صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: انواع گناهان

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    48
    حضور
    2 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    147

    انواع گناهان




    سلام
    لطف کنید چند نمونه از گناهانی که ممکن است بعضی از ما گرفتار باشیم .ولی گناه بودن انرا کمتر شنیده ایم عنوان کنید.مثلا زنا-دروغ-غیبت را همه میدانیم گناه است.اما مثلا من در جایی خواندم ریا در گفتار نیز نوعی گناه است که این مثلا کمتر عنوان شده بود.لطفا کلیه افراد اگر گناهی سراغ دارید که ممکن است بعضی از ما دچار باشیم و ندانیم را بیان کنید.
    ممنون

  2. صلوات ها 8


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,523
    حضور
    174 روز 19 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58301



    با نام و یاد دوست


    انواع گناهان




    کارشناس بحث: استاد

    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۲/۰۱/۲۵ در ساعت ۱۱:۴۱ دلیل: تغییر کارشناس پاسخگو

  5. صلوات ها 7


  6. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    2,976
    حضور
    94 روز 6 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25282



    نقل قول نوشته اصلی توسط vitamind 66 نمایش پست ها
    سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط vitamind 66 نمایش پست ها

    لطف کنید چند نمونه از گناهانی که ممکن است بعضی از ما گرفتار باشیم .ولی گناه بودن انرا کمتر شنیده ایم عنوان کنید.مثلا زنا-دروغ-غیبت را همه میدانیم گناه است.اما مثلا من در جایی خواندم ریا در گفتار نیز نوعی گناه است که این مثلا کمتر عنوان شده بود.لطفا کلیه افراد اگر گناهی سراغ دارید که ممکن است بعضی از ما دچار باشیم و ندانیم را بیان کنید.
    ممنون
    سلام علیکم
    با تشکر از سوال خوب شما،برای آشنائی شما با گناهان،نام گناهانی را که شهید سید عبدالحسین دستغیب در کتاب گناهان کبیره آورده اند را خدمتتان عرض می کنم،هر کدام نیاز به توضیح داشت،بفرمائید تا خدمتتان عرض کنم.


    1-شرک به خدا 2-یأس 3-القنوط من رحمة الله(نا امیدی از رحمت خدا) 4-الأمن من مکر الله(ایمن دانستن خود از مکر خدا) 5-آدم کشی 6-عقوق والدین 7-قطع رحم 8-خوردن مال یتیم 9-ربا خواری 10-زنا 11-لواط 12-قذف(نسبت زنا یا لواط دادن به دیگران) 13-شرابخواری 14-قمار 15-اشتغال بملاهی(سرگرمی به آلات موسیقی) 16-غنا 17-دروغ 18-سوگند دروغ 19-گواهی دروغ 20-گواهی ندادن 21-پیمان شکنی 22-خیانت به امانت 23-دزدی 24-کم فروشی 25-حرام خواری 26-حبس الحقوق(با وجود داشتن حق دیگران را ندادن) 27-فرار از جهاد 28-کمک به ستمگران 29-یاری نکردن ستم دیدگان 30-سحر 31-اسراف 32-کبر ورزیدن 33-خوردن مردار و خون و گوشت خوک 34-ترک عمدی نماز 35-زکات ندادن 36-ترک یکی از واجبات 37-اصرار بر گناه 38-غیبت 39-نمیمه(سخن چینی) 40-ریختن آبروی مومن 41-مکر و نیرنگ 42-احتکار 43-حسد 44-دشمنی کردن با مومن 45-مساحقه(همجنس بازی دو زن) 46-قیادت(واسطه گری برای زنا و لواط) و دیاثت 47-استمناء 48-بدعت 49-حکم ناحق 50-کفران نعمت 51-فتنه 52-بهتان 53-هتک قرآن 54-هتک کعبه 55-هتک مساجد 56-هتک مشاهد مشرفه 57-هتک تربت حسینی

    ویرایش توسط استاد : ۱۳۹۲/۰۱/۲۵ در ساعت ۱۶:۱۵
    انواع گناهان
    تا صورت پیوند جهان بود علی بود/ تا نقش زمین بود و زمان بود علی بود

    شاهی که ولی بود و وصی بود علی بود / سلطان سخا و کرم و جود علی بود

    عیسی به وجود آمد و در حال سخن گفت/ آن نطق و فصاحت که در او بود علی بود

    مسجود ملایک که شد آدم ، ز علی شد / آدم چو یکی قبله و مسجود علی بود

    آن شير دلاور كه براي طمع نفس/بر خوان جهان پنجه نيالود ، علي بود

    سر دو جهان جمله ز پنهان و ز پيدا / شمس الحق تبريز كه بنمود ، علي بود



  7. صلوات ها 8


  8. #4

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    48
    حضور
    2 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    147



    سلام
    ممنون از پاسختون ولی من فکر کردم گناهانی که تو کتاب شهید دستغیب (ره)هست شاید گناهان کبیره باشه.نه تمام گناهان.لطفا اگه خودتون گناهانی را میدونید که مردم بی اطلاعند توضیح بدید.
    ممنون

  9. صلوات ها 7


  10. #5

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,731
    حضور
    109 روز 14 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    4
    گالری
    1583
    صلوات
    37598



    نقل قول نوشته اصلی توسط vitamind 66 نمایش پست ها
    سلام
    ممنون از پاسختون ولی من فکر کردم گناهانی که تو کتاب شهید دستغیب (ره)هست شاید گناهان کبیره باشه.نه تمام گناهان.لطفا اگه خودتون گناهانی را میدونید که مردم بی اطلاعند توضیح بدید.
    ممنون
    به نظر من یکی از گناهان دل شکستن است که شاید خیلی از ما اونو گناه ندونیم.چه بسیار دلها که راحت شکستیم و از کنارش رد شدیم.
    ساده تر بگم،هرچی که باعث بشه بنده ی خدا از ما به هردلیلی رنجیده بشه حق الناس محسوب میشه.
    یا یکی دیگه از گناهان که میشه بهش اشاره کرد انجام ندادن فرایض الهی است،یعنی انجام ندادن واجبات؛مثلا امربه معروف و نهی از منکر بر من واجب است و بنده این کار را انجام نمیدم و چه بسا به خاطر کوتاهی در انجام این واجب الهی ،مشکلات بیشتر و بزرگتری گریبانگیر جامعه بشه که من نیز توی اون مشکل نقش داشتم چراکه اگر امر به معروف و نهی از منکر میکردم شاید تاثیرگذار بود و مثلا اون مشکل پیش نمیومد و ....


    نتیجه اش زیباست وقتی این دو را پیوند می زنیم؛


    اینکه فرمودند: زکات زیبایی، پاکدامنی ست

    و اینکه پرداخت زکات دارائیت را افزون می کند

    حالا آنان که زیبایی بیشتر می خواهند، بسم الله




  11. صلوات ها 10


  12. #6

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    48
    حضور
    2 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    147



    پرسش: خشونت در گفتار

    سلام

    لطفا در موردگناه خشونت در گفتار كه مربوط به زبان ميباشد كمي توضيح داده و مصاديق انرا بيان كنيد.

    ممنون

    پاسخ: با سلام و عرض تبریک سال نو و آرزوي سال پرخیر و برکت برای شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی

    خشونت در گفتار شامل موارد زيادي مي شود، يعني در هر حالتي انسان بايد با لسان نرم و لين سخن بگوي. اما مستدل و محكم. حتي در سوره طه وقتي به موسي و هارون دستور به صحبت با فرعون مي كند سخن با زبان لين و نرم را به آنان سفارش مي كند. كه در آيات 40 تا 60 سوره طه مطرح شده است.

    يكي از مصاديق بارز خشونت در گفتار، ناسزاگويي است كه يكي از گناهان بزرگ است و در آيه ده سوره حجرات، خداوند آن را نهي نموده است و پيامبر اكرم(ص) فرمود كه ورود به بهشت بر هر كسي كه فحش و ناسزا گويد، حرام است.(1)

    امام باقر(ع) مي فرمايد: ناسزاگويي، اسلحه فرو مايگان بدكار است.(2)

    «مقتضاي اطلاق روايات، حرام بودن فحش است با هر كس كه باشد، خواه مسلمان و مومن، يا كافر و فاسق، كوچك يا بزرگ.(3)

    روزي اميرالمومنين(ع) شنيد كه مردي به جناب قنبر دشنام مي­دهد و قنبر خود را آماده كرد او را فحش بدهد، حضرت فرياد زد: قنبر، آرام باش! دشنام گويت را با خواري واگذار كه با اين كار خدا را خشنود مي­كني و شيطان را خشمگين مي سازي و دشمنت را كيفر مي دهي.

    سپس امام سوگند ياد كرد كه «هرگز شخص با ايمان، پروردگار خود را از چيزي همانند« حلم و خويشتن داري» راضي نساخته، شيطان را با سكوت خشمگين نكرده، احمق را با خاموشي، مجازات ننموده است.(4)

    در روايات براي فحش و ناسزاگويي يا ترك آن به خاطر اطاعت از خدا و ترس از عذاب الهي، آثار و نتايجي ذكر شده است.

    امام صادق(ع)فرمود: هر كه به مسلماني فحش دهد، خدا بركت را از روزي اش مي گيرد و لطف و رحمتش را از او بر مي دارد او را به خودش واگذار مي نمايد، و زندگي اش را به سوي فساد و تباهي سوق مي دهد.(5)

    پيامبر اكرم(ص)فرمود: براي هر كس كاري زشت و ناسزا يا شهوتي رخ نمايد و او به خاطر ترس از خدا از آن بپرهيزد، خدا آتش جهنم را بر وي حرام مي كند و از هول و ترس بزرگ قيامت، نجاتش مي دهد.(6)

    دين اسلام نه تنها از دشنام گويي در برخورد با دشنام و ناسزا بر حذر داشته، بلكه حتي از صفات نيك مؤمنان مي­داند كه به هنگام شنيدن ناسزا با رفتار نيك و سلام و درود پاسخ گوييم:«و بندگان خداي رحمان آنان اند كه روي زمين به نرمي (بدون غرور) راه مي روند و چون نادانان آنها را طرف خطاب قرار دهند، به ملايمت پاسخ دهند(سلام گويند)».(7)

    از موارد ديگر خشونت در گفتار زخم زبان زدن و با نيش و كنايه حررف زدن است. كه اگر چه ظاهري مثل كلامهاي معمولي دارد. اما در باطن همراه باخشونت فراوان است. قرآن كريم از طعنه زدن و خواندن افراد با لقبهاي ناپسند منع كرده است: َّ وَ لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَكُمْ وَ لا تَنابَزُوا بِالْأَلْقابِ بِئْسَ الاِسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإيمانِ وَ مَنْ لَمْ يَتُبْ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُون‏ (8): يكديگر را مورد طعن و عيبجويى قرار ندهيد و با القاب زشت و ناپسند يكديگر را ياد نكنيد، بسيار بد است كه بر كسى پس از ايمان نام كفرآميز بگذاريد و آنها كه توبه نكنند، ظالم و ستمگرند!


    از ديگر موارد خشونت در گفتار مسخره كردن است كه در ابتداي آيه 11 سوره حجرات به اين مطلب هم اشاره شده است: يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسى‏ أَنْ يَكُونُوا خَيْراً مِنْهُم‏(9):
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد! نبايد گروهى از مردان شما گروه ديگر را مسخره كنند، شايد آنها از اينها بهتر باشند.
    اينها نمونه هايي از موارد خشونت در گفتار بود اما جهت آگاهي بيشتر مطالعه كتاب گناهان كبيره شهيد دستغيب جلد دوم توصيه مي شود.

    پي نوشت ها:

    1. هندي، كنزالعمال، الاضواء بيروت، چ 3، 1397، ج3، ص598.

    2. سفينةالبحار، چاپ سنگي، ج2، ص346(چاپ قديم)

    3. شهيد دستغيب، گناهان كبيره، پارسايان، چ8، 1379، ج2، ص299.

    4. سفينةالبحار، همان، ج1، ص300، واژه حلم.

    5. كليني، اصول كافي، دارالكتب، چ 4، 1365، ج2، ص226.

    6. مجلسي، بحارالانوار، دارالكتب، چ 1 ، ج67، ص378.

    7. فرقان(25)آيه 63.

    8 و 9. حجرات (49) آيه 11.



    موفق باشید.
    ویرایش توسط **بنده‌ی خـدا** : ۱۳۹۲/۰۱/۳۱ در ساعت ۲۲:۱۹ دلیل: رفع ایراد تایپی

  13. صلوات ها 5


  14. #7

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,006
    حضور
    69 روز 20 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    43
    آپلود
    28
    گالری
    50
    صلوات
    6217

    مطلب سقط جنین!




    سقط جنین حرام و از گناهان کبیره است و مرتکب آن باید توبه کند و کفاره (دو ماه روزه متوالی) دارد. دیه آن هم از قرار زیر می باشد:
    جنین از وقتى که در رحم قرار مى‌ گیرد، به مدت 40 روز، نطفه است. و دیۀ اسقاط آن در این مدت 20 مثقال شرعى طلاى سکه ‌دار است که هر مثقال، هیجده نخود مى ‌باشد، پس از آن، 40 روز علقه یعنى خون بسته شده است و دیۀ آن 40 مثقال است، بعد، 40 روز مضغه یعنى پارۀ گوشتى است، که دیۀ آن 60 مثقال است. (که مجموع چهار ماه مى ‌شود) پس از آن به صورت استخوان مى‌ شود. و دیۀ آن 80 مثقال است. بعد گوشت روییده و صورت‌بندى مى ‌شود، و دیۀ آن 100 مثقال است. و همین که روح در آن دمیده شد، چنانچه پسر باشد دیۀ او هزار مثقال و اگر دختر باشد 500 مثقال شرعى طلاى سکه ‌دار است. و در تمام این صور، اگر عوض هر یک مثقال طلا، ده درهم نقره بدهند کافى است و اگر زن حامله از روى عمد کارى کند که جنین او سقط شود باید دیۀ آن را به تفصیلى که بیان شد به وارث جنین بپردازد و خود او از این دیه ارث نمى‌برد، بلى چنانچه ورثۀ جنین، او را عفو کنند دیه ساقط مى ‌شود ولى در جنینى که روح دمیده شده، کفاره قتل بر او واجب است.[1]
    اما در هر حال تا زنده به دنیا نیامده باشد مطلقاً قصاص ندارد.
    ضمائم:
    پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است: [2]
    حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):
    سقط جنین شرعاً حرام است و در هیچ حالتى جایز نبوده و توبه جدى از آن لازم است و باید دیه سقط جنین پرداخت شود که ‏اگر علقه باشد دیه آن چهل دینار است و اگر مضغه باشد شصت دینار است و اگر استخوان بدون گوشت باشد هشتاد ‏دینار است و دیه به وارث جنین با رعایت طبقات ارث پرداخت مى‏شود ولى وارثى که مباشر سقط جنین بوده از آن، سهمى ‏ندارد.‏دینار شرعى معادل سکه طلا به وزن یک مثقال شرعى (6 /3 گرم) مى‌باشد و قیمت آن را مى‌توان از بازار بدست آورد.
    حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
    انداختن حَمْل پس از انعقاد نطفه ، جایز نیست و دیه وکفاره (دو ماه روزه متوالی) دارد ، مگر این که باقى ماندن حمل براى مادر ضرر جانى داشته باشد ، یا مستلزم حرج شدیدى باشد که معمولاً تحمل نمى‏شود ، که در این صورت قبل از دمیدن روح و جان گرفتن جنین اسقاط آن جایز است ، و بعد از آن مطلقاً جایز نیست . و اگر مادر حمل خود را بیاندازد ، دیه آن بر مادر واجب است ، و باید آن را به پدر یا دیگر ورثه‏ اش بپردازد . و اگر پدر حمل را بیاندازد ، دیه‏اش بر او واجب است ، و باید آن را به مادر بپردازد . و اگر پزشک این عمل را انجام دهد، دیه بر او واجب است ، مگر اینکه وارث ببخشد، هر چند اسقاط جنین به درخواست پدر و مادر باشد. و کافى است در دیه جنین پس از جان گرفتن آن پرداختن پنج هزار و دویست و پنجاه مثقال نقره ، اگر جنین پسر باشد، و نصف این مقدار اگر دختر باشد. و ـ بنابر احتیاط واجب ـ دیه جنینى که در رحم بمیرد نیز همین مقدار است . و اگر جنین جان نداشته باشد در صورتى که نطفه باشد کافى است در دیه آن یکصد و پنج مثقال نقره و اگر خون بسته باشد دویست و ده مثقال ، و اگر گوشت باشد سیصد و پانزده مثقال ، و اگر استخوان داشته باشد چهارصد و بیست مثقال ، و اگر اعضا و جوارحش کامل باشند پانصد و بیست و پنج مثقال . و ـ بنابر احتیاط واجب ـ فرقى بین پسر و دختر در فرض جان نداشتن نیست .و دمیده شدن روح در نطفه در ماه چهارم است مگر اینکه توسط دستگاه های جدید غیر از آن ثابت گردد.
    حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
    اسقاط جنین حرام است، ولى هرگاه جنین در مراحل ابتدایى باشد، و به صورت انسان کامل در نیامده باشد، و باقیماندن جنین در آن حالت و سپس تولّد ناقص آن به تصدیق اهل اطّلاع متدیّن باعث عسر و حرج شدید براى پدر و مادر گردد، پایان دادن به حاملگى جایز است، و احتیاطاً باید دیه را بدهند و دیه جنین بر کسانی است که در سقط دست داشته اند، و چنانچه مادر با میل و اختیار، خود را در اختیار طبیب قرار داده که سقط کند نیمی از دیه بر عهدۀ اوست، و باید علاوه بر پرداخت دیه از گناه بزرگی که مرتکب شده اند بطور جدی توبه کنند و با اعمال نیک آینده گذشته را جبران نمایند و توجه داشته باشید جنین قبل از آن که روح در آن دمیده شود دارای پنج مرحله است، نطفه، علقه، مضغه، عظام و لحم، و دیۀ آن بنابر احتیاط واجب به شرح زیر است: در بیست روز اوّل (که نطفه است) 15 مثقال معمولی طلا، و در بیست روز دوّم (که علقه است) 30مثقال، و در بیست روز سوّم (که مضغه است) 45 مثقال، و در بیست روز چهارم (که عظام است) 60 مثقال، و در بیست روز پنجم ( که لحم است) قبل از آن که خلقت جنین کامل شود و در شکم مادر به حرکت درآید 75 مثقال، و پس از دمیدن روح در پسر دیۀ کامل، و در دختر نصف دیۀ کامل تعلّق می گیرد.
    حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
    کشتن جنین مطلقا حرام است و دیه دارد که به وارث او در صورتی که سبب سقط نباشند می رسد و چنانچه ولوج روح هم شده باشد(جنین روح داشته باشد) کفاره هم دارد ولی تا زنده به دنیا نیامده باشد مطلقاً قصاص ندارد.
    ________________________________
    [1]. لنکرانى، محمد فاضل موحدى، جامع المسائل، ج‌1، ص 515‌، انتشارات امیر قلم، قم - ایران، یازدهم، ه‍ ق؛ اقتباس از نمایه 16783 (سایت: 16500).
    [2]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه ای، سیستانی، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی (مد ظلهم العالی)، توسط سایت اسلام کوئست.

    ویرایش توسط محمدی : ۱۳۹۲/۰۱/۲۶ در ساعت ۱۴:۵۶
    گفتم که مرا برکاتی بفرست
    گفتا که تو اول حسناتی بفرست
    گفتم حسنات من بٌوّد حٌب علی
    گفتا بر جمالش صلواتی بفرست

  15. صلوات ها 5


  16. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    2,976
    حضور
    94 روز 6 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25282



    بسمه تعالی

    غیر از مواردی که دوستان فرمودند،می توان به این موارد نیز اشاره کرد:
    1-نگاه کردن به داخل خانه ای که درب یا پنجره اش باز است.

    2-تنها نشستن با فرد نامحرم .

    3-لعنت گفتن بر انسان و يا حيوان .

    4-راز كسـي را به ديگران افــشاء كـردن .


    ویرایش توسط استاد : ۱۳۹۲/۰۱/۲۹ در ساعت ۱۱:۱۶
    انواع گناهان
    تا صورت پیوند جهان بود علی بود/ تا نقش زمین بود و زمان بود علی بود

    شاهی که ولی بود و وصی بود علی بود / سلطان سخا و کرم و جود علی بود

    عیسی به وجود آمد و در حال سخن گفت/ آن نطق و فصاحت که در او بود علی بود

    مسجود ملایک که شد آدم ، ز علی شد / آدم چو یکی قبله و مسجود علی بود

    آن شير دلاور كه براي طمع نفس/بر خوان جهان پنجه نيالود ، علي بود

    سر دو جهان جمله ز پنهان و ز پيدا / شمس الحق تبريز كه بنمود ، علي بود



  17. صلوات ها 9


  18. #9

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    علاقه
    خدا-ائمه-قرآن-رهبرم سید علی خامنه ای
    نوشته
    4,453
    حضور
    45 روز 2 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    365
    صلوات
    22965



    ريا در گفتار


    و رياى دينداران در موعظه و تذكار و به حكمت سخن گفتن و حفظ اخبار و آثار براى به كارگيرى در مكالمات روزمرّه تا اظهار كنند كه علم بسيار دارند و سخت به احوال پيشينيان صالح توجّه دارند. اينان در حضور مردم لبهايشان را به ذكر خدا مى‏جنبانند و در حضور مردم، امر به معروف و نهى از منكر مى‏كنند و در برابر منكرات خشم خود را نشان مى‏دهند، و از اين كه مردم مرتكب گناهان مى‏شوند اظهار تأسف مى‏كنند. آهسته سخن مى‏گويند و در خواندن قرآن صدا را نازك مى‏كنند تا اظهار اندوه و ترس كنند؛ و مدّعى حفظ حديث و ديدار اساتيد و كوبيدن در خانه راويان حديث براى بيان ايراد موجود در لفظ حديث هستند تا بصيرت خود را به احاديث اعلام دارند و براى اظهار دانش در علم حديث به صحيح يا غير صحيح آن مى‏پردازند و به قصد ساكت كردن حريف با دليل با او مجادله مى‏كنند تا به مردم نشان دهند كه در علم دين نيرومندند. رياكارى در گفتار بسيار است و انواعش بى‏شمار، امّا رياكارى دنياداران در گفتار به حفظ اشعار و ضرب المثلها و آوردن عبارتهاى شيوا و از بر كردن قواعد نحوى دور از ذهن براى به شگفت واداشتن دانشمندان و اظهار دوستى به مردم براى به دست آوردن دل آنهاست.

  19. صلوات ها 6


  20. #10

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    علاقه
    خدا-ائمه-قرآن-رهبرم سید علی خامنه ای
    نوشته
    4,453
    حضور
    45 روز 2 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    365
    صلوات
    22965



    زخم زبان زدن
    به طور کلي آزار و اذيت مومن در اسلام حرام است و به طور كلي شكستن دل انسان مؤمن كه به تعبير روايات، احترام او از كعبه بيشتر است، داراي آثار وضعي و جانبي فراواني است و دلي كه شكست به سادگي التيام نمي يابد و جبران آن دشوار است؛ پس در مرحله اول بايد انسان مراقب باشد دل كسي را نشكند و قلبي را جريحه دار نسازد و اگر خداي ناخواسته اين اتفاق افتاد بايد به سرعت جبران و تلافي كند و دل شكسته را التيام بخشد و آن را به دست آورد و تنها استغفار و آمرزش كافي نيست مگر اين كه به آن فرد دسترسي نداشته و يا از انسان دور باشد و انسان، قدرت جبران نداشته باشد كه در اين صورت علاوه بر استغفار و طلب آمرزش از درگاه الهي بايد در حق آن فرد دعاي خير كرد و خير دنيا و آخرت او را از خداوند درخواست نمود و با اين كار انشاءالله قلب او در باطن از شما راضي و خشنود مي گردد.
    در حديث آمده است كه خداوند مي فرمايد: «انا عند المنكسرة قلوبهم؛ من همدم قلب هاي شكسته هستم» يعني انسان دل شكسته، در پيشگاه خداوند داراي جايگاه ويژه اي است و مورد توجه خداوند مي باشد و دعا و نفرين انسان دل شكسته خيلي زود اثر مي بخشد.
    شكستن دل انسان و ناراحت كردن او از گناهاني است كه داراي عواقب بدي است و بايد خيلي سريع از آن توبه كرد و به نحوي دل آن فرد را به دست آورد و او را از خود راضي و خشنود نمود. مثلا با عذرخواهي و جبران كردن به وسيله احسان و يا هديه اي و يا كلمات دلنشيني اندوه و گرفتگي را از آن فرد برطرف نمود؛ چون دل شكستن آثار بدي به دنبال دارد و شكستگي او نه تنها در اعمال و زندگي و آسايش ما تأثير منفي دارد، بلکه اگر جبران نشود، ناخشنودي الهي و عذاب اخروي را نيز در پي دارد.زخم زبان موجب ناراحتي افراد و شکستن دل آنها و دلگيري مي شود و موجب خدشه دار شدن و تيره گي روابط ميان افراد و گسستن پيوند ها مي شود و عرفا عملي ناپسند و شرعا چون نوعي اذيت محسوب مي شود حرام است, اگر چه به عنوان گناه کبيره از آن ياد نشده است .
    اگر انسان بدون جهت حرفي بزند که ديگري را نارحت کند وغرض و منظوري هم نداشته باشد هر چند از نظر آثار نامطلوب با حرفي که از روي غرض به قصد آزردن کسي گفته مي شود تفاوت دارد اما به دليل ناراحت شدن آن فرد اثر نامطلوبي به جا مي گذارد که بايد به گونه اي از دلش در آورد و او را راضي و خشنود نمود .
    آن چه در روايات مورد تاکيد است اين است که نبايد به کسي ظلم کرد و اگر کسي از روي ظلم و ستم حقي را ضايع کند و توصيه شده که از آه مظلوم برحذر باشيم که آثار ناگواري در زندگي ما دارد .
    امام زين العابدين(عليه السلام) در حديث شريفي مي فرمايد: پدرم در لحظات آخر عمر عزيزش، در آن شرايط سخت روز عاشورا در حالي كه خون در رگ هايش مي غلطيد مرا در آغوش گرفت و به من فرمود: تو را به آن چه پدرم نزديك وفاتش به من فرمود وصيت مي كنم و آن اين كه: «يا بني! اياك و الظلم من لا تجد عليك ناصرا الا الله؛ پسر عزيزم! از ظلم و ستم به كسي كه يار و ياوري جز خدا ندارد بپرهيز. آن چه دراين روايت مورد توجه است اين است که با وجود لزوم پرهيز از هر نوع ظلم و ستمي و حرام بودن آن ، ظلم به مظلوم و انسان بي پناه و ضعيف آثار سوء و نامطلوب بيشتري دارد که بر آن انگشت گذاشته شده است .
    ویرایش توسط *دلتنگ صاحب الزمان* : ۱۳۹۲/۰۱/۲۹ در ساعت ۱۲:۰۲

  21. صلوات ها 5


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود