صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مباحثی در مورد تربیت فرزند از دیدگاه روایات اخلاقی

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    2,976
    حضور
    94 روز 6 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25282

    مباحثی در مورد تربیت فرزند از دیدگاه روایات اخلاقی




    بسم الله الرحمن الرحیم

    پیامبر خدا صل الله علیه و آله:
    هر کس فرزندش را ببوسد،خداوند برای او حسنه می نویسد و کسی که او را شاد کند،خداوند روز قیامت او را شاد می سازد و کسی که قرآن به او بیاموزد، پدر و مادرش(در قیامت)فرا خوانده شده و دو لباس بر آنان پوشیده می شود که از نور آن دو لباس ،چهره های بهشتیان نورانی می گردد.(الکافی/ج6/ص49/ح1)

    پیامبر خدا صل الله علیه و آله:
    اگر کسی کودک گریانش را خشنود کند تا آرام گیرد خداوند آن قدر از نعمت های بهشت به او عطا می کند تا خشنود شود.(الفردوس/ج3/ص549/ح5715)

    امام صادق علیه السلام:
    موسی بن عمران علیه السلام گفت:پروردگارا کدام عمل نزد تو برترین است؟
    فرمود:دوست داشتن کودکان؛چرا که من آنان را بر توحید خود سرشته ام.اگر آنان را بمیرانم به رحمت خودم آنان را وارد بهشتم خواهم کرد.(بحار الانوار/ج104/ص97/ح57)



    مباحثی در مورد تربیت فرزند از دیدگاه روایات اخلاقی
    تا صورت پیوند جهان بود علی بود/ تا نقش زمین بود و زمان بود علی بود

    شاهی که ولی بود و وصی بود علی بود / سلطان سخا و کرم و جود علی بود

    عیسی به وجود آمد و در حال سخن گفت/ آن نطق و فصاحت که در او بود علی بود

    مسجود ملایک که شد آدم ، ز علی شد / آدم چو یکی قبله و مسجود علی بود

    آن شير دلاور كه براي طمع نفس/بر خوان جهان پنجه نيالود ، علي بود

    سر دو جهان جمله ز پنهان و ز پيدا / شمس الحق تبريز كه بنمود ، علي بود



  2. صلوات ها 16


  3.  

  4. #2
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    2,976
    حضور
    94 روز 6 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25282

    نکوهش محبت نکردن به کودکان




    صحیح مسلم-به نقل از عایشه-:
    گروهی از بادیه نشینان،خدمت پیامبر خدا رسیدند و گفتند:آیا کودکانتان را می بوسید؟
    گفتند:آری. آنگاه آنها گفتند: ولی ما به خدا سوگند نمی بوسیم.
    پیامبر خدا فرمود:من چه کنم اگر خداوند مهر را از (دل) شما برکنده است.(صحیح مسلم/ج4/ص1808/ح64)

    امام صادق علیه السلام:
    مردی خدمت پیامبر صل الله علیع و آله رسید و گفت:هرگز کوکی را نبوسیده ام.وقتی بازگشت پیامبر خدا فرمود:این کسی است که در نظر من از اهل آتش است.(الکافی/ج6/ص50/ح7)

    مباحثی در مورد تربیت فرزند از دیدگاه روایات اخلاقی
    تا صورت پیوند جهان بود علی بود/ تا نقش زمین بود و زمان بود علی بود

    شاهی که ولی بود و وصی بود علی بود / سلطان سخا و کرم و جود علی بود

    عیسی به وجود آمد و در حال سخن گفت/ آن نطق و فصاحت که در او بود علی بود

    مسجود ملایک که شد آدم ، ز علی شد / آدم چو یکی قبله و مسجود علی بود

    آن شير دلاور كه براي طمع نفس/بر خوان جهان پنجه نيالود ، علي بود

    سر دو جهان جمله ز پنهان و ز پيدا / شمس الحق تبريز كه بنمود ، علي بود



  5. صلوات ها 13


  6. #3
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    2,976
    حضور
    94 روز 6 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25282

    عدالت میان فرزندان




    پیامبر خدا صل الله علیه و آله:
    در هدیه دادن میان فرزندانتان به مساوات عمل کنید.اگر می خواستم کسی را برتری دهم،هر آینه زنان را برتری می دادم.(السنن الکبری/ج6/ص294/ح12000)

    پیامبر خدا صل الله علیه و آله:
    خداوند متعال دوست دارد که میان فرزندانتان عدالت ورزید،حتی در بوسیدن.(کنز العمّال/ج16/ص445/ح45350)

    العیال-به نقل از حسن-:
    هنگامی که پیامبر خدا صل الله علیه و آله با یارانش سخن می گفت،کودکی وارد شد و رفت در گوشه ای از مسجد،به پدرش رسید.پدر دست به سرش کشید و وی را بر زانوی راست خود نشاند.
    اندکی که گذشت دختر او آمد و رفت تا این که به او رسید.او به سر وی نیز دست کشید؛اما وی را روی زمین نشاند.پیامبر خدا فرمود:چرا او را بر زانوی دیگرت ننشاندی؟
    مرد،دخترش را بر زانوی دیگرش نشاند.پیامبر خدا فرمود: هم اکنون عدالت ورزیدی.(العیال/ج1/ص173/ح36)

    مباحثی در مورد تربیت فرزند از دیدگاه روایات اخلاقی
    تا صورت پیوند جهان بود علی بود/ تا نقش زمین بود و زمان بود علی بود

    شاهی که ولی بود و وصی بود علی بود / سلطان سخا و کرم و جود علی بود

    عیسی به وجود آمد و در حال سخن گفت/ آن نطق و فصاحت که در او بود علی بود

    مسجود ملایک که شد آدم ، ز علی شد / آدم چو یکی قبله و مسجود علی بود

    آن شير دلاور كه براي طمع نفس/بر خوان جهان پنجه نيالود ، علي بود

    سر دو جهان جمله ز پنهان و ز پيدا / شمس الحق تبريز كه بنمود ، علي بود



  7. صلوات ها 12


  8. #4
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    2,976
    حضور
    94 روز 6 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25282

    وفا به وعده




    پیامبر خدا صل الله علیه و آله:
    کودکان را دوست بدارید و با آنان مهربان باشید و هر گاه چیزی را به آنان وعده دادید بدان وفا کنید؛زیرا آنان باوری جز این ندارند که شما روزیِ آنها را می دهید.(الکافی/ج6/ص49/ح3)

    امام کاظم علیه السلام:
    هر گاه به کودکان وعده دادید بدان وفا کنید،چرا که آنان بر این باورند که شما روزی شان را می دهید.بی گمان،خداوند آن گونه که به خاطر زنان و کودکان خشمگین می شود،برای چیز دیگری خشم نمی گیرد.(الکافی/ج6/ص50/ح8)

    السنن الکبری-به نقل از عبدالله بن عامر بن ربیعه-:
    پیامبر خدا به خانه ما امد و من در حالی که کودکی خردسال بودم رفتم تا بازی کنم که مادرم به من گفت:ای عبد الله بیا تا چیزی به تو بدهم.
    پیامبر خدا فرمود:می خواهی به او چیزی بدهی؟
    گفت:می خواهم به او خرما بدهم.
    فرمود:آگاه باش که اگر چنین نکنی،برای تو دروغی نوشته می شود.(السنن الکبری/ج10/ص335/ح20839)

    مباحثی در مورد تربیت فرزند از دیدگاه روایات اخلاقی
    تا صورت پیوند جهان بود علی بود/ تا نقش زمین بود و زمان بود علی بود

    شاهی که ولی بود و وصی بود علی بود / سلطان سخا و کرم و جود علی بود

    عیسی به وجود آمد و در حال سخن گفت/ آن نطق و فصاحت که در او بود علی بود

    مسجود ملایک که شد آدم ، ز علی شد / آدم چو یکی قبله و مسجود علی بود

    آن شير دلاور كه براي طمع نفس/بر خوان جهان پنجه نيالود ، علي بود

    سر دو جهان جمله ز پنهان و ز پيدا / شمس الحق تبريز كه بنمود ، علي بود



  9. صلوات ها 12


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    نوشته
    404
    حضور
    14 روز 5 ساعت نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2543



    حفظ تشنگی و اشتیاق کودکان، باید ملاک عمل قرار بگیرد، نه سیراب و خسته و خاموش کردن. اگر بخواهیم زودتر به نتیجه برسیم، باید آرام تر حرکت کنیم. کمتر بگوییم و فرصت بدهیم تا خودش ببیند، سؤال کند، به دنبال جواب بگردد و با موضوعات مختلف ارتباط برقرار کند.

  11. صلوات ها 7


  12. #6

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    14
    حضور
    27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    72



    آیا اسلام اجازه تنبیه کودکان را میدهد؟


  13. صلوات ها 7


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    نوشته
    404
    حضور
    14 روز 5 ساعت نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2543



    براي اينكه كودكان از اول مؤمن و خداپرست تربيت شوند، لازم است جسم و جان آنها نيز از نظر ايمان هماهنگي برقرار باشد. به همين جهت، اسلام از طرفي پدران و مادران را مكلّف نموده است كه فرزندان را به خدا متوجه كنند و به آنان خدا‌پرستي و تعاليم ديني را بياموزند، و از طرف ديگر دستور داده است اطفال را به نماز و عبادات تمريني وادارند.

    براي تحقق اين هدف شهيد مطهري معتقد است:



    بچه‌ها را از كوچكي بايد به نماز تمرين داد. دستور رسيده است كه به بچه از هفت‌سالگي نماز تمريني ياد بدهيد. البته بچه هفت ساله نمي‌تواند نماز صحيح بخواند؛ ولي صورت نماز را مي‌تواند بخواند. از هفت سالگي مي‌تواند به نماز عادت كند؛ چه پسر و چه دختر؛ يعني همان اولي كه بچه به دبستان مي‌رود، بايد نماز را در دبستان به او ياد بدهند؛ در خانواده هم بايد به او ياد بدهند.
    بنابراين، مي‌توان گفت فلسفة آموزش و تمرين عبادات به كودكان در دورة كودكي اين است كه آنان آمادگي پذيرش و انجام تكاليف شرعي و عبادي را براي زمان بلوغ پيدا كنند. بناري در اين زمينه معتقد است:
    ویرایش توسط *گوهــر* : ۱۳۹۲/۰۱/۱۱ در ساعت ۰۰:۲۹

  15. صلوات ها 8


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    نوشته
    404
    حضور
    14 روز 5 ساعت نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2543



    خانه ، اولین مدرسه ی کودک و والدین اولین معلمان او هستند.
    چیزهایی که کودکان و نوجوانان از والدین خود می آموزند ، در تمام مراحل زندگی با آن ها خواهد بود. اگر به عنوان آموزگار ایمان ، همواره این تاثیر شگفت را در نظر داشته باشیم ، متوجه مسئولیت بزرگ خود خواهیم شد.
    آنچه در انجام دستورات دینی مهم است ، فراهم کردن زمینه ها ی پذیرش،علاقه و رغبتی است که باید در افراد ایجاد شود . انتظار خانواده از فرزندان ، در انجام فرایض دینی از جمله نماز، روزه و ...باید مرحله به مرحله و برا اساس رشد سنی و شناختی فرزند باشد.


  17. صلوات ها 7


  18. #9
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    2,976
    حضور
    94 روز 6 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25282



    نقل قول نوشته اصلی توسط بــــراق نمایش پست ها
    آیا اسلام اجازه تنبیه کودکان را میدهد؟
    سلام علیکم
    برای پاسخ بهتر به سوال شما،مناسب دیدم که مقاله ای تحت عنوان«تنبیه از دیدگاه اسلامی»را برای جنابعالی و دیگر علاقه مندان بحثهای تربیتی،از جناب دکتر سید علی حسینی زاده/دکترای علوم تربیتی،در اینجا درج کنم.

    آیا تنبیه یک روش تربیتی است؟ کارایی آن در چه سطحی است؟ شرایط استفاده از آن چیست؟ چه کسانی اجازه اعمال آن را دارند؟ اسلام در این زمینه چه می گوید؟ روانشناسان و مربیان تربیتی چه می گویند؟ اینهاو پرسشهایی از این دست، پرسشهایی است که در محافل تربیتی زیاد مطرح است. چنین مشهور و معروف شده که تنبیه از نظر روانشناسان، به دلیل اثرات منفی که از خودبرجای می گذارد مطرود و ممنوع است و باید از آن اجتناب کرد. اما بیشتر دانشمندان و علمای اسلامی تنبیه رااز نظر اسلام جایز دانسته و برای آن شرایط و حدودی راتعیین می کنند. در مورد تنبیه در اسلام بحثهای مختصری از سوی برخی از دانشگاهیان صورت گرفته است که معمولا به ذکر نظرات و فتوای برخی از فقها اکتفا نموده وتفحص کمتری در روایت شده است. از سوی دیگرفقهای اسلامی نیز معمولا به بیان حکم فقهی مساله اکتفاکرده و به جنبه های تربیتی و اخلاقی مساله و کم و کیف تنبیه در روایات کمتر وارد شده اند. از آنجایی که روشن شدن این بحث، بویژه از نظر اسلام، در محافل تربیتی ازاهمیت خاصی برخوردار است برآنیم تا در روایاتی که دراین زمینه وارد شده است جستجوی بیشتری نموده و به سؤالات بالا از منظر اسلام پاسخ گوئیم. در پایان نیزاشاره ای به نظر برخی از روانشناسان و مربیان تربیتی خواهیم داشت تا نشان دهیم که نظر روانشناسان و مربیان تربیتی چه مقدار با نظر اسلام هماهنگ است.
    تنبیه در لغت به معنای آگاهانیدن، بیدار کردن، واقف گردانیدن به چیزی و آگاه و هوشیار کردن آمده است. (1) ودر اصطلاح به عملی گفته می شود که لازمه آن آگاه وهوشیار کردن باشد و دست کم به سه معنا بکار رفته است:
    1. حذف پاسخ مثبت از ارگانیسم و یا اضافه کردن پاسخ منفی به آن. از نظر اسکینر تنبیه به این معنا بکار رفته است. وی می گوید: «تنبیه زمانی رخ می دهد که پاسخ مثبتی را از موقعیت حذف و یا چیزی منفی به آن بیافزاییم. به زبان متداول می توان گفت تنبیه دور ساختن چیزی از ارگانیسم است که خواستار آن است یا دادن چیزی است به او که طالب آن نیست. » (2)
    جان ایانز و همکاران نیز می گویند: «تنبیه عبارت است از ارائه محرک ناخوشایند یا حذف تقویت مثبت بلافاصله بعد از انجام یک رفتار.» (3)
    تنبیه به این معنا را تنبیه به معنای عام می گوییم.

    مباحثی در مورد تربیت فرزند از دیدگاه روایات اخلاقی
    تا صورت پیوند جهان بود علی بود/ تا نقش زمین بود و زمان بود علی بود

    شاهی که ولی بود و وصی بود علی بود / سلطان سخا و کرم و جود علی بود

    عیسی به وجود آمد و در حال سخن گفت/ آن نطق و فصاحت که در او بود علی بود

    مسجود ملایک که شد آدم ، ز علی شد / آدم چو یکی قبله و مسجود علی بود

    آن شير دلاور كه براي طمع نفس/بر خوان جهان پنجه نيالود ، علي بود

    سر دو جهان جمله ز پنهان و ز پيدا / شمس الحق تبريز كه بنمود ، علي بود



  19. صلوات ها 6


  20. #10
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    2,976
    حضور
    94 روز 6 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25282



    2. ارائه پاسخ منفی به ارگانیسم. دکتر سیف می گوید:«تنبیه عبارتست از ارائه یک محرک آزارنده یا تنبیه کننده(تقویت کننده منفی) بدنبال یک رفتار نا مطلوب برای کاهش دادن احتمال آن رفتار. برای مثال اگر بعد از انجام رفتاری نامطلوب از سوی کودک مثلا گفتن یک حرف زشت با ارائه یک محرک آزارنده مثل سیلی زدن به اوخواسته باشیم که احتمال بروز رفتار نامطلوب را در اوکاهش دهیم او را تنبیه کرده ایم.» (4) تنبیه به این معنا را تنبیه به معنای خاص می گوییم.
    3. تنبیه بدنی یا کتک زدن. گاهی مراد از تنبیه، به همین معناست که ما آن را تنبیه به معنای اخص می گوییم.
    روشن است که بر طبق معنای اول - معنای عام -تنبیه، طیف وسیعی را در بر می گیرد که عبارتست ازتغافل، بی اعتنایی، تهدید، تحقیر، سرزنش، تمسخر،محروم سازی، جریمه، جبران، تغییر چهره، روی برگرداندن و تنبیه بدنی. اما بر طبق معنای دوم - معنای خاص - تنبیه دیگر شامل تغافل، بی اعتنایی محروم سازی و به عبارت دیگر حذف تقویت مثبت نمی شود.
    آنچه از میان این معانی سه گانه تنبیه مورد تردید وبحث واقع شده است قسم سوم یا تنبیه به معنای اخص است، گرچه برخی از مصادیق تنبیه به معنای دوم - خاص -نظیر تهدید، تحقیر، سرزنش و تمسخر نیز کما بیش موردرد و انکار واقع شده است. بنابراین، ما بیشترین کوشش خود را بر این مصروف می داریم که ببینیم روایات معصومین «علیهم السلام » درباره تنبیه بدنی کودک چه می گویند. انحصار بحث به تنبیه کودک نیز به دلیل اهمیت تربیتی آن در این دوران می باشد.

    مباحثی در مورد تربیت فرزند از دیدگاه روایات اخلاقی
    تا صورت پیوند جهان بود علی بود/ تا نقش زمین بود و زمان بود علی بود

    شاهی که ولی بود و وصی بود علی بود / سلطان سخا و کرم و جود علی بود

    عیسی به وجود آمد و در حال سخن گفت/ آن نطق و فصاحت که در او بود علی بود

    مسجود ملایک که شد آدم ، ز علی شد / آدم چو یکی قبله و مسجود علی بود

    آن شير دلاور كه براي طمع نفس/بر خوان جهان پنجه نيالود ، علي بود

    سر دو جهان جمله ز پنهان و ز پيدا / شمس الحق تبريز كه بنمود ، علي بود



  21. صلوات ها 7


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود