صفحه 1 از 7 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا علیت بدون زمان ممکن است؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    علاقه
    هر نوع کار خفن
    نوشته
    21
    حضور
    2 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    52

    آیا علیت بدون زمان ممکن است؟




    سلام

    آیا رابطه علیت (Causality)، بدون تعریف زمان (در فضایی که زمان معنی ندارد)، قابل تعریف است؟

    اگر بله، خصوصیات رابطه علت و معلول در محیطی که زمان تعریف نشده چیست؟



    با تشکر

  2. صلوات ها 9


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11167





    با نام الله




    آیا علیت بدون زمان ممکن است؟




    آیا علیت بدون زمان ممکن است؟




    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    مجلس امام حسین(ع)، مطالعه، ورزش، خانواده.
    نوشته
    2,695
    حضور
    41 روز 1 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7505



    نقل قول نوشته اصلی توسط شاندی گوجا نمایش پست ها
    آیا رابطه علیت (causality)، بدون تعریف زمان (در فضایی که زمان معنی ندارد)، قابل تعریف است؟ اگر بله، خصوصیات رابطه علت و معلول در محیطی که زمان تعریف نشده چیست؟
    با سلام
    بله،اگر شمابه تعریف علت ومعلول دقت کنید خواهید دید که رابطه علیت منوط به زمان نیست.
    در مرحله هشتم نهایةالحکمه فصل اول در اثبات علت ومعلول آمده است:ماهیت در ذات خود نسبت به وجود وعدم مساوی است وبرای خروج از این استواءووجودیا عدم پیدا کردن نیاز به مرجح وعاملی دارد که خارج از ذات اوست وبرای وجود یا عدم پیدا کردن به آن احتیاج دارد وآن چیزی که ماهیت در وجود خود براو متوقف است وبه ماهیت وجود می دهد علت نامیده می شود،وآن چیزی که در وجود خود وابسته به علت است معلول می باشد.
    با توجه در تعریف فوق که در منابع دیگر فلسفی نیز علت ومعلول چنین تعریف شده اندمشخص می شود که رابطه علیت نیازی به زمان نداردبلکه هر موجودی که در وجودش نیازمند به عاملی خارج از خود باشد که به او وجود دهد معلول است وآن چیز دیگر علت اوست.
    از سخنان بالا به دست می آید که رابطه علیت وابسته به امکان وعدم امکان است وهر موجودی که در ذاتش ممکن باشد ووجود وعدم برای او مساوی باشد ووجود پیدا کند رابطه علیت در مورد او صدق می کند.
    آیا علیت بدون زمان ممکن است؟
    إنّ الصلوة تنهی عن الفحشاء والمنکر
    جامعه ای که در آن فرهنگ نماز باشد. دچار یاس، افسردگی، فساد وروز مره گی نمی شود.


  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط شاندی گوجا نمایش پست ها
    سلام آیا رابطه علیت (causality)، بدون تعریف زمان (در فضایی که زمان معنی ندارد)، قابل تعریف است؟ اگر بله، خصوصیات رابطه علت و معلول در محیطی که زمان تعریف نشده چیست؟
    سلام
    همانطور که جناب کارشناس محترم فرمودند معلول به امکان وجودیش متاخر از علت است و تاخر زمانی ظهور تقدم وجودی علت بر معلول در دایره زمان و مکان است
    پس در فضای غیر مادی علیت به تقدم و تاخر وجودی است و نه به تقدم و تاخر زمانی به عبارت دیگر معلول در این فضا از لحاظ مرتبه وجودی نازلتر از علت است هرچند هردو فوق زمانی اند
    البته منظور از نازلتر بودن در وجود به نحو نزول مکانی نیست بلکه نزول در شدت و قوت وجودی است مانند تفاوت روشنایی نور مستقیم آفتاب با روشنایی نور انعکاسی
    والله الموفق

    ویرایش توسط حامد : ۱۳۹۲/۰۱/۱۷ در ساعت ۱۳:۵۴
    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    علاقه
    هر نوع کار خفن
    نوشته
    21
    حضور
    2 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    52



    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم نمایش پست ها
    با سلام
    بله،اگر شمابه تعریف علت ومعلول دقت کنید خواهید دید که رابطه علیت منوط به زمان نیست.
    در مرحله هشتم نهایةالحکمه فصل اول در اثبات علت ومعلول آمده است:ماهیت در ذات خود نسبت به وجود وعدم مساوی است وبرای خروج از این استواءووجودیا عدم پیدا کردن نیاز به مرجح وعاملی دارد که خارج از ذات اوست وبرای وجود یا عدم پیدا کردن به آن احتیاج دارد وآن چیزی که ماهیت در وجود خود براو متوقف است وبه ماهیت وجود می دهد علت نامیده می شود،وآن چیزی که در وجود خود وابسته به علت است معلول می باشد.
    با توجه در تعریف فوق که در منابع دیگر فلسفی نیز علت ومعلول چنین تعریف شده اندمشخص می شود که رابطه علیت نیازی به زمان نداردبلکه هر موجودی که در وجودش نیازمند به عاملی خارج از خود باشد که به او وجود دهد معلول است وآن چیز دیگر علت اوست.
    از سخنان بالا به دست می آید که رابطه علیت وابسته به امکان وعدم امکان است وهر موجودی که در ذاتش ممکن باشد ووجود وعدم برای او مساوی باشد ووجود پیدا کند رابطه علیت در مورد او صدق می کند.
    به نظر میاد این شرط رو دارید پاس میدید به اعماق بحث، امکان و عدم امکان رو چطور بدون مفهوم زمان توضیح میدید؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    سلام
    در فضای غیر مادی علیت به تقدم و تاخر وجودی است و نه به تقدم و تاخر زمانی به عبارت دیگر معلول در این فضا از لحاظ مرتبه وجودی نازلتر از علت است هرچند هردو فوق زمانی فلذا ازلی اند
    والله الموفق
    پس با این توضیح شما در محیطی که زمان وجود نداره، علیت تبدیل میشه به مقایسه مرتبه وجودی و چیزی که از نظر مرتبه بالاتر است علت سایر چیزهای پایین تر محسوب میشه، درسته؟

  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط شاندی گوجا نمایش پست ها
    پس با این توضیح شما در محیطی که زمان وجود نداره، علیت تبدیل میشه به مقایسه مرتبه وجودی و چیزی که از نظر مرتبه بالاتر است علت سایر چیزهای پایین تر محسوب میشه، درسته؟
    سلام
    بله
    والله الموفق

    ویرایش توسط حامد : ۱۳۹۲/۰۱/۱۷ در ساعت ۱۳:۰۸
    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    علاقه
    هر نوع کار خفن
    نوشته
    21
    حضور
    2 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    52



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    سلام
    بله
    والله الموفق
    و قضاوت درباره این برتری بر چه اساسی انجام میشه؟

  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط شاندی گوجا نمایش پست ها
    و قضاوت درباره این برتری بر چه اساسی انجام میشه؟
    سلام
    منظورتان از قضاوت چیست ؟
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,731
    حضور
    109 روز 14 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    4
    گالری
    1583
    صلوات
    37598



    لابد انتظار نمی‌رود که فلسفه‌ی هگل یا به قول معروف «هگلیسم» در یک صفحه‌ی چند سطری طرح و نقد شود. اما دانشجویان عزیز که کارشان شناخت و کشف علم است، می‌توانند به نکات ذیل توجه و در مفاد آن تأمل نمایند:

    الف – طرفداری از یک مکتب یا دین [حتی دین اسلام]، طرفداری از یک تیم فوتبال یا مد لباس یا سبک موسیقی نیست که از روی هوای نفس، دلبخواهی، خوشایندی، بر اساس مد، جهت طرح خود و انگشت‌نما شدن و ...، صورت پذیرد. این کار عوام است. عوامی که نه تنها علم ندارد، بلکه قوه‌ی تفکر و تعقل‌شان نیز به فعلیت مطلوبی نرسیده است یا به طور کل تعطیل مانده است. لذا یک انسان عاقل، به ویژه یک دانش‌پژوه و محقق، اگر طرفدار یا مخالف چیزی است، باید حتماً دلایل و مستندات کافی در اختیار داشته باشد، چه رسد که موضوع یک دیدگاه فلسفی، یک مکتب یا دین باشد.
    آیا علیت بدون زمان ممکن است؟

    ب – هگل خود آن چه بیان و تدوین نموده، بر پایه‌ی نظریه است و نظریه نیز چنان چه از نامش پیداست، فقط «نظر» است و به هیچ وجه اعتبار علمی ندارد. اگر یک نظریه با دلایل و مستندات تجربی یا عقلی به اثبات رسد، آن وقت ارزش و اعتبار پیدا می‌کند که در چنین حالتی دیگر نامش نظریه نیست، بلکه «علم» است. بدیهی است «نظریه» خوب و لازم است به شرطی که فقط مقدمه‌ای جهت تحقیق و کشف علم باشد، نه این که به عنوان یک اصل علمی مورد تبعیت قرار گیرد. لذا خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید که اینها همه «ظن»، یعنی گمان است و گمان هیچ‌گاه جای علم را نمی‌گیرد و حقیقتی را برای انسان آشکار نمی‌نماید. لذا ارزش تبعیت ندارد:


    «وَ ما يَتَّبِعُ أَكثَرُهُم إِلاَّ ظَنًّا إِنَّ الظَّنَّ لا يُغني‏ مِنَ الحَقِّ شَيئاً إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ بِما يَفعَلُونَ» (یونس، 36)


    ترجمه: بیشترشان غير از گمان از چيزى پيروى نمی‌كنند. و حال اين كه حتماً ظن و گمان (انسان را از تشخيص حق و باطل) بى‏نياز نمی‌كند (چیزی از حقایق را به اثبات نمی‌رساند). يقيناً خدا از رفتارهائى كه آنان انجام ميدهند آگاه است‏.


    «وَ ما لَهُم بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِن يَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَ إِنَّ الظَّنَّ لا يُغني‏ مِنَ الحَقِّ شَيئاً» (النجم، 28)


    ترجمه: و هيچ دليلى علمى بر گفته خود ندارند، و جز خيال و گمان دنبال نمى‏كنند، در حالى كه خيال و گمان هيچ دردى را دوا ننموده، در تشخيص حق جاى علم را نمى‏گيرد.


    ج – اما نظریات هگل نیز مانند سایر نظریه‌پردازان دیروزی و امروزی بر مبنای «ماتریالیسم» به معنای «ماده‌گرایی» است. حال شما از طرفداران نظریات هگل یا هر ماتریالیسم دیگری بخواهید؛ ماده را تعریف کند و اگر نتوانست تعریفی جامع، قاطع، محکم و با شامل همه‌ی مشخصات یک تعریف ارائه دهد، بپرسید: چطور بر مبنای چیزی که حتی تعریفش را نمی‌دانید چیست، یک مکتب استوار می‌کنید؟!


    د – زیرنبای نظریات و مکتب فلسفی هگل (و سایرین از تابعین) چهار اصل دیالیک‌تیک است که یکی از آنها اصل «تضاد درونی» می‌باشد. بدین معنا که هر چیزی «تز» در درون خود ضد خودش «آنتی‌تز» را دارا می‌باشد و آن را پرورش می‌دهد و از مقابله‌ی اینها با یک دیگر، چیز سومی «سنتز» به پدید می‌آيد. و برای مثال فاسد شدن شیر و یا جوجه شدن تخم‌مرغ و ... را مثال می‌آورند!


    بدیهی است که وقتی گفته می‌شود «هر چیزی در درون خودش ...»، موضوع یک «شیء واحد» است. چرا که اگر موضوع شیء واحد نباشد، حتماً ترکیب چند شیء (مرکب) است و آن وقت دیگر «تضاد درونی» معنا ندارد و تضاد بیرونی اشیاء با یک دیگر نیز حرف جدیدی نیست. یعنی اگر بگوییم: تاریکی شب با روشنایی روز در تضاد است، یا سیاهی مو با سفیدی استخوان در تضاد است و ...، حرف جدیدی نیست و منظور هگل را نیز تأمین نمی‌نماید. حضرت علی علیه‌اسلام خطبه‌ای دارند که برای اثبات وجود خدا به تضاد اشیای متفاوت با یک دیگر اشاره می‌نمایند.


    حال سؤال ما این است که «آیا اصلاً شیء واحدی وجود دارد که درونش تضادی باشد یا نباشد»؟ شیر یا تخم مرغ که شی‌ء واحد نیستند. یک جرعه شیر که هیچ، حتی یک قطره شیر از میلیون‌ها سلول و ترکیب (لاکتوز، چربی،‌ آب و ...) درست شده است و هر یک از این عناصر نیز خود مرکب هستند. یا تخم مرغ که شیء واحد نیست، صدها میلیون یا بیشتر سلول و ترکیب دارد و تا نطفه‌ای از بیرون به آن ترکیب نگردد و در دمای مناسب قرار نگیرد و مدتی معین بر آن نگذرد نیز به جوجه مبدل نمی‌گردد.


    پس، اصلاً شیء واحدی در عالم هستی وجود ندارد. اگر شی‌ای واحد باشد، یعنی کامل است و اگر کامل باشد، بی‌نیاز است و اگر بی‌نیاز و غنی باشد، یعنی «واجب‌» است و از دایره امکان (مادیات) خارج می‌گردد. لذا خداوند می‌فرماید [سوره‌ی توحید]، این فقط «الله جل جلاله» است که واحد است، ترکیب نیست، از چیزی متولد نشده و چیزی از او متولد نمی‌شود و «واحد و احد» است و نیز «وحده لا شریک له‌» است و مثل و مانندی نیز ندارد «لیس کمثله شیء». لذا با مردود شدن اصل «تضاد درونی»، سه اصل دیگر از اصول دیالیک تیک نیز مردود می‌شود و کل مکتب بنا شده بر این اصول نیز مردود است.


    نتیجه اش زیباست وقتی این دو را پیوند می زنیم؛


    اینکه فرمودند: زکات زیبایی، پاکدامنی ست

    و اینکه پرداخت زکات دارائیت را افزون می کند

    حالا آنان که زیبایی بیشتر می خواهند، بسم الله




  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    علاقه
    هر نوع کار خفن
    نوشته
    21
    حضور
    2 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    52



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    سلام
    منظورتان از قضاوت چیست ؟
    والله الموفق
    چطور تشخیص میدیم a از b برتر است، یعنی a علت b است؟

    باغ بهشت عزیز من متوجه منظور شما و ارتباطش با بحث ما نشدم متاسفانه.

    ویرایش توسط شاندی گوجا : ۱۳۹۲/۰۱/۱۷ در ساعت ۱۴:۲۱

  21. صلوات


صفحه 1 از 7 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 5

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود