صفحه 1 از 12 12311 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: کیفیت تجرد بهشت قیامتی و نحوهٔ ظهور قیامت

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    علاقه
    کتاب​های علامه طهرانی (www.maarefislam.com)
    نوشته
    229
    حضور
    12 روز 16 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    287

    اشاره کیفیت تجرد بهشت قیامتی و نحوهٔ ظهور قیامت




    شبهه اول: اگر عوالم هستی طبق قرآن شامل دنیا و برزخ و قیامت یا طبق برهان و شهود شامل طبیعت و ماده، عالم مثال و عالم عقل و نفس هست و در عالم مثال تجرد از ماده هست ولی صور اشیاء هستن اما در عالم قیامت و نفس هم تجرد از جرم ماده طبیعی هست اشتراک قیامت و برزخ هم تجرد از صور اشیاء اختلاف قیامت و برزخ حال با این توضیح آیات جنات تجری من تحتها الانهار و لذات اینچنینی مثل حور عین و عسل و ... در بهشت چطور قابله توجیه هست با توجه به اینکه بهشت قیامت تجرد از ماده و صورت دارد و این آیات حداکثر تجرد ماده را میرساند نه تجرد صورت را و ترسیم نعمات بهشت خالدین فیهای قیامت شبیه بهشت برزخی است چون قیامت نه ماده هست نه صورت آیا باید ظواهر آیات اینچنینی را به دلیل اختلاف با مبانی عقلی تأویل کرد و گفت منظور حقایق غیر قابل توصیف هست از اسماء و صفات حق و حور و قلمان و درخت و عسل همه و همه تمثیل هستند؟


    شبهه دوم: بحث اصلی معراج پیامبر است که در جهنم قیامت حاضر شد و جهنمی ها را هر یک با احوالاتی که در کتب نقل معراج ذکر شده مشاهده کرد. حالا شبهه این است اگر طبق آیات قرآن قیامت با زوال عالم طبیعت مثل پودر شدن کوهها یا درهم پیچیدن ستارگان یا ... قیام می کند چطور در معراج پیامبر کافری را که مسلما باید در جهنم برزخ می بود در جهنم قیامت دید نتیجه کلی اینکه قیام قیامت امر عمومی است برای کل انسانهای واقع در دنیا و برزخ یا امری است شخصی؟

    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۴/۰۹/۰۷ در ساعت ۱۲:۵۸

  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11166





    با نام و یاد دوست


    کیفیت تجرد بهشت قیامتی و نحوهٔ ظهور قیامت



    کیفیت تجرد بهشت قیامتی و نحوهٔ ظهور قیامت





    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    273
    حضور
    1 روز 18 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1185



    با سلام به شما دوست عزیز
    نقل قول نوشته اصلی توسط seyyed* نمایش پست ها
    شبهه اول: اگر عوالم هستی طبق قرآن شامل دنیا و برزخ و قیامت یا طبق برهان و شهود شامل طبیعت و ماده، عالم مثال و عالم عقل و نفس هست و در عالم مثال تجرد از ماده هست ولی صور اشیاء هستن اما در عالم قیامت و نفس هم تجرد از جرم ماده طبیعی هست اشتراک قیامت و برزخ هم تجرد از صور اشیاء اختلاف قیامت و برزخ حال با این توضیح آیات جنات تجری من تحتها الانهار و لذات اینچنینی مثل حور عین و عسل و ... در بهشت چطور قابله توجیه هست با توجه به اینکه بهشت قیامت تجرد از ماده و صورت دارد و این آیات حداکثر تجرد ماده را میرساند نه تجرد صورت را و ترسیم نعمات بهشت خالدین فیهای قیامت شبیه بهشت برزخی است چون قیامت نه ماده هست نه صورت آیا باید ظواهر آیات اینچنینی را به دلیل اختلاف با مبانی عقلی تأویل کرد و گفت منظور حقایق غیر قابل توصیف هست از اسماء و صفات حق و حور و قلمان و درخت و عسل همه و همه تمثیل هستند؟


    شبهه دوم: بحث اصلی معراج پیامبر است که در جهنم قیامت حاضر شد و جهنمی ها را هر یک با احوالاتی که در کتب نقل معراج ذکر شده مشاهده کرد. حالا شبهه این است اگر طبق آیات قرآن قیامت با زوال عالم طبیعت مثل پودر شدن کوهها یا درهم پیچیدن ستارگان یا ... قیام می کند چطور در معراج پیامبر کافری را که مسلما باید در جهنم برزخ می بود در جهنم قیامت دید نتیجه کلی اینکه قیام قیامت امر عمومی است برای کل انسانهای واقع در دنیا و برزخ یا امری است شخصی؟
    اگر آیات و روایات را ملاک قضاوت و پاسخ نهائی در نظر داشته باشید، اعلان نمائید بحث را آغاز کنیم.

    موفق باشید.


  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    علاقه
    کتاب​های علامه طهرانی (www.maarefislam.com)
    نوشته
    229
    حضور
    12 روز 16 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    287



    نقل قول نوشته اصلی توسط صالح نمایش پست ها
    با سلام به شما دوست عزیز


    اگر آیات و روایات را ملاک قضاوت و پاسخ نهائی در نظر داشته باشید، اعلان نمائید بحث را آغاز کنیم.

    موفق باشید.
    سلام

    عقل چراغ و پیامبر درونه و وحی و نبوت و امامت حجت بیرونی و راه نه چراغ بدون راه به درد میخوره نه راه بدون چراغ. اهل بیت به ما یاد دادن اگه سخنی از ما دیدید که خلاف نص صریح عقل بود اون روایت رو به دیوار بزنید البته باید مراقب بود نص صریح عقلانی نشه وهم و خیال و مغالطه لذا اگه حجت درون نباشه قرآن و اهل بیت که چه عرض کنم خود خدا هم که این نعمت رو داده برای انسان موضوعیتی نداره حالا اگه شما هم موافق بررسی عقلایی روایات به قدر وسع هستید و موافق اخباریون هم نیستید آماده ام که از مطالبتون استفاده کنم.
    قسم به جان خودم آن کس که فهم مطالب تمهید القواعد و مصباح الانس؛ شرح قیصری بر فصوص الحکم و فتوحات مکیه (اثر محی الدین ابن عربی) و اشارات و تنبیهات و شفاء (اثر ابن سینا) و اسفار (اثر ملاصدرا) روزی​اش نشده فهم تفسیر انفسی آیات قرانی و جوامع روایی روزی​اش نشده است.

    فرازی از فرمایشات استاد علامه حسن زادهٔ آملی



  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط seyyed* نمایش پست ها
    شبهه اول: اگر عوالم هستی طبق قرآن شامل دنیا و برزخ و قیامت یا طبق برهان و شهود شامل طبیعت و ماده، عالم مثال و عالم عقل و نفس هست و در عالم مثال تجرد از ماده هست ولی صور اشیاء هستن اما در عالم قیامت و نفس هم تجرد از جرم ماده طبیعی هست اشتراک قیامت و برزخ هم تجرد از صور اشیاء اختلاف قیامت و برزخ حال با این توضیح آیات جنات تجری من تحتها الانهار و لذات اینچنینی مثل حور عین و عسل و ... در بهشت چطور قابله توجیه هست با توجه به اینکه بهشت قیامت تجرد از ماده و صورت دارد و این آیات حداکثر تجرد ماده را میرساند نه تجرد صورت را و ترسیم نعمات بهشت خالدین فیهای قیامت شبیه بهشت برزخی است چون قیامت نه ماده هست نه صورت آیا باید ظواهر آیات اینچنینی را به دلیل اختلاف با مبانی عقلی تأویل کرد و گفت منظور حقایق غیر قابل توصیف هست از اسماء و صفات حق و حور و قلمان و درخت و عسل همه و همه تمثیل هستند؟ شبهه دوم: بحث اصلی معراج پیامبر است که در جهنم قیامت حاضر شد و جهنمی ها را هر یک با احوالاتی که در کتب نقل معراج ذکر شده مشاهده کرد. حالا شبهه این است اگر طبق آیات قرآن قیامت با زوال عالم طبیعت مثل پودر شدن کوهها یا درهم پیچیدن ستارگان یا ... قیام می کند چطور در معراج پیامبر کافری را که مسلما باید در جهنم برزخ می بود در جهنم قیامت دید نتیجه کلی اینکه قیام قیامت امر عمومی است برای کل انسانهای واقع در دنیا و برزخ یا امری است شخصی
    سلام
    در مقام نازل مقام عالی بعینه مفقود است اما در مقام عالی مقام نازل بطور اشرف وجود دارد لذا سخن از جنات تجری من تحتها الانهار در مقام ظهور قیامتی می تواند راجع به همین حقیقت باشد یا اینکه همان حقیقت قیامتی را قرآن کریم تنزل داده و در این عبارات ریخته تا به نحوی مفهوم شود و حرف آخر اینکه جمع هردو هم برای کاملان ممکن است
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    علاقه
    کتاب​های علامه طهرانی (www.maarefislam.com)
    نوشته
    229
    حضور
    12 روز 16 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    287



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    سلام
    در مقام نازل مقام عالی بعینه مفقود است اما در مقام عالی مقام نازل بطور اشرف وجود دارد لذا سخن از جنات تجری من تحتها الانهار در مقام ظهور قیامتی می تواند راجع به همین حقیقت باشد یا اینکه همان حقیقت قیامتی را قرآن کریم تنزل داده و در این عبارات ریخته تا به نحوی مفهوم شود و حرف آخر اینکه جمع هردو هم برای کاملان ممکن است
    والله الموفق
    سلام

    اصلا در عالم مجردات خصوصا قیامت که تجرد تام نسبت به برزخ و دنیا دارد لذت جنسی معنا نداره در تزویج با حور العین چون اونجا نه غریزه ای هست و نه کشش شهوت و نه ابزار و آلات جسمانی. حتی نفس از قالب برزخی و مثالی اش هم خارج شده. خوب پس با این اوصاف آیات رو باید تأویل کنیم تا دچار تناقض نقل با عقل نشیم. سوال اینجاست چه اشکالی داشت قرآن حقایق بهشت رو عینا هم چیزی که بود تشریح میکرد میگفت مثلا بهشتی تحت فلان اسم اعظم و غیره قرار میگیره یا مثلا میگفت بهشت او قائم به نفس توحیدی خودشه و از این قبیل مسائل. چون تشبیهات معقول به محسوس همیشه بیانگر حقایق عقلی نیستن و به عبارتی الکن هستن.
    قسم به جان خودم آن کس که فهم مطالب تمهید القواعد و مصباح الانس؛ شرح قیصری بر فصوص الحکم و فتوحات مکیه (اثر محی الدین ابن عربی) و اشارات و تنبیهات و شفاء (اثر ابن سینا) و اسفار (اثر ملاصدرا) روزی​اش نشده فهم تفسیر انفسی آیات قرانی و جوامع روایی روزی​اش نشده است.

    فرازی از فرمایشات استاد علامه حسن زادهٔ آملی



  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    273
    حضور
    1 روز 18 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1185



    با سلام به شما دوست عزیز
    نقل قول نوشته اصلی توسط seyyed* نمایش پست ها
    عقل چراغ و پیامبر درونه و وحی و نبوت و امامت حجت بیرونی و راه نه چراغ بدون راه به درد میخوره نه راه بدون چراغ.
    قطعا همینطور است، زیرا انتخاب از روی آگاهی وقتی است که با راهنمائی اصولی عقل باشد، و اصل معاد از جانب عقل ضروری است، و برای این دلائل زیادی را دارد، اما ناگفته پیداست که هر چند دلایل عقلی، اصل معاد را می پذیرد، اما هرگز کیفیت معاد و چگونگی آن را بیان نمی کند.

    نه اینکه عقل لیاقت درک سرای دیگر را ندارد بلکه ابزاری برای شناخت آن در اختیارش نیست، چگونه می تواند تأیید کند؟ با چه و سیله ای؟!

    پس دلایل عقلی نمی تواند ثابت کند که معاد چگونه است آیا روحانی محض است، یا روحانی و جسمانی است و بر فرض دوم، آیا این جسم، جسم عنصری و مادی است یا جسم برزخی و مثالی؟ این ها مسائلی نیست که از طریق برهان عقلی بتوان آن را ثابت کرد.

    تنها چیزی را که می توان با برهان عقلی ثابت کرد این است که معاد به صورت روحانی و یا روحانی و جسمانی، بی اشکال است، اما از میان این صورت های ممکن، کدام تحقق خواهد پذیرفت باید به آیات قرآن و احادیث صحیح مراجعه کرد و حقیقت آن را بازیافت.

    قرآن و روایات نیز به صورت مشخص و مؤکد، حیات اخروی را جسمانی-روحانی می داند.


    از میان آنها فقط به دو نمونه اشاره می شود:
    قُلْ يُحْييهَا الَّذي أَنْشَأَها أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ هُوَ بِكُلِّ خَلْقٍ عَليمٌ، بگو: «همان كسى آن را زنده مى‏كند كه نخستين بار آن را آفريد و او به هر مخلوقى داناست!(1)



    و اعلموا انه لیس لهذا الجلد الرقیق صبر علی النار فارحموا نفوسکم؛ بدانید برای این پوست نازک، صبر و بردباری بر آتش نیست، پس به خودتان رحم کنید.(2)
    موفق باشید.
    ــــــــــــــ
    1.یس/79.
    2. نهج البلاغه (صبحی صالح) ص 267، خطبه 182.

    ویرایش توسط صالح : ۱۳۹۲/۰۱/۳۱ در ساعت ۰۷:۴۸

  15. صلوات ها 5


  16. #8

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط seyyed* نمایش پست ها
    سلام اصلا در عالم مجردات خصوصا قیامت که تجرد تام نسبت به برزخ و دنیا دارد لذت جنسی معنا نداره در تزویج با حور العین چون اونجا نه غریزه ای هست و نه کشش شهوت و نه ابزار و آلات جسمانی. حتی نفس از قالب برزخی و مثالی اش هم خارج شده. خوب پس با این اوصاف آیات رو باید تأویل کنیم تا دچار تناقض نقل با عقل نشیم. سوال اینجاست چه اشکالی داشت قرآن حقایق بهشت رو عینا هم چیزی که بود تشریح میکرد میگفت مثلا بهشتی تحت فلان اسم اعظم و غیره قرار میگیره یا مثلا میگفت بهشت او قائم به نفس توحیدی خودشه و از این قبیل مسائل. چون تشبیهات معقول به محسوس همیشه بیانگر حقایق عقلی نیستن و به عبارتی الکن هستن.
    سلام
    نکاح در عالم ماده به نحوی است در عالم مثال به نحوی در عالم عقول و اسماء الهی به نحو دیگر پس بحث از نکاح در بیانات شرعی در خصوص بهشت قیامتی با تجرد تام منافات ندارد
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    علم ,هنر,معارف,عشق,بهشت
    نوشته
    645
    حضور
    17 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1579



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    نکاح در عالم ماده به نحوی است در عالم مثال به نحوی در عالم عقول و اسماء الهی به نحو دیگر پس بحث از نکاح در بیانات شرعی در خصوص بهشت قیامتی با تجرد تام منافات ندارد والله الموفق
    سلام
    با اين حساب آيا درست است كه بگوييم نكاح در عالم ماده در واقع تجلي و ظهور نكاح ،در عالم عقول است؟
    ویرایش توسط معلق : ۱۳۹۲/۰۲/۰۲ در ساعت ۱۳:۱۸

  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط معلق نمایش پست ها
    سلام با اين حساب آيا درست است كه بگوييم نكاح در عالم ماده در واقع تجلي و ظهور نكاح ،در عالم عقول است؟
    سلام
    با دل پاک و نگاه شستشو شده و رها از قیود عرف و رسوم عادی بشری
    بله
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 12 12311 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود