جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا چنین حدیثی در مورد تقیه ، وجود داره؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    نوشته
    164
    حضور
    2 روز 2 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    629

    آیا چنین حدیثی در مورد تقیه ، وجود داره؟




    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام

    من یک حدیثی اینور و اوونور شنیدم، خواستم ببینم ، وجود داره؟ سند داره؟ معتبر هست؟

    مضمون حدیث :
    " وقتی که مسلمونا در شهر مکه و سال های آغاز بعثت ، شکنجه می شدند ، یه بار پیامبر بهوشون می گه برای این که شکنجتون نکنن ، خوب اگه گفتن به من توهین کنین ، بکنین ، اگه گفتن به خدا کافر بشید ، خوب بشید. یعنی توصیه به تقیه می کردند. "

    پیشاپیش ، ممنون

    Nothing will stop us

    Try to be a part of the solution, not a part of the problem.

    اللهم عجل لولیک الفرج

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,495
    حضور
    174 روز 10 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58273



    با نام و یاد دوست



    آیا چنین حدیثی در مورد تقیه ، وجود داره؟



    آیا چنین حدیثی در مورد تقیه ، وجود داره؟


  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8530

    جمع‌بندی




    سؤال:
    آیا حدیثی به این مضمون «وقتی که مسلمانان در شهر مکه و سال‌های آغاز بعثت، شکنجه می‌شدند، پیامبر به آنان می‌فرماید: برای این که شما را شکنجه نکنند،اگر گفتند به من توهین کنیند، بکنیند، اگر گفتن به خدا کافر بشوید، خوب بشوید. یعنی توصیه به تقیه می کردند» وجود دارد؟
    پاسخ:
    خداوند می‌فرماید: «ومن کفر بالله بعد ایمانه الا من اکراه و قلبه مطمئن بالایمان ولکن من شرح بالکفر صدراً فعلیهم غضب من الله و لهم عذاب عظیم» (1)
    مفاد آیه کریمه این است که هر کسی پس از ایمان آوردن با قصد و اختیار کفر را برگزیند و اظهار کفر کند، مشمول غضب و عذاب الهی خواهد شد، مگر کسانی که مورد اکراه و اجبار واقع شوند، و با این که قلبشان سرشار از ایمان است، برای حفظ جان خویش اظهار کفر نمایند، چنین افرادی مشمول غضب و عذاب الهی نخواهند بود. و این چیزی جز قاعده و قانون تقیه نیست.
    محدثان و مفسّران اسلامی ـ اعم از شیعه و اهل سنت ـ نقل کرده‏‌اند که این آیه درباره عماریاسر نازل شده است که وی و پدر و مادرش (یاسر و سمیه) و عده‏ای از اصحاب پیامبر (صلی الله علیه و آله) مورد شکنجه و آزار مشرکان واقع شدند، یاسر و سمیه در اثر آن شکنجه‏‌ها به شهادت رسیدند، و عمار چیزی به زبان آورد که مورد خواست مشرکان بود، بدین جهت از شکنجه مشرکان نجات یافت و جان خود را حفظ کرد. نسبت به عمل خود بیمناک گردید و با چشمان اشکبار نزد پیامبر (صلی الله علیه و آله) آمد، و جریان را برای پیامبر (صلی الله علیه و آله) بازگو کرد، پیامبر (صلی الله علیه و آله) در حالی که او را نوازش می‏‌کرد فرمود اگر بار دیگر نیز از تو چنین خواستند، عمل کن. در این هنگام آیه کریمه مورد بحث نازل گردید. (2)


    منابع:

    1. نحل: 16/ 106.
    2. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، ج 3، ص 388؛ زمخشری، محمود، تفسیر الکشاف، ج 2، ص 403؛ دمشقی، اسماعیل، تفسیر ابن کثیر، ج 4، ص 288.


    ویرایش توسط همکار تدوین : ۱۳۹۴/۰۲/۰۲ در ساعت ۰۳:۲۶ دلیل: ویرایش ویراستار جمع‌بندی‌ها

  7. صلوات ها 4


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود