جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حق الله و حق الناس ؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    156
    حضور
    6 روز 14 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    795

    پرسش حق الله و حق الناس ؟




    سلام
    اینکه میگید خدا "حق الله" رو می بخشه ولی "حق الناس" رو نمی بخشه آیا منبع قرآنی هم داره ؟؟
    یعنی توی کدام آیه قرآن بین حق الله و حق الناس این تفاوت رو گذاشته است؟؟


  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    ورزش،مطالعه،تفریح،فیلم
    نوشته
    394
    حضور
    13 روز 21 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    21
    صلوات
    2303



    نقل قول نوشته اصلی توسط بنده خدا1 نمایش پست ها
    سلام
    اینکه میگید خدا "حق الله" رو می بخشه ولی "حق الناس" رو نمی بخشه آیا منبع قرآنی هم داره ؟؟
    یعنی توی کدام آیه قرآن بین حق الله و حق الناس این تفاوت رو گذاشته است؟؟
    سلام
    من هم موافقم که خداوند از حق خودش می گذره چون درگاهی بنام توبه قرار داده
    خداوند فرموداگر بنده گناهکاری توبه کند و دیگر سراغ گناهان گذشته نرود نه تنها همه گناهانش را می بخشم بلکه تمام آنها را به نیکی و صواب مبدل می کنم)
    یا اون جمله که خدا از حق خودش می گذره ولی از حق بنده هاش نه فکر کنم حدیث باشه
    بنظر من هم درسته
    ما اگر مثلا حق یک یتیم رو بخوریم
    بین مثلا زن و شوهری فتنه ایجاد کنیم
    یا از مال کسی دزدی کنیم و به هر جهتی حق دیگری رو ضایع کنیم این می شه حق الناس که باید خود شخص حلال کند تا بخشیده شویم

  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    273
    حضور
    4 روز 10 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1316



    سلام



    نقل قول نوشته اصلی توسط بنده خدا1 نمایش پست ها
    سلام اینکه میگید خدا "حق الله" رو می بخشه ولی "حق الناس" رو نمی بخشه آیا منبع قرآنی هم داره ؟؟ یعنی توی کدام آیه قرآن بین حق الله و حق الناس این تفاوت رو گذاشته است؟؟
    راستش من عینا حرف دبیر معارفمونو گفتم که خدا حق الله رو می بخشه ولی حق الناس رو نه! راجع به این موضوع یه توضیح مختصری تو کتاب درسی مون نوشته شده که براتون می نویسم:

    "جبران حقوق الهی"
    حق دیگر، حق خداوند بر مردم است که مهم ترین ان، حق اطاعت و بندگی اوست. توبه کننده باید بکوشد کوتاهی های خود در پیشگاه خداوند را جبران کند. برای مثال: نمازها یا روزه های از دست داده را قضا نماید و عبادت های ترک شده را به جا آورد.
    البته خداوند نسبت به بندگان خود مهربان است و اگر ببیند که شخص توبه کار حداکثر تلاش خود را کرده و نتوانسته همه ی گناهان را جبران کند، بقیه موارد را خود جبران و او را عفو می کند
    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۲/۰۱/۱۸ در ساعت ۲۳:۴۳ دلیل: پس از انتقال به این تاپیک مجبور به ویرایش بخش غیر مرتبط شدم!

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    156
    حضور
    6 روز 14 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    795



    راستش من فقط به قرآن ایمان دارم چونکه حقانیتش از راهی که شاید به ذهن شما نرسه برام ثابت شده اما به حدیث نمیتونم ایمان داشته باشم مگر اینکه با قرآن موافق باشه.
    من تازه حدود دو ساله که جدی به مطالعه قرآن پرداختم و هنوز تسط زیادی ندارم اما تا اونجایی که یادمه توی قرآن وقتی که صحبت از توبه و بخشش شده گناهان به دو قسمت حق خدا و مردم تقسیم نشده و وقتی که خدا گفته همه ی گناهان را میبخشد به صورت عام گفته است.
    حالا شاید آیه ای بوده که به غیر قابل بخشش بودن حق الناس اشاره داشته و من ندیدم اگر بوده لطفا اشاره کنید.
    با تشکر

  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,525
    حضور
    175 روز 3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58317



    با نام و یاد دوست

    حق الله و حق الناس ؟


    کارشناس بحث: یاسین



  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,067
    حضور
    36 روز 11 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3948



    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام و احترام



    در مورد حق الله و حق الناس علاوه بر مطالب مختلفی که در روایات بیان شده است، در قرآن مجید نیز به این موضوع اشاره شده است. خداوند در قرآن می فرماید:«كلُ‏ُّ نَفْسِ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ إِلَّا أَصحَْابَ الْيَمِينِ فىِ جَنَّاتٍ يَتَسَاءَلُونَ عَنِ الْمُجْرِمِينَ مَا سَلَكَكمُ‏ْ فىِ سَقَرَ قَالُواْ لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ وَ لَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِينَ»[1]


    ((آرى) هر كس در گرو اعمال خويش است، مگر «اصحاب يمين» (كه نامه اعمالشان را به نشانه ايمان و تقوايشان به دست راستشان مى ‏دهند) آنها در باغهاى بهشتند، و سؤال مى‏ كنند ... از مجرمان:چه چيز شما را به دوزخ وارد ساخت؟!» مى ‏گويند: «ما از نمازگزاران نبوديم، و اطعام مستمند نمى ‏كرديم)
    مراد از" اطعام مسكين" انفاق بر تهى دستان جامعه است، به مقدارى كه بتوانند كمر راست كنند و حوائجشان برطرف شود. و اطعام مسكين اشاره است به حق الناس، و صلات اشاره است به حق اللَّه، و اينكه اين دو قسم حق را عملا بايد پرداخت.[2]


    اطعام مسكين گرچه به معنى غذا دادن به بينوايان است، ولى ظاهرا منظور از آن، هر گونه كمك به نيازمنديهاى ضرورى نيازمندان مى ‏باشد، اعم از خوراك و پوشاك و مسكن و غير اينها.
    و همانگونه كه مفسران تصريح كرده‏ اند منظور از آن" زكات واجب" است چرا كه ترك انفاق هاى مستحبى سبب ورود در دوزخ نمى‏ شود.[3]

    [1] - سوره مدثر،آیات 38-44.

    [2] - ترجمه الميزان، ج‏20، ص: 153.

    [3] - تفسير نمونه، ج‏25، ص: 253.
    حق الله و حق الناس ؟
    امام جواد(علیه السلام):خصلتهايى كه مؤمن‏ به آن نيازمند مى ‏باشد سه‏ چيز است: 1- توفيق از جانب خداى عزّ و جل 2- خود واعظ خويش بودن 3- پذيرفتن نصيحت‏.(تحف العقول / ترجمه حسن زاده‏،ص: 827)


  13. صلوات ها 8


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود