صفحه 1 از 7 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حق الله و حق الناس در قرآن

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    156
    حضور
    6 روز 14 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    800

    پرسش حق الله و حق الناس در قرآن




    سلام
    اینکه میگید خدا "حق الله" رو می بخشه ولی "حق الناس" رو نمی بخشه آیا منبع قرآنی هم داره ؟؟
    یعنی توی کدام آیه قرآن بین حق الله و حق الناس این تفاوت رو گذاشته است؟؟


  2. صلوات ها 6


  3. #2

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    ورزش،مطالعه،تفریح،فیلم
    نوشته
    394
    حضور
    14 روز 44 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    21
    صلوات
    2296



    نقل قول نوشته اصلی توسط بنده خدا1 نمایش پست ها
    سلام
    اینکه میگید خدا "حق الله" رو می بخشه ولی "حق الناس" رو نمی بخشه آیا منبع قرآنی هم داره ؟؟
    یعنی توی کدام آیه قرآن بین حق الله و حق الناس این تفاوت رو گذاشته است؟؟
    سلام
    من هم موافقم که خداوند از حق خودش می گذره چون درگاهی بنام توبه قرار داده
    خداوند فرموداگر بنده گناهکاری توبه کند و دیگر سراغ گناهان گذشته نرود نه تنها همه گناهانش را می بخشم بلکه تمام آنها را به نیکی و صواب مبدل می کنم)
    یا اون جمله که خدا از حق خودش می گذره ولی از حق بنده هاش نه فکر کنم حدیث باشه
    بنظر من هم درسته
    ما اگر مثلا حق یک یتیم رو بخوریم
    بین مثلا زن و شوهری فتنه ایجاد کنیم
    یا از مال کسی دزدی کنیم و به هر جهتی حق دیگری رو ضایع کنیم این می شه حق الناس که باید خود شخص حلال کند تا بخشیده شویم

  4. صلوات ها 5


  5. #3

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    273
    حضور
    4 روز 10 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1292



    سلام



    نقل قول نوشته اصلی توسط بنده خدا1 نمایش پست ها
    سلام اینکه میگید خدا "حق الله" رو می بخشه ولی "حق الناس" رو نمی بخشه آیا منبع قرآنی هم داره ؟؟ یعنی توی کدام آیه قرآن بین حق الله و حق الناس این تفاوت رو گذاشته است؟؟
    راستش من عینا حرف دبیر معارفمونو گفتم که خدا حق الله رو می بخشه ولی حق الناس رو نه! راجع به این موضوع یه توضیح مختصری تو کتاب درسی مون نوشته شده که براتون می نویسم:

    "جبران حقوق الهی"
    حق دیگر، حق خداوند بر مردم است که مهم ترین ان، حق اطاعت و بندگی اوست. توبه کننده باید بکوشد کوتاهی های خود در پیشگاه خداوند را جبران کند. برای مثال: نمازها یا روزه های از دست داده را قضا نماید و عبادت های ترک شده را به جا آورد.
    البته خداوند نسبت به بندگان خود مهربان است و اگر ببیند که شخص توبه کار حداکثر تلاش خود را کرده و نتوانسته همه ی گناهان را جبران کند، بقیه موارد را خود جبران و او را عفو می کند
    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۲/۰۱/۱۸ در ساعت ۲۳:۴۳ دلیل: پس از انتقال به این تاپیک مجبور به ویرایش بخش غیر مرتبط شدم!

  6. صلوات ها 3


  7. #4

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    156
    حضور
    6 روز 14 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    800



    راستش من فقط به قرآن ایمان دارم چونکه حقانیتش از راهی که شاید به ذهن شما نرسه برام ثابت شده اما به حدیث نمیتونم ایمان داشته باشم مگر اینکه با قرآن موافق باشه.
    من تازه حدود دو ساله که جدی به مطالعه قرآن پرداختم و هنوز تسط زیادی ندارم اما تا اونجایی که یادمه توی قرآن وقتی که صحبت از توبه و بخشش شده گناهان به دو قسمت حق خدا و مردم تقسیم نشده و وقتی که خدا گفته همه ی گناهان را میبخشد به صورت عام گفته است.
    حالا شاید آیه ای بوده که به غیر قابل بخشش بودن حق الناس اشاره داشته و من ندیدم اگر بوده لطفا اشاره کنید.
    با تشکر

  8. صلوات ها 4


  9. #5

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    22,388
    حضور
    203 روز 10 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    61431



    با نام و یاد دوست






    حق الله و حق الناس در قرآن








    کارشناسان بحث: استاد آلاء و استاد بدیع
    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۶/۱۲/۲۷ در ساعت ۱۰:۵۹ دلیل: درج کارشناس پاسخگوی دوم

  10. صلوات ها 5


  11. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    506
    حضور
    12 روز 8 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1586



    بسم الله الرحمن الرحیم

    عرض ادب و سلام خدمت شما دوست گرامی و سایر دوستان

    نقل قول نوشته اصلی توسط راه روشن نمایش پست ها
    سلام
    اینکه میگید خدا "حق الله" رو می بخشه ولی "حق الناس" رو نمی بخشه آیا منبع قرآنی هم داره ؟؟
    یعنی توی کدام آیه قرآن بین حق الله و حق الناس این تفاوت رو گذاشته است؟؟
    در مورد پاسخ سوال شما باید عرض کنم که «حق الناس» یکى از عالی‌ترین مفاهیم حقوقى در اسلام است. هر چیز که حقى از مردم در آن باشد، در حیطه‌ی حق الناس قرار مى‏گیرد.تأکید اسلام بر رعایت حق الناس آن‌چنان است که اگر گناه‌کاری از گناهان پیشین خود به درگاه الهى توبه ‏کند، تا زمانى که حقوق ضایع کرده‌ی مردم را ادا نکند، توبه‌اش پذیرفته نمی‌شود؛ یعنى خداوند حق خود را در کوتاهی‌ها و تقصیرها در شرایطى که نشانه‌هاى ندامت واقعى در فرد آشکار شود، می‌بخشد، اما حق مردم را نخواهد بخشید، مگر این‌که در حد امکان در صدد جبران و جلب رضایت آنان باشد.
    سخن مطرح شده در پرسش، برگرفته از روایات فراوانی درباره‌ی حق الناس است که دایره‌ی گسترده‌ای دارد. در این‌جا به ذکر دو نمونه بسنده می‌شود:
    ۱. امام باقر(ع) می‌فرماید: «ظلم سه گونه است: ظلمی که خدا از آن نمی‌گذرد، ظلمی که خداى از آن درگذرد و ظلمی که از آن بازخواست نماید؛ و امّا ظلمی که خداى از آن نگذرد شرک به خدا است و ظلمی که خداى از آن درگذرد ستم‏ورزى شخص بر خود است در آنچه میان خود و خدا است و ظلمی که خداوند از آن بازخواست کند، ستم در حقوق میان بندگان است»1.. «اوّلین قطره خون‏ شهید که روى زمین می‌چکد کفّاره‌ی گناهان او است، مگر بدهى که به مردم دارد، و آن‌را جز أداء به صاحبش کفّاره‏اى نیست»2.
    گفتنی است؛ لوازم حسرت و ندامت بر گناه سعی در تدارک آن است؛ یعنی اگر حق الله بود؛ مانند ترک نماز و روزه، و حج، قضای آن را به جای آورد و اگر حق الناس و از حقوق مالی است، به صاحبش و اگر مرده به ورثه‌اش بپردازد و اگر حق عرضی (آبروئی) است حلالیت بطلبد و اگر حق قصاص یا دیه بود خود را تسلیم او کند تا قصاص کند یا دیه بگیرد یا ببخشد. پس ان شاءالله همه‌ی گناهان، چه حق الله و چه حق الناس بخشیده می‌شود به شرطی که توبه‌ی واقعی انجام شود و هر گناه متناسب با خودش تدارک و جبران شود.

    اما در مورد اصل سوال شما در مورد منبع قرآنی این مساله باید عرض کنم در قرآن کریم آیه ای که مستقیما این بیان را به همراه داشته باشد که خداوند از حق الناس نمی گذرد اما از حق خود می گذرد وجود ندارد و به اصطلاح نصی در این مورد موجود نیست اما از مفهوم گیری از بسیاری از آیات قرآن و تفکر در آنها می توان به محتوای این کلام رسید که در پست های آتی خدمتتان عرض می کنم.

    منابع :
    1).ابن شعبه حرانى، حسن بن على، تحف العقول عن آل الرسول صلى الله علیه و آله، محقق و مصحح: غفارى، على اکبر، ص 293، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ دوم، 1404ق.
    2).شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، محقق و مصحح: غفارى، على اکبر، ج 3، ص 183، دفتر انتشارات اسلامى، قم، چاپ دوم، 1413ق.




  12. صلوات


  13. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    506
    حضور
    12 روز 8 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1586



    بسم الله الرحمن الرحیم

    نقل قول نوشته اصلی توسط راه روشن نمایش پست ها
    راستش من فقط به قرآن ایمان دارم چونکه حقانیتش از راهی که شاید به ذهن شما نرسه برام ثابت شده اما به حدیث نمیتونم ایمان داشته باشم مگر اینکه با قرآن موافق باشه.
    من تازه حدود دو ساله که جدی به مطالعه قرآن پرداختم و هنوز تسط زیادی ندارم اما تا اونجایی که یادمه توی قرآن وقتی که صحبت از توبه و بخشش شده گناهان به دو قسمت حق خدا و مردم تقسیم نشده و وقتی که خدا گفته همه ی گناهان را میبخشد به صورت عام گفته است.
    حالا شاید آیه ای بوده که به غیر قابل بخشش بودن حق الناس اشاره داشته و من ندیدم اگر بوده لطفا اشاره کنید.
    دوست گرامی اتفاقا خود اهل بیت علیهم السلام نیز معیارهایی برای تشخیص احادیث صحیح ارائه کرده اند که از مهمترین و اصلی ترین آنها موافقت با احادیث و موافقت با عقل است . از این جهت به نظر می رسد کاوش های چندین صد سالانه ی محدثین شیعه گواه این حساسیت و توجه آنها در نگهداری میراث عظیم روایی است .

  14. صلوات ها 2


  15. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    506
    حضور
    12 روز 8 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1586



    بسم الله الرحمن الرحیم

    عرض ادب و سلام

    نقل قول نوشته اصلی توسط مسافر درون نمایش پست ها
    سلام
    من هم موافقم که خداوند از حق خودش می گذره چون درگاهی بنام توبه قرار داده
    خداوند فرموداگر بنده گناهکاری توبه کند و دیگر سراغ گناهان گذشته نرود نه تنها همه گناهانش را می بخشم بلکه تمام آنها را به نیکی و صواب مبدل می کنم)
    یا اون جمله که خدا از حق خودش می گذره ولی از حق بنده هاش نه فکر کنم حدیث باشه
    بنظر من هم درسته
    ما اگر مثلا حق یک یتیم رو بخوریم
    بین مثلا زن و شوهری فتنه ایجاد کنیم
    یا از مال کسی دزدی کنیم و به هر جهتی حق دیگری رو ضایع کنیم این می شه حق الناس که باید خود شخص حلال کند تا بخشیده شویم
    دوست گرامی همان گونه که در پست های فوق عرض کردم حق الناس هم ماگر تدارک جبران آن فراهم شود با توبه گناهش آمرزیده می شود و آیات بیشماری از قرآن که در آن خداوند می فرماید: » من توبه شما را می پذیرم« ناظر به هم تضییع حق الناس و هم حق الله است به شرطی که در مورد حق الناس به فکر جبران هم باشد و اقدام کند .

  16. صلوات


  17. #9

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    165
    حضور
    1 روز 16 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    399



    نقل قول نوشته اصلی توسط راه روشن نمایش پست ها
    اینکه میگید خدا "حق الله" رو می بخشه ولی "حق الناس" رو نمی بخشه
    آیا مضمون فوق در روایات بیان شده؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط آلاء نمایش پست ها
    خدمتتان عرض می کنم

    عنه عليه السلام: إيّاكَ أن يَنزِلَ بكَ المَوتُ وأنتَ آبِقٌ مِن ربِّكَ في طَلَبِ الدُّنيا
    : مبادا مرگ در حالى به سراغت آيد كه تو [چون بنده ‏اى فرارى‏] از خداوندگارت در طلب دنيا گريخته باشى.







  18. صلوات ها 2


  19. #10

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۶
    نوشته
    491
    حضور
    9 روز 4 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    430



    نقل قول نوشته اصلی توسط راه روشن نمایش پست ها
    راستش من فقط به قرآن ایمان دارم چونکه حقانیتش از راهی که شاید به ذهن شما نرسه برام ثابت شده اما به حدیث نمیتونم ایمان داشته باشم مگر اینکه با قرآن موافق باشه.
    من تازه حدود دو ساله که جدی به مطالعه قرآن پرداختم و هنوز تسط زیادی ندارم اما تا اونجایی که یادمه توی قرآن وقتی که صحبت از توبه و بخشش شده گناهان به دو قسمت حق خدا و مردم تقسیم نشده و وقتی که خدا گفته همه ی گناهان را میبخشد به صورت عام گفته است.
    حالا شاید آیه ای بوده که به غیر قابل بخشش بودن حق الناس اشاره داشته و من ندیدم اگر بوده لطفا اشاره کنید.
    با تشکر
    سلام
    من که همچین آیه ای سراغ ندارم که بخوام ازش جق الناس بفهمیم
    تازه یه مشکلی که هست اینه که میگن باید رضایت طرف رو جلب کنیم
    اما به نظر من بی معناست چرا؟
    چون وقتی شما حقی رو ضایع کردید اگه حقش رو پرداخت کنی دیگه معنا نداره بگیم باید طرفم از ما راضی بشه.
    مثلا پول طرف خوردیم یا دروغی گفتیم
    حالا پولشو میدیم یا راستش رو میگیم
    دیگه معنا نداره طرف بگه من هنوز راضی نیستم...
    تازه خیلی از گناها حق الناس نیستن به نظرم ولی میگن حق الناسه.
    تازه همین حق الله هم برام جای سواله
    مثلا از کجا معلوم که دروغ حق الناسه
    تازه اگه حق الله باشه دروغی حرومه که برا دیگران باشه
    من دوست دارم راجع به خودم دروغ بگم به کسی چه مربوط؟ من که نمیخوام به کسی ضرر بزنم فقط نمیخوام اطلاعات بدم به هر کس و ناکسی

صفحه 1 از 7 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 38

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود