صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: هدف خدا از وعده به بهشت چيست؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    علم ,هنر,معارف,عشق,بهشت
    نوشته
    645
    حضور
    17 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1579

    هدف خدا از وعده به بهشت چيست؟




    سلام

    هدف خداوند از وعده دادن به بهشت و نعمت هاي آن چيست؟
    اگر هدف از وعده بهشت از جانب خداوند ايجاد انگيزه نبوده چه بوده؟ ايجاد انگيزه مستلزم اين است كه بين نعمت هاي بهشت و دنيا ارتباطي حقيقي وجود داشته باشد. درسته ؟

    اين كه ما در بهشت چقدر خوشحال ميشويم مربوط به خود آنجاست نه اينجا!

    اينجا (در دنيا) فقط بحث تصورات و رغبت مطرح است كه آيا خداوند نظر به تصور شدنِ بهشت و رغبت به آن توسط انسان را داشته است يا خير؟
    اگر داشته است چگونه اين امر با انديشه صدرايي كه اعتقادي به معاد جسماني (ولذت هاي محسوس) در آن نيست ممكن است؟


  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58295





    با نام و یاد دوست


    هدف خدا از وعده به بهشت چيست؟





    هدف خدا از وعده به بهشت چيست؟



    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۲/۰۱/۲۵ در ساعت ۱۰:۰۷ دلیل: تغییر کارشناس پاسخگو

  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    مجلس امام حسین(ع)، مطالعه، ورزش، خانواده.
    نوشته
    2,695
    حضور
    41 روز 1 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7505



    نقل قول نوشته اصلی توسط معلق نمایش پست ها
    هدف خداوند از وعده دادن به بهشت و نعمت هاي آن چيست؟ اگر هدف از وعده بهشت از جانب خداوند ايجاد انگيزه نبوده چه بوده؟ ايجاد انگيزه مستلزم اين است كه بين نعمت هاي بهشت و دنيا ارتباطي حقيقي وجود داشته باشد. درسته ؟ اين كه ما در بهشت چقدر خوشحال ميشويم مربوط به خود آنجاست نه اينجا!
    سلام
    انسان در زندگی نیاز به انگیزه دارد وبرای او مهم است که عاقبت حیات انسانی چه خواهد شد وپرداختن به قیامت اولا بیان فلسفه خلقت انسانی وانتظاری است که از او هست وقله ای که انسان می تواند به آن برسد ولی پایه ها وابزار لازم برای رسیدن به این قله در این دنیا است وچون دنیا وآخرت جدا از هم نیستند بلکه ارتباط تنگاتنگی بین آنها وجود دارد ودو مرحله یک زندگی هستند.بنابراین لازم است که انسان از سرنوشت خود آگاهی داشته باشد واز طرف دیگر خداوند انسان را در این دنیا مکلف به انجام اموری کرده است لذا انسان باید بداند که ثمره این اعمال چیست وخداوند با آیات مربوط به نعمت های بهشتی اینها را بیان می کند.واین همان رابطه عمل ونتیجه است پس باهم زیاد هم بی ارتباط نیستند.
    نقل قول نوشته اصلی توسط معلق نمایش پست ها
    اينجا (در دنيا) فقط بحث تصورات و رغبت مطرح است كه آيا خداوند نظر به تصور شدنِ بهشت و رغبت به آن توسط انسان را داشته است يا خير؟ اگر داشته است چگونه اين امر با انديشه صدرايي كه اعتقادي به معاد جسماني (ولذت هاي محسوس) در آن نيست ممكن است؟
    اولا جناب صدرا معاد جسمانی را تایید کرده است ولی می گوید بدنی که در قیامت انسان دارد متناسب با انجاست.واز طرف دیگر لذتهای انسانی در این دنیا منحصر به جسمانی نیست بلکه لذت های روحانی شاید بیشتر از جسمانی است.لذا تناسب در درک وفهم این لذائذ بین دنیا وآخرت وجود دارد.
    هدف خدا از وعده به بهشت چيست؟
    إنّ الصلوة تنهی عن الفحشاء والمنکر
    جامعه ای که در آن فرهنگ نماز باشد. دچار یاس، افسردگی، فساد وروز مره گی نمی شود.


  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    علم ,هنر,معارف,عشق,بهشت
    نوشته
    645
    حضور
    17 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1579



    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم نمایش پست ها
    جناب صدرا معاد جسمانی را تایید کرده است ولی می گوید بدنی که در قیامت انسان دارد متناسب با انجاست
    با سلام و تشكر

    آنچه كه بنده تا به حال شنيده ام ايشان فقط براي برزخ يك نوع جسمانيت (مثالي) قائلند ولي قيامت را معادل عالم عقل مي دانند كه مجرد تام است(فاقد تمام آثار جسماني)
    كه در اين صورت بايد گفت كه نمي توان دل به وعده هاي خداوند داد ،چرا كه بهشت آنچه كه ما (طبق خواسته هاي دنيايي) مي انديشيم نيست
    منظورم اين هست كه هر چه قدر هم كه خوب باشد از آنجايي كه وَراي درك ما است ، متاسفانه به كار انگيزه داشتن در دنيا نمي آيد
    ویرایش توسط معلق : ۱۳۹۲/۰۱/۲۶ در ساعت ۱۵:۱۶

  9. #5

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    علاقه
    فلسفه- كلام- اصول فقه
    نوشته
    9
    حضور
    26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    12



    با سلام خدمت دوست محترم
    درست است که جناب صدرا جسمانیت در عالم برزخ را از نوع مثالی میداند و برای انسان، قائل به بدن مثالی است ولی اینکه قیامت رامعادل عالم عقل میداند به چه معناست؟ ایا انسان به صورت کامل به نظر صدرا به تجرد تام میرسد یا اینکه تنها نفس او به تجرد تام میرسد؟
    از سوی دیگر، در صورتی که تنها نفس انسان به تجرد تام رسید، تکلیف بدن او چه میشود؟ ایا صدرا همانند مشائیان معتقد است که بدن خود را در عالم قیامت ترک میکند یا اینکه در انجا نیز بدن دارد؟ بدن او در ان عالم جسمانی و مادی است یا مثالی یا حالت دیگری دارد؟
    جناب صدرا همانند تمامی فلاسفه دین دار به دنبال اثبات مباحث دینی از رهگذر قواعد فلسفی است. به دنبال بحثهایی که مشائین و در رأس انها ابن سینا داشت و با کمک قواعدی که بشر تا ان زمان به ان رسیده بود، تنها معاد روحانی را قابل اثبات میدانست، ملاصدرا معتقد شد که
    انسان در عالم قیامت با همین نفس و بدن محشور میشود. نکته ای که بسیار مهم است این است که بحث معاد جسمانی و نحوه محشور شدن انسان و سایر موجودات در قیامت در نظام فلسفی سینوی و صدرایی نیازمند مقدماتی چند و مبتنی بر قواعد و مبانی فلسفی است که در ان نظام هابه اثبات رسیده است. برای فهم دیدگاه فلسفی ابن سینا و ملاصدرا در باب معاد جسمانی توجه به این قواعد و فهم انها بسیار مهم و کلیدی است. مباحثی از قبیل:

    تقوم هر شیء طبیعی به صورت و مبدأ فصل اخیرش
    تشخص هر شیء به وجود خاصش است
    اشتداد اتصالی واحد جوهری از حد نوعی به حد نوعی دیگر
    امکان حصول صور ومقادیر از فاعل بدون کمک از ماده
    مجرد بودن قوه خیال
    قدرت نفس انسانی بر ابداع صور خیالی غایب از حواس بدون نیاز به مشارکت مواد
    با کمک این مقدمات و مبانی میتوان به منظور و مراد صدرا از معاد جسمانی پی برد. بنابراین اینکه گفتید، صدرا عالم قیامت را معادل عالم عقل میداند با چشم پوشی ازابهامی که در این جمله نهفته است، نادرست است. انچه صدرا اثبات میکند، این است که نفوس انسانی پس از مرگ باقی است ولی نفس آنها دارای درجات متفاوتی هستند. نفوس علیین به واسطه کمالاتی که کسب کرده اند در حرکت جوهری که نموده اند به درجه عالم مفارقات و عقول میرسند. اما افراد متوسط وناقص نمیتوانند به تجرد تام عقلی برسند از سوی دیگر، این افراد باید برای حساب و کتاب خود به ان عالم بروند ولی ان عالم مادی نیست. بنابراین در عالمی مابین عالم مادی و عالم تجرد عقلی میمانند. تا اینجای بحث، فلسفی بود اما این مطلب قابل سرایت به ادبیات دینی نیست و ابطال انها ربطی به اشتباه بودن نتایج و گزاره های دینی ندارد.

    میان عدم اثبات معاد جسمانی و به دنبال ان متنعم شدن از نعمتهای مادی در ان دنیا از یک سو و دل نسبت و برانگیخته نشدن از وعده های خداوند در مورد بهشت ملازمه ای وجود ندارد؛
    اولا: ما دین خود را از متون دینی خود- که کتاب و سنت راسیتن و ثابت شده پیامبر و ائمه معصومین میباشند - میگیریم و برای اینکه در امری یقین داشته باشیم تنها به انها تمسک میکنیم. اما اینکه اندیشمندی ولو بسیار بزرگوار مطلبی را گفته باشد، خصوصا در مورد مباحث مربوط به عالم غیب و شهود، احتمال خطا در ان اگر بیشتر از احتمال درستی اش نباشد، لااقل به یک اندازه است. شاهد این مطلب هم اختلاف نظرهای فراوانی است که در این مورد میان اندیشمندان دینی وجوددارد.

    ثانیا: بر فرض، مطلبی که صدرا گفته یا ابن سینا گفته درست باشد، این چه ربطی به بی اعتمادی به وعده های الهی دارد. آنچه مسلم و یقینی است عقلا و نقلا این است که خداوند لیس بظلام للعبید» اما اینکه پاداش مردم را به چه صورتی بدهد، به بدن مثالی انها بدهد یا بدن مادی جسمانی انها یا اصلا هیچ بدنی ولو مثالی نباشد، این چه ربطی به مادی بودن یا مثالی بودن بدن ما دارد؟ خداوند قرار است که در بهشت به نیکوکاران پاداش بدهد و بر اساس ادله نقلی پاداش ان به صورتی است که نه چشمی دیده نه گوشی مشابه انرا شنیده است، این مقدار مسلم است. اما سایر امور میتواند تأویل شود و منافاتی با وعده های الهی ندارد. از سوی دیگرعده های الهی، کارکردهای متفاوتی میتواند داشته باشد. بر انگیختن انگیزه و کارکرد روانی از مهمترین آنهاست. ممکن است وعده های الهی از قبیل وعده هایی باشد که یک پدر در قبال یک کار بسیار خوب ومهم همانند درس خواندن به بچه اش میدهد. این پدر ممکن است به واسطه سطح درک و فهم کودکش، ابتدا نتایجی را برای این عمل فرزند بدهد که در سطح فهم اوست مثلا بگوید که اگر درس بخوانی باسواد میشوی و مثلا میتوانی کتاب داستانت را بخوانی. مدتی که گذشت و سن آن کودک بیشتر شد، فواید مهم تری که مترتب بر این عمل میشود را به او گوشزد نماید. اما این کودک زمانی که بزرگ شد و به ان نتایج و فوائد دست یافت، نمیتواند پدر را متهم به دروغ گویی نماید و بگوید تو چرا از ابتدا این فوائد رابه من نگفتی. ثمره این وعده های الهی، برانگیختن انگیزه انسانهایی از جنس ماست که سطح فهم و در ک ان از لذائذ عالم تنها در حیطه امور مادی و شهوانی است. اما همین انسان وقتی که با اعمال صالح خود توانست به کمال بیشتری دست یابد، دیگر انگیزه اش نسبت به این امور مادی را از دست میدهد و انگیزه وهدف او از انجام کارهای نیک، رسیدن به نعمتهای والاتر و بهتری از این نعمتهای مادی است.
    بر اساس ادله نقلی معتبر، خداوند متعال بهشتهای زیادی دارد که هر یک از بندگان به فراخور کمال معنوی که یافته اند در یکی از انها ساکن میشوند. در حدیثی از امام باقر علیه السلام از وجود چهار بهشت با عنوان های بهشت عدن، فردوس، نعیم و مأوی نام برده شده است که هر یک اختصاص به کسانی دارد که به جایگاه و مرتبه مورد نیاز ان منازل رسیده باشد. در برخی از این بهشتها، نعمتهای مادی که نام برده شده است قرار دارد و در برخی دیگر، خبری از این نعمتها نیست چرا که اصولا ساکنان ان به این امور فکر نمیکنند و هم و غم انها رسیدن به لذایذ معنوی است.

    ویرایش توسط مدیر سایت : ۱۳۹۲/۰۱/۲۷ در ساعت ۱۳:۴۷

  10. صلوات ها 2


  11. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    علم ,هنر,معارف,عشق,بهشت
    نوشته
    645
    حضور
    17 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1579



    نقل قول نوشته اصلی توسط h.rezaei نمایش پست ها
    نفوس علیین به واسطه کمالاتی که کسب کرده اند در حرکت جوهری که نموده اند به درجه عالم مفارقات و عقول میرسند. اما افراد متوسط وناقص نمیتوانند به تجرد تام عقلی برسند از سوی دیگر، این افراد باید برای حساب و کتاب خود به ان عالم بروند ولی ان عالم مادی نیست. بنابراین در عالمی مابین عالم مادی و عالم تجرد عقلی میمانند. تا اینجای بحث، فلسفی بود اما این مطلب قابل سرایت به ادبیات دینی نیست و ابطال انها ربطی به اشتباه بودن نتایج و گزاره های دینی ندارد.
    باسلام
    يعني بعضي براي هميشه در برزخ ميمانند؟ پس قيامتشان چه ميشود؟
    ویرایش توسط معلق : ۱۳۹۲/۰۱/۲۶ در ساعت ۱۸:۳۴

  12. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    علم ,هنر,معارف,عشق,بهشت
    نوشته
    645
    حضور
    17 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1579



    نقل قول نوشته اصلی توسط h.rezaei نمایش پست ها
    خداوند قرار است که در بهشت به نیکوکاران پاداش بدهد و بر اساس ادله نقلی پاداش ان به صورتی است که نه چشمی دیده نه گوشی مشابه انرا شنیده است، این مقدار مسلم است. اما سایر امور میتواند تأویل شود و منافاتی با وعده های الهی ندارد.
    نگاه كنيد ، بنده دوباره سوال ميكنم
    هدف خدا از وعده به بهشت چه بوده؟ اگر مهمترين عامل آن ايجاد انگيزه بوده ، من از شما مي پرسم اين انگيزه چگونه محقق ميشود؟ آيا اين انگيزه بدون تصور ممكنه؟
    اينكه اين نعمت ها فقط تمثيل و تشبيه اند به نظر شما آيا با تصور كردن و انگيزه داشتن قابل جمع خواهد بود؟
    خلاصه كلام اينكه آيا خداوند بناي بر هدايت دارد يا طرح معما؟
    ویرایش توسط معلق : ۱۳۹۲/۰۱/۲۶ در ساعت ۱۹:۱۱

  13. صلوات ها 2


  14. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    مجلس امام حسین(ع)، مطالعه، ورزش، خانواده.
    نوشته
    2,695
    حضور
    41 روز 1 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7505



    نقل قول نوشته اصلی توسط معلق نمایش پست ها
    آنچه كه بنده تا به حال شنيده ام ايشان فقط براي برزخ يك نوع جسمانيت (مثالي) قائلند ولي قيامت را معادل عالم عقل مي دانند كه مجرد تام است(فاقد تمام آثار جسماني) كه در اين صورت بايد گفت كه نمي توان دل به وعده هاي خداوند داد ،چرا كه بهشت آنچه كه ما (طبق خواسته هاي دنيايي) مي انديشيم نيست منظورم اين هست كه هر چه قدر هم كه خوب باشد از آنجايي كه وَراي درك ما است ، متاسفانه به كار انگيزه داشتن در دنيا نمي آيد
    ایشان چنان که در کتاب مبدأومعاد بیان داشته اند بدن معادی متناسب با عالم معاد است.از طرف دیگر انسان موجودی متشکل از بدن وروح است وروح چنان که در علم النفس بحث می شود چیزی مجرد از ماده است.وقتی حقیقت انسانی متشکل از ماده وروح است پس بیگانه ازمجرد تام نیست ولذتهای روحی برای انسان بیشتر از لذتهای مادی وجسمی اهمیت دارد.
    بادرنظرگرفتن این نکات لذتهای بهشتی برای انسان غیرقابل فهم نیست ودرک آن برای انسان ممکن وقابل درک است.
    هدف خدا از وعده به بهشت چيست؟
    إنّ الصلوة تنهی عن الفحشاء والمنکر
    جامعه ای که در آن فرهنگ نماز باشد. دچار یاس، افسردگی، فساد وروز مره گی نمی شود.


  15. صلوات ها 2


  16. #9

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    علاقه
    فلسفه- كلام- اصول فقه
    نوشته
    9
    حضور
    26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    12



    نقل قول نوشته اصلی توسط معلق نمایش پست ها
    نگاه كنيد ، بنده دوباره سوال ميكنم هدف خدا از وعده به بهشت چه بوده؟ اگر مهمترين عامل آن ايجاد انگيزه بوده ، من از شما مي پرسم اين انگيزه چگونه محقق ميشود؟ آيا اين انگيزه بدون تصور ممكنه؟ اينكه اين نعمت ها فقط تمثيل و تشبيه اند به نظر شما آيا با تصور كردن و انگيزه داشتن قابل جمع خواهد بود؟ خلاصه كلام اينكه آيا خداوند بناي بر هدايت دارد يا طرح معما؟
    معذرت میخواهم که بنده هم مجبورم دوباره مطلبم را به بیانی دیگر تکرار کنم.
    یکم اینکه هدف هر وعده دهنده ای از وعده ای که میدهد، ایجاد انگیزه به سمت چیزی است که برای ان وعده پاداشی را داده است. این مطلب اختصاصی به خداوند یا انسانها ندارد. اینکه شما میفرمایید، اگر مهمترین هدف، ایجاد انگیزه است مگر اشکالی دارد.
    از سوی دیگر، مگر بنده گفتم که قصد خداوند از این تعابیر، بیان تمثیلی است. انچه که بنده گفتم این بود که بر فرض تحلیل فلاسفه و ازجمله جناب صدرا از قیامت و معاد جسمانی درست و مطابق با واقع باشد، اما این چه ربطی دارد به بی اعتمادی به سخن خداوند و وعده های او. در قیامت، شاید حتی کسانی که به کمال رسیده و به مرتبه تجرد عقلانی رسیده اند، رسیدن به نعمتهای مادی و جسمانی برایشان ناممکن نیست و در صورتی که بخواهند بدون فوت وقت در اختیارشان قرار می گیرد و گرنه باید در بهشت محزون میشدند و نقصانی دران وجودداشته باشد. نکته ای که بنده گفتم این بود که نفوس این افراد به واسطه کمالی که به ان رسیده اند، اصولا به دنبال چنین لذتها و نعمتهایی نیست. همانطور که در دنیا نیز چنین افرادی تمایل و اشتهایی به این نعمتها نداشته اند و تنها به واسطه محبوس بودن در بدن مادی مجبور به استفاده از این امور به اندازه مورد نیاز بوده اند. اما در مورد افرادی که به این مرتبه نرسیده اند، نعمتهای متناسب با بدن جسمانی مثالی شان مهیا شده است.
    دوباره عرض میکنم، خداوند فرموده نعمتهایی مهیاست که از جنس نعمتهای مشابه با نعمتهای این دنیاست. باغهای مصفا، تختهای بزرگ، زیبا رویان بهشت و میوه های خوب. اما نفرموده که این امور برای بدن عنصری انهاست. این امور را بدن مثالی نیز میتواند میتواند درک کند و از انها لذت ببرد. این بیان نیز به خوبی توان برانگیختن انگیزه برای امثال بنده، که کم نیز نیستیم، را دارد و از ان به هیچ وجه بوی معما بودن به مشام نمیرسد.
    نکته اخر هم اینکه، مگر هدایت کردن خداوند تنها به این است که بنده بفهمم نعمتهای خداوند به بدن عنصری من میرسد یا به بدن مثالی ام. عقلی که خداوند در درون من به امانت نهاده است چه میشود. ایات دیگر قران که ربطی به بهشت و نعمتهای بهشتی نیست چه میشود . ایا به نظر شما، خداوند تنها در ایات ناظر به بهشت و نعمتهای بهشتی یا جهنم و درکات ان، قصد هدایت گری دارد و در سایر ایات قرانش، قصد دیگری دارد؟
    ویرایش توسط h.rezaei : ۱۳۹۲/۰۱/۳۰ در ساعت ۱۷:۱۸

  17. صلوات


  18. #10

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    علاقه
    فلسفه- كلام- اصول فقه
    نوشته
    9
    حضور
    26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    12



    نقل قول نوشته اصلی توسط معلق نمایش پست ها
    باسلام يعني بعضي براي هميشه در برزخ ميمانند؟ پس قيامتشان چه ميشود؟
    سلام
    خیر، منظور این است که به نظر صدرا، این افراد به واسطه اینکه به تجرد عقلی نرسیده اند باید در عالم برزخ و به تناسب ان عالم که عالم مثال منفصل است، بدن مثالی را که به کمک قوه خیال مجرد خویش ساخته اند را به عنوان مرکب بگیرند. سپس به واسطه ملکاتی که در دار دنیا کسب کرده اند، تخیلات جدید بنمایند و در صورتی که ملکه خیالات مناسب و خیر را در عالم دنیا برای خود کسب کرده باشند، با تخیل امور خیر و نیکی به کمال بیشتر دست بیابند. این همان لذت برزخی انان است. پس از اینکه عالم قیامت کبری برپا شد، تمامی نفوس، چه نفوس کاملین که به مرتبه تجرد عقلی رسیده اند و چه نفوس افرادناقص برای محاسبه و پاداش و عقاب در محضر الهی حاضر میشوند.


  19. صلوات


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود