صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیه اتمام نعمت

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    5
    حضور
    1 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    14

    راهنما آیه اتمام نعمت




    چرا پس از بر شمردن 10مورد از محرمات وسط آیه 3 سوره مائده صحبت از روز یاس کفار و اکمال دین و اتمام نعمت می شود
    بنابراین:

    منظور از كلمه" يوم" در جمله" الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ" چيست؟ آن چه روزى است كه كفار از دين مسلمانان مايوس شدند؟

    اگر این آیه مربوط به جانشینی امام علی (ع) است چرا وسط بحث محرمات آمده است؟

    الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذي هَدانا لِهذا وَ ما كُنَّا لِنَهْتَدِيَ لَوْ لا أَنْ هَدانَا اللَّهُ


    ستايش مخصوص خداوندى است كه ما را به اين (همه نعمتها) رهنمون شد و اگر خدا ما را هدايت نكرده بود، ما (به اينها) راه نمى‏يافتيم‏

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11165






    با نام الله





    آیه اتمام نعمت




    آیه اتمام نعمت












    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,710
    حضور
    29 روز 5 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5703



    به نام خدا
    با سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط سهراب نمایش پست ها
    چرا پس از بر شمردن 10مورد از محرمات وسط آیه 3 سوره مائده صحبت از روز یاس کفار و اکمال دین و اتمام نعمت می شود
    در آيه سوم سوره مباركه مائده آمده است :
    حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالْدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنْزِيرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللّهِ بِهِ وَالْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّيَةُ وَالنَّطِيحَةُ وَمَا أَكَلَ السَّبُعُ إِلاَّ مَا ذَكَّيْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَأَن تَسْتَقْسِمُواْ بِالأَزْلاَمِ ذَلِكُمْ فِسْقٌ الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن دِينِكُمْ فَلاَ تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينًا فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لِّإِثْمٍ فَإِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ
    در واقع جمله الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن دِينِكُمْ فَلاَ تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينًا" بين مستثنا و مستثنا منه ايه 3 مائده كه داراي پيام مستقلي است ، فاصله انداخته است و از آنجا كه هيچ ارتباطي با حكم آيه در خصوص محرمات مذكور ندارد ، بنابراين يك جمله معترضه محسوب مي شود . استاد جوادي آملي در خصوص علت قرار گيري اين بخش در وسط ايه سوم سوره مائده بياني بدين شرح دارند :
    "اين مستثنا با آن مستثنا منه يك پيام مستقلّي دارد و اين دو جمله ﴿الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا﴾ با ﴿الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ﴾ هيچ ارتباطي با آن مستثنا و اين مستثنا منه ندارد، از اينجا معلوم مي‌شود كه اين جمله يك جمله معترضه است كه بين مستثنا و مستثنا منه قرار گرفت و نشانه‌اش اين است كه همين مضمون در سه جاي ديگر قرآن كه در سوره «انعام» و «نحل» كه مكّيند در مكّه نازل شد و در سوره مباركه «بقره» كه در اوايل مدينه نازل شده است اين مطلب در سوره «بقره» و سوره «انعام» و سوره «نحل» آمده همين مستثنا و مستثنا منه را دارد گرچه به اين تفصيل نيست ولي اين دو جمله معترضه را هم ندارد مثل ﴿الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا﴾، ﴿الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ﴾. پس در اين فصل اول يا مقام اول بحث ثابت شد كه اين دو جمله، جمله معترضه است."(1)




    (1)- ر.ك: بنياد بين المللي علوم وحياني اسراء ، ذيل سوره مائده ، آيه سوم ، جلسه 9

    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۲/۰۱/۱۹ در ساعت ۱۱:۰۶

  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,710
    حضور
    29 روز 5 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5703



    "مقام ثاني بحث اين است كه حالا يا در خلال نازل شدن آن مستثنا و اين مستثنا منه اين دو جمله معترضه براساس اهميّتي كه داشت نازل شد مثل اينكه كسي در خلال سخن گفتن در حالي كه يك امر مهمي اتفاق افتاده است يك جمله معترضه‌اي مي‌گويد، دارند با هم صحبت مي‌كنند مي‌بينند كودكي در حال خطر است يا نابينائي در حال خطر است مي‌گويند دستش را بگير يا در را ببند كه نرود، اين جمله‌اي كه مي‌گويند دستش را بگير يا در را ببند كه نرود و مانند آن نه به مستثنا مرتبت است نه به مستثنا منه، يك جمله معترضه است كه در هنگام محاوره و خطاب براي ضرورت گفته شد، جمله معترضه غالباً اين‌چنين است، يا در حين نازل شدن اين مستثنا و مستثنا منه اين دو جمله معترضه براي اهميّت نازل شد اين يك احتمال، يا نه اين دو جمله بعداً نازل شده است و طبق وحي الهي ذات مقدّس رسول أكرم(صلّي الله عليه و آله و سلّم) مأمور شد كه دستور بدهد اين دو جمله را بين مستثنا و مستثنا منه اين آيه قرار بدهند اين احتمال دوم، يا نه بعد از ارتحال رسول گرامي(صلّي الله عليه و آله و سلّم) هنگام تأليف به جمع اين دو جمله به عنوان معترض بين مستثنا و مستثنا منه قرار گرفت اين احتمال سوم، يا احتمالات ديگر، به هر تقدير اين دو جمله به هيچ وجه با مستثنا و مستثنا منه رابطه ندارد."(2)


    (2)- ر.ك: بنياد بين المللي علوم وحياني اسراء ، همان



  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,731
    حضور
    109 روز 13 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    4
    گالری
    1583
    صلوات
    37596



    با اجازه ی کارشناس محترم
    یه دلیل،همون دلیلی بود که سرکار "هدی" فرمودند
    .

    دلیل دیگه ای که میشه گفت اینه که ایه اکمال دین چنان اهمیت داره که خدا در بین ایاتی که هیچگونه ارتباطی به ایه اکمال ندارند نازل کرده تا:

    1-هم اهمیت موضوع رو برسونه.

    2-هم اینکه ایه از دستبرد دشمنان حفظ بشه


    نتیجه اش زیباست وقتی این دو را پیوند می زنیم؛


    اینکه فرمودند: زکات زیبایی، پاکدامنی ست

    و اینکه پرداخت زکات دارائیت را افزون می کند

    حالا آنان که زیبایی بیشتر می خواهند، بسم الله




  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8431



    با سلام

    البته كه جابجايي آيات علتي داشته است و سعي كتُّاب وحي نيز حفظ اصل قرآن كريم از تحريف بوده كه به دستور پيامبر (ع) فلان آيه را در فلان جا مي گذاشتند البته كه اين امر هم بعدا دچار مشكلاتي گرديد:

    چرا قرآن مجید بدون حدیث ناقص است ؟
    ویرایش توسط خیر البریه : ۱۳۹۲/۰۱/۱۹ در ساعت ۱۱:۵۰

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    5
    حضور
    1 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    14



    با تشکر
    جواب این سوال داده نشد
    اگر این آیه مربوط به جانشینی امام علی (ع) است چرا وسط بحث محرمات آمده است؟
    ویرایش توسط سهراب : ۱۳۹۲/۰۱/۱۹ در ساعت ۱۶:۳۰
    الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذي هَدانا لِهذا وَ ما كُنَّا لِنَهْتَدِيَ لَوْ لا أَنْ هَدانَا اللَّهُ


    ستايش مخصوص خداوندى است كه ما را به اين (همه نعمتها) رهنمون شد و اگر خدا ما را هدايت نكرده بود، ما (به اينها) راه نمى‏يافتيم‏

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,731
    حضور
    109 روز 13 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    4
    گالری
    1583
    صلوات
    37596



    نقل قول نوشته اصلی توسط سهراب نمایش پست ها
    با تشکر
    جواب این سوال داده نشد
    اگر این آیه مربوط به جانشینی امام علی (ع) است چرا وسط بحث محرمات آمده است؟

    از این موارد در قران زیاد است و علتش حساسیت بیش از حد این ایه است.این ایات از حساسیت فوق العاده ای برخوردار بودند و باید دور آنها پوششی قرار میگرفت.
    مثل اینکه شما یه جواهر طلایی دارید و اونهارو در گاو صندوق نگهداری میکنید،در جاییکه توجه دشمن جلب نشود.خداوند هم این ایه را وسط ایات حرام قرار داده تا دشمنان به خاطر کینه و حسادتی که به آقا علی علیه السلام دارند به ایه دستبرد نزنند.
    این آیه (ایه اکمال) بین بین یک سطر و ذیل آن قرار گرفته.به سطر و ذیل ارتباطی ندارد.حساسیت این جمله و موضوع بسیار بالاست.
    آیه 3 مائده : وسط ایه رو بردارید و سطر و ذیل ایه رو به هم بچسبونید.ببینید چقدر قشنگ میشه!!!آیه اکمال ایه مستقلی نیست،در وسط ایه قرار گرفته.


    نتیجه اش زیباست وقتی این دو را پیوند می زنیم؛


    اینکه فرمودند: زکات زیبایی، پاکدامنی ست

    و اینکه پرداخت زکات دارائیت را افزون می کند

    حالا آنان که زیبایی بیشتر می خواهند، بسم الله




  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط سهراب نمایش پست ها
    چرا پس از بر شمردن 10مورد از محرمات وسط آیه 3 سوره مائده صحبت از روز یاس کفار و اکمال دین و اتمام نعمت می شود بنابراین: منظور از كلمه" يوم" در جمله" الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ" چيست؟ آن چه روزى است كه كفار از دين مسلمانان مايوس شدند؟ اگر این آیه مربوط به جانشینی امام علی (ع) است چرا وسط بحث محرمات آمده است؟
    سلام
    آنچه در اینجا اتفاق افتاده خیلی عجیب نیست . در قرآن امثال این موارد هست . الا اینکه اینجا بیشتر به چشم می آید بخاطر تفاوت موضوعی فاحش .
    و بنده حدس میزنم تفاوت این دو بحث با هم مانند تفاوت خود صاحبان ولایت با کسانی است که در صحنه غدیر حضور داشتند .
    کانه این خود تصویری است معنوی از آن صحنه مادی
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,710
    حضور
    29 روز 5 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5703



    با سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط سهراب نمایش پست ها
    جواب این سوال داده نشد اگر این آیه مربوط به جانشینی امام علی (ع) است چرا وسط بحث محرمات آمده است؟
    اولا مى ‏دانيم آيات قرآن ، و همچنين سوره‏هاى آن ، بر طبق ترتيب نزول جمع‏ آورى نشده است بلكه بسيارى از سوره‏ هائى كه در مدينه نازل شده مشتمل بر آياتى است كه در مكه نازل گرديده و بعكس آيات مدنى را در لابلاى سوره‏ هاى مكى مشاهده مى ‏كنيم .

    ثانيا با توجه به حوادثى كه در آخرين ساعات عمر پيامبر (صلى ‏الله ‏عليه ‏وآله‏ وسلّم‏) واقع شد ، و مخالفت صريحى كه از طرف بعضى افراد براى نوشتن وصيتنامه از طرف پيامبر (صلى ‏الله ‏عليه‏ وآله‏ وسلّم‏) به عمل آمد - تا آنجا كه حتى پيامبر (صلى ‏الله‏ عليه ‏وآله ‏وسلّم‏) را ( العياذ بالله ) متهم به هذيان و بيمارى ! و گفتن سخنان ناموزون كردند- بدست مي آيد كه بعضى از افراد حساسيت خاصى در مساله خلافت و جانشينى پيامبر (صلى‏ الله‏ عليه‏ وآله ‏وسلّم‏) داشتند و براى انكار آن حد و مرزى قائل نبودند ! .

    لذا چنين شرايطي ايجاب مى ‏كرد كه براى حفظ اسناد مربوط به خلافت و رساندن آن به دست آيندگان چنين پيش ‏بينى ‏هائى بشود و با مطالب ساده‏ اى آميخته گردد كه كمتر جلب توجه مخالفان سر سخت را كند ؟ ! .(1)


    (1)- با اندكي تلخيص و تغيير ، تفسير نمونه ، ج 4 ، ص 271



    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۲/۰۲/۰۹ در ساعت ۱۰:۰۳

  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود