صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: وضو بالاتر است یا غسل؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    2,644
    حضور
    1 روز 12 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11247

    اشاره وضو بالاتر است یا غسل؟




    همان طور که میدانیم وضو و غسل برای طهارت باطنی و ظاهری می باشند حال همان گونه که مشخص می باشد از لحاظ پاکی غسل بالاتر است چرا با غسل نمیتوان نماز خواند وبا وضو می توان؟
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۴/۰۹/۰۷ در ساعت ۱۲:۴۴

    خداوندا. من بنده حقیری هستم که در مقابل عظمت و مهربانی تو سر به سجده می اورم چرا که تنها تو هستی که من را وجود بخشیدی و من تورا همیشه در همه حال می بویم و میستایم.

  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58297



    با نام و یاد دوست



    وضو بالاتر است یا غسل؟


    وضو بالاتر است یا غسل؟





  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    273
    حضور
    1 روز 18 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1185



    با سلام به شما دوست عزیز
    نقل قول نوشته اصلی توسط گمنام نمایش پست ها
    همان طور که میدانیم وضو و غسل برای طهارت باطنی و ظاهری می باشند حال همان گونه که مشخص می باشد از لحاظ پاکی غسل بالاتر است چرا با غسل نمیتوان نماز خواند وبا وضو می توان؟
    اولا
    افعال عبادی فقط برای انجام فرمان خداست و نه هیچ چیز دیگر، و اگر خدای متعال و جانشینان او برای عبادتی علتی ذکر کرده باشد، آنگاه می توان همان علت را معیار و مبنای بحث و سؤالات دیگر قرار داد، اما آیا علت غسل و وضو طهارت ظاهری است؟

    از آنجا که قرآن کریم، در کنار وضو، تیمم را نیز ذکر نموده و وجوب این دو را به دلیل طهارت بیان کرده است(1) مشخص می شود طهارت ظاهری علت نیست، چراکه تیمم نه تنها هیچگونه طهارت ظاهری را به دنبال ندارد، بلکه تیمم بر خاک همان پاکیزگی ظاهری اولیه را از بین می برد!


    موارد دیگری را می توان مثال زد که مشخص می کند ملاک غسل و وضو طهارت ظاهری نیست، مثلا اگر کسی سر سوزنی در اعضای غسل و وضویش مانعی از رسیدن آب باشد، غسل و وضویش باطل است، در حالی که یک سر سوزن نَشُسته ماندن، خللی به طهارت ظاهری نمی زند، یا اگر کسی با آب غصبی، یا در تنگی وقت یا به قصد ریاء غسل و وضو نماید، طهارت ظاهری را به دست آورده اما غسل و وضو او باطل است.



    و وقتی بحث طهارت ظاهری مطرح نباشد آنگاه برتر بودن غسل نسبت به وضو (به عنوان شرط صحت نماز) بی معنا می شود.


    بله! طهارت ظاهری، یکی از جهات مثبت نیز هست، اما هیچگاه به عنوان علت مطرح نگشته است.


    خلاصه اینکه دریافت علت و درکِ فسلفه احکام کار ساده ای نیست و به عبارتی دیگر تنها از طریق وحی میسّر است، و اگر حاملان وحی مطلبی در این باره داشته باشند بحث دیگری است.


    ثانیا
    اتکای به عقل و دریافتهای ذهنی برای فهمیدن علت حلال و حرام الهی، نوعی قیاس بوده که در مذهب ما به شدت از آن نهی و عمل ابلیس معرفی شده است(2) مثلا کسی از امام کاظم علیه سلام الله درباره قیاس سؤال می کند، حضرت می فرماید:

    شما را چه به قیاس؟! زیرا خداوند درباره چرائی حلال و حرامش سؤال نمی شود(3)

    بنابراین برتری غسل نسبت به وضو (از جهت شرطِ نماز بودن) معلوم نیست و اگر باشد نتیجه آن که مقایسه میان غسل و وضو باشد صحیح به نظر نمی رسد.


    موفق باشید.
    _____________
    1. يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِذا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَ أَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرافِقِ وَ امْسَحُوا بِرُؤُسِكُمْ وَ أَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ وَ إِنْ كُنْتُمْ جُنُباً فَاطَّهَّرُوا وَ إِنْ كُنْتُمْ مَرْضى‏ أَوْ عَلى‏ سَفَرٍ أَوْ جاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ الْغائِطِ أَوْ لامَسْتُمُ النِّساءَ فَلَمْ تَجِدُوا ماءً فَتَيَمَّمُوا صَعيداً طَيِّباً فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَ أَيْديكُمْ مِنْهُ ما يُريدُ اللَّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ حَرَجٍ وَ لكِنْ يُريدُ لِيُطَهِّرَكُمْ وَ لِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ، اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! هنگامى كه به نماز مى‏ايستيد، صورت و دستها را تا آرنج بشوييد! و سر و پاها را تا مفصل [برآمدگى پشت پا] مسح كنيد! و اگر جنب باشيد، خود را بشوييد (و غسل كنيد)! و اگر بيمار يا مسافر باشيد، يا يكى از شما از محل پستى آمده [قضاى حاجت كرده‏]، يا با آنان تماس گرفته (و آميزش جنسى كرده‏ايد)، و آب (براى غسل يا وضو) نيابيد، با خاك پاكى تيمم كنيد! و از آن، بر صورت [پيشانى‏] و دستها بكشيد! خداوند نمى‏خواهد مشكلى براى شما ايجاد كند بلكه مى‏خواهد شما را پاك سازد و نعمتش را بر شما تمام نمايد شايد شكر او را بجا آوريد!مائده/6.

    2. ر.ک: بحارالانوار ج 2 ص 286 و صدها منبع دیگر!
    3.عُثْمَانُ بْنُ عِيسَى قَالَ سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ مُوسَى ع عَنِ الْقِيَاسِ فَقَالَ وَ مَا لَكُمْ وَ لِلْقِيَاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يُسْأَلُ كَيْفَ أَحَلَّ وَ كَيْفَ حَرَّمَ، بحارالانوار ج 2 ص 307.



  7. صلوات ها 8


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    2,644
    حضور
    1 روز 12 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11247



    سلام ممنون از پاسختان ولی احکام صادره از سوی خداوند باید دارای دلیل باشد در غیر این صورت خداوند از حکمت ساقط میشود که چنین چیزی هم محال عقلی می باشد پس باید دلیل داشته باشد حالا شما می فرمائید معلوم نیست جواب کاملی نمی باشد برای اینکه ندانستن من و شما دلیل بر این نمی باشد که جوابی عقلانی نداشته باشد

    خداوندا. من بنده حقیری هستم که در مقابل عظمت و مهربانی تو سر به سجده می اورم چرا که تنها تو هستی که من را وجود بخشیدی و من تورا همیشه در همه حال می بویم و میستایم.

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,740
    حضور
    11 روز 11 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    141
    گالری
    208
    صلوات
    8477



    آنچه وضو و غسل را واجب می کند هیچ ربطی به کثیفی ظاهری بدن ندارد مثلا خواب و یا خروج باد وضو را برای اموری مثل نماز واجب می کند و یا دخول (بدون خروج منی) غسل برای اموری مثل نماز واجب شده و بخودی خود آن را مستحب می سازد.
    ولی اگر بدن هر مقدار هم کثیف شود نه وضو واجب می شود و یا باطل می گردد و نه غسل.
    از طرفی هریک از وضو و غسل نیازمند به نیت است و اگر وضو مثل تطهیر لباس از نجاست بود، نیاز به نیت نداشت.
    باید علت وضو و غسل را در آثار ملکوتی آنها جست و جو نمود.
    بررسی موارد استحبابی و وجوبی غسل و وضو می تواند راز ایندو عمل عبادی را مشخص کند!


  11. صلوات ها 6


  12. #6

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    2,644
    حضور
    1 روز 12 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11247



    نقل قول نوشته اصلی توسط روح بخش نمایش پست ها
    آنچه وضو و غسل را واجب می کند هیچ ربطی به کثیفی ظاهری بدن ندارد مثلا خواب و یا خروج باد وضو را برای اموری مثل نماز واجب می کند و یا دخول (بدون خروج منی) غسل برای اموری مثل نماز واجب شده و بخودی خود آن را مسحب می سازد.
    ولی اگر بدن هر مقدار هم کثیف شود نه وضو واجب می شود و یا باطل می گردد و نه غسل.
    از طرفی هریک از وضو و غسل نیازمند به نیت است و اگر وضو مثل تطهیر لباس از نجاست بود، نیاز به نیت نداشت.
    باید علت وضو و غسل را در آثار ملکوتی آنها جست و جو نمود.
    بررسی موارد استحبابی و وجوبی غسل و وضو می تواند راز ایندو عمل عبادی را مشخص کند!
    سوال من در مورد کثیفی نبوده!

    من دنبال دلیل عقلانی هستم چون دین و احکام آن تعبدی می باشد نه تقلیدی و تمام دستورات ان می بایست بر اساس عقل و منطق باشد


    خداوندا. من بنده حقیری هستم که در مقابل عظمت و مهربانی تو سر به سجده می اورم چرا که تنها تو هستی که من را وجود بخشیدی و من تورا همیشه در همه حال می بویم و میستایم.

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    نوشته
    1,365
    حضور
    15 روز 17 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3246



    نقل قول نوشته اصلی توسط گمنام نمایش پست ها
    چرا با غسل نمیتوان نماز خواند وبا وضو می توان؟
    سلام. البته بنده صاحب نظر نیستم فقط برای شرکت در بحث مطلبی عرض می کنم که شاید در این میان مفید باشد:
    اگر اشتباه نکنم با غسل واجب (غسل جنابت) می توان نماز خواند و اتفاقاً وضو ساقط می شود. یعنی غسل واجب از وضو کفایت می کند. این که برای نماز بجای غسل به وضو امر شده ایم شاید نوعی تخفیف در احکام و تکالیف باشد. طبیعتاً بعد از تعیین تکلیف دیگر نمی توان اختیاری عمل کرد. یعنی مثلاً نمی توان گفت من این تکلیف را (به زعم خودم) کامل تر انجام می دهم تا بهتر باشد. بلکه باید عین تکلیف عمل کرد و این با کامل تر بودن غسل منافاتی ندارد بلکه با روح بندگی و نظام شریعت مشکل دارد. امیدوارم عرایضم بی ربط نبوده نباشد.


  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,740
    حضور
    11 روز 11 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    141
    گالری
    208
    صلوات
    8477



    نقل قول نوشته اصلی توسط گمنام نمایش پست ها
    سوال من در مورد کثیفی نبوده!

    من دنبال دلیل عقلانی هستم چون دین و احکام آن تعبدی می باشد نه تقلیدی و تمام دستورات ان می بایست بر اساس عقل و منطق باشد
    سلام علیکم
    اولا تعبدی در هیچ معنای خود مقابل تقلیدی نیست بلکه تقلیدی بودن وضو و غسل یکی از معانی تعبدی بودن ایندو است!
    ثانیا وقتی که می فرمایید وضو و غسل تعبدی است، یعنی فهم فلسفه آنها فوق عقل است و عقل بخاطر اطمینان از صدور ایندو واجب از ناحیه خداوند حکیم، حکم به اطاعت می کند بنابرین نمی شود گفت چون تعبدی است باید با عقل بشر همخوانی داشته باشد!
    ثالثا: اگر منظور از لزوم «منطقی» بودن وضو و غسل یعنی باید دلیل داشته باشد حرف درستی است ولی اگر منظور این است بشر هم باید از همه جزئیات این دلیل باخبر باشد سخن درستی نیست. بشر همین مقدار کافی است که بداند وضو و غسل - طبق تصریح قرآن - برای طهارت روح است!


  17. صلوات ها 6


  18. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    273
    حضور
    1 روز 18 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1185



    با سلام به شما دوست عزیز
    نقل قول نوشته اصلی توسط گمنام نمایش پست ها
    احکام صادره از سوی خداوند باید دارای دلیل باشد در غیر این صورت خداوند از حکمت ساقط میشود که چنین چیزی هم محال عقلی می باشد پس باید دلیل داشته باشد حالا شما می فرمائید معلوم نیست جواب کاملی نمی باشد برای اینکه ندانستن من و شما دلیل بر این نمی باشد که جوابی عقلانی نداشته باشد
    کدامیک از این دو جواب کامل تر است:

    به نظر حقیر، اقرار به جهل درباره ندانستن فلسفه و چرائی احکامی که دلیلش توسط حاملان وحی (امامان معصوم سلام الله علیهم) به ما نرسیده است بسیار کامل تر از فلسفه بافی و دلیل تراشی بدون مستند است،.

    قرآن کریم یکی از ایرادات اهل کتاب را محاجّه بدون علم معرفی می کند(1)

    علاوه بر این، تسلیم محض و خوار شدن در برابر دستورات خدا، فلسفه شکلی بسیاری از عبادات معرفی گشته است، مثلا چرا هفت بار میان صفا و مروه باید سعی نمود امام صادق علیه السلام فرموده به دلیل خوار ساختن جباران در برابر فرمان الهی!!(2) همانند عمل به دستورات سرگروهبان در دوره آموزشی، وقتی می گوید بچپ چپ قدم رو براست راست، نباید بپرسی چرا اول بچپ چپ، زیرا اصل تبعیت مافوق و چشاندن ذلت اطاعت،‌ شالوده نطام سربازی است!

    سربازی به معنای واقعی خود، یعنی به دنبال سر دادن و جانسپاری است و جانسپار واقعی گرفتار قانع سازی عقل خود نیست مگر اینکه دلیلی از مولا برایش بیاید تا به کمک آن دلیل، اطاعت بهتری داشته باشد (دقت کنید)

    موفق باشید.
    ــــــــــــــ
    1.فَلِمَ تُحَاجُّونَ فيما لَيْسَ لَكُمْ بِهِ عِلْمٌ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُون‏، چرا درباره آنچه آگاه نيستيد، گفتگو مى‏كنيد؟! و خدا مى‏داند، و شما نمى‏دانيد.آل عمران/66.
    2. ر.ک: ( 2) الكافى: ج 4 ص 434 ح 5 و ح 3 تقريباً با همان الفاظ، وسائل الشيعة: ج 13 ص 468 ح 18225.

    ویرایش توسط صالح : ۱۳۹۲/۰۱/۱۴ در ساعت ۱۲:۰۹

  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    2,644
    حضور
    1 روز 12 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11247




    با توجه به تعبدي بودن احكام، آيا سوال از چرايي احكام و فلسفه آن امر صحيحي است؟


    بدون ترديد عمل براساس احکام الهي و ملتزم شدن به فتاوي مراجع تقليد، امري است تعبدي و بايد هر مسلماني بدان عمل نمايد و هيچ کسي نمي¬تواند التزام و عمل به احکام الهي را وابسته به دانستن فلسفه و چرايي آن بنمايد زيرا با روحيه تعبد و بندگي منافات دارد. اما بحث از آثار، فوايد، فلسفه و حکمت¬هاي احكام و قوانين و مقررات اسلامي، و اين که هـر كـس از خـود مـي¬پرسد ما چرا بايد نماز بخوانيم؟ چرا ، به زيارت خانه خدا برويم؟ چرا رباخواري در اسـلام حـرام است؟ تحريم خوردن گوشت خوك چه فلسفه اي دارد؟ و... امري است عقلاني و علمي و نه تنها منافاتي با تعبدي بودن احکام ندارد، که عقل و روح انسان را قانع نموده و انسان احکام را به عنوان يك واقعيت شناخته و از آن استقبال نمايد. افزون بر آن چه ذکر شد، مي¬توان به دو دليل ذيل استناد نمود
    يک- جايگاه فلسفه احکام در قران کريم
    در قرآن کريم آيات فراوانى مسلمانان را به تعمّق و تفکّر فراخوانده است و با بيـان اصلى کلى، همـه را به پيـروى از «علـم قطعـى» دعـوت کـرده و از ترتيب اثـر دادن به حدس¬ها و گمـان¬ها بـه شـدّت نهى نموده است و ريشه¬ى بسيارى از تباهى¬ها را، پيروى از ظن و گمان مى¬داند(اسراء/ 36 و انعام/116) دعوت قران به تفکر واستدلال اختصاص به اصول دين ندارد بلکه شامل فروع دين نيز مي شود: «اگر تصور كنيم روش قرآن تنها استدلال در اصول دين و مسائل عقيدتي است نه فروع دين و مسائل علمي، اشتباه كرده ايم؛ زيـرا مي¬بينيم قرآن مثلا پس از تشريع روزه ماه مبارك رمضان مي¬گويد: «لعلكم تتقون؛ تا شايد شما تقوا پيشه كنيد»(بقره، 9) و به اين ترتيب فلسفه آن را پرهيز از گناه ذكر مي¬كند كه در پرتو اين رياضت مخصوص اسلامي، تسلط بر نفس و هوس¬هاي سركش حاصل مي¬گردد. در مـورد مسافران و بيماران كه از حكم روزه مستثنا هستند، مي¬گويد: «يريد اللّه بكم اليسر و لا يريد بكم العسر»؛ «خداوند راحتي شما را مي¬خواهد، نه زحمت شما را». (بقره، 185) و فلسفه آن را نفي عسر و حرج و مشقت ذكر مي¬كند. در مـورد تـحريم قمار و شراب مي¬گويد: «انما يريد الشيطان ان يوقع بينكم العداوه و البغضاء في الخمر و الميسر و يصدكم عن ذكر اللّه و عن الصلوه فهل انتم منتهون»؛ «شيطان مي¬خواهد به وسيله شراب و قمار، در ميان شما عداوت و كينه ايجاد كند و شما را از ياد خدا و از نماز باز دارد. آيا (با اين همه زيان و فساد و با اين نهي اكيد) خودداري خواهيد كرد؟»(مايده، 91) در مورد خودداري از نگاه به زنان بيگانه مي گويد :«ذلك ازكي لهم»؛ «اين براي آنان پاكيزه تر است».(نور، 30) در مـورد عـدم ورود مشركان به مسجد الحرام مي گويد: «يا ايها الذين آمنوا انماالمشركون نجس فلا يقربوا المسجد الحرام بعد عامهم هذا»؛‌ «اي كساني كه ايمان آورده ايد مشركان ناپاك اند، پـس نـبـايـد بـعد از امسال، نزديك مسجد الحرام شوند»(توبه، 28) در مورد فيء (قسمتي از اموال بيت المال) و علت اختصاص آن به بيت المال و صرف آن در مصارف مورد نياز عمومي، مي فرمايد: «كـي لا يـكـون دولـه بين الاغنياء منكم»؛ «تا (اين اموال عظيم) در ميان ثروتمندان شما دست به دست نگردد».(حشر، 7) . اين موارد نمونه هاي از موقعييت فلسفه احکام در قران کريم است و قهرا مصاديق فراواني وجود دارد كه ذكر آن¬ها به طول مي انجامد.(براي آگاهي بيشتر ر.ک: بهرامى ـ ربّانى، فلسفه احکام در قران، فصلنامه پژوهشهاي قرآني (3))
    دو- فلسفه احکام در سنت پيامبر(ص) و ايمه(ع)
    با توجه به اين که قران در موارد فراواني به بيان فلسفه احکام و ذکر فوايد و آثار آن پرداخته است؛ گفتگو و سوال در باره فلسفه و چرايي احکام در زمان پيامبر اسلام(ص) و ايمه معصومين (ع) نيز يک امر رايجي بوده است. يکي از انديشمندان در اين مورد فرموده اند: مطالعه متون اسلامي ـ قرآن و احاديث پيامبر صلي اللّه عليه و آله و سلم و ائمه (عليهم السلام) و گفتگوهاي اصحاب و ياران آن¬ها نشان مي دهد كه همواره بحث از فلسفه احكام در مـيـان آنـ¬هـا رايج بـوده اسـت و بايد هم چنين باشد، زيرا روش قرآن را يك روش استدلالي و منطقي آزاد مي ديدند و به خود حق مي دادند درمباحث مربوط به احكام نيز از اين روش استفاده كرده و سوال از فلسفه حكم كنند. اصـولا اسلام خدا را چنين معرفي مي كند : وجودي است بي نهايت از نظر علم و قدرت وبي نياز از همه چيز و همه كس و همه كارهاي او روي حكمت خاصي است ـ چه بدانيم و چه ندانيم ـ عبث و لـغـو و لـهـو در كـار او راه نـدارد. پيامبران را براي تعليم و تربيت و دعوت به سوي حق و عدالت فرستاده است. چـنـين تعريفي از خدا ما را به سوال از فلسفه احكام تشويق مي كند.(ناصرمکارم شيرازي و جعفر سبحاني، پاسخ به پرسشهاي مذهبي، قم، مدرسه الامام علي بن ابي طالب(ع)، 1377، ص268)
    در احـاديث پيامبر صلي اللّه عليه و آله و سلم و ائمه هدي ـ عليهم السلام ـ نيز موارد بسيار زيادي ديـده مـي¬شـود كـه پـيـشـوايـان اسلام، به ذكر اسرار و فلسفه احكام پرداخته اند و كتاب معروف علل الشرايع تأليف محدث بزرگوار مرحوم شيخ صدوق ـ همان طوري كه از نامش پيداست ـ مجموعه اي از اين گونه اخبار و مانند آن مي باشد.
    بـنـابـرايـن، هنگامي كه مي بينيم قرآن مجيد و پيشوايان اسلام در موارد زيادي به بيان فلسفه و اسـرار احكام مي پردازند و راه استدلال و چرايي در خصوص اسرار احكام باز است، دليل بر اين است كه چنين حقي را به ما داده اند كه در اين باره به بحث بـپـردازيـم، در غـيـر اين صورت مي بايست مردم را از بررسي و دقت در اين باره ممنوع سازند.





    خداوندا. من بنده حقیری هستم که در مقابل عظمت و مهربانی تو سر به سجده می اورم چرا که تنها تو هستی که من را وجود بخشیدی و من تورا همیشه در همه حال می بویم و میستایم.

  21. صلوات ها 4


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود