صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: برده داری و کنیز داری

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    17
    حضور
    7 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    69

    اشاره برده داری و کنیز داری




    سلام
    من تازه واردم و نمیدونم که جای تاپیکم درسته یا نه خودتون درست کنید دیگه
    پیشاپیش شهادت بی بی دو عالم حضرت فاطمه رو هم به همه ی شما دوستان تسلیت میگم.
    میشه یه مقدار در مورد برده داری و کنیز داری توضیح بدین ؟
    اصلاً یعنی چی؟ یه برده یا کنیز چه ویژگی داشته و تا چه حدی باید به اربابش گوش میکرده؟
    با اینکه این کار غیر انسانی به نظر میرسه، چرا تو اسلام این موضوع رو داریم؟
    چرا توی جنگ ها خانواده دشمن رو به اسارت میگرفتن و زن و دختر طرف رو به کنیزی خودشون میگرفتن و میتونستن باهاشون ( به زور فک کنم ) ازدواج کنن؟
    فقط سوء برداشت نشه که من از اینایی هستم که ضد دینن و این صحبتا
    اتفاقاً من پایه بحث های دینی هستمو خیلی از هم سن و سالای خودم رو ( من 17 سالمه ) عقیده شونو در مورد دین مطهر اسلام عوض کردم و خیلی شبهاتی که براشون پیش اومده بود رو رفع کردم.
    اما سر این موضوع هنوز خودم گیجم میخوام اطلاعات کسب کنم.
    پیشاپیش هم ممنون از جوابایی که ارسال میکنید.
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۴/۰۹/۱۳ در ساعت ۱۰:۲۷

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58297



    با نام و یاد دوست




    برده داری و کنیز داری





    برده داری و کنیز داری



    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۲/۰۱/۲۱ در ساعت ۲۲:۱۰ دلیل: تغییر کارشناس پاسخگو

  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,850
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4427



    اسلام به عنوان یک آئین جهانی که به کرامت، شخصیت، عزت و عدالت اجتماعی تکیه دارد، تمام عوامل بردگی را جز در یک مورد (جنگ) لغو کرد، آن هم به دلیل این که در پی جنگ با کافران اگر اسیرانی گرفته شوند به دلیل کفر و ستیزه گری سزاوار قتل می باشند. اما از آنجا که بسیاری از اسیران به پیروی از سردمداران در جنگ شرکت کرده اند و از آگاهی کافی برخوردار نبودند, از قتل آنان صرف نظر می شود و نگهداری آنان با شرایط خاص به صورت اسارت مطرح می شود که یکی از شیوه های اسارت , به کارگیری آنان به صورت «برده و کنیز» است که این روش نسبت به نگهداری در اردوگاه ها از مزایای فراوانی برخوردار است . زیرا در چرخش کارهای روزمره جامعه نقش فعال دارند و به دلیل آمیختگی با مسلمانان با فرهنگ اسلام آشنا می شوند و رفته رفته به بهانه های مختلف از قبیل کفاره روزه و... آزاد می شوند. اما باید دانست این حکم مربوط به کافران محارب است که در برابر مسلمانان به جنگ پرداخته اند. و اسارت زنان کافر حربی موجب می شود زوجیت آنان قبل از جنگ و اسارت منحل شود اما اگر به اجازه مولی خود بعد از اسارت ازدواج کنند, مولی حق همبستری با آنان را ندارد, بنابراین اینگونه نیست که مولی بتواند با کنیز شوهردار ازدواج کند یا همبستر شود.
    این که کنیزان بر صاحبان خود, حلال اند و صاحبان آنان می توانند با کنیزان خود در صورت شوهر نداشتن, ازدواج کنند, از جهتی به نفع کنیزان است ; چون هر کنیزی که از صاحب خود بچه دار شود, خود به خود آزاد می شود و این بچه دار شدن , باعث آزادی وی می گردد, بنابراین ازدواج با کنیز باعث ترویج برده داری نبوده بلکه زمینه آزادی برده گان را فراهم می کرده است.
    اگر کنیز بخواهد نسبت به مالکِ خود، محرم بماند، باید شرایط زیر حفظ شود:
    1.
    مالک، کنیزش را به ازدواج شخص دیگر درنیاورده باشد.
    2.
    مالک، کنیز را به دیگرى نبخشیده باشد.
    3.
    اگر کنیز با شخصِ دیگرى ازدواج کرده باشد یا او را به دیگرى بخشیده باشند، پس از سپرى شدن مدّت زمان عده‏ى طلاق با شوهرش یا تمام شدنِ زمان بخشش، مجدداً کنیز بر مالکش حلال مى‏شود.
    4.
    کنیز در حالِ گذراندن ایّام عدّه (عدّه‏ى طلاق از شوهر قبلى‏اش) یا ایام استبراء(در آنجا که محلّل واقع شده)، نباشد.
    5.
    قبلاً پدر مالک کنیز با کنیز، نزدیکى نکرده باشد.
    6.
    کنیز، بین چند صاحب مشترک نباشد.
    7.
    قبلاً فرزند مالک و صاحب کنیز با او نزدیکى نکرده باشد.
    8.
    کنیز با مولایش قرارداد نبسته باشد که پول خود را بدهد تا آزاد شود (در اصطلاح مُکاتَب نباشد).
    9.
    کنیز، کاملاً تحت تصرّف مالک باشد
    .

    جهت آگاهى از سیستم بردگى در اسلام و نظر اسلام درباره‏ى برده‏دارى ر.ک:
    1.
    نگاهى به بردگى ، آیه‏الله محمد على گرامى.
    2.
    فرازهایى از اسلام، علامه‏ى طباطبایى(ره).
    3.
    اسلام و آزادى بردگان، آیه‏الله مکارم شیرازى.
    4-
    اسلام و مسائله آزادی , بردگی , موسوی زنجانی
    5-
    حقوق بشر, اسدالله مبشری
    ویرایش توسط شعیب : ۱۳۹۲/۰۲/۰۱ در ساعت ۱۵:۱۶

  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,850
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4427



    نقل قول نوشته اصلی توسط al!r3za نمایش پست ها
    با اینکه این کار غیر انسانی به نظر میرسه، چرا تو اسلام این موضوع رو داریم؟
    اسلام و مبارزه با نظام برده داری:
    اسلام با برده داری نهادینه شده از پیش مواجه شد، در شرایط آن روز برده داری در تار و پود جامعه رسوخ کرده بود به گونه ای که الغای آن به طور کامل ممکن نبود. زیرا از یک سو نظام اقتصادی مردم متلاشی می شد و از سوی دیگر بردگان، سرپرست و کار خود را از دست می دادند، بدین جهت بر اصل آن صحه گذاشت. اما با وضع قوانین در راستای بطلان و زدودن آن حرکت کرد، از یک طرف دریچه ورود به بردگی را بست و از طرف دیگر دریچه خروجی را «از طریق کفارات، مکاتبه، ام ولد و ...» باز گذاشت. اصولا اسلام مفهوم و تعریف بردگی را عوض کرد، پیش از اسلام برده به مفهوم حیوان بود و از هیچ گونه حقوق و امتیازات برخوردار نبود، مولی اجازه داشت هر گونه معامله ای روی برده انجام دهد. اسلام بردگان را ارتقاء داد و فرمود: هیچ انسانی برده آفریده نشده، و همگان بایستی آزاد و بر سرنوشت خویش حاکم باشند، امام علی علیه السلام می فرماید:h} «أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّ آدَمَ لَمْ یَلِدْ عَبْداً وَ لَا أَمَهً وَ إِنَّ النَّاسَ کُلَّهُمْ أَحْرَار{h حضرت آدم علیه السلام غلام و کنیزی را به دنیا نیاورده است تمامی مردم آزادند»؛ v} (ر.ک: محمد تقی جعفری، تحقیق در دو نظام حقوق جهانی بشر از دیدگاه اسلام و غرب، تهران: دفتر خدمات حقوقی بیم المللی جمهوری اسلامی ایران، 1370، ص 446){v در پرتو همین قوانین بود که بردگان جز شخصیت های مهم اسلامی شدند، مثلا سلمان برده آزاد شده بود، هم چنین بلال، عمار یاسر، قنبر، و میثم. از ضمیمیه روایات وارده در مذمت برده فروشی، به روایات (اصل حریت) نیز، بخوبی نتیجه می گیریم که اولا بردگی به عنوان یک اصل موقت نیز از دیدگاه اسلام مردود بوده و همانند مسأله طلاق صرفا به خاطر ضرورت های اجتماعی مورد پذیرش قرار گرفته است، ولی عملا برای جلوگیری از بردگی و از میان برداشتن آن راهکارهای در متن قوانین و اخلاق اسلامی گنجانده شده است. از همین رو، در جامعه اسلامی، از همان قرن های اولیه، مسأله بردگی و برده فروشی رو به افول بوده است، آن گاه که جهان غرب به دلیل رویاروی با معضلات اجتماعی برخاسته از پدیده بردگی (نظیر شیوع فحشاء و منکرات خانمانسوز)، به فکر الغای بردگی افتاد، در جامعه اسلام نظام بردگی (به مفهوم متداول و رسمی آن) منتفی بوده است، و در پرتو همین قوانین متعالی است که امروزه در افکار عمومی و عرف عقد برده داری امری ناپسند و غیر عقلانی محسوب شده، نفی آن از ضوابط حقوق بشر شناخته می شود. به یک معنی دیگر برده ای وجود ندارد تا فارغ از زوایه تاریخی لازم باشد درباره احکام آن بحث شود.
    لازم به یاد اوری است که اکثر فتوحات اسلامی بعد از پیامبر اسلام(ص) اتفاق افتاده است و در این فتوحات خلیفه اول(ابوبکر) و خلیفه دوم(عمر) نقش بارزی داشته اند، زمامداران اموی و عباسی نیز در گسترش قلمرو و جغرافیای مسلمانان صاحب نقش بودند. در ارزیابی و بررسی فتوحات اسلامی دو نکته باید مورد تأمل واقع شود:
    1. جاذبه اسلام و رفتار مهرورزانه مجاهدین اسلام:
    همه تاریخ نویسان واقع بین، عامل مهم و اساسی گسترش اسلام و نابودی دشمنان اسلام را( در قرن های اولیه)،در جاذبه اسلام و رفتار کریمانه سپاهیان اسلام می دانند، بنابراین به رغم برخی از تخلف ها که توسط خلفا یا زمامداران و فرماندهان اموی و عباسی صورت گرفته است، در کل رفتار و منش اسلامی مجاهدان مثبت بوده است. به همین جهت در موارد زیادی با مقاومت اندک تسلیم سپاه اسلام می شدند و بر اثر آن مال، جان و مذهب خود را حفظ می کردند(مقصود اهل کتاب است) و در برابر آن با پرداخت مالیات به نام «جزیه» با آزادی کامل مذهبی زندگی می کردند. از این رو ماهیت جنگ مسلمانان با رومیان و ایرانیان و نیز در شمال آفریقا و ماوراءالنهر، متفاوت از جنگ هایی که میان امپراطوران جهان در آن زمان به وقوع می پیوست، بوده است. به صورت غالب در این جنگ ها انگیزه اصلی گسترش قلمرو اسلام و آزادی مردم و افراد تحت ستم بوده است. البته در این میان انگیزه های اندکی مثل گرفتن غنایم، اسیر و کنیز هم بوده است ولی واقعیت امر این است که سرزمین های فتح شده صدها برابر بزرگتر از سرزمین حجاز(مکه و مدینه) بوده است، و همین طور نفوس ساکنان این مناطق هزار برابر نفوس اعراب مکه و مدینه بوده اند. اگر واقعا هدف این جنگها برده گرفتن می بود، باید هر عرب هزاران نفر کنیز و غلام در اختیار می گرفت. در حالی که چنین چیزی واقعیت ندارد، شمار غلامان و کنیزان اعراب مکه و مدینه بعد از فتح شام و ایران و نیز آفریقا آن قدر زیاد نشده است که بتوان گفت اعراب به انگیزه کنیز گرفتن دختران مناطق دیگر جهان دست به جنگ زده اند.
    بر اساس تحلیل جغرافیایی و اجتماعی نفوس مناطق فتح شده بدست می آید،‌ که جنگ های اعراب مسلمان،‌ علیه روم، ایران و آفریقا با انگیزه های معنوی و مذهبی بوده است. به همین جهت برخی از مورخان غربی گفته اند که مسلمین در جنگ به قتل و کشتار و غارت دست نمی زدند، تنها با شکست جنگجویان،‌ افراد غیر نظامی را میان مسلمان شدن و تسلیم شدن تحت فرمان حکومت اسلامی و پرداخت جزیه مخیر می گذاشتند، آنان که اسلام را می پذیرفتند بدون پرداخت جزیه در سرزمین آبایی خود می ماندند و آنان که اسلام را قبول نمی کردند، پذیرش پرداخت جزیه ضمن حفظ عقیده مذهبی خویش تحت حکومت اسلامی حاضر به زندگی در سرزمین اجدادی خود می شدند، در حالی که تمام دارایی، جان و ناموس شان محفوظ و مصون می ماند. بدین ترتیب فتوحات اسلامی با سرعت فوق العاده به پیش می رفت و مردم مناطق فتح شده به تدریج با رفتار عادلانه متمایل به اسلام می شدند و با اختیار اسلام به عنوان دین خود، از پرداخت جزیه نیز معاف می شدند. دیگر سخن از کنیز و بردگی به معنای وسیع آن وجود نداشته است.v}(تاریخ خلفاء، رسول جعفریان، ص800)
    2.
    اسیران میدان جنگ و روش مناسب برخورد با آنان
    از منظر نظام حقوقی اسلام، در میدان جنگ بعد از شکست دشمن، تمام افراد اعم از زن و مرد نباید کشته شوند، و در شرایط زمان گذشته، بهترین راه در جهت حفظ و نگهداری اسیران این بود که آنان را در درون خانه های فاتحان با شرایط مناسب انسانی جهت بهره وری از توانایی های آنها به کار و فعالیت مشغول نمایند، به مقتضای طبع زنان، اسیران زن به کارهای درون خانه می پرداختند، و اسیران مرد در مزارع و کارهای بیرون از خانه مشغول می شدند. با این کار ضمن اینکه تعامل عاطفی مناسب میان مسلمین و اسیران صورت می گرفت، آنان به مرور با پذیرش اسلام جزء مسلمانان شمرده می شدند و بسیاری آزاد می گردیدند و برخی هم که در شرایط بردگی می ماندند نیز راه های شرعی در جهت اقدام به آزادی اشان وجود داشت که در مجموع همه این روش ها به نفع آزادی بردگان می انجامید.
    بنابراین، بزرگنمایی «کنیزی» در جنگ های چند سده اول، نوعی ایجاد توهم در انحراف وقایع از مسیر حقیقت است و ما ضمن اینکه رفتار مسلمانان در زمان خلیفه اول و دوم و نیز دوره امویان و عباسیان را به صورت صد در صد توجیه نمی کنیم، اما بر اساس قضاوت و ارزیابی مستشرقین منصف می گوییم، غالب و اکثریت رفتار مسلمانان در جنگ با غیرمسلمانان عادلانه، مهرورزانه، آزادی بخش و انسانی بوده است. چون در این جنگ ها غالبا اهداف مقدس مذهبی مطرح بوده است غنایم و اسیران نیز محدود و در حداقل ممکن بوده است. اگر نه باید زندگی افراد مسلمان حجاز، فقط با فتح عراق و شام هزار برابر متفاوت می شد، تاریخ چنین تفاوت هایی را گزارش نکرده است. پس کافی است که در تقدس اسلام و پاکی این آئین جهانی، جنگ های مسلمانان را شاهد و زنده،‌ جهت احیای کرامت انسانی برشماریم.

    امیدواریم همواره موفق باشید
    .

    برای آگاهی بیشتر ر.ک
    :
    رسول جعفریان،‌ تاریخ سیاسی اسلام
    فروغ ابدیت،‌ جعفر سبحانی و تاریخ ویل دورانت
    ویرایش توسط شعیب : ۱۳۹۲/۰۲/۰۱ در ساعت ۱۵:۱۴

  9. صلوات ها 6


  10. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    Atheism
    نوشته
    684
    حضور
    7 روز 14 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    1503



    نقل قول نوشته اصلی توسط شعیب نمایش پست ها
    اسلام به عنوان یک آئین جهانی که به کرامت، شخصیت، عزت و عدالت اجتماعی تکیه دارد، تمام عوامل بردگی را جز در یک مورد (جنگ) لغو کرد، آن هم به دلیل این که در پی جنگ با کافران اگر اسیرانی گرفته شوند به دلیل کفر و ستیزه گری سزاوار قتل می باشند. اما از آنجا که بسیاری از اسیران به پیروی از سردمداران در جنگ شرکت کرده اند و از آگاهی کافی برخوردار نبودند, از قتل آنان صرف نظر می شود و نگهداری آنان با شرایط خاص به صورت اسارت مطرح می شود که یکی از شیوه های اسارت , به کارگیری آنان به صورت «برده و کنیز» است که این روش نسبت به نگهداری در اردوگاه ها از مزایای فراوانی برخوردار است
    سوال اینجاست که چه اتفاقی می افتاد اگر آنها را آزاد می کردند و می فرستادند پی کارشون؟

    این چه توجیهی است که به خاطر اینکه آنها را اسیر نکنند یا به قتل نرسونند، به بردگی می کشیدند! مثل اینکه بگیم به خاطر اینکه موقع دزدی، صاحبخانه را نکشیم، جفت پاهایش رو قلم می کنیم و این بسیار با کرامت و عزت و عدالت است!

  11. صلوات ها 6


  12. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,850
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4427



    نقل قول نوشته اصلی توسط وایسلی گوجا نمایش پست ها
    سوال اینجاست که چه اتفاقی می افتاد اگر آنها را آزاد می کردند و می فرستادند پی کارشون؟

    با سلام
    خیلی واضح است که افرادی را که قصد ریشه کن کردن دین شما و مبارزه با موجودیت شما را دارند اگر در جنگ اسیر شدند نباید آزاد کرد ویا به قول شما " فرستاد پی کارشون"
    چرا که این ها قصد معارضه با دین خدا را داشته اند و حال که عده ای از آنها به دست مسلمانان کشته شده اند هیچ عقل سالمی نمی گوید که اسیران خونی خود را " بفرستید پی کارشون" چرا که آنها دوباره به معارضه برخواسته و موجبات زحمت مسلمانان را فراهم می آورند( خیلی واضح است)
    حال وقتی این افراد که در میدان جنگ کمک به جبهه کفر می کردند اسیر شده اند چند راه می ماند یکی که آنها را کشت ؛ که این را اسلام نمی پسندد بلکه نهی شدید از کشتن اسیران دارد. دوم این که آنها را در زندان ها جمع کرده و دائما مراقب آنها باشد، که این هم هزینه های فراوانی را بر حکومت اسلامی تحمیل کرده و از طرفی اثر خاصی بر این کار مترتب نیست
    سوم این که ؛ آنها را در جامعه اسلامی در میان خانواده ها نگهداری کرده تا هم کمک کار جامعه باشند و هم از فرهنگ والای اسلامی استفاده کرده و در فضای متعالی اسلام نفسی تازه کنند و فرهنگ اسلامی را بیاموزند و زندگی شرافتمندانه ای در جامعه داشته باشند
    به نظر راه سوم معقولانه ترین روش های نگه داری اسرای کفار می باشد.


  13. صلوات ها 6


  14. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    Atheism
    نوشته
    684
    حضور
    7 روز 14 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    1503



    نقل قول نوشته اصلی توسط شعیب نمایش پست ها

    با سلام
    خیلی واضح است که افرادی را که قصد ریشه کن کردن دین شما و مبارزه با موجودیت شما را دارند اگر در جنگ اسیر شدند نباید آزاد کرد ویا به قول شما " فرستاد پی کارشون"
    چرا که این ها قصد معارضه با دین خدا را داشته اند و حال که عده ای از آنها به دست مسلمانان کشته شده اند هیچ عقل سالمی نمی گوید که اسیران خونی خود را " بفرستید پی کارشون" چرا که آنها دوباره به معارضه برخواسته و موجبات زحمت مسلمانان را فراهم می آورند( خیلی واضح است)
    حال وقتی این افراد که در میدان جنگ کمک به جبهه کفر می کردند اسیر شده اند چند راه می ماند یکی که آنها را کشت ؛ که این را اسلام نمی پسندد بلکه نهی شدید از کشتن اسیران دارد. دوم این که آنها را در زندان ها جمع کرده و دائما مراقب آنها باشد، که این هم هزینه های فراوانی را بر حکومت اسلامی تحمیل کرده و از طرفی اثر خاصی بر این کار مترتب نیست
    سوم این که ؛ آنها را در جامعه اسلامی در میان خانواده ها نگهداری کرده تا هم کمک کار جامعه باشند و هم از فرهنگ والای اسلامی استفاده کرده و در فضای متعالی اسلام نفسی تازه کنند و فرهنگ اسلامی را بیاموزند و زندگی شرافتمندانه ای در جامعه داشته باشند
    به نظر راه سوم معقولانه ترین روش های نگه داری اسرای کفار می باشد.
    شما فرمودید این افراد به پیروی از سردمداران در جنگ شرکت کرده و آگاهی کافی نداشتند (دلیل اصلا همین بود که قتل عام نشدند)، پس قصد ریشکن کردن و معارضه با دین خدا و ... منتفی است. و این که شما می فرمایید به خاطر اینکه رعایت شرافت و کرامت انسانی اسیر ها، هزینه بر هست و برای همین اونها رو به بردگی می کشیم و حقوق انسانیشون رو از اونها سلب می کنیم، به خودمون اجازه میدیم بهشون تجاوز جنسی کنیم و مالک اختیارشون باشیم هم منطق بسیار جالبی است !!

    معقولانه ترین روش نگهداری اسرا، یا آزاد کردن آنهاست و یا نگه داشتن آنها در شرایط مناسب و با حفظ کرامت و شرافت انسانی آنها. به بردگی کشیدن اسیر ها (با رنگ و لعابی که شما بهش می زنید ولی در نفس همون بردگی است) به هیچ وجه راه حل انسانی، معقول، شرافتمندانه و منصفانه نیست.

  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    نوشته
    1,365
    حضور
    15 روز 17 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3246



    نقل قول نوشته اصلی توسط شعیب نمایش پست ها
    اسارت زنان کافر حربی موجب می شود زوجیت آنان قبل از جنگ و اسارت منحل شود
    با سلام و تشکر از پاسخ شما.

    اگر کنیز تصاحب شده قبلاً همسر یک کافر اهل کتاب بوده باشد چطور؟ باز هم ازدواج قبلی آنها پس از تصاحب کنیز منحل می شود؟

    ویرایش توسط مؤمن : ۱۳۹۲/۰۲/۰۲ در ساعت ۱۲:۰۶

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    نوشته
    1,365
    حضور
    15 روز 17 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3246



    نقل قول نوشته اصلی توسط شعیب نمایش پست ها
    اگر به اجازه مولی خود بعد از اسارت ازدواج کنند, مولی حق همبستری با آنان را ندارد, بنابراین اینگونه نیست که مولی بتواند با کنیز شوهردار ازدواج کند یا همبستر شود. این که کنیزان بر صاحبان خود, حلال اند و صاحبان آنان می توانند با کنیزان خود در صورت شوهر نداشتن, ازدواج کنند, از جهتی به نفع کنیزان است ; چون هر کنیزی که از صاحب خود بچه دار شود, خود به خود آزاد می شود و این بچه دار شدن , باعث آزادی وی می گردد, بنابراین ازدواج با کنیز باعث ترویج برده داری نبوده بلکه زمینه آزادی برده گان را فراهم می کرده است.
    اگر مولی اجازه ندهد چه؟ شرافت و آزادگی کنیز از بین نمی رود؟

    جالب است که جواز آزادی کنیز همبستری با صاحبش است!

    بعد آن هم چه آزادی!!! کنیز بیچاره بعد از بچه دار شدن مجبور است بخاطر بچه هم که شده نزد مولایش (!) بماند. به این می گویند یک معامله دو سر بُرد واقعی. این طور نیست؟

    خدا وکیلی من که بچه شیعه هستم نمی توانم از این عقاید در مقابل فطرت افراد بی اعتقاد دفاع کنم. چیزی را جا نینداخته اید؟



  19. صلوات ها 4


  20. #10

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    فلسفه
    نوشته
    1,261
    حضور
    31 روز 4 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    85
    صلوات
    3149



    با سلم و عرض ادب
    در مورد این موضوع ،تاپیکهای مختلفی وجود دارد
    از جمله:
    ازدواج با زنان شوهر دار اسیر شده
    اگر سپاه اسلام در جنگ نرم کنیز گرفت ،چه حکمی دارد؟

    ای بی خبر بکوش که صاحب خبر شوی
    تا راهرو نباشی کی صاحب خبر شوی

  21. صلوات ها 5


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 3

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود