جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا این آیه ( آیه 31 سوره توبه)، شامل علمای اسلام نمی شه؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    نوشته
    164
    حضور
    2 روز 2 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    629

    آیا این آیه ( آیه 31 سوره توبه)، شامل علمای اسلام نمی شه؟




    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام

    آیه ی مبارک 31 از سوره ی شریف توبه رو ببینیم :

    "اتَّخَذُواْ أَحْبَارَهُمْ وَرُهْبَانَهُمْ أَرْبَاباً مِّن دُونِ اللّهِ وَالْمَسِيحَ ابْنَ مَرْيَمَ وَمَا أُمِرُواْ إِلاَّ لِيَعْبُدُواْ إِلَـهاً وَاحِداً لاَّ إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ سُبْحَانَهُ عَمَّا يُشْرِكُونَ " [آنها] دانشمندان و راهبان خويش را معبودهايى در برابر خدا قرار دادند، و [همچنين‏] مسيح فرزند مريم را؛ در حالى كه دستور نداشتند جز خداوند يكتائى را كه معبودى جز او نيست‏، بپرستند، او پاك و منزه است از آنچه همتايش قرار مى‏دهند!
    (ترجمه ی آیت الله مکارم)

    من هرگاه به این آیه می رسم ، یک شبهه ای میاد تو ذهنم. ما از یک مرجع تقلید ، تقلید می کنیم و اگه هم درست و حسابی تقلید کنیم ، همه ی نظراتش رو اجرا می کنیم. خوب.
    از یه طرف هم ، با خودمون می گیم که ما که اوون مرجع رو پرستش نمی کنیم ، فقط دستورات خداوند رو از اوون دریافت می کنیم.

    حالا اگه دستوری که مرجع تقلید می ده ، سهواً یا عمداً دستور خدا نباشه ، مصداق آیه نمی شیم ؟

    یه سوال دیگه ، چه طوری می تونیم این مشکل رو حل کنیم؟ یعنی بفهمیم دستوری که دریافت کردیم ، دستور خدا هست ؟ حداقل بفهمیم ، عمدی در کار نبوده؟

    Nothing will stop us

    Try to be a part of the solution, not a part of the problem.

    اللهم عجل لولیک الفرج

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,523
    حضور
    174 روز 19 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58299






    با نام و یاد دوست





    آیا این آیه ( آیه 31 سوره توبه)، شامل علمای اسلام نمی شه؟




    آیا این آیه ( آیه 31 سوره توبه)، شامل علمای اسلام نمی شه؟


  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,715
    حضور
    29 روز 6 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5705



    به نام خدا
    با سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط بابک 113 نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم سلام آیه ی مبارک 31 از سوره ی شریف توبه رو ببینیم : "اتَّخَذُواْ أَحْبَارَهُمْ وَرُهْبَانَهُمْ أَرْبَاباً مِّن دُونِ اللّهِ وَالْمَسِيحَ ابْنَ مَرْيَمَ وَمَا أُمِرُواْ إِلاَّ لِيَعْبُدُواْ إِلَـهاً وَاحِداً لاَّ إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ سُبْحَانَهُ عَمَّا يُشْرِكُونَ " [آنها] دانشمندان و راهبان خويش را معبودهايى در برابر خدا قرار دادند، و [همچنين‏] مسيح فرزند مريم را؛ در حالى كه دستور نداشتند جز خداوند يكتائى را كه معبودى جز او نيست‏، بپرستند، او پاك و منزه است از آنچه همتايش قرار مى‏دهند! (ترجمه ی آیت الله مکارم) من هرگاه به این آیه می رسم ، یک شبهه ای میاد تو ذهنم. ما از یک مرجع تقلید ، تقلید می کنیم و اگه هم درست و حسابی تقلید کنیم ، همه ی نظراتش رو اجرا می کنیم. خوب. از یه طرف هم ، با خودمون می گیم که ما که اوون مرجع رو پرستش نمی کنیم ، فقط دستورات خداوند رو از اوون دریافت می کنیم.
    براي فهم بيشتر ايه شريفه و نيز ارتباط آن با سوال شما بهتر است در ابتدا توضيح مختصري در مورد پرستش رهبان و اهبار كه در آيه آمده است داشته باشيم .
    در تفسير نمونه ضمن نقل روايتي تعبير "اربابا من دون الله " را چنين تفسير مي كند:
    "يهود و نصارى در برابر علماء و راهبان خود سجده نمى ‏كردند و براى آنها نماز و روزه و يا سائر عبادتها را انجام نمى ‏دادند ، ولى از آنجا كه خود را بدون قيد و شرط در اطاعت آنان قرار داده بودند و حتى احكامى را كه بر خلاف حكم خدا مى‏ گفتند واجب الاجرا مى‏ شمردند قرآن از اين پيروى كوركورانه و غير منطقى تعبير به عبادت كرده است .
    اين معنى در روايتى كه از امام باقر و امام صادق (عليه‏ السلام‏) نقل شده ، آمده است كه فرمودند : اما و الله ما صاموا لهم و لا صلوا و لكنهم احلوا لهم حراما و حرموا عليهم حلالا فاتبعوهم و عبدوهم من حيث لا يشعرون : به خدا سوگند آنان ( يهود و نصارى ) براى پيشوايان خود روزه و نماز بجا نياوردند ولى پيشوايانشان حرامى را براى آنان حلال ، و حلالى را حرام كردند و آنها پذيرفتند و پيروى كردند و بدون توجه آنان را پرستش نمودند ."(1)
    لذا مراد از "اتخذوا احبارهم و رهبانهم اربابا من دون الله " اين است كه سخن و اوامر احبار و رهبان را حتي در صورتي كه خلاف حكم صريح خدا بود مي پذيرفتند و براي احبار و رهبان استقلال در مقابل خداوند قائل بودند در اينصورت به دليل اينكه حكم احبار و رهبان ، در راستاي حكم خدا و عبوديت الهي نبود لذا اين خود نوعي شرك در عبادت محسوب مي شود .



    (1)- تفسير نمونه ، ج 7،ص365




  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,715
    حضور
    29 روز 6 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5705



    نقل قول نوشته اصلی توسط بابک 113 نمایش پست ها
    حالا اگه دستوری که مرجع تقلید می ده ، سهواً یا عمداً دستور خدا نباشه ، مصداق آیه نمی شیم ؟
    اما در خصوص مراجع عظام تقليد بايد چند مورد را مد نظر قرار داد:
    اول اينكه مقام مرجعيت ، يك مقام اختصاصي غير قابل دسترسي نيست بلكه هر فردي حتي بنده و شما هم مي توانيم براي دريافت و استنباط احكام و دستورات الهي از آيات و روايات ، علمش را بياموزيم و درس بخوانيم و به درجه اجتهاد برسيم اما اگر اين كار براي ما مقدور نيست طبعا بايد از يك مرجع آنهم در امور فقهي و احكام فرعي شرعي تقليد كنيم .
    دوم اينكه مرجعي كه براي تقليد از احكام شرعي انتخاب مي كنيم بايد ويژگي هايي داشته باشد و علاوه بر يكسري ويژگي هاي كلي بايد اعدل ، اتقي و اعلم باشد .
    عادل به كسي گفته مي شود كه گناه كبيره نكند و بر صغيره هم اصرار نداشته باشد
    در خصوص تقوي و علم و عدالت هم بايد از ميان مراجع موجود آنكه عادل تر و با تقوي تر و عالم تر است انتخاب شود لذا مرجعي كه داراي چنين صفاتي باشد ، نهايت تلاشش را مي كند تا حكمي مغاير با دستورات الهي صادر نكند بنابراين چنين فرد عالم متقي و عادلي چگونه مي تواند به عمد خلاف حكم خدا حكمي بيان كند ؟ !! واگر حتي يك مورد عمل حرامي از او سر بزند كه تعمدي و خلاف حكم خدا باشد ، چنين مرجعي از عدالت ساقط است و براي امامت در نماز جماعت هم نمي شود به او اقتدا كرد چه رسد تقليد .
    نقل قول نوشته اصلی توسط بابک 113 نمایش پست ها
    چه طوری می تونیم این مشکل رو حل کنیم؟ یعنی بفهمیم دستوری که دریافت کردیم ، دستور خدا هست ؟ حداقل بفهمیم ، عمدی در کار نبوده؟
    همانطور كه عرض كردم شما يا بايد خودتان متخصص شويد يا به نظر متخصصين ديگر رجوع كنيد - اين حكم عقل است و در تمامي زمينه ها و علوم ديگر اينگونه است ، شما يا بايد پزشك شويد يا به نظر پزشك اعتماد كنيد - و اگر مي خواهيد صائب ترين و نزديك ترين نظر در خصوص احكام را بدانيد و به آن عمل كنيد اما توان يا وقت كسب تخصص فقهي را نداريد بايد به عالمترين، عادلترين و متقي ترين فرد در اين حوزه مراجعه كنيد و به نظر او اعتماد كنيد البته اين دقت و تاكيد و اصرار و حساسيت در انتخاب فقيه ، براي تبعيت از نظر او درحوزه احكام فرعي شرعي است وگرنه در زمينه اعتقادات هر فردي خودش بايد تحقيق كند و به يقين در اعتقادات برسد و نمي تواند در اين زمينه از كسي تقليد نمايد .
    بنابراين تلاش براي تقليد در احكام فرعي شرعي از عالمترين وعادلترين و متقي ترين مرجع ، در واقع تلاش براي دريافت نزديكترين حكم به مراد خداوند است .



    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۲/۰۱/۲۶ در ساعت ۱۸:۴۴

  9. صلوات ها 3


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود