جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تغيير و حركت در عالم آخرت

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    علم ,هنر,معارف,عشق,بهشت
    نوشته
    645
    حضور
    17 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1579

    اشاره تغيير و حركت در عالم آخرت




    سلام
    اگر طبق آنچه كه حكماي اسلامي گفته اند بپذيريم كه عالم بعد از مرگ مجرد از تغيير،حركت و زمان است، پس اينكه شخصي از عذاب به نعمت وارد مي شود چگونه اتفاق مي افتد؟
    يا به عنوان مثال، بدون زمان و گذر لحظه ها زندگي در بهشت يا جهنم چگونه جريان دارد؟
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۵/۰۴/۲۳ در ساعت ۲۲:۳۹

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,527
    حضور
    174 روز 20 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58308




    با نام و یاد دوست


    تغيير و حركت در عالم آخرت




    تغيير و حركت در عالم آخرت



    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۲/۰۲/۰۴ در ساعت ۲۱:۵۷ دلیل: تغییر کارشناس پاسخگو

  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    مجلس امام حسین(ع)، مطالعه، ورزش، خانواده.
    نوشته
    2,695
    حضور
    41 روز 1 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7505



    نقل قول نوشته اصلی توسط معلق نمایش پست ها
    اگر طبق آنچه كه حكماي اسلامي گفته اند بپذيريم كه عالم بعد از مرگ مجرد از تغيير،حركت و زمان است، پس اينكه شخصي از عذاب به نعمت وارد مي شود چگونه اتفاق مي افتد؟
    باسلام

    آنچنان که فلاسفه بحث کرده اندزمان زائیده حرکت است ودر موجوداتی که دارای حرکت هستند وجود داردودر مورد خود زمان نیز بحث کرده اندکه آیا زمان وجود مستقل دارد یا نه؟که نظر معروف این است که زمان وجود خارجی مستقل ندارد.که می توانید در کتاب آموزش فلسفه استاد مصباح مطالعه کنید.پس چیزی که حقیقت خارجی ندارد نبود آن مشکلی در سیر عالم قیمت وانتقال از جهنم به بهشت ایجاد نمی کندواین انتقال می تواند دفعةصورت بگیردواوامر الهی نیز از این قبیل است که درسوره یس می فرماید:اذااراد شیئاان یقول له کن فیکون،خداوند زمانی که اراده کندچیزی را خلق کند همین که اراده کند بلافاصله ایجاد می شود.یعنی اراده خدا مساوی با تحقق آن شی است.

    ثقالت وسنگینی هرقدر کمتر باشدتجرد وسرعت کار هم کمتر خواهد بود،شما در مورد داستان حضرت سلیمان علی نبینا وآله وعلیه السلام می خوانید که وقتی خواست تخت بلقیس را در نزدش حاضر کنند به اطرافیان خود گفت که چه کسی می تواند آنرا در نزدیکترین زمان در اینجا آماده کند؟قال عفریت من الجن،یکی از لشگریان جن گفت تا شما از جای خود بلند شوید من تخت را در اینجا حاضر می کنم./39)،عفریتی از جن گفت:من آنرا(تخت بلقیس)قبل از آنکه از جای خود برخیزی برای تو می آورم وبراین کار سخت توانا ومورد اعتماد هستم.

    قال عفریت من الجن انا آتیک قبل ان تقوم من مقامک وانی علیه لقوی امین(نمل

    این جن با قدرت طبیعی خود این کار را انجام می دهد چون به خاطر تجرد بیشتری که نسبت به انسان دارد واز آتش خلق شده است سرعت عملش بیشتر است ولذا در زمان کمتری کارش را انجام می دهد.وچون قیامت تجرد تام خواهد بود این زمان دیگر وجود نخواهد داشت چون ثقالت وسنگینی نیست که برای انجام امور نیاز به صرف وقت باشد بلکه تحقق امور همزمان با اراده آن است چنانکه بهشتیان هر نعمتی که دلشان بخواهد بلافاصله نزدشان حاضر خواهد شد.

    خلاصه اینکه این مساله نه تنها مشکلی ایجاد نمی کند بلکه زحمات موجود دراین عالم که به خاطر صرف وقت است ومدتی که انتظار آن موجب ناراحتی واذیت انسان می شود درآنجا وجود نخواهد داشت.

    البته در سوره معارج خداوند متعال می فرماید:تعرج الملائکةوالروح الیه فی یوم کان مقداره خمسین الف سنة،فرشتگان وروح در روزی که مقدارش پنجاه هزار سال است به سوی او بالا می روند.(معارج/4)

    بعضی از مفسران با توجه به این آیه گفته اند هرروز قیامت مساوی با پنجاه هزار سال این عالم است.

    تغيير و حركت در عالم آخرت
    إنّ الصلوة تنهی عن الفحشاء والمنکر
    جامعه ای که در آن فرهنگ نماز باشد. دچار یاس، افسردگی، فساد وروز مره گی نمی شود.


  7. صلوات


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    علم ,هنر,معارف,عشق,بهشت
    نوشته
    645
    حضور
    17 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1579



    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم نمایش پست ها
    نظر معروف این است که زمان وجود خارجی مستقل ندارد.که می توانید در کتاب آموزش فلسفه استاد مصباح مطالعه کنید.پس چیزی که حقیقت خارجی ندارد نبود آن مشکلی در سیر عالم قیمت وانتقال از جهنم به بهشت ایجاد نمی کندواین انتقال می تواند دفعةصورت بگیردواوامر الهی نیز از این قبیل است
    با سلام و تشکر

    1- به هر حال اگر دفعتا هم باشد باز از جهنم به بهشت وارد شدن تأخر و تقدم را به وجود می اورد و این یعنی انتزاع زمان

    2- اگر زمان طبق گفته فلاسفه وجود خارجی ندارد و بُعدی از مکان و اجسام است پس می توان این نتیجه را گرفت که هر کجایی که ویژه گی های جسمانی و مکان مندی را دارا باشد(بهشت و جهنم) زمان هم نیز موجود است
    ویرایش توسط معلق : ۱۳۹۲/۰۲/۱۱ در ساعت ۰۰:۴۲

  9. #5

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط معلق نمایش پست ها
    اگر طبق آنچه كه حكماي اسلامي گفته اند بپذيريم كه عالم بعد از مرگ مجرد از تغيير،حركت و زمان است، پس اينكه شخصي از عذاب به نعمت وارد مي شود چگونه اتفاق مي افتد؟ يا به عنوان مثال، بدون زمان و گذر لحظه ها زندگي در بهشت يا جهنم چگونه جريان دارد؟
    سلام برادر عزیز
    زمان یک ادراک انتزاعی از تقدم و تاخر پدیده هاست چرا که عالم ماده عالمی ضیق است و همه پدیده ها نمی توانند با هم در آن حضور داشته باشند لذا تقدم و تاخر در آن لازم است
    اما در عالم تجرد همه پدیده ها یکجا در نزد عقل انسانی حاضر است و تنها توجه به یکی دون دیگری است که می تواند تحقق داشته باشد بلکه حتی در توجه به امر خاص در میان امور مختلف باعث عدم توجه به سایرین نیست لذا تقدم و تاخری بین آنها نیست و نبود تقدم و تاخر رافع حس زمان است . البته تقدم و تاخر توجه خاص ممکنه تداعی حس زمان بکند .
    بنابراین هرچه تجرد کاملتر باشد زمان نامحسوستر می شود .
    البته تقدم و تاخر ذاتی اشیاء نسبت به یکدیگر ممکن است نوعی حس زمان کاملا متفاوت را ایجاد کند به تبع ملکه ادراک زمان که در روح آدمی اینجا نهادینه شده است
    بالاخره حس زمان تابع تقدم و تاخر در ادراک است لذا نحوه و شدت حس آن تابع نوع ادراک خواهد بود پس اگر فرض شود در مقامی هیچ نوع تقدم و تاخری وجود نداشته باشد زمان هم نخواهد بود اما ظاهرا این ممکن نیست چه اینکه هر تقدم و تاخری برداشته شود تقدم و تاخر ذاتی اشیاء مثلا تقدم ذاتی علت تامه بر معلولهایش برداشتنی نیست لذاست که برای زمان اینجایی روحی یا حقیقتی در عالم مثال و برای آن هم حقیقتی بالاتر در مرتبه بالاتر است تا به سرمد برسد که حاکی از تقدم و اخر ذاتی اشیاء است
    والله العالم الموفق

    ویرایش توسط حامد : ۱۳۹۲/۰۲/۱۱ در ساعت ۰۷:۳۸
    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  10. صلوات


  11. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    مجلس امام حسین(ع)، مطالعه، ورزش، خانواده.
    نوشته
    2,695
    حضور
    41 روز 1 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7505




    نقل قول نوشته اصلی توسط معلق نمایش پست ها
    به هر حال اگر دفعتا هم باشد باز از جهنم به بهشت وارد شدن تأخر و تقدم را به وجود می اورد و این یعنی انتزاع زمان

    چون ما عادت کرده ایم که همه چیزرا با زمان بسنجیم تصور بی زمانی بودن فضایی سخت است واز طرف دیگر انسان به زندگی مادی لوازم آن عادت کرده است لذا تصورامری برخلاف آن برایش غیرممکن جلوه می کند.وقتی تبدل الرض غیرالارض ،وانسان ازاین زندگی مادی بریده می شود وبهشت وجهنم امری آخرتی است که درظرف زمان نیست.وقتی شما خواب می بینید آیا دراین خواب دیدن زمانی لحاظ می شود واصلادرقالب زمان می گنجد.
    نقل قول نوشته اصلی توسط معلق نمایش پست ها
    اگر زمان طبق گفته فلاسفه وجود خارجی ندارد و بُعدی از مکان و اجسام است پس می توان این نتیجه را گرفت که هر کجایی که ویژه گی های جسمانی و مکان مندی را دارا باشد(بهشت و جهنم) زمان هم نیز موجود است

    همانطورکه جناب صدرادرج9اسفار می فرمایند:بهشتیان مراتبی دارند که دسته ای ازآنها فقط تسبیح الهی می گویند ودراین عالم معنویت وتجرد دیگر زمان معنی ندارد.
    البته یک نکته قابل دقت است که تصور چگونگی تجرد عالم آخرت برای مایی که با مادیات انس گرفته ایم سخت است ولی هرچیزی احکام خود را دارد وعالم تجرد خالی اززمان است.
    تغيير و حركت در عالم آخرت
    إنّ الصلوة تنهی عن الفحشاء والمنکر
    جامعه ای که در آن فرهنگ نماز باشد. دچار یاس، افسردگی، فساد وروز مره گی نمی شود.


  12. صلوات ها 2


  13. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    علم ,هنر,معارف,عشق,بهشت
    نوشته
    645
    حضور
    17 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1579



    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم نمایش پست ها
    وقتی شما خواب می بینید آیا دراین خواب دیدن زمانی لحاظ می شود واصلادرقالب زمان می گنجد.
    سلام
    بله شايد در ظرف زماني دنيا نگنجد اما خود خواب ديدن يك سير بي زمان نيست . باور بنده اين است كه ما فقط در يك حال است كه زمان نداريم ، وقتي كه هيچ ادراكي نداريم و هيچ تصويري نمي بينيم

    واستدلالم اين هست كه ما به هر حال محدوديم و هر چه قدر هم كه سعه وجودي پيداكنيم(بعد از مرگ) باز نسبت به خداوند در ادراكات محدوديم و زمان بُعدي از حدود است لذا در آخرت نيز (اگر چه متفاوت) به نوعي زمان وجود دارد
    آيات قرآن هم چندين جا اشاره به زماندار بودن برزخ و قيامت داشته است ، اين آيات را چگونه بايد تاويل كرد؟
    ویرایش توسط معلق : ۱۳۹۲/۰۲/۱۱ در ساعت ۱۵:۳۶

  14. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    علم ,هنر,معارف,عشق,بهشت
    نوشته
    645
    حضور
    17 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1579



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    زمان یک ادراک انتزاعی از تقدم و تاخر پدیده هاست چرا که عالم ماده عالمی ضیق است و همه پدیده ها نمی توانند با هم در آن حضور داشته باشند لذا تقدم و تاخر در آن لازم است اما در عالم تجرد همه پدیده ها یکجا در نزد عقل انسانی حاضر است و تنها توجه به یکی دون دیگری است که می تواند تحقق داشته باشد بلکه حتی در توجه به امر خاص در میان امور مختلف باعث عدم توجه به سایرین نیست لذا تقدم و تاخری بین آنها نیست و نبود تقدم و تاخر رافع حس زمان است . البته تقدم و تاخر توجه خاص ممکنه تداعی حس زمان بکند . بنابراین هرچه تجرد کاملتر باشد زمان نامحسوستر می شود . البته تقدم و تاخر ذاتی اشیاء نسبت به یکدیگر ممکن است نوعی حس زمان کاملا متفاوت را ایجاد کند به تبع ملکه ادراک زمان که در روح آدمی اینجا نهادینه شده است بالاخره حس زمان تابع تقدم و تاخر در ادراک است لذا نحوه و شدت حس آن تابع نوع ادراک خواهد بود پس اگر فرض شود در مقامی هیچ نوع تقدم و تاخری وجود نداشته باشد زمان هم نخواهد بود اما ظاهرا این ممکن نیست چه اینکه هر تقدم و تاخری برداشته شود تقدم و تاخر ذاتی اشیاء مثلا تقدم ذاتی علت تامه بر معلولهایش برداشتنی نیست لذاست که برای زمان اینجایی روحی یا حقیقتی در عالم مثال و برای آن هم حقیقتی بالاتر در مرتبه بالاتر است تا به سرمد برسد که حاکی از تقدم و اخر ذاتی اشیاء است
    سلام
    من پيش خود اينگونه فرض گرفته ام كه زمان بُعدي از حدود است(كم و كيف ) لذا هركجا كه كه وي‍ژه گي هاي كمي و كيفي موجود باشد(چه دنيا و چه آخرت)به تبع آن زمان نيز موجود است. حال نمي دانم چه قدر درست باشد.

    برداشت من از اينكه گفتيد زمان انتزاع شده از تقدم و تاخر در اشياء و ادراكات ميباشد اين است كه به هر صورت به غير از «مقام فناي في الله» به نوعي در همه عوالم زمان و حركت وجود دارد.


    واما يك سوال: حركت جوهري چيست؟ آيا مختص عالم ماده است يا همه عوالم
    ویرایش توسط معلق : ۱۳۹۲/۰۲/۱۱ در ساعت ۱۴:۵۹

  15. #9

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط معلق نمایش پست ها
    برداشت من از اينكه گفتيد زمان انتزاع شده از تقدم و تاخر در اشياء و ادراكات ميباشد اين است كه به هر صورت به غير از «مقام فناي في الله» به نوعي در همه عوالم زمان و حركت وجود دارد.
    سلام
    ظاهرا در فنا هم روح روح زمان ادراک میشود
    حرکت جوهری بیانگر این استکه اشیاء متحرک ذاتشان متحرک است
    به عبارت دیگر حرکت جوهری می گوید ماده ذاتا متغیر است
    نه در عوالم دیگر حرکت جوهری موضوعیت ندارد چون ماده نیست
    اما به تقریری که قبلا عرض کردم تغییر به نحو دیگری ادراک می شود
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  16. صلوات


  17. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    علاقه
    شعر,مطالعه
    نوشته
    832
    حضور
    33 روز 8 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    18
    آپلود
    0
    گالری
    225
    صلوات
    5729



    به نام خدا

    سلام علیکم




    تغيير و حركت در عالم آخرت







    اينهمه فاصله داريم
    آن كه نيست و هست ، منم
    آن كه هست و نيست ، تويي ...

    هراس بي تو ماندنم ادامه دارد ...



  18. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 32
    آخرين نوشته: ۱۳۹۴/۰۴/۱۸, ۱۳:۱۰
  2. سكوت امام علي[ع] = تاييد اصالت جامعه؟
    توسط سید علی جان در انجمن ولایت فقیه و حکومت اسلامی
    پاسخ: 18
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۴/۲۰, ۱۴:۱۳
  3. تغيير قبله مسلمين
    توسط گمنام در انجمن تاریخ اهل بیت(ع)
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۳/۲۰, ۱۹:۰۸
  4. پاسخ: 80
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۱/۲۶, ۲۱:۰۳
  5. پاسخ: 14
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۵/۱۶, ۰۸:۱۰

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود