اشراق، دریافت کرده‌اند، و قابل استدلال نیست، مگر برای اهل ذوق و وجدان باطنی که آن را با بینشی درونی می‌توانند بپذیرند. لذا بیشتر تأویلات اهل باطن، از دیدگاه دانشمندان صاحب‌نظر، از محدودة حدس و تخمین فراتر نمی‌رود، و قابل پذیرش نیست، بلکه یک گونه تفسیر به رأی به شمار می‌آید. برای همین، تفاسیر اهل باطن، و هرگونه تفسیر رمزی و اشاری را در شمار تفسیر به رأی می‌آورند.
    ما، در جای خود گفته‌ایم که تأویل همانند تفسیر، معیار و ظابطه دارد، که اگر خارج از آن معیارها و ضوابط انجام شود، همانند تفسیر به رأی ممنوع است.
    البته، اهل ذوق و عرفان، که متقیّد به ظواهر شرع‌اند‌، این ضوابط را در تفسیر و تاویل نصوص شریعت «کتاب و سنت» رعایت می¬کنند، ولی اندکند.
    عمده آن‌که بیشتر این گروه، تاکنون معیاری جامع یا ضابطه¬ای برای تأویل و تفسیرهای باطنی خود ارائه نداده‌اند. و همین امر مایة سوء تفاهم و سلب اعتماد از این گروه گردیده. تا جایی که برخی از تأویلات آنان، بسیار سنگین و نامعقول به نظر آمده، و از شطحات این گروه به شمار رفته است، که نمونه بارز آن تفسیر منسوب به ابن عربی است.
    این گروه، در تفسیر باطنی و تأویلات خود، صرفاً به ذوق عرفانی خویش استناد کرده‌اند، و احیاناً اگر شاهدی از آیات و روایات آورده‌اند‌ یا استدلالی کرده‌اند، جنبة اقناعی داشته و برای اثبات بر دیگران ارائه داده‌اند، چنان‌چه در کلام داود قیصری بدان اشاره شده است .


  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    سلام
    اصول فلسفه الهی و قطعیات عرفان اسلامی مبنای تفاسیر انفسی است
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    گفتگوی دینی
    نوشته
    958
    حضور
    31 روز 6 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    37
    آپلود
    3
    گالری
    54
    صلوات
    3166



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    اصول فلسفه الهی و قطعیات عرفان اسلامی مبنای تفاسیر انفسی است
    بنده به عنوان یک فرد عامی که جز عوام بی سواد محسوب می شویم از کجا وقتی تفسیری را شنیدم و در پاسخ گفتند تفسیر انفسی است به آن اعتماد کنیم
    از کجا معلوم که تفسیر به رای نیست
    از کجا معلوم که تحریف نیست
    از کجا معلوم که تفسیر شیطانی نیست؟


  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    54
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    101



    نقل قول نوشته اصلی توسط پیام نمایش پست ها
    تفسیرانفسی تفسیری عرفانی و از نوع تفسیر باطن است که به تأویل بیشتر می‌ماند تا تفسیر، زیرا با هیچ یک از دلالت‌ها لفظی تناسب ندارد، و بر قواعد مقرّرة دلالت الفاظ استوار نمی‌‌باشد. و صرفاً با ذوق عرفانی افراد سروکار دارد و نام آن را اشراق درونی می‌گذارند. از این‌رو، تفسیر عرفانی همان تفسیر باطنی است که نزد برخی با عنوان تفسیر صوفی و اهل تأویل یا تفسیر رمزی و اشاری خوانده می¬شود. این‌ها عناوینی است که از یک مُعَنوَن حکایت دارند. زیرا ریشة عرفان همان تصوّف است، و باطن همان تأویل می‌باشد، که با شیوة رمز و اشاره انجام می¬گیرد. برخی خواسته‌اند‌ میان این عناوین، تفاوتی قائل شوند، ولی در بیان مصادیق هر یک جدای از دیگری وا مانده‌اند.
    فرموده شماست یا منبعی دارد کاربر گرامی؟ تشکر
    ((وحیدم )) من اگر در جرم و تقصیر سگی بودم شدم در كوی تو پیر
    بر آن خوانی كه یك عالم نشسته سگی هم در كنارش پا شكسته
    تو كه قاتل به خوان خود بخوانی نپندارم كه این سگ را برانی

    قسمتی از شعر آیت الله العظمی وحید خراسانی در مدح امام علی ع

  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط عبدالرحیم نمایش پست ها
    بنده به عنوان یک فرد عامی که جز عوام بی سواد محسوب می شویم از کجا وقتی تفسیری را شنیدم و در پاسخ گفتند تفسیر انفسی است به آن اعتماد کنیم از کجا معلوم که تفسیر به رای نیست از کجا معلوم که تحریف نیست از کجا معلوم که تفسیر شیطانی نیست؟
    سلام
    این اشکال به سایر تفسیرها هم قابل ایراد است
    بعضی تفاسیر برای عموم است که بیشتر بر مبنای بررسی معنای الفاظ و ظواهر جملات و دقت نظرهای ذوقی و تطبیق روایی است
    اما بعضی تفاسیر تفسیر تخصصی است و برای خواص است و خواص به این علوم و اصول آنها آشنا هستند لذا سره را از ناسره تشخیص می دهند
    اقتضای عقل مراجعه عوام به تفاسیر عام است نه تفاسیر خاص . این در همه علوم هست
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  17. صلوات ها 5


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8533



    نقل قول نوشته اصلی توسط من کلاب الرقیه س نمایش پست ها
    فرموده شماست یا منبعی دارد کاربر گرامی؟ تشکر
    سلام برای مطالعه بیشتر به کتاب تفسیر ومفسران مرحوم آیه الله معرفت مراجعه نمایید.

  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    گفتگوی دینی
    نوشته
    958
    حضور
    31 روز 6 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    37
    آپلود
    3
    گالری
    54
    صلوات
    3166



    نقل قول نوشته اصلی توسط عبدالرحیم نمایش پست ها
    3- آیا تفسیر انفسی قرآن قابل استناد است؟
    دوستان و اساتید لطف بفرمایید به این سوال بنده نیز پاسخ بفرمایید ممنون می شوم.


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود