صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرایی توصیف بهشت به داشتن جویبارها

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    علاقه
    تعجب از اینهمه نادانی نادانی خودم و دیگران
    نوشته
    138
    حضور
    3 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    329

    چرایی توصیف بهشت به داشتن جویبارها




    در قرآن 37 مرتبه بهشت توصيف شده است به اين که داراي درختاني است كه از زير آنها و يا از زير بهشتيان رودها جاري است. اولا چرا اينقدر بايد يک توضيف تكرار شود ثانيا شايد درختاني كه رود از زير آنها جاري است برای عربهاي بيابانگرد صدر اسلام موجب ترغيب به بهشت شود ولي براي بسياري ديگر چندان ترغيبي را اين نكته ايجاد نكند:
    وَ بَشِّرِ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ بقره: 25

    کمتر اثبات کن! بیشتر بیاموز!

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58293



    با نام و یاد دوست

    چرایی توصیف بهشت به داشتن جویبارها


    کارشناس بحث: سعید


  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    فلسفه - فقه استدلالی
    نوشته
    885
    حضور
    13 روز 5 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3130



    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام و تشکر
    نقل قول نوشته اصلی توسط جویا نمایش پست ها
    در قرآن 37 مرتبه بهشت توصيف شده است به اين که داراي درختاني است كه از زير آنها و يا از زير بهشتيان رودها جاري است. اولا چرا اينقدر بايد يک توضيف تكرار شود ثانيا شايد درختاني كه رود از زير آنها جاري است برای عربهاي بيابانگرد صدر اسلام موجب ترغيب به بهشت شود ولي براي بسياري ديگر چندان ترغيبي را اين نكته ايجاد نكند: وَ بَشِّرِ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ بقره: 25
    تكرار در قرآن كريم از آن روست كه قرآن كتاب نور و هدايت است و در مقام هدايت لازم است مطلب واحد در هر مناسبت با زباني خاص ادا شود تا ويژگي موعظه داشته باشد، بر خلاف كتب علمي كه هر مطلب تنها در يك جا بيان مي ‏شود و تكرار آن سودمند نيست. سرّ لزوم تكرار در كتاب هدايت آن است كه شيطان و نفس اماره كه عامل ضلالت و عذابند، پيوسته به اضلال آدمي مشغولند و كار آنها گرچه گاهي كم مي‏ شود، ليكن ترك نمي‏ شود؛ از اين رو تكرار ارشاد و هدايت نيز ضروري است.1
    مثال‌هايي كه قرآن براي نعمت‌ها و نازهاي بهشتي بیان می کند (مانند حوريان كه در قصرها و كاخ‌ها نگاه‌داري مي‌شوند) يا نمونه‌هايي که براي رنج و سختي يا سستي و زبوني اهل آتش که در رنجگاه خود دارند ( مانند توصیف به ضريع و امثال آن كه در چراگاه‌هاي شتران وجود دارد) بیان می کند، حكايت از بيان يك فرهنگ بومي دارد؛ فرهنگي كه با زبان، نژاد و ملّيّت آن‌ها شكل گرفته. امّا بيان نمونه‌هاي جامعي كه هم شامل ملّت عرب و هم غير عرب مي‌شود وجود دارد مانند سخن الهي كه فرمود:
    (وَلَكُمْ فِيهَا مَا تَشْتَهِي أَنفُسُكُمْ وَلَكُمْ فِيهَا مَا تَدَّعُونَ).2
    (وَفِيهَا مَا تَشْتَهِيهِ الأَنفُسُ وَتَلَذُّ الأَعْيُنُ).3
    (إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي ظِلاَلٍ وَعُيُونٍ وَفَوَاكِهَ مِمَّا يَشْتَهُونَ).4
    (فَلاَ تَعْلَمُ نَفْسٌ ما أُخْفِيَ لَهُم مِن قُرَّه أَعْيُنٍ).5
    از آن رو كه محتواي اين آيات فراگير بوده و شامل همه آنچه از نعمت‌ها، نازها، آرزوها و لذايذ جهانيان است مي‌شود.
    همچنین نمونه های جامعی که برای همگان موجب درد و سختی است در قرآن بیان شده است مانند، نشانه‌هاي داغ و نقمت‌هایی كه هيچ موجودي را باقي نمي‌گذارد و به گونه‌اي است كه نه زندگي معنا دارد و نه مرگ و امثال آن كه همگان از آن برحذرند و هراس دارند.
    بنابراين، هيچ ناز و نعمتي نيست كه انسان شرقي و يا غربي به او ميل مي‌ورزد يا سختي و رنجي نيست كه از او بيزاري مي‌جويد مگر اينكه قرآن اين معنا را به صورت روشن و شفّاف يا اشاره و كنايه يادآور شده است.6

    اما توصیف بهشت به داشتن رودهایی که از زیر درختانش جاری است، نیز موجب ترغیب همگان است و اختصاص به قوم عرب ندارد.در هر صورت همانطور که حضرت علامه جوادی فرمودند قرآن با بیان نمونه های جامعی از نعمتها و نقمتها عموم مردم را مورد خطاب قرار داده است نه تنها قوم عرب.
    موفق باشید
    1.تسنيم، جلد 1 - صفحه 51
    2. فصلت/31
    3. زخرف/71
    4. مرسلات/41
    5. سجده/17
    6. وحي و نبوت،علامه جوادی آملی، ص: 207
    ویرایش توسط سعید : ۱۳۹۲/۰۲/۱۱ در ساعت ۲۲:۴۵

  7. صلوات


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    علاقه
    تعجب از اینهمه نادانی نادانی خودم و دیگران
    نوشته
    138
    حضور
    3 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    329



    آیا همه مردم در حسرت باغهایی با حویبارهای زیاد هستند؟
    خطاب اصلی قرآن کسانی هستند که مترف می باشند. مترفین از انواع نعمتها برخوردار هستند. آنها جشمانشان از انواع میوه ها پر است! همیشه باغهایشان پر از جویبار است.
    همین اتراف سبب شده است که آنها دیگر اعتقادی به قیامت و دوزخ و بهشت نداشته باشند!
    خب حالا وقتی اینها را می خواهیم معتقد به بهشت کنیم آیا درست است برایشان از بوستان و جویبار بگوییم؟ آنها خواهند گفت: نقد را رها کنیم و در پی نسیه باشیم؟!
    یا مثلا همین میوه!
    آیا در این زمان اینقدر میوه فراوان است، وقتی به آیات مربوط به میوه می رسیم، دهانمان آب می افتد و مرغ آرزویمان پر می کشد و شوق نسبت به بهشت پیدا می کنیم؟ انصافا این طور است؟! نمی دانم شاید دهان شما اب بیافتد!!
    همچنان سؤالات در این زمینه ادامه دارد:
    مثلا در توصیف حور العین گاهی گفته می شود که آنها در خیمه ها ساکن هستند. و یا آنها مثل مرواریدهای در صدفند!
    این آیات را بخوانیم برای کسی که شهوت ران است و به او بگوییم دست از شهوات رانی ات بردار تا خداوند به تو زنهای بهشی را بدهد که در خیمه اند (الرحمن: 72) و یا پوشیده مثل مروارید در صدف! (واقعه: 23)
    ایا فکر می کنید او ترغیب به این چنین زنانی بشود و شهوتش را افسار زند؟!



    کمتر اثبات کن! بیشتر بیاموز!

  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط جویا نمایش پست ها
    در قرآن 37 مرتبه بهشت توصيف شده است به اين که داراي درختاني است كه از زير آنها و يا از زير بهشتيان رودها جاري است. اولا چرا اينقدر بايد يک توضيف تكرار شود ثانيا شايد درختاني كه رود از زير آنها جاري است برای عربهاي بيابانگرد صدر اسلام موجب ترغيب به بهشت شود ولي براي بسياري ديگر چندان ترغيبي را اين نكته ايجاد نكند: وَ بَشِّرِ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ بقره: 25
    سلام
    1- همه انسانها صحنه دل انگیز باغهای سرسبز پر آب را دوست دارند حتی ثروتمندترین انسانها در خوش آب و هواترین جاها بدنبال ساخت باغهایی با همین ویژگی هستند لذا این موضوع اختصاص به عرب بیابانگرد ندارد
    2- درخت نشان از فعلیت و شکوفایی اعمال و نهر نشان از فعلیت ایمان و معرفت است لذا کسی که در علم و عمل بالفعل شده باغی است پردرخت از ملکات انسانی و پر آب از معرفت و شناخت و علم و دانش
    والله العالم الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    136
    حضور
    2 روز 3 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    233



    نقل قول نوشته اصلی توسط سعید نمایش پست ها
    تكرار در قرآن كريم از آن روست كه قرآن كتاب نور و هدايت است و در مقام هدايت لازم است مطلب واحد در هر مناسبت با زباني خاص ادا شود تا ويژگي موعظه داشته باشد، بر خلاف كتب علمي كه هر مطلب تنها در يك جا بيان مي ‏شود و تكرار آن سودمند نيست. سرّ لزوم تكرار در كتاب هدايت آن است كه شيطان و نفس اماره كه عامل ضلالت و عذابند، پيوسته به اضلال آدمي مشغولند و كار آنها گرچه گاهي كم مي‏ شود، ليكن ترك نمي‏ شود؛ از اين رو تكرار ارشاد و هدايت نيز ضروري است.1
    مثال‌هايي كه قرآن براي نعمت‌ها و نازهاي بهشتي بیان می کند (مانند حوريان كه در قصرها و كاخ‌ها نگاه‌داري مي‌شوند) يا نمونه‌هايي که براي رنج و سختي يا سستي و زبوني اهل آتش که در رنجگاه خود دارند ( مانند توصیف به ضريع و امثال آن كه در چراگاه‌هاي شتران وجود دارد) بیان می کند، حكايت از بيان يك فرهنگ بومي دارد؛ فرهنگي كه با زبان، نژاد و ملّيّت آن‌ها شكل گرفته. امّا بيان نمونه‌هاي جامعي كه هم شامل ملّت عرب و هم غير عرب مي‌شود وجود دارد مانند سخن الهي كه فرمود:
    (وَلَكُمْ فِيهَا مَا تَشْتَهِي أَنفُسُكُمْ وَلَكُمْ فِيهَا مَا تَدَّعُونَ).2
    (وَفِيهَا مَا تَشْتَهِيهِ الأَنفُسُ وَتَلَذُّ الأَعْيُنُ).3
    (إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي ظِلاَلٍ وَعُيُونٍ وَفَوَاكِهَ مِمَّا يَشْتَهُونَ).4
    (فَلاَ تَعْلَمُ نَفْسٌ ما أُخْفِيَ لَهُم مِن قُرَّه أَعْيُنٍ).5
    از آن رو كه محتواي اين آيات فراگير بوده و شامل همه آنچه از نعمت‌ها، نازها، آرزوها و لذايذ جهانيان است مي‌شود.
    همچنین نمونه های جامعی که برای همگان موجب درد و سختی است در قرآن بیان شده است مانند، نشانه‌هاي داغ و نقمت‌هایی كه هيچ موجودي را باقي نمي‌گذارد و به گونه‌اي است كه نه زندگي معنا دارد و نه مرگ و امثال آن كه همگان از آن برحذرند و هراس دارند.
    بنابراين، هيچ ناز و نعمتي نيست كه انسان شرقي و يا غربي به او ميل مي‌ورزد يا سختي و رنجي نيست كه از او بيزاري مي‌جويد مگر اينكه قرآن اين معنا را به صورت روشن و شفّاف يا اشاره و كنايه يادآور شده است.6
    اما توصیف بهشت به داشتن رودهایی که از زیر درختانش جاری است، نیز موجب ترغیب همگان است و اختصاص به قوم عرب ندارد.در هر صورت همانطور که حضرت علامه جوادی فرمودند قرآن با بیان نمونه های جامعی از نعمتها و نقمتها عموم مردم را مورد خطاب قرار داده است نه تنها قوم عرب.
    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    سلام
    1- همه انسانها صحنه دل انگیز باغهای سرسبز پر آب را دوست دارند حتی ثروتمندترین انسانها در خوش آب و هواترین جاها بدنبال ساخت باغهایی با همین ویژگی هستند لذا این موضوع اختصاص به عرب بیابانگرد ندارد
    2- درخت نشان از فعلیت و شکوفایی اعمال و نهر نشان از فعلیت ایمان و معرفت است لذا کسی که در علم و عمل بالفعل شده باغی است پردرخت از ملکات انسانی و پر آب از معرفت و شناخت و علم و دانش
    والله العالم الموفق
    هم هیچ کدومتون جواب درست و حسابی و کامل و قانع کننده ایی نداید . سوالی که جویا پرسیده ، خیلی خیلی وقته که ذهنمو درگیر کرده . سوال بسیار بسیار جالبی هست ولی شما اصلا پاسخ مربوطی ندادید .

    جویا داره میگه این نعمتی که قرآن داره ازش یاد میکنه ، این تعریفی که قرآن داره از بهشت میکنه ، کف نعمت های این دنیاست که خیلی ها دارنش . اما چرا ؟ واقعا چرا ؟ مگه یه جویبار و یه درخت چه قد مهم و با ارزش و لذت بخشه که خدا این همه روش تاکید میکنه ؟ تو همین دنیای خودمون جزایری هست که هر چی جویبار و درخت هست باید بره جلو بوق بزنه .

    خواهش میکنه نامربوط جواب ندید .

    البته اون قستمی که مربوط به محدود شدن مفاهیم قرآن به دنیای عرب میشد رو کم و بیش جواب دادید اما قضیه ی نهر و درخت رو به هیچ وجه جواب خوبی نداید .


  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط Ali-Reza نمایش پست ها
    اما قضیه ی نهر و درخت رو به هیچ وجه جواب خوبی نداید .
    سلام
    توصیف پاداشهای بهشتی توصیف دارایی های حقیقی انسان در مراتب عالم آخرت است به عبارتی توصیف خود اهل بهشت است چه اینکه علم و عمل که پایه پاداشهاست با وجود انسانی عینیت دارد .
    نهر بیانی مناسب برای علم و معرفت و درختان ثمرده کلامی متناسب با بالفعل شدن و شکوفایی وجود انسان مومن خودساخته است . این بیان شگرف همانطور که حقایق آنسوی را در قالب الفاظ اینسویی ریخته است تناسبها را رعایت فرموده و در عین حال مشوق عوام در میل به پاداشهای اخروی بوده و هست . و البته این تعبیر تنها تعبیر قرآن از پاداشهای بهشتی نیست تا بدان اشکال شود .
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    حقیقت
    نوشته
    2,117
    حضور
    32 روز 20 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5955



    نقل قول نوشته اصلی توسط Ali-Reza نمایش پست ها
    جویا داره میگه این نعمتی که قرآن داره ازش یاد میکنه ، این تعریفی که قرآن داره از بهشت میکنه ، کف نعمت های این دنیاست که خیلی ها دارنش . اما چرا ؟ واقعا چرا ؟ مگه یه جویبار و یه درخت چه قد مهم و با ارزش و لذت بخشه که خدا این همه روش تاکید میکنه ؟ تو همین دنیای خودمون جزایری هست که هر چی جویبار و درخت هست باید بره جلو بوق بزنه .
    سلام

    البته این توصیفات و قران داره برای مردمی می کنه که تو عربستان زندگی می کنند
    اونجا به معنای واقعی بیابون است و مثل جزایر سرسبزو خرم نیست
    تنها باغهاش ممکنه باغهای نخل باشه که انها هم بی شباهت به بیابان لم یزرع نیستند
    و هرنوه میوه ای نه تنها انجا وجود نداره بلکه میوهای بومیش هم بخاطر کمبود ای کمیاب هست
    البته تصور کنین یک چنین سرزمینی خشکسالی بشه
    ایا واقعا در چنین سرزمینی ارزوی باغهای با نهرهای پراب به نظرتون چیز عجیبی هست ؟

    داشتن باغ و جویبار در این دنیا همراه با سختی و مشکلات و عدم ارامش است
    اما توصیفی که خدا در قران می کنه تنها باغ و درخت نیست بلکه ارامش کامل و رضایت تام و کمال از این شرایط است
    البته این مطلب و در نظر داشته باشین خیلی ها رسیدن به ارامش و همان رسیدن به بهشت می دونند
    یعنی احساس ارامش بالاترین احساس رضایتمندی در انسان است



    خیلی تلاش کردم مردم بفهمند ولی آنها فقط خندیدند...
    چارلي چاپلين


  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    136
    حضور
    2 روز 3 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    233



    نقل قول نوشته اصلی توسط بی نظیر نمایش پست ها
    سلام

    البته این توصیفات و قران داره برای مردمی می کنه که تو عربستان زندگی می کنند
    اونجا به معنای واقعی بیابون است و مثل جزایر سرسبزو خرم نیست
    تنها باغهاش ممکنه باغهای نخل باشه که انها هم بی شباهت به بیابان لم یزرع نیستند
    و هرنوه میوه ای نه تنها انجا وجود نداره بلکه میوهای بومیش هم بخاطر کمبود ای کمیاب هست
    البته تصور کنین یک چنین سرزمینی خشکسالی بشه
    ایا واقعا در چنین سرزمینی ارزوی باغهای با نهرهای پراب به نظرتون چیز عجیبی هست ؟

    داشتن باغ و جویبار در این دنیا همراه با سختی و مشکلات و عدم ارامش است
    اما توصیفی که خدا در قران می کنه تنها باغ و درخت نیست بلکه ارامش کامل و رضایت تام و کمال از این شرایط است
    البته این مطلب و در نظر داشته باشین خیلی ها رسیدن به ارامش و همان رسیدن به بهشت می دونند
    یعنی احساس ارامش بالاترین احساس رضایتمندی در انسان است

    ببین بی نظیر جان ،اینکه داری میگی تعدادی از آیات قرآن مناسب برای سبک زندگی اعراب هست ، به هیچ عنوان جمله ی زیبایی نیست . مگر اعراب کی هستند که خدا براشون اختصاصی بهشت رو تعریف کنه ؟

    هر جای دنیا کمبودی داره ، پس خدا باید برای هر کشور یا اقلیمی ، بهشت رو مناسب با شرایط اون اقلیم تعریف کنه ؟

    و اینکه گفتی " اما توصیفی که خدا در قران می کنه تنها باغ و درخت نیست بلکه ارامش کامل و رضایت تام و کمال از این شرایط است " ، من هم قبول دارم که در آیات دیگه ، بهشت به ویژگی های دیگه ایی هم تعریف و توصیف شده ، اما من به اونا کار ندارم . من میگم چرا نهر و درخت ؟ مگه چی ان این دوتا ؟

    چرا این همه تکرار ؟ چرا این همه تکرار واسه یه نعمت به این معمولی ؟

    البته خودم واسشون یه جوابی دارم . نمیدونم مناسبه یا نه :

    خداوند عظیم ترین توصبف رو برای بهشت آورده ، اونم اینه که
    هر چی که بخوای ، فراهمه . این محشره . فوق العاده ست و در این دنیا ، غیرممکنه یا بسیار بسیار زمان بر و با سختی .

    اما اگر خدا اسم از درخت و آب میاره ، میتونه نمادی از یک طبیعت خالص باشه . خدا میخواد بگه ، محیط بهشت هم تماما طبیعی ست . محیطی که فارغ از مهندسی های غم ناک فعلی ست . محیطی پاک .

    دقت کنیم ، ما در این دنیا هم محیط های طبیعی داریم ، درخت و آب و نهر هم داریم ، اما تماما پاک نیستند ، باقی نیستن ، بی ضرر و بی خطر نیستن ، راحت به دست نمیان .

    نعمت شگفت انگیز دیگه ای بهشت که حتی مولتی مولتی میلیاردر ها هم توانایی فراهم کردنش یا همیشه داشتنو ندارن ، جوان بودن و جوان ماندن در بهشت هست .


  19. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    حقیقت
    نوشته
    2,117
    حضور
    32 روز 20 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5955



    نقل قول نوشته اصلی توسط Ali-Reza نمایش پست ها
    ببین بی نظیر جان ،اینکه داری میگی تعدادی از آیات قرآن مناسب برای سبک زندگی اعراب هست ، به هیچ عنوان جمله ی زیبایی نیست . مگر اعراب کی هستند که خدا براشون اختصاصی بهشت رو تعریف کنه ؟
    اتفاقا اصل مطلب همینه که چون داره برای اعراب در سرزمینی خشک توصیف می کنه این عبارات و بکار می بره

    از چیزی که ندارن و ارزوشو دارن

    حالا فرض کنین اگر می خواست بهشت و برای مردم تو اروپا جاهایی که افتاب کمه و همش بارونه تعریف کنه
    می گفت روزهای افتابی و روشن و پرنور
    سواحلی زیبا با افتابی ملایم و گرم

    البته باغ و جویبار انقدرها معمولی نیست
    اب که منشا حیات است و باغ و درخت هم که مثابه ریه زمین هستند

    تکرارشم خوب به علت اهمیت موضوع است و یاداوری
    و اصل مهم معاد

    توصیفات شما هم جالب و تامل برانگیزه

    البته من سوال اساسیم تو این قسمت اینه که ایا اینها نمادین است یا خیر ؟



    خیلی تلاش کردم مردم بفهمند ولی آنها فقط خندیدند...
    چارلي چاپلين


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 17
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۶/۰۹, ۰۹:۴۴
  2. تو میایی ای پسر فاطمه
    توسط safareeshghe در انجمن مهدویت و آخرالزمان
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۴/۲۰, ۱۹:۴۷
  3. پاسخ: 5
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۳/۰۸, ۲۱:۴۲
  4. مقایسه ؛ بلایی خانمان سوز یا سکویی برای پرش؟؟؟؟؟
    توسط راهی در انجمن مهارت های زندگی
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۷/۱۹, ۲۲:۰۲

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود