صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بررسی شاخصه های عرفان های کاذب

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428

    بررسی شاخصه های عرفان های کاذب




    باسمه تعالی
    باسلام:
    پیشاپیش لازم است این نکته را تذکر دهیم که همه شاحصه ها و ویژگی هایی که مطرح می کنیم،ممکن است در همه انواع عرفان های کاذب یافت نشود .
    هر مکتب و آیینی ممکن است یک یا چند تا از آنها را داشته باشد ،اما آنچه ومسلم است این است که این نشانه ها و شاخصه ها در هر مکتبی یافت شود نشانه دروغین و انحرافی بودن آن مکتب است:

    اما اولین ویژگی عرفان های کاذب:

    نادیده گرفتن خدا به عنوان هدف غایی:
    یکی از شاخصه های عرفان های وارداتی و نو پدید،نادیده گرفتن اعتقاد به خدا یا انکار وجود خدا و یا ارائه تفسیری نا معقول از خدا به انگیزه انکار خدای حقیقی است.

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    یکی از مکاتی و آیین هایی که در سال های اخیر در بسیاری از کشورها نفوذ کرده است مکتب اوشو است.شاید بتوان آن را مخرب ترین آیین عرفانی برای جوامع اسلامی دانست.

    یکی از عوامل انحرافی در اندیشه های اوشو،تصویر نادرستی است که از خدا ارائه می دهد.البته اوشو سخنان متشتت و مختلفی درباره خدا دارد.درجایی که خدا را همان روح دانسته و می گویدروح ،خود خداوند است)1

    در جایی عینیت و واقعیت داشتن خدا و وجود شخصی داشتن او انکار کرده و خدا را صرفا یک ذهنیت معرفی می کند و می گوید:
    خدای من حتی یک شخص نیست بلکه یک حضور است ....خدای من چیزی عینی ،آنجا نیست خدای من همان ذهنیت است اینجا(2)گاهی نیز درباره خدا می گوید :خداوند یک شخص نیست بلکه تنها تجربه ای است که تمام هستی را به پدیده های زنده مبدل می سازد تنهایی او مطرحنیست او با زندگی می تپد با زندگی که دارای ضربان است لحظه ای که دریابی که دل هستی می تپد خداوند را کشف کرده ای(3)

    پی نوشت:
    1- راز بزرگ ،اوشو ترجمه روان کهریز ،تهران ،باغ نو،1382،ص 10
    1- کودک نوین ،اوشو ترجمه مرجان فرجی ص 64
    2- شورشی ،اوشو ص200

    پی نوشت:
    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۲/۰۱/۱۳ در ساعت ۱۲:۵۴

  5. صلوات ها 4


  6. #3
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    عرفان اکنکار نیز یکی دیگر از عرفان های نوظهور است که هر چند هدف اصلی تمرینات معنوی خود را خداشناسی می داند و همواره تاکید می کند که هیچ چیز نباید یک سالک اک را از از این هدف باز دارد(1

    اما خدای مورد نظر آن با خدای ادیان الهی فقط در لفظ مشترک بوده و در معنا کاملا متفاوت اند.
    اینان تاکید می کنند که خدایی که ادیان الهی و حتی برخی از ادیان هندی مبلغ آن هستند ،اساسا وجود ندارد.

    پال توئیچال از زبان ربازار تارز،رهبر معنوی خود،می گوید:

    یک چنین خدایی که مسیحیان ،یهودیان،جانیست ها،بودایی ها،تائوئیست ها و ده ها دین و مذهب دیگر در جهان زمینی و حتی تا چهارمین بخش اعظم هستی که جهان های خدایی را تشکیل می دهد،تصور می کنند ،وجود ندارد.......هیچ کس در سراسر این جهان ها نمی داند که مقام حقیقت چیست.
    هیچ کس درکی از آن ندارد و از آنجا که همه نیاز دارند اتکا به موضع قدرتی داشته باشند،هر طبقه ای برای خود خدایی وضع کرده است که از متخیله ساکنین آنها سر هم بندی شده و طیّ اعصار، در مقام پروردگار پذیرفته شده است(2


    پی نوشت:
    1-حکمت اک ص 6
    2-سرزمین های دور،پال توئیچال ص 27
    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۲/۰۱/۱۳ در ساعت ۱۲:۰۰

  7. صلوات ها 4


  8. #4
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    2- شادمانگی به عنوان هدف غایی

    عرفان های نوظهور همگی در بستر مدرنیته رشد کرده و برپایه پذیرش مبانی آن استوار شده اند یکی از ویژگی های مدرنیته پذیرش سکولاریسم و اینجایی و این عالم گرایی در همه ابعاد زندگی است این ویژگی را حتی درعرفان های دوران مدرنیته نیز به وضوح مشاهده می کنیم به همین دلیل غایت عالی و هدف نهایی بسیاری از عرفان های نوظهور امری دنیوی و مادی است شادی و ارامشس و امید به زندگی این جهان را می توان به عنوان عالی ترین اهداف عرفان های نوپدید به شمار اورد.

    از مکاتب جدید می توان به مکتب دالایی لامای چهاردهم ،رهبر جدایی طلبان تبت اشاره کرد وی نیز هدف نهایی زندگی را خوشی و نشاط و آرامش می داند و مدعی است دستیابی به چنین هدفی ربطی به باورهای دینی افراد ندارد .
    یک فرد ممکن است معتقد به دین باشد اما به هدف نهایی زندگی دست نیابد در مقابل ممکن است یک شخص بریده از دین و بی اعتقاد نسبت به دین و خدا و معاد به چنین هدفی دست یابد.
    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۲/۰۱/۱۳ در ساعت ۱۲:۲۹

  9. صلوات ها 4


  10. #5
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    وی می گوید من بر این باور هستم که هدف اصلی زندگی جست و جوی خوشبختی است این امری بدیهی است اینکه معتقد به دین باشیم یا نباشیم و اینکه پیرو کدام مذهب هستیم تفاوت زیادی نمی کند همه ما در زندگی خود به دنبال چیزی مطلوب می گردیم به همین دلیل به نظر من حرکت زندگی رو به سوی خوشبختی و شادمانگی است(1)

    البته شادمانگی و لذت مورد نظر دالایی لاما نیز شادمانگی مادی و لذت جنسی و حسی نیست بلکه شادمانگی ذهنی و درونی است که تنها در سایه احساس آزادی به دست می آید

    خود وی می گوید بعضی افراد شادمانگی را با لذت اشتباه می کنند به عنوان مثال مدتی پیش من با مخاطبین هندی در راجپور سخن می گفتم و یادآور شدم که هدف زندگی شادمانگی است یکی از میان حمع گفت که راجنیش می گوید که شادترین لحظه زندگی ما در حین فعالیت جنسی اتفاق می افتد بنابراین انسان از طریق فعالیت جنسی می تواند کاملا شاد باشد

    دالایی لاما خنده کنان ادامه داد او می خواست بداند که من در این مورد چه نظری دارم

    پاسخ من این بود که بزرگترین شادمانگی زمانی است که انسان به مرحله آزادی می رسد و در آن دیگر خبر از هیچ رنجی نیست آزادی ،شادمانگی اصیل و پردوامی است شادمانگی واقعی بیشتر با ذهن و قلب سر وکار دارد شادمانگی ای که تنها بر شالوده لذت مادی استوار باشد پایدار نیست یک روز هست و روز دیگر ممکن است نباشد(2

    پی نوشت:
    1- هنر شادمانگی ،دالایی لاما ،به روایت اچ.کاتلر ترجمه محمد علی حمید رفیعی ،ص 9
    2- همان ،ص 29-30

  11. صلوات ها 4


  12. #6
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    سای بابا در این باره تصریح می کند ماموریت من اعطای شوق و شادی به شماست که از ضعف و ترس دورتان کنم ماموریت من پراکندن شادمانی است از این جهت همیشه آماده ام میان شما بیایم نه یکبار دوبار یا سه بار هر زمان که شما مرا بخواهید.

    اسمم ساتیا من راستی هستم اعمالم ساتیا جلال و شکوه من ساتیا تنها آرزوی من شادمانی شماست شادی شما شادی من است شادمانی جدا از شما ندارم قدرت من غیر قابل اندازه گیری است تولد من غیر قابل توضیح و غیر قابل درک و پیمایش است(1


    پی نوشت:
    1- تراشهای الماس خداوند،ص 168
    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۲/۰۱/۱۳ در ساعت ۱۲:۵۲

  13. صلوات ها 4


  14. #7
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    در فالون دافا تاکید می شود که تمرین های فالون دافا که مدعی اند برای بازگشت به سرشت اولیه انسان که بر پایه سه اصل حقیقت ،نیک خواهی و بردباری نهاده شده است فقط باید به انگیزه تزکیه بدن و ذهن انجام گیرد

    تمرین کننده فالون دافا هرگز نباید در اندیشه درمان بیماری های جسمی خود باشد و یا به انگیزه تحصیل قدرتی فوق طبیعی باشد انگیزه اصلی او فقط باید تزکیه ذهن و بدن باشد اما هدف از تزکیه ذهن و بدن چیست؟

    لی هنگجی می گوید با تزکیه ذهن و بدن است که فرد می تواند رنج و سختی خود را از بین ببرد و زندگی او توام با آرامش و شادی باشد بر این اساس می بینیم که هدف نهایی این آیین نیز تحصیل آرامش و شادی است.

  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اسلام
    نوشته
    453
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    13
    صلوات
    1033



    عرفان یعنی انجام واجبات و ترک محرمات و غیر ازین عرفان کاذب است.

  17. #9
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    3-شریعت ستزی و فقه گریزی:
    فقه ستیزی و شریعت گریزی،وجه مشترک همه عرفان های نو ظهور شرقی و غربی و پاره ای از خانقاه نشینان،از طرف دیگر است.به عنوان نمونه:
    الف:اوشو ونفی شریعت:
    اوشو می گوید:این کلمه را به یاد داشته باشید:در شریعت شما بیچاره می مانید،چون در کنار یک پیکر بیجان قرار می گیرید(1
    ب:اکنکار و نفی شریعت:
    ربازار تارز د تعلیمات خود به تو ئیچل می گوید:
    اگر این را درک کنی،خواهی دانست که به سختی می توان ادعا کرد که دین و مذهب پدیده ای ساخت بشر نباشد و کشیش ها و مقامات روحانی یقینا از طرف کسی جز خودشان ماموریت نیافته اند(2

    در اکنکار آموزه هایی همچون نماز که اساس دین اسلام است و به عنوان معراج مومنان و وسیله تقرب آنان به خدای متعال معرفی شده است؟،عملی بی فایده و حرکتی ربات وار و بدون روح تلقی شده و به جای آن تمرینات بشر ساخته خود را می گذرانند و از پیروان خود می خواهند به جای نماز خواندن به تمرین های معنوی اکنکار عمل کنند(3

    پی نوشت:
    1-آواز سکوت ص 80
    2-سرزمین های دور پال توئیچل ص 22
    3-حکمت اک ص2
    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۲/۰۱/۱۳ در ساعت ۲۱:۰۸

  18. صلوات ها 4


  19. #10
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    کوئلیو و نفی شریعت :

    یکی دیگر از کسانی که در کتاب های خود با هنرمندی بر ضد دستورات شرعی و مقررات دینی مبارزه می کند پائلو کوئیلو است وی بعد شرعی دین را به طور کلی نادیده گرفته و مقررات و ضوابط دینی را انکار می کند

    و در پاسخ این پرسش که مذهب یعنی چه؟می گوید:من آن را نحوه گروهی پرستش می دانم آدم می تواند بودا، یا خدای مسیح را پرستش کند فرقی نمی کند
    برای من مذهب یعنی این و نه مجموعه ای از قراردادها و دستوراتی که به دیگران تحمیل شود(1

    وی به خوانندگان آثار خود توصیه می کند که سخن هیچ کسی برای شما حجیت ندارد به سخنان بنیادگراهای دینی که بر اصول ثابتی تاکید می کنند هرگز گوش نسپارید حتی اگر به قیمت اشتباه کردن و گم کردن راه باشد چرا که گم کردن راه و اشتباه رفتن به مراتب بهتر از بنیادگرایی دینی است


    وقتی کسی می آید به تو می گوید:خدا این است و خدا آن است یا خدای من قویتر از خدای توست.

    تنها راه در دام نیفتادن این است که بفهمی جستجوی معنویت یک مسئولیت شخصی است که تو نه می توانی به کسی منتقل کنی و نه به دیگران توصیه کنی

    بهتر است انسان اشتباه کند و دنبال نشانه هایذ غلط برود تا اینکه به دیگران اجازه دهد برای سرنوشتش تصمیم بگیرند(2


    پی نوشت:
    1- اعترافات یک سالک ،پائلو کوئیلو ،ترجمه دل آرا قهرمان ص 33-34
    2- همان ص33
    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۲/۰۱/۱۳ در ساعت ۲۱:۰۹

  20. صلوات ها 4


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود