جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: زنبور و طریق سالکان و عارفان

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۱
    علاقه
    روانشناسی دینی
    نوشته
    1,087
    حضور
    75 روز 6 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    79
    آپلود
    3
    گالری
    5
    صلوات
    6907

    زنبور و طریق سالکان و عارفان




    با سلام و خسته نباشید خدمت کاربران و کارشناسان محترم

    داشتم سوره نحل رو میخوندم تا به معلمم ارائه بدم به یه ایه رسیدم خیلی برام جالب بود هر چند اونهایی که اهل قران هستنن همه میدونن اما من که شاگردم فقط تازه دارم نگاه میکنم،

    سوره نحل که خطاب به زنبورمیفرماید:
    ثم کلی من کل الثمرات فاسلکی سبل ربک ذللا یخرج من بطونها شراب مختلف الوانه فیه شفاء للناس ان فی ذلک لایه لقوم یتفکرون(69)

    سپس از همه میوه ها بخور و راه های پروردگارت را مطیعانه طی کن. از شکم انها شربتی رنگارنگ بیرون می اید که در ان شفای مردم است . به راستی در این برای مردمی که تفکر می کنند نشانه هست.(69)

    تو این ایه خطاب به زنبور بود اما خیلی با ظرافت راه سالک و عارفان رو نشون میداد هر چند خیلی تو این مسائل نیستم اما برام جالب بود که وقتی فردی به این روش پیش بره خداوند توی اون فرد برای ادمها شفا قرار میده مثل امام زاده ها که ایت الله بهجت فرموده اند امام زاده ها مثل ویتامین میوه ها هر کدوم خاصیتی دارند.

    من توی این ایه یاد زنان مومنه هم افتادم که اگه همین راه رو طی کنند خداوند به اونها فرزندهای صالح میده و در شکم هاشون فرزندهای مختلف قرار میده که هر کدومشون به یه درد برا مردم میخورن ، و از همه اونها بالاتر حضرت فاطمه سلام الله علیها.

    دوست دارم نظرات شما رو هم بدونم لطفا هر انچه میدونید از این ایه بزرگ بگیید.

    با تشکر از همه دوستان

    افسوس که آنچه برده ام باختنی ست
    بشناخته ها تمام نشناختنی ست
    برداشته ام هر آنچه باید بگذاشت
    بگذاشته ام هر آنچه برداشتنی ست...
    خواجه نصیر الدین طوسی

  2. صلوات ها 8


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,545
    حضور
    175 روز 9 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58343



    با نام و یاد دوست


    زنبور و طریق سالکان و عارفان



    کارشناس بحث: سمیع


  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    نقل قول نوشته اصلی توسط همره نمایش پست ها
    با سلام و خسته نباشید خدمت کاربران و کارشناسان محترم

    داشتم سوره نحل رو میخوندم تا به معلمم ارائه بدم به یه ایه رسیدم خیلی برام جالب بود هر چند اونهایی که اهل قران هستنن همه میدونن اما من که شاگردم فقط تازه دارم نگاه میکنم،

    سوره نحل که خطاب به زنبورمیفرماید:
    ثم کلی من کل الثمرات فاسلکی سبل ربک ذللا یخرج من بطونها شراب مختلف الوانه فیه شفاء للناس ان فی ذلک لایه لقوم یتفکرون(69)

    سپس از همه میوه ها بخور و راه های پروردگارت را مطیعانه طی کن. از شکم انها شربتی رنگارنگ بیرون می اید که در ان شفای مردم است . به راستی در این برای مردمی که تفکر می کنند نشانه هست.(69)

    تو این ایه خطاب به زنبور بود اما خیلی با ظرافت راه سالک و عارفان رو نشون میداد هر چند خیلی تو این مسائل نیستم اما برام جالب بود که وقتی فردی به این روش پیش بره خداوند توی اون فرد برای ادمها شفا قرار میده مثل امام زاده ها که ایت الله بهجت فرموده اند امام زاده ها مثل ویتامین میوه ها هر کدوم خاصیتی دارند.

    من توی این ایه یاد زنان مومنه هم افتادم که اگه همین راه رو طی کنند خداوند به اونها فرزندهای صالح میده و در شکم هاشون فرزندهای مختلف قرار میده که هر کدومشون به یه درد برا مردم میخورن ، و از همه اونها بالاتر حضرت فاطمه سلام الله علیها.

    دوست دارم نظرات شما رو هم بدونم لطفا هر انچه میدونید از این ایه بزرگ بگیید.

    با تشکر از همه دوستان:gol:
    باسمه تعالی
    باسلام:
    در تفسیر غرائب القرآن و رغائب الفرقان اثر نظام نیشابوری که در ذیل آیات قرانی بحث های تاویلی هم مطرح کرده است

    در مورد این آیه شریفه، مطالبی را نیز بیان نموده، که مراد از زنبور را همان سالکی می داند که در برای خلوت نشینی و سیر وسلوک خود به کوهها پناه می برد چنانچه حضرت رسول صلی الله علیه وآله و سلم مدتی از عمر خود را در غار حرا بودند.....

    و منظور از(کلی من الثمرات )را این گونه می نویسد:

    که منظور از ثمرات بدن،اعمال صالح است و منظور از ثمرات نفوس،ریاضات و مخالفت های با هوای نفس است و منظور از ثمرات قلوب ترک دنیا و توجه به مولا است....

    تا سالک بتواند با خوردن این غذاها(یخرج من بطونها شراب مختلف الوانه فیه شفاء للناس)شراب حکم و مواعظ مختلف و اسرار و دقائقی که موجب شفا مردم است را از خود بروز و ظهور دهد.....(1

    پی نوشت:
    1-تفسیر غرائب القرآن و رغائب الفرقان ج4 ص 285
    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۲/۰۲/۰۳ در ساعت ۰۹:۵۵

  7. صلوات ها 11


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط همره نمایش پست ها
    تو این ایه خطاب به زنبور بود اما خیلی با ظرافت راه سالک و عارفان رو نشون میداد هر چند خیلی تو این مسائل نیستم اما برام جالب بود که وقتی فردی به این روش پیش بره خداوند توی اون فرد برای ادمها شفا قرار میده مثل امام زاده ها که ایت الله بهجت فرموده اند امام زاده ها مثل ویتامین میوه ها هر کدوم خاصیتی دارند. من توی این ایه یاد زنان مومنه هم افتادم که اگه همین راه رو طی کنند خداوند به اونها فرزندهای صالح میده و در شکم هاشون فرزندهای مختلف قرار میده که هر کدومشون به یه درد برا مردم میخورن ، و از همه اونها بالاتر حضرت فاطمه سلام الله علیها.
    سلام
    برداشت زیبایی از آیه هست
    اما من از جهت دیگه در باب معارف به این نکته منتقل شدم که کسی که میخواهد شربت شفابخش جانها را تهیه کند باید از ثمرات علوم و معارف مختلف برخوردار باشه و سالک راههای الهی یعنی هم در علم تکثر گرا و هم در عمل هرچند در جایی دیگری از تکثر در سلوک سبل منع کرده که میتونه به حسب تفاوت افراد در جامعیت باشه
    ان شاء الله همه موفق به این معانی بشوند
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۱
    علاقه
    روانشناسی دینی
    نوشته
    1,087
    حضور
    75 روز 6 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    79
    آپلود
    3
    گالری
    5
    صلوات
    6907



    با سلا متشکر از پاسخ گویی

    یعنی شان نزول ایه در باره پیامبر بوده؟

    همه تفاسیر همین رو می گن؟

    اگه می تونید کامل تر توضیح بدید.

    متشکرم
    افسوس که آنچه برده ام باختنی ست
    بشناخته ها تمام نشناختنی ست
    برداشته ام هر آنچه باید بگذاشت
    بگذاشته ام هر آنچه برداشتنی ست...
    خواجه نصیر الدین طوسی

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    نقل قول نوشته اصلی توسط همره نمایش پست ها
    با سلا متشکر از پاسخ گویی

    یعنی شان نزول ایه در باره پیامبر بوده؟

    همه تفاسیر همین رو می گن؟

    اگه می تونید کامل تر توضیح بدید.

    متشکرم:gol:
    باسمه تعالی
    باسلام
    ظاهر این آیه شریفه در مورد یکی از نشانه ها الهی به نام زنبور بحث می کند که چگونه خداوند به او الهام می کند و این موجود ماده ای به نام عسل را ایجاد می کند که در اکثر تفاسیر،این مطالب آمده است.
    منتها قرآن دریای بیکرانی است که بطون متعددی دارد،مثلا در تفسیر فرات کوفی ص 236 وقتی از امام معصوم در مورد این آیه شریفه فَاسْلُكِي سُبُلَ رَبِّكِ ذُلُلا سوال می شود
    حضرت می فرمایند مراد از سبل،راه ما اهل بیت است(قال هو السبيل الذي نحن عليه من دينه)

    و وقتی سوال کننده از این قسمت از آیه (فیه شفاء للناس)از امام می پرسد،حضرت می فرمایند:

    منظور علومی است که از ناحیه حضرت علی علیه السلام بیان شده است که این علوم شفا می باشد(يعني ما يخرج من علم [أمير المؤمنين‏] علي [بن أبي طالب‏] ع فهو الشفاء كما قال [الله‏] شِفاءٌ لِما فِي الصُّدُور)
    در عین حال اینها تاویلات قرآن می باشد که با تفسیر ظاهری قرآن هیچ منافاتی ندارد.
    موفق یاشید
    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۲/۰۲/۰۳ در ساعت ۱۴:۱۵

  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۱
    علاقه
    روانشناسی دینی
    نوشته
    1,087
    حضور
    75 روز 6 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    79
    آپلود
    3
    گالری
    5
    صلوات
    6907



    جناب سمیع بزرگوار
    به این تفاسیر که شما عرض می کنید بنده دسترسی ندارم و بسیار مشتاق توضیحات کامل از منابع مختلف معتبر و نظرات عالمان دیگر هستم؟

    کارشناسان بزرگوار اگر لطف کنید بیشتر برایم توضیح دهند ، نظرات مختلف بزرگان را بگویید متشکر می شوم.
    افسوس که آنچه برده ام باختنی ست
    بشناخته ها تمام نشناختنی ست
    برداشته ام هر آنچه باید بگذاشت
    بگذاشته ام هر آنچه برداشتنی ست...
    خواجه نصیر الدین طوسی

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    باسمه تعالی
    جمع بندی
    زنبور و طریق سالکان و عارفان

    پرسش:
    تفسیر عرفانی این آیه «سوره نحل که خطاب به زنبورمیفرماید:
    ثم کلی من کل الثمرات فاسلکی سبل ربک ذللا یخرج من بطونها شراب مختلف الوانه فیه شفاء للناس ان فی ذلک لایه لقوم یتفکرون(69)

    سپس از همه میوه ها بخور و راه های پروردگارت را مطیعانه طی کن. از شکم انها شربتی رنگارنگ بیرون می اید که در ان شفای مردم است . به راستی در این برای مردمی که تفکر می کنند نشانه هست.(69) چیست
    ؟

    پاسخ:

    در تفسیر غرائب القرآن و رغائب الفرقان اثر نظام نیشابوری که در ذیل آیات قرانی بحث های تاویلی هم مطرح کرده است

    در مورد این آیه شریفه، مطالبی را نیز بیان نموده، که مراد از زنبور را همان سالکی می داند که در برای خلوت نشینی و سیر وسلوک خود به کوهها پناه می برد چنانچه حضرت رسول صلی الله علیه وآله و سلم مدتی از عمر خود را در غار حرا بودند.....

    و منظور از(کلی من الثمرات )را این گونه می نویسد:

    که منظور از ثمرات بدن،اعمال صالح است و منظور از ثمرات نفوس،ریاضات و مخالفت های با هوای نفس است و منظور از ثمرات قلوب ترک دنیا و توجه به مولا است....

    تا سالک بتواند با خوردن این غذاها(یخرج من بطونها شراب مختلف الوانه فیه شفاء للناس)شراب حکم و مواعظ مختلف و اسرار و دقائقی که موجب شفا مردم است را از خود بروز و ظهور دهد.....(1
    در واقع ظاهر این آیه شریفه در مورد یکی از نشانه ها الهی به نام زنبور بحث می کند که چگونه خداوند به او الهام می کند و این موجود ماده ای به نام عسل را ایجاد می کند که در اکثر تفاسیر،این مطالب آمده است.
    منتها قرآن دریای بیکرانی است که بطون متعددی دارد،مثلا در تفسیر فرات کوفی ص 236 وقتی از امام معصوم در مورد این آیه شریفه فَاسْلُكِي سُبُلَ رَبِّكِ ذُلُلا سوال می شود
    حضرت می فرمایند مراد از سبل،راه ما اهل بیت است(قال هو السبيل الذي نحن عليه من دينه)

    و وقتی سوال کننده از این قسمت از آیه (فیه شفاء للناس)از امام می پرسد،حضرت می فرمایند:

    منظور علومی است که از ناحیه حضرت علی علیه السلام بیان شده است که این علوم شفا می باشد(يعني ما يخرج من علم [أمير المؤمنين‏] علي [بن أبي طالب‏] ع فهو الشفاء كما قال [الله‏] شِفاءٌ لِما فِي الصُّدُور)
    در عین حال اینها تاویلات قرآن می باشد که با تفسیر ظاهری قرآن هیچ منافاتی ندارد.

    پی نوشت:
    1-تفسیر غرائب القرآن و رغائب الفرقان ج4 ص 285

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود