صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: امام خمینی (ره)منادی وحدت با اهل سنت

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    54
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    101

    تعجب امام خمینی (ره)منادی وحدت با اهل سنت




    امام خمینی به وحدت با سنی ها معتقد بودند؟

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,525
    حضور
    175 روز 5 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58323



    با نام و یاد دوست


    امام خمینی (ره)منادی  وحدت با  اهل سنت



    امام خمینی (ره)منادی  وحدت با  اهل سنت


  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,860
    حضور
    47 روز 16 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10623



    نقل قول نوشته اصلی توسط من کلاب الرقیه س نمایش پست ها
    امام خمینی به وحدت با سنی ها معتقد بودند؟
    با سلام و عرض ادب

    نگاهی کوتاه به ابعاد مختلف زندگی حضرت امام خمینی (ره) بیانگر این واقعیت مهم است که وحدت امت اسلام[1] و تقریب مذاهب اسلامی جزو اعتقادات مسلم ایشان بوده و عمده تلاش ایشان بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران بر تقویت فضای وحدت شیعه و اهل سنت معطوف شده است.

    ایجاد هفته وحدت، تقویت فعالیتهای تقریب مذاهب اسلامی و ایراد رهنمودهای وحدت آفرین در مقاطع حساس از جمله اقدامات تقریبی حضرت امام خمینی (ره) محسوب می شود.

    استراتژى وحدت نه تنها در سخنان وگفتارحضرت امام خمینی(ره)؛ بلکه به عنوان يكى از محورهاى اصلى فعاليتهاى حكومتى در دستور كار سياست نظام اسلامى قرار گرفت و تدوين كنندگان قانون اساسى نیز، اين مهم را به عنوان يكى از وظايف وراهکارهای حكومت اسلامی قرار دادند.

    لذا در اصل یازدهم قانون اساسی می خوانیم:
    به حکم آیۀ کریمۀ :«انَّ هذِهِ امَّتُكُمْ امِّةً واحِدَةً وَ انَا رَبُّكُمْ فَاعْبُدونِ»؛[2]همۀ مسلمانان یک امتند و دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است سیاست کلی خود را بر پایۀ ائتلاف و اتحاد ملل اسلامی قرار دهد و کوشش پیگیر به عمل آورد تا وحدت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی جهان اسلام را تحقق بخشد.

    ---------------------------------------------------

    [1]. وحدت اسلامی به معنای یکی شدن مذاهب نیست. این وحدت نه شدنی است و نه منظور داعیان این وحدت است. وحدت به معنای نادیده گرفتن اختلافات و شیعه شدن سنی، یا سنی شدن شیعه نیست.
    مقصود از وحدت اسلامی همبستگی مسلمانان و اتحاد پیروان مذاهب گوناگون با وجود اختلافات مذهبی، در برابر دشمنان اسلام و بی گانگان است.
    معنای صحیح وحدت شیعه و اهل سنت این است که با توجه به این که بین دو مذهب مشترکات بسیاری است، دو گروه باید بر محور این مشترکات به هم نزدیک شوند؛ برای حفظ و تعالی اسلام با همدیگر همکاری و همیاری داشته باشند؛ چرا که هر دو دشمن واحدی دارند. دشمنان اسلام، دشمنان هر دو مذهب هستند. در برابر این دشمنان و برای جلوگیری از سوء استفاده آنان از اختلافات باید در مقابل آنها بر وجوه اشتراک خود تکیه کنند، تا بتوانند بر دشمنان اسلام که دشمن مشترک شیعه و سنی هستند، از خود دفاع کنند.

    [2].الانبیاء/92.

    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۲/۰۲/۱۰ در ساعت ۱۸:۲۷
    امام خمینی (ره)منادی  وحدت با  اهل سنت
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,860
    حضور
    47 روز 16 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10623



    در اینجا گزیده ای از کلمات حضرت امام(ره) را بیان می داریم:

    1) در اسلام‏ بین شیعه و سنى ابداً تفرقه نیست؛ بین شیعه و سنى نباید تفرقه باشد. باید وحدت کلمه را حفظ کنید. ائمه‌ی اطهار ما سفارش کردند به ما که بپیوندید با هم؛ و با هم اجتماعمان را حفظ کنیم. و کسى که این اجتماع را بخواهد که به هم بزند، یا جاهل است و یا مغرض. و نباید به این حرف‌ها گوش بکنند. برادران سنى ما نباید به یک تبلیغاتى که از طرف دشمنان اسلام مى‏شود ترتیب اثر بدهند. ما با آن‌ها برادر هستیم، آن‌ها با ما برادر هستند. این مملکت مال همه ماست، مال همه‌ی ما. مال اقلیت‌هاى مذهبى، مال مذهبیون ما، مال برادران اهل سنت ما. همه ما با هم هستیم.[1]

    2) ما با مسلمین اهل تسنن یکى هستیم؛ واحد هستیم که مسلمان و برادر هستیم. اگر کسى کلامى بگوید که باعث تفرقه بین ما مسلمانها بشود، بدانید که یا جاهل هستند یا از کسانى هستند که مى‏خواهند بین مسلمانان اختلاف بیندازند. قضیه شیعه و سنى اصلًا در کار نیست، ما همه با هم برادریم‏.[2]

    3) اختلافاتى که در عراق، در ایران، در سایر ممالک اسلامى ایجاد مى‏کنند، باید سران دول اسلامى توجه داشته باشند به این معنا که این اختلافات اختلافاتى است که هستى آنها را به باد مى‏دهد. باید با عقل، با تدبیر، توجه داشته باشند به این معنا که به اسم مذهب و به اسم اسلام مى‏خواهند اسلام را از بین ببرند. دست‌هاى ناپاکى که بین شیعه و سنى در این ممالک اختلاف مى‏اندازد اینها نه شیعه هستند و نه سنى هستند؛ اینها دست‌هاى ایادى استعمار هستند که مى‏خواهند ممالک اسلامى را از دست آن‌ها بگیرند؛ ذخایر را از دست آن‌ها بگیرند؛ بازار سیاه درست کنند براى ممالک به اصطلاح مترقى؛[3]

    4) امریکا و آل سعود حادثه مکه را یک مبارزه فرقه‏اى و نزاع قدرت میان شیعه و سنى ترسیم نموده؛ و ایران و رهبران آن را به عنوان کسانى که هوس رسیدن به یک امپراتورى بزرگ را در سر مى‏پرورانند معرفى مى‏کنند تا بسیارى از کسانى که از مسیر حوادث سیاسى جهان اسلام و نقشه‏هاى شوم جهان‌خواران بی‌خبرند تصور کنند که فریاد برائت ما از مشرکین و مبارزه‌ی ما براى کسب آزادى ملت‌ها در مسیر کسب قدرت سیاسى‏مان و گسترش قلمرو جغرافیاى حکومت اسلامى است. البته براى ما و همه‌ی اندیشمندان و محققانى که از نیات پلید تشکیلات آل سعود باخبرند جاى تعجب نیست که به ایران و حکومتى که از بدو پیروزى تا به حال فریاد وحدت مسلمین را سر داده است و در همه‌ی حوادث جهانِ اسلام، خود را شریک غم و شادى مسلمانان مى‏داند، تهمت افتراق و جدایى مسلمانان را بزنند؛ و یا بالاتر از آن، زائرانى را که به عشق زیارت مرقد پیامبر و حرم امن الهى به حجاز رفته‏اند به لشکرکشى و تشکل براى تصرف کعبه و آتش زدن حرم خدا و تخریب مدینه‌ی پیامبر متهم نمایند! و دلیل و مدرک این کار را حضور پاسداران و نظامیان و مسئولین کشورمان در مراسم حج ذکر کنند! آرى، در منطق آل سعود نظامى و پاسدار کشور اسلامى باید با حج بیگانه باشد؛ و اینگونه سفرها براى مسئولین کشورى و لشکرى تعجب‏آور و توطئه‏انگیز مى‏شود. از نظر استکبار، مسئولین کشورهاى اسلامى باید به فرنگ بروند، آن‌ها را به حج چه کار! دست‌نشاندگان امریکا آتش‌زدن پرچم امریکا را به حساب آتش‌زدن حرم، و شعار مرگ بر شوروى و امریکا و اسرائیل را به حساب دشمنى با خدا و قرآن و پیامبر گذاشته‏اند؛ و نیز مسئولین و نظامیان ما را با لباس احرام به عنوان رهبران توطئه معرفى کرده‏اند![4]

    5) همه‌ی طوایفى که در ایران هستند با هم اخوت داشته باشند، توجه کنند به اینکه الآن کسانى که مخالف با اسلام هستند و دارند پخش مى‏کنند مطالبى را، مى‏خواهند بین برادرهاى شیعه و سنى اختلاف ایجاد کنند. اینها نه خیرخواه شیعه هستند، نه خیرخواه سنى، و اینها با اسلام مخالفند. بیدار باشند همه‌ی برادرها، با هم باشند. دشمن مشترک ما داریم، به این دشمن مشترک باید ما با هم حمله کنیم و آن‌ها را نگذاریم که خداى نخواسته، در صفوف ما یک رخوتى ایجاد بشود و یک اختلافى ایجاد بشود.[5]

    6) برادران و خواهران هر دو فرقه باید هوشیار باشند. و بدانند که این کوردلان جیره‌خوار با اسم اسلام و قرآن مجید و سنت پیامبر مى‏خواهند اسلام و قرآن و سنت را از بین مسلمین برچینند؛ یا لااقل به انحراف کشانند. برادران و خواهران باید بدانند که امریکا و اسرائیل با اساس اسلام دشمنند؛ چرا که اسلام و کتاب و سنت را خار راه خود و مانع از چپاول‌گرى‏شان مى‏دانند؛ چرا که ایران با پیروى از همین کتاب و سنت بود که در مقابل آنان بپاخاست و انقلاب نمود و پیروز شد. امروز توطئه بر ضد ایران و حکومت آن و حزب‌اللَّه در حقیقت توطئه براى محو اسلام و کتاب و سنت است.[6]

    7) ما پیوستگى خودمان را به اقلیت‌هاى مذهبى اعلام مى‏کنیم. ما برادرى خودمان را به برادران اهل سنت اعلام مى‏کنیم. دشمنان اسلامند که مى‏خواهند ما را با برادرهاى خودمان مختلف کنند. دشمن‌هاى اسلام یا گول‌خورده‏هاىِ از آن‌ها هستند که در این وقت مخالفت مابین دو دسته را اعلام مى‏کنند. ما اعلام مى‏کنیم وحدت کلمه مسلمین را. اگر مسلمین وحدت کلمه داشتند، امکان نداشت اجانب بر آن‌ها تسلط پیدا بکنند. این تفرقه در بین مسلمین است که باعث شده است که اجانب بر ما تسلط پیدا بکنند. این تفرقه مسلمین است که از اول با دست اشخاص جاهل تحقق پیدا کرد، و الآن هم ما گرفتار هستیم. واجب است بر همه مسلمین که با هم باشند. یک زمان حساسى است؛ مابین حیات و موت مردد هستیم. ما الآن مملکت‌مان یا باید تا ابد زیر یوغ استعمار و استبداد باشد، یا باید الآن از این یوغ خارج بشود. اگر وحدت کلمه را حفظ نکنید، تا آخر باید مبتلا باشید.[7]

    8) امروز آن چیزى که تکلیف همه ماست، شما برادرهاى اهل سنت، اینها برادرهاى اهل تشیع، همه، همه افراد این ملت تکلیف دارند، این است که الآن توجه به این معنا داشته باشند که دستهایى در کار است که نگذارند اسلام تحقق پیدا بکند، با شیوه‏هاى مختلف. شیوه‏هاى مختلفى الآن در کار است. و این نکته‏اش این است که خارجی‌ها آنکه به آن رسیده‏اند این است که اسلام است که جلو منافع آنها را مى‏گیرد. اگر اسلام تحقق پیدا بکند، این مملکت یک مملکت اسلامى بشود، دست آن‌ها دیگر تا آخر کوتاه است؛[8]

    9) عوامل اجانب که منافع خود و اربابانشان را در خطر مى‏بینند، براى تحریک برادران اهل سنت و دامن زدن به برادرکشى، قضیه‌ی شیعه و سنى را طرح نموده و مى‏خواهند با شیطنت بین برادران اختلاف ایجاد کنند. در جمهورى اسلامى همه‌ی برادران سنى و شیعه در کنار هم و با هم برادر و در حقوق مساوى هستند. هرکس خلاف این را تبلیغ کرد، دشمن اسلام و ایران است.[9]

    موفق باشید.

    -----------------------------------------------------------------------------

    [1]. صحیفۀ امام، ج‏۶، ص۸۴.

    [2]. همان، ج‏۶، ص۱۳۳.

    [3].همان، ج‏۱، ص۳۷.

    [4]. همان، ج‏۲۱، ص۷۹.

    [5]. همان، ج‏۱۷، ص۴۹۹.

    [6]. همان، ج‏۱۹، ص۲۸.

    [7]. همان، ج‏۶، ص۸۴.

    [8]. همان، ج‏۸، ص۱۳۲.

    [9]. همان، ج‏۹، ص۳۱۲.

    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۲/۰۲/۱۰ در ساعت ۱۸:۲۴
    امام خمینی (ره)منادی  وحدت با  اهل سنت
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    گفتگوی دینی
    نوشته
    958
    حضور
    31 روز 6 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    37
    آپلود
    3
    گالری
    54
    صلوات
    3166



    وحدت این نیست که شیعه سنی شود و یا سنی شیعه شود
    در این مطلب سعی داریم بدون اینکه تعصب به هیچ یک از نظریات به بررسی مفهوم اتحاد اسلامی بپردازیم. امیدوارم در فضایی منطقی و بدور از تعصب مطالعه کنید وحدت یا اتحاد؟؟
    معنای وحدت:
    وحدت به معنای یکی شدن است
    برای واژه وحدت تعاریفی وجود دارد. گاه منظور وحدت کل مسلمان‌ها از جهت جغرافیای سیاسی و فکری است و زمانی سخن از وحدت‌های اسلامی کوچک‌تر به حسب جغرافیای سیاسی و فکری مسلمان‌ها به میان می‌آید که همان وحدت‌های سیاسی کنونی است که حتما باید مدنظر قرار گیرد.
    معنای اتحاد:
    اتحاد در اصطلاح آن است که دو امر دارای نقاط متفاوت، جنبه های مشترک خود را تقویت کنند و از این حیث خود را هر چه بیشتر به یکدیگر نزدیک کنند
    پس روشن شد که اگر جایی گفته می شود وحدت شیعه و سنی بدان معنا نیست که شیعه و سنی یکی هستند. بلکه مراد وحدت فکری و سیاسی مسلمان ها می باشد. اما بهتر است از کلمه اتحاد اسلامی استفاده شود. زیرا در اتحاد اسلامی سعی می شود شیعه و سنی نقاط اشتراک خویش را پر رنگ کنند و نقاط اختلاف خویش را نیز در فضایی منطقی و مستدل بررسی کنند.
    پس در واقع اتحاد اسلامی مورد بحث می باشد نه وحدت
    اتحاد مسلمین در قران
    خداوند در سوره آل عمران آیه ۱۰۳ می فرمایند:
    «وَاعْتَصِمُواْ بحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ وَاذْکُرُواْ نِعْمَةَ اللّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنتُمْ أَعْدَاء فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبکُمْ فَأَصْبَحْتُم بنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَکُنتُمْ عَلَىَ شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ النَّارِ فَأَنقَذَکُم مِّنْهَا کَذَلِکَ یُبَیِّنُ اللّهُ لَکُمْ آیَاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ»
    و همگى به ریسمان خدا چنگ زنید، و پراکنده نشوید و نعمت خدا را بر خود یاد کنید: آن گاه که دشمنان [یکدیگر] بودید، پس میان دل هاى شما الفت انداخت، تا به لطف او برادران هم شدید و بر کنار پرتگاه آتش بودید که شما را از آن رهانید. این گونه، خداوند نشانه‏ هاى خود را براى شما روشن مى ‏کند، باشد که شما راه یابید.
    مراد از حبل الله هر چیزی که باشد امت اسلامی را دعوت به اتحاد پیرامون آن کرده است
    ویرایش توسط مدیر سایت : ۱۳۹۲/۰۳/۰۷ در ساعت ۱۱:۵۳


  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    گفتگوی دینی
    نوشته
    958
    حضور
    31 روز 6 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    37
    آپلود
    3
    گالری
    54
    صلوات
    3166



    اتحاد در کلام اهل بیت: زمانی که به تاریخ و سخنان اهل بیت مراجعه می کنیم با مطالب جالبی روبرو می شویم. امیرالمومنین پیرامون ضرورت اتحاد بین مسلمین چنین می فرمایند:
    على (علیه السلام) پس از رحلت پیامبر گرامى(صلى الله علیه وآله وسلم) با وجود این که خلافت و امامت را حق مسلم خویش مى دانست و معتقد بود که ربایندگان خلافت، ظلم نا بخشودنى در حق او کرده اند: «ما زلت مظلوماً منذ قبض اللّه نبیّه(صلى الله علیه وآله وسلم)»
    (( شرح نهج البلاغة ابن ابى الحدید ج ۲۰ ص ۲۸۳، الشافی فی الإمامة ج ۳ ص ۱۱۰٫ رجوع شود به: الامامة والسیاسة، تحقیق الشیری ج ۱ ص ۶۸، تحقیق الزینی ج ۱ص ۴۹، بحار الأنوار ج ۲۹ ص۶۲۸٫ )).
    ولى همین که احساس نمود که زمینه براى احقاق حق خویش فراهم نیست و قیام او جز تفرقه میان امت اسلامى حاصل دیگرى ندارد:
    «وأیم اللّه لولا مخافة الفرقة بین المسلمین … لکنّا على غیر ما کنّا لهم علیه»
    اگر ترس تفرقه میان مردم نبود با هیئت حاکمه غیر طور دیگر برخورد مى کردم.
    (( شرح نهج البلاغة لابن أبی الحدید ج ۱ ص ۳۰۷ ، الارشاد للمفید ج ۱ ص ۲۴۵٫ )).
    روى همین جهت وقتى با دشوارترین ظلم ها مواجه گردید، سخت ترین مصیبت ها را تحمل نمود:
    «صبرت وفی العین قذى وفی الحلق شجى أرى تراثی نهباً»
    صبر پیشه کردم در حالى که خار در چشم و استخوان در گلویم بود و مى نگریستم که چگونه حق و میراث مرا به غارت مى برند
    (( نهج البلاغه، خطبه ۳٫ ))
    حدیث غدیر خود تجلی اتحاد امت اسلامی است
    رسول الله در خطبه غدیر مردم را از پراکنده شدن منع می کند. و این خود بیانگر این است که اتحاد امت اسلامی مورد رضایت رسول الله نیز می باشد


  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    گفتگوی دینی
    نوشته
    958
    حضور
    31 روز 6 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    37
    آپلود
    3
    گالری
    54
    صلوات
    3166



    اهل بیت و رعایت ادب در برابر مخالف:
    امام حسن (علیه السلام) در برخورد با یک فرد اعرابی که جلوی منزل حضرت به ایشان جسارت و اهانت و فحاشی می‌کند، حتی در بعضی از مصادر آمده است که نسبت به پدر و مادر حضرت، جسارت می‌کند، ولی امام حسن (علیه السلام) با حِلْم و بردباری می‌گوید:
    ای اعرابی اگر گرسنه‌ای، بگویم غذا بیاورند؛ اگر تشنه‌ای، بگویم آب بیاورند
    این برخورد به حدی تاثیر میگذارد که مرد سباب چنین می گوید:
    شهادت می‌دهم که واقعا فرزند دختر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) هستی
    شرح احقاق الحق ج۳۳ص۵۵۹-۵۶۰
    به راستی آیا ما نباید از سنت حضرت امام حسن(ع) تبعیت کنیم؟؟
    ائمه ما حتی در برابر کسانی که به انها و پدر و مادرشان فحاشی می کردند. بی ادبی نمی کردند و با کمال ادب با آنها برخورد می کردند
    همانگونه که خداوند در قران از سب منع کرده است:
    وَ لَا تَسُبُّوا الَّذِینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَیَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَیْرِ عِلْمٍ
    سوره انعام/آیه۱۰۸
    همچنین از خود اهل بیت در رد سب است که:
    امام سجاد (علیه السلام) از امیر المومنین (علیه السلام) نقل می‌کند:
    و لا تتکلموا بالفحش، فإنه لا یلیق بنا و لا بشیعتنا.
    مبادا فحش از زبان شما خارج شود؛ زیرا فحش دادن، نه زیبنده ماست و نه زیبنده شیعیان ما.
    مستدرک الوسائل للمیرزا النوری، ج۱۲، ص۸۲ ـ دعائم الإسلام للقاضی النعمان المغربی، ج۲، ص۳۵۲ ـ جامع أحادیث الشیعة للسید البروجردی، ج۱۳، ص۴۳۲
    به امام صادق (علیه السلام) عرض می‌کنند:
    إنا نری فی المسجد رجلا یعلن بسب أعدائکم و یسمیهم، فقال: ما له؟! لعنه الله! تعرض بنا! قال الله: «وَ لَا تَسُبُّوا الَّذِینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَیَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَیْرِ عِلْمٍ».
    یکی از صحابه شما در مسجد نشسته و دشمنان شما را ناسزا و لعن می‌کند. حضرت فرمود: او را چه شده است؟! خدا او را لعنت کند! ما را در معرض فحش دیگران قرار می‌دهد! خداوند فرمود: … .
    الإعتقادات فی دین الإمامیة للشیخ الصدوق، ص۱۰۷ ـ بحار الأنوار للعلامة المجلسی، ج۷۱، ص۲۱۷ ـ التفسیر الصافی للفیض الکاشانی، ج۲، ص۱۴۸
    امیر المومنین (علیه السلام) وقتی که در جنگ صفّین ـ جنگی که ۱۸ ماه طول می‌کشد و بنا به نقل تاریخ یعقوبی، حدود ۱۱۰ هزار کشته از طرفین به جا گذاشت ـ رو در روی لشکر معاویه قرار می‌گیرد و می‌شنود که یارانش به معاویه ناسزا می‌گویند، در خطبه ۲۰۶ نهج البلاغه خیلی زیبا می‌فرماید:
    إنی أکره لکم أن تکونوا سبّابین و لکنکم لو وصفتم أعمالهم و ذکرتم حالهم کان أصوب فی القول و أبلغ فی العذر.
    من خوش ندارم که شما دشنام‌دهنده باشید؛ اما اگر کردار و کارهای نادرست آنها را تعریف و حالات زشت آنان را بازگو می‌کردید، به سخن راست نزدیک‌تر و عذر پذیرتر بود.
    آری با این کلام به این مطلب میرسیم که مراد از وحدت این نمی باشد که مسائل علمی را ترک کنیم. بلکه طبق فرمایش امیرالمومنین در فضایی مودبانه اشتباهات و حالات زشت گروهی را بیان میکنیم تا حقایق برای همه روشن شود


  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    گفتگوی دینی
    نوشته
    958
    حضور
    31 روز 6 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    37
    آپلود
    3
    گالری
    54
    صلوات
    3166



    اتحاد در کلام مراجع:
    امام خمینی و رهبر معظم انقلاب آیت الله العظمی خامنه ای از کسانی بوده اند که همیشه در سخنان خویش امر به اتحاد امت اسلامی کرده اند. اما این اتحاد بدان معنا نیست که شیعه و سنی در عقاید نیز با یکدیگر متحد شوند. این مسئله را شهید مطهری به زیبایی باز کردند و در توضیح اتحاد اسلامی چنین نگاشته اند:
    به هر حال طرفداری از تز «اتحاد اسلامی» ایجاب نمی‌کند که در گفتن‌ حقایق کوتاهی شود. آنچه نباید صورت گیرد، کارهائی است که احساسات و تعصّبات و کینه‌های مخالف را بر می‌انگیزد؛ اما بحث علمی سر و کارش با عقل و منطق است، نه عواطف و احساسات.
    امامت و رهبری، صفحه ۱۶
    پس روشن شد که منظور از اتحاد در کلام امام و رهبری هیچوقت وحدت عقیدتی نبوده است که شیعیان از عقاید خویش دست بکشند جهت حفظ وحدت
    حضرت آیت الله العظمی بروجردی و وحدت اسلامی: آیت الله بروجردی از کسانی بودند که در جهت ایجاد اتحاد امت اسلامی تلاش های زیادی کردند که ارتباط مداوم ایشان با شیخ شلتوت باعث فتوای تاریخی شیخ شلتوت شد
    حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی و پاسخ به یک سوال پیرامون شیعه و سنی:
    باسمه تعالی
    ما جمعی هستیم ساکن در محلی که اهل سنت زندگی می کنند و آنها ما را کافر می دانند و می گویند شیعه کافر است در این صورت آیا ما هم می تو انیم با آنها معامله به مثل کنیم و همان طوری که آنها ما را کافر می دانند ما هم با آنها معامله کفار کنیم. مستدعی است وظیفه شرعی ما را در مقابل این حملات بیان کنید. امضاء: جمعی از مؤمنین
    پاسخ:
    بسم الله الرحمن الرحیم
    هر کس شهادت به وحدانیت خداوند متعال و رسالت خاتم انبیاء، صلی الله علیه وآله وسلم ، بدهد مسلمان است، و جان و عرض و مال او مانند جان و عرض و مال کسی که پیرو مذهب جعفری است محترم است. و وظیفه شرعی شما آن است که با گوینده شهادتین هر چند شما را کافر بداند به حسن معاشرت رفتار کنید، و اگر آنها به ناحق با شما رفتار کردند شما از صراط مستقیم حق و عدل منحرف نشوید، اگر کسی از آنها مریض شد به عیادت او بروید، و اگر از دنیا رفت به تشییع جنازه او حاضر شوید ، و اگر حاجتی به شما داشت حاجت او را برآورید، و به حکم خدا تسلیم باشید که فرمود: و لایجرمنکم شنان قوم علی الا تعدلوا اعدلوا هو اقرب للتقوی. و به فرمان خداوند متعال عمل کنید که فرمود: و لاتقولوا لمن القی الیکم السلام لست مومنا. والسلام علیکم و رحمه الله
    کلام حضرت آیت الله العظمی سیستانی:
    نگویید برادران ما اهل سنت. بلکه بگویید نفس های ما اهل سنت
    لا تقولوا اخواننا السنة، بل قولوا (أنفسنا أهل السنة)


  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    گفتگوی دینی
    نوشته
    958
    حضور
    31 روز 6 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    37
    آپلود
    3
    گالری
    54
    صلوات
    3166



    اتحاد با چه کسی؟ پس روشن شد که ما با اهل سنت اتحاد داریم آنهم نه در امور عقیدتی بلکه در دفاع از اصل اسلام در برابر دشمنان اسلام
    اما نظریه غلطی که گاها توسط افراد جاهل پخش می شود که شیعه با وهابیت و دشمنان اهل بیت هم اتحاد دارد
    ما هیچگاه با دشمنان اهل بیت. کسانی که به اهل بیت بی ادبی می کنند وحدتی نداشتیم و نخواهیم داشت
    چون بر اساس کلام رسول الله دشمن امیرالمومنین و اهل بیت منافق است. پس ما با منافق هیچ برادری واتحاد نخواهیم داشت. از همین رو می باشد که امام خمینی پیرامون وهابیت چنین می گفتند:
    مگر مسلمانان نمی‏بینند که امروز مراکز وهابیت در جهان به کانونهای فتنه و جاسوسی مبدل شده‏اند، که از یک طرف اسلام اشرافیت، اسلام ابوسفیان، اسلام ملاّهای کثیف درباری، اسلام مقدس نماهای بیشعور حوزه‏های علمی و دانشگاهی، اسلام ذلت و نکبت، اسلام پول و زور، اسلام فریب و سازش و اسارت، اسلام حاکمیت سرمایه و سرمایه‏ داران بر مظلومین و پابرهنه ‏ها، و در یک کلمه «اسلام امریکایی» را ترویج می‏کنند؛ و از طرف دیگر، سر بر آستان سرور خویش، امریکای جهانخوار، می‏گذارند.
    مسلمانان نمی‏دانند این درد را به کجا ببرند که آل سعود و «خادم ‏الحرمین» به اسرائیل اطمینان می‏دهد که ما اسلحۀ خودمان را علیه شما به کار نمی‏بریم! و برای اثبات حرف خود با ایران قطع رابطه می‏کنند. واقعاً چقدر باید رابطۀ سران کشورهای اسلامی با صهیونیستها گرم و صمیمی شود تا در کنفرانس سران کشورهای اسلامی مبارزۀ صوری و ظاهری هم با اسرائیل از دستور کار آنان و جلسات آنان خارج شود. اگر اینها یک جو غیرت و حمیت اسلامی و عربی داشتند، حاضر به یک چنین معاملۀ کثیف سیاسی و خودفروشی و وطن فروشی نمی‏شدند.
    آری موضع همه ما پیرامون دشمن امیرالمومنین و اهل بیت چیزی نیست جز عدم وحدت و عدم دوستی
    ما با دشمن علی برادر نخواهیم شد


  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    گفتگوی دینی
    نوشته
    958
    حضور
    31 روز 6 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    37
    آپلود
    3
    گالری
    54
    صلوات
    3166



    انتهای سخن: اتحاد چیزی است که خداوند مسلمین را بدان امر کرده اند و آنها را از تفرقه نهی کرده است
    احترام به مخالفین در سنت اهل بیت موجود است پس ما باید از سنت اهل بیت تبعیت کنیم و نسبت به مخالفین خویش حتی اگر به ما بی ادبی میکنند مودب باشیم
    وحدت مورد نظر وحدت عقیدتی نمی باشد. پس مسئله وحدت بدان معنا نیست که ما از نقد تفکرات و عقاید اهل سنت دست بکشیم. بلکه منظور این است به جای بی ادبی کردن در فضایی منطقی و آرام به نقد تفکرات آنها بپردازیم
    پس وحدت بدان معنا نیست که نقد عقاید و تفکرات اهل سنت تعطیل شود. بلکه منظور این است در فضایی منطقی و مودبانه این مباحث مطرح شود
    پس در واقع اتحاد اسلامی مورد بحث می باشد نه وحدت


  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود