صفحه 1 از 8 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: در باب بینهایت

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    علاقه
    نقاشی، شعر، عکاسی
    نوشته
    541
    حضور
    20 روز 8 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1113

    در باب بینهایت




    با سلام
    باتوجه به اینکه انسان در قاب زمان و مکان محبوس است، چه تعریفی میتوان از بینهایت داشت؟ ابد و ازل یعنی چه و جزای ابدی چه مفهومی دارد؟
    با تشکر

  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,527
    حضور
    174 روز 22 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58310



    با نام و یاد دوست


    در باب بینهایت



    در باب بینهایت


  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    مجلس امام حسین(ع)، مطالعه، ورزش، خانواده.
    نوشته
    2,695
    حضور
    41 روز 1 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7505



    نقل قول نوشته اصلی توسط چالشگر نمایش پست ها
    باتوجه به اینکه انسان در قاب زمان و مکان محبوس است، چه تعریفی میتوان از بینهایت داشت؟ ابد و ازل یعنی چه و جزای ابدی چه مفهومی دارد؟
    با تشکر
    باسلام
    محبوسیت انسان در زمان ومکان به خاطر محدودیت وجودی اوست چرا که انسان موجودی مادی است وماده دارای حجم بوده ودر مکان قرار می گیردومحدو به مکان وزمانی است که در آن قرار دارد.انسان با تصور این نکته وعلم به اینکه موجوداتی وجود دارند که ماده نیستندواستعداد بالقوه ندارند که ان را به فعلیت برسانند بلکه موجودات مجردتام الفعلیةهستند یعنی دیگر رشد ونمو برای انها معنی ندارد لذا این نوع موجودات در مکان وزمان قرار نمی گیرند چرا که زمان به خاطر حرکت به وجود می آیدوموجودی که فعلیت تام دارد دیگر حرکت در او نیست واز طرف دیگر ماده نیست تا نیازمند به مکان باشد بنابراین چنین موجودی بی نهایت است یعنی محدود در چیزی نیست.اما خود فرشتگان نیز درجاتی برای خود دارند که در راس انها چهار فرشته برتر یعنی جبرئیل،میکائیل، اسرافیل وعزرائیل قرار دارند.وجایگاه هر فرشته ای مشخص ومعین است وهر کدام مقام معلومی دارند.ولذا تنها موجودی که بی نهایت تام بوده که از تصور ما عظمت وحقیقت وجودی او خارج است خداوند می باشدکه محدود در چیزی نیست .به هر حال به صورت خلاصه باید گفت:موجود بی نهایت موجودی است که محدود به چیزی نباشد.
    ازلی بودن به این معناست که نتوان برای موجودی سرآغازی تصورکردواینکه مبدا وزمان وجود او از چه زمانی است.واین موجود خداوند متعال است که سرآغازی برای او نیست ودر تعبیر دیگر قدیم نیز می گویندوبلکه سرآغاز همه موجودات است وهمه موجودات عالم هستی خود را از او دارند.(محمدی،شرح کشف المراد،ص119)
    موجود ابدی ویا امرنیز به چیزی می گویند که نتوان برای او نهایتی در نظر گرفت وخداوند ازلی وابدی است که تعبیر کامل آن سرمدی بودن خداوند است یعنی خداوند سرآغاز ونهایتی ندارد.(همان)
    با توجه به توضیح بالا در معنای ابدی بودن ثواب قیامت باید گفت:انسانی که وارد بهشت می شود لذت وخوبیهای آن نهایت وتمامی ندارند.وهمیشگی می باشند.

    در باب بینهایت
    إنّ الصلوة تنهی عن الفحشاء والمنکر
    جامعه ای که در آن فرهنگ نماز باشد. دچار یاس، افسردگی، فساد وروز مره گی نمی شود.


  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    علاقه
    نقاشی، شعر، عکاسی
    نوشته
    541
    حضور
    20 روز 8 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1113



    با عرض سلام و تشکر
    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم نمایش پست ها
    انسان با تصور این نکته وعلم به اینکه موجوداتی وجود دارند که ماده نیستندواستعداد بالقوه ندارند که ان را به فعلیت برسانند بلکه موجودات مجردتام الفعلیةهستند یعنی دیگر رشد ونمو برای انها معنی ندارد لذا این نوع موجودات در مکان وزمان قرار نمی گیرند چرا که زمان به خاطر حرکت به وجود می آیدوموجودی که فعلیت تام دارد دیگر حرکت در او نیست واز طرف دیگر ماده نیست تا نیازمند به مکان باشد بنابراین چنین موجودی بی نهایت است یعنی محدود در چیزی نیست.
    ما بر اساس باورهای اسلامی، اعتقاد به این داریم که موجوداتی با این اوصاف وجود دارند ولی علم به آن نداریم. اگر علم به موضوعی وجود داشته باشد میتوان آنرا تحلیل کرد، تجربه و تکرار و منتقل کرد. در این رابطه این باور را چگونه میتوان به افرادی که باور اسلامی ندارند منتقل کرد؟ یا چگونه میتوان آنها را تحلیل کرد؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم نمایش پست ها
    بنابراین چنین موجودی بی نهایت است یعنی محدود در چیزی نیست
    بر اساس باوری که در فوق ذکر شد شما به این نتیجه رسیدید که این موجود بینهایت است. ایا این میتواند تعریفی از بینهایت باشد؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم نمایش پست ها
    موجود ابدی ویا امرنیز به چیزی می گویند که نتوان برای او نهایتی در نظر گرفت
    پس بنابر این (نمی توان) برای ابد حدی در نظر گرفت و تصور آن از توان ما خارج است. برای اینکه کمی و فقط کمی بتوانیم ابد را تصور کنیم مثالی میزنم:
    قطر شناخته شده کائنات حدود 13 میلیارد سال نوری است یعنی اگر قرار باشد نور که در هر ثانیه 300000 کیلومتر طی میکند این مسیر راطی کند، 13 هزار میلیون یا 13 میلیارد سال طول میکشد. حال فرض کنید قرار باشد توسط یک مورچه گندم های یک انبار گندم را از این سوی کائنات به آن سو منتقل کنیم (البته با همان پیش فرض، تصور کنید مورچه ما ابدی است). این نقل و انتقال چقدر طول میکشد؟!
    این هنوز ابد نیست و محدود به زمان است!!
    حال برگردیم به جهان خودمان. به انسانی که فقط چند ده سال بیش عمر نمیکند وعده داده شده و اخطار شده که برای اعمال نیک و بد خویش (تا ابد) جزا و پاداش خواهد دید. به عبارت دیگر ما به جزایی تهدید میشویم و به پاداشی تشویق میشویم که از بعد زمانی هیچ گونه تصوری از آن نداریم. این موضوع چگونه قابل تبیین و توجیه است؟
    حال بگذارید برگردیم به مثال قبلی. فرض کنید انسانی در مجموع بار گناهانش سنگین تر از کارهای نیکش بوده و سزاوار جزایی (کمتر از ابد) گردد و قرار بر این گردد که فقط برای مدت کوتاهی در مقایسه با ابد، یعنی معادل زمان جابجا کردن یک انبار گندم توسط یک مورچه از یک سوی کاتنات به سوی دیگر آن در آتش بسوزد. آیا این انسان اگر خدای ناکرده یکی از ما باشد، فریاد بر نمیآورد که این جزا عادلانه نیست؟
    با تشکر
    ویرایش توسط چالشگر : ۱۳۹۲/۰۱/۰۱ در ساعت ۲۱:۲۱
    اگر شهامت داشته باشی که سوال کنی خواهی دید چقدر سوال بی جواب داری

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    نوشته
    349
    حضور
    4 روز 9 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    81
    صلوات
    986



    نقل قول نوشته اصلی توسط چالشگر نمایش پست ها
    با سلام
    باتوجه به اینکه انسان در قاب زمان و مکان محبوس است، چه تعریفی میتوان از بینهایت داشت؟ ابد و ازل یعنی چه و جزای ابدی چه مفهومی دارد؟
    با تشکر
    وسلام نامی از نامهای خداست.
    عرض سلام و ادب و احترام خدمت دوست عزیزم چالشگر.

    به نظر بنده زمانی انسان در زمان و مکان حبس است که در بند هوسهای نفسانی باشد.
    انسان میتواند از مکان و زمان آزاد شود.
    با علم طیرالعرض میتواند مکان و زمان را از بین ببرد. وبا زمان مبارزه کند و تهت سلطه خودش در آورد.

    بی نهایت = بی نهایت در هر مبحثی تعریفی متاوت دارد.
    تعریف بی نهایت در ریاضیات = تعریفات مختلفی وجود دارد . اما اصلی ترین این تعریفات به معنای (فراتر از هر مقدار و عددی را گویند)
    تعریف بی نهایت در علم فیزیک = در آینه مقعر ، اگر جسمی را روی کانون قرار دهید تصویر آن در بی نهایت به وجود می آید. سوال آیا واقعا در بی نهایت است؟

    واما تعریف بی نهایت در عرفان که فکر کنم منظور شما این باشه.
    عرفان میگه منظور از بی نهایت یعنی زمانی نامحدود است.
    یعنی عذاب و پاداش در آخرت نا محدود است و تازمانی به طول می انجامد که خدا از آن آگاه است.واین علمی نزد خداست.قریبا تو مایه های علم غیب.


    تعریف ازل و ابد.
    ازل = ابتدای بی آغاز (قبل از شروع)
    ابد = انتهای بی پایان (همیشگی و جاودان بودن)
    لولاک لما خلقت الافلاک و لولا علی لما خلقتک و لولا فاطمه لما خلقتکما
    با ثامن الائمه جــــــــــــــواد الائمه گفت.
    با تازیانه مـــــــــــــــــــادر ما را چرا زدند.

    با ثامن الائمه جــــــــــــــواد الائمه گفت.
    چگونه مرگ یک مادر چهل تن متهم دارد.

    الهمــــــــ عجلــــــ لولیکــــ الفرجـــ (عج)

  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    نوشته
    349
    حضور
    4 روز 9 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    81
    صلوات
    986



    نقل قول نوشته اصلی توسط چالشگر نمایش پست ها
    با عرض سلام و تشکر

    حال بگذارید برگردیم به مثال قبلی. فرض کنید انسانی در مجموع بار گناهانش سنگین تر از کارهای نیکش بوده و سزاوار جزایی (کمتر از ابد) گردد و قرار بر این گردد که فقط برای مدت کوتاهی در مقایسه با ابد، یعنی معادل زمان جابجا کردن یک انبار گندم توسط یک مورچه از یک سوی کاتنات به سوی دیگر آن در آتش بسوزد. آیا این انسان اگر خدای ناکرده یکی از ما باشد، فریاد بر نمیآورد که این جزا عادلانه نیست؟
    با تشکر
    سلام.
    دوست عزیز بنده تا حالا جایی نخوندم که اگه کسی بار گناهش از بار خوبی هاش بیشتر باشه تا ابد تو جهنم هست.
    قعطا به اندازه گناهاش تو جهنم هست و بعد به خاطر خوبیهاش میره بهشت.و اصلا شاید توسط ائمه معصوم مورد شفاعت قرار بگیره.
    اما به نظر بنده بعضی از اشخاص باید تا ابد تو جهنم بسوزند.مثل اون نامردی که تو کوچه بنی هاشم.................................
    لولاک لما خلقت الافلاک و لولا علی لما خلقتک و لولا فاطمه لما خلقتکما
    با ثامن الائمه جــــــــــــــواد الائمه گفت.
    با تازیانه مـــــــــــــــــــادر ما را چرا زدند.

    با ثامن الائمه جــــــــــــــواد الائمه گفت.
    چگونه مرگ یک مادر چهل تن متهم دارد.

    الهمــــــــ عجلــــــ لولیکــــ الفرجـــ (عج)

  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    علاقه
    نقاشی، شعر، عکاسی
    نوشته
    541
    حضور
    20 روز 8 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1113



    نقل قول نوشته اصلی توسط فاطمیون 18 نمایش پست ها
    دوست عزیز بنده تا حالا جایی نخوندم که اگه کسی بار گناهش از بار خوبی هاش بیشتر باشه تا ابد تو جهنم هست.
    قعطا به اندازه گناهاش تو جهنم هست و بعد به خاطر خوبیهاش میره بهشت.و اصلا شاید توسط ائمه معصوم مورد شفاعت قرار بگیره.
    با عرض سلام
    اگر از میزان و نوع گناه صرفنظر کنیم ( که قطعا توجه دارید مورد بحث ما نیست)، حتما تا بحال به آیاتی از قزآن کریم برخورده اید که ار مورد عذاب ابدی هشدار میدهد، مثل:
    اولئک اصحاب النار هم فیها خالدون
    ویا ......خالدین فیها ابدا....
    نظرتان در این موارد چیست؟
    با تشکر
    اگر شهامت داشته باشی که سوال کنی خواهی دید چقدر سوال بی جواب داری

  15. صلوات ها 5


  16. #8

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    نوشته
    349
    حضور
    4 روز 9 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    81
    صلوات
    986



    نقل قول نوشته اصلی توسط چالشگر نمایش پست ها
    با عرض سلام
    اگر از میزان و نوع گناه صرفنظر کنیم ( که قطعا توجه دارید مورد بحث ما نیست)، حتما تا بحال به آیاتی از قزآن کریم برخورده اید که ار مورد عذاب ابدی هشدار میدهد، مثل:
    اولئک اصحاب النار هم فیها خالدون
    ویا ......خالدین فیها ابدا....
    نظرتان در این موارد چیست؟
    با تشکر
    تفسیر مجمع البيان

    اگه اشتباه نکنم آیه 39 سوره بقره.
    در تمامی تفسیرهای قرانی آمده : کسانی که کافر شوند ، و آيات خدا را تکذيب کنند و تا قبل از مرگ توبه نکنند خود اهل جهنمند و جاودانه در آنجا خواهند بود.

    خدا گفت اگه توبه نکنند. یعنی اگر توبه کنند بخشیده میشن.

    آیه دوم سوره احزاب آیه 65

    إِنَّ اللَّهَ لَعَنَ الْكَافِرِينَ وَأَعَدَّ لَهُمْ سَعِيرًا (64)
    به يقين خدا كفرگرايان و ظالمان را از رحمت خود دور ساخته و برايشان آتش سوزان و برافروخته‏اى آماده ساخته است.
    * * *
    و مى‏افزايد:
    خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا لَا يَجِدُونَ وَلِيًّا وَلَا نَصِيرًا(65)
    آنان هماره در آنجا ماندگارند؛ و براى خود هيچ سررشته‏دار و ياورى نمى‏يابند.
    سپس در اشاره به كيفر و عذاب دردناك ديگر آنان در دوزخ مى‏فرمايد:
    يَوْمَ تُقَلَّبُ وُجُوهُهُمْ فِي النَّارِ
    در روز رستاخيز چهره‏هاى آن گناهكاران و ظالمان در آتش شعله‏ور دوزخ گردانيده مى‏شود.


    از معانی این دو آیه کاملا معلوم هست که منظور خدا ظالمان و زورگویان کفرگویان هستند.
    ویرایش توسط فاطمیون 18 : ۱۳۹۲/۰۱/۱۲ در ساعت ۰۱:۱۵
    لولاک لما خلقت الافلاک و لولا علی لما خلقتک و لولا فاطمه لما خلقتکما
    با ثامن الائمه جــــــــــــــواد الائمه گفت.
    با تازیانه مـــــــــــــــــــادر ما را چرا زدند.

    با ثامن الائمه جــــــــــــــواد الائمه گفت.
    چگونه مرگ یک مادر چهل تن متهم دارد.

    الهمــــــــ عجلــــــ لولیکــــ الفرجـــ (عج)

  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط چالشگر نمایش پست ها
    با سلام باتوجه به اینکه انسان در قاب زمان و مکان محبوس است، چه تعریفی میتوان از بینهایت داشت؟ ابد و ازل یعنی چه و جزای ابدی چه مفهومی دارد؟ با تشکر
    سلام
    آنچه از انسان که در قاب زمان و مکان محبوس است بدن جسمانی اوست نه روح و جان و عقل او لذا انسان در عین اسارت به عالم ماده قادر به درک بی نهایتهست شرطش انصراف توجه از عالم جسمانی است لذاست که انسان با مساله بی نهایت مشکل ندارد
    ازل یعنی اول بی اول ، ابد هم یعنی آخر بی آخر که هردو بیانگر بی نهایتی زمان در دوسوی خود است و از آنجا که بعدی از ابعاد انسان فوق ماده است لذا به کمک آن حقیقت می تواند ابد و ازل را درک کند چون با آن بعد وجودیش فراتر از زمان است
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  19. صلوات ها 4


  20. #10

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    علاقه
    نقاشی، شعر، عکاسی
    نوشته
    541
    حضور
    20 روز 8 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1113



    نقل قول نوشته اصلی توسط فاطمیون 18 نمایش پست ها
    به نظر بنده زمانی انسان در زمان و مکان حبس است که در بند هوسهای نفسانی باشد.
    انسان میتواند از مکان و زمان آزاد شود.
    با علم طیرالعرض میتواند مکان و زمان را از بین ببرد. وبا زمان مبارزه کند و تهت سلطه خودش در آورد.
    با عرض سلام
    قطعا انسان هایی بوده، هستند و خواهند بود که به هر حال با ممارست، عبادت، ریاضت و... قادر به امور غیر عادی باشند اما این انسان ها معدود بوده و نسل بشر را در بر نمیگیرند. وقتی سخن از راهکار است، این راهکار باید عمومی بوده و اگر نگوییم همه، حداقل اکثریت حامعه قادر به انحام آن باشند. ما ایده آل نیستیم و در دنیای ایده آل ها هم زندگی نمیکنیم. عرض من هم در اینجا مربوط میشود یه همین (اکثریت) که نه تنها طی العرض نکرده و نمیکنند که حتی در پیش پا افتاده ترین مسائل اخلاقی و انسانی مشکل دارند. شما از بین تمام افراد و اطرافیان خود چند نفر را میشناسید که قادر به طی العرض باشند؟ من کسی را نمیشناسم.
    حال سوال این است:
    1- وعده پاداش و عذابی که با بینهایت گره خورده و مفهوم آن را عده بسیار بسیار معدودی از انسان ها (به فرمایش شما) درک میکنند، چگونه میتواند مشکلات اجتماعی و اخلاقی اکثریت جامعه را حل کند؟
    2- نهایتا انسان باید ابتدا تهذیب نفس اختیارکرده به مقامات عالی و طی العرض و امثال آن برسد تا بینهایت را درک کند یا ابتدا باید بینهایت را درک کند تا به آن مقامات برسد؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط فاطمیون 18 نمایش پست ها
    عذاب و پاداش در آخرت نا محدود است و تازمانی به طول می انجامد که خدا از آن آگاه است.
    ظاهرا تعریف شما هم از بینهایت محدود به نهایت است. (تا )، فرمایش شما را محدود کرده به چیزی که آنرا (زمان) نامیده اید و چون محدود شده دیگر بی نهایت نیست. و علاوه بر آن جنس زمان با جنس بی نهایت یکی نیست. وقتی شما از زمان سخن میگویید دیگر باید در محدوده زمان فکر کنید.
    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    آنچه از انسان که در قاب زمان و مکان محبوس است بدن جسمانی اوست نه روح و جان و عقل او لذا انسان در عین اسارت به عالم ماده قادر به درک بی نهایتهست شرطش انصراف توجه از عالم جسمانی است لذاست که انسان با مساله بی نهایت مشکل ندارد
    ازل یعنی اول بی اول ، ابد هم یعنی آخر بی آخر که هردو بیانگر بی نهایتی زمان در دوسوی خود است و از آنجا که بعدی از ابعاد انسان فوق ماده است لذا به کمک آن حقیقت می تواند ابد و ازل را درک کند چون با آن بعد وجودیش فراتر از زمان است
    با عرض سلام
    در پارگراف اول فرمایشتان، شما به (امکان) درک بینهایت توسط انسان اشاره فرموده اید و شرط آنرا انصراف توجه از عالم جسمانی بیان فرمودید. در این رابطه دو سوالی که در بالا از دوست عزیزمان کردم را مایلم از شما هم بپرسم.
    در پارگراف دوم از فرمایشتان، شما (تعریفی) از بینهایت ارائه فرموده اید. مکانیزم مغز ما بگونه ای میباشد که معمولا وقتی چیزی را میشنویم یا در مورد آن فکر میکنیم ناخود آگاه آنرا با یک مرجع داخلی مقایسه میکنیم تا به درکی از آن برسیم. برای مثال اگر صجبت از یک (کیلو گرم) میوه باشد، ما ناخود آگاه به چیزی مثل یک پاکت میوه، یک سنگ ترازو و یا یک وجود فیزیکی دیگر از این دست فکر میکنیم تا بتوانیم (درکی) از یک کیلوگرم در ذهن خود ایجاد کنیم. به همین دلیل هم میباشد که اگر شما از 100 (انس) میوه صحبت کنید و من مرجعی داخلی برای درک (انس) نداشته باشم متوجه نمیشوم 100 انس میوه چقدر است.
    در هر دو تعریف، شما از دو تصور فیزیکی قابل درک (اول و آخر) برای معرفی چیزی استفاده کرده اید که آن دو را ندارد. تعریف انجام شده از سوی شما میتواند از جهت ادبی تعریفی از بینهایت باشد ولی درکی از آن در کسی ایجاد نمیکند. با این تعریف ما نمیتوانیم هیچ تصوری از بی نهایت در ذهنمان ایجاد کنیم. اگر باز هم من از شما بپرسم بینهایت یعنی چه؟ شما خواهید فرمود یعنی بدون اول و آخر ولی سوال این است آیا کسی از جمله خود شما میتواند چنین تصوری در ذهن خود ایجاد کند؟
    با تشکر
    اگر شهامت داشته باشی که سوال کنی خواهی دید چقدر سوال بی جواب داری

  21. صلوات ها 5


صفحه 1 از 8 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود