جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: خلقت متفاوت ائمه و عدالت خدا

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3

    خلقت متفاوت ائمه و عدالت خدا




    سوالی در مورد ائمه دارم. اخیرا بحث هایی داشتیم با عده ای همکارا سر این مسئله که :
    حرفایی که در مورد ائمه زده می شه درست نیست . مثلا مگه می شه خلقت جدایی داشته باشن، این به دور ازعدالت خداست. اینکه تو شکم مادرشون صحبت کنن، یا وقتی به دنیا اومدن سجده کنن یا تو کودکی حرف بزنن.
    جواب علمی می شه به این مطلب داد؟

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,567
    حضور
    175 روز 17 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58362





    با نام و یاد دوست




    خلقت متفاوت ائمه و عدالت خدا



    خلقت متفاوت ائمه و عدالت خدا



    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۲/۰۲/۲۸ در ساعت ۲۱:۵۸

  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,334
    حضور
    28 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3973

    عدالت




    نقل قول نوشته اصلی توسط sadebegooyam نمایش پست ها
    سوالی در مورد ائمه دارم. اخیرا بحث هایی داشتیم با عده ای همکارا سر این مسئله که :
    حرفایی که در مورد ائمه زده می شه درست نیست . مثلا مگه می شه خلقت جدایی داشته باشن، این به دور ازعدالت خداست. اینکه تو شکم مادرشون صحبت کنن، یا وقتی به دنیا اومدن سجده کنن یا تو کودکی حرف بزنن.
    جواب علمی می شه به این مطلب داد؟

    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    - در احادیث شیعه موارد بسیاری در مورد خلقت خاص و نیز کرامات خاص از اهل بیت در مورد به دنیا آمدن یا دوران کودکی آنها نقل شده است. فارغ از اینکه آیا شما مورد خاصی را در ذهن دارید که برای شما سوال ایجاد کرده یا خیر، می توان به طور کلی گفت که پذیرش چنین مدعیاتی هم با قدرت مطلق خداوند سازگار است و هم با علم و عدالت او و مشکلی پیش نمی آید.

    - عدالت چیست؟

    - عدالت در یک تعریف آن است که حق هر دارای حقی را به او بدهید. به عبارت دیگر اگر کسی از شما 100 تومان طلب دارد، آن را به او پرداخت کنید. اما آیا ما بندگان حقی بر گردن خداوند داریم که از او مطالبه کنیم؟ آیا اگر خداوند که از سر لطف به بندگان نعمت وجود داده است، به شخصی بیش تر از دیگری عنایت کند، می توان او را به بی عدالتی متهم کرد؟ خیر . زیرا اساسا کسی بر خداوند حقی ندارد که از او طلب کند.

    - مطلب دوم در مورد عدالت این است که، هنگامی می توان فردی را به بی عدالتی متهم کرد که به فرد الف 100 نعمت بدهد و به فرد ب 50 نعمت، آنگاه از هردو نفر به طور یکسان مواخذه کند و مسئولیت هر دو را به یک اندازه قرار دهد، در حالیکه خداوند چنین نمی کند و به هرکس به اندازه ای که نعمت داده است، مواخذه خواهد کرد. خداوند در قرآن می فرماید:
    لاَ يُكَلِّفُ اللّهُ نَفْسًا إِلاَّ وُسْعَهَا(1) خدا هيچ کس را جز به اندازه طاقتش مکلف نمی کند.
    به عبارت دیگر فردی که دارای نعمت های بیشتر است، دارای مسئولیت بیشتری نیز می باشد و وظیفه او سنگین تر است. فلذا باز هم تفاوت در نعمت های دنیوی موجب بی عدالتی نمی شود.

    موفق باشید


    1. بقره.286

  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط sadebegooyam نمایش پست ها
    سوالی در مورد ائمه دارم. اخیرا بحث هایی داشتیم با عده ای همکارا سر این مسئله که :
    حرفایی که در مورد ائمه زده می شه درست نیست . مثلا مگه می شه خلقت جدایی داشته باشن، این به دور ازعدالت خداست. اینکه تو شکم مادرشون صحبت کنن، یا وقتی به دنیا اومدن سجده کنن یا تو کودکی حرف بزنن.
    جواب علمی می شه به این مطلب داد؟
    سلام
    فکر می کنم بجای توجه خاص به این مساله باید به مساله کلی تر و اساسی تری توجه کنیم و آن اینکه این عالم عالم تفاوتها هست یا خیر ؟
    آیا انسان با درخت و درخت با سنگ تفاوت دارد یاخیر ؟
    آیا استعدادی که انسان دارد سنگ دارد ؟
    اگر قرار باشد تفاوت میان انسانها از بی عدالتی باشد پس تفاوت انسان و سنگ هم بی عدالتی است چرا که هردو مخلوق یک خدا هستند
    اما هیچگاه ما این تفاوتهارا نشانه بی عدالتی نمی دانیم چرا ؟
    چون
    تفاوت و اختلاف اقتضای عالم است
    وقتی اصل وجود تفاوت و اختلاف را قبول کردیم باور اختلاف انسانها از لحاظ استعدادها و فعلیتها هم سهل خواهد بود
    برخی با استعداد فراوان و برخی با استعداد کم متولد می شوند
    برخی با فعلیتهای برتر و برخی با فعلیتهای کمتر پا به دنیا می گذارند
    و اما امامی که می خواهید پیشوای عالم امکانی را بنماید اگر چنان که در روایات توصیف شده متولد شود جای هیچ تعجبی نیست
    چه اینکه او می آید تا رهبری کل عالم آفرینش را بدست گیرد
    مشخص است که فعلیتها و استعدادهای وجودی او متفاوت باشد
    اما این تفاوت حکیمانه و عادلانه است
    چه اینکه
    اقتضای عدل آنستکه هرکس متناسب با جایگاهی که دارد از فعلیتها برخوردار باشد
    نه اینکه همه یک اندازه فعلیت و استعداد داشته باشند
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,334
    حضور
    28 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3973

    جمع بندی




    سوال:
    حرفایی که در مورد ائمه زده می شه درست نیست . مثلا مگه می شه خلقت جدایی داشته باشن، این به دور ازعدالت خداست. اینکه تو شکم مادرشون صحبت کنن، یا وقتی به دنیا اومدن سجده کنن یا تو کودکی حرف بزنن.

    پاسخ :

    - در احادیث شیعه موارد بسیاری در مورد خلقت خاص و نیز کرامات خاص از اهل بیت در مورد به دنیا آمدن یا دوران کودکی آنها نقل شده است. فارغ از اینکه آیا شما مورد خاصی را در ذهن دارید که برای شما سوال ایجاد کرده یا خیر، می توان به طور کلی گفت که پذیرش چنین مدعیاتی هم با قدرت مطلق خداوند سازگار است و هم با علم و عدالت او و مشکلی پیش نمی آید.

    - عدالت چیست؟

    - عدالت در یک تعریف آن است که حق هر دارای حقی را به او بدهید. به عبارت دیگر اگر کسی از شما 100 تومان طلب دارد، آن را به او پرداخت کنید. اما آیا ما بندگان حقی بر گردن خداوند داریم که از او مطالبه کنیم؟ آیا اگر خداوند که از سر لطف به بندگان نعمت وجود داده است، به شخصی بیش تر از دیگری عنایت کند، می توان او را به بی عدالتی متهم کرد؟ خیر . زیرا اساسا کسی بر خداوند حقی ندارد که از او طلب کند.

    - مطلب دوم در مورد عدالت این است که، هنگامی می توان فردی را به بی عدالتی متهم کرد که به فرد الف 100 نعمت بدهد و به فرد ب 50 نعمت، آنگاه از هردو نفر به طور یکسان مواخذه کند و مسئولیت هر دو را به یک اندازه قرار دهد، در حالیکه خداوند چنین نمی کند و به هرکس به اندازه ای که نعمت داده است، مواخذه خواهد کرد. خداوند در قرآن می فرماید: لاَ يُكَلِّفُ اللّهُ نَفْسًا إِلاَّ وُسْعَهَا(1) خدا هيچ کس را جز به اندازه طاقتش مکلف نمی کند.
    به عبارت دیگر فردی که دارای نعمت های بیشتر است، دارای مسئولیت بیشتری نیز می باشد و وظیفه او سنگین تر است. فلذا باز هم تفاوت در نعمت های دنیوی موجب بی عدالتی نمی شود.

    1. بقره.286


  11. #6

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11167



    خلقت متفاوت ائمه و عدالت خدا


    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  12. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,334
    حضور
    28 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3973

    جمع بندی




    سوال:
    حرفایی که در مورد ائمه زده می شه درست نیست . مثلا مگه می شه خلقت جدایی داشته باشن، این به دور ازعدالت خداست. اینکه تو شکم مادرشون صحبت کنن، یا وقتی به دنیا اومدن سجده کنن یا تو کودکی حرف بزنن.

    پاسخ :

    - در احادیث شیعه موارد بسیاری در مورد خلقت خاص و نیز کرامات خاص از اهل بیت در مورد به دنیا آمدن یا دوران کودکی آنها نقل شده است. فارغ از اینکه آیا شما مورد خاصی را در ذهن دارید که برای شما سوال ایجاد کرده یا خیر، می توان به طور کلی گفت که پذیرش چنین مدعیاتی هم با قدرت مطلق خداوند سازگار است و هم با علم و عدالت او و مشکلی پیش نمی آید.

    - عدالت چیست؟

    - عدالت در یک تعریف آن است که حق هر دارای حقی را به او بدهید. به عبارت دیگر اگر کسی از شما 100 تومان طلب دارد، آن را به او پرداخت کنید. اما آیا ما بندگان حقی بر گردن خداوند داریم که از او مطالبه کنیم؟ آیا اگر خداوند که از سر لطف به بندگان نعمت وجود داده است، به شخصی بیش تر از دیگری عنایت کند، می توان او را به بی عدالتی متهم کرد؟ خیر . زیرا اساسا کسی بر خداوند حقی ندارد که از او طلب کند.

    - مطلب دوم در مورد عدالت این است که، هنگامی می توان فردی را به بی عدالتی متهم کرد که به فرد الف 100 نعمت بدهد و به فرد ب 50 نعمت، آنگاه از هردو نفر به طور یکسان مواخذه کند و مسئولیت هر دو را به یک اندازه قرار دهد، در حالیکه خداوند چنین نمی کند و به هرکس به اندازه ای که نعمت داده است، مواخذه خواهد کرد. خداوند در قرآن می فرماید: لاَ يُكَلِّفُ اللّهُ نَفْسًا إِلاَّ وُسْعَهَا(1) خدا هيچ کس را جز به اندازه طاقتش مکلف نمی کند.
    به عبارت دیگر فردی که دارای نعمت های بیشتر است، دارای مسئولیت بیشتری نیز می باشد و وظیفه او سنگین تر است. فلذا باز هم تفاوت در نعمت های دنیوی موجب بی عدالتی نمی شود.

    1. بقره.286


  13. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود