جمع بندی کدامیک سوار بر دیگری اند؟(مهم)

تب‌های اولیه

25 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
کدامیک سوار بر دیگری اند؟(مهم)

[="Arial Black"][="Blue"]با سلام خدمت همه دوستان و سروران گرامی ام
دیروز مطلبی به ذهنم رسید خواستم در اینجا ان را با شما در میان گذارم و نظر شما را هم بدانم.
سوال این است دنیا برای ما خلق شده است یا ما برای دنیا خلق شده ایم؟
این سوالی اساسی و مهم برای انسان است که نحوه پاسخگویی ما بدین سوال می تواند سرنوشت انسان را دستخوش تغییر و تحول سازد، آنکه معتقد است دنیا برای ما خلق شده است تمامی مظاهر دنیایی را وسیله ای برای هدف و غایتی بالاتر قرار می دهد و آنکه معتقد است ما برای دنیا خلق شده ایم همه وجودش را خرج دنیا و مظاهرش می نماید و به چیزی فراتر از دنیا نمی اندیشد.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در پاسخ به این سوال می فرمایند: «[="#006400"]انکم خلقتم للاخرة و الدنیا خلقت لکم[/]» یعنی به درستی که شما برای آخرت آفریده شده اید و دنیا برای شما آفریده شده است.
و امام علی علیه السلام فرمودند: «[="darkgreen"]إِنَّكُمْ إِنَّمَا خُلِقْتُمْ لِلْآخِرَةِ لَا لِلدُّنْيَا وَ لِلْبَقَاءِ لَا لِلْفَنَاء[/]» (تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص: 140) یعنی بدرستى كه شما آفريده شده ايد از براى آخرت نه از براى دنيا و از براى باقى بودن كه در آخرت مي باشد نه از براى فنا كه در دنياست.
نمی دانم تا حالا شنیده اید که میگویند: «[="#006400"]فلانی سیگار نمی کشد بلکه سیگار او را می کشد[/]» یا «[="#006400"]فلانی سوار بر ماشینش نیست بلکه ماشینش سوار او می باشد[/]»، تعابیری از این قسم گویای این حقیقت است که انسان گاه برای برآوردن نیازها و حاجات خویش چنان وابسته و مقید به آلات و وسایل گوناگون می شود که نه تنها نیاز و حاجتش بواسطه آن وسایل برطرف نمی شود بلکه چه بسا وابستگی و تعلق خاطر مفرط بدان وسایل، اسباب زحمات و مشکلات دیگری را برای او رقم زند.
مثلا سیگار می کشد تا از فشار روانی و ناراحتی خود بکاهد اما پس از مدتی چنان به سیگار کشیدن خو می کند و بدان وابسته می شود که نه تنها سیگار موجب کاستن ناراحتیهای او نمی شود بلکه برای او موجبات بیمارهای گوناگون ریوی و کلیوی را فراهم می سازد.
و یا ماشین می خرد تا زمان کمتری را برای انجام کارهای روزانه اش از دست بدهد اما آنچنان درگیر به روز کردن و نو کردن مدل ماشینش می شود که سالیانی عمر گرانبهای خویش را صرف تجدد گرایی این وسیله نقلیه که قرار بود صرفا مرکب مقصدش باشد می نماید و از آن مقصد اصلی باز می ماند.
به همین منوال حتما دیده اید در همه جای دنیا بسیاری از زنان در مجالس گوناگون لباسهای ماکسی دنباله دار بلند و فاخری به تن می کنند که زیباییهای آنان را بیشتر نمایان سازد ولی به جهت بلندی زیاد لباسهای ماکسی دنباله دارشان، در بسیاری از موارد این لباسها زیر پایشان گیر کرده و گاه موجب زمین خوردنشان می شود و یا به جهت ترس از گیر کردن و زمین خوردن ناچارند آهسته و لنگان لنگان راه بروند این حالت در مورد کفشهای پاشنه بلندی هم که می پوشند صادق است. این افراد غافلند از اینکه بیش از اینکه کفش و لباس نمایان کننده زیبایی انسان باشد نحوه راه رفتن و قدم نهادن انسان گویای زیبایی و شخصیت وی است این چنین افراد که در بسیاری از موارد داعیه پیشرفت و مدگرایی نیز دارند مصداق بارز این حقیقتند که [="#006400"]آنها کفش و لباس را نمی پوشند بلکه این کفش و لباس است که آنها را پوشیده اند[/]. یعنی قدر و ارزش آن کفش و لباس افزون تر از این صاحبان کفش و لباس است. اینجاست که مکانت و منزلت انسان گاه چنان پایین می آید که نه تنها ارزشش از حیوانات نازل تر می شود بلکه به مراتب از اشیاء بی جان و جمادات نیز پایین تر می رود و این است یکی از وجوه معنای کریمه «[="#006400"]أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُون‏[/]» اعراف/179، پس در این مطلب تدبّر نما.
[/][/]

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم

ضمن عرض سلام خدمت همه دوستان و سروران گرامی و تشکر از جناب اویس بخاطر طرح بحثی مهم و در عین حال ضروری.

خداوند تبارک و تعالی در آیه 12 سور ه مبارکه الجاثیه می فرماید:
اللَّهُ الَّذِي سخَّرَ لَكُمُ الْبَحْرَ لِتَجْرِيَ الْفُلْكُ فِيهِ بِأَمْرِهِ وَلِتَبْتَغُوا مِن فَضْلِهِ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
خداست که دريا را رام شما کرد تا در آن به فرمان او کشتيها روان باشند، و طلب معيشت کنيد ، باشد که سپاسگزار باشيد

و همچنین در آیه 13 همین سوره می فرماید :
وَسَخَّرَ لَكُم مَّا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا مِّنْهُ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لَّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ
رام شما ساخت آنچه در آسمانهاست و آنچه در زمين است همه از آن اوست در اين برای متفکران عبرتهاست

و در سوره ی مبارکه ابراهیم آیه 32 هم آمده :
اللّهُ الَّذی خَلَقَ السَّماواتِ وَ اْلأَرْضَ وَ أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَراتِ رِزْقًا لَکُمْ وَ سَخَّرَ لَکُمُ الْفُلْکَ لِتَجْرِیَ فِی الْبَحْرِ بِأَمْرِهِ وَ سَخَّرَ لَکُمُ اْلأَنْهارَ *
خداوند همان کسی است که آسمانها و زمین را آفرید؛ و از آسمان، آبی نازل کرد؛ و با آن، میوه‏ها(ی مختلف) را برای روزی شما (از زمین) بیرون آورد؛ و کشتی‏ها را مسخّر شما گردانید، تا بر صفحه دریا به فرمان او حرکت کنند؛ و نهرها را (نیز) مسخّر شما نمود.
از این قبیل آیات درمی یابیم که خداوند تبارک و تعالی این دنیا و هرچه در انست اعم از آسمان و زمین و آنچه در آن است را برای انسان مسخر و رام گردانید
اما متاسفانه بشر مدرن امروز چنان غرق در دنیا و ظواهرش شد که فراموش کرد که برای چه به اینجا آمده ...
ما به اینجا نه پی حشمت و جاه آمده ایم ... از بد حادثه اینجا به پناه آمده ایم

یا بقول حافظ :
طایر گلشن قدسم چه دهم شرح فراق ... که در این دامگه حادثه چون افتادم

یکی را گفتند در دنیا چه کنی؟ گفت نان دنیا خورم و کار عقبی کنم یعنی ازین دنیا استفاده کنم و در کنار ان کار های نیک انجام می دهم تا اینکار نیک مرا به مقصود حقیقی که لقاء الله باشد برساند.
بقول استاد قمشه ای :
که فرمودند انسان مسافریست از فانی به باقی یا از دنیا به عقبی در این مسیر مهم نیست که انسا قبلا کجا بوده بعضی گویند عالم عدم که به نظر استاد اشتباه است این تعبیر چون بقول شیخ محمود شبستری :
عدم موجود گردد این محال است ... وجود از روی هستی لایزال است

این مسافر یه چند صباحی هم اینجاست و بعدش هم عقبی .
بنابر این در این چند صباحی که اینجاست برای سفر بعدی خود می بایست توشه ای بیاندوزد
چرا که راه دشواریست راه اخرت
پای ما لنگ است و منزل بس دراز... دست ما کوتاه و خرما بر نخیل

انشالله که خداوند تبارک و تعالی این توفیق را به ما بدهد که از این ایستگاه پر پیچ و خم و پر خطر دنیا بتوانیم بخوبی عبور کنیم زیرا که در این ایستگاه همه چیز برای ما رام شده و مسخر گردیده حال این ماییم که از این موهبت الهی استفاده کنیم و غرق در تجملات و ظواهر ان نشویم زیرا که حب الدنیا راس کل خطیئه...

و سخن پایانی :

خدایا !

رحمتی کن تا ایمان ، نام و نان برام نیاورد

قوتم بخش تا نانم را و حتی نامم را در خطر ایمانم افکنم

تا از ان ها باشم که پول دنیا را می گیرند و برای دین کار می کنند

نه از ان ها که پول دین را می گیرند و برای دنیا کار می کنند.

(زنده یاد دکتر علی شریعتی)

خدایا دعای خسته دلان مستجاب کن...

با سلام خدمت استاد اویس

همواره باید این سوال بین دو شی سنجیده بشه و ارزشمندی و قیمت هر کدوم تعیین شه ... و بعد بگیم اون که قیمتش کمتره برای اونکه قیمتش بیشتره ایجاد شده ... یعنی اون که گران تر هست نباید خودش رو به اون که ارزان تر هست بفروشه ...
دنیا برای ما ایجاد شده نه ما برای دنیا چون زندگی چند روزه یه بشر هر جور که باشه میگذره استاد اویس شما اشاره کردید که بعضی از ماها مثل حیوانات شدیم حتی بد تر من میگم همین حیاتی که مومن های ما دارند هم یعنی زندگی تفریح کار ازدواج نماز و تسبیح خدا روی من سیاه اینجور میگم حیوانات هم همین زندگی رو با مومنین مشترکند حتی در تسبیح و ذکر خدا ...
حیوانات هم خدا رو میشناسند اخلاقیات رو رعایت می کنند حتی دیده شده که ظلم رو میفهمند محبت رو می فهمند از نظر قران که ذکر هم میگند و خدا رو صدا می زنند..

اما خدا ما رو نیافرید که مثل دیگر موجودات و حیوانات بشیم؟! خیلی بیشتر از این ها از ما توقع داشت خیلی بیشتر اما ...

باسلام و عرض ادب و احترام

اویس;331439 نوشت:

سوال این است دنیا برای ما خلق شده است یا ما برای دنیا خلق شده ایم؟


خداوند خیر کثیر عطایتان کند ،تذکر به جا و تامل برانگیزی است.وقتی به رفتارها و انتخاب های خودم توجه کردم دیدم ،بسیاری از آنها اینگونه بوده که من برای دنیا بودم نه دنیا برای من! و برای بسیاری از آنها شرمنده ام ...
اما به حول و قوه الهی و به مدد اساتیدی چون شما،درصدد تزکیه هستم ؛ان شاءالله ماشاءالله.

نقل قول:
...من میگم همین حیاتی که مومن های ما دارند هم یعنی زندگی تفریح کار ازدواج نماز و تسبیح خدا روی من سیاه اینجور میگم حیوانات هم همین زندگی رو با مومنین مشترکند حتی در تسبیح و ذکر خدا ...
حیوانات هم خدا رو میشناسند اخلاقیات رو رعایت می کنند حتی دیده شده که ظلم رو میفهمند محبت رو می فهمند از نظر قران که ذکر هم میگند و خدا رو صدا می زنند..

اما خدا ما رو نیافرید که مثل دیگر موجودات و حیوانات بشیم؟! خیلی بیشتر از این ها از ما توقع داشت خیلی بیشتر اما ...


!!!!!!!!!
عجب مقایسه ای کردید!

"اللهم عجل لولیک الفرج"

[="Arial Black"][="Blue"]

besharat;331532 نوشت:
خداوند خیر کثیر عطایتان کند ،تذکر به جا و تامل برانگیزی است.وقتی به رفتارها و انتخاب های خودم توجه کردم دیدم ،بسیاری از آنها اینگونه بوده که من برای دنیا بودم نه دنیا برای من! و برای بسیاری از آنها شرمنده ام ...
اما به حول و قوه الهی و به مدد اساتیدی چون شما،درصدد تزکیه هستم ؛ان شاءالله ماشاءالله.

بسیار خوشحالم که این بحث مورد استقبال سروران گرامی ام قرار گرفته است
امام علی علیه السلام می فرمایند: من سه چیز را به کسی که دل به دنیا بسته است تضمین میکنم: فقری که بی نیازی برای آن نیست و گرفتاری که آسودگی برای آن نیست و حزن و اندوهی که پایان ندارد. (بحارالانوار، ج73،ص91،ح65)
یعنی بر خلاف انچه دلبسته به دنیا در پی آن است که فکر می کند دنیا می تواند فقر او را از بین برده و گرفتاریش را بر طرف نموده و اندوهش را پایان بخشد امام علی علیه السلام که خود کشّاف حقایق نظام عالم است تضمین می کند که نه تنها دنیا موجب کاستی و رفع این مشکلات نمی شود بلکه این نیازها و احتیاجات آدمی را فزونی می بخشد.
در روایتی دیگر امام علی علیه السلام پیامد دلبستگی به دنیا را چنین بازگو می فرماید:
هرکس قلبش به دنیا دلبسته است به سه چیز مبتلا می شود؛ دغدغه هایی که هرگز او را بی نیاز نمی سازند، حرصی که اورا رها نمی کنند و آرزویی که هرگز بدان دست نمی یابد.(غررالحکم، ح2456)
معلوم می شود این خاصیت دنیا است که برخلاف ظاهر فریبنده اش که نشان می دهد پاسخگوی نیازهای انسان است، دغدغه و نگرانی انسان را بیشتر، حرص و ولعش را افزونتر و آمال و آرزوهایش را دست نیافتنی تر می کند.
[/]

besharat;331532 نوشت:
عجب مقایسه ای کردید

دلم به درد میاد وقتی همه رو حتی مومنین رو می بینم که تمام حرفا و هم و غم و برنامه ریزی هاشون در جهت زندگی دنیوی و مادی هست در کنارش یه نماز و روزه هم میگرند که خدا رو تو رودربایستی قرار بدند هدف این نبود به ذات مقدس خدا هدف این جور زندگی کردن که همه درگیرش شدیم نبود؟؟؟!!!!

مفتقر;331549 نوشت:
دلم به درد میاد وقتی همه رو حتی مومنین رو می بینم که تمام حرفا و هم و غم و برنامه ریزی هاشون در جهت زندگی دنیوی و مادی هست در کنارش یه نماز و روزه هم میگرند که خدا رو تو رودربایستی قرار بدند هدف این نبود به ذات مقدس خدا هدف این جور زندگی کردن که همه درگیرش شدیم نبود؟؟؟!!!!

آی گفتی! می سوزم وقتی می بینم طرف میره برای خریدن خونه تو تهران بیست میلیون وام میگیره و باید چهل و خورده ای میلیون پس بده بهش می گم این رباست و حرام، میگه خوب چاره ندارم مجبورم!
گفتم کی مجبورت کرده تهران خونه بخری؟ جوابی نداشت
جالب اینکه کم مونده در مورد خیلی از مسایل دینی فتوا بده!!!

بسم سلام

مفتقر;331549 نوشت:
دلم به درد میاد وقتی همه رو حتی مومنین رو می بینم که تمام حرفا و هم و غم و برنامه ریزی هاشون در جهت زندگی دنیوی و مادی هست در کنارش یه نماز و روزه هم میگرند که خدا رو تو رودربایستی قرار بدند هدف این نبود به ذات مقدس خدا هدف این جور زندگی کردن که همه درگیرش شدیم نبود؟؟؟!!!!

نقل قول:
ی گفتی! می سوزم وقتی می بینم طرف میره برای خریدن خونه تو تهران بیست میلیون وام میگیره و باید چهل و خورده ای میلیون پس بده بهش می گم این رباست و حرام، میگه خوب چاره ندارم مجبورم!
گفتم کی مجبورت کرده تهران خونه بخری؟ جوابی نداشت
جالب اینکه کم مونده در مورد خیلی از مسایل دینی فتوا بده!!!

مثل خود ما که گرفتار روزمرگی شدیم و تقویم مارو پیش می بره به جای اینکه ما تقویم ساز باشیم.افسوسسسسسسسسس که در خسرانیم ...هدف این جور زندگی کردن که همه درگیرش شدیم نبود!
وقتی کسانی که توصیف کردید می بینم،از خدا می خوام که من رو گرفتار چنین رفتارهای ریاکارانه نکنه و سعی می کنم بیشتر مواظب رفتارم باشم. ...
اللهم عجل لولیک الفرج

سلام و عرض ادب

اویس;331439 نوشت:
دنیا برای ما خلق شده است یا ما برای دنیا خلق شده ایم؟

هیچکدام
frigg77;330935 نوشت:
همیشه بهترین انتخاب تو گزینه های پیشنهادی نیست!

فعلاً تنها چیزی که قطعی است
ما در دنیا خلق شدیم

موفق باشید

بسم الله
سلام علیکم و رحمه الله
از دوست عزیز جناب اویس به لحاظ طرح این پرسش نیکو و توضیحات تشکر می کنم.
همانطور که فرمودند دنیا برای انسان خلق شده است.و ما برای اخرت آفریده شده ایم.
به تعبیری نظام هستی خوراک فکری انسان است.یعنی انسان در سیر در نظام هستی و سیر در
آفاق بعد سیر در انفس لقمه برای عقل خود و شهود خود از عالم و دنیا میگیرد.
اینکه یک عده کثیر دنیا را وسیله و هدف خود قرار داده اند و با طبیعت انس دارند و خاکی و مادی هستند
بسی جای تاسف است.اما مطلبی دیگر اینکه یک عده همین دنیا آخرتشان است! و بهشت را همین جا می بینند
و همین جا در بهشت و نعمات هستند.به دنبال آخرت جدا نیستند و دنیا اخرت برایشان یکی هست.

اما یک عده قلیلی نه به دنبال دنیا هستند و نه به دنبال آخرت!! نه بهشت می خواهند و نه جهنم و نه....
آنها بهشت آفرین را می خواهند و خالق آخرت را.آنها را نه در بهشت میتوان یافت و نه در جهنم!
دنیا و آخرت به نگاهی فروختیم...سودا چنان خوش است که یک جا کند کسی
ان شاء الله که ما جز این گروه آخری باشیم.موفق باشید

سلام.

عدالت خدا سوار بر حکمت خداست یا حکمت خدا سوار بر عدالت خدا؟

به نظرم این جمله ایراد داره!!!این دو،دو مقوله جدا از هم هستند...

سلام

ببخشید 2 پرسش دارم :
در قران خوانده ام که ربنا اتنا فی الدنیا حسنه و فی الاخره الحسنه و قنا عذاب النار
خداوند در قران ما را تشویق میکند که دنیای فانی مان هم حسنه و خوب باشد یعنی خوب زندگی کنیم .الان ما باید ترک لذایذ و خوب زیستن در دنیا را بکنیم یا ایات قران را سر منشا زندگیمان قرار دهیم ؟

لطفا من را راهنمایی کنید

و سوال بعدیم هم این است از کجا بفهیم دنیا سوار ماست یا ما سوار دنیاییم ؟؟؟!!!

zohree-joon;332303 نوشت:
سلام

ببخشید 2 پرسش دارم :
در قران خوانده ام که ربنا اتنا فی الدنیا حسنه و فی الاخره الحسنه و قنا عذاب النار
خداوند در قران ما را تشویق میکند که دنیای فانی مان هم حسنه و خوب باشد یعنی خوب زندگی کنیم .الان ما باید ترک لذایذ و خوب زیستن در دنیا را بکنیم یا ایات قران را سر منشا زندگیمان قرار دهیم ؟

لطفا من را راهنمایی کنید

و سوال بعدیم هم این است از کجا بفهیم دنیا سوار ماست یا ما سوار دنیاییم ؟؟؟!!!


سلام
دنیا راهی برای رسیدن به آخرته و اگه دنیا وجود نداشت آخرتی هم نبود"الدنیا مزرغة الاخرة" .سوال اولتون رو متوجه نشدم...واضحتر بگید لطفا

باغ بهشت;332305 نوشت:
سوال اولتون رو متوجه نشدم...واضحتر بگید لطفا

ممنون از شما به خاطر پاسخگویی سریع
ایکاش انجمن اخلاق اسک قران هم مثل اینجا بسیار پر رونق میبود ...

سوالم را طور دیگر میپرسم منظور از فی دنیا حسنه در این ایه قرانی چیست ؟
نمیخواهم نطرم و افکارم را به ایات تحمیل کنم برداشت من این است که قران با خوب پوشیدن و خوب خوردن و خوب نوشیدن مخالف نیست . اگر بود که در این ایه یا ایات مشابه به کل دنیا را بد میدانست و این ایه دعایی معنایی نداشت و ادمی را از داشتن و ساختن دنیای نیک بر حذر میداشت

zohree-joon;332312 نوشت:
ممنون از شما به خاطر پاسخگویی سریع
ایکاش انجمن اخلاق اسک قران هم مثل اینجا بسیار پر رونق میبود ...

سوالم را طور دیگر میپرسم منظور از فی دنیا حسنه در این ایه قرانی چیست ؟
نمیخواهم نطرم و افکارم را به ایات تحمیل کنم برداشت من این است که قران با خوب پوشیدن و خوب خوردن و خوب نوشیدن مخالف نیست . اگر بود که در این ایه یا ایات مشابه به کل دنیا را بد میدانست و این ایه دعایی معنایی نداشت و ادمی را از داشتن و ساختن دنیای نیک بر حذر میداشت

برداشت شما کاملا صحیح است و قرآن با این مواردی که ذکر کردید مخالف نیست.درباره معنای :فی الدنیا حسنة" میتوانید به کتب تفسیری مراجعه کنید یا تاپیک مستقلی ایجاد کنید تا در آن تاپیک به سوال شما پاسخ داده شود.
موفق باشید

به نام خالق دنیا و آخرت

این جهان

، محنت سرایی بیش نیست ... هرکه آمد ، هرکه آید می رود ( جامی )

* آنان به امور ظاهری از زندگی دنیا اگاهند و از عالم آخرت به کلی بی خبرند* (روم/7 )

هرکه دنیایش را دوست بدارد ، به اخرتش زیان رسانده است.( حضرت محمد ص )

دنیا فقط پلی است ، پس از آن عبور کنید و آن را آباد نکنید. ( حضرت عیسی ع)

این نعمت و ملک می رود دست به دست ( سعدی )

دین و دنیا به هم نیاید راست ( نظامی )

سرای اخرت آباد کن به حسن عمل ( سعدی )

دنیا طلبان زآخرت محرومند ( اوحدی )

همه ی کارهای جهان عبرت است ( ادیب پیشاوری )

دنیا یکسره صحنه ی بازی است ، همه ی بازیگران ان به نوبت می ایند و می روند و نقش خود را به دیگری می سپارند. ( شکسپیر )

( برگرفته از کتاب سخن بزرگان

، کاظمی - ناصری زاده )


[=arial black]

zohree-joon;332303 نوشت:
در قران خوانده ام که ربنا اتنا فی الدنیا حسنه و فی الاخره الحسنه و قنا عذاب النار خداوند در قران ما را تشویق میکند که دنیای فانی مان هم حسنه و خوب باشد یعنی خوب زندگی کنیم .الان ما باید ترک لذایذ و خوب زیستن در دنیا را بکنیم یا ایات قران را سر منشا زندگیمان قرار دهیم ؟

[=&quot]دنیا گذرگاهی راحت افزا است نه اقامتگاهی حسرت افزا منتهی به شرط آنکه راه و رسم درست زندگی کردن را بیاموزیم و از انان که این مسیر را با سعادت و نیک بختی به انجام رسانده اند درس گیریم. [/]
[=&quot]اگر دنیا را محل گذر بدانیم هر انچه در آن است برایمان قابل تحمل و گاه دوست داشتنی می شود اما اگر دنیا را محلی برای اقامتی دایمی بدانیم کوچکترین ناکامیهاش برایمان کوهی از درد و غم را جلوه گر میسازد. از امام علی علیه السلام بشنو که می فرماید:[/]
[=&quot]«إِنَّ الدُّنْيَا مَنْزِلُ قُلْعَةٍ وَ لَيْسَتْ بِدَارِ نُجْعَةٍ خَيْرُهَا زَهِيدٌ وَ شَرُّهَا عَتِيدٌ وَ مِلْكُهَا يُسْلَبُ وَ عَامِرُهَا يَخْرَب‏» (تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص: 132 ) یعنی به درستى كه دنيا منزلی است که هر لحظه از آن باید آماده کوچ باشی و جایگاه اقامت و محلّ توطّن نيست ، خير آن اندک و شرّ آن آماده است، و حکومتش رو به نیستی می رود و آبادی اش ویران می شود.[/]
[=&quot]دنیا در بردارنده همه هستی نیست و همه حیات ادمی محدود به دنیا نمی باشد، بلکه دنیا صرفا زمینه ساز حیاتی جاوید برای انسان بوده و او را برای ورود در عالمی ابدی سرشار از خیرات و برکات اماده می سازد.[/]
[/]

سادات;332083 نوشت:
عدالت خدا سوار بر حکمت خداست یا حکمت خدا سوار بر عدالت خدا؟

با عرض معذرت از سرکار محترم خانم سادات بخاطر تاخیر در پاسخگویی
مسلما حکمت و علم حق متعال به موجودات، سابق و مقدم و سوار بر عدالت الهی می باشد

اویس;334638 نوشت:

با عرض معذرت از سرکار محترم خانم سادات بخاطر تاخیر در پاسخگویی
مسلما حکمت و علم حق متعال به موجودات، سابق و مقدم و سوار بر عدالت الهی می باشد

با عرض سلام و خسته نباشید
ببخشید بر چه اساسی این مطلب را می فرمایید؟میشه لطف کنید واضحتر توضیح دهید؟میشه لطف کنید درباره مطلبتون سندی ارائه دهید؟باتشکر

[="Arial Black"][="Blue"]

باغ بهشت;334762 نوشت:
با عرض سلام و خسته نباشید ببخشید بر چه اساسی این مطلب را می فرمایید؟میشه لطف کنید واضحتر توضیح دهید؟میشه لطف کنید درباره مطلبتون سندی ارائه دهید؟باتشکر

مراد از عدالت الهی این است که خداوند حق هر موجودی را به حسب قابلیت و ظرفیت آن عطا می کند حال اگر موجودی نباشد و علم خداوند به ان موجود نیز محقق نباشد عدالتی نیز نخواهد بود پس در عالم ظاهر علم مقدم بر عدالت است اگر چه در ذات حق سبحانه و تعالی تمامی اسما و صفات الهی عین یکدیگر بوده و هیچ تمایز وتقدم و تاخری در آن مقام وجود ندارد.[/]

هر دو...

راستش رو بگم اصلا متوجه حدیث نشدم که چی رو میخوا بهمون بگه میشه توضیح بدین؟
ممنون میشم

[="Times New Roman"][="Indigo"]

عاتکه;335199 نوشت:
راستش رو بگم اصلا متوجه حدیث نشدم که چی رو میخوا بهمون بگه میشه توضیح بدین؟
ممنون میشم

بسم الله الرّحمن الرّحیم
سلام و خداقوت
با توجه به توضیحات شفاف و کامل کارشناس بزرگوار، لطفا در صورت امکان مشخص بفرمائید دقیقا، کدام حدیث، در کدام پست مورد سوال شماست، تا در اسرع وقت، به سوال شما پاسخ داده شود.
با تشکر[/]

سوال:
دنیا برای ما خلق شده است یا ما برای دنیا خلق شده ایم؟


پاسخ:
این سوالی اساسی و مهم برای انسان است که نحوه پاسخگویی ما بدین سوال می تواند سرنوشت انسان را دستخوش تغییر و تحول سازد، آنکه معتقد است دنیا برای ما خلق شده است تمامی مظاهر دنیایی را وسیله‌ای برای هدف و غایتی بالاتر قرار می دهد و آنکه معتقد است ما برای دنیا خلق شده ایم همه وجودش را خرج دنیا و مظاهرش می نماید و به چیزی فراتر از دنیا نمی اندیشد.
خداوند تبارک و تعالی در قرآن کریم می فرماید:
اللَّهُ الَّذِي سخَّرَ لَكُمُ الْبَحْرَ لِتَجْرِيَ الْفُلْكُ فِيهِ بِأَمْرِهِ وَلِتَبْتَغُوا مِن فَضْلِهِ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ (1)
خداست که دريا را رام شما کرد تا در آن به فرمان او کشتيها روان باشند، و طلب معيشت کنيد ، باشد که سپاسگزار باشيد

امام علی (علیه السلام) فرمودند: «إِنَّكُمْ إِنَّمَا خُلِقْتُمْ لِلْآخِرَةِ لَا لِلدُّنْيَا وَ لِلْبَقَاءِ لَا لِلْفَنَاء» (2) یعنی بدرستى كه شما آفريده شده ايد از براى آخرت نه از براى دنيا و از براى باقى بودن كه در آخرت مي باشد نه از براى فنا كه در دنياست.
نمی دانم تا حالا شنیده اید که میگویند: «فلانی سیگار نمی کشد بلکه سیگار او را می کشد»یا «فلانی سوار بر ماشینش نیست بلکه ماشینش سوار او می باشد»، تعابیری از این قسم گویای این حقیقت است که انسان گاه برای برآوردن نیازها و حاجات خویش چنان وابسته و مقید به آلات و وسایل گوناگون می شود که نه تنها نیاز و حاجتش بواسطه آن وسایل برطرف نمی شود
بلکه چه بسا وابستگی و تعلق خاطر مفرط بدان وسایل، اسباب زحمات و مشکلات دیگری را برای او رقم زند.
مثلا ماشین می خرد تا زمان کمتری را برای انجام کارهای روزانه اش از دست بدهد اما آنچنان درگیر به روز کردن و نو کردن مدل ماشینش می شود که سالیانی عمر گرانبهای خویش را صرف تجدد گرایی این وسیله نقلیه که قرار بود صرفا مرکب مقصدش باشد می نماید و از آن مقصد اصلی باز می ماند.

امام علی (علیه السلام) می فرمایند: من سه چیز را به کسی که دل به دنیا بسته است تضمین میکنم: فقری که بی نیازی برای آن نیست و گرفتاری که آسودگی برای آن نیست و حزن و اندوهی که پایان ندارد. (3)
یعنی بر خلاف آنچه دلبسته به دنیا در پی آن است که فکر می کند دنیا می تواند فقر او را از بین برده و گرفتاریش را بر طرف نموده و اندوهش را پایان بخشد امام علی (علیه السلام) که خود کشّاف حقایق نظام عالم است تضمین می کند که نه تنها دنیا موجب کاستی و رفع این مشکلات نمی شود بلکه این نیازها و احتیاجات آدمی را فزونی می بخشد.

دنیا گذرگاهی راحت افزا است نه اقامتگاهی حسرت افزا منتهی به شرط آنکه راه و رسم درست زندگی کردن را بیاموزیم و از انان که این مسیر را با سعادت و نیک بختی به انجام رسانده اند درس گیریم.
اگر دنیا را محل گذر بدانیم هر انچه در آن است برایمان قابل تحمل و گاه دوست داشتنی می شود اما اگر دنیا را محلی برای اقامتی دایمی بدانیم کوچکترین ناکامیهاش برایمان کوهی از درد و غم را جلوه گر میسازد. از امام علی (علیه السلام) بشنو که می فرماید: «إِنَّ الدُّنْيَا مَنْزِلُ قُلْعَةٍ وَ لَيْسَتْ بِدَارِ نُجْعَةٍ خَيْرُهَا زَهِيدٌ وَ شَرُّهَا عَتِيدٌ وَ مِلْكُهَا يُسْلَبُ وَ عَامِرُهَا يَخْرَب‏»(4) یعنی به درستى كه دنيا منزلی است که هر لحظه از آن باید آماده کوچ باشی و جایگاه اقامت و محلّ توطّن نيست ، خير آن اندک و شرّ آن آماده است، و حکومتش رو به نیستی می رود و آبادی اش ویران می شود.

دنیا در بردارنده همه هستی نیست و همه حیات ادمی محدود به دنیا نمی باشد، بلکه دنیا صرفا زمینه ساز حیاتی جاوید برای انسان بوده و او را برای ورود در عالمی ابدی سرشار از خیرات و برکات اماده می‌سازد.

پینوشتها:
[=Georgia]

  1. آیه 12 سور ه مبارکه الجاثیه
  2. تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص: 140
  3. بحارالانوار، ج73،ص91،ح65
  4. تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص: 132

موضوع قفل شده است