صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: فرق « هو » با « الله » و فرق احدیت با هو هویت

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    علاقه
    کتاب​های علامه طهرانی (www.maarefislam.com)
    نوشته
    229
    حضور
    12 روز 16 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    287

    فرق « هو » با « الله » و فرق احدیت با هو هویت




    سلام

    1) «هو» با «الله» چه فرقی دارد؟


    2) فرمودند ذات حق تعالی یا همان هویت مطلقه یا غیب الغیوب قابل اشاره عقلی هم نیست پس اگر منظور از هو آن ذات هست که مورد اشاره مفهومی قرار گرفته است؟


    3) فرمودند اسماء ذاتی شامل حیات و قدرت و علم هستند و حی علت است برای علم و قدرت و منشاء آنها حال چه رابطه​ای بین اسم ذاتی حی و الله هست؟

    4) آیا احدیت همان هو هویت است یا احدیت هم از ظهورات ذات حق تعالی است؟ چه رابطه​ای بین احدیت و صادر اول وجود دارد؟


    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۲/۱۱/۰۹ در ساعت ۲۲:۱۲
    قسم به جان خودم آن کس که فهم مطالب تمهید القواعد و مصباح الانس؛ شرح قیصری بر فصوص الحکم و فتوحات مکیه (اثر محی الدین ابن عربی) و اشارات و تنبیهات و شفاء (اثر ابن سینا) و اسفار (اثر ملاصدرا) روزی​اش نشده فهم تفسیر انفسی آیات قرانی و جوامع روایی روزی​اش نشده است.

    فرازی از فرمایشات استاد علامه حسن زادهٔ آملی



  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,554
    حضور
    175 روز 11 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58344



    با نام و یاد دوست


    فرق « هو » با « الله » و فرق احدیت با هو هویت



    کارشناس بحث: سمیع

    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۲/۰۲/۰۸ در ساعت ۰۵:۵۳ دلیل: تغییر کارشناس پاسخگو

  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    سلام

    1) «هو» با «الله» چه فرقی دارد؟


    باسمه تعالی
    باسلام:
    با تشکر از شما کاربر محترم،با ذکر سوالاتی که مطرح فرمودید،باید خدمت شما عرض کنم:
    اهل معرفت به لفظ (هو)توجه ویژه ای دارند.و می گویند نباید این لفظ را تنها به عنوان یک ضمیر تلقی کرد،بلکه مثلا در آیه شریفه (قل هو الله احد) اسمی است که اشاره به مقام ذات حق تعالی دارد که مطلق به اطلاق مقسمی است.

    گواه درستی این بیان این است که در قرآن کریم،در برخی آیات پس از لفظ (هو)صفت آمده است واز نظر ادبی،هیچ گاه ضمیر،موصوف یک صفت قرار داده نمی شود.
    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۲/۰۲/۱۲ در ساعت ۰۱:۴۲

  7. صلوات ها 9


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    مثلا در سوره شریفه آل عمرانآیه 18 امده است:
    (شهد الله انه لا اله ال هو و الملائکه و اولوا العلم قائما بالقسط لا اله ال هو العزیز و الحکیم)
    در این آیه شریفه،واژه (هو)با دو صفت حکیم و عزیز آمده است که نشان آن است که این لفظ در اینجا نقش ضمیر را بازی نمی کند.

    از سوی دیگر،در ادبیات عرب تاکید می شود که ضمیر به عنوان منادی نیز نخواهد آمد،واین نشان می دهدکه این لفظ در تعبیرهایی همچون(یا هو یا من لا هو الا هو)که در برخی روایات،وارد شده است(1)باز هم در نقش ضمیر نیست.بلکه اسمی است که اشاره به مقام ذات حق تعالی دارد.

    و چون مقام ذات از نظر تحقق و وجود،ظاهر ترین اشیاست و از نظر کنه،غیبتی داردکه معلوم احدی واقع نمی شود،از آن مقام به (هو)تعبیر شده است.

    (هو)واژه ای است که هر چند مشخص می کند،اشاره به کدامین حقیقت است،ولی درباره چگونگی و کنه واقعیت آن ساکت است؛یعنی "او"که نمی دانم چیست،اما به اصل وجود "او"یقین خلل ناپذیر دارم.

    البته برای مقام ذات،اسامی متعددی به کار رفته است،مانند:
    هو،غیب مطلق،ذات غیب الغیوبی،کنز مخفی،عنقاءمغرب،الغیب المکنون،الغیب المصون

    پی نوشت:
    1-بحار الانوار/ج3/ص222
    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۲/۰۲/۱۲ در ساعت ۰۱:۲۷

  9. صلوات ها 9


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    اما در رابطه با اسم الله باید عرض کنم :
    اهل معرفت اسم الله را در دو عنوان بررسی می کنند:
    1-الله ذاتی
    2-الله وصفی
    الله ذاتی به مقام ذات اشاره دارد ودر حقیقت اسم عرفانی نیست،اما الله وصفی،اسم عرفانی است.

    در واقع،الله وصفی همان اسم جامع الله است که همه اسما ،تجلی آن اند و از آن ناشی می شوند واین ویزگی را دارد که اسمای جزئی را به طور اندماجی در خود دارد و در همه اسما سریان دارد.

    به بیان دیگر،همان الله است که به صورت خالق،رازق،شافی و.....در می آید.
    از این رو،هر اسم جزئی را باید الله جزئی دانست؛زیرا همان حقیقت کلی است که خود را در آن قالب در آورده است.

    عارفان این مطلب را با عنوان اشتمال و ظهور مطرح کرده اند.مقصود از این بیان آن است که اسم کلی مانند الله ،همه اسما را به نحو اندماجی دارد(اشتمال)ودر همه آنها سریان دارد(ظهور)

    ادامه دارد......
    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۲/۰۲/۱۲ در ساعت ۰۲:۰۵

  11. صلوات ها 8


  12. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    نقل قول نوشته اصلی توسط Seyyed* نمایش پست ها
    سلام



    فرمودند ذات حق تعالی یا همان هویت مطلقه یا غیب الغیوب قابل اشاره عقلی هم نیست پس اگر منظور از هو آن ذات هست که مورد اشاره مفهومی قرار گرفته است؟



    عارفان، همانند فیلسوفان و دیگر اندیشمندان الهی، هم نظرند که ذات اطلاقی حق تعالی معلوم احدی واقع نمی گردد؛ زیرا ذات حق، به عنوان وجود مطلق و نا متناهی ، هیچ نسبتی با وجود محدود و متناهی مخلوقات ندارد. البته خود حق ، در مقام ذات به خود علم دارد و این به سبب احاطه ذات نسبت به خود است.
    «میان محققان اهل شریعت و ذوق کسانی که عقل سلیم دارند اختلاف نظری نیست که حقیقت حق تعالی یعنی مقام ذات مجهول است و کسی جز خود حق را یارای احاطه علمی بدان مقام نیست زیرا مناسبتی میان حق از نظر ذات با مخلوقاتش نیست.»(1)
    از همین رو عارفان و اولیا و انبیا در شناخت که ذات الهی همگی سرگردانند و اعتراف به ناتوانی بهترین زبان حالشان است
    «اما در ذات الهی تمام پیامبران و اولیا در شناخت او سرگردانند همان گونه که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود تو را آنگونه که شایسته تو بود عبادت نکردیم»(2)
    پی‌نوشت:
    1-قونوی، اعجاز البیان، ص35
    2-قیصری، شرح فصوص الحکم، تصحیح آشتیانی، ص 346)



    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۲/۱۱/۰۷ در ساعت ۲۲:۳۳

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    این اعتراف در شناخت حق از آنجا ناشی می شود که عارفان کامل ، آگاهند که آنچه آنها از حق تعالی درباره تعینات و تجلیات وی می دانند نسبت به آنچه از وی، درباره ذات نامتناهی و مطلقش نمی دانند همانند نسبت تعینات مقید به ذات نامتناهی مطلق است یعنی «هیچ»
    «احاطه علمی به ذات حق تعالی ممکن نیست و آنچه از طریق علم یا شهود از حق تعالی برای تو یا غیر تو تعین یافته نسبت بدانچه تعین نیافته است همانند نسبت متناهی به نامتناهی و نسبت مقید به امر مطلقی است که تحت هیچ قیدی در نمی آید.»(1)

    1-(جامی، نقد النصوص، ص28)

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۲/۱۱/۰۷ در ساعت ۲۲:۳۵

  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    بنابراین آنچه برای عارف امکان پذیر است شناخت ذات حق در پرتو تجلیات و در ضمن ظهورات تعینی و کونی اوست و نه شناخت وی به گونه ای عاری از تعینات مقید در حاق ذات نامتناهی و مطلق :
    (الجهل بهذه الذات عبارة عن عدم معرفتها مجردة عن المظاهر و المراتب و التعینات لاستحالة ذلک، فانه من هذه الحیثیة لا نسبة بین الله سبحانه و بین شیئ اصلا، )
    (معنای جهل به ذات حق به معنای نداشتن معرفت به وی به صورت مجرد از مظاهر و مراتب و تعینات است زیرا چنین معرفتی نا ممکن است؛زیرا از این جهت حق تعالی با هیچ چیز دیگر نسبتی ندارد)1

    پی‌نوشت:
    1-قونوی،مفتاح الغیب،ص36

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۲/۱۱/۰۷ در ساعت ۲۲:۴۰

  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428




    با توجه به مطالبی که عرض شد:
    اینکه می گوییم ذات حق تعالی ،معلوم احدی نیست، هر چند به معنای نفی باریابی انسان بدان مقام و احاطه به کنه آن حضرت است،اما نفی هیچ گونه علم درباره آن را در پی ندارد.ذات حق، هر چند به صورت تفصیلی معلوم احدی نیست، ولی به صورت اجمالی معلوم و مشهود واقع می شود.عارف ،در شهود های خویش،بدون اینکه بتواند به حقیقت آن ذات بار یابد و وجود مطلق حق را عاری از تعینات درک کند، در همان شهود به اجمال چنین می یابد که در ورای تعینات و تجلیات مقیدی که مشهود وی می افتند،حقیقتی بی تعین وجود دارد که منشا و مبدا این تجلیات است و هیچ مقام و تعینی از حضور فراگیر آن خالی نیست .به این ترتیب،او بدون دریافتن کنه ذات، به درک اصل تحقق این مقام بار می یابد.بنابراین از طرفی باید تلاش برای دست یابی به کنه مقام ذات را تضییع عمر و تلاشی بیهوده دانست که بر اساس فرمایش قونوی خداوند از سر شفقت و مرحمت آن را به ما متذکر ساخته است:

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۲/۱۱/۰۷ در ساعت ۲۲:۴۲

  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428




    [از آنجا که حق تعالی از جهت حقیقتش یعنی مقام ذات که در حجاب عزت وی قرار دارد،نسبتی با ماسوا ندارد،پس فرو شدن در دریای معرفت او و شوق دست یافتن به آن،از این جهت تنها مایه تضییع وقت و طلب چیزی است که دست یابی بدان جز به اجمال ناممکن است و این گونه معرفت اجمالی ،آن است که بدانیم ورای آنچه تعین یافته است،امری وجود دارد که به واسطه آن هر متعینی ظهور می باید .به همین دلیل،خداوند متعال با زبان رحمت و ارشاد فرمود:«خداوند شما را از ذات خویش بر حذر می‌دارد و خداوند به بندگانش مهربان است».پس از روی رحمتش بود که آسایش بندگانش را برگزید و آن‌ها را از تلاش در طلب چیزی که دست نیافتنی است بر حذر داشت]
    [قونوی،مفتاح الغیب ص26-27

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۲/۱۱/۰۷ در ساعت ۲۲:۴۵

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۲/۱۱/۲۳, ۰۱:۴۶ : 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود