صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: خواندن نماز قضا برای متوفی

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    علاقه
    کامپیوتر
    نوشته
    75
    حضور
    10 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    283

    خواندن نماز قضا برای متوفی




    سلام

    ایا کسی که خودش نماز قضا دارد می تواند نماز قضای متوفی را بخواند؟؟؟

    با تشکر
    یا علی مدد

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,556
    حضور
    175 روز 12 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58349



    با نام الله


    خواندن نماز قضا برای متوفی



    خواندن نماز قضا برای متوفی

    ویرایش توسط حکمت : ۱۳۹۲/۰۱/۱۸ در ساعت ۱۸:۵۶

  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,555
    حضور
    148 روز 4 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    31823



    نقل قول نوشته اصلی توسط j.shapoor نمایش پست ها
    سلام ایا کسی که خودش نماز قضا دارد می تواند نماز قضای متوفی را بخواند؟؟؟ با تشکر
    با عرض سلام و احترام

    خواندن نماز قضای متوفی با داشتن نماز قضا مانعی ندارد.
    البته نباید در گرفتن نماز های قضا سهل انگاری کرد. (1)

    همیشه سلامت و موفق باشید

    پی نوشت:
    1. توضیح المسائل مراجع ، احکام نماز قضا


  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    16
    حضور
    3 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    93



    با سلام
    منم میخواستم بدونم نماز قضای پدر که بر پسر بزرگ واجبه چه جوریه اگه پدر اصلا نماز نخونده آیا پسر باید همه شو بخونه؟ یا مقداریشو؟ اصولا علت اینکه پسر بزرگ باید نمازشو بخونه چیه؟ و از کجا این مطلب استنباط شده آیا حکم صریح در اینمورد وجود داره؟
    باتشکر

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    حقیقت
    نوشته
    2,117
    حضور
    32 روز 20 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5955



    سلام

    سوالی هم من داشتم

    در قران داریم هرکس در گرو اعمال خود است
    حال چگونه نماز ی که دیگری بخواند بر فرد دیگری اثر خواهد کرد ؟
    یا بهتر بگویم به حساب او خواهند گذاشت ؟



    خیلی تلاش کردم مردم بفهمند ولی آنها فقط خندیدند...
    چارلي چاپلين


  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    7
    حضور
    4 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    35



    بجث جالبی مطرح شده ولی نمیدونم چرا کارشناسان محترم هنوز جواب نداده اند.

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,049
    حضور
    192 روز 18 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28785



    نقل قول نوشته اصلی توسط بی نظیر نمایش پست ها
    سلام

    سوالی هم من داشتم

    در قران داریم هرکس در گرو اعمال خود است
    حال چگونه نماز ی که دیگری بخواند بر فرد دیگری اثر خواهد کرد ؟
    یا بهتر بگویم به حساب او خواهند گذاشت ؟
    پاسخ :
    با سلام در این رابطه باید گفت :
    همان آموزه های که آن حقایق را بیان نموده . مسله نفع داشتن عمل غیر برای اموات را نیز مطرح نموده است
    حتی چه بسا فردی ناشناس برای میتی ناشناس خیراتی انجام دهد و آن فرد میت هم از این خیرات بهره مند گردد.
    برای تشبیه می توان گفت این امر همانند واریز وجه به حساب یک فرد دیگر است و مهم ان ایت که مراحل ارسال وجه به درستی انجام شود که در این صورت صاحب حساب می تواند از وجه مذکور بهره مند گردد بدون آن که شناخت قبلی بین او و فرد واریز کننده وجود داشته باشد.
    به همین نسبت اگر فردی به نیت همه اموات یک قبرستان یا همه اموات شهر خود یا حتی همه در گذشتگان مومن و اهل اسلام خیراتی را انجام دهد، این عمل می تواند به نتیجه مطلوب برسد.
    اما در مورد آگاه شدن اموات از کسانی که برای ایشان خیرات می نمایند باید گفت هرچند شاید به طور مطلق در این خصوص تصریحی در منابع نقلی وجود نداشته باشد، اما از برخی روایات به دست می آید که اموات از برخی از این امور آگاه می گردند؛ به عنوان مثال محمد بن مسلم می‌گوید:
    از امام صادق(ع) پرسیدم: آیا به قصد زیارت اموات، سر قبرشان رفتن فایده‌ای به حال آنان دارد، فرمود: «آری». عرض کردم: آیا آنان کسانی را که سرقبرشان می‌روند، می‌بینند و می‌شناسند، فرمود: «به خدا سوگند، آری! آنها شما را می‌بینند و درک می‌کنند و از این که به یادشان بودید و به زیارت‌شان رفتید، خوشحال می‌شوند و با شما انس می‌گیرند و به شما علاقه‌مند می‌شوند». (1)
    فردی به نام عمر بن برید از امام صادق(ع) پرسید: آیا می‌توان به نیابت از میّتی نماز خواند (و یا هر کار خیر دیگری انجام داد) و ثواب آن را هدیه نمود، فرمود: ‌«بله. گاهی میّتی به خاطر کارهایش در تنگنا و عذاب می‌باشد. وقتی نمازی ـ یا کار خیر دیگری به نیابت از وی انجام می‌گیرد و ثوابش ـ به وی هدیه می‌شود،‌ در کارش گشایشی حاصل می‌گردد و به آن میّت گفته می‌شود: این گشایش (و عفو و آمرزش) به خاطر نمازی است که فلانی از جانب تو به جای آورده است».
    آن شخص می‌گوید: عرض کردم: آیا می‌شود دو رکعت نماز بخوانم و دو نفر ـ یا بیشتر را در ثوابش شریک کنم، فرمود:‌«آری، همان طوری که برای زنده‌ای، هدیه فرستاده شود، شاد می‌گردد، هر استغفار یا ترحمی از زنده‌ها بر مردگان رسد، باعث خوشحالی و شادی آنان می‌گردد». (2)
    در مورد آگاهی آنان از حوادثی که برای بازماندگان پیش می‌آید، بر اساس آنچه که در روایات و کلام معصومین علیهم السلام آمده است، مردگان آگاهند.
    در مورد خیرات انسان گنهکار به نیت اموات هم باید گفت: اگر این عمل با نیت خالص و برای خدا و به شکل صحیح انجام بپذیرد؛ یعنی از مال حلال باشد یا عملی منطبق بر دستورات دینی و به دور از ریا و ... انجام بپذیرد، نمی توان گفت که پذیرفته نمی شود و برای میت نتیجه ای به دنبال نخواهد داشت و از رحمت خداوند به دور است که چنین خیراتی را نپذیرد ، هرچند در معنای دقیق و کامل کلمه هر عمل خیری از اهل تقوا به درستی قبول می گردد. (3)

    پی‌نوشت‌ها:
    1. شيخ صدوق، من لا يحضره الفقيه، 4 جلد، انتشارات جامعه مدرسين قم، 1413 هجرى قمرى ، ج 1، ص 180، ح 540.
    2. همان، ص 183، ح 554.
    3. مائده (5) آیه 27.
    ویرایش توسط مدیر تدوین : ۱۳۹۵/۰۵/۰۸ در ساعت ۱۷:۳۶

  15. صلوات ها 6


  16. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,049
    حضور
    192 روز 18 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28785



    نقل قول نوشته اصلی توسط freeandazad نمایش پست ها
    با سلام
    منم میخواستم بدونم نماز قضای پدر که بر پسر بزرگ واجبه چه جوریه اگه پدر اصلا نماز نخونده آیا پسر باید همه شو بخونه؟ یا مقداریشو؟ اصولا علت اینکه پسر بزرگ باید نمازشو بخونه چیه؟ و از کجا این مطلب استنباط شده آیا حکم صریح در اینمورد وجود داره؟
    باتشکر
    پاسخ :
    با سلام وتقدیر از شما .در ابتدا باید اشاره شود :

    قرآن طبق آیه شریفه « کُلُّ نَفْسٍ بِما کَسَبَتْ رَهینَة» به صراحت تاكيد مي نمايد كه هر انسانی در گرو کار خود می باشد.(1)
    اما در مورد لزوم نماز قضاي پدر بر پسر بزرگ تر باید به چند نکته توجه کرد.
    1- فلسفه اصلي اين امر ، بزرگداشت و تکریم پدر و حفظ حرمت او و تلاش براي بهبود وضعيتش در آخرت است. دغدغه داشتن بازماندگان در مورد پدر بهترين بزرگداشت وي محسوب مي گردد تا در حد امكان تلاش فرد متوفي در ازدواج و رشد دادن و تربيت نمودن فرزندان در بين بازماندگان متجلي شود. زحمات سود مستقيمي بعد از رحلت براي وي داشته باشد. تلاش ها و زحمات وي ناديده گرفته نشود .
    2- نمازها به عنوان قرض هائی است که باید ادا شود، چه توسط خود شخص ( زمانی که زنده است ) و چه توسط دیگران ( بعد از مرگ ) . اگر در زمان حيات ادا نشد، اداي آن برعهده ورثه ای است که اموال میت را به ارث می برند. پس همان گونه که در دارائی های میت وراث حق تصرف دارند و می توانند آن ها را صاحب شوند، ادای قرض های مالی و غیر مالی میت نیز بر عهده آن ها می باشد. اين مورد خاص بر عهده پسر بزرگ تر تعيين شده است .
    3- یکی از علت ها و حکمت های واجب شدن قضای نماز پدر بر پسر بزرگ تر امتیازاتی است که پسر بزرگ تر نسبت به برادران و خواهران دیگر در ارث دارد. می تواند وسائل اختصاصی و شخصی پدر را صاحب شود. اين وسائل شامل لوازم شخصي پدر همچون انگشتر، قرآن و شمشير است كه در اصطلاح فقهي «حبوه» خوانده مي شود. در فقه تاكيد شده كه پسر بزرگ تر حق ارث بردن اين وسائل را دارد. (2)
    در مقابل امتیازات وظائفی هم بر عهده او نهاده شده است، از جمله به جا آوردن قضای نمازهای خوانده نشده پدر. ارتباط اين دو امر به گونه اي است كه برخي از فقها تاكيد مي نمايند. اگر پسر بزرگ تر نمازهاي قضا را به جا نياورد، حق ارث بردن حبوه را ندارد .(3)
    3- تكليف نماز هاي پدر يك تكليف واجب براي پسر بزرگ تر است ،همانند همه تكاليف ديگرش ؛ در نتيجه فرزند بزرگ تر به خاطر حرمت و جايگاه پدر موظف به احترام او و ادا نمودن برخي از ديون وي مي شود ؛ در نتيجه وقتی به امر خدا قضای نماز پدر بر پسر بزرگ واجب شد ، با وجوب ، آن نمازها مثل نمازهای خودش،‌ جزو اعمال واجب پسر می گردد . چه بسا دليل تكليف آن باشد كه وي به خاطر بزرگ تر بودن ،معمولا از حيات پدر بيش ترين بهره و استفاده را نسبت به ديگر فرزندان برده است .
    اما در عين حال عمل برای پسر بزرگ تر، جزء اعمال نیکو و صالح شمرده شده است و ثواب فراوان دارد؛ امام صادق‌می‌فرماید: "حج‌، روزه و... از جانب میت قضا می‌شود. انجام دادن این کار نیکو است‌."(4)
    نبايد فراموش كرد طبق برخي از نظرات فقهي پسر بزرگ تر موظف به قضاي نمازهايي از پدر كه ناشي از نافرماني خداوند ترك شده نيست . در نتيجه قضاي همه نمازها به طور مطلق بر عهده فرزند نیست .(5)

    پی نوشت ها :
    1. مدثر (74) آیه38.
    2. امام خميني ، توضیح المسایل (محشي) ، انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم‏، 1424 ه ق، ج 2 ،ص 748.
    3. بهائى‏ ،جامع عباسى و تكميل آن( محشى)، مؤسسة منشورات الفراهاني‏، تهران،بي تا . ج 2، ص 396.
    4. شیخ حر عاملی‌، وسائل الشیعه‌، ج 8، ص 279، مؤسسه آل البیت‌، قم‌.1409 هجرى قمرى .
    5. امام خميني ، توضیح المسایل (محشي) ج1، ص 761، ذیل مسئله 1390.

  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    حقیقت
    نوشته
    2,117
    حضور
    32 روز 20 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5955



    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    همان آموزه های که آن حقایق را بیان نموده . مسله نفع داشتن عمل غیر برای اموات را نیز مطرح نموده است
    حتی چه بسا فردی ناشناس برای میتی ناشناس خیراتی انجام دهد و آن فرد میت هم از این خیرات بهره مند گردد.
    سلام

    بزرگوار جوابتان نه علمی و نه قرانی و نه منطقی می باشد
    لطفا منبع قرانی یا منطقی یا علمی ارایه دهید ؟



    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    برای تشبیه می توان گفت این امر همانند واریز وجه به حساب یک فرد دیگر است و مهم ان ایت که مراحل ارسال وجه به درستی انجام شود که در این صورت صاحب حساب می تواند از وجه مذکور بهره مند گردد بدون آن که شناخت قبلی بین او و فرد واریز کننده وجود داشته باشد.
    این مثال هم بسیار نامناسب است چون قرض و طلب در دنیا را نمی توان برای اخرت بکار برد
    اینجا وجهی وتریز می شود و طرف دیگر دریافت می کند چون زنده است و توانایی دریافت دارد

    ولی فرض کنید فردی نمازی خوانده است واضح است که اثر روحی و روانی این نماز در شخص خواننده نماز اتفاق افتاده است
    چگونه می تواند این اثر را به فردی که مرده است منتقل کند ؟



    خیلی تلاش کردم مردم بفهمند ولی آنها فقط خندیدند...
    چارلي چاپلين


  19. #10

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    279
    حضور
    23 روز 20 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    24
    صلوات
    1741



    نقل قول نوشته اصلی توسط بی نظیر نمایش پست ها
    بزرگوار جوابتان نه علمی و نه قرانی و نه منطقی می باشد
    لطفا منبع قرانی یا منطقی یا علمی ارایه دهید ؟


    سلام

    کافی است دقتی به اعمال ماتقدم و ماتاخر شود.

    وَ نَكتُبُ مَا قَدَموا وَ آثَرَهُم

    ما تمامي اعمالي را كه شخص انجام داده و پيش فرستاده است ؛ با تمامي آثار آينده ي آن ؛ همه را ثبت مي كنيم


    يُنَبؤُ الانسانُ يَومَئِذٍ بِما قَدَمَ وَ أَخَر

    آن روز انسان از آنچه پيشاپيش فرستاده و آنچه به آينده موكول كرده باخبر شود


    با توجه به همین دو مورد یا آیات دیگر میتوان پی برد اعمال ماتاخر در سرنوشت انسان موثر است ... و طبیعی هست که ثواب این اعمال به شخص متوفی برسد.


    و طبق حدیثی از امام صادق علیه السلام : شش چيز است که مومن بعد از مرگ نيز از آن ها بهره مند مي شود

    -فرزند صالحي که براي او طلب مغفرت کند

    - کتاب قرآن که از آن قرائت کند .
    - چاه آبي که حفر کرده ( و به مردم آب مي دهد ) .
    - درختي که کاشته است .
    - آبي که براي خيرات جاري کرده است .
    - روش پسنديده اي بنا نهاده و ديگران پس از وي ، آن را ادامه مي دهند .

    بحارالانوار ج 6 ص 294

    ویرایش توسط تندیس : ۱۳۹۲/۰۶/۱۹ در ساعت ۱۵:۳۲

  20. صلوات


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۴/۱۱/۱۱, ۱۲:۳۷ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود