صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا دوتا دهه فاطمیه داریم؟؟؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    علاقه
    مداحی
    نوشته
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6

    مطلب چرا دوتا دهه فاطمیه داریم؟؟؟




    چرا دوتا دهه فاطمیه داریم؟؟؟و دقیقا زمان شهادت حضرت زهرا معلوم نیست!!


  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,545
    حضور
    175 روز 8 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58333



    با نام و یاد دوست


    چرا دوتا دهه فاطمیه داریم؟؟؟



    کارشناس بحث: مقداد



    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۱/۱۲/۲۹ در ساعت ۱۶:۵۷ دلیل: تغییر کارشناس پاسخگو

  5. صلوات ها 7


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات تاریخی
    نوشته
    1,739
    حضور
    26 روز 19 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    4711



    نقل قول نوشته اصلی توسط خط شکن نمایش پست ها
    چرا دوتا دهه فاطمیه داریم؟؟؟و دقیقا زمان شهادت حضرت زهرا معلوم نیست!!
    با عرض سلام و ادب

    اینکه چرا دو تا دهه فاطمیه داریم علتش این است که تاریخ شهادت حضرت زهرا(س) دقیقاً مشخص نیست.دربارة تاریخ شهادت حضرت زهرا(س) روایات مختلفی وجود دارد است. و از چهل روز تا شش ماه بعد از رحلت پیامبر(ص) بیان شده است. اما میان علمای شیعه، دو احتمال معتبر است: هفتاد و پنج روز بعد از رحلت پیامبر(ص) یا نود و پنج روز بعد از رحلت ایشان.

    بنابراین با توجه به رحلت پیامبر اسلام(ص) در بیست و هشتم صفر، بنا به روایت هفتاد و پنج روز، در مورخه سیزدهم تا پانزدهم جمادی الأوّل، شهادت حضرت زهرا(س) است و این ایام را فاطمیة اوّل می‌ خوانند.

    اما بنا به روایت نود و پنج روز، شهادت حضرت(س) در سوم تا پنجم جمادی الثانی است و این ایام را فاطمیة دوم می‌ خوانند.

    بنابراین؛ ایام فاطمیه جمعا 6 روز می باشد، 3 روز در ماه جمادی الاول و 3 روز در ماه جمادی الثانی. فاطمیه اول از 13 تا 15 جمادی الاول است و فاطمیه دوم از سوم تا پنجم جمادی الثانی می باشد.

    و شاید علت اینکه سه روز در هر ماه بعنوان روز شهادت آن حضرت(س) معرفی شده است به این دلیل است که این احتمال وجود دارد که ماههای قمری از رحلت پیامبر(ص) تا شهادت حضرت زهرا(س)، 29 روز بوده باشند، حال آنکه د رصورت کامل بودن ماههای قبل، روز شهادت 13جمادی الاول و یا سوم جمادی الثانی خواهد بود. چرا که طبق تقویم، حداکثر سه ماه قمری 29 روزه و حداکثر 4 ماه قمری 30 روزه می توانند پشت سر هم قرار گیرند.

    اما در عرف، به دهه دوم جمادی الاول، از دهم تا بیستم جمادی الاول که بنابر قول 75 روز، شهادت آن بانوی بزرگوار در آن واقع شده است دهه فاطمیه اول و به دهه اول جمادی الثانی از اول تا دهم جمادی الثانی، که طبق قول 95 روز، شهادت حضرت زهرا(س) در آن واقع شده است، دهه فاطمیه دوم گفته می شود.

    اما در پاسخ به این سوال که چرا تاریخ دقیق شهادت حضرت زهرا(س) مشخص نیست باید عرض کنم:

    عدم شفافیت و اختلاف در رخدادهای تاریخی اختصاص به اختلاف در تاریخ ولادت و شهادت ائمه(ع) ندارد، بلکه در بسیاری از مسایل دیگر تاریخی نیز به طور طبیعی اختلاف نظر وجود دارد. زندگی و شهادت ائمه از این وضع مستثنا نیست. در عدم شفافیت تاریخ زندگی ائمه(ع) عوامل متعددی اثر گذارد بوده‏اند یکی از عوامل مهم آن است که در آن مقطع زمانی، تاریخ نگاری و سیره‏نویسی به معنای امروزی آن وجود نداشته است، یعنی این گونه نبوده که هرگاه یکی از ائمه(ع) متولد میشد و یا به شهادت میرسید، تاریخ زندگی آن‏ها ثبت و ضبط گردد و مورخان آن‏ها را دقیقاً بنویسند. حتی در مورد تاریخ ولادت پیامبر(ص) مشاهده میکنیم که اختلاف نظر وجود دارد. از سوی دیگر گفتار امامان معصوم(ع) دچار تحریف میشد و برخی از نقل قول‏ها از امامان(ع) جعلی بود. جعل گفتار تنها در احادیث و روایات نبود، بلکه در سخنان عادی و سیره زندگی آن‏ها نیز وجود داشت. به همین خاطر شاید نقل قول‏های متعددی که از آن‏ها و یا از شیعیان خاص صورت گرفته، موجب اختلاف نظر تاریخی باشد.

    چرا دوتا دهه فاطمیه داریم؟؟؟
    خدا یک علی(ع) داشت،الحمدلله آن هم امام ما شد.« مرحوم آیت الله شیخ محمد کوهستانی»

  7. صلوات ها 10


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    علاقه
    مسائل مذهبی
    نوشته
    31
    حضور
    1 روز 3 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    108



    با سلام
    ایا اینکه تاریخ دقیقی از ولادت و یا شهادت بعضی از ائمه(ع) به ما نرسیده است نشانگر انست که در صدر اسلام این موضوع چندان مورد توجه نبوده است و ما امروزه به ان پرداخته ایم؟

  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,731
    حضور
    109 روز 14 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    4
    گالری
    1583
    صلوات
    37600



    نقل قول نوشته اصلی توسط مقداد نمایش پست ها


    با عرض سلام و ادب

    اینکه چرا دو تا دهه فاطمیه داریم علتش این است که تاریخ شهادت حضرت زهرا(س) دقیقاً مشخص نیست.دربارة تاریخ شهادت حضرت زهرا(س) روایات مختلفی وجود دارد است. و از چهل روز تا شش ماه بعد از رحلت پیامبر(ص) بیان شده است. اما میان علمای شیعه، دو احتمال معتبر است: هفتاد و پنج روز بعد از رحلت پیامبر(ص) یا نود و پنج روز بعد از رحلت ایشان.

    بنابراین با توجه به رحلت پیامبر اسلام(ص) در بیست و هشتم صفر، بنا به روایت هفتاد و پنج روز، در مورخه سیزدهم تا پانزدهم جمادی الأوّل، شهادت حضرت زهرا(س) است و این ایام را فاطمیة اوّل می‌ خوانند.

    اما بنا به روایت نود و پنج روز، شهادت حضرت(س) در سوم تا پنجم جمادی الثانی است و این ایام را فاطمیة دوم می‌ خوانند.

    بنابراین؛ ایام فاطمیه جمعا 6 روز می باشد، 3 روز در ماه جمادی الاول و 3 روز در ماه جمادی الثانی. فاطمیه اول از 13 تا 15 جمادی الاول است و فاطمیه دوم از سوم تا پنجم جمادی الثانی می باشد.

    و شاید علت اینکه سه روز در هر ماه بعنوان روز شهادت آن حضرت(س) معرفی شده است به این دلیل است که این احتمال وجود دارد که ماههای قمری از رحلت پیامبر(ص) تا شهادت حضرت زهرا(س)، 29 روز بوده باشند، حال آنکه د رصورت کامل بودن ماههای قبل، روز شهادت 13جمادی الاول و یا سوم جمادی الثانی خواهد بود. چرا که طبق تقویم، حداکثر سه ماه قمری 29 روزه و حداکثر 4 ماه قمری 30 روزه می توانند پشت سر هم قرار گیرند.

    اما در عرف، به دهه دوم جمادی الاول، از دهم تا بیستم جمادی الاول که بنابر قول 75 روز، شهادت آن بانوی بزرگوار در آن واقع شده است دهه فاطمیه اول و به دهه اول جمادی الثانی از اول تا دهم جمادی الثانی، که طبق قول 95 روز، شهادت حضرت زهرا(س) در آن واقع شده است، دهه فاطمیه دوم گفته می شود.

    اما در پاسخ به این سوال که چرا تاریخ دقیق شهادت حضرت زهرا(س) مشخص نیست باید عرض کنم:

    عدم شفافیت و اختلاف در رخدادهای تاریخی اختصاص به اختلاف در تاریخ ولادت و شهادت ائمه(ع) ندارد، بلکه در بسیاری از مسایل دیگر تاریخی نیز به طور طبیعی اختلاف نظر وجود دارد. زندگی و شهادت ائمه از این وضع مستثنا نیست. در عدم شفافیت تاریخ زندگی ائمه(ع) عوامل متعددی اثر گذارد بوده‏اند یکی از عوامل مهم آن است که در آن مقطع زمانی، تاریخ نگاری و سیره‏نویسی به معنای امروزی آن وجود نداشته است، یعنی این گونه نبوده که هرگاه یکی از ائمه(ع) متولد میشد و یا به شهادت میرسید، تاریخ زندگی آن‏ها ثبت و ضبط گردد و مورخان آن‏ها را دقیقاً بنویسند. حتی در مورد تاریخ ولادت پیامبر(ص) مشاهده میکنیم که اختلاف نظر وجود دارد. از سوی دیگر گفتار امامان معصوم(ع) دچار تحریف میشد و برخی از نقل قول‏ها از امامان(ع) جعلی بود. جعل گفتار تنها در احادیث و روایات نبود، بلکه در سخنان عادی و سیره زندگی آن‏ها نیز وجود داشت. به همین خاطر شاید نقل قول‏های متعددی که از آن‏ها و یا از شیعیان خاص صورت گرفته، موجب اختلاف نظر تاریخی باشد.
    سلام...باسپاس از توضیحات خوب حضرتعالی
    لطفا به این سوال پاسخ دهید:
    چرا ما شیعیان در ایام فاطمیه و محرم،قبل از شهادت آن بزرگواران مراسم عزا برپا میکنیم و زمانیکه شهادت آنها فرا میرسد مراسمها را به اتمام میرسانیم؟مگر نه اینکه باید بعد از شهادت اقامه عزا کنیم؟باتشکر


    نتیجه اش زیباست وقتی این دو را پیوند می زنیم؛


    اینکه فرمودند: زکات زیبایی، پاکدامنی ست

    و اینکه پرداخت زکات دارائیت را افزون می کند

    حالا آنان که زیبایی بیشتر می خواهند، بسم الله




  11. صلوات ها 6


  12. #6

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    نوشته
    94
    حضور
    4 روز 21 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    219



    نقل قول نوشته اصلی توسط باغ بهشت نمایش پست ها

    سلام...باسپاس از توضیحات خوب حضرتعالی
    لطفا به این سوال پاسخ دهید:
    چرا ما شیعیان در ایام فاطمیه و محرم،قبل از شهادت آن بزرگواران مراسم عزا برپا میکنیم و زمانیکه شهادت آنها فرا میرسد مراسمها را به اتمام میرسانیم؟مگر نه اینکه باید بعد از شهادت اقامه عزا کنیم؟باتشکر
    چند نکته در پاسخ به این پرسش:
    1. اینکه این اختصاص به شهادت حضرت زهرا ندارد و ما در شهادت امام حسین هم قبل از عاشورا عزاداری می کنیم.
    2. آنچه مهم است برگزاری مراسمی به یاد و نام ایشان جهت بزرگداشت و یادبود آن حضرات است و تفاوتی نمی کند قبل از تاریخ شهادت باشد یا بعد. ( همانطور که گاهی مراسم سالگرد برخی اموات را می بینیم یکی دو روز یا بیشتر قبل از فرارسیدن روز درگذشت مرحومی می گیرند.)
    3- فکر کنم این مطلب بیشتر شبیه مغالطه است و به هر حال ما در هر صورت این برنامه ها را در فاصله زمانی طولانی پس از دوران آن بزرگوار برگزار میکنیم. و به هر شکل می شود بعد نه قبل.

    @ سنگ بد گوهر اگر كاسه زرّين بشكست ارزش سنگ نيفزايد و زر كم نشود!

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,731
    حضور
    109 روز 14 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    4
    گالری
    1583
    صلوات
    37600



    جوابتان قانع کننده نبود.لذا منتظر پاسخ کارشناسان محترم هستم.

    نتیجه اش زیباست وقتی این دو را پیوند می زنیم؛


    اینکه فرمودند: زکات زیبایی، پاکدامنی ست

    و اینکه پرداخت زکات دارائیت را افزون می کند

    حالا آنان که زیبایی بیشتر می خواهند، بسم الله




  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    علوم دینی
    نوشته
    1,241
    حضور
    35 روز 16 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    145
    آپلود
    1
    گالری
    48
    صلوات
    8306



    نقل قول نوشته اصلی توسط باغ بهشت نمایش پست ها
    سلام...باسپاس از توضیحات خوب حضرتعالی
    لطفا به این سوال پاسخ دهید:
    چرا ما شیعیان در ایام فاطمیه و محرم،قبل از شهادت آن بزرگواران مراسم عزا برپا میکنیم و زمانیکه شهادت آنها فرا میرسد مراسمها را به اتمام میرسانیم؟مگر نه اینکه باید بعد از شهادت اقامه عزا کنیم؟باتشکر

    سلام شاید چند نکته رو خوب باشه توجه کنیم؛ اینکه ما به طور معمول برای کسی از عزیزانمون که عزاداری می کنیم سه،هفت و چهل روز بعد از وفاته اما این مراسم ها فقط تا سال مرحوم ادامه داره؛ و بعد از گذشت یکسال؛ دیگه فقط سالگرد وفات رو مراسمی اگه بگیریم و عزایی اگه برپا کنیم.
    که خب برای تمام معصومین، دیگه سال ها از شهادتشون گذشته و حتی از نظر عرف،دیگه دلیلی نداره غیر از سالروز وفات رو عزاداری کنیم.
    منتها برای برخی از معصومین بخاطر حساسیت تاریخی و اعتقادی که قضیه شهادتشون داشته بیش از خود سالروز رو عزا برپا می کنیم.
    ولی اینکه چرا این چند روز قبل از شهادتشونه؛ خب دلایل خودشو داره. برای امام حسین(ع) که یه دلیلش میتونه این باشه که تموم بی تابی های اهل بیت تا قبل از این واقعه ی مصیبت بار بوده و بعد از اون، دیگه با صبری که از خدا عنایت میشه بهشون؛ مصیبت رو تحمل می کنن.
    و ما دقیقاً اون دهه ی بی تابی اهل بیت رو باهاشون همراهی می کنیم. و البته در این مورد چون عمق حادثه خیلی جانکاهه ما برخلاف نظر عرف، سوم و هفتم و اربعین رو هم عزاداری می کنیم.

    اما مثلاً برای حضرت زهرا خب شاید اساساً همین دو دهه اختلاف بین این دو تاریخ، باعث شده که این ایام رو به عزا بنشینیم؛ تا زمینه ی وحدتی بین برداران شیعه و سنی هم باشه.

    ویرایش توسط mkhahande313 : ۱۳۹۲/۰۱/۱۷ در ساعت ۱۶:۲۸
    وَ اللهِ اِن قَطَعــــــتُموا یَمینی

    اِنّی اُحامی اَبَداً عَن دینی




  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات تاریخی
    نوشته
    1,739
    حضور
    26 روز 19 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    4711



    نقل قول نوشته اصلی توسط باغ بهشت نمایش پست ها

    سلام...باسپاس از توضیحات خوب حضرتعالی
    لطفا به این سوال پاسخ دهید:
    چرا ما شیعیان در ایام فاطمیه و محرم،قبل از شهادت آن بزرگواران مراسم عزا برپا میکنیم و زمانیکه شهادت آنها فرا میرسد مراسمها را به اتمام میرسانیم؟مگر نه اینکه باید بعد از شهادت اقامه عزا کنیم؟باتشکر
    با عرض سلام و ادب

    عزاداري‏هاي پيش از عاشورا و فاطمیه، مقدمه ورود در عزاداري روز عاشورا و شهادت حضرت زهرا(س) است. اصل عزاداري براي معصومین(ع)،بویژه اباعبداللَّه الحسين(ع) از دستورات و مستحبات اكيد شرع مقدس است؛ اما شكل، نحوه و زمان آن، از عادات و رسوم عرف و مردم تأثير مي‏پذيرد. به عنوان مثال در بعضي مناطق، عزاداري براي حضرت از روز هفتم آغاز شده و تا سوم امام ادامه دارد و در بعضي مناطق عزاداري از اول محرم تا روز عاشورا برقرار است. در بعضي مناطق نيز، روضه‏ هاي مستمر در مواقع مختلف سال - به ويژه از اول محرم تا آخر ماه صفر - ادامه دارد.
    تمامي اين اشكال و صورت‏ها، خوب است و اشكالي ندارد. بنابر آنچه گفته شد، مراسم عزاداري و سالگرد درگذشتگان، بستگي به فرهنگ و آداب مردم دارد كه به طور معمول، مراسم سالگرد را در شب قبل مي‏گيرند و از آنجا كه رحلت و شهادت در سال‏هاي قبل، اتفاق افتاده، در هر صورت مراسم و عزاداري‏ها در هر زمان انجام شود، بعد از واقعه خواهد بود.

    چرا دوتا دهه فاطمیه داریم؟؟؟
    خدا یک علی(ع) داشت،الحمدلله آن هم امام ما شد.« مرحوم آیت الله شیخ محمد کوهستانی»

  19. صلوات ها 4


  20. #10

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات تاریخی
    نوشته
    1,739
    حضور
    26 روز 19 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    4711



    نقل قول نوشته اصلی توسط saeed.motallebi نمایش پست ها
    با سلام
    ایا اینکه تاریخ دقیقی از ولادت و یا شهادت بعضی از ائمه(ع) به ما نرسیده است نشانگر انست که در صدر اسلام این موضوع چندان مورد توجه نبوده است و ما امروزه به ان پرداخته ایم؟
    با عرض سلام و ادب

    وجود اختلاف در تاریخ ولادت یا شهادت ائمه(ع) به این معنا نیست که در گذشته مورد توجه نبوده و ما امروزه بدان پرداخته ایم.همانگونه که در پست های گذشته عرض شد این اختلاف اختصاصی به معصومین(ع) ندارد بلکه موضوعات تاریخی فراوانی داریم که در مورد تاریخ وقوع آنها اختلافات جدی وجود دارد.همچنین این اختلافات اختصاص به تاریخ چندین قرن پیش هم ندارد،در مورد برخی موضوعات تاریخی معاصر هم اختلافاتی وجود دارد.

    اختلاف وعدم ضبط تاریخ دقیق ولادت، وفات و یا شهادت شخصیت‌های صدر اسلام به ویژه خاندان عصمت و طهارت ـ علیهم السّلام ـ ناشی از چند دلایل است که به برخی اشاره می شود .
    1. جلوگیری از نوشتن ومنع تدوین و نقل احادیث پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ به دستور خلفا خلفای اول و دوّم.این مسئله ، دراصل نوشتن تاثیر منفی گذاشت وسبب گردید که اصل نوشتن وتدوین سیره ی نبوی وثبت سایر رویدادها وحوادث کاملا مغفول وبی توجه بماند. تاسالها(حدود یک قرن واندی...) هیچ توجهی درجهان اسلام به رویدادها نبوده و با سردی کامل رویدادها و وقایع مهم وسرنوشت ساز در تاریخ اسلام به فراموشی سپرده شده . و تا زمان ایجاد رویکرد جدی به ضبط وقایع قرنها فاصله افتاده. این منع تا قرن دوّم هجری ادامه داشت تا این که عمر بن عبدالعزیز دستور نوشتن احادیث را صادر کرد.

    2.قرار گرفتن بنی امیه در هرم قدرت و خصومت آنان با بنی هاشم و اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ و نیز با بسیاری از انصار که حامی و داعی پیامبر و اهل بیت بودند، این عامل سبب می شد که اهل بیت پیامبر بعنوان رهبران واقعی برای مردم ناشناخته باشند. ازطرفی آنان دست به تحریف و جعل احادیث و فضیلت تراشی برای خلفا و مدح آنان و مذمت اهل بیت زدند.

    3. زبیریان در حکومت کوتاه خود و عباسیان نیز برای مشروعیت سلطنت خویش و سرکوب علویان راه بنی امیه را ادامه دادند.

    4. از طرفی درفرهنگ عرب نیز به ثبت موالید و حیات بویژه زنان و دختران اهمیتی وجود نداشت.

    5. سلطه طولانی حکومت مخالفان اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ و حضرت علی ـ علیه السّلام ـ و مخالفان شیعه و اتهام رفض و الحاد به شیعیان در ترویج اباطیل و جعلیات و تثبیت آنها بی‌تأثیر نبود و قدرت نفوذ تفکر مکتب خلفا در معرفی منابعی که در مسیر افکار آنان بود و تضعیف منابع خلاف آنان اثر به سزایی داشت.

    6. تخریب و نابودی آثار تشیع حتی کتاب‌سوزی و آتش زدن کتابهای غنی شیعه و طرفداران اهل بیت در قرون نخستین مثل کتابخانه‌های شیخ طوسی، صاحب بن عباد و... ابهام و تردید و اختلاف اقوال را بیشتر و پیچیده‌تر کرده است.

    بنابراین طبیعی است که موالید، وفیات، و شهادت معصومین از جمله فاطمه ـ سلام الله علیها ـ مورد اختلاف باشد.(1)

    پی نوشت:

    (1). ر.ک: حسنی، علی اکبر، پژوهشی نوین در تاریخ تولد حضرت فاطمه – سلام الله علیها- ، ماهنامه زائر، سال ششم، شماره 7، ص 18 و 19.

    چرا دوتا دهه فاطمیه داریم؟؟؟
    خدا یک علی(ع) داشت،الحمدلله آن هم امام ما شد.« مرحوم آیت الله شیخ محمد کوهستانی»

  21. صلوات ها 4


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. « بحث و مناظره تا چه مقدار سودمند است؟؟؟ »
    توسط ali pir در انجمن ولایت فقیه و حکومت اسلامی
    پاسخ: 12
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۶/۰۴, ۱۰:۳۷
  2. پاسخ: 10
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۴/۲۶, ۲۲:۰۸
  3. اتلاف زمان برای تیمم بدل از غسل؟؟؟!!!
    توسط kosar در انجمن متفرقه
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۴/۲۲, ۰۹:۱۷
  4. « توسل و توحید » ؟؟؟
    توسط FTMH_Mohammadi در انجمن براهین اثبات خدا
    پاسخ: 16
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۲/۱۴, ۱۳:۳۶

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود