صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بررسي روايات تحريف در احاديث فريقين

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن ، اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,921
    حضور
    15 روز 23 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    38
    آپلود
    0
    گالری
    115
    صلوات
    9229

    پرسش بررسي روايات تحريف در احاديث فريقين




    تحريف ناپذيري قرآن . ( سالم ماندن قرآن از هر گونه تغيير )

    تحريف از ريشه ح _ ر _ ف (1) به معناي مايل كردن و به كنار بردن و دگرگون ساختن آمده است (2) و تحريف سخن ، متمايل ساختن معناي كلام از مقصود گوينده به سمت احتمالي كه مي توان سخن گوينده را بر آن حمل كرد (3) و در نتيجه ايجاد نوعي دگرگوني در مقصود گوينده است .
    اين واژه در قرآن { بقره ، 75 و نساء ، 46 و مائده ، 13 و 41 } و روايات (4) به همين معنا به كار رفته است .

    تحريف قرآن را مي توان به دو نوع معنوي و لفظي قسمت كرد . مقصود از تحريف معنوي تفسير و توجيه سخن بر خلاف مقصود گوينده است اين نوع تحريف در قرآن رخ داده و امير مومنان امام علي نيز از وقوع آن در زمان خود و آينده خبر داده است (5)
    قرآن مجيد نيز از وقوع اين نوع تحريف در كتابهاي آسماني پيشين گزارش داده است { بقره ، 75 و نساء 46 }
    تحريف اقسامي دارد و به عبارت ديگر به چند معنا استعمال مي شود كه برخي از معاني آن در قرآن واقع شده است اين اقسام عبارتند از :

    1- تحريف در معنا . اين قسم از تحريف به تفسيرهاي نادرست ( تفسير به رأي ) باز مي گردد كه در روايات اسلامي به شدت از آن نكوهش و نهي شده است ، با اين حال در مورد برخي از آيات قرآن كريم رخ داده است (6) و برخي مفسران خواسته يا ناخواسته در دام آن افتاده اند

    2- تحريف در حروف و حركات قرآن ، در قرائتهاي مختلف كه از قرآن كريم در دست است تغييراتي در حركات و اعراب و احيانا حروف برخي كلمات رخ داده اتس بنا بر اين ، اين قسم تحريف نيز واقع شده است هر چند اين گونه تغييرها در قرائت رايج در مصاحف كنوني ره نيافته است (7) .

    3- تغيير كلمات قرآن ، اين قسم نيز گر چه در گذشته روي داده ولي از سوي بيشتر مفسران مردود شمرده شده است و ضمن مقابله با آن ، چيزي از آن تغييرات در قرآن موجود راه نيافته است . (8) در حقيقت يكي از انگيزه هاي توحيد مصاحف در زمان عثمان رويارويي با اين نوع تغيير در قرآن كريم بوده است

    4- تحريف به معناي افزودت بر الفاظ و آيات قرآن كريم ، اين قسم از تحريف به اجماع دانشمندان نه در قرآن واقع شد و نه كسي آن را ادعا كرده است و بطلان آن نزد همه مسلمانان از ضروريات است و خود قرآن نيز از عدم وقوع آن خبر داده است { بقره / 24} .

    5- تحريف به معناي تبديل يا كاستن از عبارات و آيات سوره هايي از قرآن كريم (9) ، در بخش از گفتار تنها درباره اين قسم تحريف بحث شده و روايات مربوط به آن و ديدگاههاي مفسران درباره آن بررسي مي شوند .
    آيه الله العظمي خويي رحمه الله عليه از قسم ديگري از تحريف نيز خبر داده است كه بخشي از قرآن موجود را كه قطعا از طرف خداوند متعال وحي شده و رسول خدا بر مردم قرائت كرده و در مصاحف و مصحف رايج نيز كتابت شده و جزو قرآن كريم است پنداشته اند كه از باب تبرك در مصاحف نگاشته شده است مانند آيه " بسم الله الرحمن الرحيم " و دو سوره " معوذتن " (10) كه البته اين قسم نيز حقيقتا تحريف به شمار نمي آيد .

    در مورد تحريف قرآن به نقيصه يعني كاسته شدن آيه يا آياتي از قرآن كريم ديدگاه مشهور ميان مفسران اين است كه با توجه به ضمانت خود قرآن كريم ادله سلامت قرآن از تحريف مبني بر اينكه خداوند متعال حافظ قرآن كريم است و نيز با توجه به تدابير رسول خدا در عمومي كردن حفظ ، كتابت و قرائت قرآن كريم و نيز انتشار قرآن كريم در ميان مسلمانان هيچ آيه ايي از آن كاسته نشده و قرآن رايج در ميان مسلمانان تماما همان قرآني است كه بر رسول خدا وحي شده است بدون هيچگونه فزوني و كاستي در آيات ، با اين حال وجود برخي روايات در منابع اسلامي اين ديدگاه مشهور را با آسيبها و چالشهايي مواجه ساخته و گاه به شبهه كاسته شدن آيه يا آياتي از قرآن كريم دامن زده است

    در ادامه اين روايات در دو بخش منابع اهل سنت و شيعه بررسي مي شود .
    ____________________
    1- مقاييس اللغه ج 2 ص 42 و مفردات راغب ص 228 ماده " حرف "
    2- مقاييس اللغه ج 2 ص 43 و لسان العرب ج 3 ص 128 و 129 ماده " حرف "
    3- مفردات ص 228
    4- نهج البلاغه خطبه هاي 17 و 147
    5- نهج البلاغه خطبه 17 والكافي ج 8 ص 387
    6- نزاهت قرآن از تحريف ص 18 و 19
    7- البيان ص 197 و 198
    8- المصاحف ج 1 ص 253 و 292
    9- البيان ص 199 و نزاهت قرآن از تحريف ص 17 و 21
    10- المصنّف ابن ابي شيبه ج 7 ص 194 و البيان ص 199 و 200 و شبهات حول القرآن ص 41

    ادامه ...
    ویرایش توسط رحیق مختوم : ۱۳۹۲/۰۱/۲۷ در ساعت ۱۳:۲۲
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و جعلنا من انصاره اعوانه

  2. صلوات ها 8


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن ، اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,921
    حضور
    15 روز 23 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    38
    آپلود
    0
    گالری
    115
    صلوات
    9229



    روايات تحريف نما در منابع اهل سنت :

    در منابع و مدارك اهل سنت كهن ترين منبعي كه از چالشي در تحريف ناپذيري قرآن حكايت مي كند موطأ مالك بن انس است ، مالك با سند خود از عايشه چنين نقل مي كند : از جمله آيات قرآن آيه " .... خمس رَضَعات معلومات يحرمن ... " بود .
    پيامبر خدا از دنيا رفت در حالي كه اين آيات از قرآن قرائت مي شد (1) و از مالك بن انس نقل شده كه چون اوائل سوره برائت ساقط شد در پي آن " بسم الله " هم افتاد و اين ثابت است كه حجم سوره برائت به اندازه سوره بقره بوده است (2)

    پس از آن در منابع حديثي متقدم اهل سنت از قبيل صحاح (3) ، مسانيد (4) و سنن (5) كم و بيش احاديثي به چشم مي خورند كه به ظاهر بر تحريف قرآن دلالت دارند . پس از قرن سوم نسائي (6) ، طبري (7) ، طبراني (8) و حاكم نيشابوري (9) روايات تحريف نما را در كتابهايشان نقل كرده اند .

    بررسي تفصيلي دانشمندان اهل سنت درباره اسانيد و توجيه مضامين گوناگون اين احاديث همزمان با صدور اين روايات نيست . اين بررسيها به زمانهاي متاخرتر تعلق دارند . قرائن و شواهد نشان مي دهند اين رويكرد در قرن سوم يعني همزمان با تدوين صحاح ، مسانيد و سنن تشكيل گرفته است به نظر ميرسد " قاسم بن سلام " نخستين گام را در كتاب فضائل القرآن در اين زمينه برداشته است . وي پس از ذكر بخشي از اين اخبار مي نويسد : اين امور ( مواردي كه بر نقصان در قرآن دلالت مي كنند ) مانند تعبير "صلاه العصر " در آيه 238 سوره بقره : " حافظوا علي الصلوات و الصلاه الوسطي صلاه العصر .... " در تفسير قرآن به كار مي آيند ... .(10)

    ابن سلام كتاب ديگري با نام الناسخ و المنسوخ نگاشته است كه ابوجعفر نحاس ضمن اشاره به مطالب آن از نوعي از نسخ ياد مي كند و آن اين است كه آيه ايي نازل شود و مدتي هم تلاوت گردد . سپس تلاوت آن آيه نسخ شود ، ولي حكمش باقي باشد (11)

    اين عبارت سندي تاريخي درباره نظريه معروف " نسخ تلاوت و نه حكم آيه " و همواره در توجيه احاديث تحريف به نقيصه مورد توجه دانشمندان اهل سنت بوده است ، هر چند ابوجعفر نحاس از پذيرش اين نظريه سرباز زده و خود راه حلي ديگر براي اين روايات نشان داده است (12)

    در اين ميان كتاب تأويل مشكل القرآن از ابن قتيبه دينوري كه به انگيزه دفع شبهات و دفاع از ساحت قرآن نگاشته شده (13) جايگاهي ويژه دارد ، وي در اين كتاب به توجيه احاديث وجود لحن و خطا در قرآن (14) كه به نوعي با تحريف در الفاظ قرآن پيوند مي خورند و نيز به تأويل و توجيه اخباري پرداخته است كه تفاوت مصحف ابن مسعود و ابيّ بن كعب با مصحف موجود حكايت مي كنند (15) در طليعه قرن چهارم طبري در اين زمينه ارج نهادني است (16)
    ______________
    1- الموطاء ج 2 ص 608
    2- الاتقان ج 1 ص 142
    3- صحيح البخاري ج 8 ص 26 و صحيح مسلم ج 3 ص 100 و صحيح ابن خزيمه ج 1 ص 280
    4- مسند احمد بن حنبل ج 4 ص 368 و مسند ابي داوود ص 12 و همچنين المصنف ابن ابي شيبه ج 8 ص 570
    5- السنن الكبري ج 8 ص 211 و المصنف صنعاني ج 2 ص 91 و ج 3 ص 365
    6- سنن النسائي ج 4 ص 271
    7- جامع البيان ج 9 ص 18 و ج 17 ص 131 و ج 18 ص 87
    8- المعجم الكبير ج 1 ص 293
    9- المستدرك علي الصحيحين ج 2 ص 415 و 531
    10- فضائل القرآن ص 195
    11- الناسخ و المنسوخ ج 1 ص 434 و 436
    12-الناسخ و المنسوخ ج 1 ص 438
    13- تأويل مشكل القرآن ص 23
    14-تاويل مشكل القرآن ص 50
    15- تاويل مشكل القرآن ص 43 و 47
    16- جامع البيان ج 9 ص 18 و 19

    انشاالله در پست هاي بهم پيوسته ادامه خواهد داشت

    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و جعلنا من انصاره اعوانه

  5. صلوات ها 8


  6. #3

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن ، اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,921
    حضور
    15 روز 23 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    38
    آپلود
    0
    گالری
    115
    صلوات
    9229



    تتمه پست قبلي

    قاطبه دانشمندان اهل سنت بر تحريف ناپذيري قرآن گواهي داده اند ، از جمله آنان احمد بن محمد ثعلبي (1) ابن حزم اندلسي (2) علي بن احمد الواحدي (3) حسين بن مسعود بغوي (4) جار الله محمود زمخشري (5) قاضي عياض بن موسي (6) عبد الحق بن عطيه اندلسي (7) فخر الدين رازي (8) محمد بن احمد قرطبي (9) عبد الله بن احمد نسفي (10) اسماعيل بن كثير دمشقي (11) عبد الله بيضاوي (12) محمد بن جزري (13) جلال الدين سيوطي (14) محمد شوكاني (15) محمود آلوسي (16) سيد قطب (17) و ديگران كه بسيارند
    _______________
    1- تفسير ثعلبي ج 5 ص 331
    2- الفصل في الملل ج 4 ص 182
    3- الوسيط ج 3 ص 40
    4- تفسير بغوي ج 3 ص 44
    5- الكشاف ج 2 ص 572
    6- الشفاء بتعريف حقوق المصطفي ج 2 ص 304 و 305
    7- المحرر الوجيز ج 10 ص 112
    8- التفسير الكبير ج 19 ص 160
    9- تفسير قرطبي ج 10 ص 5
    10- تفسير نسفي ج 2 ص 269
    11- تفسير ابن كثير ج 2 ص 567
    12- تفسير بيضاوي ج 3 ص 362
    13- النشر ج 1 ص 12 الي 14
    14- تفسير جلالين ص 265
    15- فتح الغدير ج 3 ص 122
    16- روح المعاني ج 1 ص 45
    17-في ظلال القرآن ج 4 ص 2127 الي 2129

    ادامه ...
    ویرایش توسط رحیق مختوم : ۱۳۹۲/۰۱/۲۷ در ساعت ۱۳:۲۳
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و جعلنا من انصاره اعوانه

  7. صلوات ها 9


  8. #4

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن ، اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,921
    حضور
    15 روز 23 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    38
    آپلود
    0
    گالری
    115
    صلوات
    9229



    مجموع روايات تحريف نما را در منابع اهل سنت كه از ظاهر آنها استفاده تحريف ميشود در چند محور بررسي مي كنيم

    1- تغيير برخي از كلمات قرآن :
    ابن ابي داود سجستاني از طريق عبّاد بن صُهيب مي گويد : حجاج 11 مورد از حروف برخي از كلمات قرآن را تغيير داد (1)
    افزون بر آنكه اكثر اين موارد از مقوله قرائات اند (2) اين تغيير افسانه ايي بيش نيست چون اولا ابن ابي داود اين قصه خيالي را از قول عبّاد بي صهيب بصري از عوف بن ابي جميله نقل كرده است و عبّاد عادتا نمي تواند راوي عوف به شمار رود و دانشمندان رجال شناس نيز وي را از راويان عوف ندانسته اند (3) افزون بر آن عبّاد در نزد دانشمندان رجال شناس ضعيف و حديثش متروك است (4)

    ثانيا در عصر حجاج چنين امري عادتا محال است زيرا در آن عصر قرآن در سينه ها و كتابها به صورت گسترده در آفاق منتشر شده بود هزگز امكان جمع آوري و دست بردن در آن نبوده است (5)
    بنا بر اين بر فرض صحت چنين رواياتي شايد در مصحف شخصي حجاج چنين نابسامانيهايي و وي آنها را با الگوبرداري از ديگر مصاحف تغيير داده است ولي ديگران به عمد براي كاستن از منزلت قرآن يا به اشتباه به تمام مصاحف نسبت داده اند (6)

    2- فراموش شدن برخي آيات :
    احاديث بيانگر اين مضمون در مصادر اهل سنت از كميّت بيشتري برخوردارند ، چنان كه از قول عمر بن خطاب نقل شده كه قرآن 1027000 حرف دارد (7) يعني بايد بيش از دو سوم قرآن از دست رفته باشد (8) قاسم بن سلام نيز به نقل از عبدالله بن عمر چنين نقل مي كند : هيچ كس از شما نمي تواند ادعا كند تمام قرآن نزد اوست ... بيشتر قرآن از دست رفته است ... (9) . در روايتي ابو موسي اشعري از سوره ايي شبيه سوره برائت در زمان پيامبر ياد مي كند كه به جز يك آيه همه آن را فراموش كرده است . هم او از سوره ديگري شبيه به مسبّحات سخن مي گويد كه جز يك آيه همه آن را فراموش كرده است (10) از حذيفه بن يمان نقل شده كه حجم سوره برائت سه (11) يا 4 برابر حجم كنوني آن بوده است (12)

    در روايتي ديگر از مالك بن انس اين سوره از نظر حجم همانند سوره بقره ياد شده است كه آيه " بسم الله " به همراه آيات آغازين آن ساقط شده است (13) اين پندار درباره سوره احزاب نيز هست (14)
    ______________
    1-المصاحف ص 280 و همچنين نكت الانتصار ص 399
    2- آراء المستشرقين ج 1 ص 430 و 431
    3- تهذيب الكمال ج 22 ص 438 و 439
    4- الجرح و التعديل ج 6 ص 81 و 82 و لسان الميزان ج 3 ص 230 و نيز كتاب تاريخ الاسلام ج 15 ص 198 و 199
    5- البيان ص 219
    6- القرآن و روايات المدرستين ج 2 ص 693 و 697
    7- الاتقان ج 1 ص 152 و الدر المنثور ج 6 ص 422
    8- البرهان القرآن ج 1 ص249
    9- فضائل القرآن ص 190 و الاتقان ج 2 ص 52 The Collection The Quran . P . 117 _ 118
    10- صحيح مسلم ج3 ص 530 و فضائل القرآن ص 192
    11-الدر المنثور ج 4 ص 121
    12- الدر المنثور ج 4 ص 120 و المستدرك ج 2 ص 331
    13- الاتقان ج 1 ص 142
    14- الدر المنثور ج 5 ص 180 و فضائل القرآن ص 190 و 191 و المستدرك ج 2 ص 531
    ویرایش توسط رحیق مختوم : ۱۳۹۲/۰۱/۲۵ در ساعت ۱۱:۰۸ دلیل: تنظيم پاراگراف پاورقي
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و جعلنا من انصاره اعوانه

  9. صلوات ها 8


  10. #5

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن ، اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,921
    حضور
    15 روز 23 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    38
    آپلود
    0
    گالری
    115
    صلوات
    9229



    احمد بن حنبل (1) و ديگران (2) به نقل از ابّي بن كعب مي نويسند : در ضمن سوره بيّنه آيات ديگري نيز بوده است . ترمذي اين حديث را " حسن صحيح " مي شناسد(3) و راغب اصفهاني مي گويد :
    " ابن مسعود در مصحف خود تعبير " لو كان لابن آدم ... " را نگاشته بود (4)
    در چند روايت منقول از امام علي و عايشه (5) و عمر از آياتي ياد شده است كه از قرآن ساقط شده اند (6) .
    بنا بر نقلي عمر جمله اي را كه در آن حد رجم ذكر شده است از قرآن مي دانست و مي گفت : اگر گفته نمي شد عمر در مصحف چيزي افزوده ، با دست خود آ» را در مصحف مي نگاشتم (7) . در ميان برخي از اين روايات نيز سخن از حذف و تبديل كلمات و عبارات در برخي از آيات به چشم مي خورد (8) .
    قاسم بن سلّام 124 مورد از آنها را در باب " الزوائد من الحروف التي خولف بها الخط في القرآن " گرد آوري كرده است .(9)
    هر چند اهل سنت درباره صحت و سقم سندهاي اين روايات اختلاف نظر دارند (10) ليكن به اتفاق ، محتواي اين احاديث را دال بر تحريف در الفاظ قرآن ندانسته ،‌با توجه به قرائن و شواهد آنها را فراخور مضامينشان توجيه كرده اند جمعي از اهل سنت مضامين اين احاديث را از جنس تفسير و معاني قرآن مي شناسند و جمعي آنها را حمل بر سنت مي كنند ، مانند نحّاس كه درباره حديث رجم مي گويد " ... آن سنّتي ثابت است (11) شماري ديگر مانند زبيدي (12) و مسلم (13) و برخي ديگر نيز درباره آيه مزعومه " لو كان لابن آدم ... " همين ديدگاه را دارند . برخي از اهل سنت اين احاديث را در زمره وحي غير قرآني ( حديث قدسي ) قلمداد مي كنند (14) حمل اين احاديث بر جعل يا خطاي رواي ، راه حلي ديگر است (15) عده ايي نيز آنها را منسوخ التلاوه مي شمارند .
    دانشمندان اماميه به اتفاق و بدودن ترديد اين روايات را چنان چه تأويلي مناسب نداشته باشد باطل شمرده اند . از جمله قدماي اماميه مي توان به فضل بن شاذان در ردّ نسبتي كه به ابن مسعود درباه معوذتين داده اند (16) سيد مرتضي (17) و طبرسي در مورد رد و ابطال وجود خطا در الفاظ قرآن (18) علي بن طاووس حلي در نقد پندار زيادت آيه بسمله در قرآن (19) علامه حلي در بررسي و نقد سوره هاي خلغ و حفد اشاره كرد. از جمله متاخرين نيز مي توان شيخ محمد جواد بلاغي (20) علامه طباطبايي (21) آيه الله خويي (22) سيد مرتضي عسكري (23) محمد هادي معرفت (24) جوادي آملي (25) نام برد
    ________________
    1- مسند ابي داود ج 5 ص 131 و 132
    2- المستدرك ج 2 ص 531 و مجمع الزوائد ج 7 ص 140
    3- سنن الترمذي ج 5 ص 370
    4- فضائل القرآن ص 189
    5- الموطأ ج 2 ص 608 و صحيح مسلم ج 3 ص 100 و مسند احمد بن حنبل ج 4 ص 368
    6- صحيح البخاري ج 8 ص 113 و صحيح مسلم ج 6 ص 162 و 163 و المصنّف ابن ابي شيبه ج 8 ص 570
    7- فتح الباري ج 11 ص 217 و كنز العمال ج 2 ص 569 و 594
    8- فضائل القرآن ص 162 و 190 و الاتقان ج 1 ص 52 الي 55 و روح العماني ج 1 ص 46
    9- مقدمتان في علوم القرآن ص 83 و نيز المحلي ج 20 ص 14 الي 16 و الناسخ و المنسوخ ج 1 ص 52 الي 55 و روح المعاني ج 1 ص 46
    10- فضائل القرآن ص 195 .
    11- الناسخ و المنسوخ ج 1 ص 438 و مقدمتان في علوم القرآن ص 79
    12- مقدمتان في علوم القرآن ص 85
    13- صحيح مسلم ج 3 ص 100 و صحيح ابن حبّان ج 8 ص 28
    14- تأويل مختلف الحديث ص 292 و مقدمتان في علوم القرآن ص 85 و 86
    15- الايضاح ص 229
    16-سلامه القرآن من التحريف ص 226
    17-مجمع البيان ج 1 ص 83 و 84
    18-سعد السعود ص 292
    19-تذكره الفقهاء ج 3 ص 263
    20- آلاء الرحمن ج 1 ص 227 و 228 و الهدي الي دين المصطفي (ص) ص 123 و 124
    21-الميزان ج 12 ص 117
    22-البيان ص 206 و 235
    23- القرآن و روايات المدرستين ج 2 ص 40 الي 67 و 630 و 631
    24- صيانه القرآن ص 158 و 162
    25- نزاهت قرآن از تحريف ص 142 و 154

    ادامه ...




    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و جعلنا من انصاره اعوانه

  11. صلوات ها 7


  12. #6

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن ، اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,921
    حضور
    15 روز 23 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    38
    آپلود
    0
    گالری
    115
    صلوات
    9229



    نقصان در جمع آوري قرآن
    برخي جمع آوري قرآن توسط خليفه اول را به طور طبيعي موجب وقوع تحريف به نقيصه و تغيير در قرآن (1) و توحيد مصاحف به دست عثمان را نيز موجب سقوط برخي از كلمات و آيات مي پندارند (2) بر فرض اينكه ابوبكر گردآورنده قرآن باشد ،‌بدون ترديد گرد آورنده قرآن ،‌هر چه از قرآن در سينه ها و مكتوبات به صورت متواتر بوده در مصحف گرد آورده است (3) اما اگر ديدگاه سيد مرتضي و همفكرانش را مبني بر جمع و تدوين قرآن در عصر پيامبر اكرم بپذيريم (4) اين مناقشه موضوعا منتفي است تحريف قرآن در عصر عثمان (5) نيز پنداري بيش نيست كار عثمان الغاي قرائتهايي كه از پيامبر خدا اخذ نشده و يكدست كردن مصحف و اكتفا به متن آيات با حذف تأويل و تفسير از متن قرآن بوده است بدون آنكه موجب تحريف در الفاظ آيات شود (6)
    _____________
    1- فصل الخطاب ص 141
    2- فصل الخطاب ص 147
    3- البيان ص 257
    4- مجمع البيان ج 1 ص 84
    5- آراء المستشرقين ج 1 ص 465 و همچنين شبهات حول القرآن ص 46
    6- البيان ص 257 و 258

    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و جعلنا من انصاره اعوانه

  13. صلوات ها 5


  14. #7

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن ، اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,921
    حضور
    15 روز 23 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    38
    آپلود
    0
    گالری
    115
    صلوات
    9229



    تفاوت در مصاحف صحابه :
    برخي از ادله قائلان به تحريف قرآن ، رواياتي اند كه درباره مصحف امام علي عليه السلام ،‌عبد الله بن مسعود و ابّي بن كعب نقل شده اند (1)
    طبق مدارك فريقين اصل وجود مصحف امام علي محرز است و جاي ترديد ندارد (2) اما اضافاتي كه در مصحف آن حضرت نقل شده اند همگي در حد تفسير و تأويل اند ه در مصحف كنوني نيستند (3)
    تفاوت مصحف ابن مسعود و مصحف ابيّ بن كعب با مصحف موجود نيز بر خلاف پندار برخي (4) در اضافات تفسيري و تبديل برخي از كلمات دشوار ( غريب ) قرآن به كلمه اي ديگر جهت شرح و توضيح آنهاست و به نزاهت قرآن از تحريف آسيبي نمي رساند .

    ديدگاههاي اهل سنت درباره سندها و مدلولهاي اين احاديث متفاوتند ،‌برخي اسناد نسبتي را كه به ابن مسعود داده اند باطل و دروغين (5) و برخي آنها را احاديثي صحيح دانسته (6) در جستجوي تأويل متن بر مي آيند بيشتر اهل سنت انكار ابن مسعود را تنها در جنبه نگارش اين سوره ها در قرآن دانسته و بر اين باورند كه ابن مسعود منكر اصل وجود قرآني اين سوره ها نبوده است بلكه اساسا ممكن نيست ابن مسعود به تنهايي راه درست و ساير مهاجران و انصار راه خطا پيموده باشند . شايد تواتر اين سوره ها براي وي ثابت نبوده است (7) و شايد سوره حمد را به جهت فرط شهرت نياورده است .

    در پاره ايي از اخبار تعبير " مصحف فاطمه " به چشم مي خورد . برخي وجود اين مصحف را در منابع شيعي از ادله تحريف نزد شيعه مي شناسند (8) در صورتي كه كلمه مصحف در اين تعبير مشترك لفظي است و در متن اخباري كه گزارش آن آمده است تصريح دارد كه اين مصحف غير از قرآن است و پس از وفات پيامبر خدا فرشته ايي رخدادهاي آينده را براي حضرت فاطمه مي گفت و امير مومنان امام علي عليه السلام آن را مي نگاشت (9)
    _______________
    1- فصل الخطاب ص 120 و 124
    2- مذاهب التفسير الاسلامي ص 296 و سلامه القرآن من التحريف ص 412 و 420
    3- اوائل المقالات ص 93 و الصافي ج 1 ص 52 و البيان ص 223
    4- فصل الخطاب ص 135 و 144 و مذاهب التفسير الاسلامي ص 20 الي 31 .
    5- الاتقان ج 1 ص 172 و تاويل مشكل القرآن ص 43
    6- الاتقان ج 1 ص 173
    7- تاويل مشكل القرآن ص 42 ، 43 و 49 و الاتقان ج 1 ص 173
    8- مذاهب التفسير الاسلامي ص 301 و الشيعه و تحريف القرآن ص 62 و 63
    9- الكافي ج 1 ص 240

    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و جعلنا من انصاره اعوانه

  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن ، اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,921
    حضور
    15 روز 23 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    38
    آپلود
    0
    گالری
    115
    صلوات
    9229

    آخرين پست بررسي تحريف در احاديث اهل سنّت




    بيشتر اهل سنت در توجيه احاديثي كه بر تحريف به نقيصه دلالت دارند به نظريه " نسخ تلاوت " روي آورده اند . آنان ( طبق اين نظريه ) مضامين اين احاديث را آياتي مي دانند كه ابتدا از ناحيه خدا نازل شده اند و سپس يا الفاظ آنها همراه با حكمشان منسوخ شده اند ( نسخ تلاوت با حكم ) يا در مواردي تنها تلاوتشان منسوخ شده ، ولي حكم آنها باقي است ( نسخ تلاوت بدون حكم ) از ميان اهل سنت مي توان از ابن حزم (1) زرقاني (2) ابوشامه (3) سيوطي (4) و ... نام برد

    با اين وصف گروهي از قدما و متأخرين اهل سنت بر ناكارآمدي و ابطال اين نظريه رأي داده و گفته اند : اولا اين احاديث خبر واحدند و اثبات آيات قرآن يا نسخ آنها با خبر واحد امكان پذير نيست (5).
    ثانيا محتواي آيات مزعومه با آيات قرآن سنخيتي دارند (6) ثالثا نسخ آيات قرآن تنها به عصر نزول وحي اختصاص دارد ،‌ولي سبك و سياق برخي از اين اخبار بر نسخ بعد از وفات پيامبر و انقطاع وحي دلالت مي كند (7) افزون بر آن ،‌اين روايات با ادله سلامت قرآن از تحريف در تعارض بوده و ناگزير ساقط اند
    _______________
    1- المحلي ج 11 ص 235
    2- مناهل العرفان ج 2 ص 214 و 215
    3- المرشد الوجيز ص 42
    4- الاتقان ج 2 ص 52
    5- مباحث في علوم القرآن ص 265 و 266 و النسخ في القرآن ج 1 ص 283 و البرهان في علوم القرآن ج 2 ص 39 و 40
    6- مباحث في علوم القرآن ص 265 و 266
    7- الموطأ ج 2 ص 605 و فضائل القرآن ص 190 و 191 ، الاتقان ج 2 ص 52 الي 56 ،‌الناسخ و المنسوخ ج 1 ص 443 الي 446

    بحث تحريف در منابع اهل سنت در اينجا به پايان رسيد و انشاالله بزودي نزاهت تحريف قرآن را در منابع شيعي بررسي خواهيم كرد

    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و جعلنا من انصاره اعوانه

  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن ، اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,921
    حضور
    15 روز 23 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    38
    آپلود
    0
    گالری
    115
    صلوات
    9229



    روايات تحريف نما در منابع شيعي :

    برخي (1) بر اين پندارندكه در منابع شيعي ،‌كهن ترين منبعي كه از چالشي در زمينه تحريف ناپذيري قرآن پرده برانداخته كتاب سليم بن قيس از قرن اول هجري است كه در ضمن سه حديث درباره مصحف امام علي عليه السلام گزارش داده است (2) اين ادعا افزون بر مبتني بودن بر اثبات انتساب كتاب حاضر به سليم بن قيس (3) مبتني بر اثبات تفاوت جوهري مصحف امام علي با متن قرآن موجود است .

    پس از كتاب سليم كهن ترين منبع در اين باره كتاب التحريف و التبديل از محمد بن حسن صيرفي است . فضل بن شاذان متكلّم مشهور شيعي تنها متعرض احاديث تحريف در كتابهاي اهل سنت شده و در مقام اعتراض به شدت بر آنان خرده گرفته است (4) . در نيمه دوم قرن دوم از كتابهاي القرائات (5) از احمد بن محمد سياري ،‌كتاب التحريف احمد بن محمد بن خالد برقي (6) و كتاب التنزيل من القرآن و التحريف علي بن حسن بن فضال (7) نام برد .برخي به استناد عنوان اين كتابها از گرايش به تحريف در ميان مؤلفان آنها خبر مي دهند (8) .

    صرف نظر از مباحث رجال شناسي درباه برخي از اين افراد (مانند سياري كه به اتفاق تضعيف شده است و خالد برقي كه از ضعفا روايت مي كند و بر مراسيل اعتماد دارد (9) و استفاده خصوص تحريف قرآن از عناوين اين كتابها ( كه لااقل درباره برخي مانند كتاب صيرفي و خالد برقي مشكوك است ) و نيز اختلافي كه در گزارش عناوين شماري از اين كتابها در مدارك و اسناد به چشم مي خورد ( مانند كتاب برقي كه شيخ طوسي از آن با نام كتاب المعاني و التحريف (10)و ابن نديم با نام كتاب معاني الاحاديث و التحريف (11) ياد مي كند ) بايد براي اثبات گرايش آنان به تحريف ثابت شود مراد آنان از عنوان تحريف و تبديل ،‌تحريف و تغيير در الفاظ قرآن است .

    هر چند هم اكنون غير از كتاب سياري ،‌كتابهاي ديگر مفقودند ليكن با تأمل در مضامين روايات كتاب سياري و نيز احاديث كتابهاي ديگر كه كم و بيش در لابلاي منابع متاخرتر آمده ،‌مي توان با قاطعيت گفت كه آنان عنوان تحريف را از متن احاديث برگرفته اند . معناي اصطلاحي تحريف قرآن در لسان روايات ،‌ در تحريف معنوي يعني حمل آيات بر خلاف مراد خدا ظهور دارد و با تفسير به رأي مساوق است .
    __________________
    1- اصول مذهب الشيعه ج 1 ص 233 و 288 و جلد 3 ص 1281
    2- كتاب سليم بن قيس ص 147
    3- كتاب سليم بن قيس ص 147
    4- الايضاح ص 209 الي 229
    5- رجال نجاشي ص 80
    6- رجال نجاشي ص 76
    7- رجال نجاشي ص 257 و 258
    8- فصل الخطاب ص 25 الي 29
    9- الفهرست ص 51 ، رجال نجاشي ص 76
    10- الفهرست ص 63
    11- الفهرست ص 277

    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و جعلنا من انصاره اعوانه

  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    54
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    101



    عالیست خدا خیرتان دهد. حقیر زمانی که در سایتهای دیگر چون sunniforum.com با اهل سنت مباحثه میکنم. مدام میگویند که شما قائل به تحریفید و لیستی از علمای مارا که برین قائلند نمایان می سازند. خواهشمندم که در ادامه لیستی با ذکر منبع تشکیل فرمائید که جوابی دندانشکن باشد.
    ((وحیدم )) من اگر در جرم و تقصیر سگی بودم شدم در كوی تو پیر
    بر آن خوانی كه یك عالم نشسته سگی هم در كنارش پا شكسته
    تو كه قاتل به خوان خود بخوانی نپندارم كه این سگ را برانی

    قسمتی از شعر آیت الله العظمی وحید خراسانی در مدح امام علی ع

  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 3

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود