صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شبهه بساطت وجود و علم حضوری نفس به خود

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    علاقه
    کتاب​های علامه طهرانی (www.maarefislam.com)
    نوشته
    229
    حضور
    12 روز 16 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    287

    شبهه بساطت وجود و علم حضوری نفس به خود




    سلام

    اگر علم نفس به وجود خود علم حضوری است و مدرک علم حضوری وجود است نه صور ماهوی درنتیجه با توجه به وحدت و بساطت وجود چرا این علم حضوری نفس فقط محدود به خود هست در صورتیکه باید شامل کل وجود بسیط در مظاهر بشود نه مثل علم حصولی محدود به حدود جنس و فصل باشد چون وجود بسیط هست و نفس هم به علم حضوری خود را درمی​یابد در نتیجه علم حضوری نفس باید شامل تمام وجود بشود نه خود نفس. چرا؟

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11167




    با نام الله


    شبهه بساطت وجود و علم حضوری نفس به خود




    کارشناس بحث: اویس




    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    دانش
    نوشته
    3,184
    حضور
    55 روز 23 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    30927



    با عرض سلام خدمت آقا seyyed
    اجازه دهید قبل از پاسخ به این سوال توضیحاتی را برای روشن شدن معنای علم حضوری و علم حصولی و معنای بساطتت وجود برای خوانندگان گرامی عرض نمایم.
    یکی از تقسيمات علم ، تقسیم آن به دو شاخه علم حضوري و حصولي است. شناخت حضوري عبارت است از دريافت مستقيم و بدون واسطه واقعيت . شناخت حصولي نیز عبارت است از دريافت غير مستقيم و با واسطه واقعيت. علامه طباطبایی رحمة الله علیه در وجه تسميه تقسيم معرفت به حضوری و حصولی گوید: «در علم حضوری، وجود علم عين وجود معلوم است و انکشاف معلوم توسط عالم به واسطه حضور خود معلوم است در نزد عالم، و از اين جهت، اين علم را «حضوری» می نامند، برخلاف علم حصولی که واقعيت معلوم غير از واقعيت علم است و انکشاف معلوم پيش عالم به واسطه مفهوم يا تصويری است که از وی در پيش خود دارد، و به عبارت ديگر، به واسطه حصول صورتی است از معلوم در نزد عالم و از اين جهت، اين علم را «حصولی» می نامند. تمام اطلاعات ما نسبت به عالم خارج از ذهن علم حصولی است.»
    به عبارت دیگر علم حصولی علمی است که واقعيت معلوم پيش عالم حاضر نيست، بلکه فقط مفهوم و تصويری از معلوم پيش عالم حاضر است؛ مثل علم نفس به موجودات خارجي؛ از قبيل زمين، آسمان، درخت، انسان هاي ديگر و اعضاي بدن خود شخص ادراک کننده.اما علم حضوري علمي است که عين واقعيت معلوم پيش عالم (اعم از نفس يا ادراک کننده ديگري) حاضر است؛ مانند علم نفس به ذات خود و حالات وجدانی و ذهني خود.
    اما مراد از بساطتت وجود نیز این است که وجود مطلق به هيچ نحو از انحاء و به هيچ يك از اقسام تركيب خارجى و ذهنى مركب نباشد نه مركب از اجزاء خارجى مانند ماده و صورت و نه عقلى مانند جنس و فصل و نه اعتبارى و نه اتحادى و نه مقدارى و نه انضمامى و نه علمى و نه وصفى و نه اسمى و نه رسمى و اين گونه موجود در عالم يكى است و كل الأشياء است.
    حال که معنای علم حضوری و حصولی و بساطتت وجود دانسته شد در پاسخ به سوال فوق گوییم:
    وقتی می گوییم علم نفس به خودش از سنخ علم حضوری است یعنی نفس در آگاهی از ذاتش نیازمند به واسطه نیست بلکه وجود معلوم در نزد عالم حاضر بوده و عالم و معلوم در حقیقت یک وجودند نه دو موجود گوناگون. اما باید توجه داشت که علم نفس به خودش اگر چه بی واسطه است و به وجود تعلق می گیرد، اما این وجود یک وجود مطلق و بی قید و شرط نیست که بگوییم چون وجود بسیط است پس باید علم نفس به ذاتش شامل همه وجودات عالم نیز بشود. اگر می گوییم وجود بسیط است، مرادمان از وجود، وجود مطلق است نه وجود مقید، و وجود نفس نیز وجود مقید است، و علم نفس به ذاتش نیز اگر چه مستقیما از ناحیه وجود خودش است، اما چون وجودش مطلق و بسیط نیست اشکال فوق اساسا پیش نمی آید. اما در مورد حق سبحانه و تعالی چون علم حق به ذاتش، مطلق بوده و مقید به چیزی نیست لذا علم حق به ذات بسیطش شامل علم وی به همه موجودات نیز می شود.

    ویرایش توسط اویس : ۱۳۹۲/۰۱/۲۷ در ساعت ۱۹:۵۶


  7. صلوات ها 13


  8. #4

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    علاقه
    کتاب​های علامه طهرانی (www.maarefislam.com)
    نوشته
    229
    حضور
    12 روز 16 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    287



    نقل قول نوشته اصلی توسط مشتاق فاطمه(س) نمایش پست ها
    بقول حضرت آیت الله العظمی وحید آیا احادیث صادقی ع کم هستن که شما عرفان و فلسفه غربی را نشخوار می کنید؟
    آخه مکتب تفکیک چیه که پیامبر درون عقل و پیامبر بیرون وحی شامل قرآن و عترت رو آدم رها کنه. یکی یا هر دو رو.

    مکتب فقط مکتب عقل و وحی که جوهره تشیعه نه مکتب فلان و بهمان که ساخته بشره.
    ویرایش توسط Seyyed* : ۱۳۹۲/۰۱/۲۷ در ساعت ۲۲:۳۵
    قسم به جان خودم آن کس که فهم مطالب تمهید القواعد و مصباح الانس؛ شرح قیصری بر فصوص الحکم و فتوحات مکیه (اثر محی الدین ابن عربی) و اشارات و تنبیهات و شفاء (اثر ابن سینا) و اسفار (اثر ملاصدرا) روزی​اش نشده فهم تفسیر انفسی آیات قرانی و جوامع روایی روزی​اش نشده است.

    فرازی از فرمایشات استاد علامه حسن زادهٔ آملی



  9. #5

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط seyyed* نمایش پست ها
    اگر علم نفس به وجود خود علم حضوری است و مدرک علم حضوری وجود است نه صور ماهوی درنتیجه با توجه به وحدت و بساطت وجود چرا این علم حضوری نفس فقط محدود به خود هست در صورتیکه باید شامل کل وجود بسیط در مظاهر بشود نه مثل علم حصولی محدود به حدود جنس و فصل باشد چون وجود بسیط هست و نفس هم به علم حضوری خود را درمی​یابد در نتیجه علم حضوری نفس باید شامل تمام وجود بشود نه خود نفس. چرا؟
    سلام
    در توجه به صرافت وجود تکثر راه ندارد لذا این توجه عین توجه به تمام حقایق صرفه است لذا اگر بخواهد تمام اشیاء را تفصیلا مورد توجه قرار دهد می بایست به شوون نازلتر نفس توجه کند
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  10. صلوات


  11. #6

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    علاقه
    قرآن و اهل بیت
    نوشته
    125
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    4
    صلوات
    140



    نقل قول نوشته اصلی توسط seyyed* نمایش پست ها
    مکتب تفکیک
    چرا تهمت میزنی؟ من حرفی از مکتب تفکیک زدم؟ خجالت بکشید

    نقل قول نوشته اصلی توسط seyyed* نمایش پست ها
    مکتب فقط مکتب عقل و وحی که جوهره تشیعه نه مکتب فلان و بهمان که ساخته بشره
    منظور از مکتب فلان مکتب ابن عربی لعین و مولانای زندیقه؟ مکتب پاک یعنی کتاب و سنت. همین و بس. فلسفه چیست که از عقل بگوید؟ فلسفه آبستن کفار یونانی است که شما وارد اسلامش کردید. عقل حجت ماست. عقل ما در متکلمین ما نهفته است. چشم کسانی که نمیتوانند شیخ مفید ها علیهم آلاف التحیت و الثنا را ببینند کور باد کور باد که از حجت درون بنابر قول مولایشان صادق ع استفاده میکنند. نه از مکتب افلاطون کافر و ابن عربی سنی. امیدوارم درک کنید.
    ویرایش توسط مشتاق فاطمه(س) : ۱۳۹۲/۰۱/۲۸ در ساعت ۲۰:۰۳
    شیخ مفید ره که بنابر سند صحیح از کتب بحار و احتجاج لقب برادر را از امام عصر عج در توقیع و نامه ای که از طرف حضرتش بهش رسیده است گرفته در اوائل المقالات: ۱۰۱٫ الفلاسفة الملحدین ـ ج۴ از مصنّفات الشیخ المفید ۱۴۳۵ه. ق مى ‏گوید: فلاسفه از مُلحدین(کافران) هستند.
    «جوابات‌ الفیلسوف‌ فی‌ الاتحاد» و نیز «الرد علی‌ اصحاب‌ الحلاج‌» از جمله‌ تألیفات‌ اوست‌.

  12. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    2,976
    حضور
    94 روز 6 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25282



    نقل قول نوشته اصلی توسط مشتاق فاطمه(س) نمایش پست ها
    منظور از مکتب فلان مکتب ابن عربی لعین و مولانای زندیقه؟ مکتب پاک یعنی کتاب و سنت. همین و بس. فلسفه چیست که از عقل بگوید؟ فلسفه آبستن کفار یونانی است که شما وارد اسلامش کردید. عقل حجت ماست. عقل ما در متکلمین ما نهفته است. چشم کسانی که نمیتوانند شیخ مفید ها علیهم آلاف التحیت و الثنا را ببینند کور باد کور باد که از حجت درون بنابر قول مولایشان صادق ع استفاده میکنند. نه از مکتب افلاطون کافر و ابن عربی سنی. امیدوارم درک کنید.
    بسمه تعالی

    برادر گرامی چرا شما اینقدر توهین می کنید،همین مولانائی که شما زندیق می نامید،رهبر معظم انقلاب در موردش می گویند:مثنوی او اصول اصول اصول دین است.

    http://www.askdin.com/thread19771.html

    چرا شما نمی خواهید بپذیرید که اختلاف نظر بین علما یک مسأله عادی و طبیعی است و کار امثال شما با غرض،یا بدون غرض ،دمیدن در آتشی است که هیچ خیری در آن نیست.
    مثلا شما فکر می کنید درست می فهمید و کسی که مولانا را قبول دارد،نمی فهمد؟!!! نه برادر،قدری هم احتمال بده که دیگران هم می فهمند.قدری احتمال بده که دیگران کافر و زندیق و ملحد نیستند.
    اگر کسی گفت معارف اهل بیت علیهم السلام را کنار بگذار و مثلا مثنوی را بگیر،شما در دهانش بزن.
    همه بزرگانی(مانند مرحوم قاضی،امام خمینی،رهبر انقلاب،علامه حسن زاده،آیت الله جوادی آملی و . . . . .) که مولانا را قبول دارند،تربیت شده مکتب اهل بیت علیهم السلام هستند و فقط ایشان را صاحب عصمت و معصوم میدانند.
    چقدر با امثال شماها بحث کردیم بماند!!!!!
    فلسفه و روش فکر که مرز ندارد،شما اینقدر به یونان گیر داده اید.
    اگر علمی از بیرون از اسلام آمد و ما با اسلام تطبیقش دادیم و بدش را حذف کردیم و خوبش را نگه داشتیم،چون از بیرون از اسلام آمده است،کلا باطل است؟!!!این چه منطقی است؟!!!
    با این نگرش مثلا روانشناسی هم کلا باطل و اشتباه است.چون روانشناسی اصل و اساسش غربی است.
    همین طور علوم و فنون دیگر که از خارج از اسلام می آیند.
    این تحجّر نیست؟
    شیخ مفید رحمة الله علیه روی سر ما جا دارد،ولی امام خمینی رحمة الله علیه نیز بی اطلاع نبودند،نامه ایشان به گورباچف را خیلی ها هنوز یادشان است که حقیقت دین را در کتابهای ابن عربی معرفی کرده بودند.
    چه دلیلی می گوید شیخ مفید معصوم بوده و امام خمینی اشتباه کرده است؟!!!

    حرف آخر اینکه دست از توهین و جدلی که اهل بیت علیهم السلام از آن منع کرده اند،بردارید،کمی فکر کردن هم خوب است.

    والسلام علی من إتبع الهدی.

    شبهه بساطت وجود و علم حضوری نفس به خود
    تا صورت پیوند جهان بود علی بود/ تا نقش زمین بود و زمان بود علی بود

    شاهی که ولی بود و وصی بود علی بود / سلطان سخا و کرم و جود علی بود

    عیسی به وجود آمد و در حال سخن گفت/ آن نطق و فصاحت که در او بود علی بود

    مسجود ملایک که شد آدم ، ز علی شد / آدم چو یکی قبله و مسجود علی بود

    آن شير دلاور كه براي طمع نفس/بر خوان جهان پنجه نيالود ، علي بود

    سر دو جهان جمله ز پنهان و ز پيدا / شمس الحق تبريز كه بنمود ، علي بود



  13. صلوات ها 25


  14. #8

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    273
    حضور
    4 روز 10 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1316



    نقل قول نوشته اصلی توسط استاد نمایش پست ها
    برادر گرامی چرا شما اینقدر توهین می کنید
    من هم با "استاد" موافقم...
    این اقا تو تایپکهاشون زیاده روی میکنن...خیلی تند و خشن! برخورد میکنن...

  15. صلوات ها 10


  16. #9

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    علاقه
    کتاب​های علامه طهرانی (www.maarefislam.com)
    نوشته
    229
    حضور
    12 روز 16 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    287



    نقل قول نوشته اصلی توسط مشتاق فاطمه(س) نمایش پست ها
    بقول حضرت آیت الله العظمی وحید آیا احادیث صادقی ع کم هستن که شما عرفان و فلسفه غربی را نشخوار می کنید؟
    خوب به آقای وحید بگید علم اصول فقه هم که ابداع غیر معصومه و پره از مسائل منطقی که از موسسین منطق ارسوط هست و بعضا مسائل فلسفی باطله چرا شما خارج اصول رو 14 سال تدریس میکنید از همه مراجع طولانی تر علمی رو که معصوم چیزی نگفته و عقلیه و از منطق و فلسفه یونان به قول شما در علم اصول بسیار استفاده شده خواستید نمونه هم میارم پس چرا این آقایان این علم رو سالیان سال درس میدن مگه احادیث صادقی کم هستن؟

    ما مریض شدیم حق نداریم پنسیلین مصرف کنیم چون این علم از بلاد کفر و از لویی پاستور زندیق و کافر و ملحد وارد اسلام شده و اهل بیت چیزی در مورد این علم نگفتن پس لعنت بر این علم و صاحب این علوم کفری باد!!!
    ویرایش توسط Seyyed* : ۱۳۹۲/۰۱/۲۸ در ساعت ۲۲:۳۲
    قسم به جان خودم آن کس که فهم مطالب تمهید القواعد و مصباح الانس؛ شرح قیصری بر فصوص الحکم و فتوحات مکیه (اثر محی الدین ابن عربی) و اشارات و تنبیهات و شفاء (اثر ابن سینا) و اسفار (اثر ملاصدرا) روزی​اش نشده فهم تفسیر انفسی آیات قرانی و جوامع روایی روزی​اش نشده است.

    فرازی از فرمایشات استاد علامه حسن زادهٔ آملی



  17. صلوات ها 9


  18. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    باسمه تعالی
    1-هنر در فهم حرف بخردان است/نه تعجیل سخن در رد آن است
    تو را گر دیده تنگ است و تاریک/مکن عیب نکات تیز و باریک1

    2-«خون دلی که پدر پیرتان از این دسته متحجر خورده است هرگز از فشارها و سختی‌های دیگران نخورده است.»2

    پی نوشت:
    1- حضرت علامه حسن زاده آملی/دفتر دل
    2-صحیفه حضرت امام /ج21/ص 278
    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۲/۰۱/۲۸ در ساعت ۲۳:۵۷

  19. صلوات ها 12


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود