نمایش نتیجه های نظرسنجی ها: این تاپیک چه میزان مورد رضایت شماست؟

رأی دهندگان
9. شما نمی توانید در این نظرسنجی رای دهید.
  • عالی

    5 55.56%
  • خوب

    3 33.33%
  • متوسط

    1 11.11%
  • ضعیف

    0 0%
صفحه 1 از 9 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفسیر المیزان ـ سوره مبارکه إسراء ( بنی اسرائیل )

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    312
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1445

    تفسیر المیزان ـ سوره مبارکه إسراء ( بنی اسرائیل )




    سلام

    انشاء الله در این تاپیک تفسیر سوره ی إسراء را از کتاب المیزان علامه طباطبایی قرار خواهم داد.

    البته در ابتدای کار برای معرفی این سوره از تفاسیر دیگه هم استفاده کردم.

    محتاج دعای خیر خوبان هستم.
    اگر خدا بهت فرمود که لیاقت شهادت را نداری؛ بگو : مگر آنچه را که تا بحال به من داده ای لیاقتش را داشته ام!
    کدام نعمت تو را من لیاقت داشته ام که این یکی را داشته باشم؟!
    مگر تو تا بحال در بذل نعمت هایت به لیاقت من نگاه می کردی؟!

    ***********************




  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    312
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1445



    فضيلت اين سوره‏

    از پيامبر صلی الله علیه و آله و سلّم و همچنين از امام صادق علیه السلام اجر و پاداش فراوانى براى كسى كه اين سوره را بخواند نقل شده است از جمله اينكه:

    در روايتى از امام صادق علیه السلام چنين مى‏خوانيم: من قرء سورة بنى اسرائيل فى كل ليلة جمعه لم يمت حتى يدرك القائم و يكون من اصحابه:" كسى كه سوره بنى اسرائيل را هر شب جمعه بخواند از دنيا نخواهد رفت تا اينكه" قائم" را درك كند و از يارانش خواهد بود".

    كرارا گفته‏ايم پاداشها و فضيلت هايى كه براى سوره‏هاى قرآن بيان شده هرگز براى خواندن تنها نيست، بلكه خواندنى است كه توأم با تفكر و انديشه، و سپس الهام گرفتن براى عمل بوده باشد.

    مخصوصا در يكى از همين روايات مربوط به فضيلت اين سوره مى‏خوانيم فرق قلبه عند ذكر الوالدين:" كسى كه اين سوره را بخواند و به هنگامى كه به توصيه‏هاى خداوند در ارتباط با پدر و مادر در اين سوره مى‏رسد، عواطف او تحريك گردد و احساس محبت بيشتر نسبت به پدر و مادر كند" داراى چنان پاداشى است.

    بنا بر اين الفاظ قرآن هر چند بلا شك محترم و پر ارزش است، ولى اين الفاظ مقدمه‏اى است براى معانى و معانى مقدمه‏اى است براى عمل.

    ******************
    تفسير نمونه، ج12، ص: 4


    اگر خدا بهت فرمود که لیاقت شهادت را نداری؛ بگو : مگر آنچه را که تا بحال به من داده ای لیاقتش را داشته ام!
    کدام نعمت تو را من لیاقت داشته ام که این یکی را داشته باشم؟!
    مگر تو تا بحال در بذل نعمت هایت به لیاقت من نگاه می کردی؟!

    ***********************




  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    312
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1445



    محتواى سوره إسرا در يك نگاه كوتاه‏ :

    گفتيم اين سوره بنا بر مشهور از سوره‏هايى است كه در مكه نازل شده است و طبعا ويژگيهاى سوره‏هاى مكى در آن جمع است، از جمله دعوت مؤثر به توحيد، و توجه دادن به معاد، و نصائح سودمند، و مبارزه با هر گونه شرك و ظلم و انحراف.

    بطور كلى مى‏توان گفت آيات اين سوره بر محور امور زير دور مى‏زند:

    1- دلائل نبوت مخصوصا قرآن و نيز معراج.

    2- بحثهايى مربوط به معاد، مساله كيفر و پاداش و نامه اعمال و نتائج آن.

    3- بخشى از تاريخ پر ماجراى بنى اسرائيل كه در آغاز سوره و پايان آن آمده است.

    4- مساله آزادى اراده و اختيار و اينكه هر گونه عمل نيك و بد، نتيجه‏اش به خود انسان بازگشت مى‏كند.

    5- مساله حساب و كتاب در زندگى اين جهان كه نمونه‏اى است براى جهان ديگر.

    6- حق‏شناسى در همه سطوح، مخصوصا درباره خويشاوندان، و بخصوص پدر و مادر.

    7- تحريم" اسراف و تبذير" و" بخل" و" فرزندكشى" و" زنا" و" خوردن مال يتيمان" و" كم‏فروشى" و" تكبر" و" خونريزى".

    8- بحثهايى در زمينه توحيد و خداشناسى.

    9- مبارزه با هر گونه لجاجت در برابر حق و اينكه گناهان ميان انسان و مشاهده چهره حق پرده مى‏افكند.

    10- شخصيت انسان و فضيلت و برترى او بر مخلوقات ديگر.

    11- تاثير قرآن براى درمان هر گونه بيمارى اخلاقى و اجتماعى.

    12- اعجاز قرآن و عدم توانايى مقابله با آن.

    13- وسوسه‏هاى شيطان و هشدار به همه مؤمنان به راههاى نفوذ شيطان در انسان.

    14- بخشى از تعليمات مختلف اخلاقى.

    15- و سرانجام فرازهايى از تاريخ پيامبران به عنوان درسهاى عبرتى براى همه انسانها و شاهدى براى مسائل بالا.

    به هر صورت مجموعه بحثهاى عقيدتى و اخلاقى و اجتماعى در اين سوره نسخه كاملى را تشكيل مى‏دهد براى ارتقاء و تكامل بشر در زمينه‏هاى مختلف،

    و جالب اينكه اين سوره با " تسبيح خدا" شروع مى‏شود و با " حمد و تكبير او " پايان مى‏گيرد، تسبيح نشانه‏اى است براى پاكسازى و پيراستن از هر گونه عيب و نقص، و حمد نشانه‏اى است براى آراستن به صفات فضيلت، و تكبير رمزى است به پيشرفت و عظمت.

    ********************
    تفسير نمونه، ج12، ص: 5 و 6



    اگر خدا بهت فرمود که لیاقت شهادت را نداری؛ بگو : مگر آنچه را که تا بحال به من داده ای لیاقتش را داشته ام!
    کدام نعمت تو را من لیاقت داشته ام که این یکی را داشته باشم؟!
    مگر تو تا بحال در بذل نعمت هایت به لیاقت من نگاه می کردی؟!

    ***********************




  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    312
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1445



    نظرى به كليات سوره مباركه‏ إسراء :

    1- سوره بنى اسرائيل پنجاهمين سوره است كه در مكّه بعد از سوره قصص نازل گرديد در ترتيب فعلى قرآن مجيد سوره هفدهم است، اگر ترتيب نزول قطعى باشد، مى‏شود گفت كه حدود سالهاى ششم و هفتم بعثت نازل شده است.

    2- عدد آيات آن در قرائت كوفى صد و يازده و در قرائت ديگران صد و ده است زيرا كه در قرائت كوفى آيه صد و هفت در لِلْأَذْقانِ سُجَّداً تمام مى‏شود و در قرائت ديگران تا رَبِّنا لَمَفْعُولًا ادامه پيدا مى‏كند، قرائت كوفى از طريق عاصم به حضرت ولى ذو الجلال امير المؤمنين عليه السّلام مى‏رسد.

    مرحوم سيد صدر در كتاب تأسيس الشيعه لفنون الاسلام فرموده: « عاصم ابن ابى النجود قرء على ابى عبد الرحمن السلمى صاحب امير المؤمنين و هو قرء على امير المؤمنين عليه السّلام».

    در تفسير خازن نقل شده: اين سوره داراى پانصد و سى و سه كلمه و سه هزار و چهارصد و شصت حرف است.

    3- تسميه آن به « بنى اسرائيل » به علّت آمدن قصّه بنى اسرائيل در اول آن است، بعضى آن را « سوره اسراء » ناميده‏اند به علّت آمدن جريان اسراء در اولين آيه آن، به هر حال تسميه كلّ باسم الجزء است.

    4- امين الاسلام رحمه اللَّه فرموده: همه اين سوره مكى است « هى مكيّة كلّها » آن گاه از حسن مفسّر نقل كرده كه آيات وَ لا تَقْتُلُوا النَّفْسَ ... وَ لا تَقْرَبُوا الزِّنى‏ ... و آيات: وَ آتِ ذَا الْقُرْبى‏ حَقَّهُ .../ 26 أُولئِكَ الَّذِينَ يَدْعُونَ .../ 57، أَقِمِ الصَّلاةَ .../ 78 در مدينه نازل گشته است.

    از ابن عباس و قتاده نقل كرده: همه‏اش مكّى است مگر هشت آيه از آيه 73 به بعد وَ إِنْ كادُوا لَيَفْتِنُونَكَ ... ولى همه اينها استحسان است، نمى‏شود به آنها اعتماد نمود.

    آيات سوره مباركه با سوره‏هايى كه در اول بعثت نازل شده فرق دارد، به نظر مى‏آيد كه اين سوره در نزديكي هاى هجرت نازل شده باشد، مويّد اين سخن آنست كه: اسراء و معراج يك سال قبل از هجرت بوده است.

    از علامه مجلسى رحمه اللَّه نقل است كه آن در سال 12 بعثت اتّفاق افتاده مجمع البيان نيز همين نظر را دارد و در جوامع الجامع فرموده: «قيل انّه كان قبل الهجرة بسنة».

    *************************
    تفسير أحسن الحديث، ج6، ص: 3 و 4


    اگر خدا بهت فرمود که لیاقت شهادت را نداری؛ بگو : مگر آنچه را که تا بحال به من داده ای لیاقتش را داشته ام!
    کدام نعمت تو را من لیاقت داشته ام که این یکی را داشته باشم؟!
    مگر تو تا بحال در بذل نعمت هایت به لیاقت من نگاه می کردی؟!

    ***********************




  9. صلوات ها 6


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    312
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1445



    غرض سوره‏ :

    به نظر مى‏آيد غرض سوره اثبات پاكى و سبوحيّت خدا از راه نظام اتمّ و اكمل جهان است يعنى نظامات كون، خلقت انسان، آمدن پيامبران، جريان عدالت در تمام شئون عالم و اسباب و علل و كرامت انسان همه حاكى از پاكى و قدرت و علم كامل خداست.

    توضيح اينكه اين سوره با كلمه « سبحان » شروع مى‏شود و از سير شبانه رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله به مسجد اقصى خبر مى‏دهد كه از شواهد سبحان و پاك بودن خدا از عجز است، سپس سخن از ماجراى بنى اسرائيل است كه هر وقت از خدا اطاعت كردند موفّق شدند و هر وقت عصيان كردند ذليل گرديدند (آيه 2- 8).
    آن گاه گوشه‏اى از نظامات حاكم بر زندگى و اعمال خوب كه سبب سعادت هستند، و نيز از اعمال شرك آميز، ياد شده است كه يعنى شما اهل اسلام نيز از قانونى كه بر بنى اسرائيل جارى شد مستثنى نيستيد، اطاعت، عزّت را به دنبال دارد و شرك ذلت را (آيات 22- 44)

    از آن به بعد مطالبى در زمينه توحيد، محكوم كردن مشركان، تسلّط شيطان بر انسان از اوّل خلقت، قسمتى از اعمال عبادى، موقعيّت قرآن و معجزه بودن آن، خوارق عاداتى كه مشركان از آن حضرت خواسته‏اند و مقايسه جريان اسلامى با جريان حضرت موسى عليه السّلام، آمده است.

    پس فشرده مطالب آن، عنوان كردن مسأله توحيد و نفوذ قدرت خدا در اداره جهان و نداشتن شريك است، لفظ سبحان كه حكايت از تنزيه و پاكى و بى‏نيازى خدا و شريك نداشتن، دارد در اين سوره مكرر شده است مانند سُبْحانَ الَّذِي أَسْرى‏/ 1، قُلْ سُبْحانَ رَبِّي/ 92. يَقُولُونَ سُبْحانَ رَبِّنا/ 108 سُبْحانَهُ وَ تَعالى‏ 43، حتّى در آيه آخر، حمد خدا در اثر پاك و منزّه بودن او است وَ قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَمْ يَتَّخِذْ وَلَداً وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ شَرِيكٌ فِي الْمُلْكِ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ وَلِيٌّ مِنَ الذُّلِّ .../ 111.


    **************************
    تفسير أحسن الحديث، ج6، ص: 4 و 5


    اگر خدا بهت فرمود که لیاقت شهادت را نداری؛ بگو : مگر آنچه را که تا بحال به من داده ای لیاقتش را داشته ام!
    کدام نعمت تو را من لیاقت داشته ام که این یکی را داشته باشم؟!
    مگر تو تا بحال در بذل نعمت هایت به لیاقت من نگاه می کردی؟!

    ***********************




  11. صلوات ها 6


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    312
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1445



    بسم الله الرحمن الرحیم

    درباره ی تفسیر این جمله به این لینک سر بزنید.


    تفسیر المیزان ـ سوره مبارکه إسراء ( بنی اسرائیل )

    ویرایش توسط رضوان : ۱۳۸۸/۱۱/۰۴ در ساعت ۱۵:۱۷
    اگر خدا بهت فرمود که لیاقت شهادت را نداری؛ بگو : مگر آنچه را که تا بحال به من داده ای لیاقتش را داشته ام!
    کدام نعمت تو را من لیاقت داشته ام که این یکی را داشته باشم؟!
    مگر تو تا بحال در بذل نعمت هایت به لیاقت من نگاه می کردی؟!

    ***********************




  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    312
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1445



    سُبْحانَ الَّذي أَسْرى‏ بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذي بارَكْنا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آياتِنا إِنَّهُ هُوَ السَّميعُ الْبَصيرُ (1)


    ترجمه : پاك و منزه است خدايى كه در مبارك شبى بنده خود (محمد) (ص) را از مسجد حرام (مكه معظمه) به مسجد اقصايى كه پيرامونش را (به قدوم خاصان خود) مبارك ساخت، سير داد تا آيات خود را به او بنماياند كه همانا خداوند شنوا و بيناست‏.


    سوره اسرى مكى است و 111 آيه دارد.

    بيان آيه‏

    اين سوره پيرامون مساله توحيد و تنزيه خداى تعالى از هر شريكى كه تصور شود مى‏باشد، و با اينكه در اين مورد بحث مى‏كند، اما مساله تسبيح خدا را بر مساله حمد و ثناى او غلبه داده، و بيشتر به قسم دوم پرداخته است،

    هم چنان كه ابتداى آن را با جمله" سُبْحانَ الَّذِي أَسْرى‏ بِعَبْدِهِ ..." شروع كرده و در خلال سوره هم پى در پى تسبيح او را تكرار نموده، يك جا فرموده:" سُبْحانَهُ وَ تَعالى‏ عَمَّا يَقُولُونَ" «1»، و جايى ديگر فرموده:" قُلْ سُبْحانَ رَبِّي" «2» و يا فرموده:" وَ يَقُولُونَ سُبْحانَ رَبِّنا ..." «3»،

    و حتى در آيه‏اى كه سوره به آن ختم مى‏شود نيز معناى تسبيح خداى را متذكر گرديده و او را بر تنزهش از داشتن شريك و ولى و اتخاذ فرزند ستوده و فرموده است:" وَ قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَمْ يَتَّخِذْ وَلَداً وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ شَرِيكٌ فِي الْمُلْكِ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ وَلِيٌّ مِنَ الذُّلِّ وَ كَبِّرْهُ تَكْبِيراً" «4».

    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــ
    (1 و 2 ) سوره، اسرى، آيات 43، 93، 108، 111.
    (3 و 4 ) سوره اسرى، آيات 43، 93، 108، 111.

    *********************
    ترجمه الميزان، ج‏13، ص: 3 و 4
    ویرایش توسط رضوان : ۱۳۸۸/۱۱/۰۴ در ساعت ۱۵:۱۹
    اگر خدا بهت فرمود که لیاقت شهادت را نداری؛ بگو : مگر آنچه را که تا بحال به من داده ای لیاقتش را داشته ام!
    کدام نعمت تو را من لیاقت داشته ام که این یکی را داشته باشم؟!
    مگر تو تا بحال در بذل نعمت هایت به لیاقت من نگاه می کردی؟!

    ***********************




  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,947
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75
    صلوات
    10621



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضوان نمایش پست ها
    اين سوره پيرامون مساله توحيد و تنزيه خداى تعالى از هر شريكى كه تصور شود مى‏باشد، و با اينكه در اين مورد بحث مى‏كند، اما مساله تسبيح خدا را بر مساله حمد و ثناى او غلبه داده، و بيشتر به قسم دوم پرداخته است،
    به نام خدا
    با سلام و تشکر ، لطفا تفاوت تسبیح و حمد و ثنای خدا را بیان کنید.
    قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

    قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


    صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
    ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

    بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    312
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1445



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضوان نمایش پست ها
    سُبْحانَ الَّذي أَسْرى‏ بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذي بارَكْنا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آياتِنا إِنَّهُ هُوَ السَّميعُ الْبَصيرُ (1)
    كلمه" سبحان" اسم مصدر از ماده تسبيح به معناى تنزيه است، و همواره به طور اضافه استعمال مى‏شود

    و در تركيب، مفعول مطلقى است كه قائم مقام و جانشين فعل است، بنا بر اين تقدير " سبحان اللَّه " " سَبَّحتُ اللَّه تسبيحا" است يعنى خداى را تنزيه مى‏كنم تنزيه كردن مخصوصى، و آن تنزيه و مبرى ساختن او از هر چيزيست كه لايق ساحت قدسش نباشد.

    و بيشتر در وقتى استعمال مى‏شود كه بخواهند اظهار تعجب كنند، ولى در اين آيه به شهادت سياق، براى تنزيه است نه تعجب، چون سياق كلام و غرض از آن تنزيه خداست، هر چند بعضيها «1» اصرار دارند كه آن را براى تعجب بگيرند.


    ـــــــــــــــــــــــــ ــــــــــ
    (1) مجمع البيان، ج 6، ص 396.
    *********************
    ترجمه الميزان، ج‏13، ص: 5 و 6
    اگر خدا بهت فرمود که لیاقت شهادت را نداری؛ بگو : مگر آنچه را که تا بحال به من داده ای لیاقتش را داشته ام!
    کدام نعمت تو را من لیاقت داشته ام که این یکی را داشته باشم؟!
    مگر تو تا بحال در بذل نعمت هایت به لیاقت من نگاه می کردی؟!

    ***********************




  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    312
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1445



    نقل قول نوشته اصلی توسط نیایش سبز نمایش پست ها
    به نام خدا
    با سلام و تشکر ، لطفا تفاوت تسبیح و حمد و ثنای خدا را بیان کنید.
    كلمه حمد بطورى كه گفته‏اند به معناى ثنا و ستايش در برابر عمل جميلى است كه ثنا شونده به اختيار خود انجام داده ،

    " حمد" در لغت عرب به معنى ستايش كردن در برابر كار يا صفت نيك اختيارى است، يعنى هنگامى كه كسى آگاهانه كار خوبى انجام دهد، و يا صفتى را براى خود برگزيند كه سرچشمه اعمال نيك اختيارى است، ما او را حمد و ستايش مى‏گوئيم.

    تسبيح دلالت بر تنزيه و تقديس دارد، و ماده آن از (سبّح) يعنى پاك و پاكيزه است و هدف آن است كه خدا را از هر كاستى و ناتوانى و محدود بودن دور بدانيم.

    تمامى موجودات با حمد خود او ( خداوند ) را تسبيح مى‏گويند.
    اگر خدا بهت فرمود که لیاقت شهادت را نداری؛ بگو : مگر آنچه را که تا بحال به من داده ای لیاقتش را داشته ام!
    کدام نعمت تو را من لیاقت داشته ام که این یکی را داشته باشم؟!
    مگر تو تا بحال در بذل نعمت هایت به لیاقت من نگاه می کردی؟!

    ***********************




  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 9 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود